🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بریدن از یکی= بُریدن از همه🔸
▫️ نگاه کنید به این قسمت از دعای رجبیه:
اللهُمَّ إنّی أسئَلُکَ بِالمَولُودَینِ فی رَجَب مُحَمَّد بنِ عَلی الثّانِی وَ ابنَهُ عَلی بنِ مُحَمَّد المُنتَجَب الدعَاء ...
چرا نمیگوید: أسئَلُکَ «بِالمَوالیدِ» بِالرَّجَب امِیرالمُؤمِنِین؟
چرا [با وجودیکه ولادت حضرت علی نیز در ماه رجب است اما] اسم امیرالمومنین را نمی برد؟
می خواهد بگوید این دو مولود، موقعیتی دارند که اگر فراموش بشوند خطرناک است.
⛓ چون اینها حلقهی زنجیرند، جزء سلسله ی امامتاند، وقتی سلسله کار می کند، جمیع حلقات، جزء ضروری هستند. حذف «یک» حلقه یعنی حذف «جمیع». این مهم است. وقتی «سلسله بِما انّهُ سلسله» مطرح شد، حذف یک حلقه با حذف جمیع، هیچ فرقی نمی کند.
مثلاً شما می خواهید با یک زنجیری آب بکشید. دلو را سر زنجیر می کنید و به انتهای چاه می فرستید؛ این چاه، صد و پنجاه متر است. این زنجیر هم هر حلقهاش یک سانتیمتر است. هر متر، صد حلقه است. یعنی پانزده هزار حلقه می شود. اگر از این پانزده هزار حلقه، چهارده هزار و نهصد و نود و نه حلقه آن، محکم باشد و فقط یکی از آنها پاره شود، آب بالا نمی آید. دلو هم با آن قسمت از زنجیر می رود ته چاه!
▫️ صد و بیست چهار هزار پیغمبر، به عنوان «سلسله» مطرح هستند. وقتی بعنوان سلسله مطرح هستند، حذف «یکی» با حذف «جمیع» هیچ فرقی نمی کند! به همیندلیل می گوید: لانُفَرِّقُ بَینَ أحَدٍ مَن رُسُلِه.
▫️ حالا کار زمانی مشکل می شود که مومنین هم مثل سلسله انبیاء میشوند، یعنی آنها هم جزء سلسله می شوند. لذا تفرق از یکی، تفرق از جمیع خواهد بود.
▫️ این روایت امام صادق(ع) را ببینید:
مفضل می گوید در خدمت امام صادق (ع) بودم. حضرت فرمود: وقتی دو نفر از شیعیان من با هم قهر میکنند إنّی ابرَاءُ مِنهُما وَ العَنهُما: من به هر دو نفر لعن میکنم و از هر دو نفرشان بیزاری می جویم! [یعنی] ارتباطم با هر دو نفر قطع میشود!
گفتم: این دو که از هم قهرند، یک نفرشان مقصّر است، یک نفر دیگر بیتقصیر است. شما هم مقصّر و هم بی تقصیر را با هم لعن میکنید؟! آنکه بی تقصیر است چکار کرده؟!
حضرت فرمود: انتظار دارم بی تقصیر پیش مقصر برود و بگوید: یا أخِی! أنا الظّالِم حتّی یقطَع التّهاجِر! بگوید: ای برادر، من ظالم هستم تا نزاع تمام شود! باید این کار را بکند.
▫️ این انتظار امام صادق (ع) برای چیست؟ بیتقصیر (مظلوم) چرا نباید از مقصر (ظالم) بِبُرَد؟
چون مسئله، مسئله شخصی است. مسئلهی اعتقادی نیست. در مسائل اعتقادی، گاهی تبرّی خودش جزء وظایف شرعیه میشود. اما در مسائل شخصی، این تبرّی درست نیست. چرا؟ چون مؤمنین، یک مجموعهی به هم پیوستهاند، یک سلسلهاند؛ از یک نفرشان بُریدی یعنی از همه بُریدی! [به همین دلیل است که] امام صادق (ع) می فرماید:
اگر از او بُریدی، از من بُریدی!
