eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان شناسی 308.mp3
11.5M
۳۰۸ | خدا قابل فهمه، قابل ادراکه، من همیشه با خود خدا راحت‌ حرف میزنم و ارتباط میگیرم! ✘ چه لزومی هست حتماً با اهل بیت علیهم‌السلام ارتباط قلبی برقرار کنم؟ منبع : انسان شناسی پیشرفته @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# دستگیری سر بزنگاه ! خبرهای واصله حاکی از این موضوع است که این مجرم سابقه حضور فعال در اغتشاشات سال گذشته را دارد!@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحیفه سجادیه قسمت۳۵ 🔸وَ أَنْ يَسْتَحْوِذَ عَلَيْنَا الشَّيْطَانُ 🔹پناه می برم به تو از اين كه شيطان بر ما چيره شود 🎤استاد محمدعلی انصاری @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحیفه سجادیه قسمت۳۶ 🔸أَوْ يَنْكُبَنَا الزَّمَانُ ، أَوْ يَتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ 🔹پناه می برم به تو از اینکه روزگار ما را بيچاره و تيره‌روز گرداند و يا پادشاهى بر ما ستم ورزد. 🎤استاد محمدعلی انصاری @ravanedel
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحیفه سجادیه قسمت۳۷ 🔸أَوْ يَتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَنَاوُلِ الْإِسْرَافِ 🔹پناه می برم به تواز اینکه پادشاهى بر ما ستم ورزدوبه تو پناه مى‌بريم از اسراف كردن 🎤استاد محمدعلی انصاری @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# کشف ۶ هزار شوکر آمریکایی در مرزهای آبی جنوب کشور رئیس کل دادگستری هرمزگان: یک محموله بزرگ سلاح و ابزارآلات آمریکایی ویژۀ آشوب و اغتشاش در بدو ورود به مرزهای آبی جنوب کشور کشف‌ و ضبط شد. در این رابطه ۲ نفر دستگیر شده‌اند و در بازداشت به‌سر می‌برند.
چند سوال و نکته در این خطبه وجود دارد: ✳️ نکته : آیا حضرت برای خلیفه یک جایگاه و یک ارزشی را قائل میشود!!! (تو پناهگاه مسلمین هستی ) آیا حضرت به خلیفه دوم چنین می گوید!! نظر اهل سنت در اینجا ، خلافت خلیفه دوم را به عنوان جانشین رسولخدا پذیرفته است؟! هرگز اینگونه نیست. اولا چرا مشاوره داد؟ اگر خلیفه را قبول نداشت آنهم مشورت خوب داد. کاری میکرد که عمر سقوط کند و حق غصب شده به حضرت برگردد؟! پاسخ : حفظ جامعه اسلامی برای امیرالمومنین از هر چیزی واجب تر است حتی از غصب خلافت. اصل آنست که اسلام زنده بماند . دوم آنست که چه کسی حاکم باشد. وحق علی را بدهند یا نه. اما اگر برای حق گرفتن، اسلام از بین برود ، خلافت و ولایت حضرت در ذیل اسلام معنا میشود وگرنه خلافت را میخواهد چه کند. جایی که حق و اسلام در میان باشد، میگذارد خلافتش غصب شود.، چون میخواهد اسلام بماند اصل حفظ دین است، بقیه ، حتی ولایت فروغ هستند. پاسخ دوم: امیرالمومنین در مقام مشاوره است. یکی از آداب مشاوره اینست که راست گفته شود ، در آن خیانت ، کم کاری ، توضیح ناقص نباشد وگرنه حرام است. مگر اینکه مشاوره را نپذیرد. او آمده از حضرت مشاوره بگیرد. نمی‌تواند خلاف بگوید. آنچه را که صلاح است کامل می گوید. ✳️ روایت امام صادق علیه السلام: اگر قاتل علی ابن ملجم با من جعفر بن محمد مشاوره کند و من مشاورهٔ او را بپذیرم ، هرگز در مشورت دادن کوتاهی و خیانت نمی کنم. ✳️ نکته : آیااین بحث باعث جایگاه خلیفه میشود؟! خیر. امیرالمومنین به خلیفه از جایگاه حقیقی نگاه نمیکند بلکه