🔴 استراتژی کرونایی متفاوت بریتانیا‼️
🔺 تقریبا همه ی کشورهای دنیا در مقابله با ویروس کرونا استراتژی یکسانی را برگزیدهاند: جلوگیری از شیوع. بریتانیا می خواهد راه دیگری را پیش گرفته و استراتژی ابتلای دسته جمعی به ویروس برای مصون کردن مردم در مقابل آن را دنبال کند. این راهبرد می گوید شیوع ویروس را مدیریت کنیم تا مردم در مقابل آن مقاوم شوند.
🔺موضع دولت آن است که اگر محدودیتها را زودتر از موقع به اجرا بگذارد ، مردم پس از گذشت مدتی دلزده و خسته می شوند و آن محدودیتها را رعایت نخواهند کرد. چنین است که مقامات بهداشتی حتی ایزوله کردن افراد مسن را هم هنوز زود می دانند. این استراتژی ریسک مبتلا شدن چهل میلیون نفر به ویروس کرونا را می پذیرد.
🔻پرفسور کریس ویتی و سر پاتریک والانس، بانیان این استراتژی بزودی مدلهای کامپیوتری استراتژی خود را منتشر خواهند کرد. البته دویست و سی دانشمند رشته های مختلف علیه این استراتژی و ریسکهای آن به دولت نامه نوشته اند. فارغ از این که کدام یک از دو راهبرد صحیح است، اتخاذ این شیوه ی مدیریت از طرف دولت بریتانیا درس های آموزنده و شگفتی دارد:
1⃣ اول این که دولت و نظام پزشکی برای اتخاذ راهبردی کاملا متفاوت با دنیا و کاملا جسورانه و تجربه نشده در مورد این ویروس تا چه حد به خود و نظام درمانی کشور اعتماد دارد.
2⃣ دوم این که دولت تا چه حد از رابطه خود با مردم و سرمایه ی اجتماعی نهاد دولت در بریتانیا مطمئن است که میخواهد این مسیر حداقل از نظر سیاسی بسیار پرریسک را انتخاب کند. بعید است سیاستمداران هیچ کشور در حال توسعهای جرات کنند و از سرمایه اجتماعی کافی برخوردار باشند که چنین راهبردی را برای مقابله با بزرگترین چالش دوران خود برگزینند.
🖌 #عبده_تبریزی
📸 اطلاعیه دفتر رهبر انقلاب درباره حذف استفتا با موضوع سفر نوروزی در این ایام
🔹استناد استفتاء (مربوط به سفر در این ایام) به رهبر معظم انقلاب اسلامی دامت برکاته، صحت ندارد لذا از بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر حذف شد.
@hadiyan19
🔴 فرهنگ لغت جنگ روانی
قرنطینه در ایران: حکومت نظامی
قرنطینه در غرب: حفظ سلامت جامعه
عدم قرنطینه در ایران: بیارزشی جان مردم
عدم قرنطینه در غرب: ارزشمندی آزادی جامعه
برخورد با اخلالگران سلامت در ایران: سرکوب و کشتار
برخورد با اخلاگران سلامت در غرب: قانونمداری و پاسداشت سلامت جامعه
@hadiyan19
روش هایی برای پر کردن اوقات فراغت در نوروز کرونایی
برای شاد بودن در روزهای کرونایی، بر داشته هایمان تکیه کنیم تا رنج ناشی از نداشته هایمان کمتر آزارمان دهد.
@hadiyan19
💎جرعه ای از نهج البلاغه
🔹فریفته ی تمجید دیگران
📜 امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند: چه بسا آدمى با ستایشى که از او شود فریب خورد.
حکمت 462
#کلام_امیر
@hadiyan19
🔴هر ملّتى به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّى آن کسانى که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدّق به آمریکایىها اعتماد کرد؛ براى اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیسها نجات بدهد، به آمریکایىها متوسّل شد؛ آمریکایىها به جاى اینکه به دکتر مصدّق که به آنها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیسها همدست شدند، مأمور خودشان را فرستادند اینجا و کودتاى ۲۸ مرداد را راه انداختند. مصدّق اعتماد کرد، کتکش را [هم] خورد؛ حتّى کسانى که با آمریکا میانهشان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربهاش را خوردند.