▫️شبیه نماز جماعتی است که شما به وسیله یکی از مؤمنین، متّصل به جماعت هستید. اگر از ایشان بریدی، از جماعت می بُری [و نماز جماعتت از بین می رود]. می گوید همه مؤمنین، واسطه اتّصال همدیگر [به ائمه و خداوند] هستند.
▫️«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاء بَعْضٍ» یعنی اگر ولایتت با یک نفر از مومنین قطع شد؛ با همهاش قطع شده است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش اول)❓
🔆 چه طور میشود بعضیها، روزبهروز شک و تردید و شبهههایشان اضافه میشود و اما عدۀ دیگری، روزبهروز شکّشان، تردیدشان و شبهههایشان کمتر و یقینشان زیادتر میشود؟ پیش پایشان را میبینند؛ مسیرشان را میبینند؛ میدانند چهکار باید بکنند؛ میفهمند چهکار نباید بکنند؟
عدهای روزبهروز مطمئنتر میشوند و یک عده هم روزبهروز مشوشتر میشوند؛ مرددتر میشوند؛ دستوپایشان را گم میکنند و خودشان هم میدانند بهجایی نمیرسند؛ راه را گم کردهاند. حتی ممکن است پروفسور باشد و گمراه بشود؛ ممکن است بیشترین کتاب را هم خوانده باشد؛ ممکن است بیشترین ایثار و تلاش را هم کرده باشد.
این دو گروه، یک جایی از هم دور شدهاند؛ از هم زاویه پیداکردهاند. این را پیدایش کنید در زندگیتان.
(ادامه دارد ...)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸به شما اهوازیها وعده می دهم که روزی میزبان زائران کربلا خواهید شد🔸
تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367
من به شما عرض می کنم که در آینده، شما اهوازی ها وقتی گروه های مردم می خواهند از ایران به سمت کربلا بروند، یکی از منازلی که وسط راه توقف می کنند، خانه های شما است! خودتان را ان شاء الله برای همچین پذیرایی ای آماده کنید.
این محل مصلای نماز جمعه شما فردا می شود محل توقف زائران کربلا؛ و شما باید خودتان به زائرها آب بدهید، و از زائرها پذیرایی کنید ان شاء الله. این پیغام من را به بقیه اهوازیهایتان هم برسانید.
من به شما #وعده_میدهم؛ ان شاء الله خانه های شما اهوازی ها منازلی باشد برای کسانی که به زیارت کربلا می روند. خانه های شما، در آینده کاروانسراهای وسط راه می شود. هرچه که در این مدت شما مهاجر و آوارۀ شهرهای دیگر شدید، یک روز دیگر می رسد که #صاحبخانه می شوند و از شهرهای دیگر می آیند و #مهمان شما می شوند. ان شاء الله خرمشهر شما و آبادان شما محلی می شود که مردم از #سراسر_عالم مهمان شما بشوند. خدا یک روزی همه شهرستان ها را مهمان می کند برای دزفولی ها، اهوازی ها، خرمشهری ها، آبادانی و ...
حالا آن وقت اگر من برگردم و بخواهم بروم کربلا، شما چه کار می کنید؟ وقتی آمدیم، برای ما گاو می کشید؟! [خندۀ حضار]
#اربعین #زیارت #کربلا
تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش اول)❓ 🔆 چه طور میشود بعضیها، روزبهروز شک و تر
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش دوم)❓
قرآن می فرماید: (هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ)
قرآن، محکم و متشابه دارد؛ #حوادث_زندگی هم محکم و متشابه دارد. #پیشامدهایی که برای انسان به وجود میآیند؛ #تصمیماتی که میخواهد بگیرد، همگی محکم و متشابه دارد.
🔆 مسائل زندگی مثل حل «#جدول_کلمات_متقاطع» است. جدول کلمات متقاطع هم محکم و متشابه دارد. این جدول کلمات متقاطع، یک عبرتی است برای انسان. به شما توصیه میکنم که چند بار جدول کلمات متقاطع را حل بکنید؛ نه به خاطر تفریح یا به خاطر تشحیذ ذهن یا وقت گذراندن، بلکه به خاطر اینکه مسئلۀ محکم و متشابه در دستتان بیاید.
