eitaa logo
نکات‌ناب‌و حکمت‌های آیت الله حائری شیرازی
73.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
305 ویدیو
495 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) (لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید) نظرات، پیشنهادات و انتقادات 👈 @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امامان یکی هستند، اما مردمشان متفاوتند🔸 امامان همه به خداوند بی‌نهایت متّصل هستند و از این رو، علمشان بی‌نهایت است و همه یک محتوا دارند، امّا مردم‌شان متفاوت هستند. متفاوت بودن مردم یعنی چه؟ علم امام، همچون اقیانوس بی‌نهایتی‌ست که از طریق شلنگی، به ظرف مردم می‌ریزد. در دورۀ امام صادق (ع)، ورودی این ظرف وسیع بود و علم امام به‌راحتی در آن می‌ریخت. امّا در دورۀ ائمۀ دیگر، ورودی ظرف مردم وسیع نبود و طبیعتاً علم امام به شکل محدودتری جریان می‌یافت. شما در مواجهه با کسی‌که خوب می‌فهمد، راحت حرفتان را می‌زنید. اما در مواجهه با کسی‌که فهم کم‌تری دارد، باید حرفتان را باریک و نازک کنید تا به اندازۀ ظرفیت او باشد. تفاوت امامان ما، در تفاوت مردم‌شان است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸توکل و ظرفیتِ توکل🔸 حضرت علی (ع) دربارۀ نبی مکرّم ما (ص) نقل می‌کنند که ایشان در جنگ‌ها از همۀ ما به دشمن نزدیک‌تر بود. در جنگ احد، دشمن در چندقدمی ایشان بود، اما از جایشان تکان نخوردند. همه جز عدۀ کمی فرار کردند ولی ایشان جا خالی نکرد؛ زیرا به وعدۀ الهی مطمئن بود. این یک صحنه است. اما همین ایشان که همه چیز را به اذن خداوند می‌داند و در میان دشمن از جایش تکان نمی‌خورد، وقتی می‌خواهد به جنگ بیاید، دو تا زره روی هم می‌پوشد! مگر این نیست که تا تقدیر خدا نباشد هیچ تیری نمی‌آید؟ مگر ایشان معتقد نیست که تا مقدّر نباشد، چیزی به من کارگر نمی‌شود؟ پس چرا زره را جفت جفت می‌پوشد؟ این، نشانۀ «وسعت» ایشان است. این، «سعه» است. حضرت وقتی در عالم اسباب می‌آید، چنان معتقد به اسباب است که مادی‌ها از او عقب می‌مانند در ملاحظۀ اسباب و تهیۀ وسائل. وقتی هم که در مقام توکل است، حتی با وجود اینکه همۀ اسباب از کف رفته و همۀ رشته‌ها بریده شده، چنان خداوند را حاکم بر اسباب می‌بیند که می‌گوید: او همه چیز را می‌تواند فراهم کند. این شرح صدر می‌خواهد. انسان وقتی ظرفیت ندارد، با یک کشمش گرمی‌اش می‌شود و با یک غوره، سردی‌اش می‌شود. ظرفیتش، کم است. زمانی که معتقد به اسباب می‌شود، منکر مسبّب الأسباب است؛ و زمانی که معتقد به مسبّب الأسباب است، بی‌اهمیت نسبت به اسباب می‌شود. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸راهش را نزنید!🔸 من به عزیزان عرض می‌کنم بچه‌تان وقتی می‌خواهد طلبه شود . به مادرها توصیه می‌کنم این راه را حفظ کنید. ——————— ♨️ آغاز شده و رو به است. لینک ثبت نام جهت پذیرش حوزه‌های علمیه 👈 https://hawzahnews.com/xcPz9 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یاد خدا، از سنخ توجه قلبی است نه توجه ذهنی🔸 لازم نیست انسان یاد خدا را به ذهن و خیالش منتقل کند. یاد خدا، یاد ذهنی نیست. یاد خیالی نیست. یاد خدا، نوعی «توجه» است؛ آن هم «توجه قلبی». مثلاً مردی عاشق زنی می‌شود؛ گاهی دیده‌اید که این مرد، حالت بی‌تابی و بی‌قراری دارد. این‌طور نیست که مدام اسم او را ببرد و دربارۀ او فکر کند، اما قلبش متوجه به او است. غذا می‌خورد، لباس می‌پوشد، راه می‌رود، اما دلش متوجه به اوست. این «یاد» است و لازمه‌اش خیال نیست. بسیاری افراد، یاد قلبی را، با یاد ذهنی و خیالی اشتباه می‌کنند. مرتباً می‌خواهد خدا را به خاطر بیاورد. این ذکر نیست. ذکر، «انس» است. ذکر، دوست داشتن خداست. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حلّ بسیاری از اختلاف‌نظرهای تئوری، در میدان عمل🔸 ما اگر هزار سال دیگر هم صبر می‌کردیم تا تحقیقات فقها به نتیجۀ بدون اختلافی از شکل حکومتیِ اسلام برسد و پس از آن آغاز به کار می‌کردیم، وقتی به اشتباه خود پی می‌بردیم که می‌دیدیم تازه در همان منزل اولیم. امّا اگر هزار سال قبل موفّق به تشکیل حکومت شده بودیم، اکنون این‌همه اختلاف‌ها را هم نداشتیم! @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸انقلاب و جذب و دفع نظریات و اشخاص مختلف🔸 خیلی از این اختلاف‌نظرهایی که امروز به‌صورت داغ و محکم بین طرف‌ها مطرح است، در آینده برای همیشه فراموش خواهند شد. زیرا خطا یا صحیح بودنِ هر کدام، خود را در تجربۀ حکومتی نشان می‌دهد. انقلاب، همچون یک موجود زنده، در حال تصفیه و جذب و دفع است. از همین نظریه‌ها تغذیه می‌کند؛ قسمت مغذّی و مقوّی آن‌ها را جذب کرده، با آن رشد می‌کند و هم‌زمان، قسمت‌های غیر قابل جذب را کنار می‌زند و به راه خود ادامه می‌دهد. انقلاب حتّی نسبت به اشخاص هم چنین برنامه‌ای دارد. مخالفان بسیاری را جذب و موافقان بسیاری را دفع خواهد کرد. تا وقتی که اسلام در خارج پیاده نشده، اختلاف‌نظرها همچون کف روی آب‌اند. اما همینکه اسلام شکل خود را باز یافت، کف‌های اختلاف از بین می‌روند. قرآن می‌گوید: آبی که هنگام آمدن سیل، بر کوه‌ها و دشت‌ها جاری می‌شود، پُر از کف است؛ امّا کف‌ها به زودی محو و نابود می‌شوند و آنچه برای مردم نافع است می‌ماند.* —————- *آیه‌ی١٧ سوره‌ی رعد @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi