eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
629 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عطر باد صبا (خاطره ای از تشییع جنازه مرحوم آیت الله کشمیری اعلی الله مقامه) 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
ظرایف طیّ طریق 1.mp3
4.57M
🔊 پادکست | 1 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔸 پاسخ به چند سؤال اعضای محترم که بعضاً پرسیده می‌شوند: ❓ آیا اجازه دارم مطالب شما را بدون لینک در کانال خودم منتشر کنم: ✅ پاسخ: بله، مطالب کانال را همراه با ذکر نام آیت‌الله حائری شیرازی می‌توانید با لینک یا بدون لینک بازنشر کنید. هرچند توصیه ما این است که حتی‌المقدور لینک کانال آیت‌الله حائری شیرازی را هم بنویسید. ❓کتاب‌های آیت‌الله حائری شیرازی را چگونه تهیه کنم؟ ✅ پاسخ: کتاب‌ها را می‌توانید از نمایندگی‌های نشر معارف (پاتوق کتاب) در شهرتان تهیه بفرمایید. جهت خرید اینترنتی و ارسال پستی کتاب‌ها می‌توانید از طریق کانال @hekmat_books اقدام فرمایید. جهت خرید نسخه الکترونیکی آثار نیز می‌توانید به آدرس http://patogh.mobi/author/1984 مراجعه فرمایید. ❓ آیا کانال آیت‌الله حائری شیرازی یک کانال رسمی است؟ ✅ پاسخ: بله، آی دی @haerishirazi در ایتا، تلگرام، سروش، بله، اینستاگرام، توییتر، آپارات و یوتیوب حساب رسمی دفتر آیت‌الله حائری شیرازی است و مطالب منتشر شده در آن قابل استناد هستند. سایر حساب‌هایی که به نام آیت‌الله حائری شیرازی در پیام‌رسان‌های مختلف وجود دارد، رسمی نیستند و احیاناً توسط علاقه‌مندان ایجاد شده‌اند. ❓ مطالب منتشر شده در کانال «نکات و تمثیلات» از چه منابعی هستند؟ ✅ پاسخ: تمام مطالب کانال از کتاب‌ها، سخنرانی‌های پیاده شده و یا دست‌نوشته‌های مرحوم استاد است که توسط دفتر حفظ و نشر آثار، پیاده شده اند. @haerishirazi
♨️ اطلاعیه ♨️ 🔰به اطلاع مخاطبین گرامی می‌رساند، کانال آیت الله حائری شیرازی(ره) در نظر دارد در ماه مبارک رمضان، پویشی با محوریت یکی از مفاهیم دینی مغفول و متروک جامعه که مورد تاکید قرآن و روایات، رهبر معظم انقلاب، بزرگان حوزه‌های علمیه، مرحوم آیت الله حائری و سایر علما بوده است برای دو مخاطب کودک‌نوجوان و بزرگسال برگزار نماید. 🔰از اهالی رسانه و صاحبان کانال‌های فضای مجازی دعوت می‌شود در صورت تمایل به مشارکت در این ارزشمند معنوی، به ادمین کانال پیام دهند (به همراه ارسال آی دی کانال) تا توضیحات طرح خدمتشان ارسال گردد. ادمین @haeri1395 با تشکر | دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی(ره) @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸امام زمان (علیه السلام)، اول نورشان ظاهر می شود و بعد خودشان!🔸 خورشید یک ظهور اول دارد و یک ظهور دوم. ظهور اولش، است. در طلوع سپیده، نور خورشید ظاهر می شود و در طلوع بعدی، خودش ظاهر می شود. عالم همه اش همین طور است. غیبت هم همین طور بود. در غیبت، اول امام غائب شد، هفتاد سال بعد نورش غائب شد. یعنی آن دورۀ نواب اربعه، دورۀ نور حضرت بود اما خودش نبود. خورشید هم که غروب می کند اول جرمش غائب می شود و ساعتی بعد، سقوط شفق است که وقت نماز عشاء است. وقت نماز مغرب بین غروب خورشید و سقوط شفق است. وقت نماز صبح، بین طلوع سپیده و طلوع خورشید است. آن هایی که می خواهند به آقا کمک کنند اگر گذاشتند وقتی آقا ظاهر شد کمک کنند، مثل کسی هست به او می گویند چرا نمازت را نمی خوانی؟ می گوید منتظرم آفتاب بزند بعد نمازم را بخوانم! آن هایی که می خواهند بعد از ظهور کار کنند نمازشان قضا می شود: «لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا» دوره کار است. هرکس هر کاری می خواهد بکند، در این بین الطلوعین بکند، . شما به دهه اول ورودی بیست و دو بهمن می گویید چه؟ می گویید «دهه فجر»، این فجرِ سپیده ظهور است. امام راحل مگر نمی گفت «ما منتظر طلوع خورشیدیم»؟ کسی می گوید منتظر طلوع خورشیدیم که طلوع فجر را پشت سر گذاشته باشد! @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸در بین الطلوعین ظهور هستیم🔸 یک زمانی نوکر آمریکا بر این مملکت ریاست می کرده است. نایب شیطان و خادم شیطان حکمرانی می کرده است. جای او، نایب امام زمان علیه السلام دارد حکومت می کند! ببین چقدر فرق معامله است! نماینده شیطان رفته است، نماینده خدا آمده است! این سوال برای تو پیش می آید که حکومتِ خدا که الآن در مملکت ما است، با حکومت امام زمان که باز هم حکومت خدا است؛ چه فرقی دارد؟ فرق آن این است: شما صبح ها اول اذان صبح که بیرون می آیید ندیدید طرفِ افق، طرف مشرق، سفید است؟ به این سفیدی چه می گویند؟ می گویند فجر. در فارسی هم می گویند «سپیده صبح». حالا از تو سوال می کنم، وقتی سپیده صبح می زند، شب است یا روز است؟ چه جوری است؟ اذان صبح را که گفتند، شب است یا روز است؟ روز نیست چون هنوز خورشید نیامده! [اما شب هم نیست چون نور خورشید را دارد]. حالا از شما سوال می کنم، سپیده از کجا این روشنی را آورده است؟! معلوم است که از خورشید آورده. یعنی «خود خورشید» نیامده، اما «نماینده» او آمده است! حالا فهمیدی حکومتِ یک مرجع تقلید معنایش چیست؟ یعنی امام زمان علیه السلام هنوز خودش نیامده است، اما نماینده او آمده است؛ خورشید هنوز آفتاب نزده است، اما سپیده آن زده است. @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸می فهمی کجای تاریخ هستی؟ | نزدیک است که آفتاب بزند، هر کس می خواهد پا بشود باید پا بشود🔸 ؟ حواس خودت را جمع کن، چشم هایت را بمال! آفتاب نزند و نمازت قضا بشود! نگو نشستم تا امام زمان بیاید! مثل اینست که به یک نفر گفتند نماز صبح بخوان، گفت نشسته ام آفتاب بزند بعد نماز بخوانم! آن موقع که دیگر قضا شده است! بعضی ها هم می گویند می نشینیم تا امام زمان که ظهور کرد، آن موقع دست به اسلحه می بریم، آن موقع کمر همت می بندیم؛ آن موقع جهاد می کنیم! خب بنده خدا، آن موقع که قضا شده است دیگر! اگر تو اهل پا شدن بودی، حالا پا می شدی. سپیده امام دارد همه جای دنیا را می گیرد. این یعنی چه؟ یعنی که آفتاب بزند، هر کس می خواهد پا بشود باید پا بشود. می خواهد به تو بگوید فلانی! از این وعده ها به ما زیاد دادند! هی می گویند امسال می آید، سال دیگر می آید! حالا بگو ببینم، اگر از این وعده ها زیاد دادند، چند تا مرجع تقلید تا حالا حکومت تشکیل داده است؟ بشمار! 1000 سال است امام زمان علیه السلام غائب است، آن مرجع تقلیدی که تشکیل حکومت داده است، اسم ببر. آن مرجع تقلیدی که فرمانده کل قوا شده است اسم ببر. آن مرجع تقلیدی که قوه مجریه و قوه مقننه و قوه قضائیه را عزل و نصب می کرده است اسم ببر. آن مرجع تقلیدی که با شرق و غرب در عالم جنگیده باشد، اسم ببر. کسی نداریم. @haerishirazi