🔆 شما چه جوری این جدول را حل میکنید؟ وقتی میخواهید این جدول را حل کنید ابتدا یک مروری در افقیها میکنید، یک مروری هم در عمودیها میکنید. جوابهایی برای هرکدام از سؤالات در ذهنتان میآید. بعضیهایش دو احتمالی هستند، بعضیهایش سه احتمالی یا چهار احتمالی و ... بعضیهایش هم #تک_احتمالی هستند؛ یعنی یقین و قطع دارید که جوابش چه چیزی هست. شما اول همینکه یقین دارید را میآورید و حروفش را در جدول پر میکنید. اگر بر اساس این حروف، یکی دیگر هم یقینی شد آن را هم در تقاطع با این، درستش میکنید. وقتی چند تا از این محکماتت را نوشتی، بعد متشابهاتی که مانده است، هرکدامش دو تا حرفش، سه تا حرفش با بقیه تقاطع پیدا میکند و خودبهخود روشن میشود. از همینجا تا آخر جدول پیشروی میکنید. همینطور که رو به آخر میروی، هی مسائلت حل میشود. در نهایت شما نگاه میکنید میبینید تمامش را بدون هیچ شبههای حل کردهاید. به اینهایی که اول یقین داشتید میگوییم: «محکمات»، به اینهایی که دو احتمالی، سه احتمالی بودند میگوییم: «متشابهات».
🔆 همهچیز زندگی همین است، در همه کارها محکم و متشابه بکنید. محکماتش را پیاده بکنید و اساس نقشه و برنامهتان قرار بدهید، بعد متشابهات، خودش لابهلای اینها شکل میگیرد و معنا میشود. خودش #کشف میشود. #خیر_و_شر هم عیناً همین است. کفر و ایمان هم عیناً همین است. اول صحبتم نگفتم که یک عدهای هر روز که میگذرد، روشنتر میشوند؛ بصیرتر میشوند؛ آگاهتر میشوند. اما یک عدهای هر روز که میگذرد گمراهتر میشوند؟ علتش همین است. جدول کلمات متقاطع این درس را به انسان میدهد که تا وقتی مسئله محکمات حل نشده، انسان نرود سراغ متشابهات و روی آنها اقدامی نکند. ابتدا جاهای خالی که جای محکمات است را پر کند، متشابهات جای خودش را پیدا میکند.
🔆 وقتی متشابهات بعد از محکمات میآید دیگر متشابه نیست. محکمات به او میگوید جایت اینجا است. هرکدامش سر جای خودش مینشیند. اینطوری انسان همهچیز را ساماندهی کرده است. اینکه قرآن میفرماید: (هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ) یعنی محکمات به منزلۀ مادر این کتاب هستند. بقیه قسمتها فرزندان این قسمتاند. یعنی همانطوری که فرزند باید از مادر متولد بشود، فهم متشابهات از محکمات متولد میشود.
(ادامه دارد)
@haerishirazi
در روز جمعه، #صلوات و #فاتحه ای جهت شفای بیماران و نیز، نثار روح مطهرِ
حضرت امام خمینی(ره)،
آیت الله حائری شیرازی،
آیت الله مصباح یزدی،
آیت الله سید حسین یعقوبی،
شهدای انقلاب اسلامی،
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قرائت کنیم و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یک روزی از همۀ دنیا به اهواز خواهند آمد برای زیارت کربلا!🔸
تاریخ سخنرانی: 5 اردیبهشت 1382
ما منتظر روزهای آینده هستیم که #مرز بین ما و عراق برای #کاروان های پیاده باز شده باشد. آن وقتی هم که شیرازی ها در رحلت امام، کاروان عشق و ایثار را راه انداختند، سال اول، از شیراز تا حرم امام رفتند؛ سال بعد هم از حرم امام تا حرم امام رضا (علیه السلام) رفتند، قرار بر این شد که هر وقت راه #کربلا باز شد، این کاروان دوباره اعلام موجودیت کند.
