eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
332 ویدیو
666 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تربیت از طریق ناخودآگاه🔸 کسی که معتاد به هروئین می‌شود، آیا به او می‌گویند که: ما می‌خواهیم تو را معتاد به هروئین کنیم؟ هرگز! بلکه به او می‌گویند ما می‌خواهیم تو را از خستگی و افسردگی نجات دهیم. تربیت هم همین‌گونه است. در تربیت منفی، در تربیت مثبت، در تخریب و در اصلاح، باید ناخودآگاه عمل کرد تا به نتیجه رسید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی: 🔸رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت🔸 رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است. طبیعت انسان تشنه میشود و میخواهد آب بخورد؛ امّا خدا گفته است صبر کن، که حکم فطرت است. طبیعت میگوید، بخواب اما فطرت میگوید، برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن. طبیعت میگوید غیبت کن و فطرت میگوید،کار دیگری کن از این کار خدا خوشش میآید؟ وقتی انسان به نفع فطرت فشار آورد و بر طبیعت حکومت کرد، مهار اسب وحشی را برای فطرت هموار کرده است. طبیعت انسان هرچه بیشتر کنترل شود، رامتر میشود و هرچه رهایش کنی، وحشیتر.
آیت الله حائری شیرازی همت‌های مگسی «الدنیا سجنُ المُؤمِنِ وَ راحَةُ الکافِرِ»: دنیا زندان مؤمن و راحت کافر است. این نشان می‌دهد که مؤمن چون همت دارد دنیا برایش کوچک و زندان است ولی کافر چون همتش کوچک است، مگسی است که زمینه پرواز برایش هست. انسان‌ها ترقی می‌کنند تا مثلاً رئیس‌جمهور آمریکا بشوند، اینکه کسی از شاگرد محصل ساده بودن، به مقام ریاست جمهوری در آمریکا برسد برای عده‌ای یک پرواز است اما برای همت‌های مگسی، برای انسان‌های مگس همت، این‌یک پرواز خیلی بزرگ است که یک پسر رخت‌شویی مثلاً توانسته بالا بیاید تا به مقام ریاست جمهوری آمریکا برسد. برای او کشورهای دیگر مطرح نیستند. او ازآنجا به اینجا منتقل شدن را می‌گوید یک پرواز صورت گرفت و می‌گوید چقدر پر زد تا توانست خودش را به اینجا برساند. مثل این است که بگوید پشۀ بسیار کوچکی چقدر پرواز کرده تا از این گوشۀ قفس به سقف قفس برسد. البته این پرواز و اوج گرفتن تلقی می‌شود، اما برای چه کسی؟ برای غیر مؤمن. برای مؤمن، رئیس‌جمهور شدن یعنی چی؟ یعنی این چه چیزی است که بتواند بگوید پرواز و اوج گرفتن؟ پس می‌بینید همت وقتی کوچک شد قفس بزرگ می‌شود. وقتی قفس بزرگ به نظر آمد، این نقل و انتقالات یک پرواز و مسافرت شناخته می‌شود. علی علیه‌السلام می‌فرماید: «کانَ لی فی ما مَضی آخ فِی اللهِ وَ کانَ یعظمه فی عَینی صِفَرُ الدُّنیا فی عَینِهِ»: من در گذشته یک برادر دینی داشتم که وقتی می‌دیدم دنیا برای او کوچک است، شخصیت او پیش من بزرگ می‌شد؛ یعنی احساس می‌کردم که این زمین را برای خودش کافی نمی‌داند و نمی‌تواند در این درجات دنیوی پرواز کند، او در فضای ترقیات دنیوی، زمینۀ پرواز را نمی‌دید و پر نمی‌زد، چون دنیا در نظرش کوچک شده بود و هر وقت من او را می‌دیدم، او در نظرم بزرگ می‌شد که چقدر بزرگ است که دنیا در نظرش کوچک بود و از آن‌طرف چقدر انسان باید کوچک بشود که دنیا در نظرش بزرگ باشد یعنی هر چه انسان کوچک‌تر و مگس همت‌تر بشود، دنیا در نظرش بزرگ‌تر می‌شود. @haerishirazi
✅ با توجه به مسدود شدن تلگرام، آدرس کانال آیت الله حائری شیرازی در پیام رسان های ایرانی به شرح زیر اعلام می شود: 🔸 ایتا: http://eitaa.com/haerishirazi 🔸 بله: http://ble.im/haerishirazi 🔸 سروش: http://sapp.ir/haerishirazi
✅ دوستانی که سخنرانی های آیت الله حائری شیرازی را از ما دریافت کرده اند و بصورت تبرعی پیاده نموده اند، لطفا فایل ها را «فقط» به آی دی @haeri1395 در پیام رسان «بله» ارسال بفرمایند.
