eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
236 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۰/۲۵ . ۲ رجب 💢 حکمت ۵۶ 💢 🔶وَ قَالَ (علیه السلام): الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ بی نیازی در غربت وطن است، 🔶وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ و فقر در وطن هم غریب است 🔻 این حکمت را شاید خیلی ها چشیده باشند گاهی انسان مزه ی غربت و بی کسی را به خوبی احساس می کند یک قانونی در میان مردم هست بی نیازی در غربت وطن است و فقر در وطن غربت است . ⛔️این حکمت دو معنا دارد: ۱.معنای ظاهری: وطن جایی است که انسان در آن فامیل و آشنا و دوست دارد، جایی است که به آن وابسته است و در آنجا احساس آرامش میکند. انسان ثروتمند در غربت هم باشد، دوست و آشنا دارد و در آنجا احساس راحتی میکند. ولی انسان فقیر حتی در شهر خود نیز یار و مددکار ندارد و احساس آرامش و راحتی نمیکند. منعم به کوه و دشت و بیابان غریب نیست/ بیچاره بینوا، که غریب است در وطن/ در حکمت ۳ فرمود: الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ فقیر در شهر خود غریب است. 👈نکته 1⃣ غرض حضرت از بیان این حکمت: بیان کردن یکی از قوانین زشت و زننده ی جوامع است. اینکه انسان پولدار اگرچه از راه خلاف پول در آورده باشد، مورد عزت و احترام قرار میگیرد ولی شخص فقیر اگر چه مومن و متقی باشد و فقر او از روی تنبلی و بی عقلی نباشد، مورد اهانت و بی مهری قرار میگیرد؛ و این زشتی دنیا است 2⃣ اگر چه مردم پولدار را تحویل میگیرند ولی آفات و مشکلات زر اندوزی دامن شخص را رها نمی کند. ضرر فقر کمتر از ضرر ثروت است، غرر: ضَرَرُ الفَقرِ أحمَدُ مِن أشَرِ الغِنى زيان فقر ، ستوده تر از سرمستىِ توانگرى است. ضرر و زيان فقر بهتر از سرمستی پولداری است آفت پولداری از آفت فقر بیشتر است البته استثنا هم دارد شاید کسی از فقر وارد گناه شود ولی او هم هست ولی نوعا آفت پولداری بیشتر است از آفت فقر . 📕ابن ابی الحدید: به شخصی گفتند فلانی از دنیا رفته وَ تَرَكَ مِائَةَ أَلفِ دِرْهَمٍ قَالَ هُوَ تَرَكُهَا لَكِنَّهَا لَمْ تَتْرُكْهُ. به ابن عمر گفته شد: زيد بن ثابت درگذشته است و دويست هزار درهم بر جاى نهاده و ترك كرده است. گفت: آرى، او از مال دست برداشته و رها كرده است ولى مال - گرفتارى حساب آن- او را رها نكرده است. ❌انسان پولدار در معنای اول، ظاهری بود یعنی هر کجا رود احساس آرامش میکند چون عده ای دور او جمع می‌شوند و انسان فقیر در خانه ی خودش هم غریب است و کسی تحویلش نمی‌گیرد . ❌ معنای حقیقی و باطنی: الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ کسی که به غنی و بی نیازی حقیقیِ نهج البلاغه ای رسیده باشد، اگر چه مردم او را طرد کرده باشند او در وطن است و احساس آرامش میکند. و کسی که به بی نیازی حقیقی نرسیده باشد (و فقیر باشد) و لو اینکه افراد زیادی دور او باشند ولی اواحساس غربت میکند . ⛔️ غنا چیست؟! در حکمت ۵۴ فرمود : لاَ غِنَى كَالْعَقْلِ وَ لاَ فَقْرَ كَالْجَهْلِ هیچ غنا و بی نیازی مثل عقل نیست انسان عاقل بی نیاز است. فرمود: عاقل باش هیچگاه احساس نیاز نمیکنی . حکمت ۳۴: أَشْرَفُ اَلْغِنَى تَرْكُ اَلْمُنَى شریف‌ترین بی نیازی ها آن است که انسان آرزوها را یه گوشه ای بیندازد چون آرزوز طولانی خیال و وهم است و آرزو پوچ است و انسان باید اهل امید باشد نه اهل آرزو . ⭕️انسان باید اهل رجاء باشد نه آرزو و باید امید واقع بینانه داشته باشیم حکمت ۳۴۲: اَلْغِنَى اَلْأَكْبَرُ اَلْيَأْسُ عَمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ بالاترین نیازمندی آنست که چشم تو به دست کسی نباشد غرر الحکم : أفضَلُ الغِنى ما صِينَ بِهِ العِرضُ بهترين ثروت، آن است كه مايه حفظ آبرو شود. الْغِنَى بِاللَّهِ أَعْظَمُ الْغِنَى. اینکه پشتوانه ات خدا باشد و روی خود حساب نکنی و روی خدا حساب کنی بالاترین غنا است 💮 امیرالمومنین را ۲۵ سال تنها گذاشتند، این امیرالمومنین نیست که دچار وحشت میشود. این مردم هستند از برکات وجود امیرالمومنین محروم میشوند. الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ در خطبه ۲۰۱ فرمود : أَيُّهَا اَلنَّاسُ لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ اَلْهُدَى نترسید در راه حق تنها ماندید ( علی هم تنها ماند با خدا باش آرام هستی ولی اگر با خدا نبودی ضرر میکنی) لِقِلَّةِ أَهْلِهِ فَإِنَّ اَلنَّاسَ قَدِ اِجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَة مردم بر سفره ی دنیا نشستند. شِبَعُهَا قَصِيرٌ وَ جُوعُهَا طَوِيلٌ سیری ان کوتاه و گرسنگی آن طولانی است. ولی شما حق را پیدا کنید و در مسیر حق قدم بردارید. . ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰@ravanedel🌺🌺🍂⊱━═╯
