eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
262 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🗓 ▪️ ۱۵شوال ، جنگ احد و شهادت حضرت حمزه(ع) (۳ ق) شکست مشرکان در بدر، خشم و کينه قريشيان (مشرکان مکه) را برافروخته بود. آنان با لشکرى انبوه، متشکل از سه هزار جنگجو، دويست اسب و سه هزار شتر به مدينه روى آوردند. چون پيامبر(ص) از ماجرا آگاه شد، پس از مشورت با ياران، تصميم به نبرد در بيرون مدينه گرفت و پس از برگزارى نماز جمعه با حدود هزار نفر، به قصد احُد که نيروى دشمن در آن جا اردو زده بود، حرکت کرد. نزديک بود مسلمانان پيروز شوند؛ امّا پس از آن، ديده بانان و تيراندازان، به طمع غنايم، محلّ مأموريت خود را بر روى کوه، ترک کردند و بدين سان، با يورش غافلگيرانه دشمن روبه رو شدند و در هنگامه درهم ريختگى نظام لشکر، از دشمن کين توزِ زخم خورده از جان گذشته، ضرباتى را متحمّل شدند. 🚩 حمزه عموی پیامبر(ص) در این جنگ به شهادت رسید. ▫️ دانش نامه اميرالمؤمنين(ع)، ص ۲۸۱ ✧═┅┄ 🔸چون حمزه کشته شد، صفیه دختر عبد المطّلب برای دیدن او آمد. انصار، مانع او از رفتن نزد [پیکر] حمزه شدند، که پیامبر خدا(ص) فرمود: «آزادش بگذارید». صفیه کنار حمزه نشست و شروع به گریستن کرد و پیامبر خدا(ص) هم با او گریست، و چون هق هق می کرد، پیامبر خدا(ص) نیز هق هق می گریست. فاطمه دختر پیامبر(ص) هم گریه می کرد و با گریه او، پیامبر خدا(ص) نیز می گریست. المغازی: ج ۱ ص ۲۹۰ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه 17 اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 معیار سنجش حدیث! 🔅 : 🔸«هر چيزى را بايد به قرآن و سنّت، ارجاع داد (با آنها سنجيد). هر حديثى كه با كتاب خدا، سازگار نباشد، دروغى آراسته است». 🔹«كُلُّ شَي‏ءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ». 📚 الكافي : ج ١ ص ٦٩ ح ٣ @hadithnet | معارف حدیث
. 🔆 بازگشت خورشید (حدیث «ردّ الشمس») 💠بیانی در باره یکی از فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام : 🔅 پیامبر خدا نماز عصر را خواند. آن گاه، على علیه السلام آمد و [هنوز] نماز عصر را نخوانده بود. در این هنگام، خداوند به پیامبرش وحى فرستاد و [ پیامبر صلى الله علیه و آله ] سرش را در دامن على علیه السلام گذاشت. هنگامى پیامبر خدا از دامن على علیه السلام برخاست كه خورشیدْ غروب كرده بود. فرمود : «اى على! نماز عصر را نخوانده اى؟». گفت : نه، اى پیامبر خدا! پیامبر خدا فرمود : «خداوندا! على در اطاعت تو بود. خورشید را برایش برگردان». در این هنگام، خورشیدْ براى على علیه السلام بازگشت. ▫️ قرب الإسناد : ص ۱۷۵ ح ۶۴۴ ✍️ ردّ الشمس (به‌معنای بازگشت یا بازگرداندن خورشید) از معجزات پیامبر (ص) و کرامات امام علی(ع). در این واقعه، که در سال هفتم هجری واقع شد، به دعای پیامبر اکرم(ص)، خورشید که در حال غروب بود، به عقب بازگشت و حضرت علی(ع) نماز عصر خویش را خواند. برخی منابع، واقعه‌ای شبیه این را نیز در زمان خلافت