eitaa logo
مشق استراتژی | حائری زاده
1.1هزار دنبال‌کننده
131 عکس
53 ویدیو
2 فایل
حسام الدین حائری زاده معاون و عضو هیأت علمی مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین) @haerizadeh" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@haerizadeh aparat.com/haerizadeh Instagram.com/haerizadeh_h twitter.com/haerizadeh_h t.me/haerizadeh_h ble.ir/haerizadeh_h rubika.ir/haerizadeh_h
مشاهده در ایتا
دانلود
آقا عنایت سلبریتی نیست! 📺 عنایت آزغ دستفروش میدان تجریش تهران است که در ماجرای انفجار کلینیک سینا در ابتدای تیر ماه امسال یازده زن و یک کودک را از میانه آتش نجات داد. کاری که قبلا در روستای هم‌جوار محل زندگی‌اش نیز انجام داده بود. او اکنون بعد از اقدام قهرمانانه‌اش کلی مشهور شده است. مجری از او می‌پرسد: «آیا خوشحالی که رسانه‌ای شده‌ای؟» آقا عنایت پاسخی می‌دهد که مجری رو به دوربین کرده و بعد از مکث معناداری گفت «بعضی اوقات فقط باید سکوت کرد» ... ⏱ پیشنهاد می‌کنم این چند دقیقه را ببینید... https://www.aparat.com/v/GR8bu ❇️ سلبریتی از دیده شدن خوشحال می‌شود، اما یک قهرمان واقعی، نه. مجری با آب و تاب در دوازده دقیقه، جزییاتی از ماجرا را با سرعت از او می‌پرسد چون وقت دارد تمام می‌شود! اما ریتم صحبت آقا عنایت تند نیست؛ دهاتی است و لحن رسانه‌ای ندارد. مجری چند بار به کمک او می‌آید. چندین بار به او می‌گوید تو قهرمان هستی، قهرمان! اما آقا عنایت عرق کرده و با کف دست عرق‌های پیشانی‌اش را پاک می‌کند. او هنوز یاد نگرفته ژست قهرمان‌ها چیست! چند برنامه و مصاحبه دیگر لازم دارد تا یواش یواش یاد بگیرد او هم سلبریتی باشد. تا وقتی از او می‌پرسند: ❓هیچ وقت فکر می‌کردی این گونه رسانه‌ای شوی؟ ❓آیا الان خوشحالی که رسانه‌ای شده‌ای؟ و سریع پاسخ دهد: من عاشق مردمم هستم! 🤗 ❕البته او پاسخی متفاوت می‌دهد ... ✅ می‌گوید: «خوشحال هستم که آنها را نجات دادم، و ناراحت که چرا دیگران را نتوانستم.» مجری رو به دوربین کرده و بعد از مکثی معنادار می‌گوید: «بعضی اوقات فقط باید سکوت کرد.» ✅ آقا عنایت در آن لحظه فقط به مسوولیتی که در قبال انسان‌های حادثه دیده داشته فکر می‌کرده نه چیز دیگر. هنوز هم البته همین حس مسوولیت را دارد و همان طور که در همین مصاحبه گفت، تا حالا به این فکر نکرده که الان رسانه‌ای شده و بیشتر دیده می‌شود. ذهن انسان رسانه‌ای شده ⁉️ اما چرا این دیده شدن برای خیلی‌ها مهم است؟ چون حکایت از ساختاری حاکم بر ناخودآگاه «انسان رسانه‌ای شده» می‌کند. ساختاری که به این ذهن رسانه‌ای شده، تحمیل می‌کند که باید از دیده شدن ‹خوشحال› شوی. ⚠️ چرا باید از بیشتر دیده شدن خوشحال شویم؟ چرا باید این سوال از آقا عنایت دستفروش پرسیده شود؟ چرا برای اهالی رسانه این گونه جا افتاده که از دیده شدن خوشحال باشند؟! ✓ مسوولیت‌پذیرترین افراد جامعه باید بیشتر دیده شوند و اهالی رسانه اینان باشند. امروزه مسوولیت‌پذیرترین افراد جامعه معمولا از رسانه فراری هستند. مدیر رسانه‌ای تراز جمهوری اسلامی کسی است که بیفتد دنبال مسوولیت‌پذیرترین آدم‌های جامعه و آنها را پشت تریبون رسانه‌اش بنشاند. شَرفُ المَکانِ بِالمَکیٖن؛ با این کار به رسانه‌اش آبرو می‌دهد. چون هر کاری نخواهد کرد برای دیده شدن. چنان انسانی، اصلا دنبال دیده شدن نیست؛ او فقط به دنبال هر چه بهتر انجام دادن مسوولیتش است. یکی از مولفه‌های رسانه دینی در نظر گرفتن همین مولفه ‹حس مسوولیت› در اهالی رسانه به جای ‹حس دیده شدن› است. اگر این انقلاب رسانه‌ای صورت گیرد، بساط سلبریتی‌بازی‌ها جمع می‌شود. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh،
⭕️🕋 برجام، حجت حججی و حج ناتمام ملت 🕋 به ‹حجّ› فکر می‌کردم، به یاد ‹حججی› افتادم. ریشه این دو کلمه یکی است. 🗓 تقویم را نگاه کردم، عید قربان امسال زیباتر به نظرم رسید؛ شهادت در مرداد ماه ۱۳۹۶ بود، اتفاقا امسال این ماه مصادف شده با ایام و . علاوه بر اشتراک مفهومی بین حج و حججی، حقیقتی مشترک هم در این دو نهاده شده که شاید این تلاقی تاریخی بهانه خوبی باشد برای شهود این حقیقت. ⚪️ حج در لغت یعنی ‹قصد›. کسی که حاجی می‌شود یعنی قصد خانه خدا را کرده است. خدا با یاد دادن مناسک حج به ما نشان داده که اگر قصد دیدن من را کرده‌اید چه کارهایی باید انجام بدهید؛ قربانی دادن آخرین مرحله این مناسک است که آیت و نشانی قربانی کردن هوای نفس در پیشگاه الهی است تا به نزدیکی و قرب به او برسیم. وقتی ابراهیم نبی اثبات کرد که واقعا حاضر است عزیزترین داشته‌اش را که همان اسماعیل بود به پیشگاه الهی تقدیم کند، خدا این قربانی را از او پذیرفت و به جای آن گوسفندی فرستاد تا ذبح کند. چهار هزار سال است پیروان ابراهیم نبی همین کار را در عید قربان در ایام حج انجام می‌دهند تا بدانند که باید هوای نفس را قربانی کنند تا به قرب الهی برسند. اما ارتباط این حج با آن حججی چیست؟ 🇮🇷 مردم مومن ایران در انقلاب اسلامی نشان دادند که علاوه بر سطح فردی، قصد تقرب و نزدیکی به خدا را در سطح جمعی و ملی دارند. در حقیقت با آن تعریف از حج، ملت ایران با انقلاب اسلامی وارد یک «حج ملی» شده تا ‹هوای نفس ملی› را قربانی کند. اگر این ملت در خود، هوای نفس خویش را قربانی نکنند، مناسک حج تمام نشده است. در این بین محسن شهید می‌شود؛ درست زمانی که خیلی‌ها داشتند شمع دو سالگی را فوت می‌کردند و در انتظار الطاف همایونی کدخدا بودند تا بلکه اقتصاد جانی بگیرد. دنیاپرستان در لباس روحانی تا وزیر و وکیل هوای نفس مردم را به غلیان درمی‌آوردند و وعده‌های خوش آب و رنگ بر سفره برجام می‌نشاندند. چه سرمستانه از پایان انقلاب اسلامی سخن گفتند. ❌ وقتی این چنین به غلیان در می‌آید و ذبح نمی‌شود، حسین‌ها و حسینی‌ها به قربانگاه می‌روند. هر جا در جامعه اسلامی، به غلیان درآید، آنان که شیعه حقیقی حسین(ع) هستند، به قربانگاه می‌افتند. این بار نوبت محسن حججی بود. خدا حجت خویش را در محسن حججی نشان داد. جوان ۲۶ ساله‌ای که در اوج جوانی و لذت‌جویی و راحت‌طلبی، همه دنیا را وانهاد و چه محشری به پا کرد. یادتان هست تصاویر سر بریده او چگونه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد؟ وقتی پیکر سر جدایش به ایران رسید چه قیامتی بر پا کرد در تهران و اصفهان و ... ؟ یادتان هست چگونه دل‌ها را لرزاند؟ 