💠
تقیّه🔸 «التَّقِیةُ دِینِی وَ دِینُ آبَائِی» برای همه معصوم ها می تواند باشد؛ هر انسان مسلوب الحریه ای می تواند تقیه كند منتها محفوف به قرینه است. درباره ائمه (علیهم السلام) كه تقیه فراوان است؛ درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مطلب دیگری است كه تقیه كرده است یا نكرده است ولی محفوف به قرینه اگر باشد مشكلی ایجاد نمی كند. 🔸 تقیه هم دو قسم است: یك تقیه در مقام عمل است و یك تقیه در مقام فتوا. یك وقت فتوای تقیه ای می دهند، این «مضروب علی الجدار» است كه فرمود اگر ما از روی تقیه حرفی زدیم، این اعتباری ندارد؛ یك وقت است عملِ تقیه می كنند، عمل تقیه، یک حكم واقعی است. اگر گفتند در حال ضرورت شما به آن سبك وضو بگیرید، این واقعی ثانوی مقبول است و با آن می شود نماز خواند؛ مثل تیمّم. عمل تقیه، حُكم الله واقعی ثانوی است که اعاده هم ندارد، قضا هم ندارد و به خدا هم می رسد، مثل تیمّم است؛ اما فتوای به تقیه «مضروب علی الجدار» است. یك وقت وجود مبارك امام در فضایی است كه از او سؤال كردند چطور وضو بگیریم؛ مثلاً فرمود به آن سبك وضو بگیرید، خب این را در حال تقیه فرمودند، لذا در نصوص علاجیه هم كه گفتند یكی حجّت است و یكی «لاحجّة»، «فَخُذُوا بِمَا خَالَفَ الْقَوْمَ» یا «فَإِنَّ الرُّشْدَ فِی خِلَافِهِمْ» یعنی آن «مضروب علی الجدار» است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 17 تاریخ: 1392/12/17 http://eitaa.com/hafezan_vahy
⭕️ احکام تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
🔷 بهترین تعقیبات: تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها از دیگر تعقیبات افضل است.
🔷 بلافاصله بعد از نماز: تسبیحات باید بعد از نماز خوانده شود و عرفا زیاد فاصله نشود.
طول روز: گفتن تسبیحات در طی روز به قصد ذکر، ثواب دارد.
🔷 ترتیب و تعداد: ابتدا 34مرتبه الله اکبر بعد 33مرتبه الحمد الله بعد 33 مرتبه سبحان الله.
🔷 عمدا کمتر یا بیشتر گفتن تسبیحات صحیح نیست ولی اگر سهوا تعداد تسبیحات را بیشتر بگوید اشکالی ندارد و لازم نیست دوباره از اول شروع کند.
🔷 شک در عدد: اگر در تعداد شک کند که کم گفته، آن را بگوید و اگر وارد ذکر بعدی شد اعتنا نکند.
🔷 صلوات بین تسبیحات: اگر در هنگام تسبیحات ان الله و ملائکه یصلون ... را بخوانند، صلوات بفرستد و بعد از صلوات بقیه تسبیحات را بگوید.
🔷 به نیابت از اموات: خواندن تسبیحات به نیابت دیگران (احیا و اموات ) اشکال ندارد.
------------------
✅ العروه الوثقی مندوبات الصلاه فی التعقیبات، تحریر الوسیله ج 1 ص 184 م 2
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🔰حدیث مهدوی
✔️✔️✔️
👇👇
✔️✔️✔️✔️http://eitaa.com/hafezan_vahy
تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
🌹🌹🌹🌹
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان (عج)
⛅ #مهدویتhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
💻
🍂🌼﷽🌼🍂
🌼 اقسام حیات انسانی در کلام نور 🌼
1⃣ حیات روحی اکتسابی 🍂
«.. دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ...» (۲۴)انفال
اى کسانى که ایمان آوردهاید! هرگاه خدا و رسول شما را به چیزى که حیاتبخش شماست دعوت مىکنند، بپذیرید..
«وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ...» (۱۷۹)بقره
اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص، حیات (و زندگى نهفته) است...
2⃣ حیات دنیوی 🍁
«زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا...» (۲۱۲)بقره
حیات (عاریت و متاع) دنیوی برای کافران جلوه نمود.
«..زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا..» (۱۳۱) طه
و هرگز به متاعى که ما به گروهى از آنها دادهایم، چشم مدوز که (این) شکوفه و جلوهى زندگى دنیاست...
3⃣ حیات برزخی 🍁
«وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا تَشْعُرُونَ» (۱۵۴) بقره
و به آنان که در راه خدا کشته شوند مرده نگویید، بلکه زنده ابدی هستند و لیکن همه شما این حقیقت را درنخواهید یافت.
«...مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ...»
(۱۰۰)مومنون
..و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند...
4⃣ حیات اخروی 🍁
«وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ»(۶۴) عنکبوت
این زندگانی چند روزه دنیا (اگر نه در پرستش حق و سعادت آخرت صرف شود) افسوس و بازیچهای بیش نیست، و زندگانی اگر مردم بدانند به حقیقتدار آخرت است (که حیاتش جاوید و نعمتش بیرنج و زوال است).
5⃣ حیات طیبه 🍁
«... فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً...»(۹۷) نحل
هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت زنده ابد میگردانیم.