امام علی(ع) نقل کرده‌اند. در عهد عتیق و برخی منابع اسلامی آمده است که ردالشمس برای سه تن از پیامبران بنی اسرائیل از جمله یوشع(ع) و حضرت سلیمان نیز رخ داده است. حدیث «ردّ الشمس» به راستى شهره آفاق است؛ از همان روزگاران وقوع، به گستردگى نقل شد و كسان بسیارى در ثبت و ضبط آن كوشیدند. اگر كیفیت حادثه و دشواریابى آن را با جوّ هراس آلودِ ستیز با فضایل على علیه السلام در نظر بگیریم، درخواهیم یافت كه حجم نقل ها بسى قابل توجّه است. ※ جمعى از صحابیان، جریان «ردّ الشمس» را گزارش كرده اند كه ده تن از برجسته ترین هاى آنان، عبارت اند از : امام على علیه السلام، امام حسین علیه السلام، اسماء بنت عُمَیس، عبد اللّه بن عباس، اَنَس بن مالك، ابو رافع، ابو سعید خُدْرى، جابر بن عبد اللّه انصارى، ابو هُرَیره و اُمّ سَلَمه. . بسیارى از محقّقان و مؤلّفان، تك نگارى هایى را در این زمینه سامان داده اند و مجموعه اى فخیم و خواندنى را درباره یكى از برجسته ترین فضایل على علیه السلام رقم زده اند. علامه عبد الحسین امینى (م ۱۳۹۰ق) نام ۴۳ تن را یاد مى‌كند. ☆ بسیارى از محدّثان و مؤلفان اهل سنّت نیز، افزون بر نقل حادثه، بر استوارى نقل هاى حدیث «ردّ الشمس» نیز تأكید كرده اند. 🚩 در منابع شیعى از كهن ترین روزگاران تا سده هاى واپسین، نقل هاىِ این حادثه شگفت، فراوان بوده است. امامان علیهم السلام بر این حادثه چونان فضیلتى سترگ براى مولا علیه السلام و معجزه اى عظیم براى پیامبر صلى الله علیه و آله فراوانْ تأكید كرده اند. امام على علیه السلام بارها این حقیقت را مطرح ساخته و در موارد لازم، بدان استناد (و به اصطلاح : مُناشَده) كرده است. 🌐 بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 کمال خصلت‌ها! 🔅 : 🔸«خصلت هاى والاى انسانى، جز با عفّت و ايثار، كامل نمى‌گردد». 🔹«لا تَكمُلُ المَكارِمُ إلّا بِالعَفافِ وَالإِيثارِ ». 📚 غرر الحكم : ح ١٠٧٤٥ @hadithnet | معارف حدیث
. | | 💢 محبوب‌ترين كارها نزد پروردگار! 🔅 : «خداوند، بعد از معرفتش، عملى را بيش از نگهدارى شكم و شهوت، دوست ندارد.» «مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْج» . تحف العقول ، ص۲۸۲ ✧ علت اينكه حضرت، محبوب‌ترين امور نزد پروردگار را بعد از معرفت خدا، عفت بطن و فرج، دانسته و ساير واجبات و عبادات مثل نماز را ذكر نفرموده، اين است كه: عفت، جلوگير عامل مزاحم است و هميشه، تأثير عامل مزاحم، بيشتر از عامل مُعِدّ است، مثل اين است كه كسى غذاهاى مفيد و مقوى مصرف كند اما از آن طرف بطور منظم يك سم يا ميكروبى را وارد بدن نمايد بديهى است اثرى نخواهد كرد. ▫️ در مسائل معنوى، نيز اگر انسان عبادات زيادى انجام دهد اما مرتباً ميكروب گناه را در كالبد روح خود وارد كند، اثر عباداتش خنثى مى‌شود. ولى اگر آئينه قلب خود را با گناه تيره نكند فطرت الهيش او را به رشد و كمال هدايت مى‌نمايد. 