به مناسبت ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت
@hadiyan19
🔴نامه پنج وزیر بهداشت به رئیسجمهور
🔻 پنج وزیر بهداشت و هفده استاد برجسته پزشکی کشور در نامه ای خطاب به رئیسجمهور توصیههایی را برای قطع زنجیره ابتلای کرونا ارائه دادند. در بخشی از این نامه آمده است:
🔹 مطمئنترین راه کنترل و کاهش این بیماری و نجات کشور از ویروس منحوس کرونا، قطع زنجیره تماس افراد سالم با افراد بیمار و ناقل است که لازمهی آن محدود کردن ترددها و مسافرتها و تعطیلی صنوف زنجیره غیرضروری و مراکز خرید بزرگ و پر ازدحام و کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها است. استمرار شرایط فعلی زندگی مردم و تداوم رفت و آمدهای غیرضروری نتیجهای جز وخامت اوضاع نخواهد داشت.
🔸توصیه اکید ما به عنوان پزشکان متخصص این حوزه این است که با فوریت از همین امروز حداقل به مدت ۱۵ روز کلیهی دستگاههای غیر اضطراری و کسب و کارهای غیرضرور بهطور کامل تعطیل شود و تنها مراکز تولیدی و فروشگاهها و مراکز توزیع مواد غذایی و دارویی آنهم با رعایت کامل و سختگیرانه استانداردهای بهداشتی به فعالیت روزانه خود ادامه دهند و با قاطعیت جلوی ترددها و مسافرتهای غیرضروری شهری و بینشهری گرفته شود.
🔺 ریاست محترم جمهور، عدم رعایت این توصیهها بازی با جان مردم است. اگر دیر تصمیم گرفته شود، خسارات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت و منجر به مرگ تعداد بیشتری از هموطنان خواهد شد.
@hadiyan19
🔴 ادعای ویکی لیکسl آمریکاییِ دشمن ایران‼️
🔻در یکی از اسناد «ویکیلیکس» که از تلگرافهای وزارت خارجه آمریکا به بیرون درز کرده است، نخستوزیر مامور تشکیل کابینه عراق، خود را در دیدار با افسران تیمهای بازسازی آمریکا در ۲ ژوئن ۲۰۰۹، بهعنوان کاندیدایی برای انتقال نجف به دوران پسا جنگ سیاسی معرفی میکند.
🔹طبق این سند، «عدنان الزرفی» که تابعیت آمریکایی دارد و مسلط به زبان انگلیسی است، هدف اصلی خود را در زمان تصدی مسئولیتش در استانداری نجف اشرف «مبارزه و برچیدن شبکههای اطلاعاتی ایران و سوریه در نجف»، اعلام کرد.
🔹در این جلسه الزرفی همچنین جزئیات جلسات خود با آیتالله سیستانی مرجعیت دینی در نجف را به اطلاع آمریکاییها رساند.
@hadiyan19
✳ عید ما زمانی است که دور شمس حقیقی بگردیم
📌 ما الآن در آستانهی فروردین هستیم. نکتهای که باید به آن دقت داشت این است که این زمین است که ۳۶۵ روز تلاش و کوشش کرد که یک دور به دور آفتاب بگردد. ما فکر میکنیم اگر زمین مثلاً پنجاه بار به دور خورشید گشت، ما نیز پنجاه سال رشد کردهایم، در حالی که اگر انسان پنجاه مطلب علمی فهمید، پنجاه سالش است! ما باید ببینیم فروردین ما چه زمانی است! عمر هر کسی به اندازهی #فهم و #علم اوست.
☀ #عید ما به این نیست که زمین به دور آفتاب بگردد تا ما عمرمان زیاد شود. ما اگر دور شمسِ حقیقی حرکتی کردیم آن وقت عمر ما زیاد میشود و بالا میآید. اگر دور #اهل_بیت علیهم السلام گشتیم و از معارف اینها استفاده کردیم و راه اینها را ادامه دادیم، ما هم دور شمس گشتهایم و عمرمان زیاد شده است.
