eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
180 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۰/۲۶ .۴رجب 💢 حکمت ۶١ 💢 💠وَ قَالَ (علیه السلام): الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ، حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ زن عقربی است که نیش [اللَّسْبَةِ] او شیرین است.[حُلْوَةُ] ❇️اهمیت این حکمت به جهت شبهاتی است که در مورد تعریف حضرت از زن و زن ستیز بودن ائمه به وجود آمده، البته طرح همه ی این شبهات با دیدگاه ائمه( کرامت انسانی مشخص کننده جایگاه هر شخص است) سازگاری ندارد،ولی با نگاهی واقع بینانه و بدون تعصب میتوان حقیقت کلام مولا را دریافت. ❇️ زن گرچه همچون عقرب گزنده است; اما معاشرت با او داراى فوايد و بركات و آثار مثبتى است كه آن را جبران مى كند و به دليل اين آثار معاشرت با او مطلوب است. 👈🏻مقدمه 1️⃣ در قرآن، نهج البلاغه و روایات تعابیر زیادی در مدح زنان داریم: ✅ آسیه الگوی مردان و زنان: 《وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ؛ تحریم - ۱۱》 و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام که گفت: 《 رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ》 «پروردگارا! خانه‌ای برای من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش!» دبنی که حضرت فاطمه و حضرت زینب و... علیهن السلام را نمونه های برای عالمیان معرفی میکند چطور به زن ستیزی متهم میشود. ✅ مسکنت و آرامش با زن است: 《 وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا؛ روم - ۲۱》 و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، 《وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ》 و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند! ⏪ تهیه مسکن با مرد است ولی این مسکن که سنگ و آجر است، آرامش و آسایش، مسکنت این خانه را زن باید ایجاد کند. ✅ما ماموریم به صله رحم نه صله اصلاب، ما ماموریم به انس و ارتباط با اقوام که این مهربانی و انس را از رحم مادر به ارث میبریم و صلب پدر چنین عاطفه و محبتی را ندارد. ✅در نامه ۳۱در رابطه با جایگاه زن میفرماید: ّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَة ✅ ملاک خوبی مرد، خوبی او با همسرش است، پیامبرصل الله علیه و آله و سلم میفرماید: خَیرُكُم خَیرُكُم لِنِسائِكُم وَ بَناتِكُم بهترین شما کسانی هستند که بهترین سرپرست و نگهبان برای زنان و دختران خود باشند. ❇️ امام جعفرصادق علیه السلام میفرمایند: اَكَثَرُ الخَیرِ فی‌النِّساءِ بیشترین خیر و برکت همراه با زنان است. ✳️ رساله حقوق امام سجاد علیه السلام : و امّا حَقُّ الزَّوجَةِ و امّا حق همسر، فَأَنْ تَعلَمَ أَنَّ الله عَزّوَجَلّ جَعَلَها لَكَ سَكَناً و اُنساً بدان که خدای متعال او را برای تو محلّ اُنس و آرامش قرار داده. فَتَعلَمَ أَنَّ ذلِكَ نِعمةً مِنَ اللهِ عَلَیكَ فَتُكرِمُها وَ تَرفِقُ بِها و این یک نعمت الهی بر تو است که او را گرامی بداری و با رفق و مُدارا با وی رفتار نمایی. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰@ravanedel🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
👈🏻مقدمه 2️⃣ امیرالمومنین نه اهل شوخی بوده است نه اهل اهانت و توهین. (پس نمیتوان سخن ایشان را حمل بر توهین و یا شوخی دانست، ان هم با نیمی از جمعیت انسانها) : حضرت در خطبه ۸۴ در پاسخ به عمرو عاص که حضرت را فردی شوخ طبع و اهل مزاح و شوخی بسیار معرفی میکرد تا شایستگی ایشان را برای حکومت زیر سوال ببرد میفرماید:  عَجَباً لاِبْنِ النَّابِغَةِ! در شگفتم از پسر نابغه، يَزْعُمُ لاِهْلِ الشَّامِ أَنَّ فِىَّ دُعَابَةً، وَ أَنِّي امْرُؤٌ تِلْعَابَةٌ، به مردم شام چنین وانمود می کند که من بسيار مزاح مى كنم و مردى شوخ طبعم و اهل لعب و بازيچه ام. أُعَافِسُ وَ أُمَارِسُ! لَقَدْ قَالَ بَاطِلا وَ نَطَقَ آثِماً.... اين سخنى است باطل و گناه آلود كه عمرو بر زبان آورده.... أَمَا وَاللهِ إِنِّي لَيَمْنَعُنِي مِنَ اللَّعِبِ ذِکْرُ الْمَوْتِ به خدا سوگند، ياد مرگ مرا از هر بازيچه و مزاحى باز مى دارد ✅ قرآن که میگوید مثل فلان گروه مثل کلب و حمار است این توهین نیست!! همانگونه که آیت الله جوادی مثال میزند: سگ شکاری دنبال پرنده ای که شکار شده میرود، این پرنده که گوشت لذیذی دارد را به دندان میگیرد، گرسنه است ولی آن را به صاحبش بر میگرداند ولی بعضی انسان ها از زیر میزی و روی میزی نمی گذرند و این معلوم است از آن حیوان بدتر است. 🔺در مورد بلعم باعورا فرمود: 《فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ؛ اعراف - ۱۷۶ 》 مثل او همچون سگ هار است که اگر به او حمله کنی، دهانش را باز، و زبانش را برون می‌آورد، و اگر او را به حال خود واگذاری، باز همین کار را می‌کند. 《مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ؛ جمعه - ۶۲》 مثَل كسانى كه تورات به آنها داده شده و بدان عمل نمى‌كنند مثَل آن خری است كه كتابهايى را حمل مى‌كند. 🔺امیرالمومنین در خطبه ۳۶ به خوارج فرمود: وَ أَنْتُمْ مَعَاشِرُ أَخِفَّاءُ الْهَامِ سُفَهَاءُ الْأَحْلَامِ وَ لَمْ آتِ شما اى بى خردان، سبک مغز و سفیه هستید . لَا أَبَا لَكُمْ بُجْراً وَ لَا أَرَدْتُ لَكُمْ ضُرّاً. ای بی ریشه ها، من كه اين فاجعه  حکمیت را به بار نياوردم و هرگز زيان شما را نخواستم. 👈🏻مقدمه 3️⃣ وقتی بحث تشبیه ، تمثیل ، کنایه و استعاره پیش می آید باید از ظواهر عبور کرد و به آن غرض متکلم پی برد. اینکه ما میگوییم فلانی "مثل شیر" است، غرضمان اثبات شجاعت و تعریف از اوست. وقتی میگویند "زید کثیر الرماد" یعنی او در خانه اش باز است (نه اینکه زغال خانه اش زیاد است) 🔺خود حضرت در خطبه ۱۵۳ وقتی خواستند در مورد زنان مطلبی بفرمایند، فرمود: اعْقِلْ ذَلِكَ فَإِنَّ الْمِثْلَ دَلِيلٌ عَلَى شِبْهِه‏ به مثال من عاقلانه نگاه کن، مثال را برای مثال نمی گویم، میخواهم تو از این تشبیه و مثال به یک نکته دیگر متوجه شوی و آن را در یابی. 👈🏻نتیجه گیری: ✅بر اساس سه مقدمه ذکر شده (زن در اسلام جایگاه بالایی دارد.،امیرالمومنین اهل شوخی و توهین نیست، تشبیه و تمثیل معنای خاص خودشان را دارند.) معنای حکمت ۶۱ (الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ، حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ) عبارت است از: 1️⃣این کلام مانند بسیاری از تعبیرات قرآن، روایت و حتی مکالمه های روزمره به معنای صددرصد زنان نیست بلکه به معنای غالبی است. به عنوان مثال میگوییم زنان احساسی هستند و مردان خشن. این یک قاعده ی عمومی است ولی شاید زن خشن و مرد احساسی هم پیدا بشود. همچنین قرآن میفرماید: 《 إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ》 در حالی که انبیاء و اولیاء از این قاعده ی کلی خارج هستند. ⏪ پس در حکمت ۶۱ نیز زن های تربیت شده به آداب الهی که مراقب زبان هستند و دل نمی شکنند و وظایفشان را انجام میدهند از این قاعده مستثنی هستند. 2️⃣غالب زنان یک زبان تیزی دارند و با نیش و کنایه میتوانند خیلی جو را ملتهب کنند. مردها معمولا چنین زبانی ندارند( نه خیلی روی کلماتی که به کار میبرند توجه میکنند نه به حرفهای دیگران توجه میکنند.) ولی زنها چون خودشان با نیش و کنایه حرف میزنند، به محض اینکه دیگران حرفی میزنند میگویند منظورش این بود، غرضش این بود و... ⏪زن اگر چه یک زبان تند و تیز دارد و گاهی نیش میزند ولی این نیش شیرین است. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰@ravanedel🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
شیرین بودن نیش زن: 1️⃣میتواند اشاره به ظرافت سنجی های زن باشد که از برخی جملات برخی معانی را بیرون میکشد و از برخی شعرها برخی نکات را به دست میآورد. 2️⃣میتواند تسلا و آرامشی باشد که حضرت به مردها میدهد. که اگر این نقطه ضعف در زن هست، ولی شیرینی های فراوانی در او هست که تو میتوانی از این ضعف بگذری و زندگی شیرینی داشته باشی. (همانطور که مرد هم شاید مشکلات و نقص هایی داشته باشد ولی اقتداری دارد که زندگی را برای زن شیرین میکند) ⏪معنای کلی: با تند و تیز بودن کلام زن بسازید. 🔺در کتاب اصول کافی بَابُ حَقِّ الْمَرْأَةِ عَلَى الزَّوْج‏ امده: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا حَقُّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا الَّذِي إِذَا فَعَلَهُ كَانَ مُحْسِنا به امام صادق فرمودند:حقّ زن بر مرد چيست كه هر گاه مرد آن را به جاى آورد نيكوكار است؟ قَالَ يُشْبِعُهَا وَ يَكْسُوهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا فرمود : خوراك و پوشاكش را فراهم آورد و اگر نادانى و جسارتى كرد او را ببخشد . وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كَانَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ أَبِي ع تُؤْذِيهِ فَيَغْفِرُ لَهَا. همچنین حضرت فرمود پدرم همسری داشت که بسیار ایشان را اذیت میکرد ولی پدرم او را می بخشید. 3️⃣شاید مقصود از نیش، عشق افراطی و اطاعت محض باشد: همیشه یکی از حربه هایی که در طول تاریخ برای به انحراف کشیدن صاحبان قدرت بوده، ( داستان یوسف و دسیسه زلیخا از این دست است) ، استفاده از جذابیت های جسمی و جنسی زن بوده است. حضرت میفرماید زن اگر چه شیرینی هایی دارد ولی از اسارت در دست آنها بپرهیزید که نیش کشنده ای دارند. 🔺منهاج البراعه: إِذا أَحْصَيتَ وَجَدْتَ الْمَقْتُولِينَ بِسْمِّ الْحَيّاتِ وَ اَلْعَقَارِبِ مَعْدُودِينَ فِي كُلِّ عَصْرٍ وَ مِصْرَ در طول تاریخ، کسانی که با سمّ مار و عقرب کشته شده باشند زیاد نیست وَ لَكِنَّ اَلْمَقْتُولَينِ رُوحاً وَ مَعَنَا بِسّْمِّ فِتْنَةِ اَلْمَرْأَةِ غَيْرُ مَحْصُورٍ جِدّا ولی کسانی که به سبب فتنه گری های زنان دچار مرگ شده اند خیلی زیاد اند. ⏪چه کسانی که دل به یک زن دادند و دین فروختند (در مورد ابن ملجم معروف است که او به خاطر عشقی که به قطّام داشت و شرطی که قطام برایش گذاشت ، امیرالمومنین را به شهادت رساند.) چه حاکمان و شاهانی که به سبب زنان دربار حکم به اعدام و قتل و حمله داده اند و افرادی را به کشتن داده اند. ⏪زنی که تربیت شده نباشد عقربی است که میتواند مرگ به بار بیاورد، جامعه را به فتنه بکشاند هر چند از جهت ظاهری زیبایی و شیرینی هم دارد. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━@ravanedel🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