🚩 پس ترك گناه اهم از فعل عبادت است و لذا شيطان بيشتر انسان را به گناه وسوسه مى‌كند تا ترك عبادت، چون وقتى گناه بر آدمى سيطره پيدا كرد عبادات او موجب تقرّب وى نخواهد شد. ※ پس محبوب‌ترين كارها، ترك دو گناه است يكى گناه بطن كه ارتباط پيدا مى‌كند با دنياطلبى، مال‌اندوزى و طمع‌ها و ديگرى شهوات جنسى است. @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 جایگاه مبلغان حدیث! 🔅(ﷺ) : 🔸«هر كس به امّت من حديثى برساند كه به سبب آن سنّتى برپا شود يا بدعتى آسيب بيند، پاداشش بهشت است». 🔹«مَن أدّى إلى أمَّتي حَديثا يُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو يُثلَمُ بِهِ بِدعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةَ ». 📚 بحار الأنوار ج٢ ص ١٥٢ 📅 مناسبت‌ امروز : روز بزرگداشت شیخ کلینی(ره) @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📙 الکافی به مناسبت روز بزرگداشت مرحوم کلینی (ره) - ۳۲۹ق از آثار متعدد و ارزشمند مرحوم کلینی، تنها کتاب کافی ایشان به دست ما رسیده، اثری که مؤلف بیست سال از عمر خویش را صرف تالیف آن نموده است. ▫️ علامه مجلسی کتاب کافی را دقیق‌ترین، جامع‌ترین، بزرگ‌ترین و بهترین تألیفات شیعه معرفی کرده است. 🚩 احتمالا نام (کافی) از خطبهٔ کتاب اقتباس گشته، آنجا که در پاسخ شخصی که از او تقاضای تدوین چنین کتابی را کرده، می‌نویسد: ▫️ گفته بودی که علاقه مندی کتابی در اختیار تو قرار گیرد که تو را کفایت کند و تمام فنون علم دین در آن گردآمده باشد. 🔸مرحوم کلینی انگیزهٔ خود را از تألیف کتاب، حل دو مشکل اساسی در آن زمان بیان کرده : 1. مشکل ساز شدن اختلاف روایات ۲. لزوم وجود کتاب جامع فنون علم دین، برای دسترسی به اخبار صحیح و سنن دین. 🗒 ساختار کتاب حدود ۱۶۰۰۰ حدیث در سه بخش اصلی: اصول؛ فروع؛ و روضه. اصول کافی: شامل ۸ کتاب، ۴۹۹ باب، ۳۷۸۶ روایت 📑 بخش‌های هشتگانه : «کتاب العقل والجهل، کتاب فضل العلم، کتاب التوحید، کتاب الحجة، کتاب الایمان والکفر، کتاب الدعاء، کتاب فضل القرآن، کتاب العشرة» ✧از ویژگی‌های کتاب کافی : ۱. تألیف در عصر غیبت صغری ۲. جامعیت کتاب : اشتمال بر روایات اعتقادی، اخلاقی، فقهی،(این ویژگی در دیگر کتب اربعه وجود ندارد). ۳. بیشتر بودن روایات نسبت به دیگر جوامع حدیثی متقدم شیعه و صحاح اهل سنت. ۴. صرف ۲۰ سال وقت برای گردآوری، تدوین و پیرایش کتاب. ۵. ذکر کامل اسناد. ۶. عنوان دهی دقیق ابواب با عناوین رسا. 🌐 بیشتر بخوانید @hadithnet | معارف حدیث
. ❅ کارگزارن خدا در زمین ❅ 🔅(ﷺ) : ▫️ دانش ودیعه خدا در زمین اوست و دانشمندان امناى او بر آن هستند، پس هركس دانش خود را به كار بندد، امانتش را ادا كرده است... ▫️ العِلمُ وَدیعَةُ اللّهِ فی أرضِهِ، والعُلَماءُ امَناؤُهُ عَلَیهِ، فَمَن عَمِلَ بِعِلمِهِ أدّى أمانَتَهُ، ...