تعبیر به سَیَعْلَمُون (با س که معمولاً براى آینده نزدیک مى آید)، اشاره به این است: قیامت امرى است نزدیک، و تمام عمر دنیا در برابر آن ساعتى بیش نیست!
در این که: دو آیه فوق که به صورت تکرار آمده، به منظور تأکید یک واقعیت (آگاهى آنها در آینده نزدیک از قیامت و رستاخیز) است، یا بیان دو مطلب جداگانه (اولى اشاره به این که در آینده نزدیک عذاب دنیا را مى بینند، و دومى اشاره به این که عذاب آخرت را بعد از آن خواهند دید)،
مفسران دو احتمال داده اند، ولى تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد.
این احتمال نیز داده شده: منظور این است که: با پیشرفت علم و دانش بشر، شواهد و دلائل بر وجود رستاخیز آن قدر فراوان مى شود که، حتى منکران چاره اى جز اعتراف به آن نمى بینند.
لکن، اشکال این تفسیر آن است که: چنین آگاهى براى آیندگان از نوع بشر خواهد بود، نه براى آن گروهى که در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى زیستند و در امر قیامت اختلاف داشتند، در حالى که آیه درباره آنها سخن مى گوید.
نکته ها:
۱ ـ مسأله ولایت و نبأ عظیم
چنان که گفتیم: نبأ عظیم به چند معنى تفسیر شده: 👈قیامت، قرآن، تمام اصول عقائد دینى اعم از مبدأ و معاد، ولى قرائن موجود در مجموعه آیات این سوره، نشان مى دهد که: تفسیر آن به معاد از همه برترى دارد.
ولى، در روایات زیادى که از طرق اهل بیت(علیهم السلام) و بعضى از طرق اهل سنت نقل شده، 👈 نبأ عظیم (خبر بزرگ) به👈 مسأله ولایت و امامت امیر مؤمنان على(علیه السلام)که مورد اختلاف و گفتگو از سوى جمعى بود، یا به مسأله ولایت به طور اعم تفسیر شده است.👉👉
این روایات، گاه از خود على(علیه السلام)، و گاه از امامان دیگر(علیهم السلام) نقل شده، که به عنوان نمونه سه روایت را در اینجا مى آوریم:
۱ ـ روایتى است که حافظ، محمّد بن مؤمن شیرازى که از علماى اهل سنت است نقل کرده که: رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) در تفسیر عَمَّ یَتَساءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ فرمود:
منظور ولایت على(علیه السلام) است که از انسان در قبر درباره آنها سؤال مى شود، و هیچ کس در شرق و غرب عالم، در برّ و بحر از دنیا نمى رود، مگر این که فرشتگان از او درباره ولایت امیر مؤمنان(علیه السلام) بعد از مرگ پرسش مى کنند، و به او مى گویند: دینت چیست؟ پیامبرت کیست؟ و امامت کیست؟.(۱٠)
۲ ـ در حدیث دیگرى آمده است: روز جنگ صفین مردى از لشکر شام در حالى که سلاح بر تن پوشیده، و قرآنى حمایل کرده بود، وارد میدان شد، و سوره عَمَّ یَتَساءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ را تلاوت مى کرد، على(علیه السلام)شخصاً به میدان او آمد و به او فرمود: أَتَعْرِفُ النَّبَأَ الْعَظِیْمِ الَّذِى هُمْ فِیْهِ مُخْتَلِفُونَ: آیا مى دانى نبا عظیمى که در آن اختلاف دارند چیست ؟!
آن مرد در جواب گفت:نه ، نمى دانم!
امام فرمود: أَنَا وَ اللّهِ النَّبَأُ الْعَظِیْمُ الَّذِى فِیْهِ إِخْتَلَفْتُمْ وَ عَلى وِلایَتِى تَنازَعْتُمْ، وَ عَنْ وِلایتَىِ رَجَعْتُمْ بَعْدَ ما قَبِلْتُم... وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ تَعْلَمُونَ ما عَمِلْتُمْ: منم آن نبأ عظیم که درباره آن اختلاف دارید! و در ولایت من به نزاع برخاسته اید، شما از ولایت من باز گشتید بعد از آن که پذیرفتید، و در قیامت خواهید دانست که چه عملى انجام داده اید !.(۱۱)
۳ ـ در روایتى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: أَلنَّبَأُ الْعَظِیْمُ الْوَلایَةُ: نبأ عظیم همان مسأله ولایت است .(۱۲)
جمع میان محتواى این روایات، و آنچه در مورد تفسیر آیه به مسأله معاد ذکر کردیم، از دو راه ممکن است:
نخست این که: نبأ عظیم مفهوم وسیع و گسترده اى دارد که همه اینها را شامل مى شود، هر چند به هنگام نزول این آیات تکیه قرآن بیش از همه در بیان این جمله، روى مسأله معاد بود، ولى این مانع نمى شود که آیه مصداق هاى دیگرى نیز داشته باشد.