💠اعمال لیلة الرغایب بدان‏که اولین شب جمعه ماه رجب را «لیلة الرغاب» (یعنى شب دلدادگان) مى‏ گویند و براى آن عملى با فضیلت‏ بسیار از حضرت رسول صلى الله علیه و آله وارد شده که آن را سیّد در کتاب «اقبال» و علامه حلى در «اجازه بنى زهره» نقل کرده ‏اند، بعضى از فضیلت آن اینکه به سبب انجام آن گناهان بسیار آمرزیده مى‏ شود، و نیز نمازى در آن وارد شده که هرکه آن را به جاى‏ آورد هنگام شب اوّل قبرش حق تعالى ثواب آن را به نیکو‌ترین صورت و با روى گشاده و درخشان و زبانى گویا به سوى‏ او مى‏ فرستد، پس به او مى‏ گوید: اى حبیب من تو را بشارت باد که از هر شدّت و سختى نجات یافتى، بنده مى‏ گوید تو کیستى؟ به خدا سوگند من چهره ‏اى زیبا‌تر از چهره تو ندیدم، و سخنى شیرین‏‌ تر از سخن تو نشنیدم، و بویى بهتر از بوى‏ تو نبوییدم!! پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازم که در فلان شب، از فلان ماه، از فلان سال به جاى آوردى‏ امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا کنم، و مونس تنهایى تو باشم، و هراس را از تو برگیرم و هنگامى‏ که در صور (شیپور قیامت) دمیده شود، در عرصه قیامت سایه ‏اى بر سرت خواهم افکند، پس خوشحال باش که خیر هرگز از تو جدا نخواهد شد. کیفیت‏ این نماز چنین است: اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه مى ‏دارى، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، دوازده رکعت نماز بجاى مى ‏آورى، هر دو رکعت با یک سلام به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحید» مى‏ خوانى و هنگامى که از نماز فارغ شدى هفتادمرتبه مى‏ گویى: اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ]. خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست سپس به سجده مى ‏روى و هفتادمرتبه می‌گویى: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح آنگاه سر از سجده بر مى ‏دارى و هفتادمرتبه مى‏ گویى: رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من مى ‏دانى بگذر، تو خداى بر‌تر و بزرگترى دوباره به سجده مى ‏روى و هفتادمرتبه مى‏ گویى: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح سپس حاجت خود را مى ‏طلبى که به خواست خدا برآورده خواهد شد. آگاه باش زیارت حضرت رضا علیه السّلام در ماه رجب مستحب است، و انجام آن در این ماه امتیاز خاصى دارد، همانگونه که انجام عمره در ماه رجب فضیلت دارد تا جایى که روایت شده انجام آن در این ماه، در فضیلت همتاى حج است و نیز نقل شده: حضرت سجاد علیه السّلام در ماه رجب به عمره مشرّف شده بود، و شب‏ و روز نزد کعبه نماز مى‏ خواند، و در حالى که پیوسته در سجده بود این ذکر از زبان ایشان شنیده مى‏ شد: عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِکَ فَلْیَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِکَ گناه از بنده‏ ات بزرگ شده، پس بگذر گذشت از سوى تو زیبا باشد 📗 مفاتیح الجنان @ravanedel
▪️خلق مشیت▪️ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📜قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: خَلَقَ اَللَّهُ اَلْمَشِيَّةَ قَبْلَ اَلْأَشْيَاءِ ثُمَّ خَلَقَ اَلْأَشْيَاءَ بِالْمَشِيَّةِ. 📄 امام صادق عليه السّلام فرمودند: خداوند، مشيّت را پيش از همه چيز آفريد، آن‌گاه، چيزها را به واسطۀ مشيّت آفريد. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📚 توحید صدوق ج ۱، ص ۳۳۹ @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
√ مهمترین دعای شب آرزوها که اگر بتوانید بگیرید زندگیتان تکان می‌خورد چیست؟ 🎤استاد @ravanedel
⛔️⛔️هذیان های یک روشنفکرنما ⚠️بررسی پریشانگویی های صدیقه وسمقی، سمپات بهائیت 👈امروزه برخی از افراد که دارای سوابق دانشگاهی یا پژوهشی هستند می کوشند تا به عنوان روشنفکر شناخته شوند و برای شان اصلا اهمیتی ندارد آنچه می گویند، به عبارت دقیق تر، می بافند، تا چه حد به حقیقت نزدیک است. ▫️بهتر است نام این طیف را روشنفکرنمایان بگذاریم که از سر عقده های حقارت به چنین طریقی کشیده شده اند تا جایی که برای مطرح شدن هر امر کذبی را بر زبان جاری می کنند. اگرچه سایر افرادی که امروزه به عنوان روشنفکر شناخته می شوند هم چندان منطبق با اصول دینی و اخلاقی سخن نمی گویند، با این حال اغلب در مسیر فعالیت خویش مبادی اخلاق حرفه هستند و برای حفظ آبرو بدیهیات را انکار نمی کنند. 🔸این دسته از روشنفکران می کوشند تا قرائتی از دین و اخلاق ارائه دهند که به زعم خودشان با داده های علوم تجربی و عقلانیت منطبق است و اگرچه این شیوه استنتاج برای فهم احکام دینی کارآمد نیست با این حال متدولوژی آن ها ولو غلط، امری مشخص است. ➕در این یادداشت نمی خواهیم به نقد متدولوژی روشنفکران در تحلیل گزاره های الهیاتی بپردازیم بلکه موضوع قابل توجه، ظهور روشنفکر نمایانی است که با تظاهر به اندیشه ورزی، عاری از خرد به اظهار نظرهایی می پردازند که هیچ دلیل و بینه ای برای آن ندارند. 🔘هدف این طیف، جدای از عوام فریبی و مطرح شدن در رسانه ها این است که مشتی دین ستیز و زندیق به تمجید از آنان بپردازند و تمجیدشان کنند. الله متعال در قرآن کریم می فرماید: وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ. و هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمى‌شوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى. بگو: «در حقيقت، تنها هدايت خداست كه هدايت [واقعى‌] است.» و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد، باز از هوسهاى آنان پيروى كنى، در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت.(سوره بقره، آیه ۱۲۰) ❗️ صدیقه وسمقی ازجمله روشنفکرنمایان است که ابتدا برای مطرح شدن دست به دامن مهره های بهائی شد و برای جلب رضایت آنان قرائتی از احکام اسلامی ارائه کرد که برای هیچ مسلمان عاقل و آگاه به قرآن کریم قابل پذیرش نبود. خانم وسمقی در کمال جهل و نادانی از معارف قرآن کریم، خویش را زبان گویای اسلام معرفی می نماید و سعی دارد با انکار دستورات خداوند، شرایط را برای ترویج فرقه ضاله بهائیت محیا نماید. ▪️وی که تا پیش از این، با نفاق، خود را اهل مراعات احکام اسلامی نشان می داد، امروزه طاهرة قره العین را الگوی خود دانسته و حجاب از سر برداشته است. (طاهره همان زنی است که با داشتن همسر و فرزند، همراه مردان بابی که علیه اسلام قیام کرده بودند راهی بدشت شد و در آنجا با زینت و آرایش فراوان در میان نامحرمان حاضر گردید) 🔸ظاهرا خانم وسمقی نیز مانند بابیان سلف به این نتیجه رسیده است که دوره احکامی چون حجاب و رعایت حدود اخلاقی اسلام به سر آمده و در عصر حاضر بهتر است با ابتذال مدارا کنیم. ایشان گویی در خصوص سنت الهی در قرآن چیزی نمی دانند چنانچه الله متعال می فرماید: سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا، سنّت الهى از پيش همين بوده، و در سنّت الهى هرگز تغييرى نخواهى يافت.(سوره فتح، ایه ۲۳) ▫️خانم وسمقی در کمال جسارت مدعی شده که از اساس، دستور به حجاب در اسلام وجود ندارد و گویی تا کنون ندیده است که الله متعال در قرآن می فرماید: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا. ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.(سوره احزاب، آیه ۵۹) @ravanedel
🔰🔰همچنین در سوره نور، آیه ۳۱ می فرماید: وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ. و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید! 👈در آیات فوق با صراحت دستور به رعایت حجاب آمده و گویی خانم وسمقی چنان شیفته هم صحبتی با بهائیان شده که فراموش کرده مسلمانان به کتابی تحت عنوان قرآن اعتقاد دارند!!! حقیقت آن است که از گذشته تا به حال، روشنفکران ایرانی با فرقه ضاله بهائیت بر سر مهر نبوده اند و از آنجا که به ابعاد ضدانسانی آن اگاه بودند، برای حفظ آبرو هم که شده به نقد آن می پرداختند. از ملکوم خان گرفته تا کسروی، رائین و عبدالکریم سروش جملگی بر این امر اتفاق نظر داشته اند که بهائیت فاقد جنبه های یک آئین است.(اگرچه بماند که فرزند آقای سروش که تحت نام پدر خود را مطرح کرده و اخیرا نیز به سطح یک مشاور روانشناسی تنزل پیدا کرده، از مواضع خانم وسمقی استقبال نموده است) ⭕️تشکیلات فرقه ضاله بهائیت برای جبران این خلاء یعنی نداشتن سمپات و حامی از میان طیف روشنفکر به این شیوه روی آورد که افرادی با تحصیلات دانشگاهی را شناسایی نماید و آن ها را درحالی که در سطوح دسته چندم روشنفکری نیز نیستند به عنوان یک متفکر معرفی کند تا با این هویت سازی کاذب، وانمود نماید از میان اهل تفکر هم افرادی هستند که آن ها را تائید کنند. @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
CQACAgEAAx0CVc35HwACucJkndcMFhvWX7DV8SklTRkBz1tqfQACTgMAAmqaugGyeA1hX9u93y8E.mp3
7.38M
❣چطور یاد در زندگی روزمره مون باشیم؟ ------------------------------------------------- [] •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• [کانال‌ حافظان وحی] 🌸🍃🇮🇷🌷🇵🇸🍃🌸 ──┅═ঊঈ🌹ঊঈ═┅── دوستان عزیزت رابه کانال دعوت کنید.👆@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسیر حکمت ۲۴۶ تا ۲۵۰ نهج‌البلاغه ➖➖➖➖ توسط استادِ فرزانه دکتر نصراله شاملی، ریاست محترم انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران(شعبه ی اصفهان)👇 ‌‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ ┄┅┅═✧❅💎❅✧═┅┅ جلسات شرح و تفسیر خانگی نهج البلاغه ی حضرت استاد از سال ۱۳۹۵ (پنجشنبه ها پس از فریضه ی صبح) در سپاهان شهر اصفهان شروع و به فضل و توفیق الهی همچنان ادامه دارد. @ravanedel
وَإِذِ ٱسۡتَسۡقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوۡمِهِۦ فَقُلۡنَا ٱضۡرِب بِّعَصَاكَ ٱلۡحَجَرَۖ فَٱنفَجَرَتۡ مِنۡهُ ٱثۡنَتَا عَشۡرَةَ عَيۡنٗاۖ قَدۡ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٖ مَّشۡرَبَهُمۡۖ كُلُواْ وَٱشۡرَبُواْ مِن رِّزۡقِ ٱللَّهِ وَلَا تَعۡثَوۡاْ فِي ٱلۡأَرۡضِ مُفۡسِدِينَ و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آن‌گونه که هر یک (از طوایف دوازده‌گانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را می‌شناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!» سوره مبارکه بقره آیه ۶۰ ✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- نَزَلَتْ ثَلَاثَهًُْ أَحْجَارٍ مِنَ الْجَنَّهًِْ مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَ حَجَرُ بَنِی‌إِسْرَائِیلَ وَ الْحَجَرُ‌الْأَسْوَد. 📝امام باقر (علیه السلام) سه سنگ از بهشت نازل شد: مقام ابراهیم، سنگ بنی‌اسرائیل و حجرالأسود. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۹۰ نورالثقلین/ بحارالأنوار، ج۱۲، ص۸۴ 📜الباقر (علیه السلام)- إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مِنْ مَکَّهًَْ یُنَادِی مُنَادِیهِ أَلَا لَا یَحْمِلَنَ أَحَدٌ طَعَاماً وَ لَا شَرَاباً وَ یَحْمِلُ مَعَهُ حَجَرَ مُوسَی‌بْنِ‌عِمْرَانَ (علیه السلام) وَ هُوَ وِقْرُ بَعِیرٍ فَلَا یَنْزِلُ مَنْزِلًا إِلَّا نَبَعَتْ مِنْهُ عُیُونٌ فَمَنْ کَانَ جَائِعاً شَبِعَ وَ مَنْ کَانَ ظَمْآنَ رَوِیَ وَ رَوِیَتْ دَوَابُّهُمْ حَتَّی یَنْزِلُوا النَّجَفَ مِنْ ظَهْرِ الْکُوفَهًْ. 📝امام باقر (علیه السلام) هنگامی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)از مکّه خروج کند منادی او ندا در می‌دهد که: «هیچ‌کس غذا و آشامیدنی بر ندارد». او با خود سنگ موسی‌بن‌عمران (علیه السلام) را به همراه می‌برد که بار شتری است. پس در هیچ منزلی فرود نمی‌آید مگر اینکه چشمه‌ها از آن جاری می‌گردد. پس هرکه گرسنه‌باشد سیر می‌شود، هرکه تشنه باشد سیراب می‌گردد و چهارپایانشان نیز سیراب می‌شوند؛ تا اینکه به نجف در پشت کوفه فرود می‌آیند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۹۲ نورالثقلین/ الغیبه ، ص۲۳۸ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا رَسُولَ‌اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ مَا عِدَّهًُْ الْأَئِمَّهًْ (علیهم السلام)؟ فَقَالَ: یَا جَابِرُ! سَأَلْتَنِی رَحِمَکَ اللَّهُ عَنِ الْإِسْلَامِ بِأَجْمَعِهِ ... وَ عِدَّتُهُمْ عِدَّهًُْ الْعُیُونِ الَّتِی انْفَجَرَتْ لِمُوسَی‌بْنِ‌عِمْرَانَ (علیه السلام) حِینَ ضَرَبَ بِعَصَاهُ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْناً، فَالْأَئِمَّهًُْ یَا جَابِرُ أَوَّلُهُمْ عَلِیُّ‌بْنُ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف). 📝پیامبر ( [جابر از پیامبر (پرسید:] «ای رسول‌خدا (! تعداد ائمّه (علیهم السلام) چند نفر است»؟ حضرت (فرمود: «ای جابر! خداوند تو را بیامرزد که درباره‌ی تمام اسلام از من سؤال نمودی ... عدد ایشان به تعداد چشمه‌هایی است که برای موسی‌بن‌عمران (علیه السلام) جوشید؛ آنگاه که با عصایش بر سنگ زد و دوازده‌چشمه از آن جوشید. ای جابر! اوّلین امام، علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام)، و آخرین ایشان قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)می‌باشد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۹۲ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۲۶۳/ الیقین، ص۲۴۴ @ravanedel
آیت الله جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود، لیله الرغائب را شب رغبت ها برشمرد و بیان داشت: امیدواریم که در لیله الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو. ✅او ادامه داد: لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست، بلکه شب رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن ان جذاب و گرایش و میل و شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد: در بخش پایانی سورهٴ مبارکهٴ «قمر» چنین آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾  یعنی مردان باتقوا بهشتی دارند همین(جَنَّاتٌ تَجْرِیْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾جنت جسم و بدن است و لذایذ مادی که در آن نهرِ عسل جاری است نهرِ آب جاری است نهر شیر جاری است نهر خمر جاری است این انهار چهارگانه در این بهشت هست.اما یک بهشت دیگری دارد که آن برای روح ماست و این را با واو عطف بیان نکرده بلکه  فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و فی» ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت برای روح ماست برای جان ماست که نزد خدا قرار بگیریم . او ادامه داد: اوساط اهل ایمان, رغبتشان در لیلهالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و ان جذاب خود قرار می‌دهند آن‌گاه درباره چنین گروهی گفته می‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾  هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است که ـ ان‌شاءالله ـ در لیله الرغائب به این رغبت‌ها بار می‌یابیم. @ravanedel
💫 بسم الله الرحمن الرحیم💫 🌷۱۴۰۱/۰۴/۰۵🌷 خلاصه جلسه ۱👇 آشنایی با نهج البلاغه و سید رضی (رحمه الله) 🔰ابتدا باید عظمت و بزرگی نهج البلاغه را بدانیم و جایگاه آن را بشناسیم. نهج البلاغه معروف به برادر قرآن-است. صحیفه سجادیه معروف به خواهر قرآن است. ❌نهج البلاغه همتای قرآن نیست ✅ قرآن کلام الله است احدی مثل خداوند متعال سخن نگفته ،نمی گوید و نخواهد گفت👌 نهج البلاغه مثل قرآن نیست اما به دلیل عظمت فوق العاده اش به آن اخ القرآن می گویند. 🌸 نهج البلاغه تنها متعلق به مسلمانان و شیعیان نیست، بلکه متعلق به همه بشریت است. حتی در میان مسیحیان افرادی نهج البلاغه خوان داریم.😳 ❓ما چند بار نهج البلاغه را مطالعه کرده ایم ؟ آیت اله جوادی آملی: همان طور که ختم قرآن داریم ،ختم نهج البلاغه داشته باشیم. بخوانیم و بفهمیم. ما درباره حق خودمان ظلم‌کرده ایم که نهج البلاغه را کنار گذاشتیم و از دریای بی کران نهج البلاغه، خود، خانواده ، فامیل و جامعه را محروم کرده ایم. نهج البلاغه یک دریای بی نهایت عظمت است.👌👌👌 چندین شرح نهج البلاغه در بین عالمان سنّی داریم .مثل ابن ابی الحدید و... 🌸 یکی از بهترین ترجمه های نهج البلاغه ترجمه آقای دشتی است. 