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
@hadiyan19
نگاهی به سیاستهای کرونایی کاخ سفید
آیا ترامپ قربانی «ویروس خودساخته» خواهد شد؟
در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود، نحوه مواجهه دولت اوباما با ویروس ابولا را مورد انتقاد شدید قرار داد. از این رو دموکراتها قصد ندارند این بار و در ماجرای شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده، به راحتی از کنار ماجرا بگذرند.
@hadiyan19
عیدی سپاه به مردم/ ظرفیت تولید گاز کشور افزایش یافت
🔹در روزهای پایانی سال رونق تولید با تلاش متخصصان ایرانی در شرکت صدرا زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) سکوی ۱۴D فاز ۱۴ پارس جنوبی وارد مدار تولید شد که با بهره برداری از این سکوی گازی روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده میشود.
@hadiyan19
آیینه صدق و صفا موسی بن جعفر
روح مناجات و دعا موسی بن جعفر
در بند، در تشویش، در طوفان ظلمت
کشتی ما را ناخدا موسی بن جعفر
◾️شهادت امام موسی کاظم(ع) تسلیت باد
@hadiyan19
سه جمله زیربعنوان مهمترین وبیادماندنیترین جملات رهبر انقلاب درسال ۹۸ ازنظر کاربران انتخاب شد:
رتبه اول)حوادث اخیربه ما خبر میدهد،پدیدهای یکتا درآینده تاریخ درراه است
رتبه دوم)تنها راه ملّت ایران قوی شدن است
رتبه سوم)اگر توان مدیریتی نداریدمسئولیت نپذیرید
@hadiyan19
برچسب کرونا زودتر از واکسن آن رسید
پایگاه بصیرت
یکی از تکنیک های رسانه ای برچسب زدن یا لیبلینگ (Labeling) است .یعنی رسانه ها برروی یک موضوع درست یک برچسب غلط می زنند و در افکار عمومی آن واژه ساخته شده و آن برچسب زده شده روی آن می ماند و اسم واقعی یا کار کرد واقعی آن فراموش می شود.
در روزهای اخیر بارها شاهد این شگرد رسانه ای بوده ایم که به برخی از آنها اشاره می شود:
*دعا برای مقابله با کرونا در ایران: ناکارآمدی نظام
*دعا برای مقابله با کرونا در غرب:کارآمدی دین
*مذهب در ایران:عامل گسترش کرونا
*مذهب در غرب:عامل کاهنده کرونا
*قرنطینه در ایران: حکومت نظامی
*قرنطینه در غرب: حفظ سلامت جامعه
* قرنطینه نشدن در ایران: بیارزشی جان مردم
* قرنطینه نشدن در غرب: ارزشمندی آزادی جامعه
*رخورد با اخلالگران سلامت در ایران: سرکوب و کشتار
*برخورد با اخلاگران سلامت در غرب: قانونمداری و پاسداشت سلامت جامعه
@hadiyan19
حکمت استقبال مردم از صحیفه سجادیه
پایگاه بصیرت
شنیده شده بعد از توصیه رهبر انقلاب برای قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه در این ایام، از سوی مردم استقبال فراوانی از این دعا شده به شکلی که میزان دانلود صحیفه سجادیه در فضای مجازی به شدت افزایش یافته است. همچنین درخواست برای خرید کتاب صحیفه سجادیه نیز افزایش یافته و برخی از ناشران نیز گفته اند که کتاب صحیفه سجادیه پر تقاضاترین کتاب شده است و درخواست چاپ بیشتر آن را کرده اند.
