eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
629 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
جرعه ای از مناجات شعبانیه 15.mp3
394.6K
🔊 بشنوید | اگر شما دنیا را بهشت نکنی، نمیتوانی آخرت را بهشت کنی 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه15🔸 اگر شما دنیا را بهشت نکنی، نمی‌توانی آخرت را بهشت کنی. آقای الیجاه محمد، مسلمان‌های سیا پوست آمریکا را تربیت می‌کند، خب او چه میگوید: We invite you to heaven here and now [یعنی] ما شما را به بهشت همین جا و همین اکنون دعوت می‌کنیم. ما باید بدانیم تمدن یعنی این. اینطور نیست که اینجا جهنم باشد، بعد بهشت؛ نقدا این جهنم را تحمل کن تا آن نسیه را به تو بدهند. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ پانزدهم شرح مناجات شعبانیه روی لینک کلیک نمایید. جلسۀ پانزدهم @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 15.mp3
17.51M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه15 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi_mp3
🔊 بشنوید | نگاه به کوچکی هیکلت و عمر کوتاهت نکن 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه16🔸 انبیاء آمدند به انسان بگویند که نگاه به کوچکی هیکلت و کوتاهی عمرت نکن؛ یک فرصت استثنایی به شما داده شده، از این فرصت می‌توانی استفاده کنی و محبوب خدا شوی. اگر محبوب خدا شدی همۀ اینها محب تو می‌شوند. چرا؟ چون اینها همه عاشق خدا هستند و تو از نوعی هستی که می‌توانی محبوب اینها باشی. شاید تعجب کنی. به همین دلیل خداوند هر جا انسان تعجب کند، یک نمونه‌ای برای رفع تعجبش قرار داده است؛ همین زمین جواب تعجب تو را می دهد. این زمین با همۀ کوچکی‌اش در مقابل کهکشان‌ها، کلکسیون و مجموعۀ هنرهای الهی است. دریای او، صحرای او، آسمان او، زمین او، همه را فشرده، تمام اختراعاتش را خدای تعالی در این موزه جمع کرده است. چطور می‌شود یک زمین به این کوچکی این هنرها در آن باشد؟ پس انسان به این کوچکی هم این هنرها در او هست. اگر در خودت منکر هستی، در مورد زمین هم منکر باش. زمین چیز عجیب و غریبی است! جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ شانزدهم شرح مناجات شعبانیه روی لینک کلیک نمایید. جلسۀ شانزدهم @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 16.MP3
20.18M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه16 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi_mp3
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«جمهوری اسلامی»، از باب «عدم مخالفت قطعیه» است نه «موافقت قطعیه»🔸 خدا ما را از حکومت شاهنشاهی که با اسلام بود، نجات داد و آورد در جمهوری اسلامی که مخالفت قطعیه با اسلام نمی‌کند، اما هم نمیکند! «حکومت اسلامی»، موافقت قطعیه است! «جمهوری اسلامی»، مخالفت قطعیه با اسلام نمی کند اما موافقت قطعیه هم زورش نمیرسد، رسالتش همین حد است. موافقت قطعیه با اسلام، در حکومت اسلامی و تمدن اسلامی محقق می شود. بعضی ها در «جمهوری اسلامی» دنبال «تمدن اسلامی» هستند! اشتباه می کنند. هی داد و بیداد می کنند و می گویند اسلام رفت و چطور شد! نخیر، «جمهوری اسلامی» نسبت به «حکومت شاهنشاهی»، بهشت است. جمهوری اسلامی «اَعراف» است، یعنی بین «جهنم» حکومت شاهنشاهی و «بهشت» تمدن اسلامی، این اَعراف است و در وسط قرار دارد. فرق «موافقت قطعیه» و «عدم مخالفت قطعیه» چیست؟ فرض کنید ده لیوان داریم که یکی از آنها نجس است. من نمیدانم کدامش نجس است. «عدم مخالفت قطعیه» به این است که یک لیوانش را کنار بگذاری و بقیه اش (نه تای دیگر) را مصرف کنی. چرا مخالفت قطعیه نکرده ای؟ چون نمیتوانی قسم بخوری که این لیوانی که مصرف کردی، قطعاً نجس بوده است. جمهوری اسلامی، این است. یقین به مخالفت با اسلام نداری. حکومت اسلامی، موافقت قطعیه با اسلام است. در حکومت اسلامی باید از همه اش اجتناب کنی. مثلاً ده تا سیم است. در یکی‌اش برق است. تو میتوانی یکی‌اش را بگذاری کنار و به بقیه دست بزنی؟ حکومت اسلامی این جوری است. دست به هیچ کدامش نمی‌توانی بزنی. ورع هم یعنی همین. @haerishirazi
