eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
629 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
🎁 اعطای نخستین «جـایزه علوم انسانیِ اسلامی مُحـــی‌الدّیـــن» به دانشمند فرزانه حضرت آیت‌الله استاد علی‌اکبر رشاد 🔖 یادمان اندیشمند فقید آیت‌الله حائری شیرازی (ره) 📍شیراز؛ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🌱🌱🌱🌱🌱 💠 بنیاد علوم‌ انسانی‌ اسلامی آیت‌ الله‌ حائری شیرازی(ره) 🌐 @mohyeddin_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸جمع بین «بریدن از غیر خدا» و «ارتباط با مردم»🔸 انسان باید از غیر خدا بریده شود. منقطع شدن از دیگران لازم است. «دیگران» یعنی چه؟ هر که انسان را غافل کند از خداوند، «دیگران» است. خب انسان همسر دارد. انسان پدر و مادر و اولاد دارد، چطور از این‌ها بریده شود به سوی خدا؟ در حالی‌ که تکلیف شرعی دارد با اینها زندگی کند، صله‌ی رحم کند و انس و الفت داشته باشد. نکته این‌جاست که اتفاقاً انسان گاهی به خاطر انس و الفت با خدا به یاد انسان‌ها می‌افتد. این منافاتی با ذکر ندارد، بلکه ممدّ ذکر است. همان‌طور که ذکر ممدّ اوست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قدر قُم را بدانید؛ هیچ‌جای عالَم مثل اینجا نیست!🔸 اینجا صاحب دارد. این خانم (حضرت معصومه س) که اینجا هستند، پرتوی الهی هستند. هیچ‌جای عالَم مثل اینجا نیست. شما در بهترین نقطۀ نورانیِ عالَم آمده‌اید. قدر خودتان را بدانید، قدر قُمِتان را بدانید، قدر سروری‌تان را بدانید، قدر امنیتی که خدا بر اینجا قرار داده را بدانید. و من هم این را به شما عرض می‌کنم که در آینده، قم پایتختی خواهد بود مثل نیویورک، نه مثل لندن و پاریس. نه، بالاتر از آنها. اینجا پایتخت معنوی کلّ عالَم خواهد شد. شما آمده‌اید به پایتخت ظهور. بعد آن موقع معنای این روایت را خواهید دید: «فَيَفيضُ العِلمُ مِنهُ إلى سائرِ البلادِ في المَشرِقِ و المَغرِبِ»: علم از قم به سایر نقاط جهان می‌رود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مرداب بیکاری🔸 جامعۀ ما اگر نداشت، بسیاری از مشکلات اخلاقی، فرهنگی و حتی اقتصادی را هم نداشت. شما نگاه کنید؛ آن کسی که در خیابان‌ها پرسه می‌زند و بیکار است، این مثل یک است که همه گونه اخلاق و رفتار ناپسند ممکن است از آن بیرون بیاید. چون مرداب است! اوقات بیکاریِ انسان، مثل مرداب است. هر نوع آلودگی اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی ممکن است از آن حاصل بشود. هرگونه عفونتی ممکن است از آن پیش بیاید. آن کسی که ویدئوی مبتذل نگاه می‌کند، به خاطر اوقات بیکاری‌اش است. آن کسی که سراغ اعتیاد می‌رود به خاطر اوقات بیکاری است. اگر سراغ قمار و مشروبات می‌رود به خاطر اوقات بیکاری است. حتی بسیاری از خودنمایی‌ها، سر خیابان ایستادن‌ها، مزاحمت‌های خیابانی و ... از بیکاری است. امروزه برای ما از است که جوان وقتی دیپلم خود را گرفت، بلافاصله برای او کاری مهیا شود. این از ضروریات است! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸افسوس که چرا در این ویژگی، مثل یهودی‌ها نیستیم!!🔸 من همیشه در صحبت‌هایم می‌گویم ما در مقابل ، آسیب‌پذیریم. این عیب خودمان را باید برطرف کنیم. وقتی چیزی را در نظرمان سبک می‌کنند، واقعاً در نظرمان سبک می‌شود. این عیب ماست. ما باید با این عیب بجنگیم. این عیب، است. اشخاص را در نظر ما سبک می‌کنند و سبک می‌شوند! افکار را سبک می‌کنند و سبک می‌شوند. در مبارزه، انگ زدن، خودش یک سیاستی است. اما اگر انسان در مقابل انگ، منفعل بشود، مشکل دارد. اینچنین شخصی، . سطحی است. می‌خورم که چرا ما مثل نیستیم! یهودی‌ها برای ، آن قدر مسخره می‌شوند، اما مقاومت می‌کنند. مثلاً استاد دانشگاه به شاگردش می‌گوید امشب شبِ شنبه است. چراغ اتاق من خاموش است. می‌خواهم مطالعه کنم. اگر من چراغ روشن کنم، این یک نوع کاسبی است. من نمی‌خواهم کاسبی کنم. تو بیا چراغ من را روشن کن! این خرافات است. آن کسی هم که گفته کاسبی در شنبه حرام است، منظورش این نبوده. اما درک او اینطور است و در مقابل مسخره شدن هم ایستادگی می‌کند. ما تعطیلی جمعه‌مان را آنقدر جدی نمی‌گیریم که آنها تعطیلی شنبه‌شان را جدی می‌گیرند! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت‌ها، زمینه‌ساز نوآوری🔸 وقتی خدای تعالی می‌خواست انسان را دارای نسل کند، او را تقسیم کرد به مرد و زن. جدا شدن مرد از زن و زن از مرد و ایجاد اختلاف در نوع انسان، اساس بقای نسل شد، اساس ادامۀ حیات شد، اساس نوآوری شد. در ولادت‌های فرهنگی هم تفاوت‌ها نقش دارند، تنوع‌های فرهنگی نقش دارند. ما از اختلاف‌نظرها و تفاوت‌ها اگر خوب بهره‌برداری کنیم، نوآوری‌ها را خواهیم دید. اختلاف‌نظرها سبب ولادت افکار جدید است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یهود و تعطیلی شنبه🔸 الان در تمام دنیا، به خاطر کلیمی‌ها تعطیل است. کشور اندونزی، بیشترین جمعیت مسلمانان را دارد. در جاکارتا، مسجدی هست به نام «مسجد استقلال» که فقط صحن آن، حدود 30 هزار متر وسعت دارد. شبستان آن هم پنج طبقه است. خیلی بزرگ است. جمعیت نمازگزارانش در روز جمعه، از نماز جمعۀ تهران خیلی بیشتر است! پُرِ پُرِ پُرِ می‌شود. با این حال، اینها جمعه تعطیل نیستند! از صبح تا ظهر، ادارات باز است، کارخانجات، مغازه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها همگی باز هستند. بازار هم کلاً باز است؛ فقط یکی دو ساعت برای نماز جمعه تعطیل می‌کنند. اما در عوض، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. به احترام یهودی‌ها و به احترام مسیحی‌ها تعطیل است. جمعه هم به احترام مسلمان‌ها تعطیل نیست! [خندۀ حضار] الان شما در یک روزِ شنبه‌ای از بازار مشیر یا خیابان توحید [شیراز] عبور کنید. می‌بینید که بازار تَق و لَق است. دیگران هم چون می‌بینند که در روز شنبه، دکان‌های معتبر، تعطیل هستند، اینها هم در آینده شنبه را تعطیل می‌کنند و شما شاهد تعطیل شدن شنبه در بسیاری از خیابان‌ها خواهید بود. آن مشتریِ مسلمان هم چون می‌داند که مغازه‌ها بسته است، روز شنبه نمی‌رود بازار. مغازه‌های دیگر هم چون می‌دانند که روز شنبه، این قسمت از بازار، تق و لق است، اگر کاری داشته باشند، می‌گذارند روز شنبه مغازه‌شان را تعطیل می‌کنند. بعد چه می‌شود؟ بر فرهنگ دیگران . @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸انگلستان فهمید از کجا خورده!🔸 در ماجرای تحریم تنباکو که انگلستان عقب رفت و آن قرارداد به هم خورد، انگلستان فهمید از کجا خورده است! متوجه شد از خورده است! لذا پهلوی را آوردند برای براندازی آخوند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا تن دادن به حکومت طاغوت، به تدریج انسان را بی‌اخلاق می‌کند؟🔸 بر دشت‌ها می‌بارد. از یک بارانی که باریده، ایجاد می‌شود. یک رودخانه‌، آب شور است و یک رودخانه، آب شیرین! باران یکی است، امّا یک جا تبدیل به آب شور می‌شود و در جای دیگر، آب شیرین. چرا؟ چون در یک زمین، گنبد نمکی‌ای بوده که وقتی آب آمد، این نمک در آن حل شد. لذا آبی درست شده که غلظت نمکش فوق‌العاده است و اگر انسان بخورد، کشنده است. حیوان را می‌کشد و درخت را هم می‌سوزاند. اما آن یکی، چون زمینش گنبد نمکی نداشت، آبش شیرین شد. انسان‌ها هم این‌طوری‌اند. وقتی انسان دارد، انگار گنبد نمکی دارد. ریاست، مثل باران که نعمت خداست، بر او وارد می‌شود، اما آنچه از او صادر می‌شود، است. دیگران که مطیعِ ریاست او هستند، این آب را می‌خورند و . نه اینکه بدنشان بمیرد؛ غیرت‌شان می‌میرد! همّت‌شان می‌میرد! وفا و رحم‌ و مروّت‌شان می‌میرد! چون بر آنها حکومت کرده. یک انسان ریاست‌طلب اداره‌شان کرده است. امّا اگر حکومت به‌دست انسان خداترس و باتقوا برسد، می‌شود ؛ چون گنبد نمکی ندارد. این حکومت، حیات‌بخش است. انسانی که از این حکومت اطاعت کند، در او حیا زنده می‌شود، رحم و مروّت، پاکی و طهارت زنده می‌شود. @haerishirazi