؛ ※ الدرّة الباهرة، ص۱۷ ا•┈┈•❀•┈┈• 🔻محمّد بن یعقوب کلینی رازی، (م ۳۲۹ ق) از بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا است که در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری از بزرگترین محدثین شیعه به شمار می‌رفت. ▫️ وی پس از شهادت امام عسکری(ع)، در روستای کُلَین از توابع شهر ری به دنیا آمد. پدرش از علمای برجسته کُلَین بود و در آنجا وفات یافت. تحصیلات آغازین کلینی، در ری بود و سفرهای علمی به شهرهای قم، بغداد، دمشق و بعلبک داشت. وی در سال ۳۲۹ یا ۳۲۸ ق درگذشت. ملقّب به ثقة الإسلام، محدّث، فقیه، متکلّم، رجالی و از عالمان و بزرگان امامی است و از چهارصد استاد، حدیث شنیده است. 🔸 عموم طبقات او را به راستى و درستى گفتار و كردار و احاطه كامل بر احاديث و اخبار مى ستودند طورى كه نوشته اند شيعه و سنى در اخذ فتوا به او مراجعه مى كردند و در اين باره مورد وثوق و اعتماد هر دو فرقه بود. ❖ كتاب الكافى، معروف ترين تأليف كلينى كتاب با عظمت و گرانقدر و نفيس الكافى است كه نه تنها بزرگ ترين كار اوست، بلكه در جامعه اسلامى كتاب معتبرى در حديث چون الكافى تأليف نشده است. ▫️ گذشته از ذوق، خلاقيت و تلاش بى وقفه شيخ كلينى در نگارش و پالايش احاديث عصر شيعه، او ثمره رنج ها و مشقت هاى علماى عصر خود است؛ وى پلى محكم و امانتدارى راستين بود كه احاديث و روايات علما و استادان عصر خود را به نسل هاى آينده منتقل ساخت. در حقيقت، كلينى عصاره عصر خويش است. ▫️ وقتى سخن از كلينى است... سخن از عزم و اراده تشيع در كسب معارف و علوم است؛ سخن از الكافى است؛ همان گونه كه وقتى سخن از الكافى است، سخن از عطر كلام اهل بيت عليهم السلام است. 🌐 ویژه نامه مرحوم کلینی در پایگاه حدیث نت 🌐 ویژه نامه کتاب الکافی در پایگاه حدیث نت 📗 مطالعه کتاب الکافی 📚 آثار کنگره مرحوم کلینی @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 ... زندگى را تيره مى کند! 🔅 : 🔸«سه خصلت است كه زندگى، براى دارنده آنها، گوارا نيست: كينه توزى، حسادت، و بداخلاقى». 🔹«ثَلاثٌ لا يَهنَأُ لِصاحِبِهِنَّ عَيشٌ: الحِقدُ، والحَسَدُ، وسوءُ الخُلُقِ». 📚غرر الحكم : ح ٤٦٦٣ @hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🏷 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═🌼 ═❖═ : 🔅حکایت استغفار و ریختن گناهان به سبب آن، حکایت برگ درخت است که با تکان خوردن می‌ریزد. مَثَلُ الاستِغفارِ مَثَلُ وَرَقٍ على شَجَرةٍ تَحَرَّكُ فَيَتَناثَرُ. 📚 الكافی: ج۲، ص۵۰۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 ستم به مسلمان است! 🔅 : 🔸«تأخير در پرداخت بدهى از سوى مسلمان توانگر، ستم به مسلمان [طلبكار] است». 🔹«مَطْلُ الْمُسْلِمِ الْمُوسِرِ ظُلْمٌ لِلْمُسْلِمِ». 📚التهذيب ج٦ ص٢٢٥ @hadithnet | معارف حدیث
. 💢 داروغه دولت ظالم! حق معنوی و حق مالی مردم دو حق بسیار مهم است كه اسلام برای هر دو آنها ارزش فوق العاده قائل است. از نظر قرآن و روایات، مسلمان واقعی كسی است كه از حقوق معنوی و اقتصادی مردم پاك باشد. دارنده حیات طیبه كسی است كه حق معنوی و مادی مردم را ادا كند و به وقت مرگ، آزاد از حقوق مردم بمیرد. ... (ﷺ) : 🔅 به خدا پناه می برم از كفر و بدهكاری، عرضه داشتند : یا رسول اللّه ! آیا بدهی انسان با كفر برابر است ؟ فرمود : آری. ▫️ أعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الْكُفْرِ وَالدَّیْنِ، قیلَ : یا رَسُولَ اللّهِ أیَعْدِلُ الدَّیْنُ بِالْكُفْرِ ؟ فَقالَ : نَعَمْ. علل الشرايع :ج۲ ص۵۲۷ 🔅كسی كه حق صاحب حقی را امروز و فردا كند، در حالی كه به پرداخت آن قدرت دارد، هر روز در پرونده اش معادل گناه یك داروغه دولت ظالم ثبت می شود. ▫️ منْ مَطَلَ عَلی ذی حَقٍّ حَقَّهُ وَهُوَ یَقْدِرُ علی أداءِ حَقِّهِ فَعَلَیْهِ كُلَّ یَوْم خَطیئَةُ عَشّار. مجموعة ورام :ج۲ ص۲۶۳ : 🔅شهادت در راه خدا كفاره هر گناهی است مگر بدهكاری مالی كه كفاره آن ادای آن، یا پرداختش به وسیله آشنا و همراه او یا بخشش طلبكار است. ▫️ كلُّ ذَنْب یُكَفِّرُهُ الْقَتْلُ فی سَبیلِ اللهِ إلاّ الدَّیْنِ فَإنَّهُ لا كَفّارَةَ لَهُ إلاّ أداءُهُ أوْ یَقْضی صاحِبُهُ أوْ یَعْفُوَ الَّذی لَهُ الْحَقّ. الكافی: ج۵ ص۹۴ : 🔅دزدان سه نفرند، منع كننده زكات و آن كس كه عدم پرداخت مهر زنان را حلال شمارد و هر كس كه پولی قرض كند و نخواهد آن را به صاحبش برگرداند. ▫️ السُّرّاقُ ثَلاثَةٌ مانِعُ الزَّكاةِ وَمُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّساء وَكذلِكَ مَنِ اسْتَدانَ وَلَمْ یَنْوِ قَضائَهُ. الخصال :ج۱ ص۱۵۳ ▫️ همچنین در روایت آمده است : 🔅مردی از انصار فوت كرد در حالی كه دو دینار بدهكار بود، نبی اكرم (صلّی الله علیه وآله) بر او نماز نخواند، تا بعضی از اقوامش ضامن ادای دین او شدند، آن گاه رسول اكرم (صلّی الله علیه وآله) بر او نماز خواند. الكافي:ج۵ ص۹۳ 🔅أبو ثمامه یكی از شیعیان حضرت جواد (علیه السلام) است، به آن جناب عرضه داشت : می خواهم معتكف مكه و مدینه شوم، ولی بدهكارم، حضرت فرمود : به منطقه خود برگرد تا بدهی خود را بپردازی، سعی كن خدا را با قرض داشتن ملاقات نكنی كه مؤمن خیانت نمی كند. الكافي:ج۵ ص۹۴ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 جمعه با برکت! 🔅(ﷺ) : 🔸«بی‏‌تردید، [پاداش] خیر و شر در روز جمعه، چند برابر می‌‏شود». 🔹«إنَّ الخَيرَ وَالشَّرَّ يُضاعَفانِ يَومَ الجُمُعَةِ». 📚مصباح المتهجّد: ص٢٨٥ @hadithnet | معارف حدیث
. | 📖 | 📗 اندیشه انتظار 🔸شناخت امام عصر(عج) و چگونگی حکومت جهانی صالحان 🔻«انتظار» ایده و اندیشه سترگى است که بر همه عقاید و رفتارهاى فردِ مسلمان تأثیر مى‌گذارد و او را در مسیر هدایت، راسخ نگه مى‌دارد. تشیع با تأکید بر اندیشه انتظار و شناخت امام عصر(عج) انسان را با حیات طیبه، پیوند مى‌زند و نویدبخش چگونگى حکومت جهانى صالحان است. ✧ کتاب حاضر نخست خواننده را با علایم ظهور امام زمان (عج) آشنا می‌کند و سپس جایگاه پذیرش وی را در کتاب های آسمانی، اقوام و ملت های گذشته بررسی می کند. 🚩 مصلح جهانی، سردمدار حرکت فطری و انقلابی الهی است. او اندیشه ها را تمرکز می بخشد و انسان ها را به باورهای فطری شیرین خود می رساند و در کوتاه ترین مدت، مدینه ی فاضله ی جهانی موعود را تشکیل می دهد . 