📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
جاودانگی قرآن
⁉️ یکی از یاران امام هادی (ع) معروف به «ابن سکیت» روزی از حضرت پرسید: چرا قرآن با مرور زمان و زیاد خواندن و تکرار، کهنه و مندرس نمىشود، بلکه همیشه حالتى تازه و جدید در آن وجود دارد؟
💠 امام هادی(ع) فرمود:
«إ نَّ اللّهَ تَعالى لَمْ یَجْعَلْهُ لِزَمانٍ دُونَ زَمانٍ، وَلالِناسٍ دُونَ ناسٍ، فَهُوَ فى کُلِّ زَمانٍ جَدیدٌ وَ عِنْدَ کُلِّ قَوْمٍ غَضُّ إلى یَوْمِ الْقِیامَةِ»
خداوند متعال قرآن را براى زمان خاص و یا طایفهاى خاص قرار نداده است؛ بلکه براى تمام دورانها و تمامى اقشار مردم فرستاده است، به همین جهت همیشه حالت جدید و تازهاى دارد و براى جوامع بشرى تا روز قیامت قابل عمل و اجراء است.»
📚 بحارالانوار، ج۹۲، ص۱۵، ح۹http://eitaa.com/ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
حد مجاز در بدگويی مظلوم از ظالم
تفسیرآیه: «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيماً» ۱۴۸، نساء
•
و جمله:" إِلَّا مَنْ ظُلِمَ" استثنای منقطع است و معنايش با معنای كلمه" لكن" يكی است، پس در حقيقت فرموده:" لكن من ظلم لا باس بان يجهر بالسوء من القول فيمن ظلمه و من حيث الظلم" (خدا دوست نمیدارد سخن زشت با صدای بلند گفتن را، ليكن كسی كه مورد ظلم شخصی يا اشخاصی قرار گرفته، میتواند در مورد خصوص آن شخص و يا اشخاص و در خصوص ظلمی كه به وی رفته، سخن زشت و با صدای بلند بگويد)
و همين خود قرينه است بر اينكه چنين كسی نمیتواند هر چه از دهانش بيرون بيايد به او نسبت دهد و حتی آيه شريفه دلالت ندارد بر اينكه میتواند بدیهای ديگرِ او را كه ربطی به ظلمش ندارد به زبان بياورد بلكه تنها میتواند با صدای بلند ظلم كردنش را بگويد و صفات بدی از او را به زبان آورد كه ارتباط با ظلم او دارد.
•
📓 تفسیر المیزانhttp://eitaa.com/ravanedel
روزی یک معلم قرآن گفت:
و بدان که تو برای بردن قرآن با خود به آخرت در مسابقه ای با جان خود هستی، پس لحظه ای در حفظ و مرور قرآن درنگ نکن.http://eitaa.com/ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
"خدا برترین معلم است"
☆ بهترین و برترین معلم، خود خداست. برای آنکه خدا معلم ات باشد کافیست حرمتش نگاه داری و تسلیمش باشی. هیچ هزینه ی دیگری لازم نیست. و آنگاه؛ نجات بخش ترین و کاربردی ترین تعالیمش را به عیان در تک تک ماجراهای زندگیت خواهی دید. "وَاتَّقُواللهَ وَ یُعَلِّمکُمُ الله".
مسعود ریاعیhttp://eitaa.com/ravanedel
پیامبرگرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) نقل کردهاند که فرمودند:
«لَوْ عَلِمَ النّائِمُ عَنْ صَلاةِ اللَّيْلِ ما فاتَهُ مِنَ الثَّوابِ الْعَظِیمِ وَ الْأَجْرِ الْمُقِيمِ لَطالَ بُكاؤُهُ عَلَيْهِ»؛
ارشاد القلوب، ج۱، ص۸۹
اگر مردم فضیلت نمازشب را میدانستند، اگر برای خواندن آن بیدار نمیشدند، از غصه گریههای طولانی میکردندhttp://eitaa.com/ravanedel
چرا گاهی از حفظ قرآن منصرف میشوم و حوصله ادامه کار را ندارم .
بعضی از موانع حفظ قرآن:
1⃣ گناهان و نافرمانی های بسیار، زیرا بنده قرآن را فراموش می کند و خود را فراموش می کند و دلش را از یاد خدا و تلاوت و حفظ قرآن کور می کند.
2 ⃣ عدم پیگیری و مرور و استماع مداوم مطالبی که از قرآن کریم حفظ کرده است.
3⃣ علاقه زیاد به امور دنیا، دل را وابسته به آنها می کند و لذا نمی تواند به راحتی حفظ کند.
4⃣ بسیاری از آیات را در زمان کوتاه حفظ میکنند و قبل از تسلط بر آنها به سراغ سایر آیات میروند . http://eitaa.com/ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
خلق الله للحروب رجالا
و رجالا لقصعه و ثرید
یعنی : خداوند گروهی را برای حمله با دشمن در میدان جنگ آفرید و گروهی را برای حمله به کاسهی ترید نان و آبگوشت!
از طینت خبر میدهد.
