🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تفاوت «باب علی» و «باب الحسین»🔸
یکی از این علمای بزرگ را خواب دیدند. ایشان در درگاه الهی بود. آنجا یک درب علوی بود و یک درب حسینی. هرکدام از ائمۀ اطهار، باب الله هستند. آن آقا که از علمای بزرگ بود، با اصرار می خواست که از «#باب_علی» وارد شود، اما ملائکۀ آنجا فشار می آوردند که او از این درب نیاید. هرچه او زور میزد که برود داخل، زورش نمیرسید؛ مأمورین او را محکم گرفته بودند.
درب کنار آن، «#باب_الحسین» بود. بیرون آمد، دیگر مجبور شد از باب الحسین وارد شود. تا خواست از این درب وارد شود، همۀ این ملائکه دستش را گرفتند، برایش کوچه باز کردند و با احترام ایشان را بردند داخل!
ببینید! یک جور بود! یک جور خواست برود داخل! از این درب، هرچه اصرار کرد و فشار آورد، اصلاً نتوانست؛ اما از آن درب کاملاً با استقبال هم آوردندش. حالا این چه جوری است؟! این «باب حسین» است، آن «باب علی» است. خیلی ها که از آن درب نمی توانند بیایند، از این درب می توانند بیایند. علتش این است که: علی (ع) «#باب_العدل» است، اما حسین بن علی (ع)، «#باب_الفضل» است.
شما نگاه کن، در دعا می گویید: «الهی یا حمید بحق محمد»، بعدش چه می گویی؟ «یا #عالی بحق علی»، دست انسان به #عالی نمی رسد. «یا فاطر بحق فاطمه، یا محسن بحق الحسن». برای امام حسین می دانی چه گذاشته اند؟ «یا قدیم الاحسان بحق الحسین»! ببینید چه اسم قشنگی رویش گذاشته اند! تو باید حَسَن باشی، تا امام حسن شفاعتت کند؛ اما اگر حُسن کوچکی هم داشته باشی، حسین از تو شفاعت می کند. اسم «حسن» را مُصَغَّرش کرده اند تا انسان به او امید پیدا کند. حسین یعنی حَسنِ کوچک. یعنی با یک حُسن کم هم در باز می کند؛ با کمترین حُسنی در را باز می کند. چه اسم با مناسبتی گذاشته اند! کوچک نیست، اما حُسن کوچک را هم ایشان قبول می کند. به همین جهت، کسانی که ختومات می گیرند، زیارت عاشورا را جزء مبادی ختوماتشان می دانند؛ یعنی اگر کسی از راه حسین بن علی، کارش شد، شد؛ اما اگر از راه ایشان نشد، دیگر نمی شود.
پس ممکن است انسان اگر مدعی تقوا شد او را نپذیرند؛ اما اگر از باب «ابنالسبیل» (در راه ماندگان)، از باب این که «من راه به جایی ندارم»، وارد شد او را بپذیرند. اینکه تحت چه «عنوان» می آید، مهم است. قانون دادگستری هم همین است. اگر کسی اعلام کرد من ورشکسته هستم، احترامش می کنند. از اموالش به اندازۀ گذران زندگی برایش استثنا می کنند، و مازادش را می دهند به طلبکارها. اما اگر حاضر نشد اعلام ورشکستگی کند، تمام اموالش را می گیرند و تقسیم می کنند. خودش را هم زندان می کنند! این قانون دادگستری است؛ برای اعلام ورشکستگی، امتیازاتی می دهند. اگر انسان بتواند به خدا اعلام ورشکستگی کند، از مزایای اعلام ورشکستگی می تواند بهره مند شود.
@haerishirazi
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸چلّۀ زیارت عاشورا🔸
اول ذی القعده تا آخر آن، قرار ملاقات موسی(ع) در مناجات با خداوند بود. خداوند دهه اول ذی الحجه را هم اضافه کرد تا چهل شب شد: «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة، و ما با موسى، سى شب وعده کردیم و با ده شب (ديگر) آن را کامل کردیم و به اين ترتيب، میعاد پروردگارش (با او)، چهل شب تمام شد.»
چه مزیتی در چهل است و دارای چه اثری است؟ انسان به چهل روز مداومت در امری نتیجه می گیرد. «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعينَ صَباحا، ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ، هر کس چهل روز، خود را برای خدا خالص کند، چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود.» مثل چاهی که می کَنند تا به آب برسند. آب در چهل متری زمین است. روزی یک متر می کنند تا روز چهلم به آب می رسند. این چاهی که انسان در خودش حفاری می کند در چهلمین روز به چشمۀ حکمتِ درون می رسد.
از عاشورا چهل روز بر حسین بن علی(ع) و زیارت و محبتش مداومت کنید، روز اربعین به آب می رسید. اربعین روز مزد است. شما در عاشورا زیارت کردید، در اربعین نتیجه می گیرید. از این جهت گفته اند که یکی از علائم مؤمن زیارت اربعین است.
