eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
235 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ 📌سید  کیست و چه مدت  می کند⁉️ ♻️در رابطه با بحث خراسانی دو نوع روایات داریم روایاتی که در منابع و کتب شیعه هستند و معتبرند و روایاتی که در کتب اهل سنت است و اعتبار لازم را ندارند، طبق روایات شیعه در رابطه با خراسانی یک روایت صحیح سند داریم و آن اینکه یکی از علائم ظهور خروج خراسانی است. 📘در کتاب غیبت شیخ طوسی از امام صادق(ع) نقل شده که می فرمایند: سه کس قبل از ظهور قیام خواهند کرد؛ خراسانی، سفیانی و یمانی و در یک سال، یک ماه و یک روز قیام می کنند و قیامشان هماهنگ است. در روایات است که خراسانی از خروج می کند البته روایتش ضعیف است و برای از بین بردن بنی عباس به سمت کوفه حرکت می کند و یک روایت دیگری داریم در غیبت نعمانی که امام صادق(ع) می فرمایند: کمی پیش از ظهور امام زمان(ع) پنج نشانه است که یکی از نشانه ها خروج خراسانی است. 📘در غیبت نعمانی از امام باقر(ع) نقل شده وقتی خراسانی خروج می کند، ما باید به یمانی کمک کنیم. حدود 5 تا 6 حدیث وجود دارد که فقط به اصل خروج خراسانی اشاره کردند اما اینکه این خراسانی سید است، اشاره نشده و سید بودن ایشان حدیث شیعی ندارد و هیچ اشاره هم به حکومت خراسانی که حکومتش را به امام تقدیم می کند، در روایات نشده است. ✅در روایات فقط به قیام خراسانی اشاره شده که قبل از ظهور است و حکومت داشتن خراسانی مستند به روایات نیست و در رابطه با قیافه ظاهری خراسانی و اینکه چه حکومتی تشکیل می دهد نیز در روایات اشاره نشده است. ❇️به اعتقاد شیعیان، سید حسنی جوانی‌ست از نوادگان حسن مجتبی، امام دوم شیعیان، که در آخر الزمان از سرزمین دیلم برمی‌خیزد و با صدای بلند می‌گوید که به فریاد مهدی آل محمد برسید که از شما کمک می‌طلبد.[۱] او با سپاهی که بیشترش از مردم طالقان است، به کوفه لشکرکشی می‌کند و پس از پیروزی در آنجا، با مهدی بیعت می‌کند. 💠اکثر روایات در مورد سید حسنی ضعیف هستند و نجم‌الدین طبسی بر این باور است که به جز آنکه خروج او از علائم ظهور است، بقیهٔ اطلاعات در مورد او قابل اعتماد نیستند.[۲] 🔰از جعفر صادق، امام ششم شیعیان، درباره سید حسنی این‌گونه روایت شده‌است:[۳][۴] 🔆حسنی، آن جوانمرد خوشرویی که از طرف دیلم خروج می‌کند و با بیان فصیح فریاد می‌زند: «ای آل احمد! اجابت کنید دردمند پریشان حال را و از پیرامون ضریح جدش رسول خدا ندا می‌کند» پس گنجینه‌های الهی در طالقان او را اجابت می‌کنند. [آن‌ها] گنج‌هایی از طلا و نقره نیستند؛ بلکه مردانی‌اند همانند قطعه‌های آهن. بر اسب‌های چابک سوار شده و حربه‌هایی به دست می‌گیرند. پیوسته ستمگران را می‌کشند، تا این‌که وارد کوفه می‌شوند؛ در حالیکه بیشتر جاهای زمین از لوث وجود بی دینان پاک گشته، سید حسنی آن‌جا را محل اقامت خود قرار می‌دهد.» 📘شیخ طوسی در الغیبه خروج او را از حجاز می‌داند که در ابتدا دعوی مهدویت می‌کند ولی سپس اعتراف کرده و با مهدی همراه می‌گردد.[۵] 🌀چهل هزار نفر از زیدیه نیز در سپاه وی هستند، که البته در زمان بیعت حسنی با مهدی، حاضر به بیعت نشده و از سپاه وی جدا و پس از سه روز جنگی میان دو سپاه روی می‌دهد که همه زیدیه در آن جنگ کشته می‌شوند. علت شکستن بیعت این گروه اینست که حسنی هنگام رویارویی با مهدی از وی درخواست معجزه‌ای می‌کند، اما پس از معجزه، گروه زیدیه آن را سحر و جادو دانسته و نمی‌پذیرند.