.☘️
🛑اطاعت از او بر همه واجب است😊
هان مردمان‼️
بدانید این آیه (67/مائده) درباره اوست. عمق آن را بفهمید و بدانید که خداوند اورا سرپرست و امام شما قرار داده و پیروی اش را بر مهاجران و انصار واجب کرده و بر پیروان آنان در نیکی، و بر صحرا نشینان و شهروندان، و بر عجم و عرب و آزاده و برده و کوچک و بزرگ و سیاه و سفید و هر یکتاپرست؛ اجرای گفتار و فرمانش لازم، امرش نافذ، ناسازگارش رانده، پیرو و باور کننده اش در مهر است. البته که خداوند،او و شنوایان سخنش و پیروان راهش را آمرزیده است.
هان مردمان‼️
برای آخرین بار در این اجتماع به پا ایستاده،(با شما سخن می گویم). سخنم شنیده، پیروی کنید و فرمان پروردگارتان را گردن گذارید که خداوند عزوجل صاحب اختیار و سرپرست و معبود شماست و سپس سرپرست شما، پپامبر و فرستاده اوست که اکنون با شما سخن می گوید و پس از من به فرمان او، علی ولی و امام شماست.
۵روز تا ۼدیر❤️
http://eitaa.com/hafezan_vahy
📚📚📚
📚📚
📚
📝نکات تفسیری
خلائق هر چه لائق
وقتی انسان ها خودشان را تغییر می دهند، جامعه را هم تغییر می دهند: اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ؛ در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند.(رعد، آیه 11)
البته این تغییر همیشه هم مثبت نیست، بلکه گاه منفی است.(رعد، آیات 11 ) پس نباید به هر تغییری دلخوش داشت و اصل تغییر را خوب و ارزشی دانست؛ بلکه گاه ممکن است تغییر ضد ارزشی و بد باشد؛ چنان که هر تغییری باید دست کم گروهی باشد تا تاثیر مثبت و منفی خودش را بگذارد: ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ اين كيفر بدان سبب است كه خداوند نعمتى را كه بر قومى ارزانى داشته تغيير نمى دهد مگر آنكه آنان آنچه را در دل دارند تغيير دهند و خدا شنواى داناست.(انفال، آیه 53)
پس هر چه دامنه و گستره تغییر گسترده تر باشد، تاثیرات آن نیز گسترده تر خواهد بود؛ هم چنان که تغییرات فکری - فرهنگی هماره کندتر و آهسته تر ، ولی عمیق تر و پایدارتر است.
از نظر قرآن، ملت و دولت بازتاب دهنده افکار و رفتارهای مشترک هستند؛ زیرا حتی در دولت هایی که گروهی مستضعف محکوم به پذیرش حاکم مستکبر هستند؛ این ظرفیت را خود مستضعفان ایجاد کرده اند که چنین دولت هایی بر سرکار بیایند؛ از همین روست که خداوند وعده می دهد که هم مستکبران آن را دو چندان عذاب کند؛ زیرا ضال و مضل و گمراه و گمراه کننده بودند؛ و هم مستضعفان آن را دو چندان عذاب کند؛ زیرا گمراه و تقویت کننده گمراه کنندگان بودند و با پذیرش ظلم و منظلم شدن، ظالمان را تقویت کرده اند.(غافر، آیه 47؛ ابراهیم، آیه 21؛ و نیز نگاه کنید: احزاب، آیات 67 و 68؛ اعراف، آیه 38)
البته تاثیر دولت ها بر ملت ها قوی تر است؛ از این روست که گفته شده است: الناس علی دین ملوکهم؛ مردم بر دین شاهان و حاکمان خویش هستند.( مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 102، ص 7، موسسه الوفاء، بیروت، 1404ق؛ الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة، ج 2، ص 21، مکتبة هاشمی، تبریز، 1381ق.)