6⃣ حیات معنوی وهدایت 🍂
«أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ...»(۱۲۲) انعام
و آیا کسی که مرده (جهل و ضلالت) بود ما او را زنده کردیم و به او روشنی (علم و دیانت) دادیم تا به آن روشنی میان مردم (سرافراز) رود...
🍂🌼🍁🌼🍁🌼🍁🌼🍂
کانال حافظان وحی http://eitaa.com/hafezan_vahy
زنی که میتوانست پیغمبر باشد.mp3
5.22M
🏴 فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) یک زن اسلامی است، زنِ در بالاترین طراز زن اسلامی، یعنی در حدّ یک رهبر، امّا همین زنی که از لحاظ فضایل و مناقب و حدّ وجودی میتوانست پیغمبر باشد، همین زن مادری میکند، همسری میکند، خانهداری میکند؛ ببینید اینها را باید فهمید. این فریفتگانِ غافلِ حرفهای پوچ غربیها، اینقدر خانهداری را تحقیر نکنند. معنای خانهداری زن تربیت انسان است، معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است.
👤 مقام معظّم رهبری
http://eitaa.com/hafezan_vahy
7.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬#کلیپ #استاد_شجاعی
این عملکرد مذهبیاست که همه رو بیاعتقاد کرده!
ـ از دین زده کرده!
اگه مذهبیا اینن، من میخوام بیدین باشم❗️
استاد شجاعیhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
تفسیر نور(حجة الاسلام قرائتی)
«4» مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
(خدايى كه) مالك روز جزاست.
✅نکته ها
مالكيّت خداوند، حقيقى است و شامل احاطه و سلطنت است، ولى مالكيّتهاى اعتبارى، از سلطهى مالك خارج مىشود و تحت سلطهى واقعى او نيست. «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
با آنكه خداوند مالك حقيقى همه چيز در همه وقت است، ولى مالكيّت او در روز قيامت و معاد جلوهى ديگرى دارد؛
در آن روز تمام واسطهها واسباب نسبت به كفار قطع مىشوند. «تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ» «1»
نسبتها و خويشاوندىها نسبت به كفار از بين مىرود. «فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ» «2»
براى كفار مال و ثروت و فرزندان، سودى ندارند. «لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ» «3»
بستگان و نزديكان نيز فايدهاى نمىرسانند. «لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحامُكُمْ» «4»
نه زبان كفار، اجازه عذر تراشى دارد و نه فكر آنها، فرصت تدبير. تنها راه چاره لطف خداوند است كه صاحب اختيار آن روز است.
لفظ «دين» در معانى گوناگون به كار رفته است:
الف: مجموعهى قوانين آسمانى. «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» «5»
ب: عمل و اطاعت. «لِلَّهِ الدِّينُ الْخالِصُ» «6»
ج: حساب و جزا. «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
«يوم الدّين» در قرآن به معناى روز قيامت است كه روز كيفر و پاداش مىباشد. «يَسْئَلُونَ أَيَّانَ يَوْمُ الدِّينِ» «7» مىپرسند روز قيامت چه وقت است؟
قرآن در مقام معرّفى اين روز، مىفرمايد: «ثُمَّ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الدِّينِ. يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» «8» (اى پيامبر!) نمىدانى روز دين چه روزى است؟ روزى كه هيچ كس
«1». بقره، 166.
«2». مؤمنون، 101.
«3». شعراء، 88.
«4». ممتحنه، 3.
«5». آلعمران، 19.
«6». زمر، 3.
«7». ذاريات، 12.
«8». انفطار، 18- 19.
جلد 1 - صفحه 30
براى كسى كارآيى ندارد وآن روز تنها حكم و فرمان با خداست.
«مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» نوعى انذار و هشدار است، ولى با قرار گرفتن در كنار آيهى «الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» معلوم مىشود كه بشارت و انذار بايد در كنار هم باشند. نظير آيه شريفه ديگر كه مىفرمايد: «نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. وَ أَنَّ عَذابِي هُوَ الْعَذابُ الْأَلِيمُ» «1» به بندگانم خبر ده كه من بسيار مهربان و آمرزندهام، ولى عذاب و مجازات من نيز دردناك است.
همچنين در آيه ديگر خود را چنين معرّفى مىكند: «قابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقابِ» «2» خداوند پذيرندهى توبه مردمان وعقوبت كنندهى شديد گناهكاران است.
در اوّلين سورهى قرآن، مالكيتَ خداوند عنوان شده است، «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» و در آخرين سوره، مَلِكيت او. «مَلِكِ النَّاسِ»
📚پیام ها
1- خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما بايد حمد و سپاس او را به جا آوريم. به خاطر كمال ذات و صفات او كه «الله» است، به خاطر احسان و تربيت او كه «رَبِّ الْعالَمِينَ» است و به خاطر اميد و انتظار رحم و لطف او كه «الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» است و به خاطر قدرت و هيبت او كه «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» است.
2- قيامت، پرتوى از ربوبيّت اوست. «رَبِّ الْعالَمِينَ ... مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
3- قيامت، جلوهاى از رحمت خداوند است. «الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
«1». حجر، 49- 50.
«2». غافر، 3.
تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 31
http://eitaa.com/hafezan_vahy