اطلاعیه‌ بیت آیت الله حائری، منسوب شاغل در آموزش و پرورش تهران ندارد. بیت آیت الله حائری با صدور اطلاعیه‌ای، خبر منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کرد. بیت مرحوم آیت الله حائری اعلام کرد: این خاندان هیچ منسوب شاغل در آموزش و پرورش استان تهران ندارد و انتصاب فوق را به شدت تکذیب می‌کند. در اطلاعیه فوق طرح این گونه مسائل و انتساب آن به بیوت علمای ربانی جهت خدشه دار کردن و تخریب چهره روحانیون ذی‌شان و مورد وثوق جامعه عنوان شده است. در این اطلاعیه از دادستانی محترم تقاضای ورود به موضوع و برخورد قاطع و سریع با منتشر کنندگان این خبر در فضای مجازی را کرده است و تاکید شده که بیت امام جمعه سابق شیراز، هر گونه پیگیری حقوقی در خصوص خبر کذب منتشره در شبکه‌های اجتماعی را برای خود محفوظ می‌داند.
ای از تو هنوز .... صد و شصت روز از رحلت تو می گذرد اما گویا هنوز خناسان آرام نشدند درک آنکه چگونه می شود که هند انتقامش را از جگر و پیکر حمزه بگیرد امروز برایم آسان تر شد، وقتی میخواست انتقام ناکامی را از پیکر بی جان تو بگیرد. نزدیک به یکی از وزرای کاری کابینه فعلی که اجتماعیست از مهرهای تندرو ناکام مانده، اولین کانالیست که خبر را پوشش می دهد "نواده محی الدین حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز عامل تجاوز به دانش آموزان دبیرستان معین غرب تهران"! با هیئت تحریریه تماس گرفته میشود که مرحوم پدرم نواده ای با این عنوان نشانه در آموزش و پرورش تهران ندارد می گویند خبر ما موثق است!! و پس از آن عصر ایران و فرارو و.... صفحات مجازی همچون اینستاگرام که بماند. آنچنان رپورتاژ خبر وسیع است که احساس انفعال می کنم تکذیبیه ای منتشر می کنم و از تمامشان خارج میشوم ... به پناه می برم خواهش می کنم با توجه به وسعت پوشش خبر در فضای مجازی در انتهای توضیح فاجعه مدرسه غرب تهران گفته شود فرد مذکور آقازاده نیست همین. پس از کج و قوسها می گویند با در خواست شما موافقت نشد!! تو نیستی و تیغ های عریان پیکر بی جان و حیثیت خاندانت را نشانه گرفته اند و هیچ مدافع غیوری هم در میدان کار و زار جنم دفاع ندارد. تک تنها مانده ام. یادم به کلام همیشگیت می افتد هر وقت در تنگنای روزگار تنها می شدی: "ان الله یدافع عن الذین امنوا" خدا از مؤمنانش بالأخره دفاع خواهد کرد. آرام می شوم در مدت کوتاهی نام خاطی فاش می شود او سید است و ما شیخ و رو سیاهی به زغال می ماند...