مردم از #شیراز و از شهرهای دیگر بروند برای زیارت کربلا. از #اهواز هم دیروز پیش من آمده بودند؛ به آنها گفتم قرار ما ان شاء الله در اهواز! این مصلای اهواز را به عنوان یک منزلگاه بکنید که مردم بیایند یک شب بمانند و بعد حرکت کنند.
آرزوی ما این است که ان شاء الله زمینه ای فراهم بشود که پیاده ها بتوانند از مرز عبور کنند و مشتاقانه حرکت کنند به سمت کربلا. این می شود «#راه_قدس از کربلا می گذرد». آن وقت خواهید دید که تنها شیراز نیست. تنها اهواز و تهران و اصفهان نیست.
شما خیال می کنید که حسین بن علی (ع) در بین پاکستانی ها کم عاشق دارد؟ یا بین مردم اندونزی و مالزی؟ نه، همه آنها می آیند این عشق را تجربه کنند.
به هر جهت یک روز فهمیده می شود که حسین بن علی (ع) در عاشورا سنگ اول را برای اسلام واقعی نصب کرده و دیگران دارند رویش پایه گذاری می کنند. این #حکومت_امام_زمان (علیه السلام) هم از #کربلا ان شاء الله آغاز می شود.
#اربعین
@haerishirazi
photo_2023-08-27_10-45-37.jpg
49K
فایل وضعیت
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش دوم)❓ قرآن می فرماید: (هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَ
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش سوم)❓
🔆 کسی که میخواهد به امام زمان علیه السلام دست پیدا کند؛ آقا دعایش بکند و مرضیّ آقا بشود، باید بین محکمات و متشابهات؛ محکمات را بگیرد. در قول، در فعل، در تصمیم، در انتخاب. اگر در متشابهات آمد، روزبهروز خرابتر میشود.
🔆 این روایت را ببینید: «إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ أَمْرٌ بَیِّنٌ رُشْدُهُ فَیُتَّبَعُ وَ أَمْرٌ بَیِّنٌ غَیُّهُ فَیُجْتَنَبُ وَ أَمْرٌ مُشْکِلٌ یُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِه» این «بیّن الرشد»، دقیقاً یعنی محکم، «بیّن الغیّ» هم یعنی محکم. اموری هم هست که نه برایت «بیّن الرشد» است و نه برایت «بیّن الغی» است. در آنهاست که نباید عجله کنی. همین کار را انسان باید در کل زندگی انجام دهد. در تربیت اولادش، در تدبیر منزلش، در خطوط فکری اجتماعیاش. آنچه به ما میرسد، #مخلوطی است از محکم و متشابه.
🔆 اگر ما روی متشابهات #عجله نکنیم دیگر نیاز به مداد پاکن نداریم که پاک کنیم. آنهایی که هی پاک میکنند، به خاطر رفتن در متشابهات است. میروند در متشابهات، بعد اگر آدم خوبی باشند وقتی دیدند اشتباه کردند برمیگردند. یعنی یک عجلهای کردهاند، یک غفلتی کردهاند، اگر این عجله را به لجاجت تبدیل نکنند، جبران میکنند. اما اگر افتادند در لجاجت، پای حرفی که زدهاند میایستند. میافتند در این ورطه که از آن کار دفاع کنند. فرصت دارند که از این مخمصه بیرون بیایند اما هی امروز و فردا میکنند تا اینکه در این مخمصه از دنیا میروند.
