eitaa logo
نکات‌ناب‌و حکمت‌های آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
309 ویدیو
523 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی (ره) (لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید) نظرات، پیشنهادات و انتقادات 👈 @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رأی دادن در زمان سختی، اجر بیشتری دارد🔸 شرکت در انتخابات در وقتی که در جامعه هست، ارزشش بیشتر است. هر چه مشکل بیشتر باشد، بیعت کردن با نظام و حضور در صحنه، اجر بیشتری دارد. خداوند در قرآن می فرماید آن هایی که با تو «فی ساعه العسره» (در زمان و سختی) همراهی کردند اجرشان بیشتر است. من عرض می کنم: این رأی دادن های شما، اصولاً جزء رأی دادن در «ساعت عسرت» است. بیعت در «ساعت عسرت» است. اثر این رأی دادن، برای همیشه در زندگی شما باقی می ماند و [اگر انجام نشود]، آن برای همیشه را آزرده می کند. کسانی بودند که در صحنه های پیش از انقلاب شرکت نکردند؛ بعد از اینکه انقلاب پیروز شد آن ها همیشه خودشان را ملامت می کردند و یک آتشی همیشه دل آن ها را می سوزاند: «نارُ اللهِ الْمُوقَدَةُ * الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ»: آتش سوزان الهی که بر دل ها می تابد. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رأی دادن کافی نیست؛ همدیگر را به رأی دادن تواصی کنید🔸 بعضی فکر می کنند همین که در شرکت کردند، رسالتشان انجام شده است. قرآن خلاف این را می گوید. چرا؟ چون قرآن می گوید: «ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر». می گوید ایمان و عمل صالح، انسان را از خسران نجات می دهد اما نه به تنهایی! رأی دادن، مثل ایمان و عمل صالح است. اما «تواصوا بالحق» هم لازم است. رأی دادن لازم است، اما کافی نیست. اگر کسی خانوادۀ خودش را توصیه به شرکت در انتخابات نکند، همسایه های خودش را توصیه نکند، دوستان خودش را توصیه نکند و برای این کار، تبلیغ نکند، طبق آیه قرآن از جملۀ است. هم آن کسی که شرکت نکند و هم آن کسی که شرکت بکند و تبلیغ نکند، زیانکار هستند. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸معجزۀ بادبان | در میان اینهمه عوامل جبری، انسان چگونه مختار شده است؟ (بخش اول)🔸 موجوداتی که اختیاری از خودشان ندارند، مثل تختۀ روی دریا هستند. تخته، تابع موج است و همراه آن می‌رود. اما انسانی که در نشسته، مثل یک روی دریا نیست. هم تخته و هم کشتی بادی، هر دو به کمک باد حرکت می‌کنند، اما بین آنها فرق است. تخته، تابع و در اختیارِ باد است. بادی که از غرب به شرق می وزد، تخته را هم از غرب به شرق می برد. اما کشتی بادی که به کمک باد حرکت می‌کند، تابع ارادۀ ناخدای کشتی است. ناخدا اگر مقصدش رفتن به شرق باشد، وقتی دید که باد، موافق مسیرش است، کشتی را باز می‌کند. باد می‌افتد در این پرده و کشتی بادی را از غرب به شرق می‌برد. اگر جهت باد عوض شد، پرده‌ای که تا الان باز بود را جمع می‌کند به نحوی که اصلاً باد به آن نمی‌خورد یا از حاشیه‌اش رد می‌شود. باد می‌آید و می‌رود و یک کمی هم به کشتی حرکت می‌دهد. مثلاً اگر سه ساعت باد مخالف آمد، مجموعاً پانصد متر این کشتی به عقب بر میگردد. دوباره که باد از غرب به شرق آمد، پرده را باز می‌کند و کشتی در طی سه ساعت، پنجاه کیلومتر راه می‌رود! از این جهت می‌بینیم در یک روز و یک ساعت، یک کشتی بادی با مجموعۀ همین بادهایی که دارد می‌وزد، از شرق به غرب می‌رود و یک کشتی دیگر، در همین شرایط از غرب به شرق حرکت می‌کند! هر دو کشتی می‌آیند و از کنار هم رد می‌شوند! بعد از چند روز، بوسیلۀ همین باد، این کشتی به غرب رسیده و آن کشتی به شرق! این کشتی است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حق نعمتی که به شما دادیم را به جا آورید🔸 خداوند می فرماید: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»؛ یعنی چیزی را که به شما داده ایم، محکم بگیریدش! این جمهوری اسلامی را خدا به ما داده؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! حق رأی را به ما داده اند و می‌توانیم در یک انتخابات سالم شرکت کنیم؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! اولاً بیا در رأی گیری شرکت کن، ثانیاً: از این فکرت برای انتخاب اصلح استفاده کن؛ نه اینکه با دو نفر مشورت بکنی، آنها بگویند فلانی خوب است، تو هم بگویی: به همین رأی می دهم! یک ماه تحقیق کن. استاد درس می‌دهد، این درسش «ما آتیناکم» است، خوب گوش کردن و خوب فهمیدنش، به قوت گرفتن است: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»! @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 حدّشناسی و تواضع🔸 یکی از اساتید اخلاق، شب خواب دید که یک عده الاغ بی‌پالان آمده‌اند در حرم امیرالمؤمنین (ع) و وقتی برمیگشتند پالانی گیرشان آمده بود. فردا یک گروهی را دید که بدون زیارت ریختند داخل حرم. او هم خودش را قاطی اینها کرد! به او گفتند: «تو که آن خواب را به آن صورت دیدی، چرا قاطی اینها شدی»؟ گفت: «اینکه پالان گیرشان آمد، مهم است؛ به ما هم یک چیزی می‌رسد». یعنی این! این آدم، آدمِ متواضعی هست. آدم متکبرِ باغرور، با خودش می‌گوید: «یک مشت الاغ آمدند». اما آدمِ اخلاقی می‌گوید: «اینها (ع) اینطورند. نسبت به من که اینطور نیستند!». این خیلی است که انسان خودش را قاطی اینها کند. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸معجزۀ بادبان | در میان این همه عوامل جبری، انسان چگونه مختار شده است؟ (بخش دوم)🔸 انسان مثل کشتی بادی است. حرکت باد برای کشتی، جبری است اما حرکت خود کشتی، اختیاری است. در عین حالی که نیروی محرکه‌اش (یعنی باد) جبری است، اما حرکت کشتی، اختیاری است. جبر به آن می‌خورد، اما اختیار پس می‌دهد! وارداتش جبر است و صادراتش اختیار! باد به هیچ وجه به حرف ناخدا گوش نمی‌دهد. ناخدا نمی‌تواند به باد بگوید تو از این طرف نیا و از آن طرف بیا. باد، در ناخدا نیست. اما در ناخدا است. در امر بودن یک چیز است؛ در استخدام بودن یک چیز است. انسان هم سلسلۀ علت و معلول‌ها در اختیارش نیست. جبری‌اند. اینها به انسان وارد می‌شوند و برخوردشان هم جبری است. اما بازتابشان اختیاری است. چرا؟ چون در ما دستگاهی مثل کشتی بادی وجود دارد. همانطوری که ناخدا با و و ، این باد را به خدمت می‌گیرد، انسان هم می‌تواند شرائط را به نفع خودش به خدمت بگیرد. ما نمی‌توانیم به شرائط بگوییم بیا یا برو. اما می توانیم شرائط را استخدام کنیم. انسان، حاکم بر شرائط است. خودش انتخاب می کند. زن فرعون، دستگاه حکومتی فرعون را قرار داد. او می‌خواست رو به خدا برود و این دستگاه می‌خواست او را باز دارد؛ ولی زورش نرسید. در عوض، تمام دستگاه فرعونی، زمینۀ رشد سریع و صعود سریع آسیه شد!! نمی‌خواستند آسیه ایمانش بالا برود، نمی‌خواستند آسیه از اولیاءالله بشود؛ اما نتوانستند. برعکس، آسیه و بوسیلۀ همین دستگاه فرعونی، به مقامات عالیه رسید. چه شد که یک مملکت، حریف یک آدم نشدند؟ یعنی این. انسان، این است! انسان مافوق شرائط است. انسان تابع شرایط نیست. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
. 🔸روی این کتاب، کار کنید!🔸 ❓ سوال: حاج آقا! آیا کتابی هست که یک مبلغی که در عرصۀ بین‌المللی کار می‌کند، آن را مطالعه کند تا وقتی به آن طرف رفت، اگر شبهه‌ای پیش آمد بتواند از آن کتاب استفاده کند؟ ✅ پاسخ آیت الله حائری شیرازی: را دیده‌اید؟! روی این کتاب کار کنید. به اندازه‌ای روی کتاب تمثیلات کار کنید که خودتان بتوانید مثال بزنید. با مثال، بهتر از همه چیز می‌توان مسائل [و شبهات] را حل کرد. 👨🏻‍💻تهیۀ کتاب تمثیلات و سایر کتب 👈 @Ketab_haershirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لزوم طراحی الگوی معیشتی برای استقلال اقتصادی نوجوانان در قبل از 18 سالگی🔸 ما باید اصول اسلام را اساس قرار دهیم. می‌گوییم اسلام عفت می‌خواهد؛ درست است؟ برای عفت، چه چیزی لازم است؟ اینکه ازدواج کنید. ازدواج هم معاش و استقلال اقتصادی می‎‌خواهد. پس ما باید الگوی معیشتی‌ای طراحی کنیم که به بچه 14 ساله، استقلال اقتصادی دهد. اگر توانستید به بچه از همان بچگی و در ساعات فراغت از مدرسه، شغلی درآمدزا بدهید که بتواند استقلال اقتصادی پیدا کند، آن موقع به او زن بدهید تا فکرتان هم راحت باشد. (کتاب راه رشد، ج3 ، ص240) @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شب چهارشنبه و تجدید بیعت با امام زمان (ع)🔸 شما می‌بینید مردمانی هستند که برای تجدید بیعت با امامشان، هفته‌ای یک بار می‌روند جمکران. یعنی اینقدر مقیدند که هرجا هستند، شب چهارشنبه را حتماً در مسجد جمکران باشند. البته مسجد جمکران رفتن، نیاز به ظرفیت‌سازی دارد. اگر انسان رفت و به خودش خوشبین نشد، معلوم می‌شود ظرفیت دارد. @haerishirazi
در شب و روز جمعه، و ای قرائت کنیم و روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حائری شیرازی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سپهبد شهید صیاد شیرازی شهدای انقلاب اسلامی، ، و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
✅ تخفیف ویژۀ کتب و دوره‌های آموزشی آیت الله حائری شیرازی در دهمین نمایشگاه قرآن و‌عترت 🕰 ۱۷ تا ۲۲ اسفند ساعت ۱۶ تا ۲۲ 🏛 امام شهر، بلوار امام حسین(ع)، تالار مرکزی یزد مدرسۀ محی‌الدین (وابسته به دفتر آیت الله حائری شیرازی) نیز در نمایشگاه قرآن و عترت یزد حضور دارد. 👈 عزیزان یزدی می‌توانند کتب و دوره‌های آموزشی را با تخفیف بسیار ویژه از نمایشگاه تهیه بفرمایند. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 کلیپ صوتی 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حرف زدن بس است! عمل کنید!🔸 ✅ در قضیۀ حجاب، مردم می‌خواهند و مأموران مبارزه با منکرات را ببینند. نمی‌خواهند حرف تحویل بگیرند! ✅ مردم که عاشق چشم و ابروی مسئولین نیستند! مسئولین، تا اندازه‌ای برای مردم محبوبیت دارند که کارشان را درست انجام بدهند. ✅ مردم به اندازۀ کافی حرف شنیده‌اند. ! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ناهیان از منکرِ مظلوم؛ آماج ملامت‌ها !🔸 اگر کسی در نهی از منکر شهید شد، به این حدّ اکتفا نکنید که در قطعۀ شهدا دفن بشوند. نه! شهدای دیگر، همان تابلوی روی مزارشان کافی است؛ اما شهید نهی از منکر، یک چهارطاقی و بقعه‌ای مخصوص خودش می‌خواهد. اگر کسی به خاطر امر معروف شهید بشود، باید یک امتیازی بر سایر شهدا داشته باشد. چرا؟ چون شهدا، همراه یک جمع می‌رفتند و حرکتشان در کنار یک جریانِ هماهنگ با آنها بود. رودخانۀ شهادت می‌رفت و اینها هم توی آن به پیش برده می‌شدند. اما شهید امر به معروف، هرچه به اطراف نگاه می‌کند، جریان خلاف او است. روزنامه را نگاه می‌کند، در و دیوار را نگاه می‌کند، این طرف و آن طرف را نگاه می‌کند، می‌بیند که جریان بر خلاف اوست. حتی در خانه‌اش هم می‌کنند. به او می‌گویند: ! به او می‌گویند: خشک‌مغزی. به او می‌گویند بی‌کلّه. به او می‌گویند: این آدم‌های و را ببین که یواش از کنار قضیه که ! به امام صادق(ع) گفتند ما اگر امر به معروف کنیم، برایمان دردسر می‌شود! فرمودند: پس معلوم شد این نمازها را هم که می‌خواندید، به این خاطر بود که هیچ خطری برایتان نداشت! اگر آن هم خطر پیدا کند، نماز را هم نمی‌خوانید! یعنی: به این خاطر نمازتان را ترک نمی‌کنید که در آن نیست! ! امام صادق(ع) می‌گوید: تو امر به معروف نمی‌کنی چون مشکل دارد، چون دردسر دارد؛ اما نماز می‌خوانی چون است. از این جهت، خدا می‌گوید: نماز تو را هم قبول ندارم. تنها نماز ناهی از منکر را قبول دارم. @haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت @haerishirazi