@hadiyan19
* چرا قاتلین حضرت، کفن قیمتی بر پیکر ایشان پوشانده و با احترام دفن کردند؟
یکی از تلخیهای تاریخ زندگی ائمه همین شهادت موسیبن جعفر است. البته میخواستند همان جا هم ظاهرسازی بکنند؛ در روزهای آخر سندیبن شاهک عدهای از سران و معاریف و بزرگان را که در بغداد بودند، آورد دور حضرت، اطراف حضرت، گفت ببینید وضع زندگیاش خوب است، مشکلی ندارد؛ حضرت آنجا فرمودند بله، ولی شما هم بدانید که اینها من را مسموم کردند. و حضرت را مسموم کردند با چند دانهی خرما و در زیربارسنگین غل و زنجیری که برگردن و بر دست و پای امام بسته بودند، امام بزرگوار و مظلوم و عزیز در زندان روحش به ملکوت اعلی پیوست و به شهادت رسید. البته باز هم میترسیدند، از جنازهی امام موسیبن جعفر هم میترسیدند، از قبر موسیبن جعفر هم میترسیدند. این بود که وقتی که جنازهی موسیبن جعفر را از زندان بیرون آوردند و شعار میدادند به عنوان اینکه این کسی است که علیه دستگاه حکومت قیام کرده بوده، این حرفها را میگفتند تا اینکه شخصیت موسیبن جعفر را تحتالشعاع قرار بدهند؛ آنقدر جوّ بغداد برای دستگاه جوّ نامطمئنی بود که یکی از عناصر خود دستگاه که سلیمانبن جعفر باشد - سلیمانبن جعفربن منصور عباسی، یعنی پسر عموی هارون که یکی از اشراف بنیعباس بود - دید به این وضعیت ممکن است که مشکل برایشان درست بشود، یک نقش دیگری را او به عهده گرفت و جنازهی موسیبن جعفر را آورد؛ کفن قیمتی برجنازهی آن حضرت پوشاند، آن حضرت را با احترام بردند در مقابر قریش، آنجائی که امروز به عنوان کاظمیین معروف هست و مرقد مطهر موسیبن جعفر در نزدیکی بغداد، دفن کردند و موسیبن جعفر زندگی سراپا جهاد و مجاهدت خودش را به این ترتیب به پایان رساند. (23 فروردین 1364)
@hadiyan19
* حضرت چگونه با هوشمندی، فریب هارون الرشید را برملا کردند؟
هارون یک خلیفهی سیاستمدار و بسیار با ذکاوتی بود. یکی از کارهائی که هارون کرد این بود که خودش بلند شد رفت مکه که طبری مورخ معروف احتمال میدهد یا به طور یقین میگوید هارونالرشید حرکت کرد به عزم سفر حج، در خفا مقصودش این بود که برود مدینه، از نزدیک موسیبن جعفر را ببیند چه جور موجودی است.
از جمله اینکه حالا در این ملاقاتها هارونالرشید تمام آن کارهائی را که باید برای قبضه کردن یک انسان مخالف و یک مبارز حقیقی انجام داد، همه را انجام میدهد: تهدید، تطمیع، فریبکاری؛ همهی اینها را انجام میدهد. یکی از حرفهائی که آنجا با موسیبن جعفر میزند، این است که میگوید شما بنیهاشم از فدک محروم شدید، آلعلی. فدک را از شماها گرفتند، حالا من میخواهم فدک را به شما برگردانم. بگو فدک کجاست، حدود فدک چیه، تا من فدک را به شما برگردانم. خب معلوم است که این یک فریبی است که میخواهد فدک را برگرداند، به عنوان کسی که حق از دست رفتهی آل محمّد را میخواهد به آنها برگرداند، چهرهای برای خودش درست کند. حضرت میگوید بسیار خب، حالا میخواهی فدک را به بدهی، من حدود فدک را برای تو معین میکنم. بنا میکنند حدود فدک را معین کردن؛ آن حدودی که امام موسیبن جعفر برای فدک معین میکنند، تمام کشور اسلامی آن روز را در بر میگیرد؛ فدک یعنی این.(۱) یعنی اینکه تو خیال کنی که ما دعوامان در آن روز بر سر یک باغستان بود، چند تا درخت خرما بود، این سادهلوحانه است. مسئلهی ما آن روز هم مسئلهی چند تا نخلستان و باغستان فدک نبود، مسئلهی خلافت پیغمبر بود؛ مسئلهی حکومت اسلامی بود. منتها آن روز آن چیزی که فکر میشد ما را از این حق بکلی محروم خواهد کرد، گرفتن فدک بود. لذا ما در مقابل این مسئله پافشاری میکردیم. امروز آن چیزی که در مقابل ما تو غصب کردی، باغستان فدک نیست که ارزشی ندارد. آنچه که تو غصب کردی، جامعهی اسلامی است، کشور اسلامی است. حدود چهارگانهای را ذکر میکند موسیبن جعفر (علیه الصّلاة و السّلام)، میگوید این فدک است. یا اللَّه، حالا اگر میخواهی بدهی، این را بده. یعنی صریحاً مسئلهی داعیهی حاکمیت و خلافت را آنجا امام موسیبن جعفر مطرح میکند. (23 فروردین 1364)