استاتوس-63.jpg
595K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 17.mp3
11.08M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه17 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi_mp3
🔊 بشنوید | علم و عمل 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه17🔸 «الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ» شما وقتی مطلبی را دانستی و عمل نکردی این علم از شما رحلت می‌کند. شما همراه با علم و عمل خودت هستی، به مجرد اینکه آسیب به عمل وارد می‌شود به علم آسیب وارد می شود. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ هفدهم شرح مناجات شعبانیه روی لینک کلیک نمایید. جلسه هفدهم @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حضور در جمع غافلین علت یأس از رحمت خدا🔸 در سورۀ حمد پس از بسم الله و بعد از «الحمد لله»، دوباره «الرحمن الرحیم» تکرار شده است. چرا؟ به این خاطر که رحمت، اساسی‌ترین مسأله در حضور قلب و توجه انسان است و تا رحمت الهی شناخته نشود، دریچۀ قلب انسان باز نمی‌شود. از دلایلی که انسان از رحمت خدا مأیوس می‌شود، نشست و برخاست با غافلین است. در دعای ابوحمزه می‌خوانیم که «اَوْ لَعَلَّكَ رَاَيتَني فِي الْغافِلينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيسْتَني»: «شاید در گروه غافلین من را دیده‌ای که از رحمتت مأیوسم کرده‌ای»! اگر انسان با غافلین باشد از رحمت خدا مأیوس می‌شود و اگر متوجه رحمت خدا شود، ذاکر می‌گردد. @haerishirazi
استاتوس-64.jpg
759K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
جرعه ای از مناجات شعبانیه 18.mp3
826.6K
🔊 بشنوید | تو با تقوا باش تا من به تو توجه کنم 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه18🔸 مقدمۀ اول «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اَللّهُ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ» (بی‌تردید خدا (قربانی را) از متقیان خواهد پذیرفت) سورۀ مائده؛ آیۀ 27 «وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ» یعنی دعایم را قبول کن. بشنو یعنی قبولش کن. یعنی من از روی تقوا دعا کنم تا تو به آن توجه کنی. «واسمع» را به «توجه» ترجمه کنید. به ندای من توجه کن وقتی صدایت می کنم. «وَ أَقْبِلْ عَلَيَّ إِذَا نَاجَيْتُكَ» این هم یعنی به من توجه کن به من وقتی می‌خواهم با تو مناجات کنم. می‌گوید: تو با تقوا باش تا من به تو توجه کنم. چون عملی که از روی تقوا صورت بگیرد، به خدا وصل می‌شود و به خدا ارتباط پیدا می‌کند. لَنْ يَنالَ اَللّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ اَلتَّقْوى مِنْكُمْ (نه گوشت‌ها و نه خون‌های آنها، هرگز به خدا نمی‌رسد. آنچه به او می‌رسد، تقوا و پرهیزگاری شماست.) سورۀ حج؛ آیۀ‌37 تقوا اینقدر بالا است که می‌تواند به خدا برسد. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ هجدهم شرح مناجات شعبانیه روی لینک کلیک نمایید. جلسۀ هجدهم @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 18.mp3
16.15M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه18 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi_mp3
جرعه ای از مناجات شعبانیه 19.MP3
955K