(ادامه دارد)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بعضی ها منتظر مچ گیری از اشتباهات طب سنتی هستند🔸
بعضی از پزشکان منتظرند شما پایتان را یکخرده پس و پیش بگذارید، آنوقت در بین مردم آن را بزرگ کنند، رسانهها را بیاورند و عکس و فیلمش را منتشر کنند. روزی صد نفر، دویست نفر، هزار نفر به دست خودشان کشته می شود، امّا اگر یکی به دست شما اطبای سنتی کشته بشود، اینها همین را سند و مدرک می کنند، بعد به آن خانواده می گویند از شما شکایت کند. اینها باورشان این است که طب یعنی فقط همین چیزی که آمریکا و اروپا دارند. بقیّه را می گویند دعانویس و جادوگر و جنگیر و مانند اینها.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸طب سنتی باید باضابطه و حساب و کتاب باشد🔸
وقتی شما اطبای طب سنتی، #حساب_و_کتاب نداشته باشید، هرکسی ادعّا می کند من طبیب سنّتی هستم، مدرک هم که نمی خواهد، یک چندتا چیز را از دیگران یاد گرفته و پول کلان می گیرد، بعد هم مداوای عجیب و غریب می کند. شما اگر #ضابطه نداشته باشید که طبیب و غیر طبیب از همدیگر مشخّص بشود، علامت داشته باشد، مدرک داشته باشد، جواز داشته باشد، هرکسی وارد طب سنتی می شود؛ آن وقت شما چطور جلویش را می گیرید؟ می آید و طبابت می کند و بعد از مدّتی که عدّهای را بدتر کرد، بیچاره کرد، از این شهر می رود و در یک شهر دیگر سر در میآورد. پول کلان به جیب می زند، می رود.
@haerishirazi
30.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 🔹آیت الله حائری شیرازی
🔸جهان در حال دست به دست شدن است.
#اربعین
#امام_حسین
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸 روش کسب صفت رازداری و کتمان🔸
ما باید با خودمان مجاهده کنیم تا بتوانیم این صفت رازداری را در خودمان ایجاد کنیم، و این کار اولش اینطوری است که باید یکی دو تا راز را نگویید تا سعه صدر پیدا نمایید و بعد راحت می توانید نگویید.
فرض کنید که اگر بادکنک را باد کنید دیگر بادش خالی نشود و کوچک نگردد. ابتدا که میخواهد باد شود فشار لازم دارد اما بعد که کش آمد و باد شد جادار میشود و خوب میتوانید داخل آن چیزی را جای دهید. بعضی چیزها هست که جا پیدا می کند مانند کیسه های توری که هر چه وسایل داخل آن می ریزند مرتب جا پیدا می کند و جادار می شود. نفس انسانی و صدر انسانی هم اینطوری است که اگر چیزی در آن وارد شد و گفتی، معنایش این است که فشار روی [نفس] نیامده و لذا جا باز نمی کند. ولی اگر با خودت مجاهده کردی و برای رضای خدا نگفتی، این نگفتن برایت عادی می شود.
انسان باید متوجه باشد که اگر می خواهد یک رازی را داخل خودش نگاه دارد یک دوره فشار دارد، یک دوره سختی دارد و اگر انسان آن دوره را گذراند میتواند رازداری کند.
@haerishirazi
استاتوس-342-1.jpg
578.1K
فایل وضعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حتی انسان تابع و مرید هم باید با بصیرت حرکت کند🔸
انسان ایدهآل کسی است که #بداند دارد چه کار میکند: «أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني».
آیه میفرماید: اینطور نیست که فقط پیغمبر بصیرت داشته باشد و تابعینش با بصیرت او حرکت کنند؛ نخیر، آنها هم باید #بصیرت داشته باشند: «عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني».
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸 نگران #تواناییهای خودتان باشید نه #ناتوانیهایتان! 🔸
در تربیت اولاد، آنچه را که در حد قدرتتان است، انجام بدهید و برای آن قسمتی که خارج از قدرتتان است، اصلاً #نگران_نباشید و کار را به خداوند بسپارید.
گاهی مثلاً شما با برادرتان سر #تخت را میگیرید و در تابستان آن را در حیاط میگذارید. اگر او آدم سالم و قوی و فعالی باشد، شما نگران آن سرِ تخت که او گرفته، نیستید؛ چون میدانید که او چاپک است و قشنگ میتواند ببرد؛ بلکه نگران این طرفی هستید که خودتان گرفتهاید که مبادا پایتان بلغزد و به زمین بخورید. آن سرِ تربیت را خدا گرفته و هر قسمتی که شما نمیتوانید و از عهدهتان خارج است، سهم خداست.