[نیازمند منبع] 🔆مدارکی که سید حسنی از مهدی درخواست می‌کند این‌گونه گفته شده‌اند: عصا، انگشتر، پیراهن، زره، اسب، شتر، دل‌دل،یعفور، و براق پیامبر اسلام، و قرآن علی بن ابی‌طالب.[۶]  📚۱ تونه‌ای, مجتبی (1387). موعود نامه فرهنگ الفبایی مهدویت. 1. قم: چاف. p. 416.↑ طبسی, نجم الدین (1388). "نگرشی در روایات سید حسنی". انتظار موعود (31):  25–50.↑ رجالی تهرانی, علیرضا (1387). "۵۶: پرسش: سیّد حسنی کیست؟". یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج). 1. قم: بلوغ. p. 188.↑ بحار الانوار، جلد ۱۳ باب ۳۲ روایت مفضل بن عمر، ترجمه فارسی با نام مهدی موعود جلد ۲ ص ۳۲۵↑ کورانی، علی. المعجم الموضوعی لاحادیث الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف. بیروت: دار المرتضی. ۵۳۱.↑ رجالی تهرانی, علیرضا (1387). "۵۶: پرسش: سیّد حسنی کیست؟". یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج). 1. قم: بلوغ.. ۱۸۹. 🌹 ➖➖➖➖➖➖➖ امـــــامـ زمـــانـــے شــــو http://eitaa.com/hafezan_vahy
شرح_صوتی_حکمت_۳۰۴_و_۳۰۵_و_۳۰۶.mp3
9.8M
🎙شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه 🔷حکمت های: ۳۰۴، ۳۰۵و۳۰۶ استاد میرزا مهدی صادقی. http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و هجدهم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄═❁❈๑🍃๑🌺๑🍃๑❈❁═┄ 📜 : (برخی از شارحان گفتند اين خطبه در كوفه ايراد شد) 1⃣ معرفی بهترين بنده خدا (الگوی انسان كامل) ای بندگان خدا همانا بهترين و محبوب ترين بنده نزد خدا بنده ای است که خدا او را در پيکار با نفس ياری داده است. آنکس که جامهٔ زيرين او اندوه و لباس رويين او ترس از خداست، چراغ هدايت در قلبش روشن شده و وسايل لازم را برای روزی که در پيش دارد فراهم کرده و دوریها و دشواریها را بر خود نزديک و آسان ساخته است. حقايق دنيا را با چشم دل نگريسته همواره به ياد خدا بوده و اعمال نيکو فراوان انجام داده است. از چشمه گوارای حق سيراب گشته چشمه ای که به آسانی به آن رسيد و از آن نوشيده سيراب گرديد و در راه هموار و راست قدم برداشته، پيراهن شهوات را از تن بيرون کرده و جز يک غم از تمام غمها خود را می رهاند و از صف کوردلان و مشارکت با هواپرستان خارج شد کليد بازکننده درهای هدايت شد و قفل درهای گمراهی و خواری گرديد. راه هدايت را با روشندلی ديد و از همان راه رفت و نشانه های آن را شناخت و از امواج سرکش شهوات گذشت. به استوارترين دستاويزها و محکمترين طنابها چنگ انداخت، چنان به يقين و حقيقت رسيد که گويی نور خورشيد بر او تابيد. در برابر خدا خود را به گونه ای تسليم کرد که هر فرمان او را انجام می دهد و هر فرعی را به اصلش باز می گرداند. چراغ تاريکیها و روشنی بخش تيرگیها کليد درهای بسته و برطرف کننده دشوارها و راهنمای گمراهان در بيابانهای سرگردانی است. سخن می گويد خوب می فهماند سکوت کرده به سلامت می گذرد برای خدا اعمال خويش را خالص کرده آن چنانکه خدا پذيرفته است از گنجينه های آيين خدا و ارکان زمين است. خود را به عدالت واداشته و آغاز عدالت او آنکه هوای نفس را از دل بيرون رانده است. حق را می شناساند و به آن عمل می کند. کار خيری نيست مگر که به آن قيام می کند و در هيچ جا گمان خيری نبرده جز آنکه به سوی آن شتافته. اختيار خود را به قرآن سپرده و قرآن را راهبر و پيشوای خود قرار داده است. هر جا که قرآن بار اندازد فرود آيد و هر جا که قرآن جای گيرد مسکن گزيند. 