eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
236 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
053-aleemran-fa-maleki.mp3
3.27M
سوره مبارکه باصدای استاد مومیوند 🦋🦋🦋🦋🦋 🟢«ترتیل کامل قرآن کریم با » @ravanedel👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 بسم الله الرحمن الرحیم 🍀 تلاوت امروز ما سوره مبارکه انعام صفحه 148 قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
39.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 بسم الله الرحمن الرحیم 🍀 تلاوت امروز ما سوره مبارکه انعام صفحه 149 قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️استاد شوشتری حفظه الله: 📌بنده به خواهران و برادران جوان توصیه می کنم یک اربعین این زیارت نامه که با این عبارت شروع می‌شود را بخوانید : 🔸اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَهَ اللَّهِ وَ خَلِيفَهَ آبَائِهِ الْمَهْدِيِّينَ 🔹یک جمله ای در این زیارت است که گفته میشود: 💥 یا صاحب زمان من شما را به عنوان امام ، راهنما،سرپرست و مرشد قبول کرده ام و دیگر کسی را با این عناوین غیر شما قبول ندارم «رَضِيتُكَ يَا مَوْلاَيَ إِمَاماً وَ هَادِياً وَ وَلِيّاً وَ مُرْشِداً لاَ أَبْتَغِي بِكَ بَدَلاً وَ لاَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِكَ وَلِيّاً» 📗 مفاتیح الجنان بعد از زیارت و دعای پس از آل یاسین ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ ✔️ کانال رسمی آیت الله عبدالقائم شوشتری 👇👇👇👇
هدایت شده از وارثون
روزی خدمت پدر- علامه حسن زاده آملی- بودم. ایشان درحال بیان مسئله‌ای نسبت به حیوانات بودند که فرمودند: «حیوانات را اذیت و آزار نکنید زیرا آنها هم موجودات خداوند هستند» سپس این مطلب را نقل کردند و گفتند: فردی در آمل با پاهای شکسته و عصازنان نزد من آمد و گفت آقا! من چند روز پیش که از منزل خارج می‌شدم، دیدم یکی از اردک‌ها یک لنگ کفشم را در دهانش گرفته و دو متر آن طرف‌تر برده است؛ من هم سنگی برداشتم و از دور به سمت اردک پرتاب کردم؛ آن سنگ به پای اردک خورد و پای آن شکست و به پوستش آویزان شد؛ یعنی شدت ضربه به حدی بوده که پای حیوان قطع شده بود! این اردک برگشت و نگاهی به من کرد. من نیز کفشم را پوشیدم و به سمت خیابان رفتم. هنوز چند دقیقه‌ای طول نکشیده بود که تصادف کردم و جفت پاهایم شکستند! آنگاه علامه فرمودند: خیال نکنید که حیوانات، چون اسم حیوان روی آنهاست کاری از دستشان ساخته نیست. روایت است که بعضی از پرندگان حلال گوشت، فردا در قیامت از دست شخصی که او را شکار کرده است، شکایت می‌کنند و می‌گویند این فرد نیازی به گوشت من نداشت و برای سرگرمی‌، من را شکار کرد. ایشان می‌فرمودند: مواظب حیوانات باشید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوخت از دردِ جدایی دل به امّیدِ وصال... یارب فرج امام زمان ما را برسان! @ravanedel
rad-007as ss.mp3
12.8M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 7 @ravanedel 🆔
rad-008as ss.mp3
12.59M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 8 🆔 @ravanedel