🔸ارتباط اخلاقی آیت الله حائری شیرازی و شهید صیاد شیرازی🔸 21 فروردین سالگرد شهادت @haerishirazi
📖 کتاب تفکر را خواندم. بود!! @haerishirazi @hekmat_books
📖 کتاب مربی و تربیت جلوی چشمم باز کرد! @haerishirazi @hekmat_books
🌸با توجه به تقاضای مکرر مخاطبین گرامی جهت خرید آثار عالم متفکر و حکیم مرحوم آیت الله حائری شیرازی (ره)، کانال در پیام رسان ایتا و تلگرام راه اندازی شده است. 📚این کانال بصورت تخصصی در زمینه ی پخش و فروش آثار مکتوب، صوتی و تصویری آیت الله حائری شیرازی فعالیت دارد. علاقمندان به تهیه پستی آثار معظم له می توانند در این کانال عضو شوند. 📌 آدرس کانال: http://eitaa.com/joinchat/467468307Cba7eb31bd2 @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸بی تقوایی یعنی از سرمایه خوردن🔸 نفسانیات در قدم اول سود دارد، اما قدم آخرش خراب است؛ مثل کسی که مرغی تخم‌گذار داشته باشد و آن را سر ببرد. چنین کسی دیگر تخم‌مرغ ندارد، اما مرغ و پلو دارد؛ ولی فقط امروز دارد، فردا دیگر نه از مرغ خبری هست و نه از تخم‌مرغ. بی‌تقوایی یعنی از سرمایه خوردن. انسان ‌وقتی دروغ گفت، از سرمایه خورده است. ممکن است با دروغ گفتن، گاهی ده تومان گیر انسان بیاید؛ اما وقتی فهمیدند دروغ گفته، دیگر به حرفش اعتنا نمی‌کنند؛ دیگر مرغی نیست تا تخم بگذارد؛ یعنی کمتر بخور، همیشه بخور! مرغ را نخور و تخم‌مرغش را همیشه بخور. بی‌تقوایی، خرج کردن یک‌شبه است. کسی که مثلاً دلش هوای آب‌گوشت کرده است و تنها لباسش را بفروشد و با پولش آب‌گوشت بخرد و بخورد، شب که شد دیگر لباس ندارد تا خود را گرم کند و در سرما می‌ماند. با لباسی که یک عمر گرمش می‌کرد، شکمش را یک روز گرم کرد و تمام شد. پس انسان باید اصل تقوایش را نخورد، آن را حفظ کند و از سرمایه نخورد. کارِ از روی تقوا، مثل باغداری است؛ یکی دو سالِ اولش خرج دارد و دخلی ندارد. بعد که درخت‌ها رشد می‌کنند، میوه می‌دهند و مخارج جدید هم کمتر می‌شود، به‌تدریج بر دخل و درآمد اضافه می‌گردد و از خرج کم می‌شود. اگر انسان روی اصول تقوا حرکت کند، این‌طور است. @haerishirazi
pad10-4.mp3
1.48M
🔊 پادکست | تقصیر خودت است! 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دولتی کردن امور، موجب تحلیل شخصیت جامعه می شود🔸 عاقبت دولتی کردن امور این می‌شود که دولت مالک اصلی شود و شخصیت مردم، شخصیتی و در سایه شود و انسانیتشان آزاد نباشد. عیناً همان رابطۀ ارباب و رعیتی می‌شود که کارِ انجام شده برای مالک است! اگر وضعیت ارباب و رعیتی بد است، پس نباید آن را تعمیم داد! دولتی کردن امور یعنی همان کارهای وحشیانه ای که مالکین در یک زمین یا یک ده انجام می دادند؛ حالا ما این را به صورت خشن‌تر، اما قانونی‌‌ در کل جامعه پیاده کنیم! اینگونه شخصیت مردم، تحلیل و خُرد می‌شود و مردم روی بازو، کار و تلاش خود حساب نمی‌کنند؛ چرا که نتیجۀ کارشان مربوط به شخص دیگری است و به مردم برای این که زنده بمانند، چیزی داده می‌شود. شخصیت انسان، در رابطۀ بین تلاش او برای تولید ارزش