2⃣ وصف زشت ترين انسان(عالم نمايان) و ديگری که او را دانشمند نامند اما از دانش بی بهره است؛ يک دسته از نادانیها را از جمعی نادان فراگرفته و مطالب گمراه کننده را از گمراهان آموخته و به هم بافته و دامهايی از طنابهای غرور و گفته های دروغين بر سر راه مردم افکنده قرآن را بر اميال و خواسته های خود تطبيق می دهد و حق را به هوسهای خود تفسير می کند. مردم را از گناهان بزرگ ايمن می سازد و جرائم بزرگ را سبک جلوه می دهد. ادّعا می کند از ارتکاب شبهات پرهيز دارد اما در آنها غوطه می خورد. می گويد از بدعتها دورم ولی در آنها غرق شده است. چهره ظاهر او چهره انسان و قلبش قلب حيوان درنده است ، راه هدايت را نمی شناسد که از آن سو برود و راه خطا و باطل را نمی داند که از آن بپرهيزد، پس مرده ای است در ميان زندگان. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄═❁❈๑🍃๑🌺๑🍃๑❈❁═┄ http://eitaa.com/hafezan_vahy
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 218.mp3
6.99M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز دویست و هجدهم خطبه 87 بند 1 و 2 http://eitaa.com/hafezan_vahy
📚📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً راغب در مفردات می‌گويد: وقتی می‌گويند" فلان قرت عينه"، معنايش اين است كه: فلانی خوشحال و مسرور شد، و به كسی كه مايه مسرت آدمی است نور چشم و قرة عين گفته می‌شود، هم چنان كه در قرآن كريم فرموده:" قُرَّتُ عَيْنٍ لِي وَ لَكَ" و نيز فرموده:" هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ". بعضی از علما گفته‌اند: اصل اين كلمه از" قر" به معنای خنكی و سردی گرفته شده و معنای" قرت عينه" اين است كه: ديدگانش خنك شد و از آن حرارتی كه در اثر درد داشت، بهبودی يافت. بعضی ديگر گفته‌اند: از باب بهبودی يافتن از حرارت درد چشم نيست، بلكه از اين بابت است كه اشك شادی خنك، و اشك اندوه داغ است، و به همين جهت به كسی كه به او نفرين می‌كند می‌گويند: خدا چشمش را داغ كند. ‏بعضی ديگر گفته‌اند: اين كلمه از قرار گرفته شده، و معنای جمله" قرت عينه" اين است كه: ‏خدا به او چيزی داد كه چشمش آرامش و قرار يافت، و ديگر چشمش به دست اين و آن‌ نمی‌افتد. ‏و مراد بندگان رحمان، از اينكه در دعای خود درخواست می‌كنند به اينكه همسران و ذريه‌هايشان قرة عين ايشان باشد، اين است كه: موفق به طاعت خدا و اجتناب از معصيت او شوند و در نتيجه از عمل صالح آنان، چشم ايشان روشن گردد. و اين دعا می‌رساند كه بندگان رحمان غير از اين، ديگر حاجتی ندارند. و نيز می‌رساند كه بندگان رحمان اهل حقند و پيروی هوای نفس نمی‌كنند، (زيرا هر همسر و هر ذريه‌ای را دوست نمی‌دارند، بلكه آن همسر و ذريه را دوست می‌دارند كه بنده خدا باشند) 📚ترجمه تفسیر المیزان، جلد۱۵، صفحه۳۳۸ http://eitaa.com/hafezan_vahy