4️⃣این حکمت اشاره دارد به ویژگی های عقرب که در برخی زنان یافت میشود. توضیح: در قرآن کریم و روایات بحثی داریم تحت عنوان "مسخ". مسخ یعنی گروهی از اقوام گذشته بر اثر گناهان خاصی تغییر چهره میدادند و به شکل حیوان در می آمدند که این یکی از عذاب های الهی بوده است. (انسان های مسخ شده بعد از سه روز از دنیا می رفته اند و اینکه برخی میگویند فلان حیوان مسخ شده انسان است درست نیست. حیوانات از قبل بوده اند، برخی انسان ها به شکل حیوان در می آمدند و می مردند) 🔺امام کاظم فرمود اشخاص مسخ شده به شکل ۱۳ حیوان در می آمدند: الْمُسُوخُ ثَلَاثَةَ عَشَرَ مسخ‌شدگان، سیزده گروه هستند. الْفِيلُ وَ الدُّبُّ وَ الْأَرْنَبُ وَ الْعَقْرَبُ وَ الضَّبُّ وَ الْعَنْكَبُوتُ وَ الدُّعْمُوصُ  وَ الْجِرِّيُّ وَ الْوَطْوَاطُ وَ الْقِرْدُ وَ الْخِنْزِيرُ وَ الزُّهَرَةُ وَ سُهَيْلٌ فیل، خرس، خرگوش، عقرب، سوسمار، عنکبوت، کرم، مارماهی، خفاش، میمون، خوک، زهره، سهیل قِيلَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا كَانَ سَبَبُ مَسْخِ هَؤُلَاءِ پرسیدند علت مسخ اینها چه بوده است؟ فرمود: برخی از انها مردانی ستمگر و زورگو بودند، برخی اهل طهارت نبودند و غسل نمی‌کردند. برخی عیب‌جو بودند، بعضی حاجیان را اذیت میکردند، وَ أَمَّا الْعَنْکَبُوتُ فَکَانَتِ امْرَأَهً سَیّ ِئَهَ الْخُلُقِ عَاصِیَهً لِزَوْجِهَا مُوَلِّیَهً عَنْهُ عنکبوت، زنی بدرفتار بود که از شوهر خود نافرمانی می کرد و از او روی گردان بود پس خداوند عزّ و جل او را به عنکبوت تبدیل کرد. 🔺در روایت دیگری که در باب مسخ است و در بحار آمده، دارد: أَمَّا الْعَقْرَبُ فَكَانَ رَجُلًا هَمَّازاً لَا يَسْلَمُ مِنْهُ أَحَد مردی که اهل سخن چینی[هَمَّازاً] بود به عقرب مسخ شد. ⏪باید از سخن چینی بپرهیزیم تا شبیه عقرب نباشیم. 🔺در کافی ج۶ روایت است : لَدَغَتْ رَسُولَ اللَّهِ ص عَقْرَبٌ فَنَفَضَهَا وَ قَالَ لَعَنَكِ اللَّهُ عقربى پيامبر را نيش زد، حضرت فرمود: خداوند تو را لعنت كند! فَمَا يَسْلَمُ مِنْكِ مُؤْمِنٌ وَ لَا كَافِرٌ ثُمَّ دَعَا بِالْمِلْحِ فَوَضَعَهُ عَلَى مَوْضِعِ اللَّدْغَةِ ثُمَّ عَصَرَهُ بِإِبْهَامِهِ حَتَّى ذَابَ اهميت نمى‌دهى كه مؤمنى را اذيت كنى يا كافرى را، سپس نمك خواست و آن را جاى نيش‌زدگى ماليد و درد آن آرام شد. ثُمَّ قَالَ لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْمِلْحِ مَا احْتَاجُوا مَعَهُ إِلَى دِرْيَاقٍ امام باقر فرمود: اگر مردم مى‌دانستند نمك چه خاصيّتى دارد ديگر پادزهرى نمى‌خواستند. ⏪ عقرب مومن و کافر نمی شناسد و به همه نیش میزند، همه را اذیت میکند. مثل عقرب نباشیم. ✅ دو صفت برای عقرب ذکر شده: _ سخن چینی _ اذیت دوست و دشمن (اذیت کردن برایش عادت شده). ❌زن های تربیت نشده از این رفتار لذت میبرند و این کار برای آنها شیرین است. لذا گفته اند اگر دو زن با نیش و کنایه حرف میزنند، مردها وارد این جریان نشوند چون آنها دارند لذت میبرند ولی مردها اذیت میشوند و مشکلات بیشتر میشود. اللهم اجعل لسان صدقِِ علیّا ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰@ravanedel🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۰/۲۷ . ۵رجب 💢 حکمت ۶۲ 💢 امیر المومنین در حکمت ۶۲ در باره یکی از فضایل اخلاقی صحبت می کند. 💢وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا هنگامی که تحیتی به تو فرستاده شد،  تحیت بهتری بر او بفرست. 💢 وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ وقتی دستی برای عطا و بخشش به سمت تو دراز شد.