🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸 انسان چگونه میتواند صفت رازداری را بدست آورد؟🔸
اگر انسان دانست و نگفت مگر به اندازه خودش و در جای خودش، قرب به خدا پیدا میکند، و یکی از معانی قرب این است که اخلاق الهی در او متجلی میشود، و حال ببینید خلق ما چگونه است؟ ما باید با خودمان مجاهده کنیم تا بتوانیم این صفت رازداری را در خودمان نگه داریم، و این کار اولش طوری است که باید یکی دو تا راز را نگویید تا سعه صدر پیدا نمایید و بعد راحت میتوانید نگویید.
فرض کنید که اگر بادکنک را باد کنید دیگر بادش خالی نشود و کوچک نگردد. ابتدا که میخواهد باد شود فشار لازم دارد اما بعد که کش آمد و باد شد جادار میشود و خوب میتوانید داخل آن چیزی را جای دهید. بعضی چیزها هست که جا پیدا میکند مانند کیسههای توری که هر چه وسایل داخل آن میریزند مرتب جا پیدا میکند و جادار میشود نفس انسانی و صدر انسانی هم اینطوری است که اگر چیزی در آن وارد شد و گفتی معنایش این است که فشار رویش نیامده و جا باز نمیکند، ولی اگر با خودت مجاهده با نفس کردی و برای رضای خدا نگفتی، این نگفتن برایت عادی میشود.
انسان باید متوجه باشد که اگر میخواهد یک رازی را داخل خودش نگاه دارد یک دوره فشار دارد، یک دوره سختی دارد و اگر انسان آن دوره را گذراند میتواند رازداری کند.
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸 انسان چگونه میتواند صفت رازداری را بدست آورد؟🔸
اگر انسان دانست و نگفت مگر به اندازه خودش و در جای خودش، قرب به خدا پیدا میکند، و یکی از معانی قرب این است که اخلاق الهی در او متجلی میشود، و حال ببینید خلق ما چگونه است؟ ما باید با خودمان مجاهده کنیم تا بتوانیم این صفت رازداری را در خودمان نگه داریم، و این کار اولش طوری است که باید یکی دو تا راز را نگویید تا سعه صدر پیدا نمایید و بعد راحت میتوانید نگویید.
فرض کنید که اگر بادکنک را باد کنید دیگر بادش خالی نشود و کوچک نگردد. ابتدا که میخواهد باد شود فشار لازم دارد اما بعد که کش آمد و باد شد جادار میشود و خوب میتوانید داخل آن چیزی را جای دهید. بعضی چیزها هست که جا پیدا میکند مانند کیسههای توری که هر چه وسایل داخل آن میریزند مرتب جا پیدا میکند و جادار میشود نفس انسانی و صدر انسانی هم اینطوری است که اگر چیزی در آن وارد شد و گفتی معنایش این است که فشار رویش نیامده و جا باز نمیکند، ولی اگر با خودت مجاهده با نفس کردی و برای رضای خدا نگفتی، این نگفتن برایت عادی میشود.
انسان باید متوجه باشد که اگر میخواهد یک رازی را داخل خودش نگاه دارد یک دوره فشار دارد، یک دوره سختی دارد و اگر انسان آن دوره را گذراند میتواند رازداری کند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸علت غیبت امام دوازدهم را در رابطه امت با امام یازدهم باید جست🔸
امام یازدهم(ع) در عصری بودند که شیعیان ناشکری میکردند. آنها مبلغی وجوهات (خمس و زکات) خدمت امام(ع) فرستاده بودند.
عدهای از شیعیان نامهای به امام(ع) نوشتند که بیلان مصرف این اموالی که خدمت شما رسیده را به ما بگویید و اینکه این پولها را چگونه خرج کردید. آدم به امام زمانش نامه بنویسد، بگوید اموال را به کی دادی؟ کجا خرج کردی؟
حضرت پاسخ داد: چرا این سؤال را از امامان قبلی نکردید؟ چه زمانی رسمتان بوده از امام سؤال کنید که این پولها کجا رفته؟ کجا خرج شده؟ اگر امامت یک امر مستمری است چرا با من این رفتار را میکنید اما با امامان قبلی نکردید؟
بعد از این پاسخ، حضرت دستور داد پرده مشکی رنگی بر در اتاق ایشان آویختند. مردم که برای سوال میآمدند حق نداشتند پرده را عقب بزنند و از پشت پرده با آن حضرت صحبت میکردند. غیبت از اینجا آغاز شد.