جوجه را هم روز بیست و یکم بر می دارند و این مزد بیست و یک روز صبر کردن است. اگر مرغ حتی یک روز زودتر از روی تخم بلند شود، جوجه ضایع می شود. آن کس هم که می خواهد چهل روز لِلّه باشد، اگر در بین این ایام سرد شود، اربعینش ضایع می شود.
@haerishirazi
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔴 آگهی جذب
🔻عزیزانی که در زمینۀ ساخت کلیپهای #ویدئویی، تسلط و تجربه دارند و مایل به همکاری (بصورت دورکاری) با دفتر مرحوم آیت الله حائری شیرازی هستند، به ادمین کانال پیام بدهند. ارسال حداقل 3 نمونه کار جهت ارزیابی، #ضروری است. حق الزحمه نیز به صورت توافقی خواهد بود. با تشکر.
نمونه کلیپ های مورد انتظار:
eitaa.com/haerishirazi/2964
farsi.khamenei.ir/video-content?id=49729
ارتباط با ادمین:
@haeri1395
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نقش رفقای سلوکی در سیر و سلوک🔸
در شب های شام غریبان، همه #شمع می گیرند دستشان؛ درست است؟ وقتی باد می زند و شمع یکی را خاموش می کند، او شمعش را می گیرد به شمعی که روشن است و آن را روشن می کند.
#رفقای_سلوکی این جوریاند. اگر یکی غفلت بکند، دیگری غفلت او را برطرف میکند. بعد همهشان با شمع روشن جلو می روند. جزء آداب سلوکی، #انس افراد به همدیگر است. همین که مأنوس بشوند، سیر می کنند. چطور وقتی انسان به تعلقات دنیا انس بگیرد، زمینگیر می شود، تعلق دوستان سلوکی به همدیگر نیز آنها را جاکَن می کند.
@haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شهید همدانی؛ مجاهدی «بصیر» و «عاقل»🔸
اگر کسی که می رود برای جهاد، «#بصیرت» داشته باشد، می شود «#شهید_همدانی». اما اگر بصیرت نداشته باشد، می شود «#داعش»! فرق بین داعش و شهید همدانی در «بصیرت» است. این بصیرت، نتیجه «#عقل» است؛ عدم بصیرت نتیجۀ «#حُمق» است.
به داعشی می گویی چرا این کارها را میکنی؟ می گوید «ملّا» گفته! خب تو ملا را شناختهای که این طور میگویی؟!! این کسی که جانَت را بر سر حرف او می گذاری، چه کسی است؟ میگوید «ابوبکر بغدادی»! خب این آدم را شناخته ای که چطور آدمی است؟ ببینید، بصیرت ندارد!
اینکه من همۀ درس اخلاقهایم را در جلسات پنجشنبه ها (1) روی موضوع «#عقل» گذاشته ام، برای این است که اگر رفتی و چلّه هایی انجام دادی و خدای تعالی جلوی چشمت را باز کرد و پرده از روی چشمت برداشت، «ظرفیت» داشته باشی که وقتی این حال را می بینی، مغرورت نکند. با عقلت ظرفیت پیدا می کنی. یعنی فکر کن، با فکر کار کن. #عادت_بکنید به این که روی هر چیزی بررسی کنید، وقتی بصیر شدید آن وقت تصمیم بگیرید.
#شهید_همدانی
————————-
1. منظور مرحوم استاد، جلسات درس اخلاق ایشان برای طلاب در مدرسۀ فیضیه است.
@haerishirazi
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸مهربانی فراگیر امام حسین (ع)🔸
اگر اسلام به صورت یک #قلعه باشد، حسین بن علی (ع) یک #درختی است که از این قلعه سر بیرون کرده است. کسانی که قلعه را قبول ندارند، زیر سایۀ این درخت می نشینند! سایۀ این درخت، از قلعه بیرون زده است. دیوارهای قلعه، زیر آن است. بیرونی ها هم می توانند زیر سایۀ آن بنشینند. چه قدر کسانی هستند که از غیر اسلام می آیند و به این آقا پناه می برند و به او اعتقاد دارند!
یک وقتی از کوچه های محلۀ کلیمیها [در شیراز] عبور می کردم. خانم کلیمی ای آمد. گفت: بچۀ هجده ساله ای دارم. حال او بد است. بر روی یک پولی، حمدی بخوان که من با آن پول چیزی بخرم، نباتی بگیرم، بدهم به این برای شفا! گفتم: خانم شما کلیمی هستی. حمد مربوط به قرآن است. گفت: ما به حمد عقیده داریم! ما به امام حسین(ع) عقیده داریم! ما به حضرت عباس(ع) عقیده داریم! من هرچه گشتم، پول در جیب هایم نبود. خود او گشت و یک چیزی پیدا کرد. من بر آن حمد خواندم که او با آن برای بچه اش نبات بگیرد. این اعتقاد آنهاست. ما بعضی علما داشتیم که می رفتند در مسجد (عبادتگاه) کلیمی ها روضه می خواندند! کلیمی ها زار زار گریه می کردند! کلیمی های آنوقت و کلیمی های حالا، چه تفاوتی دارند؟ نمی دانم! در اینها هم انسان های برجسته ای هستند؛ یعنی قوم پیچیده ای هستند. اگر خوب بشوند، در خوبی کم نظیر هستند. اگر هم بد بشوند، خیلی اعجوبه هائی هستند!