🔊 بشنوید | خدا دارد صدایش می‌زند 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه19🔸 امام زمان علیه السلام کسانی که تربیت شدند را صدا می‌زند. صدا زدن او، صدا زدن خدا است. صدایش که می‌زند اجابت می‌کند، دیگر آن آدم اولی نیست. مثال واضح برای تان بزنم. حضرت موسی در شب کوه طور، تاریکی همه جا را گرفته بود، زنش هم حامله بود، گوسفندها هم در سرما بودند و راه به هیچ جا نمی‌برد. آدم با جرئتی بود. یک آتشی دید؛ گفت بایستید من بروم آتش بیاورم یا آدرسی بگیرم که باید از کدام راه برویم، یا اینکه مقداری آتش بیاورم گرم بشویم. این نادیته است.خدا دارد صدایش می‌زند که بیا اینجا، «نادیته فاجابک» این همه مدت که موسی گوسفند داری کرده، با تقوا کار کرده، همه کار کرده، حالا موقعی است که صدایش بزنند. نُودِيَ مِنْ شاطِئِ اَلْوادِ اَلْأَيْمَنِ فِي اَلْبُقْعَةِ اَلْمُبارَكَةِ مِنَ اَلشَّجَرَةِ أَنْ يا مُوسى ﴿القصص‏، 30﴾ «یا موسی» حرف عادی نیست، یعنی او را صدا زد؛ «فاجابک» عین همین برای انسان‌ها در سلوک شان واقع می‌شود. متحول می‌شود، دگرگون می‌شود. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ نوزدهم شرح مناجات شعبانیه روی لینک کلیک نمایید. جلسۀ نوزدهم @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 19.MP3
13.35M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه19 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi_mp3
جرعه ای از مناجات شعبانیه 20.mp3
2.16M
🔊 بشنوید | وقتی جانورِ انسان با خدا صحبت می‌کند 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه20🔸 وقتی انسان حرف نزده، خدا دعای چه کسی را مستجاب بکند؟ فرق است بین این که جانور انسان صحبت بکند یا انسان انسان. اولیاء الله انسانِ انسان‌شان شکفته شده است و این برای شأن مقام است که انسانیت‌شان حرف می‌زند، دیگری که این مقام را پیدا نکرده همیشه وجۀ جانوری‌اش حرف می‌زند، الا در حال اضطرار، در حال اضطرار انسانِ انسان صحبت می‌کند، حقیقت انسان صحبت می‌کند. معرفت زیاد می‌شود خودیت محو می‌شود، اما وقتی در معرفت سیری نکرده و به جایی نرسیده خود، حجاب است. وقتی نبض حرف انسان را بگیرند، صدای آدمی‌زاد نیست، صدای هوی است، صدای جانور انسان است. جانور انسان که در شأنی نیست که خدا جوابش را بدهد. انسان در حین اینکه مضطر است خودش صحبت می‌کند، خودش یعنی انسانیتش حرف می‌زند. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ بیستم شرح مناجات شعبانیه روی لینک کلیک نمایید. جلسۀ بیستم @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 20.mp3
14.41M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه20 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi_mp3
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸جذابیت های کار اطلاعاتی، مایۀ لغزش است🔸 نیروهای اطلاعاتی باید در خبر گرفتن، خواندن نامۀ دیگران، و تفحص و تجسس، مواظب باشند. خطر در این است که از سویی وظیفه دارید و باید بررسی کنید، نفس هم ، ولی از سوی دیگر باید را رعایت کنید. قدیمی‌ها که می‌خواستند برای نوروز در خانه‌ها شیرینی «لوز» درست کنند، بادام را خُرد و با شکر مخلوط می‌کردند؛ برای درست کردن لوز به بچه‌ها می‌گفتند: «بنشینید بادام‌ها را تلخ و شیرین کنید؛ سر آنها را بجوید، و هرکدامش تلخ بود کنار بگذارید.» بچه‌ها نیز کمی از سر بادام‌ها را می‌خوردند. گاهی نفسشان غلبه پیدا می‌کرد و تا نصف مغز بادام را می‌خوردند و بقیه‌اش را داخل ظرف می‌ریختند! همان اول فهمیده بودند که شیرین است، اما قانع نبودند! گاهی بعضی از تحقیقات و به‌دست آوردن برخی از اطلاعات است. اگر چیزی را که به‌راستی بدمزه باشد یا نتوان آن را خورد به شما بدهند، مثلاً به شما بگویند که ببینید از بین اینها کدامش «جوهرلیمو» و کدامش «نمک» است، دیگر برای خوردن وسوسه نمی‌شوید و به یک سرِ زبان زدن بسنده می‌کنید؛ اما چیزی که خوردنی و خوشمزه باشد، و انسان مجبور باشد که آن را فقط بچشد، در اینجا هم چشیدن است، هم هوس. وقتی فرمان می‌دهید یا می‌خواهید مجازات کنید، این همان جریان بادام تلخ و شیرین است؛ این فرماندهی، پیروزی، تحقیقات، بررسی، اطلاع پیدا کردن، دستور دادن، جریمه کردن، همۀ اینها خوراکی نفس انسان است؛ نفس برای این امور اشتها دارد. مواظب باشید در کار نیاید. @haerishirazi
استاتوس-65.jpg
1.13M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