🔰مقام معظم رهبری فرمودند:«ترجمه نهج البلاغه ایشان از همه ترجمه ها ،بلکه از اغلب ترجمه های موجود بهتر است.»(ترجمه نهج البلاغه دشتی.ص۲) در مقدمه نهج البلاغه، آقای دشتی چنین نوشته است: از آغاز تحصیلات حوزوی که ترجمه های موجود را مطالعه می کردم و کاستی های مفهومی را می یافتم،نگران و در فکر چاره اندیشی بودم که یکی از نوشته های جرج جرداق مسیحی را خواندم که اعتراف کرده بود:«جاذبه های کلمات امام علی علیه السلام شوری در من ایجاد کرد که ۲۰۰بار نهج البلاغه را مطالعه کردم.» چنان بر خود لرزیدم و به تعصب و غرور اعتقادی من ضربه وارد شد که تا مدتی حال عادی نداشتم.بر خود نفرین کردم که چرا یک مسیحی ،۲۰۰بار نهح البلاغه را می خواند اما من که خود را از شیعیان امام علی علیه السلام می شمارم و ادعای محبت و ولایت او را دارم به راستی چند بار نهج البلاغه را خوانده ام؟ و با مفاهیم ارزشمند آن به چه میزان آشنایی دارم؟ ما که در خانواده شیعه ،از پدر و مادری شیعه و از خاندان شیعه و در کشور شیعیان زندگی می کنیم،چرا باید با نهج البلاغه بیگانه باشیم؟(ترجمه دشتی،ص۹) ☀️نهج البلاغه مجموعه ای به تمام معنا بی نظیر است.باید به نورانیت نهج البلاغه برگردیم. کاش در همه ی خانه ها یک جلد نهج البلاغه در کنار قرآن و مفاتیح باشد. حتما روزی چند خط از نهج البلاغه بخوانیم. 📖محتوای نهج البلاغه ۱. خطبه ها: ۲۴۱خطبه ۲.نامه ها: ۷۹ نامه ۳.حکمت ها: ۴۸۰ 🔸گرد آورنده نهج البلاغه سید رضی نهج البلاغه را جمع آوری کرده است.سید رضی شخصیتی بزرگ است و‌خدمتی بزرگ به اسلام کرده است. سید رضی ۳۵۹ه.ق متولد شد. ۴۰۶ ه.ق از دنیا رفت. وی شاگرد شیخ مفید بوده است. شیخ مفید در عالم خواب دیدند که حضرت زهرا سلام الله علیها دست امام حسن و امام‌حسین را گرفته و نزد ایشان آورد و فرمود به پسرانم فقه یاد بده. از خواب بیدار شد و نگران بود که صبح دید مادر سید رضی و سید مرتضی دست این دو‌کودک را گرفته و نزد شیخ مفید آورد و‌ گفت: اینان را آورده ام به آنان فقیه یاد بدهی. سید رضی ۴۷سال عمر کردند اما سرنوشت بشریت را متفاوت رقم زدند. عمرشان کوتاه اما با برکت بود. 🔹شارح نهج البلاغه: ابن ابی الحدید از شارحان نهج البلاغه در جلد اول صفحه ۲۴ می گوید: هو امام الفصحا و سیدالبلغا و فی کلامه قیل دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوقین امیرالمؤمنین امام فصحیان (شیوا گویان) و سید بلیغان (رسا گویان)است. از کلام خدا پایین تر است. قابل مقایسه با قرآن نیست اما از همه کلمات مخلوقین در عالَم بالاتر است. ✅ نهج البلاغه کلام الامیر و امیر الکلام است. ╭─¬¬¬🍃🌹🌹🍃¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬🍃🌹🌹🍃¬¬¬╯
☀️بسم الله الرحمن الرحیم☀️ 🌷۱۴۰۲/۰۴/۱۲🌷 خلاصه جلسه ۲👇 آشنایی با نهج البلاغه نهج البلاغه، تجلی عظمت وجود گوینده آن است.👌 شخص را به واسطه ی کلمات او می توان شناخت. المرأ مخبوءُ تحتَ لسانِهِ بخش هایی از عظمت امیرالمؤمنین را می توان در نهج البلاغه دید. برای علی شناسی باید سراغ نهج البلاغه رفت. قبل از انقلاب نهج البلاغه کاملا مهجور بود. بعد از انقلاب به برکت امام و شهدا، نهج البلاغه خیلی عمومی تر شده است اما فاصله تا انس با نهج البلاغه بسیار زیاد است.🤗 🟠شرح ها ی مشهور نهج البلاغه سید رضی نهج البلاغه را در اواخر قرن چهارم گردآوری کرد. از آن زمان تا کنون حدود ۳۰۰ترجمه،تفسیر و شرح بر نهج البلاغه نوشته شده است. اما بزرگان می گویند نهج البلاغه هنوز دست نخورده و بکر است و عظمتش برای ما کشف نشده است. 🔸شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی ابن ابی الحدید ،عالم سنی ،۲۰جلد شرح نهج البلاغه ،قرن ۷ 🔸شرح ابن میثم بحرانی ابن میثم بحرانی ،عالم شیعی،آیت الله جوادی آملی از این شرح به عظمت یاد می کند.قرن هفتم 🔶منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه حاج میرزا حبیب الله خویی،عالم شیعی،قرن سیزدهم 🔹شرح نهج البلاغه شیخ محمد عبده شیخ محمد عبده ،عالم اهل سنت، قرن سیزدهم 🔸شرح پیام امام آیت الله ناصر مکارم شیرازی پیام امام همانند تفسیر نمونه است که قرآن را سلیس و روان بیان کرده و جرأت تفسیر خوانی و تفسیر دانی به عموم مردم داده است. 😍 به واسطه این شرح نهج البلاغه ،یکی دو دهه بعد مردم خیلی با نهج البلاغه مأنوس تر خواهند بود.👌 شبهه درباره سند نهج البلاغه نهج البلاغه سندی ندارد!❌ احادیث که نقل می شود باید مسند و‌مستند باشد. سلسله سند و راوایان تا معصوم نقل شود. در ابتدای حکممتها و... نهج البلاغه نوشته شده (و قال علیه السلام) و سند در نهج البلاغه ذکر نشده پس روایاتش مرسل است و نهج البلاغه نا متعبر است.❎ دلایل رد این شبهه🤔👇 ۱. نهج البلاغه دارای معارفی عالی است که نیازی به سند ندارد.قضایا قیاساتها معها. جزء قضایایی است که دلیلش همراه خودش است. آفتاب آمد دلیل آفتاب ❓مگر می شود غیر معصوم کسی این همه عظمت دربیانش داشته باشد؟ ۲.شخصیت سید رضی موثق است و در رجال اعتبارسنجی بالایی دارد و مطمئنیم ایشان، سلسله سند را دیده و نقل کرده است و الا نقل نمی کرد. ۳.