و باغ هائى پر درخت (وَ جَنّات أَلْفافاً).
أَلْفاف به گفته راغب در مفردات ، اشاره به این است: درختان این باغ ها به قدرى زیاد و انبوه است که به یکدیگر پیچیده شده.(۱۳)
در حقیقت، در این دو آیه، به تمام مواد غذائى که انسان و حیوان از آن استفاده مى کند، و از زمین مى روید
اشاره شده است; زیرا قسمت مهمى از آنها را دانه هاى غذائى تشکیل مى دهد (حَبّاً) و قسمت دیگرى سبزیجات و ریشه ها است (وَ نَباتاً) و بخش دیگرى نیز میوه ها مى باشد (وَ جَنّات).
درست است که: در این دو آیه تنها همین سه منفعت بزرگ براى نزول باران ذکر شده، ولى بدون شک، منافع باران منحصر به اینها نیست، اصولاً، حدود هفتاد درصد بدن انسان را آب تشکیل مى دهد،
و سرچشمه پیدایش همه موجودات زنده طبق صریح قرآن آب است: وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْء حَیّ (۱۴)بنابراین، آب، نقش اصلى و اساسى را در مورد موجودات زنده، مخصوصاً انسان دارد.
نه تنها بدن انسان، که غالب کارخانه ها بدون آب فلج مى شوند و نظام صنایع نیز فرو مى ریزد.
زیبائى چهره طبیعت و نشاط آن با آب است، و بهترین جاده هاى تجارى و اقتصادى دنیا را راه هاى آبى تشکیل مى دهد.
نکته:
پیوند این آیات با مسأله معاد
در یازده آیه فوق، به مهم ترین مواهب الهى، و اساسى ترین ارکان زندگى انسان، یعنى نور ، ظلمت ، حرارت ، آب ، خاک و گیاهان اشاره شده است.
بیان این نظام دقیق از یکسو، دلیل روشنى است بر قدرت خداوند بر همه چیز، بنابراین، جائى براى این سخن باقى نمى ماند که چگونه ممکن است خداوند بار دیگر مردگان را به زندگى و حیات باز گرداند، همان گونه که در پاسخ منکران معاد در آیات آخر سوره یس نیز با کمال وضوح بیان شده است
که، مى فرماید: آیا کسى که آسمان ها و زمین را آفریده قادر نیست همانند آن را بیافریند .(۱۵)
از سوى دیگر، این تشکیلات عظیم حتماً هدفى دارد، و این هدف مسلماً نمى تواند زندگى چند روزه دنیا باشد، و به همین خوردن ها و آشامیدن ها و خواب و بیدارى ها اکتفاء شود، بلکه حکمت خداوند ایجاب مى کند
که هدفى والاتر براى آن باشد، یا به تعبیر دیگر، نشأه اولى تذکرى است براى نشأه آخرت و منزلگاهى است براى سیر طولانى بشر، همان گونه که در آیه ۱۱۵ سوره مؤمنون مى فرماید: أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لاتُرْجَعُونَ: آیا گمان کردید که شما را بیهوده آفریدیم و به سوى ما باز نمى گردید ؟!
و از سوى سوم، مسأله خواب و بیدارى که خود نمونه اى از مرگ و حیات مجدد است، و مسأله زنده شدن زمین هاى مرده بر اثر نزول باران، که صحنه معاد را همه سال در برابر چشمان انسان ها جلوه گر مى کند، اشاراتى است پر معنى به مسأله رستاخیز و زندگى پس از مرگ، همان گونه که در آیه ۹ سوره فاطر بعد از ذکر تجدید حیات زمین هاى مرده با نزول باران مى فرماید: کَذلِکَ النُّشُورُ: رستاخیز نیز چنین است .
۱ ـ جمله وَ خَلَقْناکُمْ أَزْواجاً و همچنین جمله هاى مشابه آن که در آیات بعد آمده، به صورت جمله هاى مستقل و مثبت است، و این که: بعضى احتمال داده اند ممکن است به صورت منفى و عطف بر مفهوم
أَ لَمْ نَجْعَل در آیه قبل بوده باشد، بعید به نظر مى رسد، و احتیاج به تقدیر دارد.
۲ ـ مَعاش ممکن است اسم زمان یا اسم مکان به معنى زمان و مکان زندگى و نیز ممکن است مصدر میمى باشد، و در این صورت محذوفى دارد و در تقدیر سبباً لمعاشکم بوده است.
ضمناً معاش از ماده عیش به معنى زندگى است و تفاوتش با حیات این است که: حیات بر خداوند و فرشتگان نیز اطلاق مى شود، اما عیش مخصوص زندگى انسان و حیوان است.
۳ ـ درباره شگفتى هاى عالم خواب، بحث دیگرى در جلد ۱۶، صفحه ۴٠۴ به بعد (ذیل آیه ۲۴ سوره روم) آورده ایم.