جایگاه حقوقی او را می بیند. درست است که او غاصب حق علی ست ولی هم اکنون او خلیفه است. سپاه به اعتماد حاکم به دشمن حمله کرده ، نه اینکه او را بحق بداند. او غاصب هست و لی مقام حقوقی او را بیان میکند. کسی که در مقام حکومت است باید خود را حفظ کند. تا جامعه از هم نپاشد. فرقی ندارد چه عمر حاکم باشد و چه علی حاکم باشد. در اسم فرق نیست. مهم آن جایگاه حقوقی هست ، حضرت عنایت به شخص عمر ندارد. در امر حقوقی او صحبت می کند. ✳️در خطبه ۴۰ به خوارج فرمود: جامعه باید حاکم داشته باشد ولو فاسد باشد. اصل بر حاکم داشتن است. حاکم بد از بی حاکمی بهتر است. قانون بد از بی قانونی بهتر است. از نبود قانون و حاکم هرج و مرج بوجود می آید. اهل سنت به این خطبه عنایت دارند که سخنان شیعیان به خلیفه درست نیست.چون علی در این خطبه می گوید، خلیفه مرجع مردم است. ✳️ شبهه: اگر علی حرفی میزند چرا خود عمل نمی کند؟! حاکم جامعه را از رفتن به خط مقدم نهی میکند چرا خود و پیامبر همیشه در جنگها حاضر بودند؟! سه پاسخ : ۱- پیامبر و علی علیهما السلام از طریق وحی کاملا آگاه هستند که در این جنگها کشته نمی‌شوند. از طریق علم غیب پیامبر خبر داده بود با قاسطین ، مارقین، خوارج ، جنگ خواهی کرد و مشکلی هم بوجود نمی آید. وقتی علم دارد در جنگ کشته نمیشود به خط مقدم میرود. فرق علی با خلیفه عمر در همین است که متصل به غیبند و خلیفه متصل نیست. پاسخ ۲- : بین جنگهای پیامبر و امیرالمومنین و جنگهای خلیفه بسیار تفاوت هست. جنگهای مدینه و کوفه همه در اطراف شهر بودند فاصله زیادی از مرکز حکومت نداشتند. در حالیکه جنگ خلیفه عمر بیرون از مرز با رومیان بود ،فاصله بسیار زیاد و حضرت روی این جنگ انگشت اشاره میگذارد که نرو. فاصله بسیار زیاد است. اقصی نقاط کشور متضرر می‌شوند. پیامبر در یک جنگ تبوک که دور از شهر با فاصله زیاد بود خود شرکت کردند اما حضرت را بعنوان نماینده در شهر گذاشتند تا مدیریت کند. پاسخ ۳ : مرحوم مجلسی در بحار پاسخی دادند. (جایی که حضرت فرموده ؛ فرمانده ای با دو گروه اهل بلا و خیرخواه روانه کن) علامه پاسخ داده ، در عصر حضرت تعداد چنین افرادی خیلی کم بود.امثال مالک و عمار انگشت شمار بودند. یک از دلایلی که پیامبر و علی صلواة الله علیهما شخصا بمیدان می‌رفتند شاید این مطلب بوده باشد که یاران به آن مقدار نبودند که جای آنان میدان جنگ را مدیریت کنند. پس خلیفه هیچ مرجعیتی ندارد که بر علی اولیٰ باشد. صحبت از مرجع فعلی ست نه مرجع حقیقی . فعلا حاکم و خلیفه است باید امور را اداره کند. ولی اگر حقانیت را بسنجیم قطعا خلافت با علی ست نه با دیگران. @ravanedel
بسم الله الرحمن الرحیم 💢 خطبه ۱۳۵ 💢 این خطبه بین امیرالمومنین و خلیفه سوم عثمان بوده . بعد از شهادت ابوذر غفاری روزی عمار گفت با تمام وجود میگویم خدا اباذر را رحمت کند . عثمان خشمناک شد و چند ناسزا به عمار گفت و اورا تهدید به تبعید ربذه مانند ابوذر کرد.