[أُسْدِيَتْ] 💢فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا آن را به چیز بییشتری [یُربی] تلافی کن. 💢وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ اگرچه برتری با کسی است که فضل را ابتدا شروع کرده. ✅️خلاصه کلام حضرت این است که اگر کسی به شما لطفی کرد، شما لطف را برگردانید ولی بدانید که افضلیت وبرتری با کسی است که شروع کننده لطف است. 🔻 سه نکته در باره این حکمت: 1⃣تحیت: قرآن کریم میفرماید: 《إِذٰا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهٰا أَوْ رُدُّوهٰا ؛ نساء - ۸۶》 اگر کسی به شما تحیتی فرستاد، شما تحیتی را به افضل واحسن برگردانید. ♻️تحیت معنای وسیع تری از سلام دارد و به هر نوع اکرام و احترام اطلاق میشود، هر کسی به انسان احترامی گذاشت باید به نحو احسن با او برخورد کرد و زیاده ای به او بازگرداند. حتی در قرض الحسنه نیز گفته شده اگر کسی به شما قرض داد، مستحب است در هنگام بازپرداخت، یک وجه اضافه ای به همین سبب به او پرداخت کرد.ولی به شرط اینکه شرط نکرده باشند که این ربا وحرام است. ♻️در مورد عطسه هم داریم أمیرالمؤمنین فرمود : إِذَا عَطَسَ أَحَدُکُمْ فَسَمِّتُوهُ قُولُوا یَرْحَمُکُمُ اللَّهُ هرگاه یکی در میان شما عطسه کرد، برای او دعا کنید. بگویید: «یَرحَمَکُمُ الله» وَ یَقُولُ هُوَ لَکُمْ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ یَرْحَمُکُمْ و او در جواب بگوید: «یَغْفِرُ اللهُ لَکُمْ وَ یَرْحَمُکُمْ». قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها خداوند تبارک‌وتعالی فرموده است: هنگامیکه تحیتی به شما دادند احسن تر از آن را به او بر گردانید. ✳️این روایت از چندین امام نقل شده است: آزاد کردن کنیز به خاطر یک شاخه گل كُنْتُ عِنْدَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ دَخَلَتْ عَلَيْهِ جَارِيَةٌ بِيَدِهَا طَاقَةُ رَيْحَانٍ فَحَيَّتْهُ بِهَا نزد امام حسین علیه السلام بودم. کنیزی بر حضرت وارد شد در حالی که شاخه گلی دستش بود، پس آن را به عنوان احترام و خوشامدگویی به امام حسین علیه السلام داد.)، فَقَالَ لَهَا: أَنْتِ حُرَّةٌ  لِوَجْهِ  اَللَّهِ  تَعَالَى حضرت به او فرمود تو برای خدا آزادی (و او را از کنیزی آزاد ساخت) . فَقُلْتُ: تُحَيِّيكَ بِطَاقَةِ رَيْحَانٍ لاَ خَطَرَ لَهَا فَتُعْتِقُهَا؟! به حضرت عرض کردم این کنیز با یک شاخه گلی که ارزشی ندارد به شما احترام کرد، شما او را آزاد کردی؟! فَقَالَ: كَذَا أَدَّبَنَا اَللَّهُ  تَعَالَى فرمود این چنین خداوند تعالی ما را مؤدب ساخته است) 2⃣ شروع کننده ی نیکی و تحیت باشیم: اگر چه کار خیر همیشه خوب است ولی سفارش شده ایم که همیشه شروع کننده خیر باشیم. سلام یکی از تحیات است. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْلَى النَّاسِ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مَنْ بَدَأَ بِالسَّلَامِ. پیامبر خدا فرمود: نزدیکترین افراد به خدا و رسول او کسانی هستند که شروع کننده سلام هستند. ✅️ سلام کردن یکی از راههای تقرب به خدا و رسول خداست. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَبْخَلَ النَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلَام‏ پیغمبر خدا فرمود: بخیل ترین افراد کسی است که در سلام کردن بخل می ورزد. در سیره پیامبر نیز داریم: يَبْدُرُ مَنْ لَقِيَهُ بِالسَّلَام‏ ، هر کسی را پیغمبر ملاقات می کرد، سلام با پیامبر بود.(حضرت زودتر از بقیه سلام میکردند) ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═@ravanedel .