چرا؟! چون ناشکری کردند.
غیبت نتیجه ناشکری است. ظهور نتیجه شکرگزاری است. هر چه شکرگزاری بیشتر شود پرده غیبت رقیقتر میشود. این پرده، غباری است بین امام و مأموم. این غبار از امام نیست از امت است. هر چه غبار امت فرو بشیند، جمال امام روشنتر میشود.
@haerishirazi
🔸آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔸
🔹چرا دوره غیبت استمرار پیدا کرده است؟🔹
امام زمان عج الله، وقتی مالک امت میشود که امت تابع حجت درونیاش (عقل) بشود. این حجت درونی، حلقه واسطه بین انسان و حجت بیرونی (انبیاء و امامان معصوم علیهم السلام) است.
آنهایی که با حجت بیرونی درگیر میشوند و سنگ به آن میزنند، قبلاً به حجت درونیشان سنگ پرانی کردهاند. کسانی که با علی و فاطمه علیهم السلام، آن طور رفتار کردند، قبلاً با حجت درونیشان این رفتار را کردهاند. قبلاً به حجت درونی خود بند انداخته و آن را به اطاعت از هوی و هوس وادارش کردهاند. قبلاً در، به پهلوی حجت درونی خود زدهاند.
برای شروع کار، باید با حجت درونی خود تجدید بیعت کنید. بگردید و آن حجت درونی را در خود پیدا کنید و آن همان عقلی است که به شما دادهاند.
@haerishirazi
آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه
این خیال محالی است که انسان بتواند با حفظ «آبرو» قدمی برای اسلام بردارد!...
در جنگ گرم انسان باید جمجمهاش را به خدا عاریه دهد و در «جنگ نرم» باید «آبرویش» را بدهد.
#آبرو
#جنگ_نرم
#انسان
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله علیه)🔹
🔹به سوی خدا فرار کنید🔹
قرآن میفرماید: «ففرّوا الیاللّه» به سوی خدا فرار کنید. «فراری» چه میکند؟ هرچه چیزی مثل زمین و خانه، یخچال و تلویزیون داشته باشد نقد میکند؛ سپس ریالها را به ارز تبدیل میکند. شب و روز در تدارک فرار است. حاضر است هر کاری کند تا تاریخ خروجش را یک روز حتی یکساعت جلو بیندازد.
مؤمن هرچه دارد، باید همه را نقد و تبدیل به ارز آخرت کند. ارز دنیا فانی و ارز آخرت باقی است.
مؤمن وقتی همهی کارهایش را کرد، اگر بگویند «امروز بیا» راحتتر است تا بگویند فردا. فراری میگوید، ممکن است از توی پروندهام چیزی در بیاید که ممنوعالخروج بشوم. مؤمن میگوید، تا الان نلغزیدهام، اما اگر اتفاقی بیفتد و سقوط کنم چه؟ بهتر است تا پاک هستم بروم. در سوره جمعه میگوید: «اگر واقعا خدا را دوست میدارید و از اولیاء اللّه هستید آرزوی مرگ کنید» اما چرا ما جرأت نداریم آرزوی مرگ کنیم؟ چون ارزمان را تبدیل نکردهایم. خانهی آنطرف را نساختهایم.
اینکه خطیب جمعه میگوید، تقوا را رعایت کنید، یعنی هر که ارزهایش را تبدیل نکرده، زودتر تبدیل کند، هر که گذرنامهاش را نگرفته، زودتر بگیرد، هر که برای فرار به سوی خدا آماده نشده، زودتر آماده شود. چرا؟ چون اجل به سلیمان هم مهلت نمیدهد.
حضرت سلیمان ایستاده بود و به مسجدالاقصی که ساخته میشد نظاره میکرد که عزرائیل آمد. سلیمان(ع) به عصایش تکیه داده بود. گفت: فرصتی! گفت: نه! گفت: همین؟ گفت: همین! ایستاده قبض روح شد. همینطور تکیه به عصا، ایستاده برجای ماند. تمام خدمه از آدمها و دیوها که کار میکردند همچنان ادامه دادند. مدتها گذشت و آنها میپنداشتند که این هم یکی دیگر از معجزات سلیمان(ع) است که بهطعام و غذا نیاز ندارد؛ تا آنکه موریانه به امر خدا عصا را خورد و عصا فرو ریخت و سلیمان افتاد. قانون خدا چنین است!
@haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار روح مطهره حضرت فاطمۀ معصومه سلام الله علیها صلواتی اهدا کنیم، فاتحهای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم.
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸یوم الحسرة🔸
هنگامىكه انسان به خانه آخرت قدم مىگذارد، مىبيند كه صحبت از صد سال، پانصد سال، هزار سال يا صد هزار سال نيست، سخن از بىنهايت است. مگر در رياضيات نمىگويند كه هر عددى را اگر تقسيم بر بىنهايت كنيم، مىشود صفر؟ مگر قرآن آخرت را تعريف نمىكند كه «خالدين فيها»؟ يعنى نهايت ندارد؛ حال، دنيا تقسيم بر آخرت، چه مىشود؟ طبق قانون رياضى، هر عدد تقسيم بر نامحدود، صفر می شود؛ يعنى زندگى دنيا، صفر است. مسأله اين است كه اگر بعد از مرگ، به اين نكته برسيم، حسرت ما بىنهايت خواهد بود.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
حرفی که به کسی یا فرزندت میزنی، دانه است و فکر او زمین.
ببین در این زمین چقدر بذر میتوان پاشید؟
اگر در یکمتر زمین یک کیلو گندم پاشیدی، همه دانهها سبز نمیشوند، تازه اگر هم دربیایند، همدیگر را خفه میکنند.
موعظه زیاد، باعث میشود که حرفها همدیگر را لِه کنند، همدیگر را بپوشانند.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔹خدا رحمت کند مادرم را.
یکی از راههای تربیتی وی این بود که هرگاه از ما خلافی میدید، دیگر کار به ما نمیداد و نمیگذاشت در خانه کار کنیم؛ یعنی ظرف شستن و دوخت و دوز و مانند آنها را از ما سلب میکرد و از این طریق کار را پیش ما ارزشمند میساخت.
امروزه بسیاری از ما دقیقاً بالعکس عمل میکنیم؛ یعنی وقتی بچه خلافی کرد او را به کار وا میداریم یا اگر اذیت کرد، کار او را دو برابر میکنیم.
در نتیجه، چنین بچهای کار را تنبیه تلقی میکند، در حالیکه ما بیکاری را به عنوان تنبیه تلقی میکردیم!
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔸شناخت طبیعت و فطرت🔸
مهمترین موضوع کاری برای دانشجویان این است که فطرت و طبیعت را بشناسند. فطرت و طبیعت الفبای فهم مسائل و علوم انسانی اسلامی است.
علوم انسانی غرب یک بعد انسان را میشناساند و آن تنها غریزه است.
در علوم انسانی اسلامی، انسان فطرتگرا انسان برتراست. انسان طبیعتگرا محصول علوم انسانی غربی است.
کتابهای جامعه شناسی و ترجمه شده دانشگاه سوربن در دانشگاه تهران توسط استادهای خوب ما تدریس میشود.
حال ببینید قرآن درباره انسان طبیعتگرا، انسانی که علوم انسانی غرب او را انسان ایدهآل میداند، چه میگوید؟ «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ»، بدرستی بدترین جنبندگان در نزد خدا، کرها و لال هایی هستند که تفکر نمیکنند.
از دیدگاه اسلام، هر جنبندهای از انسان ایده آل غربی برتر است، این قدر تفاوت است بین انسان ایدهآل طبیعت گرا و انسان فطرتگرا! چرا میگوید «صُم»؟ چون گوش فطرتش باز نیست و کر است! چرا میگوید «بکم» چون فطرتش اصلاً حرف نزده، دعا هم بخواند زبانش نیست زبان طبیعتش است. انسانیکه دعا را با زبان طبیعت بخواند دعا نیست، بکم وگنگ است.