نامه ها برنامه هاhttp://eitaa.com/ravanedel
علامه حسن زاده آملی
من حافظ گاه گاهی نیستم
من با استمرار در اجرای برنامه هایم در حرفه خود بینظیر خواهم شد .
برنامه های کوچک و هوشمندانه اگر با پیوستگی و استمرار همراه باشند، در طول زمان میتوانند تفاوتهای شگرفی ایجاد کنند.
استمرار گاهی خیلی مهم تر از چیزای دیگهست، نذار ذهنت و شرایط تو را از اجرای منظم برنامه هایت دور کنه.
همیشه با خودت یاد آوری کن
من باید تو این کار بینظیر باشمhttp://eitaa.com/ravanedel
📚📚📚
📚📚
📚
📝نکات تفسیری
انسان موجودی ممتدّی به امتداد نظام هستی است مرتبت مادی آن به نام بدن ، مبدأ تكون او در تحت تدبیر متفرد به جبروت است
هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الأَرْحَامِ كَيْفَ يشاء
و به هر اندازه ارکان مزاج بایسته تر و اعتدال مزاج شایسته تر و اندام آدمی موزون و آراسته تر و تندرستی آن دل خواسته تر بود قابلی قوی تر و شریف تر برای به فعلیت رسیدن کمال انسانی وی بود؛ چه این که بدن انسان و جميع قوا از طبع تا عقل وی وسائل پیشرفت و تور شکار اویند و انسان با حفظ وصف عنوانی انسان شکار او علوم معارف و درک حقائق است ، نگاهداشت حدّ این آلت شکار و وسیله ی نیل به کمال به نعمت بود دانش پزشکی و وجود دانشمند پزشک است.
طب و طبیب/ص۱۴
علامه حسن زاده آملیhttp://eitaa.com/ravanedel
☀️ثواب زیارت کربلا
حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
⁉️سوال:
✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است؟ آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟
🔖در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (علیه السلام) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمومنان(علیه السلام) فرمود: «لا یقاس بال محمد (صل الله علیه وآله) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمیتوانند».
🕯از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید که مردم و همه بشر نه تنها نمیتوانند به مقام ائمه (علیه السلام) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت:
1⃣ اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) به مثابه زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(علیه السلام) یاد کرد.
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است.
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
🔶در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) به ما رسیده است.
برخی شیعیان نزد امام هادی(علیه السلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(علیه السلام) را زیارت کرده اید.
🔷 البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد.
🔰جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
2⃣ ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (علیه السلام) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (علیه السلام) دوست می داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
📚پی نوشتها:
۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه
#وفات_حضرت_عبدالعظیم
#ڪانال_ما_را_بہ_اشتراڪ_بگذارید👇👇
┏━━━🍃🌷♻️🔰🌷🍃━━━┓
http://eitaa.com/ravanedel
┗━━━🍃🌷♻️🔰🌷🍃━━━┛
حافظ عزیز
هنگام مباحثه اگر دوست شما در حال تلاوت است تمام حواس خود را به شنیدن تلاوت او و خط بردن از روی قرآن بدهید
فکر کردن به آیات صفحه بعد که نوبت شماست یا ورق زدن قرآن یا حتی فکر کردن به صفحه یا صفحات بعد که آیا میتوانم خوب تلاوت کنم یا نه ؟
همه این ها باعث میشود که درست نتوانید مباحثه مفید داشته باشید .
دقیق بودن هنگام شنیدن و دیدن http://eitaa.com/ravanedel آیات در مباحثه به نفع طرفین است.
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
وَ لاٰ تَرْكَنُوا إِلَى اَلَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ اَلنّٰارُ وَ مٰا لَكُمْ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ مِنْ أَوْلِيٰاءَ ثُمَّ لاٰ تُنْصَرُونَ (١١٣)هود
و به ستمگران تمايل وتكيه نكنيد كه آتشِ (عذاب) شما را فرا مىگيرد و (در اين صورت) براى شما در برابر خداوند، هيچ دوست و سرپرستى نيست، پس (از هيچ ناحيهاى) مورد كمك قرار نخواهيد گرفت.
نکته ها
در روايات مىخوانيم كه مودّت و محبّت به ظالم و اطاعت از او، از مصاديق ركون به ظالم محسوب مىشود. در روايتى مىفرمايد: به ستمگر اميدى نداشته باش، گرچه او فاميل و دوست تو باشد. «و ان كان حميما قريباً» «1» در كافى، نيز اين روايت آمده كه اگر به مقدار زمانِ دست به جيب كردن ستمگر براى بخشش، راضى به زنده بودن او باشى، ركون و تكيه بر ظالم كردهاى كه خدا از آن نهى نمودهاست. «2»
از آنجا كه اطاعت از اولى الامر، واجب و از سوى ديگر، ركون به ظالم حرام است، پس اولى الامر نمىتواند ظالم باشد، بلكه بايد معصوم نيز باشد، زيرا گناه از مصاديق ظلم به شمار مىرود.
طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 1، ص 111.http://eitaa.com/ravanedel