کتاب هایی داریم که سلسله سند و مصادر نهج البلاغه را آورده اند. کتاب مصادر نهج البلاغه و اسانیده : سید عبدالزهرا الحسینی الخطیب روایات نهج البلاغه را از ۱۱۴ کتاب دیگر ذکر کرده است. ۲۰ تا از این کتاب ها قبل دوران سید رضی بوده است پس سید رضی در نقل این روایات تنها نیست ۴. استناد بزرگان شیعه و سنی به نهج البلاغه نشان دهنده اعتماد به آن کتاب شریف است. 🟣 نکاتی درباره حکمت های نهج البلاغه 🔰نهج البلاغه ۴۸۰حکمت دارد. سید رضی بین حکمت ۲۶۰ و‌۲۶۱ نه تا حکمت آورده و شماره نزده است. در واقع حکمت ها ۴۸۹ حکمت است. 🟢موضوع حکمت ها 👇 موضوع واحدی ندارد .از همه مسائل و نیازهای یک انسان سخن گفته شده است: فرهنگ ،سیاست، اقتصاد، نظامی ،قیامت، معاد ،زهد ،تقوا و... 🌺حکمت های نهج البلاغه گلستانی است که عطر حکمت هایش انسان را مست می کند.🌺 ✳️ تمام کلمات قصار کوتاه نیستند. به ندرت حکمت های بلند هم در نهج البلاغه است. مثلا حکمت ۳۱،حکمت ۱۴۷،حکمت ۲۸۹،حکمت ۳۶۷ برخی پژوهشگران می گویند همه کلمات قصار بخشی از خطبه های امیر المومنین بوده است. و بعضی دیگر می گویند تعدادی از حکمتها مستقل بیان شده و تعدادی هم قسمتی از خطبه ها و‌نامه ها بوده است . کلمات قصار امام علی علیه السلام فقط منحصر به ۴۸۰ تا حکمت های نهج البلاغه نیست. غُرَرُالحِکَم و دُرَرُالکَلِم : شیخ عبدالواحد آمُدی ، قرن ۶ بیش از چهار هزار از کلمات قصار امیرالمومنین آورده است که به ترتیب حروف الفبا جمع آوری شده است. جلد آخر شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید هزار تا حکمت آورده دارد. 🟢 خطبه های معروف نهج البلاغه برخی خطبه های نهج البلاغه اسم دارند: خطبه همّام(متقین)، شقشقیه، قاصعه، غراء، 🟢 جذابیت عجیب نهج البلاغه جرج جرداق ۲۰۰بارنهج البلاغه را مطالعه کرده است. ابن ابی الحدید : از پنجاه سال قبل تا الان حدود هزار بار خطبه ۲۲۱ را خوانده ام و هربار که خوانده ام آثاری فوق العاده داشته است. ما هم باید با نهج البلاغه مأنوس شویم.😊 امیرالمؤمنین جامع اضداد بود و نهج البلاغه نیز جامع اضداد است. ╭─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╯
☀️بسم الله الرحمن الرحیم☀️ 🌸۱۴۰۲/۰۴/۱۷🌸 آیات ۱-۳👇 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ﴿١﴾لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ ﴿٢﴾خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ ﴿٣﴾ به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی هنگامی که واقعه [بسیار عظیم قیامت] واقع شود، (۱) که در واقع شدنش دروغی [در کار] نیست(۲) پست کننده [کافران] و رفعت دهنده [مؤمنان] است. (۳) بسم الله الرحمن الرحیم 🔹۱۱۳سوره قرآن با بسم الله شروع شده اند و اسامی خداوند در این آیه استفاده شده است. بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم نزدیک تر است از سیاهی چشم به سفیدی چشم. بسم الله الرحمن الرحیم باید دغدغه روز و شب و مرام فکر و روح و روان ما و ذکر زبان ما بشود. خداوند در قرآن به ما آموزش می دهد که کارها را با نام و یاد خدا شروع کنید. هرکاری که انجام می دهیم با برچسب الله باشد . برای خدا و به نام خدا باشد تا ماندگار شود. کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و اکرام اگر کارها با نام و یاد خدا باشد و به هر کاری برچسب بسم الله بخورد به معنای این است که همه ی کارهای ما باید برای خدا باشد. علامه جوادی آملی می فرمایند بسم الله در آغاز کارها در واقع قرنطینه اعمال است یعنی نمی شود بسم الله گفت و گناه کرد. گناه با بسم الله سنخیت ندارد. لذا نباید گناه کنیم. اگر نمی شود بر چسب بسم الله به گفتار و رفتاری زد ، نمی توان آن کار را انجام داد. باید کارها را سنجید که اگر گناه است ،آن را انجام ندهیم چون نمی شود، بسم الله گفت و عصیان الهی را انجام داد. دقت و تمرین : با معرفت همه ی کارهایمان را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کنیم. پیامبر اکرم سر سفره غذا برای هر لقمه بسم الله الرحمن الرحیم می گفتند. هیچ فکر، گفتار و کرداری از ما صادر نشود مگر با بسم الله الرحمن الرحیم. توجه به این که من بدون خداوند هیچ کاره ام. توجه به رحمانیت و رحمیمت خدا داشته باشیم و جلوه ای از رحمیت و رحمانیت را به بندگان خدا (پدر و مادر و فرزندان و... )حتی حیوانات نشان بدهیم. 🟢آیه ا واقعه : امر حتمی که واقع می شود. از اسامی قیامت است . در قرآن ۷۰ اسم برای قیامت آمده است. قیامت امری است که قطعا و یقینا به وقوع پیوستنی است گر چه ما غافلیم. غرض اصلی سوره واقعه شرح قیامت کبری است . 🟢آیه ۲ کاذبه : ۱. مصدر : برای وقوع قیامت هیچ تکذیبی نیست. ۲. اسم فاعل : برای وقوع قیامت هیچ تکذیب کننده ای وجود ندارد. علامه طباطبایی در المیزان: جواب اذا وقعت واقعه در تقدیر است. دلیل در تقدیر بودنش برای افاده عظمت و بزرگی مطلب و از قرائنی که در سوره آمده می توان جواب شرط را فهمید.فاز المومنون و‌خسر الکافرون .مومنان رستگار می شوند و کافران خسران می کنند. معنای مصدری کامل تر است. هیچ دروغی در برپایی قیامت وجود ندارد. 🔺قیامت خیلی نزدیک و قطعی است.