تا فطرت زنده نشود انسان یک یا الله را از روی فطرت نمیگوید. چرا دعاها مستجاب نمیشود؟ چون انسان با زبان طبیعت دعا میکند. چرا میگوید «أَمَّن یجِیبُ المُضطَرَّ اِذَا دَعَاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ»، اینکه مضطر را اجابت میکند و بدی را از او برطرف میکند علتش این است که مضطر است. انسان طبیعتگرا حالت انسان مضطر پیدا نمیکند، مضطر حالت انسان فطرتگرا است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔹«انصاف» یعنی انسان مثل شاهین ترازو، در استوای خود و دیگران قرار گیرد. ترازو وقتی میتواند وزن را صحیح نشان دهد که شاهین بین دو کفه، بیطرف باشد و در میانه قرار گرفته باشد.
کسی که شاهین ترازو را در 10 سانتی یک کفه و 40 سانتی کفه دیگر قرار میدهد، طبیعتا یک وزنه یک کیلویی در کفه طرف یک متری با ده کیلوگرم در کفه دیگر هم تراز میشود.
کسانی که در قضاوت خود با دیگران در موقعیت میانه نیستند، اگر به کسی یک کیلو احسان کنند، آن را در کفهای که بازوی آن طولانی است میگذارند و آن را ده کیلو میبینند و اگر به کسی خسارتی وارد کردند، آن را در کفه کوتاه بازو، قرار میدهند و یک دهم آنچه هست میبینند.
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)
🔹توبه، بالا آوردن معصیت است
اگر کسی به غذایی عادت نداشته باشد، به سرعت آن را بالا میآورد یا دفع میکند.
مؤمن هم اگر معصیتی از او سر بزند، سریع آن را دفع میکند.
منافق هم وقتی عمل صالحی انجام میدهد، به مزاجش نمیسازد، این است که زود آن را نقل میکند و حتی اگر به خودش قول داده باشد که این کار خوب را به کسی نگوید، راحت نمیشود، مگر اینکه بازگو کند.
تا وقتی نگفته، یک پیچ و تابی دارد و به محض اینکه ریا از او سر زد، مثل زنی که وضع حمل کرده باشد، آرام میگیرد، چون بارش را بر زمین گذاشته و دیگر چیزی در بساط نیست.
مومن هم اگر به کسی ظلم کند، همان حالتی را دارد که مادر در وقت وضع حمل دارد؛ تا عذرخواهی نکند، آرام نمیگیرد.
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔹در زمستان گاهی ماشین را هل میدهند تا موتورش شروع بهکار کند.🔹
🔹گاهی کسی را که حالت خفگی پیدا کرده، تنفس مصنوعی میدهند و عضلات سینهاش را فشار میدهند، تا قلبش شروع به تپیدن کند.
بسیاری از دعاها و عبادات، در ابتدای سلوک، حکم همان تنفس مصنوعی یا هول دادن ماشین در زمستان را دارند.
باید آنقدر دعاهای مصنوعی بخوانیم، تا بشود یک دعای طبیعی.
🔹@haerishirazi🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید
🔹جریان هابیل و قابیل در تاریخ ادامه دارد.
🔹عاشورا نبرد عقل و جهل است.
🔹بانک وارداتی فعلی، نماد قساوت و بانک اسلامی نماد رحمت است.
🔹اهدای کتاب آیینه تمام نما
1396/7/7
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)🔹
🔸زمان ظهور🔸
نیاز جهاد به مردم وفادار
امام حسین علیه السلام همان امام حسن علیه السلام است. همان نور و همان حقیقت است که جابه جا می شود. آنها آن چنان به خداوند متعال نزدیکند که نمی توان بین آنها فرق گذاشت. همه ائمه یکی هستند. «کُلُّهُمْ نُورٌ واحِد». امام حسن مجتبی علیه السلام می دید که در آن شرایط که افراد تربیت و ساخته نشده اند، برخورد با معاویه درست نیست.
امام علی علیه السلام می فرماید: «وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِه» (آن کس که ميوه را در وقت رسیدنش نچيند، چون كشاورزى است كه بذر را در زمين ديگرى بکارد). یعنی زحمتش را او کشیده و صاحب زمین سودش را می برد، چون غاصب است و باید اجاره این کار را بدهد.