📋 فصل‌های کتاب: ※ «ولادت قائم آل محمد»، «در انتظار مصلحی بزرگ»، ※ «مصلح بزرگ در قرآن»، «بشارت ها و پیش گویی ها در روایات»، ※ «غیبت صغری»، «آیین منتظران در غیبت کبری»، ※ «عنایت های قائم آل محمد»، «سوء استفاده از عقاید مهدویت»، ※ «دیدگاه ها درباره تشرف»، «اماکن و مساجد منسوب به حضرت مهدی(عج)»، ※ «علائم ظهور» و «حکومت جهانی قائم آل محمد (عج)». 📝نویسنده : احمد زمانی، قم، بوستان کتاب، تاریخ انتشار : ۱۳۸۷، ۵۲۸ صفحه 🌐 خرید کتاب 📖 مطالعه کتاب علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. .: اندیشه انتظار :. ✧ [مستکبران] سعی می کنند فضای تیره‌ای را در مقابل چشم‌ها ترسیم کنند؛ [یعنی] به ملت‌ها تفهیم کنند که نیروی ذاتی، فرهنگ، اعتقادات، شخصیت و هویت ملی شما، نمی تواند برای شما کاری انجام بدهد؛ باید قدرت‌های بزرگ به شما کمک کنند تا بتوانید حرکت کنید. درست مقابل این فکر، فکر انتظاری است که بر محیط‌های اطرافیان مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام حاکم است. - ، ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ علیه السلام @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 چشم‌پوشى کن! 🔅 : 🔸«هر كه نسبت به بسيارى از امور، تغافل و چشم‌پوشى نكند، زندگى‌اش تيره مى‌شود». 🔹«مَن لَم يَتَغافَل ولا يَغُضُّ عَن كَثيرٍ مِنَ الاُمورِ، تَنَغَّصَت عيشَتُهُ». 📚 غرر الحكم : ح ٩١٤٩ @hadithnet | معارف حدیث
. 🚩 همه ايمان در برابر همه شرك! ❈ ═ ضربه سرنوشت ساز در جنگ خندق ═ ❈ ✍️ هنگامى كه بنی‌نضیر از اطراف مدينه رفتند، سران آنها به تحريك مشركان پرداختند و آنان را به هم پيمانى با يهود و فراهم آوردن سپاه از تمام قبايل و حمله به مدينه با يارى يهوديان ترغيب كردند. چنين شد كه سپاهى بزرگ، متشكّل از ده هزار نفر از تمام مخالفان حكومت نوبنياد پيامبر(ص)، گِرد آمد و راهى مدينه شد. از اين رو، اين نبرد، عنوان «نبرد احزاب» به خود گرفت.(۱) (ﷺ)، در چگونگى رويارويى با دشمن، با يارانش به رايزنى پرداخت. سلمان، پيشنهاد كرد كه در ورودى مدينه، «خندق» كَنده شود تا دشمن، زمينگير شود. اين پيشنهاد، پذيرفته شد و پيامبر صلی‌الله عليه و آله به يارانش فرمان كَندن خندق را داد و خود نيز براى اين كار، همكارى نمود. سپاه دشمن كه با غرور و نخوت تمام به سوى مدينه می‌تاخت، حدود يك ماه پشت خندق، زمينگير شد و به لحاظ تداركاتى، سخت در تنگنا قرار گرفت. روزى عمرو بن عبد وَد با تنى چند از پيكارجويان و شجاعان پُرآوازه دشمن، از خندق گذشتند و در مقابل سپاه اسلام قرار گرفته، هماورد طلبيدند؛ ولى كسى پاسخشان نداد. اين درخواست، بارها تكرار شد. آوازه عمرو، همه را ترسانده بود. نَفَس ها در سينه حبس بود و كسى فريادهاى مستانه عمرو را پاسخ نمی‌داد. پيامبر خدا فرمود: «فردى به پا خيزد و شرّ او را كم كند. ☆ جز امیرالمومنین علیه السلام، كسى برنخاست و چون در برابر عمرو قرار گرفت، پيامبر خدا، آن جمله جاودانه را فرمود كه : 🔅 همه ايمان در برابر همه شرك، ايستاده است.