دیگر این که: همان گونه که مى دانیم و بارها نیز گفته ایم، قرآن داراى بطون مختلفى است، یعنى یک آیه ممکن است معانى متعددى داشته باشد که از میان آنها یک معنى ظاهر است، و معانى دیگر، بطون قرآن است که به کمک قرائن مختلفى از آن استفاده مى شود، و یا به تعبیر دیگر، نوعى دلالت التزامى است که براى همه کس جز خاصان روشن نیست.
ولى، این نکته را مؤکداً یادآور مى شویم که: فهم باطن قرآن بدون وجود قرائن روشن، یا تفسیرهائى که از شخص پیغمبر و امامان معصوم(علیهم السلام)رسیده است، جائز نیست، و وجود بطون براى قرآن نباید دستاویزى براى هوسبازان و منحرفان شود، که آیات قرآن را هرگونه بخواهند به میل خود تفسیر کنند.
کانال حافظان زهرایی
دیگر این که: همان گونه که مى دانیم و بارها نیز گفته ایم، قرآن داراى بطون مختلفى است، یعنى یک آیه ممک
تنها این آیه نیست که داراى ظاهر و باطنى است، آیات زیاد دیگرى در قرآن کریم داریم که در روایات اسلامى تفسیرهاى گوناگونى براى آن آمده، که بعضى هماهنگ با ظاهر است، و بعضى معنى باطن را بیان مى کند.
۲ ـ این همه تکیه بر معاد براى چیست؟
گفتیم: از مهم ترین مسائلى که در جزء سى ام قرآن مجید ـ که اکثریت قریب به اتفاق سوره هاى آن مکّى است ـ روى آن تکیه شده، مسأله معاد و شرح احوال انسان در روز رستاخیز است.
این به خاطر آن است که: براى اصلاح انسان، نخستین گام این است که بداند حساب و کتابى در کار است.
دادگاهى وجود دارد که چیزى بر دادرسان آن مخفى نمى ماند.
محکمه اى که نه ظلم و جور در آن راه دارد و نه خطا و اشتباه.
نه توصیه و رشوه در آن کارساز است، و نه امکان دروغ و انکار، و بالاخره هیچ راهى براى فرار از چنگال مجازات در آنجا نیست، تنها راه، ترک گناه در اینجاست.
ایمان به وجود چنین محکمه و دادگاهى انسان را تکان مى دهد، و ارواح خفته را بیدار مى کند، روح تقوا و تعهد و احساس مسئولیت را زنده مى کند، و او را به وظیفه شناسى دعوت مى نماید.
#قدم_هشتم_انتخاب_ترتیل_مناسب
انتخاب #تلاوت #ترتیل مناسب:
یکی از موثرترین امور در کار #حفظ استفاده از یک تلاوت ترتیل مناسب است
که این تلاوت در هنگام حفظ و مرور آیات نیز استفاده میشود
اگرچه استفاده از ترتیل در #حفظ_قرآن ضروری است اما نحوه استفاده نیز دارای اصول و ظرافتهایی ست از جمله آنکه وابسته شدن کامل به ترتیل خاص مناسب نیست یعنی شخص نمیتواند جز با نغمه یک استاد خاص آیات را تلاوت کند
دوم آنکه استاد ترتیل باید از میان اساتیدی انتخاب شود که هم از فصاحت کافی برخوردار باشد و هم به تمامی قواعد صوت و لحن و تجوید قرآن واقف بوده و آنها را در تلاوت رعایت کند
بهتر است فرد در ابتدا با تلاوت یکی از اساتید معروف شروع کرده و پس از تحقیق و با توجه به سلیقه خود و نظرات استادش یکی از اساتید را برای تقلید از تلاوت وی انتخاب کند
@hafazanfatmeon
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم و احشرنا معهم🌷
#دوشنبه_ها_قرآن_و_بزرگان_در_حمله_القرآن
جناب میرداماد و قرآن
محدث قمی مینویسد: "....میرداماد قرآن مجید را بسیار تلاوت مینمود به طوری که یکی از افراد مورد اعتماد برای من نقل کرده در هرشب پانزده جزء قرآن میخواند"
📚مختاری.رعنا سیمای فرزانگان ص172
👉 @hafazanfatmeon 👈
