8.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تفاوت جوامع #مؤمن و #غیرمؤمن در قواعد گشایش در اقتصاد و معیشت🔸
🌧 اینکه قرآن میفرماید: «ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِ يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا» [یکی از مصادیقش] احیای امر به معروف و نهی از منکر است. این احیاء به ما باران میدهد: «يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا». قرآن میگوید خدا بارانش را برای شما #گرو گذاشته است. بله، آنهایی که اصلاً خدا را قبول ندارند باران برایشان میبارد، اما ما وقتی گفتیم «خدایا تو را قبول داریم»، همه چیزهایمان میافتد توی گرو! لذا خدا سند میگیرد نسبت به ادعای ما. اگر ما ادعایمان را پس بگیریم، او هم باران میدهد؛ اما چه دادنی؟ چه فایده ای دارد؟!
🌧 قرآن میفرماید: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِۦ فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ»: وقتی تذکرات ما را فراموش کردند خدا هم میگوید ما همۀ درها را به رویشان باز میکنیم: «فَتَحۡنَا عَلَيۡهِمۡ أَبۡوَٰبَ كُلِّ شَيۡءٍ». بعد میفرماید: «حَتَّىٰٓ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُوٓاْ أَخَذۡنَٰهُم بَغۡتَةٗ». گیر آنها، در #فردایشان است. اصل انسانیت آنها ضایع میشود و تبدیل به یک موجود دنیایی و غیراخروی میشوند. خدا هم مثل جانواران ولشان میکنند: «يَأۡكُلُواْ وَ يَتَمَتَّعُواْ وَ يُلۡهِهِمُ ٱلۡأَمَلُ فَسَوۡفَ يَعۡلَمُونَ». اما آن کسانی که خدا به حال خودشان واگذارشان نکرده است، بارانشان را گرو میکشد، گرو امر به معروف و نهی از منکر است. گرو زکات است، گرو اصلاح پول است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸علت تفاوت رفتار خداوند با جوامع ایمانی و غیرایمانی🔸
#گناه، روزی را کم میکند لذا خداوند به ما یاد داده است که استغفار کنید تا باران برای شما بفرستیم: (اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا) . ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که چطور آنها که نه اهل نماز و نه اهل عبادت هستند، باران مفصل و مرتب دارند، اما ما که اهل نمازیم و به خدا اعتقاد داریم، با یک گناه یا چند گناه گرفتار کمبارانی میشویم؟
علتش آن است که بین شما و خداوند متعال #رابطۀ_تربیتی برقرار است. شما در حوزۀ تربیتی خدایید، و کسانی که در حوزۀ تربیتی خداوند قرار دارند، #تنبیه و #تشویق دارند. رفتار خدا با کسانی که از حوزۀ تربیتی خارج شده و به خود واگذار شدهاند، بهگونهای دیگر است.
بچهای که مدرسه میرود با بچهای که کوچهنشین است و سرپرستی ندارد، فرق میکند. کسی از #بچۀ_ولگرد نمیپرسد که مشق و تکلیف تو چطور شد؛ اما بچۀ پدردار، وقتی تکالیفش را انجام ندهد، پدر پولتوجیبیاش را کم یا قطع میکند. شما ولگردهای عالَم و بهخودرهاشدگان نیستید! شما در نعمتِ تربیت دین و قرآن هستید و هر کار شما زیر نظر خدا و اهلبیت است. امام زمان (ع) اعمال و رفتار ما را هفتهای دو بار مرور میکنند.
شما چنین وضعی دارید. وقتیکه #زکات میدهید، خداوند بر باران شما میافزاید، و سیل و آفت را برمیگرداند.
@haerishirazi
استاتوس177.jpg
862.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸چگونه در طول هفته از جهت معنوی شارژ باشیم؟🔸
یک جوری برنامه ریزی کنید که از جمعهها بهرهبرداری شود. جمعه اگر از لحاظ عبادت، خوب اداره شود، بقیۀ هفته هم خوب اداره میشود! مثل این است که مثلاً شما در ابتدای روز، صبحانه خوردهاید؛ این باعث میشود که دیگر تا ظهر ضعف نکنید!
اگر در جمعه از لحاظ عبادت، کار خوب و حسابی و دهان گیری کردید، تا آخر هفته ضعف نمیکنید، تا آخر هفته شارژ هستید. اگر در جمعه، باطری خودتان را خوب تقویت کنید، تا عصر پنجشنبه کم نمیآورید.
به عبادت و زیارت امامزادهها بپردازید. به زیارت قبور بروید. بعد از نماز جمعه در عصر، دعای سمات بخوانید.