🔻اصول برنامه حفظ و مرور برای یک حافظ موفق به این صورت است: ۱_حفظ جدید ۲_مرور ده درس گذشته ۳_ مرور محفوظات قبلی ۴_پرسش و مباحثه ✅ده درس که میدانید یعنی چه؟ یعنی هر مقدار در روز حفظ میکنید می بایست مقدار حفظی ده روز گذشته هم مرور کنید ⁦⬅️⁩یعنی ده تا درس جدید قبل از درس جدید امروز 📍البته تا وقتی دو جز حفظ نشدیم ، ده درس ما از ابتدای محفوظات است ، یعنی مرور و ده درس جدا نیست و هر روز بهتر است از اول محفوظات بخوانیم. ✅خب تکلیف ده درس مشخص شد 🌟حالا تکلیف مابقی محفوظات چیست؟ ✅مابقی محفوظات ما باید هر هفته یک بار مرور شود حداقل یعنی اگر بتوانیم روزی یک هفتم کل محفوظات را بخوانیم ، در عرض یک هفته، کل محفوظات مرور خواهد شد ✅یعنی کل محفوظات خود را به غیر از بخشی که برای ده درس است، جمع کرده و تقسیم بر هفت می کنیم و روزی یک هفتم آن را مرور می‌کنیم 🌟مرور بهتر است با قرآن بسته انجام گیرد و اگر میتوانید مباحثه و پرسش هم انجام دهید . http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 تفسیر آیه3⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلى الاَرَائكِ لا يَرَوْنَ فِيهَا شمْساً وَ لا زَمْهَرِيراً3⃣1⃣ 🔸كلمه جمع كلمه (اريكه ) است، كه به معناى هر چيزى است كه به آن تكيه دهند، و كلمه به معناى سرماى شديد است. 🔸و معناى آيه اين است كه: خداى تعالى مشقت هايى را كه تحمل كردند به بهشت و نعمت مبدل كرد، در حالى كه اينان در آن بهشت بر تكيه گاهها تكيه داشتند، و در بهشت نه آفتابى مى بينند تا از گرماى آن متاذى شوند، و نه زمهريرى تا از سرماى آن ناراحت گردند. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه4⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ دَانِيَةً عَلَيهِمْ ظِلَلُهَا وَ ذُلِّلَت قُطوفُهَا تَذْلِيلاً4⃣1⃣ 🔸كلمه جمع ظل (سايه ) است، و منظور از نزديكى سايه بر سر آنان اين است كه سايه بر سر آنان گسترده است، پس كلمه در خصوص اين مورد هم معناى خود را دارد و هم معناى گس تردگى را مى دهد. و كلمه جمع قطف - به كسره قاف و سكون طاء - است، و ﷼قطف به معناى ميوه چيده شده است. و (تذليل قطوف براى آنان ) به اين معناست كه خداى تعالى ميوه هاى بهشتى را براى ايشان مسخر كرده، و تحت فرمان و اراده آنان قرارداده، به هر نحو كه بخواهند بدون هيچ مانع و زحمتى بچينند. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه5⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ يُطاف عَلَيهِم بِئَانِيَةٍ مِّن فِضةٍ وَ أَكْوَابٍ كانَت قَوَارِيرَا5⃣1⃣ 🔸كلمه جمع كلمه (اناء) به معناى ظرف است، همانطور كه كلمه جمع كساء است، و جمع كوب، به معناى ظرف آب است، البته ظرفى كه مانند ليوان نه دسته داشته باشد و نه لوله، و مراد از اينكه فرمود با چنين ظرفهاى نقره فام دور آنان طواف مى كنند، طواف كردن خدام بهشتى است كه براى اهل بهشت طعام و آب مى آورند، و توضيح بيشترش در ذيل آيه (و يطوف عليهم ولدان ...) مى آيد. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه6⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰قَوَارِيرَا مِن فِضةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيراً6⃣1⃣ 🔸كلمه در اين آيه بدل است از قوارير در آيه قبلى، و بعضى گفته اند: منظور از نقره اى بودن قوارير تشبيه ظرفهاى بهشتى است، كه از نظر صفا و زيبايى مانند ظرف نقره است نه اينكه حقيقتا از جنس نقره باشد. 