جرعه از مناجات شعبانیه 21.mp3
1.23M
🔊 بشنوید | من مجرم هستم، آمدم خودم را تسلیم کنم 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه21🔸 این قسمت‌ها را که در مناجات شعبانیه گفت می‌خواهد بگوید ریشۀ دعای من ذو ابعاد است. ریشۀ دعای من کلاه گذاشتن و دل خوش کردن و این طور نقش‌ها نیست. ببینید از اول دلیل آورد که «وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ ...» تا برسد به این قسمت: «كَأَنِّي بِنَفْسِي وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَكُّلِي عَلَيْكَ» من مجرم هستم، آمدم خودم را تسلیم کنم. حالا هر کاری می‌خواهی بکن. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ بیست و یکم شرح مناجات شعبانیه روی لینک کلیک نمایید. جلسۀ بیست و یکم @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 21.mp3
35.4M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه21 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi_mp3
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸این کار، در کودک اثر زیادی می‌گذارد🔸 یادم هست وقتی که بچه بودم و همه به خواب می‌رفتند، آخر شب می‌آمدم خدمت پدرم. ایشان قصه‌های پیامبران را در همان طفولیت برای من نقل می‌کرد و گاهی مثلاً یک قصه چندین شب طول می‌کشید و همینطور مقید بودم و گوش می‌کردم. وقتی این برنامۀ قصه‌گویی مصادف می‌شد با ایام محرم، پدرم جریان عاشورا، جریان مسافرت حضرت، جریان بیعت گرفتن از امام حسین(ع) در مدینه را به تفصیل، شب به شب نقل می‌کرد. اینها کارهای موثری است. یعنی پدر و مادر یکی از خدمات بزرگی که به فرزند می‌کنند همین است که سرگذشت اینها را برای طفل بیان کنند. این در وجود طفل از همان طفولیت اثر می‌گذارد. در اخلاقش، کردارش، رفتارش، عبادتش، نمازش، روزه‌اش. در همه‌اش اثر می‌گذارد و همۀ اینها را اصلاح می‌کند. @haerishirazi
استاتوس-66.jpg
896.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
شرح مناجات شعبانیه 22.mp3
14.17M
🔊 بشنوید | شرح مناجات شعبانیه جلسه22 توسط مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi_mp3
جرعه ای از مناجات شعبانیه 22.mp3
2.15M
🔊 بشنوید | هر چه که هست در محبت است 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه22🔸 مسئله این است که این‌ها وقتی محبت در آن‌ها شدید شد از اینجا آن‌ها را می‌بُرد و به آن جا می‌بَرد؛ می‌بُرد و می‌بَرد؛ محبت هر دو کار را می‌کند. یک وقت در ذهنتان نیاید مثلاً نماز فرائض است، روزه فرائض است، فلان فرائض است، محبت هم از حواشی است. اینطوری نیست. ندیدید روایتی که از امام صادق سؤال کردند که «هل الحب من الدین» نماز جزو دین است روزه جزو دین است، ایا محبت هم جزو دین است؟ حضرت چه جواب داد؟ «هل الدین الا الحب» دین همان حب است. خیلی مطلب بالایی است. این همان است که کسی از حسین بن علی علیه السلام سؤال کرد که معرفت الله چیست؟ گفت معرفت امام ات است. این همان حب او است که می‌شود معرفت. هر چه که هست در این حب است. یعنی در عین حال این به آن جا وصل است، چون حب به آن جا دارد دلش آن طرف است و این طرف از چشمش افتاده است. جهت شنیدن صوت کامل جلسۀ بیست و دوم شرح مناجات شعبانیه روی لینک کلیک نمایید. جلسۀ بیست و دوم @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لوکوموتیو آرزوها🔸 آرزوی انسان مثل لوکوموتیو قطار است. 40- 50 تا واگن به هم وصل می‎کنند و آن لوکوموتیو همۀ این واگن‎ها را با هم به دنبال خودش می‎کشد. اگر انسان آرزویش خدا باشد، لوکوموتیو قطارش به سمت خداست و واگن‎های دیگر وجودش را به همان سمت، دنبال خود می‎کشد اما اگر آرزویش دنیا باشد، لوکوموتیو قطارش رو به‎دنیا می‎رود و همۀ اعمال او به دنبال آن رو به‎دنیا حرکت می‎کنند. تربیت اسلامی این است که نیروی محرکۀ انسان را آرزوی الهی قرار دهد و آرزوهایی را که دنیا پیش پای انسان آورده است، بشکند و پوک بودن آن را نشان دهد. @haerishirazi