امام حسن علیه السلام هم دید که وقت پیروزی نرسیده، پس باید ضعف نشان ندهد. حمران بن اعین از امام باقر علیه السلام سؤال کرد: قیام شما چه زمانی است؟ حضرت به این مضمون فرمود: اگر خانواده و خویشان و آشنایانت اهل وفا هستند، بدان قیام ما نزدیک است. یعنی وقت برداشتن ثمره وقتی است که احساس شود، وفا در جامعه زیاد شده است. اگر کسی می خواهد ببیند ظهور نزدیک است یا نه، به اطراف و قبیله و شهرش نگاه بکند و ببیند وفاداری شان چطور است. اگر وفا زیاد شده، بداند ظهور نزدیک است و اگر وفا کم است، بداند نزدیک نیست.
الآن هم مرجعیت -که به نیابت از امام زمان فعالیت می کند و دست امام زمان عجل الله روی آن است- اگر در غیر از این موسم و این زمان می خواستند قیام بکنند، مخالفان [از این قیام] بهره برداری [سوء] می کردند؛ چون وفای مردم کامل نشده بود. قیام حضرت امام حسین علیه السلام قیامی اساسی است؛ چون بعد از تربیت و ساخته شدن افراد است.
اصحاب امام زمان عجل الله هم افراد تربیت شده و ساخته شده ای هستند. آنها بدون اذن آن حضرت قدمی برنمی دارند. ولی امام حسن علیه السلام در آن زمان دید وفایی نیست و باید با معاویه صلح کند. آن حضرت می دانست که بعد از پذیرفتن صلح، مردم درباره اش چه خواهند گفت، ولی با شهامت تمام آن را پذیرفت و تحمل کرد و شکایتی هم نکرد.
کتاب آئینه تمام نما/فصل بصیرت و بینش حسینی/ صفحه 36
🔹@haerishirazi🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه🔹
🔸دعاهای نقل شده در قرآن، خواسته های «فطرت» هستند🔸
دعاهایی که انبیاء می کنند وقتی در قرآن نقل می شود، به معنای یک قضیه ای در گذشته نیست. اینها برای همه انسان ها در همه زمان ها و مکان هاست. همه فطرت ها این را می خواهد. یعنی «انسان» این دعاها را می کند نه «ابراهیم». چون وقتی شما ابراهیم و اسماعیل را سخنگوی فطرت شناختید، پس آنچه را که از زبان آنها نقل می شود، زبان حال فطرت است. وقتی می گوید: « ربنا و اجعلنا مسلمین لک » یعنی هر فطرت انسانی دلش می خواهد که مسلم به آن معنا شود و این در نهاد هر انسانی هست. پس حتی دعاهایی که در قرآن نقل شده، صرفاً دعای واقع شده در یک مورد خاص نیست. وقتی اینها از فطرتشان این دعا بر می خیزد معنایش این است که «فطرت» خواسته اش این است. آرزوی فطرت این است.
🔹@haerishirazi🔹
#اطلاعیه
✅ فراخوان مقاله همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی (بزرگداشت مرحوم آیت الله حائری شیرازی)
🔰 همایش پول در تمدن اسلامی با شعار ربا و خلق پول بانکی را متوقف کنید، همراه با بزرگداشت مرحوم آیت الله حائری شیرازی و معرفی اندیشه احیای پول اسلام از سوی مؤسسه مطالعات تمدنی اسلام برگزار می شود.
🔶 محورهای همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی
🔹 تاثیر خلق نقدینگی بر تضعیف مقاومت اقتصادی
🔹 راهکار توقف خلق پول در وضعیت فعلی اقتصاد ایران
🔹 موضع فقه در برابر خلق پول بانکی و تناقضات پول اعتباری
🔹 ویژگی های پول قابل قبول در الگوی معیشتی اسلام
🔹 کارکردهای پولی طلا و نقره در معیشت اسلامی
🔷 علاقه مندان به شرکت در همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی مقالات خود را تا نهم دی به دبیرخانه همایش ارسال کنند
🔹 آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا، خیابان سنبلستان، امامزاده درب امام مؤسسه مطالعات تمدنی اسلام
🔸 شماره در پیام رسان ایتا: ۰۹۱۳۲۰۷۹۶۸۳
✉️ رایانامه: gholami1300@gmail.com
🔵 علاقه مندان به شرکت در همایش ماهیت پول در تمدن اسلامی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی مؤسسه مطالعات تمدنی اسلام به نشانی https://bineshetamadoni.ir مراجعه کنند یا با شماره 03134495620 تماس گیرند.
@haerishirazi