امیرمومنان علی(ع) بر همین اساس می فرماید: «اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ؛ مردم به امیران و حاکمان خود شبیه تر هستند تا به پدران خود. (تحف العقول، ص۲۰۸)
پس اگر دولتی بر سر کار می آید، باید بدانید که لیاقت آن مردم همان است؛ چرا که خلائق هر لائق.
سما
http://eitaa.com/hafezan_vahy
از چه زمانی حافظ وارد ده درس میشود
اگر از ابتدای قرآن شروع به حفظ کرده ایم ، با شروع جز ۳ میتوانیم ده درس را وارد برنامه روزانه خود داشته باشیم .
یعنی قبل از آن، حافظ باید هر روز از اول تا درس جدید را مرور کند.
http://eitaa.com/hafezan_vahy
❖﷽❖
#شیعیان
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
📜[١١٧١]٩٠-محمّد بن يحيى،عن سلمة بن الخطّاب،عن الحسن بن عبد الرّحمن،عن عليّ بن أبي حمزة،عن أبي بصير،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ:
،قال:و سألته عن قول اللّه:
✨ لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ قال لتنذر القوم الّذين أنت فيهم كما أنذر آباؤهم فهم غافلون عن اللّه و عن رسوله و عن وعيده لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ (ممّن لا يقرّون بولاية أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة من بعده) فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ بإمامة أمير المؤمنين و الأوصياء من بعده،فلمّا لم يقرّوا كانت عقوبتهم ما ذكر اللّه
✨ إِنّا جَعَلْنا فِي أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ في نار جهنّم،ثمّ قال: وَ جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُونَ
عقوبة منه لهم حيث أنكروا ولاية أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة من بعده هذا في الدّنيا و في الآخرة في نار جهنّم مقمحون،ثمّ قال:يا محمّد!
✨وَ سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ
باللّه و بولاية عليّ و من بعده،ثمّ قال:
✨إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ (يعني أمير المؤمنين عليه السّلام) وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ (يا محمّد) بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَرِيمٍ.
📝[١١٧١]٩٠-ابو بصير از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند عزّتمند:
🌠تا مردمى را بيم دهى كه پدرانشان بيم داده نشدند و خودشان غافلند.[يس(٣٦):٦]
⚠️فرمودند:تا مردمى را كه در ميانشان هستى بيم دهى چنانكه پدرانشان بيم داده شدند ولى آنان از خدا و رسولش و تهديد او غافلند.
🌠آن فرمان دربارۀ بيشترشان(از كسانى كه به ولايت امير مؤمنان عليه السّلام و امامان پس از او اقرار نمىكنند.)ثابت شده،براى همين ايمان نمىآورند[يس(٣٦):٧]
🕯به امامت امير مؤمنان و اوصياى پس از او[ايمان نمىآورند.]و چون اقرار نكردند، كيفرشان آن مىشود كه خدا فرمود:بر گردنهاشان غل و زنجيرى مىگذاريم كه تا چانههاشان مىرسد و سرهاشان بىحركت مىماند.[يس(٣٦):٨]در آتش دوزخ.
🌠سپس فرمود:و در برابرشان و پشت سرشان سدّى قرار مىدهيم و مىپوشانيمشان تا جايى را نبينند.[يس(٣٦):٩]كيفرى از او براى آنان.
⚠️چنانكه آنان ولايت امير مؤمنان عليه السّلام و امامان پس از او را انكار كردند.اين در دنيا است.و در آخرت در آتش دوزخ(با غل و زنجيرى كه بر گردنشان است)سرهاشان بىحركت مىماند.
🌠سپس فرمود:اى محمّد!و براى آنان برابر است كه بيمشان بدهى يا بيمشان ندهى.