تناظر دوگانه های اسرائیل و ایران چکیده سخنرانی حجت الاسلام / هیات آرمان انقلاب(جامعه پزشکی)/ ۲۷مهر۱۴۰۲ ▫️ایران و اسرائیل هریک در دوگانه ای مهم قرار دارند که بدون درک آن نمی توان تحلیل درست از صحنه و هم توصیه و راهبرد درست داد! 1⃣ اسرائیل در دوگانه دولت اسرائیل_سرزمین اسرائیل: صهیونیزم پدیده ای مدرن است که در "بستر سکولاریزم" متولد شد و ناگزیر به استانداردهای آن است! از سوی دیگر مخاطبش قوم یهود است ولاجرم با "مذهب" کار می کند. لذا همزمان پایتختِ "ارزشهای لیبرال" (مثل هم جنس گرایی و...) و هم "افراطی ترین گرایش های مذهبیِ تکفیری" است! ⬅️ تقاضای جهانی از او، سکولاریزم است که برآیندش "دولت اسرائیل" است؛ به شکل دموکراتیک سرکار می آید و همراه با ارزشهای لیبرال است. ⬅️ تقاضای قوم یهود از او، رسالت مذهبی است که در مفهوم "سرزمین اسرائیل"(ارض موعود) خود را نشان می دهد. • آمایش جمعیتی در آنجا: - یهود سکولار ۴۰٪ - یهود سنتی ۲۳٪ - یهود مذهبی ۱۰٪ - یهود ارتدکس افراطی ۸٪ دو دسته آخر خواهان اجرای شریعت و قانون رسمی شدن اصول دین یهودند. سکولارها معمولا مناصب سیاسی دولت و مذهبی ها نهادهای اجتماعی را پر می کنند. ⬅️ اسرائیل اینگونه توانسته در دوگانه یاد شده تعادل ایجاد کند. یهودی زاده های کمتر متدین و جامعه جهانی را با یک دولت سکولار که از کنسرت ها تا دیگرباشی ها را حمایت می کند، راضی کند؛ و یهودی های مذهبی و متعصب را با اعطای ارض موعود و یادگارهای تورات راضی کند. • هارمونی انطباق و شکاف در این دوگانه بسیار حائز اهمیت است: - وقتی در جنگ۱۹۶۷، صحرای سینای مصر و جولان سوریه و اماکن مقدسی از تورات به سرزمین اشغالی اضافه شد، مذهبی ها را مایل به دولت سکولار کرد و آنرا معجزه و نشانه الهی تلقی کردند. اینگونه "دولت اسرائیل" و "سرزمین اسرائیل" همگرایی بیشتر یافتند. ارتش اسرائیل(در دولت)= ارتش خدا خوانده شد و حتی یهودیان مذهبی اقبال بیشتری در سِمَت های ارتش از خود نشان دادند. خاخام تسوی یهودا کوک (پدر معنوی جنبشی تندرو) می گوید: "صهیونیزم پاسخی به ندای پروردگار است. باید گفت که صهیونیزم نشأت گرفته از اراده الهی بوده و در قالب جنبش سکولار ظهور و بروز یافته است. اراده خداوند را اجرا می سازند. صهیونیست ها اگر به دنبال اجرای یک پروژه سکولار ملی باشند، ابزاری در دست خداوند خواهند بود و خدا به وسیله آنها آزادی قوم یهود را رقم خواهد زد." - در مقابل وقتی انتفاضه (مثل الاقصی سال۲۰۰۰) شکل می گیرد، نسبت به دولت اسرائیل تردید می کنند! انتفاضه ها، "سرزمین اسرائیل" را نشانه گرفته و میخواهند مانع پیشروی آنها یا اخراج آنها از اورشلیم و قدس شوند. از اینرو وقتی مورد اقبال واقع می شوند یهود مذهبی، سرزمین را هم در معرض خطر می بیند. - سطح درگیری سازشکاران (خودگردان یا شاهان منطقه) در حد برخی دولت های اسرائیل است؛ که لیکود بهتر است یا حزب کار؟! ولی اصل سرزمین اسرائیل را پذیرفته اند. در این سطح دولتهای آمریکا هم تفاوت قائل اند؛ بایدن هم کنار معترضان خیابانی نتانیاهو، گله مند بود. ⬅️ اما نوک فلش طوفان الاقصی، "سرزمین