#نماز_جمعه
@haerishirazi
استاتوس172.jpg
721K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸در ولادت ائمه، چکار کنیم؟🔸
در وقت ولادت ائمه، چکار کنیم که خانهمان، خانه سرور باشد؟
این که انسان هدیهای برای خانوادهاش ببرد، برای بچههای خُرد، بزرگ، یک عیدی به آنها بدهد. حالا بستگی به مدیریت زندگی و درآمد خودش دارد؛ منتها اینها بدانند که پدر وقتی میآید، به همراهش یک چیزی است، چون شب عید است. روی باز، خندان و نشاط، از پول و هدیه بالاتر نباشد، کمتر نیست.
حالا به هر صورتی که میتوانید این شادی را به وجود بیاورید. این شادی نهتنها عبادت است، این شادی جزء زندگی است، جزء سیستم است.
این که در روایت میگویند انسان وقتش را سه قسمت کند، دنیا، آخرت، «و ساعه یخلی بینها و بین لذاته» یعنی زن همین طور است، مرد همینطور است، بچه هم همینطور است. انسان یک وقت برای دنیا، یک وقت برای آخرت، یک وقت برای لذت.
این منسوخ شده، نه این که روایتی یا آیهای نسخش کرده، بلکه عادات ما نسخش کرده، غفلت ما نسخش کرده است. یک عدهای اینها را بر خودشان تحریم کردند و به دید بدبینی به تفریح نگاه کردند و یک اسلام سطحی را به وجود آوردند.
@haerishirazi
استاتوس178.jpg
912.4K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸زائرین حضرت معصومه، زوّار خداوند هستند🔸
وقتی کسی «فانی فی الله» است، و او را زیارت میکنند، دقیقاً یعنی زیارت خدا را کردهاند. روایت است «مَن زارَ أخاهُ المؤمنَ ... كُتِبَ مِن زُوّارِ اللّه؛ کسی که برادر دینی خودش را زیارت کند، خدا را زیارت کرده است».
طبیعتاً امام رضا علیهالسلام «أخاه المؤمن» است. حضرت معصومه «أخته المؤمنه» است. این زیارتها ثواب زیارت خدا دارد.
چرا؟ به خاطر جایگاهی که انسان در رابطه با خدا دارد. این جایگاه انسان، نسبت به خداست که وقتی به ملائکه میگوید بر او سجده کنید، این سجده، شرک نیست بلکه به خاطر فنایی است که انسان، فی الله پیدا میکند و انسان مظهر صفات و اسماء الهی میشود، آن موقع این روایت صادق است: «لَا یسَعُنِی أَرْضِی وَ لَا سَمَائِی وَ لَکنْ یسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِی الْمُؤْمِن؛ زمین من با همهٔ وسعت و آسمان من با همهٔ عظمت، جای من نیست؛ فراگیر من نیست، اما قلب بندهٔ مؤمنم خانهٔ من است؛ جایگاه من است.» چرا؟ چون این قلب، مادی نیست؛ زمان نمیخواهد؛ مکان نمیخواهد. خدای تعالی او را از ماوراء ماده آفریده است. به همین دلیل میتواند مظهر اعلایِ الهی باشد.
در این مدت که مردم، زیارت حضرت معصومه سلاماللهعلیها میرفتند، در واقع زیارت خدا رفتهاند.
@haerishirazi
استاتوس179.jpg
1.22M
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
9.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید |خدمتی که شیطان به عالَم میکند
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
هدایت شده از حکمت ناب | پخش آثار آیت الله حائری شیرازی - پشتیبان
📣✨ #تخفیف پاییزه کتاب📚
🔥 از "شنبه" ۲۹ آبان میتوانید کتابهای آیت الله حائری شیرازی را با ۳۵ درصد #تخفیف تهیه نمایید.
⬅️ شرایط طرح تخفیف:
۱. میزان یارانه تخفیف جهت خرید برای کتابها ۳۵ درصد است. (۲۰ درصد خانه کتاب و ۱۵ درصد فروشگاه حکمت ناب)
۲. مدت زمان اجرای طرح پاییزه کتاب پنج روز است.
۳. جهت استفاده از یارانه تخفیف شماره تماس (تلفن همراه) و کد ملی خریدار باید در سامانه طرح تخفیف خانه کتاب ثبت شود. کد ملی و شماره تلفن همراه را برای ادمین ارسال کنید.
۴. سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر ۳۰۰.۰۰۰ تومان است. اگر قیمت روی جلد کتابهای انتخابی بیشتر از سقف مجاز است، دو یا چند کد ملی ارسال کنید.
۵. بعد از ثبت سفارش، پیامکی از طرف خانه کتاب برای خریدار ارسال خواهد شد. پیامک را با ارسال عدد یک تایید کنید.
❗️توجه: اعتبار ریالی طرح تخفیف #محدود است.