آنان ايمان نمىآورند.[يس(٣٦):١٠]
✅به خدا و به ولايت على و كسانى كه پس از اويند[ايمان نمىآورند.سپس فرمود:تو تنها،كسى را بيم مىدهى كه از ذكر پيروى كرده است(يعنى امير مؤمنان عليه السّلام)و از آن مهربان در نهان ترسيده است.پس اى محمّد!او را به آمرزش و پاداشى گران بشارت بده.[يس(٣٦):١١]
📚 اصول کافی -جلد 2، صفحه ۳۵۷http://eitaa.com/hafezan_vahy
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
سورهى نساء [آيهى ٦٠]
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ
(اى كسانى كه ايمان آوردهايد،خدا را اطاعت كنيد و پيغمبر را اطاعت كنيد و نيز اولى الأمر از خودتان را.)
💠ابن بابويه،قال:حدّثنا غير واحد من أصحابنا،قالوا:حدّثنا محمّد بن همّام،عن جعفر بن محمّد بن مالك الفزاريّ،عن الحسن بن محمّد بن سماعة، عن أحمد بن الحارث،[قال:حدّثني]المفضّل بن عمر،عن يونس بن ظبيان،عن جابر بن يزيد الجعفيّ،قال:سمعت جابر بن عبد اللّه الأنصاريّ يقول:
لمّا أنزل اللّه عزّ و جلّ على نبيّه محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ،قلت:يا رسول اللّه عرفنا اللّه و رسوله،فمن أولو الأمر الّذين قرن اللّه طاعتهم بطاعتك؟
فقال عليه الصّلاة و السّلام:«هم خلفائي-يا جابر-و أئمّة المسلمين[من بعدي].أوّلهم عليّ بن أبي طالب ثمّ الحسن ثمّ الحسين،ثمّ عليّ بن الحسين،ثمّ محمّد بن عليّ المعروف في التّوراة بالباقر-و ستدركه يا جابر فإذا لقيته فاقرأه منّي السّلام-ثمّ الصّادق جعفر بن محمّد،ثمّ موسى بن جعفر،ثمّ عليّ بن موسى،ثمّ محمّد بن عليّ،ثمّ عليّ بن محمّد،ثمّ الحسن بن عليّ،ثمّ سميّي و كنيّي حجّة اللّه في أرضه و بقيّته في عباده ابن الحسن بن عليّ.ذاك الّذي يفتح اللّه-تعالى ذكره-[على يديه]مشارق الأرض[و مغاربها]،ذاك الّذي يغيب عن شيعته و أوليائه غيبة لا يثبت فيها على القول بإمامته إلاّ من امتحن اللّه قلبه للإيمان.»
قال جابر:فقلت[له]يا رسول اللّه فهل يقع لشيعته الانتفاع به في غيبته؟
فقال عليه الصّلاة و السّلام:«إي و الّذي بعثني بالنّبوّة،إنّهم يستضيئون بنوره،و ينتفعون بولايته في غيبته كانتفاع النّاس بالشّمس و إن تجلّلها سحاب،يا جابر هذا من مكنون سرّ اللّه و مخزون علمه فاكتمه إلاّ من ١أهله.»
🔖ابن بابويه گويد:چندين نفر از اصحابمان برايمان حديث آوردند،گفتند:
حديث آورد برايمان محمّد بن همّام از جعفر بن محمّد بن مالك فزارى از حسن بن محمّد ابن سماعه،از احمد بن الحارث[گويد:حديث آورد مرا]مفضّل بن عمر از يونس بن ظبيان از جابر بن يزيد جعفى،گويد:شنيدم جابر بن عبد اللّه انصارى مىگفت:
🌾هنگامى كه خداوند-عزّ و جلّ-بر پيامبرش حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم اين آيه را نازل كرد:(اى كسانى كه ايمان آورديد،خدا را اطاعت كنيد و پيغمبر را اطاعت كنيد و نيز اولى الأمر از خودتان را)،عرض كردم:يا رسول اللّه،خدا و رسولش را شناختيم.
اولى الأمر-كه خداوند اطاعتشان را به طاعت شما مقرون ساخته است-كياناند؟
💎آن حضرت-كه سلام و درود خدا بر او باد-فرمود:«اى جابر!آنان خلفاى من و امامان مسلمين پس از مناند.اوّلشان علىّ بن ابى طالب است،سپس حسن،سپس حسين،سپس علىّ بن الحسين،سپس محمّد بن على كه در تورات به باقر معروف است و تو-اى جابر- او را درك خواهى كرد.پس هرگاه او را ملاقات كردى،سلام مرا به او برسان.
