eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
334 ویدیو
682 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ولی فقیه، حائل و نایب بین امام و امت است🔸 در سنه ی ۱۳۵۲ یا ۱۳۵۴ روزی در زندان چشم‌هایم را بسته بودند و دوره بازجویی طولانی ای داشتم که در آن روزهای خاص، شبی حالم خیلی سخت بود. مجلسی را دیدم که امام خمینی در آنجا درس می‌دادند و صحبت می‌کردند و روحانیون هم زیاد بودند. سیدی وارد شد، امام جلوی او راست‌ قامت روی منبر ایستاد و سه بار فرمود الامان، الامان، الامان یا صاحب الزمان! من متوجه شدم وجود مقدس حضرت امام زمان بوده. از فردای آن شب روش بازجویی عوض شد. یکی از صلحا گفت که امام (ره) برایت امان گرفته است. این خیلی مقام است که امام(ره) واسطه‌ی فیض می‌شود! این، معنی نیابت است؛ یعنی بین امام (عج) و امت حائل است و امت از این طریق به امامش می‌رسد. @haerishirazi
📳اپلیکیشن ✔️آسانترین راه ارتباطی زائرین با خادمین هم اکنون دانلود کنید ⬇️لینک کافه بازار http://yon.ir/4SR0x 🔰کانال راهـ؛ ➡️ @rah_app
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 شیوه برخورد با رفتارهای ناپسند کودک 🔸 فرض کنید شما ظرفی پر از شیر، از مغازه ای گرفته و می خواهید به منزل ببرید. چون این ظرف پر می باشد، بسیار آهسته و با احتیاط کامل حرکت می کنید، تا چیزی از شیر بر زمین نریزد. اما اگر در این حال کسی آمد و به شما تنه زد، و نصف ظرف شیر بر زمین ریخت، در این هنگام، دیگر شما در حرکت، احتیاط نمی کنید و آهسته نمی روید؛ بلکه بدون هیچ هراسی، می توانید به سرعت حرکت کنید؛ چون دیگر خوف ریختن شیر وجود ندارد. دربارۀ کودکانِ خود نیز سعی کنید کودک شما خیال کند که ظرف حیثیت و حرمت او پر می باشد و باید با احتیاط کامل رفتار کند، و تلاش کند کسی به او تنه نزند؛ امّا اگر شما آمدید و به او تنه زدید، دیگر ظرف حرمت و شخصیت او تقلیل خواهد یافت، و طبعاً دیگر نباید توقع داشته باشید که این کودک رفتارش با شما مثل سابق باشد. پس، این نکتۀ مهم را فراموش نکنید که گاهی «تغافل» لازم است، به این معنا که شما از عیوب فرزندانتان آگاه باشید، اما کودک شما اطلاع نداشته باشد که شما از عیوب او آگاه هستید. آگاه بودن شما از عیوب فرزندانتان خوب است، اما آگاه بودن ایشان از این که شما عیوب وی را می دانید، خوب و به صلاح نیست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حوصله پدر، بچه را با شخصیت می کند🔸 پدر وقتی خوش‌اخلاق و با تحمل و با حوصله باشد، بچه باشخصیت می‌شود. ، حوضی است که بچه در آن رشد می‌کند. بچه، مثل «» است و «حوصلۀ پدر» مثل . آن پدری که حوصله‌اش زیاد است، مثل دریاچه است و بچه تا حدّ ماهی‌های دریاچه رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. پدری که از این هم باحوصله‌تر است، مثل یک دریاست، بچه مثل ماهی در دریا، به اندازۀ نهنگ قدرت و جرأت پیدا می‌کند. شما ببینید حسین بن علی (علیه‌السلام) فرزند دریاست، در دریای حوصله پدرش و جدّش