* ❖ ، با حمله‌اى برق آسا و پس از نبردى سخت، عمرو را از پاى درآورد و فرياد «اللّه اكبر» در صحنه نبرد پيچيد و همراهان عمرو پا به فرار نهادند و سپاه احزاب، با همه هيمنه و شكوهِ خيالى از هم پاشيد. 🔅 ضربه على به عمرو در جنگ خندق ، برابر عبادت اِنس و جِن است .* لَضَربَةُ عَلِيٍّ لِعَمرٍو يَومَ الخَندَقِ تَعدِلُ عِبادَةَ الثَّقَلَينِ . ا - - - - - ۱) . اغلب مورخان، وقوع این جنگ را سال پنجم هجری نوشته‌اند. در بعضی منابع، ماه شوال و در بعضی دیگر ذیقعده ذکر شده است. * عوالی اللآلی: ج۴ ص۸۶ ح۱۰۲ 📚 دانش نامه اميرالمؤمنين(ع) ج۱ ص۳۱۹ @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 برتری «عمل» بر «حسب و نسب»! 🔅 : 🔸«هر كس عملش او را عقب بيندازد، نسبش [حَسَبَش] او را شتابان نَبَرد». 🔹«مَن أبطَأ بِهِ عَمَلُهُ، لَم يُسرِعْ بِه نَسَبُهُ (حَسَبُه)». 📚نهج البلاغه : حكمت ٢٣ @hadithnet | معارف حدیث
Clip-برتری عمل.mp3
3.11M
•┈┈• 💠 | | صوتی 🎧 ☆ برتری «عمل» بر «حسب و نسب»! : 🔅آنکه کارش او را به جایی نرساند، نَسَبش او را پیش نراند. و به نقل دیگر: آنکه گوهر خویش از دست بداد بزرگی تبار، وی را سود نداد. ▫️ منْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ. وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى: مَنْ‌ فَاتَهُ حَسَبُ نَفْسِهِ لَمْ يَنْفَعْهُ حَسَبُ آبَائِهِ. . نهج البلاغه : حكمت ٢٣ و حکمت ۳۸۹ 🎤 استاد ⏱ ۷ دقیقه @hadithnet | معارف حدیث
. ﷽؛ 💠 دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🏷 خلوت دانشْ! 🔅 : 🔸«هر كس با دانشْ خلوت كند، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نمى‌كند». 🔹«مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ ». 📚غرر الحكم : ح ٨١٢٥ @hadithnet | معارف حدیث
. 📗 بهترین سخنگو! 🔻روایاتی در باره کتاب و کتاب‌خوانی، به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب : 🔅چه سخن‌گوي خوبي است كتاب! ※ نِعمَ المُحَدِّثُ الكِتابُ غررالحكم و دررالكلم ، ح۹۹۱ . ا - - - 🔅كتاب‌ها بوستان‌هاي دانشمندان‌اند. ※ الكُتبُ بَساتينُ العُلَماءِ غررالحكم و دررالكلم ، ح۹۹۱ . ا - - - 🔅كسي كه با كتاب آرامش يابد ، هيچ آرامشی را از دست نداده است. ※ مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ غررالحكم و دررالكلم ، ح ۸۱۲۶ . ا - - - 🔅ـ خطاب به مفضّل بن عمر ـ فرمود : بنويس و دانش خود را در ميان برادرانت منتشر كن و چون [خواستى ]بميرى، آن را به پسرانت ميراث ده؛ زيرا زمانه اى پر آشوب بر مردم مى رسد كه در آن زمان جز با كتابهايشان همدم نشوند. ※ اُكتُبْ و بُثَّ عِلمَكَ في إخوانِكَ ، فإن مِتَّ فَأورِثْ كُتبَكَ بَنيكَ ، فإنّهُ يَأتِي علَى النّاسِ زَمانُ هَرجٍ لا يَأنَسُونَ فيه إلاّ بكُتُبِهِم. الكافي ، ج۱ ، ص۵۲ . @hadithnet | معارف حدیث
