✨✨✨✨✨✨✨✨
صبــح ، نـــور ، زنـــدگی(۱۵۵)
قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا
گفت پروردگارا من استخوانم سست
گرديده و [موى] سرم از پيرى سپيد
گشته و
اى پروردگار من.
هرگز در دعای تو
نا اميد نبوده ام
سوره مریم آیه ۴
┄┅═══✼🌸✼═══┅┄
چه اعتماد شگفت انگیزی به خداوند
عزوجل...
غیر ممکن را ممکن ساخت ...
زکریا نیستمــ
امــا ،،،
تو که همـــان خـــدایی .......
@hafazanfatmeon
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
قرآن نامحرمان و نااهلان را به محضر خود نمی پذیرد و با آن ها سخن نمی گوید.پس با او مَحَرم شویم
و انس بگیریم تا به حریمش باز یابیم.آغاز گفتگوی قرآن با انسان،از ناحیه فطرت و ادراک فطری است و نامحرم کسی است که به این ادراکات فطری خود پشت پا زده باشد.
خدای متعال می فرماید:(إنَ فی ذلک للذکری لمن کانَ لهُ قلبُ اَوُ اَلقَی السمعَ و هوَ شهید
نفرمود کسی که صرفا عقل و تفکر داشته باشد:بلکه پای قلب را به میان کشید تا به ایجاد رابطه احساسی با قرآن کریم دلالت داشته باشد.
برای محرم شدن،باید وارد وادی طهارت شد.بدون طهارت و قرآن برای انسان قُرُق گاه خواهد بود،واصلا اجازه ورود نخواهد داد.
خدا به صراحت اعلام می کند که راه یافتن به حریم قرآن با طهارت ممکن است و بدون آن قرآن از دسترسی اغیار و ناپاکان محفوظ است:(لا یمسهُ الا المطهرون)
[۱.ق(۵۰)،۳۷]
واضح است که اگر چه این آیه شریفه به وجوب تشریعی طهارت و وضو برای لمس کردن قرآن هم دلالت دارد.اما خبر از یک سنت تکوینی هم می دهد.
و مراد از مس قرآن،صرف دست کشیدن به خطوط و لمس کردن آن نیست.چرا که این کار برای افرادی که طهارت ندارند،امکان دارد،اگر چه از همین مرتبه نیز نهی شده اند.
اما انچه برای افرادی که اهل طهارت نیستند ممکن نیست،دستیابی به گنجینه معارف عظیم این کتاب مقدس است؛معارفی که به تعبیر قران کریم،از لفظ نوشته شده بر روی کاغذ تا مرتبه(عَلیَ حَکیمُ)امتداد یافته است.
قران کریم و روایات اهل بیت(ع)برای طهارت مراتبی بر شمرده اند که مرتبه ظاهر شروع شده و تا مرتبه باطن کشیده می شود و مرتبه باطن نیز براساس مراتب باطن،امتداد می یابد.
چون انسان در این حال،در حال گفتگوی با حق تعالی می باشد؛پس هر چه مراتب طهارت انسان بیشتر شود،بیشتر به بواطن قرآن راه می یابد.
۱.واقعه(۵۶):۷۷-۷۹
۲.اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه زخرف(۴۳):۱-۴
بنابراین،طهارت مراتبی دارد و حتی غیر مسلمانانی که طهارت اولیه فطری خود را حفظ کرده باشند و با عناد و سرکشی،فطرت خود را خاموش نکرده باشند و بر قلوب خویش قفل انکار نزده باشند،مخاطب قرآن خواهند بود.
و به واسطه این طهارت فطری در مضان هدایت قرآن هستند.
همانطور که طهارت باطن،شرط ارتباط باطنی انسان با قرآن است و این طهارت از مرتبه فطری اولیه تا مراتب طهارت ایمانی را شامل می شود.
ارتباط با ظاهر قرآن نیز مراتب طهارت ظاهری را می طلبد،این مسلهء تا آنجا اهمیت دارد که در روایات ما حتی بر جزئی ترین مراتب طهارت و پاکیزگی،مثل پاکیزگی لباس و حتی دهان در هنگام تلاوت قرآن نیز تاکید شده است.
رسول خدا(ص)فرمودند:طریق قرآن را پاکیزه و طاهر کنید.
اصحاب پرسیدند:یا رسول الله!
طریق قرآن چیست؟
حضرت فرمودند:دهان هایتان!
اصحاب پرسیدند:با چه چیز؟
حضرت فرمودند:با مسواک
[المحاسن،ج۲،ص۵۵۸]