🔺 🟢آیه ۳ خافضه و رافعه از اسامی قیامت است. اسم فاعل هستند. خافضه: پایین آورنده، فرو آورنده رافعه: بالا برنده هی مبتدای محذوف است و خافضه و رافعه خبر هی است. قیامت، پایین آورنده و بالا برنده است. یعنی نظام ارزش گذاری را تغییر می دهد. مستضعفانِ مؤمنی که شاید ما آن ها را کسی حساب نمی کنیم قیامت آن ها را بالا می برد. بسیاری از ثرومندان و گردن کلفتان را به زیر می آورد و به قعر جهنم می برد. بهشت بالای جهنم است و جهنم زیر بهشت. بهشت، درجه دارد. لهم درجات عند ربهم و جهنم، دَرَک دارد. ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار . قیامت یه عده ای را به عالی ترین طبقات بهشت می برد و گروهی را به درکات زیرین جهنم می برد. 🚫عزت و ذلت حقیقی انسان ها در قیامت متجلی می شود.🚫 بسا پیاده که آن جا سواره می آید بسا سواره که آن جا پیاده خواهد شد بسا اسیر که آن جا امیر می آید بسا امیر که آن جا اسیر خواهد شد سعدی دود اگر بالا نشیند کسر شأن شعله نیست جای چشم ابرو نگیرد گرچه او بالا تر است صائب تبریزی قیامت برای کافران مکذّب، خافضه است و برای مومنان بالا برنده است و کل محاسبات و ارزش های دنیوی به هم می ریزد. ارزش های واقعی را برای خودمان جلوه گر کنیم. نکات استاد: آیت الله جوادی آملی : برخی از بزرگان در یادداشتهای خود، اول هر صفحه را بسم الله الرحمن الرحیم نوشته بودند. کارگاه عمل به قرآن ۱. همه کارها را با نام خدا شروع کنیم. ۲. درس عملی از بسم الله بگیریم و با همه مهربان باشیم. ╭─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╯
☀️بسم الله الرحمن الرحیم☀️ 🌿۱۴۰۲/۰۴/۲۱ 🌿 خلاصه آیات ۴تا۶ إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا ﴿٤﴾وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا ﴿٥﴾فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا ﴿٦﴾ هنگامی که زمین به شدت لرزانده شود، (۴)و کوه ها درهم کوبیده وریز ریز شوند.(۵)در نتیجه غباری پراکنده گردد، (۶) 🔴آیه ۴ رَجّ: زلزله خیلی شدید، حرکت و اضطراب شدید حوادث هول انگیزی در آستانه قیامت رخ خواهد داد که برای ما قابل درک نیست. در آستانه قیامت زلزله بسیار بسیار شدیدی خواهد آمد. ان زلزله الساعه شیء عظیم (سوره حج) پیامبر بگو‌: قل متاع الدنیا قلیل اما زلزله قیامت را به عظمت وصف می کند. اذا زلزلت الارض زلزالها (سوره زلزال) رجّا:مفعول مطلق تاکیدی 🔴 آیه ۵ بسَّ : نرم شدن و خرد شدن در آستانه ی قیامت زمین لرزه ای می آید که کل زمین را می لرزاند و همه ی کوه ها که نماد و ضرب المثل قدرت و استحکام و میخ های زمین هستند همه متلاشی می شوند و مانند خمیر نرم می شود. بسّا: مفعول مطلق تاکیدی 🔴آیه ۶ هباء : گرد و غبار، غبارها و ذرات معلقی که در تابش نور پیدا می شود. منبث:پراکنده شده چنان کوه های با عظمت متلاشی و پراکنده می شوند که مثل گرد و غبار معلق وپراکنده در هوا می شوند. چقدر این صحنه ها دلهره آور است .نباید به دنیا دل بست .چون همه ی دنیا از بین رفتنی است. کره زمین، کرات آسمانی ، و... متلاشی می شوند. کل کرات آسمانی متلاشی می شود. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ﴿١﴾ وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ ﴿٢﴾ وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ ﴿٣﴾ هنگامی که خورشید را به هم درپیچند (۱)و هنگامی که ستارگان تیره و بی نور شوند (۲)و هنگامی که کوه ها را به حرکت آرند و از جا برکنند (۳)(تکویر) بساط زمین و آسمان در هم پیچده می شود. يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ۖ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿٤٨﴾ [در] روزی که زمین به غیر این زمین، و آسمان ها [به غیر این آسمان ها] تبدیل شود، و [همه] در پیشگاه خدای یگانه قهّار حاضر شوند. (۴۸)(ابراهیم) يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ ﴿۱۰۴﴾ روزى كه آسمان را همچون در پيچيدن صفحه نامه ‏ها در مى ‏پيچيم همان گونه كه بار نخست آفرينش را آغاز كرديم دوباره آن را بازمى‏ گردانيم وعده‏ اى است بر عهده ما كه ما انجام‏دهنده آنيم (۱۰۴) (انبیا) 💖دل به خدا و مظاهر خدایی ببندیم💖 كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ ﴿٢٦﴾ وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ﴿٢٧﴾ 🏔 آیاتی درباره کوه ها در آستانه قیامت و جمع بندی آنها👇 🌋وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا ﴿١٠﴾ و کوه ها [چون گرد و غبار] سریع و تند، روان شوند. (۱۰) 🌋وَإِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ ﴿۱۰﴾ و آن گاه که کوه ها (چون خاک بر دم باد) پراکنده شوند. (مرسلات) 🌋وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً ﴿١٤﴾ و زمین و کوه ها از جای خود برداشته شوند و هر دوی آنها یک باره درهم کوبیده و ریز ریز گردند! (۱۴) حاقه 🌋يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا ﴿١٤﴾ در روزی که زمین و کوه ها به لرزه درآیند، و کوه ها به صورت توده ای شن روان گردند! (۱۴) مزمل 🌋وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ ﴿٥﴾ و کوه ها مانند پشم رنگین حلاجی شده گردد! (۵) قارعه 🌋فکانت هباءمنبثا این آیات مراحل متلاشی شدن کوه ها را بیان می کند. کوه ها به حرکت در می آیند. کوبیده و ریز می شوند. مثل شن می شوند. مثل پنه زده شده می شوند. پراکنده می شوند و مثل غبار می شوند. وقتی که کوه ها با این عظمت متلاشی می شوند ،چه صداهای وحشت آور و‌ هولناکی به وجود می آید. اگر اندکی از این آیات را بفهمیم زندگی مان طور دیگری می شود. اصلا به دنیا دل نخواهیم بست.دنیا در دیده ی ما حقیر خواهد شد. و آخرت را جدی خواهیم گرفت. آیا این وقایع قبل از نفخ صور است یا پس از آن؟ ۱.نفخ صور اول: مردن همه موجودات (پایان جهان) ۲. نفخ صور دوم : زنده شدن و حشر همه موجودات پس از مردن همه جز خداوند(آغاز قیامت) با نفخ صور دوم صحنه ی قیامت برپا می شود.👌 @ravanedel