رشد کرده است، از این جهت است که یک شخصیت زنده و بزرگ است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸 برای تربیت بچه هایتان، برنامه ریزی داشته باشید🔸 ائمه ما هم فرمودند برای اطفالتان برنامه ریزی کنید «قَبلَ أَن تَسبِقَكُم إِلَيهِمُ المُرجِئَةِ»: قبل از این که این منحرفین پیش دستی کنند و آن‌ها را بگیرند، شما سعی کنید این‌ها را داشته باشید. تربیتشان بکنید. آگاهشان بکنید. آن‌ها را بسازید. وقتی آن‌ها را ساختید، هر منحرفی بخواهد بیاید نزدیک آن‌ها، خودشان می فهمند که این منحرف است. @haerishirazi
در شب و روز جمعه و جهت عرض ارادت، نثار امام زمان علیه السلام صلواتی اهدا کنیم، فاتحه‌ای بخوانیم و ارواح همۀ مومنین و مومنات بخصوص آیت الله حائری شیرازی را نیز در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸به عقلتان اهمیت بدهید / عقل، حجه الله است/ تبیین نسبت عقل و اهل بیت🔸 من همیشه به شما توصیه می‌کنم به این اهمیت بدهید. عقل، صبح تا شام دارد با شما حرف می‌زند. شما اینطور فکر کن که آقای بهجت که از دنیا رفته، یک قالب مثالی دارد در وجود تو، ایناها! (اشاره به سر) این عقل، «بهجتِ» تو است! شب و روز هم پهلوی تو است. حتی من می‌گویم این چیزی که تو داری، از آقای بهجت هم بالاتر است! خدا چیزی بالاتر از آقای بهجت در وجود تو گذاشته. آقای بهجت چون بیرون از تو بود، محترم بود، این عقل، گناهش این است که خودمانی شده و دم دست انسان است! انسان راحت می‌تواند با او حرف بزند [لذا کمتر قدرش دانسته می شود]. این بهتر از آقای بهجت است؛ چرا؟ چون آقای بهجت را می‌توانستی به او بگویی «حجت الاسلام»، می‌توانستی بگویی «آیت الله»، می‌توانستی بگویی «آیت‌الله العظمی»، اما آیا می‌توانستی به او بگویی «حجت الله» بهجت؟! می‌توانستی به او بگویی حجت‌الله؟ به امام زمان می‌شود گفت حجت‌الله، اما به آقای بهجت نمی‌شود گفت حجت‌الله. آقا جان! این که در تو است، است!! (۱) خوب حالا چکار بکنیم؟ خدا این حجت‌الله را ارزان در اختیارت گذاشته، حرفش را گوش کن، هر چه حرفش را گوش کنی، او صریح‌تر با تو حرف می‌زند؛ این جوری هست! تو هرچه دقت بکنی، او صدایش بالاتر می‌رود، صدایش را محکم‌تر می‌شنوی. هر چه به او بی‌اعتنایی کنی، صدایش ضعیف‌تر می‌شود. تکریمش بکن، تجلیلش بکن، تحقیرش نکن. پس ببینید؛ این عقل، هم بزرگترین تهدید است برای انسان و هم بزرگترین فرصت است. می‌دانی چه جوری می‌شود که هم تهدید است، هم فرصت است؟ شما در بازار دارید راه می‌روید، یکی بیایید صد میلیون تومان بگذارد در جیبَت؛ این بزرگترین تهدید است و بزرگترین فرصت؛ درست است؟ جیب‌برها، زورگیرها اگر این را ببینند، ولو سَرَت را بِبُرند، صد میلیون را باید از جیبَت دربیاورند؛ اما اگر این را به «مقصد» رساندی، همه چیز تمام است. باید به یک جای امنی آن را برسانی. اما ما به آن جای امن نرسیدیم و این پول زیاد را هم به ما داده‌اند؛ از این جهت هم تهدید است، هم فرصت است؛ الا [اینکه] بتوانی به یک نقطه امنی برسانی آن را. اگر خدا به تو محبت داد و عشق به اهل بیت پیدا کردی و دلت آنجا جا گرفت، این، «من دخله کان آمنا» است. ------------------------------ (۱) اشاره به روایت: ان لله علی الناس حجتین، حجه ظاهره و حجه باطنه ... @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸 تسخیر لانۀ جاسوسی؛ زمینه ساز ایجاد جوّ «لا اکراهی» در عالم🔸 قرآن می‌گوید «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» اول انسان‌ها را از اکراه خارج کنید که دینِ مجبوری نداشته باشند. آمریکا اهل عالم را به پذیرش فرهنگ خودش اکراه و مجبور می‌کند. ما نهی از منکرمان برای این است که جلوی این کار را بگیریم. جلوی اکراه آمریکا را بگیریم. حتی اگر آمریکا را براندازیم تا انسان‌ها آزاد شوند ارزش دارد. پس ما به‌وسیله امربه‌معروف و نهی از منکر، جوّ «لا اکراهی» را فراهم می‌کنیم. جوّ «لا اکراهی» اساس آزادی است. آزادی عقیده، آزادی دین، همه بعد از خروج از اکراه و اجبار تحقق پیدا می‌کند؛ و ما می‌گوییم انسان اگر آزاد شود، به‌وسیلۀ فطرتش به سمت دین حرکت می‌کند. نمی‌خواهد شما این انسان را به سمت دین ببرید؛ زیر سنگ هم که باشد می‌رود دین را پیدا می‌کند. چرا؟ چون سلامت خودش را در آن می‌یابد. وقتی «لا اکراه» واقع شد، «قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» یعنی زمینۀ آموزش فراهم می‌شود. وقتی «رشد» (راه) و «غی» (بیراه) مشخص شد آن موقع «کفر به طاغوت» را خودش انتخاب می‌کند به‌عنوان «غی»؛ و خودش «ایمان بالله» را پیدا می‌کند و وقتی «ایمان بالل»ه بعد از «کفر به طاغوت» حاصل شد، بین خودش و خدا ارتباط پیدا می‌شود. «فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى»؛ اما زمینۀ اولی آن امربه‌معروف و نهی از منکر است. مسئلۀ لانه جاسوسی را امام تأیید کردند برای چه؟ برای اینکه به اهل عالم جرأت بدهد و زمینه «لا اکراهی» را در آن‌ها فراهم بیاورد. این‌ها به‌اندازه‌ای از آمریکا متوحش و ترسان بودند که خیال این را هم نمی‌کردند که می‌شود خلاف راه او راه بروند. اصلاً در «اکراه» غرق‌شده بودند. امام آمد گفت این خبرها نیست ما این‌ها را می‌گیریم 444 روز هم نگه داشتیم اگر این‌ها می‌خواستند غلطی بکنند می‌کردند. این آزادی‌هایی که آلان هست و شما ملاحظه می‌فرمایید نتیجه آن امربه‌معروف و نهی از منکرهاست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آزادسازی یا رهاسازی؟🔸 محل نزاع بین ما و دشمنان ما کجاست؟ نزاع امام و شاه بر سر چه بود؟ نزاع امام و آمریکا بر سر چه بود؟ نزاع خداوند و شیطان بر سر چیست؟ محل نزاع، آزادسازی است. خدا برنامه اش آزادسازی انرژی‌های متعالی انسان است وشیطان برنامه‌اش رها کردن انرژی‌های غیر متعالی انسان. بین رهاسازی و آزادسازی تفاوت است. رهاسازی یعنی رهاسازی «غریزه» وآزادسازی یعنی آزادسازی «فطرت». سوار و اسب را در نظر بگیرید؛ اسب وقتی ول می‌شود نمی‌گویند آزادشده است بلکه می‌گویند ول شده است. یعنی از افسار و عنان رها شده و این یعنی رها شدن انرژیی که باید در خدمت می‌بود. محل نزاع اینجاست؛ آزادی «سوار» یا آزادی «اسب»؟ آزادی یعنی انسان را سوار بر اسب کنیم و اسب در کنترلش قرار گیرد تا هر جا فرمان داد برود. هر رهاسازی نسبت به اسب سلب آزادی از سوار است. به آزادی اسب رهایی می‌گویند. ادیان الهی چرا می‌گویند که انسان حب دنیا نداشته باشد؟ برای اینکه حب دنیا جلو آزادسازی انرژی متراکم انسان را می‌گیرد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تعدد زوجات در شرایط ظلم به زن اول، صحیح نیست/ اما ممنوعیت مطلق تعدد زوجات نیز باعث ظلم عمومی به جامعه می شود 🔸 ازدواج مجدد در موارد خودش، می تواند صحیح باشد، البته نه در همه ی موارد. در مواردی که موجب ظلم و اذیت به زن اول نباشد، چون اسلام ظلم و تعدی را نمی پذیرد، کار صحیحی نیست. گاهی هم می شود که موجب ظلم به زن نیست؛ در اینصورت اگر او هم مانع شود، زنانی بدون شوهر می مانند. از این جهت ظلم به آنها می شود. بعضی ها که می خواهند ظلم را رد کنند، ظلم عمومی را در نظر نمی گیرند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رسوخ فرهنگ غربی، رعایت ملاحظاتی در مسئلۀ تعدد زوجات را اقتضا می کند/ لوازم تعدد زوجات در زمان های مختلف، متفاوت است🔸 سؤال: من قصد دارم ازدواج مجدد کنم و همسر دوم اختیار کنم لطفاً راهنمایی بفرمایید. پاسخ آیت الله حائری شیرازی: ببینید؛ ازدواج دوم شرعاً نه حرام است نه مکروه است، نه ممنوع است. اما به لوازم آن باید نگاه کنید. این لوازم در زمان‌های مختلف متفاوت‌اند. یک زمانی به عنوان تک همسری در مغز و استخوان جامعه رفته است. طبیعتاً در زنها به دلیل این که همسر دوم برای او وضع جدیدی پیش می‌آورد، حساسیت به وجود آورده است. خدا به انسان داده است. مرد باید خودش ببیند می‌تواند به نوعی سلوک کند که این خانه جهنم نشود؟ الان مرجع تقلیدی دارید که دو همسر دارد. اما این کار از عهده همه بر نمی‌آید. خیلی ظرفیت می‌خواهد که عدالت بین اینها را از نظر مدت زمان و همه چیز رعایت کند. اما معمولاً افراد این ظرفیت وسیع را ندارند. درست است که شرع حلال و حرام را گفته، اما تناسب خودتان با را هم لحاظ کنید. یعنی تناسب توقع و واقعیات. شما زمان خود را مشاهده کنید. خود را درک کنید. توقع خود را در حد این واقعیات قرار بدهید. این عقل است. @haerishirazi
🔸امّت به تبعیت از امام خود حرکت می کند🔸 امت به تبعیت از امام خود در حال حرکت است. هر کس حرکت نکند جا می‌ماند. امت وقتی به او نرسیده و می‌خواهد به او برسد، او را روی دست بلند می‌کند و روی سر می‌گذارد. وقتی به او رسید نگاهش از وی بر می‌گردد. وقتی از آن گذشت وی را پشت سر می‌اندازد. این امت در گذشته کسانی را روی سر گذاشته و بعد از عبور از آنها، ایشان را زیر پا نهاده است. در آینده هم کسانی را روی سر و زمانی زیر پا می‌گذارد. این نتیجۀ حرکت کردن امت و تعلق و وابستگی شخصیت‌هاست. (بخشی از نامۀ آیت الله حائری شیرازی ره به رهبر معظم انقلاب در خرداد 1388) @haerishirazi