@hadiyan19
* چه چیزهایی در اتاق مخصوص حضرت بود؟
زندگی موسیبن جعفر یک زندگی شگفتآور و عجیبی است. اولاً در زندگی خصوصی موسیبن جعفر مطلب برای نزدیکان آن حضرت روشن بود. هیچ کس از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسیبن جعفر برای چی دارد تلاش میکند و خود موسیبن جعفر در اظهارات و اشارات خود و کارهای رمزیای که انجام میداد، این را به دیگران نشان میداد؛ حتی در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسیبن جعفر در آن اتاق مینشستند اینجوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست، میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسیبن جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما میشود فهمید و میشود گفت لباس جنگ، این لباس را موسیبن جعفر را آنجا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبولیک، بعد «و سیف معلق»؛ شمشیری را آویختند، معلق کردهاند، یا از سقف یا از دیوار. «و مصحف»؛ و یک قرآن. ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانهی زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانههای یک آدم جنگی مکتبی مشاهده میشود. شمشیری هست که نشان میدهد که هدف جهاد است. لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی است و قرآنی هست که نشان میدهد هدف این است؛ میخواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل، و این سختیها را هم تحمل کنیم. (23 فروردین 1364)
@hadiyan19
* چرا حضرت در دوره ای با لباس مبدل و ناشناس زندگی کردند؟
یک نکات بسیار ریز و روشن نشدهای در زندگی موسیبن جعفر است. موسیبن جعفر یقیناً یک دورانی را در خفا زندگی میکرده است. اصلاً زندگی زیرزمینی که معلوم نبوده کجاست، که در آن زمان خلیفهی وقت افراد را میخواست، از آنها تحقیق میکرد که موسیبن جعفر را شما ندیدید؟ نمیدانید کجاست؟ و آنها اظهار میکردند که نه؛ حتی یکی از افراد را آنطور که در روایت هست، موسیبن جعفر به او گفتند که تو را خواهند خواست. و راجع به من از تو سئوال خواهند کرد که تو کجا دیدی موسیبن جعفر را، بکلی منکر بشو، بگو من ندیدم؛ همینجور هم شد. آن شخص زندانش کردند، بردند برای اینکه از او بپرسند موسیبن جعفر کجاست. شما ببینید زندگی یک انسان اینجوری، زندگی کیست. یک آدمی که فقط مسئله میگوید، معارف اسلامی بیان میکند، هیچ کاری به کار حکومت ندارد، مبارزهی سیاسی نمیکند، که زیر چنین فشارهائی قرار نمیگیرد. حتی در یک روایتی من دیدم که موسیبن جعفر (علیهالسّلام) در حال فرار و در حال اختفا در دهات شام میگشته: «وقع موسیبن جعفر فی بعض قری الشّام هاربا متنکرا فوقع فی غار»(۱) که توی حدیث هست، روایت هست، که موسیبن جعفر مدتی اصلاً در مدینه نبوده است؛ در روستاهای شام تحت تعقیب دستگاههای حاکم وقت و مورد تجسس جاسوسها، از این ده به آن ده، از آن ده به آن ده، با لباس مبدل و ناشناس که حضرت به یک غاری میرسند و در آن غار وارد میشوند و یک فرد نصرانی در آنجاست، حضرت با او بحث میکنند و در همان وقت هم از وظیفه و تکلیف الهی خودشان که تبیین حقیقت هست، غافل نیستند؛ با آن نصرانی صحبت