☀️بسم الله الرحمن الرحیم☀️ 🥀۱۴۰۲/۰۴/۲۴ 🥀 آیات ۷تا۱۰👇 وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً ﴿٧﴾فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿٨﴾ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿٩﴾وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ وشما سه گروه شوید: (۷)سعادتمندان، چه بلند مرتبه اند سعادتمندان! (۸) و شقاوتمندان، چه دون پایه اند شقاوتمندان! (۹)و پیشی گیرندگان [به اعمال نیک] که پیشی گیرندگان [به رحمت و آمرزش] اند، (۱۰) غرض اصلی سوره واقعه تبیین و تفسیر قیامت کبری است.👌 واقعه از نام های روز قیامت است. در وقوع قیامت ذره ای شک و تردید نیست. خافضه و رافعه از اسامی دیگر قیامت است. 🔴 آیه۷ معانی ازواج: ۱.زن و شوهر ۲.اصناف و دسته روز قیامت تمام مردم،از حضرت آدم تا آخرین بشر، سه دسته می شوید. تدبر کنیم ببینیم جزء کدام گروه هستیم🤔 ✅ ساختار بندی آیات 🌱۱.اصحاب میمنه 🍂۲.اصحاب مشئمه 🌿۳.السابقون السابقون بعد از آیه ۱۰،ابتدا السابقون السابقون را بیان می کند. 🌿از آیه ۱۱تا ۲۶ سابقون را بیان می کند.(اول👈 بیانِ دسته ی سوم) 🌱از آیه ۲۷ تا ۴۰ اصحاب یمین را بیان می کند.(دوم👈 بیانِ دسته ی اول) 🍂از آیه ۴۱تا ۵۶ اصحاب شمال را بیان می کند.(سوم👈 بیانِ دسته دوم) آیات ۷تا ۱۰: لفّ آیات ۱۱تا ۵۷: نشر این آیات به صورت لفّ و‌نشر مشوش بیان شده اند. یعنی از آیات ۷تا ۱۰ مختصر و اجمالی سه دسته از مردم در قیامت را نام می برد و سپس از آیات ۱۱تا ۵۷ سه دسته را شرح می دهد.😊 1⃣ ابتدا دسته سوم :السابقون، بعد دسته اول، اصحاب یمین و در آخر اصحاب شمال را بیان می کند و به تفصیل سه دسته را شرح می دهد. اگر این گروهها را به ترتیب شرح می داد لفّ و نشر مرتب می شد. 🌀نکته بلاغی و تفسیری👇 چرا آیات با لفّ و نشر مشوش بیان شده اند؟ ترتیب عظمت گروها بیان شده است. عالی ترین گروه السابقون را توضیح می دهد . بعد اصحاب یمین را شرح می دهد و آخرین گروه اصحاب مشئمه را بیان می کند. 🟢آیه ۸ معنای میمنه: ۱. سعادتمندان :یمین از یُمن(برکت و سعادت) ۲. کسانی که نامه اعمالشان به دست راستشان داده می شود. از یمین (راست) نظر علامه طباطبایی: اصح و ادق این است که از سعادت (یُمن )بگیریم. 🔸دلیل علامه برای برگزیدن نظر تفسیری اول👇 به قرینه مقابله ی آیه بعدی، اصحاب المشئمه( شؤم: شقاوت ) می توان فهمید که منظور از اصحاب المیمنه ، سعادتمندان است. 🔹دلیل مفسران برای معنای دوم👇 اصحاب مشئمه همان اصحاب شمال هستند در آیه ۴۱ که نامه اعمال آن ها به دست چپ آن ها داده می شود،لذا اصحاب المیمنه به معنای کسانی است که نامه اعمال آن ها به دست راستشان داده می شود. ⁉️سوال⁉️ روز قیامت یک روز است یا پنجاه هزار سال؟ روز قیامت زمان ندارد و ابدی است. ❌🕢 🔰 علامه طباطبایی : ما هستیم که هستیم که هستیم انسان ابدیت را پیش رو دارد. قیامت با سال ها شماره نمی شود ،ابدیتی است که هیچ مردنی و تمام شدنی در آن نیست. بنابراین در این فرصت محدود دنیا باید زاد توشه برای یک ابدیت برداریم. و کار خیلی سخت است و باید فرصت ها را غنیمت شمرد.👌👌👌 پنجاه هزار سال(سوره معارج/۴) یا هزار سال (سوره سجده/۵) که در قرآن درباره قیامت آمده است مربوط به مسأله حشر و حساب و کتاب است نه کل قیامت و چه بسا اینها اعداد تکثیر باشد که حاکی از طولانی بودن روز قیامت است. روز قیامت(حساب و کتاب) پنجاه موقف دارد که هر موقفی هزار سال طول می کشد. ╭─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╯
اصول حفظ1.mp3
33.28M
‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ 💠💠 ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ ╭─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╯
اصول حفظ2.mp3
29.27M
‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ 💠💠 ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ ╭─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╯
اصول حفظ3.mp3
31.14M
‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ 💠💠 ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ ╭─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╯
اصول حفظ4.mp3
17.44M
‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ 💠💠 ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ ╭─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╯
اصول حفظ5.mp3
34.66M
‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ 💠💠 ‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‎═༅𖣔𖣔༅✨🌼✨༅𖣔𖣔༅═ ╭─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╮ @ravanedel ╰─¬¬¬┅🍃🌹🌹🍃┅¬¬¬╯