و گفت از تبعید اباذر پشیمان هم نیستم. عمار: بخدا قسم میدانم تو قسی القلب ، پشیمان و ناراحت نمی‌شوی. بخدا قسم من همنشین درندگان بیابان باشم محبوبتر است برای من تا در کنار تو عثمان باشم. عثمان عزم جدی کرد برای تبعید عمار ، طایفه بنی مخزوم مدافع عمار ، نزد حضرت برای واسطه گری رفتند که عثمان از اینکار دست بردارد. با وجود اینکه چندین بار عمار را بقصد کشت کتک زده و ما چیزی نگفتیم. حضرت شخصا وارد بر عثمان شد «اِتقِ الله اَبها الرجل» دست از سر صحابه پیامبر بردار هر کسی در مسیر اسلام است با او بد رفتاری می‌کنی. ابوذر از صلحا مسلمین در تبعید غریبانه از دنیا رفت اکنون قصد عمار کرده ای . عثمان در جواب بی ادبی کرد که باید علی را تبعید کنم هر فسادی عمار و دیگران دارند با تحریک علی انجام می گیرد. فرمود: اگر میتوانی اینکار را بکن تا من زنده هستم نمی‌گذارم واما اینکه مرا عامل فساد و تحریک میدانی ، بدان عملکرد خود توست که صحابی را بر علیه تو می شوزاند.. عمل خود را تغییر بده و حضرت بیرون آمد. مغیرة بن اَخنس از یاران عثمان بعنوان گلایه نزد حضرت آمد که چرا با عثمان همراهی نمیکنی و به عثمان انتقاد داری. مغیره و پدر او در فتح مکه از روی ترس و اجبار اسلام آوردند و از منافقان سرسخت بودند و برادر او کافر ماند و در احد بدست حضرت کشته شد . مغیره کینه عجیبی از امام بدل داشت . گفت خلیفه بر تو حق حاکمی دارد برتو ولایت دارد و خویشاوند توست.حق او را اداکن. فرمود: دوست ندارم به عثمان اعتراض کنم مگر وقتی که حق را زیر پا می گذارد لحظه ای که سکوت جایز نیست فریاد میزنم. عثمان باید از کار خود دست بردارد. مغیره بی ادبی کرد و گفت اگر تو از کار خود دست نکشیدی تو را برجای خود می نشانم. فرمود: متن خطبه 🔷یابنَ اللعینِ الاَبتَر ای کسی که فرزند یک انسان ملعون هستی . ( اخنس پدر او از سران فتنه) و پدر تو ابتر است. ابتر ، دم بریده بدون فرزند، کاش هیچ فرزندی نداشت . اجاق کوری برای پدر تو بهتر بود ، تا فرزند فاسدی مثل تو باشد. 🔷والشجَرَةِ آلتی لا اَصلَ لَها ولا فَرعَ ، انتَ تکفیَنی ای کسی که پدر تو از شجره و دودمانی بود که تو هم مثل او ، نه اصل داری، نه ریشه و میوه . « مثلُ کلمةِ خبیثَةٕ کشجَرةِ خبیثَةٕ اجْتُثَّت مِن فوقِ الارض ما لها مِن قرار. ابراهیم - ۲۴ » بی اصل و نسب مانند درخت بی ریشه با اندک باد از جا در می آید. 🔷انتَ تکفینی ؟ تو از اخلاق بهره ای نبرده ای تو میخواهی مرا کفایت کنی و جلوی مرا بگیری ؟ در مقابل بی ادبی او، که حضرت را تهدید کرد .بشدت پاسخ میدهد . مادر نزاییده کسی که علی را تهدید کند. احدی جرأت تهدید ندارد تو مرا تهدید میکنی؟ 🔷فوَاللهِ ما اَعَزَّ اللهُ مَن انتَ ناصِرُهُ بخدا قسم کسی که تویاور او باشی او راهم بیچاره می کنی. عزیز نخواهد شد کسی که تو ناصر او باشی. 🔷ولا قامَ مَن انتَ مُنهِضُهُ کسی که تو اورا سر پا نگهداری ، هیچگاه سرپا نخواهد شد.. همیشه زمینگیر است. اصلا تو را حساب نمیکنم تو بدبختی که مدافع عثمان هستی و او هم مانند تو... 🔷اُخرُج عَنّا اَبعَدَ اللهُ نَواکَ از نزد من بیرون شو ، هیچگاه به مقصدی که داری[نَواک] خدا تو را نمی‌رساند.(نفرین) 🔷ثُمَ اَبلُغ جُهدَکَ فلا اَبقَی اللهُ علیکَ اِن اَبقَیتَ تمام تلاش و کوشش خود بکار بگیر (هر غلطی میخواهی بکن) هرگز نمیتوانی کاری پیش ببری. (یک اصطلاح و ضرب المثل است) اگر زنده ماندی برمن رحم نکن. توانستی بیا جلوی ما را بگیر. منظور؛ تا زنده ای از رحمت خدا بدور هستی ، پس هیچگاه نمی‌توانی برای من که متصل به رحمت خدا هستم قد علم کنی. ✅هرجا امام. شخص بزرگ ، انسان حری را تهدید کردند باید با تهدید پاسخ او را داد. @ravanedel اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا.