میکنند و نصرانی را مسلمان میکند. زندگی پرماجرای موسیبن جعفر یک چنین زندگی است که شما ببینید این زندگی چقدر زندگی پرشور و پرهیجانی است. ما امروز نگاه میکنیم موسیبن جعفر، خیال میکنیم یک آقای مظلوم بیسروصدای سربه زیری در مدینه بود و رفتند مأمورین این را کشیدند آوردند در بغداد، یا در کوفه، در فلان جا، در بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس؛ قضیه این نبود. قضیه یک مبارزهی طولانی، یک مبارزهی تشکیلاتی، یک مبارزهای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود. (23 فروردین 1364)
@hadiyan19
* تفاوت دوران امامت حضرت با سایر ائمه چه بود؟
این مقطع سیوپنج ساله (از ۱۴۸ تا ۱۸۳ هجری) یعنی دوران امامت حضرت ابیالحسن موسیبن جعفر(علیهماالسّلام) یکی از مهمترین مقاطع زندگینامهی ائمه(علیهمالسّلام) است. دو تن مقتدرترین سلاطین بنی عباس - منصور و هارون - و دو تن از جبّارترین آنان - مهدی و هادی - در آن حکومت میکردند. بسی از قیامها و شورشها و شورشگرها در خراسان، در افریقیه، در جزیرهی موصل، در دیلمان و جرجان، در شام، در نصیبین، در مصر، در آذربایجان و ارمنستان و در اقطاری دیگر، سرکوب و منقاد گردیده و در ناحیهی شرق و غرب و شمال قلمرو وسیع اسلامی، فتوحات تازه و غنایم و اموال وافر، بر قدرت و استحکام تخت عباسیان افزوده بود.
جریانهای فکری و عقیدتی در این دوران، برخی به اوج رسیده و برخی زاده شده و فضای ذهنی را از تعارضات، انباشته و حربهیی در دست قدرتمداران و آفتی در هوشیاری اسلامی و سیاسی مردم گشته و میدان را بر عَلَمدارانِ صحنهی معارف اصیل اسلامی و صاحبان دعوت علوی، تنگ و دشوار ساخته بود.
شعر و هنر، فقه و حدیث و حتّی زهد و ورع، در خدمت ارباب قدرت درآمده و مکمل ابزار زر و زور آنان گشته بود. در این دوران، دیگر نه مانند اواخر دوران بنیامیه و نه همچون دهسالهی اول دوران بنیعباس و نه شبیه دوران پس از مرگ هارون که در هر یک، حکومت مسلط وقت، به نحوی تهدید میشد؛ تهدیدی جدی دستگاه خلافت را نمیلرزاند و خلیفه را از جریان عمیق و مستمر دعوت اهل بیت (علیهمالسّلام) غافل نمیساخت.
در این دوران، تنها چیزی که میتوانست مبارزه و حرکت فکری و سیاسی اهل بیت (علیهمالسّلام) و یاران صدیق آنان را مجال رشد و استمرار بخشد، تلاش خستگیناپذیر و جهاد خطیر آن بزرگواران بود و توسل به شیوهی الهی «تقیه». و بدین ترتیب است که عظمت حیرتآور و دهشتانگیز جهاد حضرتموسیبنجعفر (علیهوعلیابائهالتحیّةوالسّلام) آشکار میگردد. (26 مهر 1368)
@hadiyan19
* حضرت چگونه به زندان رفتند؟
ائمه ما (علیهم الصّلاة و السّلام) تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ و الّا اگر امام صادق و امام باقر (صلوات الله علیهما) یکگوشه مینشستند و چند نفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسألهی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت...وقتیکه میخواستند در مورد موسی بن جعفر (سلاماللهعلیه) سعایت کنند، تا هارون ایشان را به زندان ببرد، آن شخصی که پیش هارون آمد و سعایت کرد، گفت: «خلیفتان فی الارض موسی بن جعفر بالمدینة یجبی له الخراج و انت بالعراق یجبی لک الخراج» پرسید: آیا برای دو خلیفه خراج جمع میشود؟ هارون گفت: برای چه کسی غیر از من؟ گفت: از خراسان و هرات و جاهای مختلف، مردم خمس مالشان را پیش موسی بن جعفر میبرند. پس درست توجه کنید، مسئله، مسأله داعیه خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمه ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. (30 مرداد 1370)
@hadiyan19