🔸بعضى هم احتمال داده اند كه كلمه اى در آيه حذف شده باشد، و تقدير آن قوارير من صفاء الفضه باشد. 🔸و ضمير فاعلى در فعل به همان طايفه ابرار بر مى گردد، مى خواهد بفهماند ظرفهاى غذا و شراب را خود ابرار بر طبق ميل خود اندازه گيرى مى كنند، از غذا و شراب هر مقدارى كه بخواهند استفاده كنند ظرف آن غذا و شراب را هم به اندازه همان مقدار طعام و شراب اندازه گيرى مى كنند، و خلاصه چيزى از غذا و شرابشان در ظرف زياد و كم نمى آيد، آيه شريفه (لهم ما يشاون فيها) ، و آيه (يفجرونها تفجيرا) نيز اشاره اى به اين معنا دارد. 🔸احتمال هم دارد ضمير به خدمتگزاران طواف گر برگردد، كه در باره آنان فرموده: (يطاف عليهم ) و مراد اين باشد كه خدمتگزاران ظرفهاى غذا و شراب را به آن مقدار غذا و شرابى كه ابرار احتياج دارند اندازه گيرى مى كنند، در نتيجه چيزى از غذا و شرابشان در ظرفها نمى ماند، و كم هم نمى آيد. ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ امروز ۱۴ تیر سالروز درگذشت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای پدر گرامی امام خامنه‌ای است. 🔹 سال ۱۳۶۱، در مصاحبه‌ای با مرکز اسناد انقلاب اسلامی، درباره پدرشان می‌فرمایند: 👌 «ایشان مجتهد و صاحب‌نظر است، صاحب‌فتواست. نوشته‌های خیلی زیادی، تقریرات مرحوم نائینی را به میزان زیادی دارد. هرگز اهل تظاهر و در جمع‌آمدن نبوده. و مردیست زاهد، کناره‌گیر، متعبد. تا وقتی من یادم می‌آید، از زمان کودکی تا همین حالا، ایشان هرگز تهجدش قطع نشده، نماز شبش ترک نشده. همیشه ایشان دو ساعت به صبح، یک ساعت به صبح بیدار بوده. هنوز هم همین‌طور است. بااینکه به‌کلی ایشان بی‌حال هست، بازهم این عادت حسنه را و این مَلَکه را ترک نکرده. اهل قرآن، اهل دعا، اهل عبادت، این‌طور آدمی‌ست و ضمناً اهل درس و بحث.» 🔹 آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای در ۱۴ تیر ۱۳۶۵ در سن ۹۳ سالگی به رحمت الهی رفتند و در جوار مرقد مطهر امام رضا علیه السلام رخ در نقاب خاک کشیدند. روحشان شاد 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
41.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مدح غوغایی امیر المومنین قال امام شافعي: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌عليٌ حُبهُ جُنَّه امامُ الاِنسِ وَاْلجِنَّه رسولٌ مصطفى حَقّاً قَسيمٌ النّارِ وَاْلجَنَّه
13920728_7563_192k.mp3
5.42M
🔹کلیپ صوتی این بزرگوار در سال ۲۱۲ هجری ولادت یافت، در زمان متوکل عباسی زیر فشار شدید قرار گرفت و پس از متوکل چند خلیفه‌ی بی بنیاد دیگر، مرتب امام را زیر فشارهای سیاسی قرار می‌دادند. ۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• http://eitaa.com/hafezan_vahy
‼️مستثنیات خمس 💠 مئونه معیشت و زندگی مخارج و هزینه هایی که فرد برای گذران زندگی خود و افراد تحت تکفلش مصرف می کند، متعلق خمس نیست. 🔷 مئونه زندگی، سه دسته است: ✅ دستۀ اول، ابزار و وسایلی است که برای رفع حوائج زندگی شخصی مکلف و افراد تحت تکفلش، باید در اختیار او باشد، هر چند (احیانا) زمینۀ استفادۀ از آنها پیش نیاید مانند کالای خواب و ظروف برای احتیاط و میهمان احتمالی. ✅ دستۀ دوم، مواد مصرفی است که با مصرف آن در زندگی، عین آن از بین می‌رود و باقی نمی‌ماند، مانند مواد خوراکی، بهداشتی و ... ✅ دستۀ سوم، هزینه های جاری زندگی مانند قبوض آب و برق و گاز، هزینه های درمان، تفریح، هدایا، صدقات و ... 📕منبع http://eitaa.com/hafezan_vahy