🎥 https://b2n.ir/254454 همان ایام امام خامنه‌ای تذکر داد که «حججی ‹حجت خداوند› در مقابل چشم همگان شد.» دو مفهوم حجت و حججی از همان ریشه‌ای گرفته شده‌اند که کلمه حجّ. حجّت یعنی دليل روشنى كه مقصود را آشکار مي‌كند. حججی، حجت الهی بود و یاد ما ملت ایران انداخت که قصدمان از انقلاب چه بوده است. مردم مومن ایران با انقلاب اسلامی به یک حج ملی وارد شده و آن را باید با قربانی کردن «هوای نفس ملی» به پایان ببرد. همان کاری که صدر اسلام نکردند و در عوض حسین(ع) قربانی شد. ♨️ هر چه دنیاپرستان در این سال‌ها تلاش کرده‌اند مردم مومن ایران را از آن حج ملی وانهند و بر سفره پر رنگ و لعاب شیطان بزرگ بنشانند، ملت ایران قیام کرده و قربانی‌ها داده است؛ از سرباز محسن حججی تا سردار قاسم سلیمانی قربانی‌های این ملت به پای این حج ملی بوده‌اند. ⭕️ البته می‌شد این عزیزان را به زیر تیغ نبرد، همان طور که می‌شد حسین را در کربلا ذبح نکرد، همان طور که خدا اسماعیل را بر ابراهیم بخشید. چرا خدا گوسفند فرستاد و به ابراهیم گفت که تا همین جا بس است و لازم نیست اسماعیل را قربانی کنی؟ چون ابراهیم اثبات کرد که حقیقتا هوای نفس خود را در پیشگاه الهی ذبح کرده است و دیگر چه نیازی به قربانی کردن اسماعیل؟! اما مردم صدر اسلام نتوانستند ابراهیم‌گونه هوای نفس خود را ذبح کنند و حج خود را به پایان برسانند؛ حسین(ع) به پای هواهای نفسانی شد. 🔴 مردم مومن ایران قصد کرده آن را تمام کند. تمام کردن این حج با قربانی کردن هوای نفس ملی است. هر کس در جمهوری اسلامی مسئول می‌شود بیش از دیگران وظیفه دارد هوای نفس خود را قربانی کند. وقتی تعداد مسئولین و مدعیان زیاد می‌شود و برایند آن به غلیان هوای نفس ملی منجر و در پدیده‌های منحوسی مانند برجام بروز پیدا می‌کند، خدا حجت‌های خود را نشان می‌دهد. ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ روز شهادت محسن حججی روز برای ملت ایران بوده است؛ بزنگاهی تاریخی که در تقویم انقلاب اسلامی می‌توان آن را ‹روز ملی مبارزه با هوای نفس› تعیین کرد. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎉 بیروت مرکز نمایش‌ها، نمایشگاه‌ها، شوهای مد و کنسرت‌های زیادی در طول سال است. مردمانی زیبا، مدرن، تحصیل‌کرده و شیک‌پوش با درآمد بالا دارد. در چنین جو و فرهنگی، ظهور حزب الله لبنان و فرهنگ مقاومت و بروز احساسات مردمی عجیب به آن مانند چیزی که در این کنسرت دیده می‌شود ممکن است مایه تعجب باشد اما این مسأله ریشه‌ای تاریخی دارد. ❗️ واقعیت آن است که لبنان گر چه قدمتی چند هزار ساله دارد، اما تقریبا هیچ وقت طعم دولت و نیروی نظامی مستقل، دائمی و فراگیر را نچشیده است! در عصر باستان این منطقه محل سکونت فنیقی‌ها بوده که امپراطوری تجاری آنها از سواحل انگلیس تا مالزی گسترش داشته اما هر چند صد سال یک بار به زیر پرچم یک ابرقدرت درمی‌آمده‌اند. پس از آن نیز ذیل امپراطوری روم، امپراطوری عثمانی و فرانسه تعریف شدند. تا کنون هم درگیر انواع جنگ‌های داخلی و به‌هم‌ریختگی‌های ساختاری هستند. لبنان🇱🇧 برای نخستین بار در جنگ ۳۴ روزه ۲۰۰۶ واقعا توانست در مقابل یک قدرت خارجی یعنی رژیم صهیونسیتی مقاومت کرده و احساس هویت، استقلال و افتخار ملی را تجربه کند که آن را مرهون حزب الله است. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