شورِ آن قسمتی را نزنید که خدا گرفته؛ بلکه شورِ آن قسمتی را بزنید که خودتان گرفتهاید. نگران #ناتوانیهای خودتان نباشید؛ بلکه نگران #تواناییهای خودتان باشید. آن چیزی که میتوانید و برایتان ممکن است را اگر نکنید، برایتان خطرناک است؛ اما آن چیزی که نمیتوانید، جزء وظایف شما نیست. اینکه خدای تعالی جزء وظایف شما نگذاشته یعنی چی؟ یعنی آن را جزء وظایف خودش گرفته و خودش عمل میکند: ((لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها))
#تربیت_فرزند
#مدرسه
#جامعه
#فضای_مجازی
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸 نسلی که تربیت میکنید، #مأموریتهای_بزرگی خواهند داشت!🔸
بنده به پدران و مادران عرض میکنم که فرزندان ما فرزندان عادی و معمولی نیستند؛ فرزندان ما از ما #بهترند. فرزندان ما باید پیش مربی بزرگتری تربیت بشوند. فرزندان ما برای آینده روشنتری در جهان در اختیار ما گذاشته شدهاند. از این جهت فرزندان سؤالاتی میکنند که قبلاً نمیکردند.
فرزندان ما فرزندانی هستند که میخواهند #سرنوشت_عالم را عوض کنند. نسل گذشته #شاه را برانداخت و این نسل میخواهد #استکبار_جهانی را براندازد. نسل گذشته امام و اسلام را در حد توان در این کشور حاکم کرد و نسل آینده میخواهد سراسر جهان را زیر پوشش نور و هدایت قرار بدهد.
البته اینطور نیست که فقط این کشور عالم را اداره کند؛ نه، کشور ما آتشی را روشن میکند و از برکت این آتش، در کشورهای دیگر و مردم آنها هم عشق پیدا میشود و شعله میکشد. اینطور نیست که کشور ما همه عالم را زیر و رو کند؛ نه، این کشور زودتر آتش گرفته و آتش ایمان در آن اثر کرده است. ما کاغذ زیر این همه هیزم هستیم. امام کبریتی را که امام زمان زد، به ما نزدیک کرد و این همه جوان را با شعله ایمان مشتعل کرد. خود امام هم آمادهتر از هر کسی بود و این آتش در او بهتر اثر کرد.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸آب حیات، افسانه نیست🔸
#آب_حیات، افسانه نیست! همین #زیارت امام رضا (علیه السلام) آب حیات است! نگو آبی که انسان را برای همیشه زنده کند، افسانه است. نه! نه! اگر از این زیارت نصیب تو شد و یک زیارت از تو قبول شد، آب حیات خوردهای و #دیگر_نمیمیری!
#امام_رضا (علیه السلام) محبوب خداست. #کاسبی کرده است! یعنی هرچه خدا به او داده است را در راه رضای خدا خرج کرده است. الان شده است محبوب خدا. رودخانۀ رحمت الهی شده است. مردم میآیند از این رودخانه که آب حیات است، به اندازۀ ظرف خود، آب رحمت بر میدارند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸فکر میکنید بانکها با نصیحت درست میشوند؟!!🔸
شما فکر می کنید این بانکها با نصیحت درست می شوند؟ با نصیحت؟! همینها وقتی می خواهند وام بدهند با هجده درصد میدهند!! انگلستان با بیست و پنج «صدُم» درصد وام می دهد! اما بانک های ما به این بیچارههایی که وام میخواهند، میگویند هجده درصد! خب این هجده درصد را چرا انسان بدهد؟ این برای چه چیز است؟ میگوید به خاطر تورم است! خب تورم به خاطر چه چیز است؟ به خاطر #ماهیت_پول شما است. پول خود را وابسته کردی به شرایط اقتصادی. خودت که میگویی تورم یک رقمی است. این هجده درصد که میگیری، بقیه آن برای چه چیز است؟! از این بدبخت چرا این قدر می گیری؟!