YEKNET.IR - sorood - milad imam ali 1400 - banifatemeh.mp3
7.41M
🌸 💐 انگار که از اولم قرار مدار همینه 💐وقتش شده دنیامون یه روز خوش ببینه 🎙 👏 👌فوق زیبا
برخی از فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام در قرآن 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیک مِن رَّبِّک ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ «ای پیامبر آنچه ازسوی پروردگارت بر تو نازل شده است را ابلاغ کن که اگر این امر مهم را انجام ندهی رسالت خود را انجام نداده ای و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد. »67مائده علامه امینی 30 روایت از کتب اهل سنت نقل میکند که این آیه مربوط به روز غدیر و آن امر مهم -که باید ابلاغ می شد- ولایت امیر مومنان(علیه السلام) است. الغدیر، ج1، ص424 گزیده الغدیر، ص64 کتبی مثل شواهد التنزیل، تاریخ مدینه دمشق، التفسیر الکبیر، الدر المنثور، فتح القدیر، روح المعانی، ینابیع الموده این مطلب را نقل کرده اند. 3- ولیدبن عقبه به امیرالمومنین علیه السلام گفت: زبان من ازتو بازتر وشمشیرم برنده تر است. حضرت فرمودند: ساکت شوکه توفردی فاسقی. سپس این آیه نازل شد: أَفَمَن کانَ مُؤْمِنًا کمَن کانَ فَاسِقًا ۚ لَّا یسْتَوُونَ "آیا کسیکه مومن است همچون کسی است که فاسق است؟! نه، هرگز این دو برابر نیستند. "18سجده منتخب الغدیر، ص153 ابن ابی الحدید معتزلی میگوید این حدیث از واضحاتی است که شکی در آن نیست. (شرح نهج البلاغه، 3: 27) گزیده الغدیر، ص153 بسیاری از کتب اهل سنت مثل تفسیر ابن کثیر، شواهد التنزیل، الدر المنثور، المناقب این مطلب را نقل کرده اند. 4- وَمِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ " بعضی ازمردم جان خود را برای کسب رضای خدا می فروشندوخداوندنسبت به بندگان مهربان است. " آیه207سوره بقره همه مفسران شیعه وسنی روایت کرده اند این آیه درباره حضرت علی علیه السلام وخوابیدن او دربستر پیامبردر«لیله المبیت» نازل شده است منتخب الغدیر، ص152 5- وَإِن یرِیدُوا أَن یخْدَعُوک فَإِنَّ حَسْبَک اللَّهُ ۚ هُوَ الَّذِی أَیدَک بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ "اگر دشمنان به فکر فریب دادن تو باشند البته خدا تو را کفایت خواهد کرد، او همان کسی است که تو را، با یاری خود و مؤمنان، تقویت کرد. " آیه62 سوره انفال ابوهریره میگوید مراد ازمؤمنان فقط علی(علیه السلام) است و نیز میگوید: بر عرش خدا نوشته شده خدایی جز من نیست و محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) رسول من است و او را با علی (علیه السلام) یاری نمودم. منتخب الغدیر، ص153 تاریخ مدینه دمشق ج12، ص307 6- یا أَیهَا النَّبِی حَسْبُک اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَک مِنَ الْمُؤْمِنِینَ "ای پیامبر!خداوند ومومنانی که از تو پیروی می کنند برای حمایت تو کافی اند. " آیه64 انفال در کتاب فضایل الصحابه از صحابه نقل شده است که این آیه در شان امیر المومنین (علیه السلام) نازل شده و مراد از مومنین، علی بن ابیطالب (علیه السلام) است. منتخب الغدیر، ص 154 المناقب، ص 279، ح 270 http://eitaa.com/hafezan_vahy