پس از او،صادق جعفر بن محمّد،سپس موسى بن جعفر،سپس علىّ بن موسى، سپس محمّد بن على،سپس علىّ بن محمّد،سپس حسن بن على،سپس همنام و همكنيهام حجّت خدا در زمين و بقيّة اللّه در ميان بندگانش فرزند حسن بن على،آنكه خداوندى كه يادش متعالى است[به دستان او]خاوران[و باختران]زمين را فتح خواهد كرد؛ آنكه از شيعيان و دوستانش غيبتى خواهد داشت كه در زمان غيبتش،بر اعتقاد به امامتش ثابت نمىماند مگر كسى كه خداوند دلش را براى ايمان آزموده باشد.»
🔰جابر گويد:[به آن حضرت]عرضه داشتم:يا رسول اللّه،آيا شيعيانش را نفعى از او در زمان غيبت هست؟
🔆فرمود:«آرى؛سوگند به آنكه مرا به پيغمبرى مبعوث ساخت،آنها در عصر غيبت،به نور او روشنايى مىگيرند و به ولايت او نفع مىبرند؛ همچنانكه مردم از نور خورشيد سود مىبرند ؛گرچه ابرى آن را بپوشاند.اى جابر، اين از مكنون سرّ الهى و مخزون علم اوست،آن را جز از اهلش مخفى بدار.»
📘سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 129
هاشم بن سلیمان بحرانی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
📌 #علی(ع)، حقیقت ماندگار
جرج جرداق مسیحی می نویسد:
علی(ع)_بعد از پیامبر اکرم ص_ نخستین فرد عربی است که با روح کلی هستی ارتباط برقرار نمود.
#عرب، حقیقت و مقام علی را نشناخت تا این که مردانی از #فارس، آنان که سنگ ریزه را از #جواهر تشخیص می دادند، شخصیت او را شناختند.
📚جرج جرداق، علی، صوت العداله الانسانیه، ج۱، ص۳۶۴.
👇👇
🌻
http://eitaa.com/hafezan_vahy
قلب36.mp3
6.92M
#فایل_صوتی_روانشناسی_قلب 36
❣شکست عشقی؛
فقط دررابطه یک زن و یک مرد،خلاصه نميشه.
🔻بالاترین شکست عشقی،
زمانی اتفاق میفته که قلب انسان،
میلش به خدا وآسمون رو ازدست ميده...
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌱. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
«ذِکْرُهُ [عَلِیٍّ] عِبَادَةٌ، وَ لاَ یُقْبَلُ إِیمَانُ عَبْدٍ إِلاَّ بِوَلاَیَتِهِ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ.»
ذکر و یاد علی علیه السّلام عبادتست، و ایمان بنده پذیرفته نیست جز به ولایت او و برائت از دشمنان او.
📚. الأمالی (للصدوق)، جلد ۱، صفحه ۱۳۸.
#امیرالمومنین علیه السلام #غدیر
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄
http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
کانال نکات کاربردی قرآن. http://eitaa.com/hafezan_vahy
تغذیه حافظ
💢پیامبر مهربانیها فرمودند :شما را سفارش میکنم به خوردن مویز زیرا صفرا را برطرف میکند، بلغم را از بین میبرد اعصاب را قوی ، خستگی را دور و اخلاق را خوب میکند .
http://eitaa.com/hafezan_vahy
زمان لازم برای هر جزء
💢مرور هر جزء از قرآن باید بین ۲۵ الی ۴۰ دقیقه طول بکشد اگر در مدت زمان کمتر ویا بیشتری می خوانید هر کدام (چه تند خوانی وچه کند خوانی) باعث ضعف محفوظات وخستگی می شود.
http://eitaa.com/hafezan_vahy