🟩 برساخت «ربّنا» در حیرت ابتهاج برخی در تحلیل جایگاه نوای زیبای ربّنای شجریان در کلیت نگاه دینی و سیاسی و سبک زندگی او ابهاماتی دارند و تعارضات موجود را نمی‌توانند حل کنند که مگر این نیست که هنر دینی و متعالی از هنرمند متدین و نورانی صادر می‌شود؟ شجریانی که متدین و متشرع نبود، چگونه در تیر ماه ۱۳۵۸ آن ربّنای مناجات‌گونه از او صادر شد؟ ✳️ هوشنگ ابتهاج درباره ربنای مرحوم شجریان نظری خاص داشته که به نظرم بسیار مهم هست: «ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ. حتی ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!» یعنی چی؟! یعنی اتفاقی بوده؟ شاید این جور برداشت بشه. اما من نگاه دیگری دارم. b2n.ir/957287 ❇️ ابتهاج ادامه داده: «ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ... ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪ‌ﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦ‌ﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ «ﺭﺑّﻨﺎ». ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ اصلی اﯾﻦ ﺭﺑّﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻ‌ﮐﺲ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕ‌ﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ! اصلا ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ! (ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ) ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ «ربّنا» ﻫﺴﺖ (ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ‌ﺍﻓﺘﺪ) ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪ‌ﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ! ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪ‌ﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ… واقعا نمی‌شه ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!» ✅ به نظر من آن ربنا، ربنای شجریان نبوده، بلکه ربنای ملت مؤمن ایران بوده است؛ حاصل ‹ایمان جمعی› ملتی بوده که حدود چهار ماه از انقلاب نورانی آنها گذشته بود. به قول امام که فرموده بود: «می‌بینم ملت الهی شده‌اند» بخشی از این ملت، مرحوم شجریان بوده است که در این فضای الهی نفس می‌کشیده و قطعا متاثر از آن بوده است. این اثر ‹برساختی› از آن اتمسفر نورانی بوده است. مجال توضیح تفصیلی در مورد مفهوم برساخت نیست، بماند برای اهل فن... البته بحث من فراتر از اثرپذیرفتن شجریان از جوّ آن موقع است، منظور دقیقترم این است که گاهی ممکن است خدا به انسان نعمتی دهد که علت آن خود او نبوده، بلکه تنها وسیله‌ای برای دریافت فیض الهی به واسطه‌ی نورانیت جمعی بوده که خدا خواسته به آن جمع تفضّل و مرحمت کند و او توفیق یافته که مجرای آن فیض الهی شود. او تا آخر عمر اگر شکر آن لحظه ویژه را به جا آورد، کم است. شجریان با آن ربّنا در هویت جمعی ملت مؤمن ایران شریک شد. شکر آن نعمت می‌توانست نعمتش افزون کند. خدا چه داند، کاش قدر آن نعمت انحصاری و خاص را بیشتر می‌دانست. اما قطعا درسی هست برای همه ما که بسیاری از نعمت‌هایی که دریافت می‌کنیم ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آورده‌ایم. در همین فضا، مثلا تطور حامد زمانی هم مورد مطالعاتی مهمی است و البته فرصت برای او باقی است. هر کدام از ما چه؟ چه نعمت‌هایی به دست آورده‌ایم که ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آورده‌ایم؟ حکمت شرکت در جمع‌های عزاداری و مناجات همین است که اگر عنایتی به جمع می‌شود ما هم از آن بهره‌مند شویم. در تولید اثر هنری، تولید علم و هر خلاقیت دیگری هم همین قاعده وجود دارد؛ معمولا تولید فکر یا خیال، این قدر شخصی نیست که منحصر در نهاد هنرمند باشد، بلکه منبعث از نهاد جمعی (فطرت جمعی) هست که منشأ آن بوده و اگر این قاعده را نشناسیم از بسیاری نعمت‌های الهی محروم خواهیم شد که منشأ آنها است. عصر انقلاب اسلامی، عصر تزاید این گونه نعمت‌هاست. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم و به آن افتخار می‌کنم همین است. 🔘 پی‌نوشت: - منبع صحبت‌های ابتهاج در کتاب «پیر پرنیان‌اندیش» است. - این یادداشت موجز، بن‌مایه‌ی نظریه‌ای است در باب «علوم اجتماعی اسلامی» که تفصیل جوانب آن به وقت و در جایش. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
همان‌قدر که حاج قاسم، نقش مالک اشتر امیرالمومنین را برای امام خامنه‌ای داشت، نقش حضرت عمار را. امشب عزادار کدام یک باشیم... یا ؟ هر دو بودند؛ در بذل آبرو و حاج قاسم در بذل جان. حضرت علامه همان‌قدر که دقیق در اندیشه‌ورزی بود، صریح در موضع‌گیری هم بود؛ دو مولفه‌ای که کمتر در کسی جمع می‌شود که نشانه‌ای از حکمت است. در دوران فتنه ۱۳۷۸ مرد میدان مبارزه با عوام‌فریبی و اسلام‌ستیزی بود. جهادگر تمام‌عیار ؛ از تریبون نمازجمعه در سخنرانی‌های پیش از خطبه، تا منبر و خطابه‌هایی که در جاهای دیگر داشت. پاسخ‌گوی شبهات متعددی که علیه ولایت و اسلام به صورت روزمره وارد می‌شد. در غربتی که مومنین در هجمه همه‌جانبه شیاطین و منافقین قرار داشتند، تکیه‌گاه معرفتی و انگیزشی بود. دوره بصیرتی برای دانشجویان بر پایه اندیشه ایشان استوار شد که برکاتی بی‌انتها داشته است. در فتنه ۸۸ هم بود. در خبرگان رهبری آن‌چنان وزنه‌ای بود که در دوره قبلی که به دلیل سمپاشی منافقین رای نیاورد، حضرت آقا پیام داده و اظهار تأسف کردند. ادامه در پست بعدی
علامه مصباح در حوزه پیشتاز بود. در قامت فیلسوفی دقیق، منطق ارسطویی که جو غالب بر منطق حوزوی بود را مورد واکاوی قرار دارد. مسأله وجود ذهنی در را که جزو مسلمات بود، به چالش کشید. در حوزه جزو معدود حکیمانی است که اظهار نظر صریح کرده و فصل ویژه‌ای در مجموعه آثارشان تحت عنوان را به آن اختصاص دادند. در تربیت شاگردان و علما و فضلای مخلص و مجاهد کم نگذاشت و برکات فراوانی به بار آورد. به این فهرست فضائل حضرت علامه بیش از اینها می‌شود افزود، در یک کلام، موحد زیست و تمام تلاش او در بود. وظیفه ما، حفظ میراث فکری و جهادی او است. پیشنهاد اکید می‌کنم سیر مطالعاتی مجموعه مشکات را در دستور کار خودتان بگذارید و با این مجموعه انس پیدا کنید که در ساخت معرفتی شما از دین بسیار موثر است. 📚 برای آشنایی با دوره مشکات سیر مطالعاتی آثار ایشان، به این آدرس مراجعه بفرمایید: http://mesbahyazdi.ir/node/3518 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh
استاد حسن عباسی در و نظریه «کارآمدی اسلام»، شاگرد آیت‌الله مصباح است. «معرفت توحیدی» یعنی آنکه بدانیم در عالم علم و معرفت و تفکر، دوتایی‌هایی وجود دارد که تنها یکی از آن دو اصالت دارد و دیگری باید نفی شود. تفکر توحیدی یعنی شناخت «حق، نور، ایمان و..» و ایستادگی مقابل «باطل، ظلمات، کفر و..» این مهم زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم ریشه‌ی فهم و معرفت و علم و معیشت در غرب، تثلیث است. و همچنین، مسئولین ما بعد از انقلاب، عامل اصلی ناکارآمدی‌های کنونی‌ست. گذر از مشکلات سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه‌ی ما تنها از رهیافت «معرفت توحیدی» حاصل خواهد شد. شرح تصویر: ابراز ارادت استاد حسن عباسى به علامه در حاشيه همايش «انقلاب اسلامى، چهل سال پایداری و بالندگی»
🔻 دعوای ما با روحانی بر سر توحید است!🔺 yun.ir/npht44 🔚 هشت سال دولت روحانی با تمام سختی‌هایی که برای مردم ایران داشت رو به اتمام است. جریان انقلابی بیشترین درگیری را با او و جریان پیرامونش داشت. اما اصل دعوا بر سر چه بود؟ حسن روحانی در سخنرانی امروز خود به مناسبت ۲۲ بهمن نکته‌ای را گفت که ریشه همیشگی این دعوا را در ضمن خود بیان می‌داشت: «اگر جنگ (تحمیلی) نبود، پیشرفت ما بیشتر بود.» همین جمله را درباره تحریم‌ها و جنگ اقتصادی هم گفت. در حالی که امام خمینی در مورد جنگ می‌فرمود جنگ برای ما نعمت بود. امام خامنه‌ای هم در مورد جنگ اقتصادی و تحریم‌ها هم فرمود برای ما نعمت بود. تفاوت این نگاه، با نگاه روحانی و امثال او در چیست؟ در معرفت توحیدی است ... 🔴 دعوای ما با ایشان بر سر نوع نگاه به مسأله تحریم‌ها، چیز جدیدی نبود، این نگاه همان نگاهی است که منجر به قطعنامه ۵۹۸ در دوران دفاع مقدس شد و معروف به جام زهر گردید. چرا روحانی و اصلاح‌طلبان، اصرار بر رفع تحریم‌ها به هر قیمتی دارند؟ به همان دلیلی که اصرار به رفع جنگ تحمیلی داشتند. ✅ ما کراهت و بد بودن جنگ و تحریم را تایید می‌کنیم و به دنبال جنگ و خونریزی نیستیم، اما نگاه توحیدی از دل همین امور اِکراهی و ناخواسته و تحمیلی، زیبایی و برکت و پیشرفت را به ارمغان می‌آورد. این اصل مترقی و پیشرفته را اسلام به ما یاد داده است. امام باقر(ع) می‌فرماید: «در هر قضای الهی، خیری برای مؤمن وجود دارد.» انسان مومن در جنگ و تحریم و امثال این پدیده‌های نامیمون و ناخواسته و تحمیلی، خیر می‌جوید. این گونه شرّ، به خیر تبدیل می‌شود. این گونه پدیده‌های شوم و نامیمون برای مومن، می‌توانند نعمت و فرصتی برای پیشرفت و تعالی باشند. ❇️ حداقلی‌ترین خاصیت جنگ تحمیلی، شکل‌گیری توان بازدارندگی نظامی ایران ناشی از قدرت ایمان و خون شهدا بوده که بارها کم‌کاری‌ها در سایر حوزه‌ها را جبران کرده است. در مورد تحریم‌ها هم انتظار همین است که اگر نگاه ایمانی به آن داشته باشیم، حداقلی‌ترین کارکرد آن، افزایش توان خودکفایی و ایجاد قدرت اقتصادی است. 🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده @h_haerizadeh