. 💠 منم بنده اهل بيت و نبى! 🗓 به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی ✍️ حكيم ابو القاسم فردوسى طوسى، بزرگ ترين حماسه سراى تاريخ ايران، در سال ۳۲۹ ق، در طوس به دنيا آمد و در سال ۴۱۱ ق، درگذشت. بنا به گزارش نظامى عروضى، از دفن كردن جنازه وى در گورستان به اتّهام رافضى بودن، ممانعت كردند و به ناچار، وى را در باغى در كنار دروازه شهر دفن كردند كه اكنون آرامگاه وى مورد توجّه علاقه مندان و زائران آن شاعر نام آور است. 🔻 از اشعار فردوسی در مدح : ▫️ چه گفت آن خداوند تنزيل و وحى خداوندِ امر و خداوندِ نهى • كه من شهر علمم ، عليّم در است درست اين سخن ، گفتِ پيغمبر است • به مردى نباشد چو تو آدمى چنين گفت پيغمبر هاشمى • گواهى دهم كاين سخن ، راز اوست تو گويى دو گوشم بر آواز اوست • منم بنده اهل بيت و نبى ستاينده خاك پاىِ وصى • خودْ آن روز نامم به گيتى مباد كه من نام حيدر ندارم به ياد • بدين زادم و هم بدين بگذرم چنان دان كه خاك پىِ حيدرم •┈┈•❀•┈┈• ▫️ مرا غمز كردند كان پر سخن به مهر نبى و على شد كهن ▫️ كه فردوسى طوسىِ پاك جفت نه اين نامه بر نام محمود گفت ▫️ به نام نبى و على گفته ام گهرهاى معنا، بسى سفته ام. 📚 شاه نامه فردوسى @hadithnet | معارف حدیث
. ❅ وظیفه بندگان ❅ 🔅 : .:. بنده ميان سه چيز قرار گرفته است؛ ميان بلا و قضا و نعمت. در برابر بلاى خدا وظيفه صبر است، در برابر قضاى خدا وظيفه تسليم است و در برابر نعمت خدا وظيفه شكر است. .:. ▫️ العَبدُ بَينَ ثلاثٍ: بَينَ بَلاءٍ وقَضاءٍ ونِعمَةٍ فعَلَيهِ للبلاءِ مِنَ اللّه‏ِ الصَّبرُ فَريضَةٌ، وعلَيهِ لِلقضاءِ مِنَ اللّه‏ِ التَّسليمُ فَريضَةٌ، وعلَيهِ لِلنِّعمَةِ مِنَ اللّه‏ِ الشُّكرُ فَريضَةٌ. بحار الأنوار، ج۸۲، ص۱۲۹، ح۷ 🌐 ویژه نامه امام صادق علیه السلام در پایگاه حدیث نت 🏷 بیش از ۳۰۰ مطلب متنوع پیرامون امام صادق علیه السلام ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث معصومین(ع)✧ احادیث داستانی ✧ سیره معصومان ✧ شرح حدیث ✧ صوت اساتید ✧ چهل حدیث ✧ مقالات ✧ پرسش و پاسخ ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی کتاب ✧ خبر و گزارش ✧ ويژه‌ها ✧ چند رسانه‌ای ✧ معرفی پایگاه‌ ✧ حديث ايام ✧ بیان‌ و تحلیل ✧ پايان نامه ✧ ادعیه @hadithnet | معارف حدیث
چهل حدیث امام صادق علیه السلام.pdf
423.6K
. از امام صادق علیه السلام 🔅 : هيچ بنده‌اى نيست مگر آن كه خدا بر او حجّت دارد: يا در گناهى كه مرتكب شده و يا در نعمتى كه در شكرش كوتاهى كرده است. ▫️ ما مِن عَبدٍ إلاّ وللّه‌ِ علَيهِ حُجّةٌ: إمّا في ذَنبٍ اقْتَرَفهُ، وإمّا في نِعمَةٍ قَصّرَ في شُكْرِها. تنبيه الخواطر ، ج۲، ص۱۷۰ 🗓 فایل PDF @hadithnet | معارف حدیث
چهل حدیث امام صادق علیه السلام.docx
58.2K
. از امام صادق علیه السلام 🔅 : ـ در پاسخ به اين سؤال كه: از كجا دانسته مى‌شود كسى مؤمن است؟ ـ فرمود : از تسليم او در برابر خدا و خرسنديش به هر خوشى و ناخوشى كه به او رسد. ▫️ ـ لَمّا سُئلَ: بِأيِّ شَيء عُلِمُ المؤمنُ أ نّهُ مُؤمِنٌ؟ ـ: بِالتَّسليمِ للّه‌ِِ، والرِّضا بما وَرَدَ علَيهِ مِن سُرورٍ وسَخَطٍ. بحار الأنوار، ج۲، ص۲۰۵، ح۹۱ 🗒 فایل Word @hadithnet | معارف حدیث