بسم الله الرحمن الرحیم شرح خطبه ها ۱۴۰۱/۷/۱۰ - ۵ ربیع الاول 💢 خطبه ۱۳۶ 💢 در امر بیعت شرح ماجرا طبق نقل شیخ مفید (رحمة الله): در زمان خلافت حضرت عده ای از اشراف و ذی‌نفوذان مانند سعد آبی وقاص، و عبدالله بن عمر فرزند خلیفه،حاضر به بیعت با امام نشدند. در این خطبه، حضرت به این فکر و منش تعرض دارند. که اگر دنبال حق هستید. حقانیت حکومت با من است. اگر طبق معیار سابق و رسوماتی که خلفای قبل انتخاب شدند، هم حساب کنید خلافت من ، نه تنها از آنها چیزی کم ندارد ، بلکه بمراتب از جهت دموکراسی قویتر و غنی تر است. 🔷لم تَکن بیعَتُکم ایایَّ فَلتَةً بیعت شما با من یک بیعت ناگهانی و بی فکر و تامل نبوده [فَلتةً] جریان بیعت من، مانند دیگران نیست. (اشاره واضحی ست به نکته ایی که عمر گفته بود.) (روزی خلیفه دوم در مورد انتخاب خلیفه اول گفته بود: بیعت ما با ابوبکر یک بیعت بی‌فکر و تامل بود. ناگهانی دور هم جمع شدیم بدون هیچ معیاری گفتیم ابوبکر خلیفه باشد. وخدا مسلمانها را از شرور خلافت بدون تفکر حفظ کرد و از رسیدن شر این انتخاب مانع شد.) البته از قبل برنامه ریزی داشتند و این ناگهانی برای مردم بود که در آن واقع شدند. و شرور آنهم فراوان به جامعه اسلامی وارد شد. اذعان تلخ عمر بود که حضرت همان را برای فرزندش عبدالله یاد آور میشود. با چند نفر مخالف و بیعت نکردن ، خلافت از بین نمی‌رود. خلفای قبل هم در بیعت گرفتن، عمار و ....بیعت نکردند با وجود اینکه از سران بزرگ صحابی بودند . در آنجا خلافت خلفا را قبول داشتید. در امر خلافت من قبول نمیکنید. پس به حقانیت خلافت من هم هیچ خللی وارد نمیکند. با معیار خود هم بسنجید باید تبعیت کنید و حق مخالفت ندارید. 🔷ولیسَ امْرِئٕ و اَمرُکم واحد امر من و امر شما مثل هم نیست. مردم در سطح جامعه دو دسته اند. الف) گروه خواص جامعه ، به حکومت رسیدن را برای عیش و نوش ، شهرت ، ثروت ، قدرت می خواهند. ب) گروه عوام و توده مردم که حکومت را برای رفاه می خواهند. بهتر بخورند ، کمتر مالیات بدهند. راحتتر زندگی کنند. امر من با امر شما فرق میکند اینست که آمدن من پای خلافت نه برای ثروت و شهرت و نه صرفا برای دنیای شماست. آمدم دین را در این سرزمین نهادینه کنم. لذا بین من و شما تفاوت اساسی هست. ✳️ صعصعة بن صوهان از یاران خواص حضرت برای تبریک گویی حکومت حضرت عرض کرد «لقد زَیَنتَ الخِلافة» علی جان تو به خلافت رسیدی ، به خلافت زینت و شرافت دادی. تو به خلافت رفعت بخشیدی. نه اینکه خلافت به تو رفعت و زینت بدهد. حکومت بتو نیازمند بود و تو به حکومت دلبستگی نداری ، جامعه ، برای هدایت بتو نیاز داشت.» خوشا بحال حکومت اسلامی که علی حاکم آن باشد. 🔷اِنّی اُریدُکم للهِ ، و انتم تُریدُونَنی لاَنفسِکم من میخواهم شما را خدایی کنم. به اوج برسانم. ولی شما مرا برای خود و دنیای خود می خواهید. آن هم وظیفهٔ حکومت است اما هدف من فقط معیشت خوب مردم نیست. دین و دنیا را می خواهیم متن نویسی: حیدری @ravanedel