@haerishirazi
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸معنای کار فرهنگی🔸
کار فرهنگی یعنی #احیای_احساس_مسئولیت نه دادنِ آموزشهای جدید. #آموزشهای_جدید، کار فرهنگی #نیست. باسواد شدن، کار فرهنگی نیست. میشود از راه هنر، احساس مسئولیت را احیاء کرد.
شعری که همین آقای حمید سبزواری در مورد فلسطین سروده؛ یعنی «همپای جلودار»، محتوایش احیای احساس مسئولیت است. یعنی کسی که این سرود را با تأمل و با آرامش توجه کند، دلش میخواهد اسلحه به دوش بگیرد و برود به کمک فلسطینیها! این احساس مسئولیت است. بچهها وقتی برای جبهه ثبتنام میکردند، دانششان به آنها فرمان نمیداد، سوادشان به آنها فرمان نمیداد، فرهنگشان به آنها فرمان میداد.
فرهنگ یعنی احساس مسئولیت. احساس مسئولیت میگفت برو جبهه. احساس مسئولیت به یک جامعه میگوید #مقاومت_کن، ایستادگی کن.
@haerishirazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸یک روزی از همۀ دنیا به اهواز خواهند آمد برای زیارت کربلا!🔸
تاریخ سخنرانی: 5 اردیبهشت 1382
ما منتظر روزهای آینده هستیم که #مرز بین ما و عراق برای #کاروان های پیاده باز شده باشد. آن وقتی هم که شیرازی ها در رحلت امام، کاروان عشق و ایثار را راه انداختند، سال اول، از شیراز تا حرم امام رفتند؛ سال بعد هم از حرم امام تا حرم امام رضا (علیه السلام) رفتند، قرار بر این شد که هر وقت راه #کربلا باز شد، این کاروان دوباره اعلام موجودیت کند.
مردم از #شیراز و از شهرهای دیگر بروند برای زیارت کربلا. از #اهواز هم دیروز پیش من آمده بودند؛ به آنها گفتم قرار ما ان شاء الله در اهواز! این مصلای اهواز را به عنوان یک منزلگاه بکنید که مردم بیایند یک شب بمانند و بعد حرکت کنند.
آرزوی ما این است که ان شاء الله زمینه ای فراهم بشود که پیاده ها بتوانند از مرز عبور کنند و مشتاقانه حرکت کنند به سمت کربلا. این می شود «#راه_قدس از کربلا می گذرد». آن وقت خواهید دید که تنها شیراز نیست. تنها اهواز و تهران و اصفهان نیست.
شما خیال می کنید که حسین بن علی (ع) در بین پاکستانی ها کم عاشق دارد؟ یا بین مردم اندونزی و مالزی؟ نه، همه آنها می آیند این عشق را تجربه کنند.
به هر جهت یک روز فهمیده می شود که حسین بن علی (ع) در عاشورا سنگ اول را برای اسلام واقعی نصب کرده و دیگران دارند رویش پایه گذاری می کنند. این #حکومت_امام_زمان (علیه السلام) هم از #کربلا ان شاء الله آغاز می شود.
#اربعین
@haerishirazi
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸روش مبارزه با قمارهای حرام🔸
خدا رحمت کند مرحوم علامه سید شرف الدین را (از علمای لبنان). وقتی داشت کلنگ یک مدرسه جدید را می زد (مثل همین مدارس ابتدایی، متوسطه ای که هست، نه مدرسه طلبگی)، به ایشان ایراد گرفتند که شما می توانی یک مدرسه علمیه درست کنی، چرا از این مدارس جدید درست می کنی؟ ایشان گفت: «لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال». هدایت منتشر نخواهد شد مگر از همان راه که ضلالت منتشر شده! مدارس دولتی بچه ها را فاسد کرده، پس راهحلش هم احداث همین مدارس است. الآن ضلالت به وسیلۀ ویدئوها منتشر می شود؛ هدایت هم از همین راه منتشر خواهد شد.
اگر ضلالت از طریق #سرود است، هدایت هم باید از طریق سرود باشد. اگر ضلالت از طریق آواز است، هدایت هم باید از طریق نوای دل نشینِ صحیحِ شرعی باشد. اگر ضلالت از طریق #قمارهای_حرام است، هدایت هم باید از طریق #قمار_حلال باشد.
شما می گویید مگر ما قمار حلال هم داریم؟ بله! [مسابقه دادن به نیت] بُرد و باخت، در #تیراندازی حلال است. شما که وزارت ارشاد هستید، مردم را با این بُرد و باخت آشنا کنید. حتی تفنگ بادی هم بُرد و باخت در آن حلال است. دَه نفر مثلاً صد تومان وسط می گذارند، چهار نفر برنده هم جایزه ببرند. هیچ پولی هم از خارج خرج نمی کنند. این را به مردم آموزش بدهید و تشویقشان کنید به این کارها.
#سلام_فرمانده
#سایتهای_قمار
@haerishirazi
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام
@haerishirazi