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۲/۱۰/۲۷ . ۵رجب 💢 حکمت ۶۳ 💢 💢وَ قَالَ (علیه السلام): الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ شفاعت کننده بال و پر درخواست کننده است. ♻️همانگونه که پرنده برای پرواز نیاز به بال و پر دارد،  انسان نیز برای رسیدن به خواسته هایش نیاز به شفیع و واسطه دارد. این بحث هم در امور مادی دنیایی است، هم در امور معنوی. ♻️ در امر مادی ، اگر کسی بتواند دست انسان را بگیرد و او را به مسیر رشد بکشاند، در واقع پر و بالی به او داده است که او پرواز کند. اگر استادی دانشجوی مستعدی داشته باشد و به او بگوید روزهایی که من نمی توانم کلاس بیایم، شما جای من درس ها رو با دانشجوها مرور کن. اگر استاد نقاشی، شاگرد مستعدی داشته باشد و او را مستقل کند، کار برای او فراهم کند در واقع به او بالی داده که پرواز کند و به اهدافش برسد. در همه این موارد تاکید بر استعداد بود تا شبهه پارتی بازی پیش نیاید. ♻️در امور معنوی نیز همینگونه است: خداوند در قران می فرماید: 《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ مائده - ۵۵》 اى کسانى که ایمان آورده اید! از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید; و وسیله اى براى تقرب به او بجویید; و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید. ❇️کسی که بال نداشته باشد نمی تواند پرواز کند، نمی تواند اوج بگیرد. شفیع بال و پر انسان میشود تا اوج بگیرد و به مقصد و مقصود برسد. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━@ravanedel╯ .
⏪ آیا شفاعت موجب پر رویی نمیشود⁉️ مقصود شفاعت معنوی است.همانطور که می دانیم یکی از اعتقادات راسخ شیعه ، بحث شفاعت است. شفاعت، تنبل پروری است⁉️ لفظ شفع یعنی جفت، یعنی شخص باید آورده ای داشته باشد تا با کمک شفیع جفت شود و به نتیجه برسد، کسی که هیچ ندارد جفت نمیشود. در قیامت هم شفاعت اهل بیت شامل حال کسانی میشود که همه پل های پشت سر را خراب نکرده اند و راهی برای دستگیری باز گذاشته اند. ✳️امام باقر علیه السلام فرمود: وَ اللَّهِ مَا تُنَالُ شَفَاعَتُنَا إِلَّا بِالتَّقْوَى وَ الْوَرَعِ وَ الْعَمَلِ الصَّالِحِ وَ الْجِدِّ وَ الِاجْتِهَاد بخدا قسم هیچ کسی نمی تواند از شفاعت ما اهل بیت بهره مند شود مگر اینکه، تقوا ، ورع داشته باشد، عمل صالح داشته باشد، تلاش وکو شش بی نظیر داشته باشد. ✳️امام کاظم علیه السلام فرمود:  إِنَّهُ لَمَّا احْتُضِرَ أَبِي ع قَالَ لِي يَا بُنَيَّ إِنَّهُ لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ هنگامى كه وقت وفات پدرم فرارسيد. به من فرمود: اى فرزندم! همانا شفاعت ما خاندان به كسى كه نماز را سبك شمارد، نخواهد رسيد. ❌نه عمل تنها مفید است، نه محبت اهل بیت به تنهایی مفید است . ❇️ امیرالمومنین فرمود: لا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ والإجْتِهادَ فِی الْعِبادَهِ إتّکالاً عَلی حُبِّ آلِ مُحمّدٍ، عمل صالح و تلاش در بندگی را، به اتّکای محبّت آل محمّد صلّی