اسرائیل" بود نه نتانیاهو و رقبایش؛ پس تهدیدش بسی بیشتر از ائتلاف سیاسی رقبای سیاسی است. • مطالبات طرح شده توسط دولت جمهوری اسلامی تا کنون؛ "محاکمه"(نتانیاهو)، "اخراج سفرای اسرائیل از کشورهای اسلامی" و "تحریم کالاهای اسرائیلی" بوده است. اینها و در حد مواجهه با "دولت اسرائیل" است نه "سرزمین اسرائیل"! انتفاضه و مقاومت بُردش، سلب سرزمین اسرائیل بوده نه محاکمه یک جانی یا اخراج موقت یک سفیر که دولت اسرائیل هم خود ممکن است چنین کند.(دقت کنید) ادامه در بخش دوم @ravanedel
تناظر دوگانه های اسرائیل و ایران 2⃣ ایران در دوگانه امت گرایی اسلامی_منافع ملی در چارچوب دولت-ملت مدرن: - ایران نیز از حیث "انقلاب اسلامی"، "امت گرا" بوده است. امام خمینی از "جمهوری های اسلامی مستقل و متحد" در جهان اسلام می گفت. در فصل اول قانون اساسی -که بمثابه اصولِ اصول است- هم آمد: "تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان"(بند۱۶اصل۳) در اصول بعد(اصل۱۵۰) درباره سپاه پاسداران آمد "برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا می ماند". از همین جا "سپاه قدس" در آمد. - اما از حیث "نظام جمهوری اسلامی ایران"، "ملت گرا" و عضوی از اعضای سازمان ملل با قواعد و کنوانسیون های آن است! مثلا نمی تواند در امور داخلی کشورها دخالت کند! از اینرو در بحرین، دخالتی نمی کند و در سوریه و عراق پس از دعوت دولتهای قانونی، علیه داعش ورود می کند. • طیف بندی جمعیتی ایران: به حسب برخی پیمایش ها (کامل منتشر نشده) حدود ۲۲٪ از مردم ایران -که عمدتا از طبقه متوسط به بالا و در کلان شهرها زندگی می کنند- گرچه مذهبی هستند لکن "اسلام سیاسی" را قبول ندارند و خواهان ارتباط با آمریکا و به رسمیت شناختن اسرائیل اند! اینها دولت-ملت کنونی ایران را سلب نکرده و جزء براندازان هم نیستند. از همین جا، جهاد تبیین و همراهی عمومی و اکثریت قاطع لزوم می یابد. • دولتهای غربگرا در ایران نیز از انقلابی ها متفاوت اند. در ۴۰سال گذشته رجال سیاسی و اردوگاهی پدید آمده که دولت-ملت و صرفا منافع ملی را بر امت گرایی و انقلابی گری ترجیح می دهد. برخی از این رجال در مجاری تصمیم سازی نظام بوده و هستند. دبیر شورای امنیت وقت در سال۸۳ صراحتا گفت: "یکی از مباحث مهم و زیربنایی در این زمینه همان بحثی است که کم و بیش هنوز در گوشه و کنار فضای ذهن نخبگان ما خلجان می کند و آن اینکه آیا می خواهیم "جمهوری اسلامی ایران" باشیم یا می خواهیم "انقلاب اسلامی" باشیم؟ اگر بناست انقلاب اسلامی باشیم، رسالت بسیار بزرگی بردوش داریم یعنی ما انقلاب اسلامی هستیم و می خواهیم این فرهنگ را در سطح منطقه و جهان اسلام نشر بدهیم و قاعدتاً قدرت و ثروت خودمان را هم در سایه آن می بینیم و بر این مبنا هر مقدار انقلاب اسلامی بسط و گسترش پیدا کند به طور طبیعی بر قدرت و حتی ثروت ما افزوده خواهد شد. اما اگر می خواهیم جمهوری اسلامی ایران باشیم، رسالت اولیه و اولویت ما جمهوری اسلامی ایران است پس باید مسیر دیگری را بپیماییم و با اقتدار ج.ا.