اضافی و حق مصرفی که دارد، تبلور پیدا می‌کند. حال اگر دولت آمد و این رابطه را برهم زد، باعث می‌شود که فرد، ادامۀ حیات خودش را در تلاش خود نبیند، بلکه در این ببیند که دولت او را بپذیرد و استخدامش کند. در حالیکه، هنگامی شخصیت فرد تبلور پیدا می‌کند که او خودش را در مشاهده کند و کسی را در آن، واسطه نبیند. کما اینکه فرد وقتی موحد می‌شود که آنچه از دست خودش صادر می‌شود، از حول و قوۀ الهی بداند. در این صورت است که شکی در رزاقیت خدا نمی‌کند و رزاقیت او را می‌پذیرد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 استخدام در دولت، توکل انسان را کم می کند🔸 کسی که ماهیانه، حقوق یا شهریه می‌گیرد و خودش را به دولت می‌فروشد و با آن ارتزاق می‌کند، چشمش به دست دولت است، نه خدا. این فرد چطور می‌تواند با تمام وجود، چشمش به دست خدا باشد؟ اما هنگامی که ثمرۀ کار خودش را دید، از خدا می‌خواهد که به او توفیق کار بیشتر بدهد. می‌گوید من تلاش می‌کنم این نخواست، یکی دیگر. اما کسی که می‌گوید اگر دولت نخواست برای او کار بکنم، بعد چه می‌شود؟ چنین فردی از نظر اعتقادات تحلیل می‌رود. یک فردی در جملۀ اول وصیت‌نامه‌اش نوشت: «پسرانم را توصیه می‌کنم که در شغل وارد نشوند!» نوکری یعنی استخدام دولت شدن! جوری باش اگر یک روز خواستند با تو تسویه‌ حساب کنند، نترسی! می‌گوید روزیِ خودت را دست کسی نده که هر روز بلرزی که بیرونم می‌کنند یا چه کسی در رأس کار هست و چه کسی نیست؟ روزیِ کم با حفظ استقلال، به انسان شخصیت و عزت می‌دهد. روزی فراوان ولی مصرفی بودن، وابستگی انسان را سنگین می‌کند. @haerishirazi
3.mp3
18.45M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه 3 | مدت زمان: 61 دقیقه 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حدیث «کذب الوقاتون» برای این نبوده که خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ علامتی نداریم! 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حدیث «کذب الوقاتون» برای این نبوده که خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ علامتی نداریم! 🔸 🌥 این حدیث «کذب الوقّاتون» برای این صادر شده که چون مردم منتظر امامشان بودند، هر از مدتی یک کسی می آمد می گفت دو سال دیگر، یک سال دیگر، شش ماه دیگر ظهور می شود. بعد که انجام نمی گرفت، نسبت به اصل غیبت و امامت و همۀ این مسائل تشکیک می شد و عقائد ضعیف می شد. «کذب الوقاتون» صادر شد برای اینکه کسی اینجور وعده ها را ندهد؛ اما این روایت - ولو متواتر هم باشد - برای این صادر نشده که ما خودمان را و بگوییم هیچ علامتی از ظهور نداریم! برای این نیست! 🌥 این علامت های ظهور را که گفته اند، برای این بوده است که انسان نگاه به پیش پایش بکند که چه اتفاقاتی افتاده و چه اتفاقاتی دارد می افتد؟ و در این وسط چه امتحاناتی شده و چه امتحاناتی می شود؟ انسان محاسبه اش را درست انجام بدهد. 🌥 آنچه در این پنجاه سال گذشته اتفاق افتاده اصلاً شباهت ندارد به این دورۀ هزار سالۀ غیبت. یک دارد می افتد! تشیع، نامی نداشت، عنوانی نداشت. دشمنی های جزئی داشت، الآن دشمن های کلی دارد، دشمن های جهانی دارد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸می خواهی چشمت را ببندی یا باز کنی؟🔸 ❓ سوال: آیا قضایای اخیر یمن، ارتباطی با ظهور دارد؟ ✅پاسخ آیت الله حائری شیرازی: اگر بخواهی چشمت را ببندی و از ترسِ «کذب الوقاتون» چیزی نگویی، خیر. ارتباطی ندارد! اما اگر بخواهی چشمت را باز کنی، بله. ارتباط دارد! حالا می خواهی چشمت را ببندی یا باز کنی؟! @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 4.mp3