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نماز؛ آنچه هست و آنچه باید باشد🔸 نماز «آن چه را که انسان باید باشد»، یعنی «انسان ایده آل» را عرضه می‌کند. نماز انسانِ «آن چه هست» را با انسانِ «آن چه باید باشد» مقایسه می‌کند و با تفاضل این دو، در نمازگزار حرکت به وجود می‌آورد. مثلاً انسان به خدا می‌گوید: «ایاک نعبد و ایاک نستعین»:یعنی «جز تو را نمی‌پرستم و جز از تو کمک نمی‌گیرم» همین جمله، ایده آل و اختلاف پتانسیل او می‌شود و زمینهٔ حرکت را در او به وجود می‌آورد. «انسانِ بی نماز» مانند چرخ اتومبیلی است که درجا بچرخد، شب و روز می‌گذرد و او همان جا مانده است. این که نماز را با نیت «قُربَهً اِلَی الله» می‌خوانند، به این خاطر است که نمازگزار قبل از نماز، در یک مرتبهٔ قرب است و بعد از نماز باید در مرتبه‌ای دیگر باشد. به عبارت دیگر باید در او فاصلهٔ «آن چه هست» به «آن چه باید باشد» نزدیک‌تر شده باشد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک🔸 مفاهیم تجریدی به اموری می گویند که هم به حق می خورد و هم به باطل. شما شنیدید که در آیین زرتشت می‌گویند گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک. این حرف‌ها کلی گویی است. این انبیاء هستند که به ما می‌گویند چه چیز نیک است و چه چیز شر. وگرنه هر کسی کار خودش را نیک می داند. مگر ابلیس به کار خودش می‌گوید ضلالت؟ ابلیس به کار انبیاء می‌گوید گمراهی. سلمان‌فارسی در خانواده‌ای زرتشتی به دنیا آمد، اما به عقلش عمل کرد و به کمک آن مسیحیت را پیدا کرد اما از مسیحیت به سمت اسلام آمد. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه عقلش را راهنمای خود کرد، عقلش هم او را تا در خانۀ پیغمبرصلی الله‌علیه‌وآله آورد. عقل مثلِ عقربۀ مغناطیسی است. نقشه داشته‌باشی، عقربه هم داشته‌باشی، تو را به مقصد می‌رساند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی 🔸گفتار نیک، پندار نیک، کردار نیک🔸 مفاهیم تجریدی به اموری می گویند که هم به حق می خورد و هم به باطل. شما شنیدید که در آیین زرتشت می‌گویند گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک. این حرف‌ها کلی گویی است. این انبیاء هستند که به ما می‌گویند چه چیز نیک است و چه چیز شر. وگرنه هر کسی کار خودش را نیک می داند. مگر ابلیس به کار خودش می‌گوید ضلالت؟ ابلیس به کار انبیاء می‌گوید گمراهی. سلمان‌فارسی در خانواده‌ای زرتشتی به دنیا آمد، اما به عقلش عمل کرد و به کمک آن مسیحیت را پیدا کرد اما از مسیحیت به سمت اسلام آمد. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه عقلش را راهنمای خود کرد، عقلش هم او را تا در خانۀ پیغمبرصلی الله‌علیه‌وآله آورد. عقل مثلِ عقربۀ مغناطیسی است. نقشه داشته‌باشی، عقربه هم داشته‌باشی، تو را به مقصد می‌رساند. @haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸سنت افطاری ساده🔸 رمضان -ماه خدا- مثل هر مسجد و بقاع متبرکه، حرم خداست ولی از نوع زمان. همان‌طور که شب و روز و جمله «حتی لیلة‌القدر» و سایر ایام و لیالی برجسته، حرم‌های زمانی خداوند‌ند. همان‌طور که گناه در خانه‌ی کعبه و مسجدالحرام و حرم مجازات سنگین دارد و عبادت، اجر عظیم، در حرم‌های زمانی چون جمعه و شب قدر نیز اجرها و زجرها مضاعف است. چرا این همه بر سنت افطاری دادن تأکید شده؟ چرا سادگی افطار ولو با یک آب دادن و با یک عدد خرما و یا لقمه‌ای نان، افطار دادن پذیرفته شده است؟ در افطار ساده و بی‌تشریفات چه اثری است که در افطارهای رنگین و پر خرج نیست؟ مسأله‌ی خود نخوردن و به دیگران خوراندن، یعنی روزه‌گرفتن و افطاردادن دو روی یک سکه‌اند. وقتی انسان خود را از خوردن و آشامیدن و امور دیگر بازمی‌دارد، خود را به خدای خود مرتبط می‌کند. فرمانِ روزه از خداست و انسان در حال روزه در اطاعت و ارتباط با خدای خویش است. اصولاً ایمان یعنی ارتباط. چه زیبا در داستان مادر موسی به این نکته اشاره شده است: «وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَی فَارِغًا إِن کَادَتْ لَتُبْدِی بِهِ لَوْلَا أَن رَّبَطْنَا عَلَی قَلْبِهَا لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» نزدیک بود مادر موسی وقتی فرزندش را در صندوق گذاشته و آب، صندوق او را می‌برد بگوید فرزندم! و همه چیز فاش شود، اگر نه این بود که قلب او را مرتبط کردیم تا به وعده‌ی ما مؤمن باشد و آن را باور داشته باشد. اگر ولی بود ایمان روشن است، این روشنی نتیجه ارتباط با دستگاه الهی است، چراغ برقی خانه‌ها هم با ارتباط با شبکه روشن است. افطار دادن هم احیاء ارتباط انسان با خدا از طریق برادران و خواهران دینی است. همان‌طور که روزه از خودگذشتگی است و به خدا رسیدن و ارتباط با خدا، روشنی دل یعنی ایمان را هم تأمین کرده است. افطار دادن هم از خودگذشتن و به باورمندان خداوند پیوستن است، ارتباط با مرتبطین به خدا، ارتباط با خداوند است. گذشت از خود، هم در خودداری از خوردن و هم افطار دادن به دیگران است؛ ولی همان‌طور که روزه‌دار باید زبان و دل او هم از گناه به دور باشد، افطار دادن هم باید از خودنمائی و تفاخر مبرّا و منزه باشد. همان‌طور که گناهان بازگشت به خودخواهی خویشتن است و روزه را آسیب می‌رساند، رنگین شدن افطاری، بازگشت به خودنمائی است و روح از خودگذشتگی افطار را می‌میراند. چقدر خوب است هزینه‌های سنگین افطار برای سیران و بی‌نیازانِ کم‌شمار را به افطار دادن ساده به روزه‌داران پرشمار تبدیل کنیم. چه سود است در افطاری‌ای که اغنیاء در آن دعوت شده و محتاجان در ورود به آن ممنوع باشند؟ @haerishirazi
haeri shabe ghadr.mp3
4.77M
مراسم احیاء شب قدر توسط آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
🔹آیت‌الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹 🔸 احمد آقا گفت: با انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای قلب امام را شاد کردید 🔸 آیت‌الله حائری شیرازی در بخشی از خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است می‌گوید: بعد از قرائت وصيتنامهامام خمینی توسط رئیس جمهوری وقت، در همان وقت استراحتی كه دادند آمدند بيرون براي ناهار، آيت‌الله شرعي من را ديد. آن موقع ايشان عضو خبرگان نبود. من بودم. به من گفت كه هيأت رئيسه نظرشان اين است كه شورايي بشود امّا در مردم شورايي جاذبه ندارد. مردم نياز به روحيه دادن دارند. اگر يك رهبر واحدی باشد دل مردم قرص مي‌شود. بايد روحيه پيدا كنند. من كه معمولم نبود براي نطق قبل از دستور ثبت نام كنم رفتم و ثبت نام كردم كه عليه شورايي شدن و به نفع رهبري فردي صحبت كنم. ناطق‌هاي قبل از دستور آمدند تا نوبت به من رسید نماينده‌ها گفتند كه مطالب تكراری است كفايت مذاكرات دادند. وقتی هيأت رئيسه اعلام كرد نظر خبرگان رهبری شورايی نبود و رهبری فردی است، يك نفر از اين خبرگان اسم رئيس‌جمهور، آیت‌الله خامنه‌ای را آورد. ایشان خيلي اوقاتش تلخ شد و رفت پشت تريبون و مخالفت کرد. خلاصه به رای گذاشتند و آیت‌الله خامنه‌ای با رای بالا رای آورد. بعد از اینکه در جلسه خبرگان آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انتخاب شد، آقای جنتی به من گفت برویم جماران و یک سر سلامتی به سید احمد آقا بدهیم. رفتیم جماران و حاج سید احمد را دیدیم. من به او گفتم كه خبرگان نظرشان آقای خامنه‌ای شد. ایشان گفت: با این کار قلب امام را شاد كردید. @haerishirazi