الله علیه و آله ترک نکنید، وَلاتَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ التَّسلیمَ لاِءمْرِهِم اِتّکالاً عَلَی العِبادَهِ، محبّت خاندان پیامبر و تسلیم بودن در برابر فرمانشان را نیز، به اتّکای عبادت، ترک نکنید، فَإنَّهُ لا یُقْبَلُ اَحَدُهما دُونَ الآخَرِ چرا که هیچ کدام بدون دیگری پذیرفته نیست! ❎ قَالَ طَاوُسٌ رَأَيْتُ رَجُلًا يُصَلِّي فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ تَحْتَ الْمِيزَابِ يَدْعُو وَ يَبْكِي فِي دُعَائِهِ طاوس یمانی گفت: دیدم مردی مشغول نماز است و زیر ناودان خانه‌ی خدا دعا می‌کند و اشک می‌ریزد فَجِئْتُهُ حِينَ فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ فَإِذَا هُوَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع پس از پایان نمازش پیش او رفتم دیدم علیّ‌ّبن‌الحسین است. فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رَأَيْتُكَ عَلَى حَالَةٍ كَذَا وَ لَكَ ثَلَاثَةٌ عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (تو را در چنین حالتی دیدم با اینکه شما دارای سه امتیاز هستی که هریک از آن‌ها مایه‌ی امید نجات است، أَرْجُو أَنْ تُؤْمِنَكَ الْخَوْفَ أَحَدُهَا أَنَّكَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الثَّانِي شَفَاعَةُ جَدِّكَ وَ الثَّالِثُ رَحْمَةُ اللَّهِ اوّل آنکه فرزند پیامبری، دوّم شفاعت جدّت و سوّم رحمت خدا» فَقَالَ يَا طَاوُسُ أَمَا إِنِّي ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَا يُؤْمِنُنِي وَ قَدْ سَمِعْتُ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ فرمود: «اینکه فرزند پیامبرم مایه‌ی امیدی نیست، زیرا خداوند می‌فرماید: هیچ‌یک از پیوندهای خویشاوندی میان آن‌ها در آن روز نخواهد بود و از یکدیگر تقاضای کمک نمی‌کنند. فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻪ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﻭ ﻧﺴﺒﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻰ  ﭘﺮﺳﻨﺪ ; چون کاری از کسی ساخته نیست]!. وَ أَمَّا شَفَاعَةُ جَدِّي فَلَا تُؤْمِنُنِي لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ وَ لا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى‏ شفاعت جدّم نیز امیدوارکننده نیست؛ زیرا خداوند می‌فرماید، 《وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضی؛ مومنون - ۱۰۱》 نمیدانم شامل حالم میشود یا نه!! وَ أَمَّا رَحْمَةُ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ إِنَّهَا قَرِيبَةٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ وَ لَا أَعْلَمُ أَنِّي مُحْسِنٌ. امّا رحمت خدا: خودش می‌فرماید: رحمت خدا شامل حال نیکوکاران است. 《إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ؛ اعراف - ۵۶》 ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ . من نمی‌دانم از نیکوکارانم یا نه»؟! ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═@ravanedel .