همچنین در مورد مناظرى که انسان در خواب مى بیند (رؤیا) و عجایب و شگفتى هاى آن، بحث مشروحى در جلد نهم، صفحات ۳۱۱ تا ۳۱۷ (ذیل آیه ۴ سوره یوسف) بیان کرده ایم.
۴ ـ قصص، آیه ۷۲.
۵ ـ قصص، آیه ۷۳.
۶ ـ ذاریات، آیه ۱۸.
۷ ـ درباره اسرار شب و روز و نظام نور و ظلمت در جلد ۱۶، صفحه ۱۴۶ به بعد (ذیل آیات ۷۱ تا ۷۳ سوره قصص) و در جلد ۱۵، صفحات ۱۱۲ تا ۱۱۴ (ذیل آیه ۴۷ فرقان) و در جلد ۲۲، صفحه ۳۲۶ (ذیل آیه ۱۸ ذاریات) بحث هاى دیگرى داشته ایم.
۸ ـ در زمینه آسمان ها هفت گانه، و تفسیرهاى آن، در جلد اول، ذیل آیه ۲۹ سوره بقره مشروحاً بحث کرده ایم.
۹ ـ جَعَلْنا در اینجا به معنى خَلَقْنا است و یک مفعول گرفته است.
۱٠ ـ مفردات راغب ، ماده وهج ، در لسان العرب در معنى این لغت مى گوید: حرارت آفتاب و آتش از فاصله دور است.
۱۱ ـ در کتاب دنیاى ستارگان تألیف آنترى وایت محاسبه اى درباره نور و حرارتى که خورشید به اهل زمین مى دهد کرده است، مى گوید: اگر قرار بود براى نور و حرارتى که رایگان از خورشید دریافت مى داریم، طبق بهاى معمولى برق پول بپردازیم، مردم روى زمین مى بایست هر ساعتى یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار بپردازند،
که در یک سال مبلغ سرسام آورى مى شود، این نشان مى دهد چه ثروت عظیمى از این رهگذر به طور رایگان به ما مى رسد.
و به گفته نویسنده کتاب از جهان هاى دور ، اگر مردم زمین بخواهند نورى را که از خورشید مى گیرند از لامپ هائى دریافت دارند که در همان محلى که خورشید قرار گرفته نصب شود، به تعداد هر یک نفر بیش از پنج میلیون میلیارد لامپ صد شمعى باید روشن شود!
۱۲ ـ به گفته بعضى دانشمندان، ابرها به هنگام تراکم سیستمى بر آنها حاکم مى شود که خود را مى فشارد، و در نتیجه باران از آن فرو مى بارد، و این تعبیر در حقیقت از معجزات علمى قرآن مجید محسوب مى شود (به کتاب باد و باران، صفحه ۱۲۶ مراجعه شود).
۱۳ ـ أَلْفاف به گفته بسیارى ارباب لغت و تفسیر، جمع لفیف به معنى به هم پیچیده است، بعضى نیز آن را جمع لُفّ (به ضم لام)، بعضى جمع لِف (به کسر لام) دانسته اند، و بعضى مى گویند: از جمع هائى است که مفرد ندارد، ولى مشهور همان اول است.
۱۴ ـ انبیاء، آیه ۳٠.
۱۵ ـ یس، آیه ۸۱.
🌹🌹 مژده مژده 🌹🌹
به علاقمندان به حفظ قرآن
کلاس حفظ مجازی و رایگان
برگزار میشه همراه ما باشید....
در ضمن گروه مخصوص حفظ برای بانوان داریم،لطفا این فرصت رو از دست ندین😊❤️
برای گرفتن لینک گروه به ایدی زیر مراجعه کنید.
@Cayberzanb313k
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :"اِذا ماتَ حامِلَ القرآن اَوحَی الله اِلَی الاَرض اَن لاتَاکُلی لَحمَهُ
قالَت:اِلهی کَیفَ اَکُلُ لَحمَهُ و کَلامُکَ فی جَوفِه"
هنگامی که حافظ قرآن از دنیا میرود خدای تبارک و تعالی به زمین وحی میکند *گوشت بدن او را نخور* زمین میگوید:"چگونه گوشت او را بخورم در حالی که کلام تو قرآن در قلب اوست"
کنزالاعمال ج1 حدیث2488
👉 @hafazanfatmeon 👈
مژده مژده🌸📣📣
قابل توجه علاقمندان به حفظ قرآن
🔸کلاس حفظ مجازی و رایگان🔸
گروه حفظ مختص بانوان داریم؛ این فرصت رو از دست ندید
برای گرفتن لینک گروه به آیدی زیر مراجعه کنید👇
@Cayberzanb313k
لینک کانال حافظان زهرایی👇🌷
@hafazanfatmeon