با توجه به مصادف شدن شب قدر با شب جمعه و جهت عرض ارادت، نثار روح مطهر امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها صلواتی اهدا کنیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص «آیت الله حائری شیرازی» را نیز در ثواب آن شریک نماییم 14 صلوات 40 صلوات 72 صلوات 110 صلوات
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
✅ مخاطبان گرامی سعی بفرمایید این سخنرانی مهم و جالب را حتما تا قبل از اتمام شب قدر استماع بفرمایید. (بخصوص ده دقیقه ابتدایی) التماس دعا
🔸حجه الاسلام پناهیان: در رثای آیت الله حائری شیرازی همین بس که اهل «حکمت» بود/ حتما به کتاب های ایشان سر بزنید🔸 🔹 واقعاً بنده بعد از رحلت حضرت آیت الله حائری شیرازی دلم برای ایشان تنگ می شود. با اینکه خیلی به محضر ایشان از نزدیک نرسیده بودم. ولی یاد دورانی می افتم که کتاب های ایشان را می خواندیم. کتاب های ایشان خیلی دلچسب تر از کتاب های شهید مطهری بود. 🔹 ایشان چه نقشی [بزرگی] داشت در اینکه دانشجوها را جهت بدهد. شمعی بود که بی صدا سوخت. سخنران اول و معلم اول دینی دانشجوها بعد از انقلاب بود. انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت کتاب های ایشان را چاپ می کرد. ما از آن طریق با ایشان آشنا شدیم که یک عالم دینی ای هست به نامِ نامی ایشان، و چه می کرد این حکمتی که در زبان ایشان جاری بود! من در تقدیر از این شخصیت عزیز می توانم بگویم ایشان از عالمان دارای «حکمت» بود. بعضی ها ذوق دارند اما حکیم نیستند. فقط کلمه را به زیبایی کنار هم می چینند. می بینید تمام کلمات حافظ را استفاده کرده. سجع و قافیه هم دارد. حتی استعاره و صناعات شعری را هم آورده. اما کلامش مغز ندارد. 🔹 حکمت، گمشده ی ماست. «کاد الحکیم ان یکون نبیّاً». در رثای این عالم بزرگوار همین بس که اهل حکمت بودند! حتماً به کتاب های ایشان سر بزنید. پُر بهره خواهید شد. @haerishirazi
آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه ماه رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است. اینکه انسان تشته می‌شود و می‌خواهد آب بخورد، از طبیعت است، امّا اینکه خدا گفته است صبر کن، از حکم فطرت است. طبیعت می‌گوید، بخواب اما فطرت می‌گوید، برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن. طبیعت می‌گوید غیبت کن و فطرت می‌گوید، از این کار خوشت می‌آید، ولی آیا خدا هم خوشش می‌آید؟ مسئله آن است که آدم، گاهی جلوی گرسنگی و تشنگی را می‌گیرد، اما جلوی عصبانیت و امیال خودش را نمی‌تواند بگیرد؛ از گرسنگی و تشنگی، فشار به طبیعت آمده است و خود را از راه غضب تحمیل می‌کند. @haerishirazi
آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه ختم قرآن در ماه رمضان قرآن را در ماه رمضان ختم کردن برای این است که در حقیقت، انسان یک دور تاریخ را مرور کرده باشد. یک دور خوش قولی‌های خدا و بدقولی‌های شیطان را دیده باشد. حال آنکه می‌گوید: آنان هم با هم خوش قول نبودند ولی ما با آنها خوش قول بودیم. این هم یک درس دیگری است که به ما می‌دهد. می‌گوید: ببینید آنها با ما آنچنان ناسپاسی و نافرمانی می‌کردند، آن وقت ما با آنها چنین نیکو و کریمانه برخورد می‌کردیم. حال اگر کسی با ما صاف و یک رو چون کف دست باشد، آیا ما او را تنها رها خواهیم کرد؟ هرگز . @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا روزه ی عید فطر، حرام است؟🔸 هیچ فکر کرده ایم چرا واژه «اداره» را برای بخش های حکومت بکار می بریم؟ چون «گردش» است و گردش حول یک محور است. تمام چرخ ها در صنعت دایره هستند. چرا بیضی نسیتند؟ چون بیضی دو کانون دارد؛ آیا اداره یک مملکت از قانون صنعت و اجتماع می تواند جدا باشد؟ در مسئله رویت هلال اگر بر مبنای شهادت شهود فردی عمل کنیم و در نتیجه اختلاف نظر حاصل شود، بعضی باید روزه را واجب بدانند که خوردن آن کفاره آنچنانی دارد و بعضی باید روزه را حرام بدانند و در نماز عید شرکت کنند. آیا با اختلاف در مساله جشن عید، جشن ما و عزای دشمن خواهیم داشت یا عزای ما و جشن دشمن؟ عقل می گوید حرام و واجب قرار دادن روزه برای آن بوده که همه با هم بگیرند و همه با هم افطار کنند. اگر روزه عید حرام نبود، بسیاری به عنوان بدرقه رمضان روزه می گرفتند و وحدت حاصل نمی شد. پس حکیمی که فکر حفظ وحدت از راه حرام کردن روزه در بعد از ماه را کرده بود، فکر حفظ وحدت در اعلام رؤیت و عدم رؤیت را هم کرده است و اگر نه، پس امام برای چیست؟ عید گرفتن یا آخر رمضان دانستن مثل ذکر رکوع نیست که مومنین در انتخاب آن آزادند. بلکه هماهنگی در شروع و اتمام رکوع است. اضافه شدن چند رکوع [در نماز جماعت] و به خاطر اشتباه ماموم پذیرفته است؛ اما [اضافه شدن رکوع] در نماز فرادا پذیرفته نیست. حال که اسلام جهانی نیست که همه مسلمین جهان در یک روز عید بگیرند، لااقل در هر کشور به یک مرکز اکتفا شود و این زیبایی را بر زیبایی دیگر بیافزاییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ریاضت و طراوت🔸 تربیت انسان، پیچیده است. وقتی میخواهید فساد را از خود دور کنید، باید مثل پوست کندن تخم مرغ یا پرتقال باشد. بچه ها که میخواهند پرتقال پوست بگیرند، دست خودشان را پرتقالی میکنند اما تمام آب پرتقال هم به صورتشان و به روی فرش میپاشد و پوست هم تکه تکه و بدریخت میشود. وقتی بچه ها تخم مرغ را پوست میگیرند، یا پوست به تخم مرغ میچسبد یا تخم مرغ به پوست و چقدر هم زشت میشود اما کسی که وارد است، چنان پوست میکند که اصلاً نه تخممرغ را زخم میکند و نه چیزی از پوست به تخم مرغ میماند و شکلی زیبا هم پیدا میکند. فساد را باید مثل پوست تخممرغ از خود دور کنی، آنچنان از میان این فساد بیرون بیایی که طراوتی و جمالی پیدا کنی، آنچنان از گناه جدا شوی که ذرهای از آلودگی گناه با تو نماند و زخمی هم از تو کنده نشود. مجاهده با نفس، اگر درست انجام شود، سالک در عین حال که ریاضت میکشد، زیبا و معطر و نیرومند خواهد شد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رهبر و راهبرد تربیت جامعه🔸 تربیت‌، گرفتن و رها‌کردن دارد؛ یعنی باید فرد را از آنکه به راه خطا برود بگیری و به راه صحیح بیاوری و طبق یک برنامۀ زمان‌بندی‌شده رهایش کنی. دورۀ رها‌کردن خیلی ظریف‌تر از دورۀ گرفتن است؛ یعنی کسی را نخست تحت‌تأثیر خود قرار‌دادن ساده است. کسی را از تأثیر خود خارج‌کردن و او را روی پای خودش واداشتن دشوار است؛ یعنی چنان دستت را از اطراف او کنار ببری که راه خودش را ادامه بدهد و خرد نشود. وقتی به کسی تعلیم دوچرخه‌‌سواری می‌دهید چه می‌کنید؟ او که وارد نیست؛ او را می‌گیرید، اما همین‌که او دو تا پا زد، رهایش می‌کنید. همین‌که توانست تعادلش را حفظ کند، دست از پشتش برمی‌دارید. گرفتنش آسان است؛ اما این گرفتن به‌ضرر اوست. اگر رهایش کنید که زمین بخورد خوب است! چرا؟ چون «سلامت در وابستگی»، برای انسان «هلاکت» است. درحالی‌که زخمی‌شدن در حفظ تعادل، سعادت است. رهبر جامعه هم، هنگام «گرفتن» و قبضه‌کردن جامعه، کار ساده‌ای دارد؛ کار دشوار او در «رها‌کردن» جامعه است. وابسته‌شدن جامعه به رهبرِ خودش ساده است. روی پای خود ایستادنِ جامعه، به‌طوری‌که خود بفهمد، خود بداند و خود درک کند، دشوار است. برای گذشتن از این مرحله، جامعه «زخم‌هایی» را باید تحمل کند و آسیب‌هایی را باید قبول کند تا بتواند روی پای خود بایستد، بفهمد و حرکت کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تهاجم فرهنگی🔸 اگر انسان‌ها بد تعلیم و تربیت شوند، ‌ابزار تهاجم فرهنگی خواهند شد. در جنگ نظامی، اگر یک عده نظامی بر عدۀ دیگری غالب شوند، مغلوب را ‌‌‌‌می‌کشند یا به اسارت می‌‌گیرند؛ اما در جنگ فرهنگی، اگر فرهنگی بر فرهنگ دیگر غالب شود، به‌‌جای اینکه مغلوب کشته یا اسیر شود، تغییر سِمَت می‌‌دهد و عوض اینکه سرباز و افسرِ دوست باشد، سرباز و افسرِ دشمن می‌‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸من به این رهبر اقتدا کرده ام🔸 عصر ما عصری است که به خاطر حاکمیت طاغوت‎ها، هزار سال است که عده‎ای از نور به ظلمت می‎روند «وَ الَّذينَ کفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات‎» و به خاطر ولایت الله، عده‎ای هزار سال است از ظلمت به نور می‎روند. فاصله این‎ها در این عصر ما بیشتر از یک سال قبل است، بیشتر از ده سال قبل است، بیشتر از صدسال قبل است؛ چرا؟ چون هر دو در حال دور شدن از هم هستند. بشر به ظلمتی رسیده است که در هیچ تاریخی سابقه چنین ظلمتی نداشته است. ظلم‎هایی در این عصر می‎شود که در هیچ عصری چنین ظلمتی نبود. بالعکسش هم هست. پاک‎هایی پیدا می‎شوند در این عصر که در هیچ عصری چنین پاک‎هایی نبودند. این‎ها به خاطر ولایت الله است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ‎ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» . اصل ولایت است. انسان اگر تحت ولایت الهی باشد مرتباً از ظلمت به سمت نور می‎رود. طاغوت اسم خاصی ندارد. هر جا خدا نبود طاغوت است. خود انسان وقتی غیر خدایی عمل کند، می‎شود طاغوت. ظلمتش را زیاد می‎کند. اما هنگامی با ولایت الله است که از ظلمت به نور می‎رود. شما می‎گویید من با نماز از ظلمت به نور می‎روم یا با ولایت الله از ظلمت به نور می‎روم؟ نه؛ با نماز نمی‎روی، با ولایت می‎روی. وقتی ولایت نبود، انسان را دور می‎کند از خدا. به عاشورا نگاه کن. مگر عاشورایی‎ها نماز نمی‎خواندند؟ نماز بی ولایت می‎خواندند. شدند اشقیای کربلا با همان نماز، با همان حج، با همان جهاد، با همان امربه‎معروف، با همان نهی از منکر، با همان روزه، با همان زکات، با همان صله‎رحم. همه این‎ها را انجام می‎دادند، اما شدند اشقیای کربلا. چرا؟ چون با ولایت طاغوت بودند و این مهم است که انسان بگوید من به این رهبر (آیت الله خامنه‎ای) حواسم هست و اقتدا کرده‎ام، حرف‎های دیگران -هر که باشند- حواست را پرت نکند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قیامت و بروز باطن انسان🔸 هیچ کس با نگاه یا لمس یک نوار کاست نمی تواند بفهمد که آن نوار پر است یا خالی، و اگر پر است چه چیزی در آن ضبط شده است. ظاهر نوار کاست هیچ نشانه ای به ما نمی دهد، مگر این که در دستگاه ضبط صوت قرار داده شود. قیامت دستگاه ضبط صوتی است که در آن، نطق اعضاء و جوارح آشکار خواهد شد. ظاهر انسان ها، مانند نوارها شبیه یکدیگر است، تنها یک دستگاه خدایی مانند قیامت است که با آن می توان از درون انسان ها پرده برداشت. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بوی گناه🔸 آن که خودش سیر خورده باشد، بوی سیر را نه از خود و نه از دیگران نمی‌شنود. گناه، بوی بدی دارد که خود گناهکار، آن بو را در نمی‌یابد؛ اما آنها که اهل گناه نیستند، کاملا بوی نامطبوع آن را استشمام می‌کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شرط ظهور🔸 امام زمان(عج) اگر غايب مىشود، ابتدا در دلها غايب مىشود و بعد از آن، در جامعه؛ و اگر ظاهر مىشود، ابتدا بر دلها ظاهر مىشود و بعد از آن بر جامعه. @haerishirazi