این بانک های شما #لوس و #ننر هستند. اصلاً گوششان بدهکار نیست! این جور هم نیست شما به آنها التماس بکنید و درست بشوند. این ها این طوری نیستند! مغرور هستند. می گویند: بهره، فرمان ماشین اقتصاد است. ما با فرمان، ماشین را می رانیم و اقتصاد هم فرمانی جز این ندارد! ببینید؛ به علم خودشان مغرور هستند!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸#رونالدو و الگوگیری جوانان🔸
#ملانصرالدین بیکار نشسته بود. یک سوزن جوالدوز دستش بود. این سوزن جوالدوز را زد به پای خودش. گفت خدایاااا ! این چه دردی بود به من دادی؟!
ما هم همینطوریم. تو هنرمند درست نمیکنی، آنها درست میکنند و [دل] بچۀ تو را میبرند! بعد میگویی خدایا این چه دردی بود به من دادی؟! خب، خدا داد؟! خودت کردی!
الان تمام عالَم با شبکۀ اینترنت، تولیدات هنریشان را نشان میدهند و روی #اخلاق و رفتار و منش و گفتار و همه چیز مردم اثر میگذارد. شما نگاه کنید، پیراهنهای که مردم تنشان میکنند، عکس هنرپیشهها روی آن است، عکس فوتبالیستها روی آن است. خب، شما هم باید هنرمند داشته باشید، شما هم باید فوتبالیست داشته باشید. یک گلزنِ [درجه یک] درست کن که عکسش روی پیراهن آمریکاییها بیفتد.
لازم است تو یک #الگویی برای جوانها داشته باشی که به جای اینکه عکس #رونالدو را در سینهشان بزنند، عکس بچههای خودمان را بزنند. به جای اینکه از یک بینمازی تعریف کنند، از یک نمازخوانی تعریف کنند و بگویند آقا! این گل زن، نماز اول وقتش ترک نمیشود. میدانید چه تعداد #نمازخوان میشوند بواسطۀ اینکه یک نمازخوان، گلزن خوبی بشود؟
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸#شلوار_تنگ، لباس حیامندانهای نیست!🔸
👖 این «کت و شلوار»، لباس [فرهنگ] ما نیست، چرا؟ چون وقتی شلوار، چاقی و لاغری و برجستگیهای بدن را کامل نشان بدهد، این #کاسیاتٌ_عاریاتٌ (1) میشود دیگر!
«کاسیات عاریات» معنایش فقط این نیست که لباس توری میپوشد و بدنش از زیر آن پیداست؛ ممکن است بدن از زیر لباس پیدا نباشد، اما حجمش و وضعش پیدا باشد. فلسفۀ پوشیدن لباس چه بود؟ برای «ستر» بود. درست است؟ خب این چه ستری شد؟
👖 یک دانشجویی چندین سال قبل به من نامه نوشته بود. گفت: شما حساسید روی موی دخترها که از زیر چادر بیرون نباشد، اما هیچ فکر میکنید لباس و شلوار تنگ پسرها هم عامل تحریککننده است؟
👖 در برخی #ورزشها [مثل کشتی و وزنهبرداری]، یک شورتی پایشان میکنند که کل آن چیزی که نباید نمایان بشود، از پیش و پس پیداست! این چه انسانیتی است؟ اینها شرم ندارند؟ #لباس_انسانی باید یک طوری باشد که حجم بدن پیدا نشود. من میدانم اینها توجه ندارند که این لباسِ اسلامی آنها نیست؛ غربیها این لباس را به اینها تحمیل کردند. لباسی که مسلمانها داشتند یک پیراهن بود تا زانو که تمام این حجم را میگرفت. اما الان یک شلوار پایشان میکنند که وقتی انسان راه میرود، دقیقاً چین و چروکها مشخص میکند که زیرش چاق است یا لاغر است! این بد است! نه تنها برای زن، بلکه برای مرد هم بد است. #لباس_روحانیت، یک نوع لباس اسلامی است که اصالتش را حفظ کرده است. ظاهر لباس، حجم اندام را نشان نمیدهد و ستر میکند.
————
(1) کاسیاتٌ عاریاتٌ: پوشیدگانی که در واقع برهنهاند. / اشاره به حدیث نبوی.
@haerishirazi