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و احشرنا معهم🌷
#کجا_قرآن_حفظ_کنیم؟
مکان مناسب برای #حفظ_قرآن کجاست؟
1مکان #ثابت :قبل از هرچیز بهتر است مکان حفظ #ثابت باشد
از #حفظ کردن در اماکن #عمومی و محل رفت و آمد بپرهیزید چون در این مکانها احتمال خطا و حواس پرتی بیشتر است
حفظ در حال #حرکت مثلا در وسایل نقلیه عمومی هم توصیه نمیشود اما اگر بخواهید از زمان خود در وسایل نقلیه استفاده کنید بهتر است به #مرور_محفوظات بپردازید
2ساده: مکان حفظ بهتر است #ساده و بدون تزئینات باشد تا توجه انسان به اطراف پرت نشود
3مکان #معنوی:بسیار خوب است که حفظ قرآن را در مکانهای #معنوی انجام دهیم ؛ مثل مساجد ، امامزاده ها و حرمهای مطهر👈مشروط به اینکه گوشه ای خلوت و دور از هیاهو و حواس پرتی را انتخاب کنیم تا از حال و هوای معنوی این اماکن هم بهرمند شویم
👉 @hafazanfatmeon 👈
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و احشرنا معهم🌷
مبشــر:
الف) ویژگی های مصحف حفظ
در درس دوم گفتم که👈 مهم ترین نکته در حفظ قرآن به روش دیداری این است که در فرآیند حفظ کل قرآن، به تعداد صفحات این کتاب مقدس، تصاویری در حافظه بلندمدت حافظ نقش میبندد؛ که هر قدر این تصاویر روشن تر و واضح تر باشد، کیفیت حفظ ارتقا می یابد و شخص از کار خود احساس رضایت بیشتری خواهد کرد.
با توجه به این نکته اصلی، به بیان مهمترین ویژگیهای مصحف حفظ می پردازیم. در ابتدا لازم است بیان کنیم که «مصحف حفظ» همان قرآن ویژه ای است که حافظ در ابتدای کار حفظ برای خود برمی گزیند و بنابر توصیه اکید عموم اساتید حفظ قرآن بهتر است👇
تا پایان یافتن حفظ کل قرآن، تمام فعالیت حفظ و مرور خود را با استفاده از همان قرآن انجام دهد.
اما ویژگیهای این مصحف: * بهتر است مصحف حفظ چه برای حفظ آیات و چه برای در مرور و تکرار آنها از قرآنهای رایج 15 سطری 👉👉👉انتخاب شود.
دلیل این توصیه اولاً ویژگی منحصر به فرد این قرآنها در پایان یافتن صفحات به آیات است؛ به این معنا که آیه پایانی هر صفحه در همان صفحه تمام می شود و آخرین چیزی که در صفحه دیده می شود، شماره آن آیه است.
همین ویژگی کمک شایان توجهی به حفظ آیات و شکل گیری تصویر ذهنی مورد نظر در حافظه می کند. همچنین زیبایی، صحّت و اتقان این رسم الخط و فراوانی و در دسترس بودن آن نسبت به قرآنهای دیگرموجب امتیازات وبرتری ان فراهم کرده است .
[1] * بهتر است مصحف حفظ بدون ترجمه باشد؛ چه ترجمه زیرنویس یا ترجمه در حاشیه، و به طور کلی و تا حد امکان از هرگونه حاشیه دیگرنیز خالی باشد. هر قدر مصحف حفظ ساده تر و بی پیرایه تر باشد، قدرت تمرکز و دقت حافظ در هنگام حفظ افزایش یافته و ذهن او با سهولت بیشتری بر متن آیات متمرکز میشود.
* رنگ زمینه صفحات به گونه ای نباشد که در بلندمدت موجب خستگی چشم و در نتیجه کاهش بازدهی حافظه شود. از اینرو بهتر است از قرآن هایی که رنگ زمینه آنها آبی روشن یا سبز مغز پسته ای و امثال آن است استفاده شود.
استفاده از قرآن هایی👈 در قطع کوچکتر، حداقل به هنگام حفظ مقاطع جدید، مناسب نیست و ممکن است موجب خستگی چشم شود؛ هرچند به هنگام مرور و تکرار نیز بهتر است از قرآن های قطع وزیری (یا بزرگتر) استفاده شود.👆👆👆