ا و تامین قدرت و ثروت است که به استحکام آن خواهیم رسید و هدف محوری ما حفظ این نظام خواهد بود". (ماهنامه راهبرد ش۳۹) ⬅️ در بین این دوگانه است که: - مقامات در سخنرانی ها و آرمان خوانی ها بیشتر امت گرا بروز کرده اما در اقدامات و روال تصمیم سازی بیشتر دولت-ملت و منافع ملی را لحاظ می کنند. - در آزمایش موشک، رویش مرگ بر اسرائیل نوشته و ماکت دیمونا را هدف فرضی قرار می دهیم اما در دشمنی واقعی اسرائیل با مسلمانان غزه و کشتن بچه ها، تا مرزمان تهدید نشده یا از سوی دولت قانونی آنجا دعوت نشده ایم، صبر می کنیم و یا پنهانی و غیر مستقیم به گروه های مقاومت کمک می کنیم. ⬅️ نقطه تعادل در این دوگانه، ابتکاراتی برای جمع بین آندوست. بطور واضح: ۱. شکستن محاصره غزه و رساندن کمک های ضروری(آب و غذا و دارو) وظیفه انسانی و امتی ماست که هیچ پروتکل بین المللی هم آنرا دخالت در امور دیگر کشورها نمی داند. چون احتمال ممانعت اسرائیل هست، جمهوری اسلامی می تواند امنیت این محموله ها را در دریا و خشکی تا رسیدن به دست مردم غزه تامین کند. کشتی های نظامی اش، کشتی امداد رسانی را اسکورت و تهدید آنرا، تهدید مرزهایش بخواند. به سازمانهای بین المللی اجازه بازرسی کشتی امدادی را بدهد و کمک های کشورهای اسلامی را به دست مردم غزه برساند. از این پس در صورت تعرض، حق دفاع از خود دارد و اگر بدون تعرض به مسلمانان غزه برساند پیروزی خود را تثبیت و شکست دادن مردم غزه با گرسنگی و تشنگی را می شکند. ۲. گروه های مقاومت آسان تر از دولت ج.ا.ا می توانند بهانه مداخله نظامی و کمک به برادران خود را بیابند. ۳. خط قرمزی (مثل اشغال زمینی غزه)، می تواند امت اسلامی شود و کشورها -از جمله ایران اسلامی- و گروه های مقاومت را متعهد بدان کند. اینجور فضای جهانی هم ایران یا حزب الله را شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نمی داند. ⬅️ پرداختن به ابتکاراتی که فریاد رسی مظلومان را با کمترین هزینه بین المللی تامین کند، باید کار نخبگان سیاست و مورد مطالبه مردم انقلابی باشد. امام سجاد(ع) در دعای۸ صحیفه سجادیه فرمود: "اللهم اعوذ بک من... ان نَعضُدَ ظالماً اَو نَخذُلَ ملهوفاً خدایا پناه می برم به تو از اینکه یاریگر ظالمی یا خوار کننده داغدیده و ستمدیده ای باشم. @ravanedel
مروری بر کتاب کتاب سرگذشت فلسطین اثر عمیقی در بین روشنفکران و مبارزان آن روزگار بجا گذاشت. برای نمونه مرحوم دکتر مصدق به یکی از دوستان خود نوشت: «از کتاب سرگذشت فلسطین بسیار استفاده نمودم و حیفم آمد که این کتاب در گوشه‌ای بماند و مورد استفاده قرار نگیرد.» وی همچنین مبلغی را هم برای خرید و پخش این کتاب اختصاص داد... در پژوهش حاضر، پژوهنده تلاش کرده تا بحران کنونی خاورمیانه عربی، به ویژه کشمکش اعراب و اسرائیل را ریشه‌یابی و تبیین کند .به این منظور تحولات سیاسی این منطقه در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی بررسی می‌شود و طی آن ظهور جنبش صهیونیسم و طرح بازگشت یهودیان به فلسطین، همچنین آغاز جنبش ناسیونالیسم عرب تشریح می‌گردد . 🔖 ۱ 📌اگر شیعیان ما... 