12.76M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه 4 | مدت زمان: 53 دقیقه 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 کسانی که کم معاشرتند، بعد از مدتی عقلشان تحلیل می رود🔸 یک نفر را رها کرده بود. حضرت احوالش را پرسیدند. گفتند ایشان عاقبت به خیر شده! فرمودند چه جوری عاقبت به خیر شده؟ گفتند که طلب هایش را وصول کرده، بدهی‌هایش را پرداخته،با همه تسویه حساب کرده و الآن دیگر به عبادت رو آورده است. حضرت فرمودند: «بئس ما صنع»: بسیار کار بدی کرده! سپس فرمودند «الیَّ به». (بیاوریدش پیش من). او را آوردند. حضرت فرمودند: چه کار کردی؟ گفت: خدا عاقبتمان را به خیر کرده، حالا دیگر استخوان سبک می‌کنیم، دیگر از کسی طلب نداریم، به کسی بدهی نداریم و حالا فارغ البال به عبادت مشغولیم. حضرت فرمودند: بد کاری کردی. گفت: چرا؟ فرمودند: نمی‌دانستی که «أنّ عقل الرجل بالتجاره»؟ (عقل انسان با تجارت رشد می‌کند) و ارزش عبادت انسان به مقدار عقل اوست؟ حضرت چرا تجارت را می‌فرمایند؟ زیرا تجارت، اصطکاکِ انسان به انسان است، آنهم نه اصطکاک یک انسان به یک انسان، بلکه اصطکاک یک انسان به هزار انسان. آدمی که تاجر است باید صد تا تاجری که رقیب هست از وسط دست اینها توپ را در بیاورد. اگر در بازی ها ۱۱ تا هستند، در اینجا ۳۰۰-۲۰۰ تا هستند. چه جوری بخرد از وسط اینها، چه جوری بفروشد، چه جوری مشتری جذب کند. پس مرتباً باید تدبیر کند. این حضور و فعالیت و رشد می‌دهد به عقل. زمینه رشد عقل، است. یعنی انسان به مجردی که تعطیل کند اصطکاک را، تحلیل می‌دهد عقل و فهمش را. کسانی که کم معاشرتند بعد از مدتی انسان احساس می‌کند عقلشان تحلیل رفته. هر چه که میزان انسان کمتر می‌شود میزان حضور انسان در مسائل هم کمتر می‌شود. چرا؟ چون باید بیاید در میدان تا ورزیده شود. چگونه است که وقتی انسان ورزش می‌کند قوه می‌گیرد؟ یعنی اضطرار پیدا می‌کند به نیرو داشتن. وقتی نیرو خرج نکند نیرو کسب نمی‌کند. باید «خرج» کند تا بتواند «کسب» کند. پس عقلش را باید به کار بیندازد، «خرج» کند. این می‌شود . پس تکلیف شرعی ورزش کردن و ورزیده کردن عقل است. یعنی انسان عقلش را همیشه ورزیده نگه بدارد. @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 5.mp3
27.11M
🔊 بشنوید | صوت کامل شرح مناجات شعبانیه جلسه 5 | مدت زمان: 37 دقیقه 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم!🔸 عمر ما می گذرد و دیر یا زود به صف گذشتگان می پیوندیم و این، زندگی بزرگ ماست. من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم. حیات این نیست که امروز داریم و اینها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم و عمر هم این نیست که ما می گذرانیم. اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست، بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟ @haerishirazi