👨🏻💻آیدی سفارش 👇
@hekmat1398
📱شماره تماس 👇
۰۹۳۶۰۳۲۳۷۶۶
@hekmat_books
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تا وقتی بانکها ربا میگیرند، نماز باران تاثیری ندارد🔸
«إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11)
تا زمانی که انسان علت و سببِ سلب نعمتها را تغییر ندهد، محال است آن نعمت را خداوند به او برگرداند.
وقتی فکر میکنم در رابطه با «بانکها»، «خشکسالی» و «تبدیل باران به مصیبت» درمییابم که اینها، نتیجه رفتار ما با حکم رباست. ما بانکداری «بدون قرض» را بانکداری «بدون ربا» نامیدیم و این نوع بانکداری را، به خدا نسبت دادیم!
امام راحل به مسئولان بانکها فرموده بودند: «کاری کنید پول کار نکند؛ در اسلام پول کار نمیکند.» امام راحل، «کار کردن پول» را به «خدا» نسبت نداد بلکه به «ناچاری و بیچارگی» مربوط کرد.
شورای نگهبان نیز نه بدلیل «احکام اولیه» بلکه بدلیل ضرورت و اضطرار و «احکام ثانویه» قانون بانکداری را تأیید کرد.
وقتی دانشمندان و مردم باور کنند و بپذیرند، که بانکداری فعلی، بانکداری حلال است و خداوند این بانکداری را امضا کرده و این مسئله، از باب ضرورت و اضطرار نیست، معنایش اینست که ما با خدا «بد رفتاری» کردهایم و مصداق این آیهایم: «وَمَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَهً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا.»(کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود، سپس بیگناهی را متهم سازد، بار بهتان و گناهِ آشکاری بر دوش گرفته است. سورۀ نساء، آیۀ 112)
خداوند مبرا است از اینکه «کار کردن پول» را امضا کرده باشد! گناه «بهتان زدن» به خداوند، بالاتر از اصل گناه [ربا] نباشد، کمتر نیست. در حال حاضر به ادعای بانکهای کشور، تورم یک رقمی و حداکثر 9 درصد است. چرا سود تسهیلات بانکی هجده درصد است؟ خواهند گفت که این 9 درصد اضافی، کارمزد است. اگر یک بازاری 9 درصد روی قرضی که به کسی میدهد سود بگیرد و بگوید کارمزد است، شما میگویید حکم خداست و حلال است؟ یا میگویید رباست؟ اگر این کار حلال است پس ربایی که حرام است چیست؟ پس آن یک درهم ربا دادن یا ربا گرفتن که آن گناه کذایی و بزرگ را دارد کدام است؟ (پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: یک درهم ربا نزد خداوند عزّوجلّ بدتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خداست است. من لا یحضره الفقیه: جلد 4 صفحه 367)
جمهوری اسلامی و علماء عظیم الشان، محبوبان خداوند هستند ولی «إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ.» (همانا خداوند بندهای را دوست اما کردار او را دشمن میدارد. خطبۀ 153 نهج البلاغه.)
خداوند دشمن میدارد کار کسی را که گرفتن کارمزد اینچنینی برای قرض را، حلال میکند! اگرچه حلال کننده از دوستان خدا باشد. خداوند نعمت خود را حبس میکند تا دوستان او آنچه مورد غضب اوست ترک کنند و محال است بدون ترک آن عمل ناشایست توسط دوستان، خداوند نعمت را آزاد کند. این قرآن کریم و این شما: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا.»(به آنها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پی در پی بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد! سورۀ نوح، آیۀ 10-12)
آیا همه خشکسالیها طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی است؟ آیا این اتفاقات مربوط به تغییرات آب و هوایی جهانی است؟
آیا امکان ندارد دوستان خدا، مرتکب امری شوند که بارندگی بموقع و پر منفعت، کم شود و ضررهای بارندگی افزایش یابد؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا امری که برای خداوند عظیم است جدی نگیرند و خدا بر آنها نپسندد که در غفلت بمانند و برای رفع غفلت ایشان، نعمت باران را حبس کند و یا با خسارت همراه نماید؟
اگر چنین احتمالی ولو به احتمال ضعیف ممکن باشد، بدلیل عظمت محتمَل باید جدی گرفته شود و به قول بعضی بزرگان متاسفانه جدی گرفته نشده است.
اگر حبس نعمت و نازل نشدن نعمت و یا همراه شدن نعمت با مصیبت، بدلیل سهل انگاری در مسئلۀ عظیمی که عظیمتر از آن قابل تصور نیست باشد، تا هر زمان آن سهل انگاری تغییر نکند، حبس نعمت نیز تغییر نخواهد کرد.
نماز باران هم در چنین مواردی مؤثر نیست چون نماز باران، تغییر نیست. «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ.» (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. سورۀ رعد، آیۀ 11)
والسلام
محی الدین حائری شیرازی
۲۹ آبان، ۱۳۹۵
#نماز_باران
#ربا #بانک
#خشکسالی
@haerishirazi