🔰احتمالاً این جمله را زیاد شنیده‌اید که اگر شیعیان درست عمل کنند، ظهور به تأخیر نخواهد افتاد؛ اما سوال اینجاست که شیعیان باید چگونه عمل کنند، یا اینکه شیعیانِ واقعی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ 🔆برای همین تصمیم گرفتیم برای پاسخ به این سوال، ویژگی‌های یاران امام زمان را باهم مرور کنیم تا هرچه بیشتر خودمان را به این صفات نزدیک کنیم. اما ابتدا باید باور کنیم که یارانِ حضرت در همین جامعه و از جنس خود ما هستند؛ فقط جنسِ تلاششان مردانه ‌است 🔻آن‌ها می‌دانند که کلیدِ قفل ظهور به دست آن‌هاست و آن را امری غیبی و مربوط به دیگران نمی‌دانند. به امید اینکه مردی از خراسان یا یمن قیام کند، در خانه نمی‌نشینند تا تنها تماشاگر این سناریوی از پیش تعیین شده باشند. آن‌ها یقین دارند که می‌توانند با ارادهٔ آهنینشان زمینه‌ساز ظهور باشند و عقربه‌های آن را جلو بکشند. 🔹در پیام‌های چهل‌گانه‌ٔ «ویژگی یاران امام زمان» ویژگی‌های یاران را به سه دسته‌ٔ ویژگی‌های ظاهری، نفسانی و عملی تقسیم کرده‌ایم و این مباحث و مأموریت‌های مهم یاران را به تدریج تقدیم شما خواهیم کرد. @ravanedel
یک خاطره‌ای از خودش نقل کرد که در زمان گلدا مئیر بعد از حوادثی که در فلسطین رخ داده بود، گلدا مئیر به بایدن گفته بود «شما نگران نباشید چون ما جایی نداریم که بریم. خب این مردم فلسطین جایی دارند که بروند؟ شما رفتید کشور این‌ها را گرفتید. بایدن حق می‌داد به گلدا مئیر که گفته بود هر حادثه‌ای رخ بدهد ما جایی نداریم برویم خب شما از جای دیگری آمدید اینجا این مردم فلسطین جایی دارند بروند؟ چرا به این موضوع نمی‌اندیشند؟ در دوره‌های گذشته نظریات مختلفی مطرح شد. به خاطر دارم رهبر معظم انقلاب در یک کنفرانس بین‌المللی این موضوع را مطرح کردند که مسئله فلسطین باید براساس یک نظام دمکراتیک حل بشود بگذارید یک رأی‌گیری بشود، یک رفراندمی شود ببینیم مردم نظرشان چیست هر چه مردم گفتند همان عمل شود. خب شما این را نپذیرفتید حتی شما به صلح اسلو متعهد شدید اما آن را هم انجام ندادید طرح‌های دیگر هم همینطور چند تا طرح صلح مطرح شد شما عمل نکردید؟ حالا در این شرایط مردم فلسطین باید چه می‌کردند؟ چه کنند؟ خودتان را جای آن‌ها بگذارید مثل این می‌ماند که یک عده آدم شرور بیایند در یک محله‌ای یا خانه‌ای مردم آن خانه را بیرون کنند بعد هر که هم بخواهد از آنجا بیرون برود را دو گلوله به پایش شلیک کنند. خب آن فرد چاره‌ای برایش نمی‌ماند جز آنکه خودش را منفجر کند و کل خانه را از بین ببرد همه امکاناتش را گرفته‌اید. در ضمن به او شلیک هم می‌کنید باید در قضاوت افراد خودشان را بگذارند جای آن‌ها. آن‌ها را از خانه‌شان بیرون کرده‌اید، سال‌هاست شکنجه‌شان می‌دهید زندان‌هایتان پر است از مردم فلسطینی هیچکدام از طرح‌های صلح را هم نپذیرفته‌اید. خب مردم باید چه کار کنند؟ کسی از کشته شدن زن و کودک خشنود نیست ولی این حملات را باید در متنی که آنجا برقرار است دید نه اینکه در جای دیگری نشست و قضاوت کرد. باید دید آن مردم که ۷۰ سال است گرفتار این پدیده‌اند باید چه بکنند؟ به هرحال موضوع برمی‌گردد به اینکه یک بی‌عدالتی در صحنه بین‌المللی شده است و کسی نمی‌خواهد حلش کند و این مسئله افتاده در گردابی که مرتب مسائل جدید ایجاد می‌کند و تا عادلانه حل نشود زنده خواهد بود و حل نخواهد شد. این‌ها خیال می‌کنند بروند پهن بشوند در یک کشور و کل آن را بگیرند نتیجه‌بخش خواهد بود مگر آمریکایی‌ها به عراق و افغانستان نرفتند؟ فکر می‌کنند با این کار مسئله فلسطین حل می‌شود قضیه را ساده گرفته‌اند با یک ملتی روبه‌رویید که از خانه بیرونشان کرده‌اید و سال‌ها زجرشان داده‌اید فکر می‌کنید چرا مسئله فلسطین بعد از ۷۰ سال همچنان زنده است؟ به همین دلیل است که در صحنه بین‌المللی یک برخورد عادلانه نشده است حتی کشورهای عربی؛ شما یک ملت را رها می‌کنید و حمایت نمی‌کنید و بعد می‌روید طرح همکاری با نیروی اشغالگرش می‌بندید این وضع به وجود می‌آید که سران رژیم صهیونیستی و رهبران جهان این مقدار پررو می‌شوند که رفتار خشونت‌آمیز خود در قبال فلسطینی‌ها را علنی می‌کنند. حداقل در شرایط فعلی روابط‌تان را تعلیق کنید که بفهمند ادامه این رفتار برایشان هزینه‌ساز است. امیدواریم إن‌شاءالله مسئله به گونه‌ای حل شود که اجحاف بزرگی که در حق این ملت مظلوم شده است به نحو اساسی حل و فصل شود.»
مروری بر کتاب کتاب سرگذشت فلسطین اثر عمیقی در بین روشنفکران و مبارزان آن روزگار بجا گذاشت. برای نمونه مرحوم دکتر مصدق به یکی از دوستان خود نوشت: «از کتاب سرگذشت فلسطین بسیار استفاده نمودم و حیفم آمد که این کتاب در گوشه‌ای بماند و مورد استفاده قرار نگیرد.» وی همچنین مبلغی را هم برای خرید و پخش این کتاب اختصاص داد... در پژوهش حاضر، پژوهنده تلاش کرده تا بحران کنونی خاورمیانه عربی، به ویژه کشمکش اعراب و اسرائیل را ریشه‌یابی و تبیین کند .به این منظور تحولات سیاسی این منطقه در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم میلادی بررسی می‌شود و طی آن ظهور جنبش صهیونیسم و طرح بازگشت یهودیان به فلسطین، همچنین آغاز جنبش ناسیونالیسم عرب تشریح می‌گردد . 🔖 ۱ 📌اگر شیعیان ما... 🔰احتمالاً این جمله را زیاد شنیده‌اید که اگر شیعیان درست عمل کنند، ظهور به تأخیر نخواهد افتاد؛ اما سوال اینجاست که شیعیان باید چگونه عمل کنند، یا اینکه شیعیانِ واقعی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ 🔆برای همین تصمیم گرفتیم برای پاسخ به این سوال، ویژگی‌های یاران امام زمان را باهم مرور کنیم تا هرچه بیشتر خودمان را به این صفات نزدیک کنیم. اما ابتدا باید باور کنیم که یارانِ حضرت در همین جامعه و از جنس خود ما هستند؛ فقط جنسِ تلاششان مردانه ‌است 🔻آن‌ها می‌دانند که کلیدِ قفل ظهور به دست آن‌هاست و آن را امری غیبی و مربوط به دیگران نمی‌دانند. به امید اینکه مردی از خراسان یا یمن قیام کند، در خانه نمی‌نشینند تا تنها تماشاگر این سناریوی از پیش تعیین شده باشند. آن‌ها یقین دارند که می‌توانند با ارادهٔ آهنینشان زمینه‌ساز ظهور باشند و عقربه‌های آن را جلو بکشند. 🔹در پیام‌های چهل‌گانه‌ٔ «ویژگی یاران امام زمان» ویژگی‌های یاران را به سه دسته‌ٔ ویژگی‌های ظاهری، نفسانی و عملی تقسیم کرده‌ایم و این مباحث و مأموریت‌های مهم یاران را به تدریج تقدیم شما خواهیم کرد. 🆔@ravanedel