شفیعان روز قیامت چه کسانی هستند؟ 💠پیامبر و اهل بیت علیهم السلام: يا وَجيهاً عِنْدَ اللَهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَهِ (دعای توسل) ای کسی که آبرودار خانه خدا هستی، تو پیش خدا برای ما وساطت کن، شفاعت کن، خدا آبروی شما را بخرد و ما راهم از آتش جهنم نجات دهد. 💠استغفار امیرالمومنین در حکمت ۳۷۱ فرمود: وَ لاَ شَفِيعَ أَنْجَحُ مِنَ اَلتَّوْبَةِ هیچ کسی نمی تواند مثل توبه از انسان دستگیری کند. توبه، یعنی برگشت. 💠خضوع و خشوع امیرالمومنین فرمود: شَفِيعُ الْمُذْنِبِ خُضُوعُه‏ شفیع گناهکار خضوع اوست. باید سر به زیر و دنبال  مقصود بود نه بی کار و بیعار تا مورد شفاعت قرار گرفت . ✳️حضرت ‌درخطبه ۱۱۰ نهج البلاغه فرمود: إِنَّ أَفْضَلَ ما تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللّهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالَى الإِیْمانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهادُ فِى سَبِیْلِهِ  بهترین چیزى که به وسیله آن مى توان به خدا نزدیک شد، ایمان به خدا، پیامبر او و جهاد در راه خدا است. ❌شفاعت با پارتی بازی متفاوت است: پارتی بازی یعنی بدون حساب و کتاب ودر نظر نگرفتن استعدادها و ظرفیتها اما شفاعت قانونمند است. ✅نامه ۷۱ نهج البلاِغه در مورد خیانت مالی منذربن جارود عبدی است. حضرت به او نامه نوشت: وَ لَئِنْ كَانَ مَا بَلَغَنِي عَنْكَ حَقّاً، لَجَمَلُ أَهْلِكَ وَ شِسْعُ نَعْلِكَ خَيْرٌ مِنْكَ اگر آنچه از تو به من رسيده است درست باشد شتر (بارکش) خانواده ات و بند کفشت از تو بهتر است. در نگاه حضرت پارتی بازی که شفاعت بی حساب و کتاب است موجب بی ارزشی و از چشم خدا افتادن است. در حالی که شفاعت یعنی رضایت خدا را کسب کردن به خاطر بهره مندی از ویژگی هاست. 💢 وَ قَالَ (علیه السلام): الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ شفاعت کننده بال و پر درخواست کننده است. اشفع لنا یا امیرالمومنین ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به حافظان وحی. شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═@ravanedel .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🤝اَلشَّفِيعُ جَنَاحُ اَلطَّالِبِ🤝 آبرومندِ دست به خیر بال و پر محتاج است. حکمت ۶۳ نهج‌البلاغه با ما همراه باشید:↙️ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مدح دنیا توسط مولا علی علیه السلام 🔸 استاد مسعود عالی ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔹تلنگری زیبا برای همه ما حافظان وحی @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5981060474454672877
2.06M
‍ 🍃🌷﷽🌷🍃(غلام قنبرم): 🎼 ♻️♻️♻️♻️ ✅بنداول زمین خنده ای کرد دل کعبه وا شد شب شادی وشور نور وصفا شد اومد دلبر وسرور و رهبر ما و حاجات کل خلایق روا شد ....... تیر عاشقی خورده به هدف اومده به دنیا شه لوکشف ......... ملایک به صف به ساز و به دف میگن حَبَّذا یا امیر نجف مددیاعلی مدد یا علی (ع) ♻️:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::♻️ ✅بنددوم امید دله بی کسانی علی جان با زهرا فقط هم زبانی علی تو عشق سماوات و کل عوالم و استاد پیغمبرانی علی جان ........ مدد هو علی/ویا هو علی می گم هرکجا و/به هر سو علی مددیاعلی مدد یا علی (ع) ♻️:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::♻️ ✅بندسوم تو عین الیقینی تو نورالمبینی تو وجه اللهی و تو حبل المتینی تو مولای اصحاب اهل یمینی پس از مصطفی تنها تو جانشینی ....... به دل جان تویی/وجانان تویی ایه ایه های قران تویی دل ودلبری/می وساغری تو عالم فقط تو/ خودت حیدری مددیاعلی مدد یا علی (ع) 💠💠6⃣1⃣0⃣💠💠 ♻️:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::♻️ @ravanedel -نفس-کربلایی-جمال-مقدم.