eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
180 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
💔دوستان قرانی سلام 🌹ایاتابحال به ایه رجعت توجه کرده اید 💞رجعت فرصتی برای یاری رسانی 💎در بررسی آيات رجعت به آيه 51 سوره غافر می رسيم: 👇👇 📖🌸«إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ»؛ 🔥 ما پيامبران و مؤمنين را در دنيا يارى خواهيم نمود و در قيامت نيز آنان را يارى می‌نماييم. 🌷 مرحوم قمى در «التفسير» از امام صادق علیه السلام اينگونه نقل نموده كه امام فرمودند: 💧«به خدا سوگند، مقصود از يارى كردن خدا در اين دنيا، است. 🌼مگر نمی دانى بيشتر پيامبران خدا را، كسى يارى نكرد تا كشته شدند 🔶️و نيز ائمه‌ی بعد از آنان را، كسى يارى نكرد تا كشته شدند؟!» 📚 بحارالانوار ج53 ص48 🌺خدایا ماراقرانی زنده بدار وقرانی بمیران 💦H/K💦
29.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ امید استاد شوشتری درباره سید خراسانی 🔸قیام خراسانی از نشانه‌های ظهور است و به قیام فردی از اهالی خراسان اشاره دارد ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ هواداران کوی یار  👇👇👇 🆔http://eitaa.com/ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 سالروز تولد شهید ابراهیم هادی 1336/01/02 💥جاذبه ای که رهبر انقلاب را هم گرفت ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ هواداران کوی یار  👇👇👇 🆔http://eitaa.com/ravanedel
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه بیست و هشت ١۴٠٢/١٠/١٧- ٢۴جمادی الثانی ⚜️بَابُ النَّوَادِرِ⚜️ شامل متفرقات هر بابی است که به جهت تعداد قابل باب بندی نیستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث هشتم🔻 💠زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ  قَالَ زید شحام روایتی از امام باقر علیه السلام در مورد تفسیر آیه قرآن که میفرماید «انسان باید به غذایش نگاه کند» ، نقل میکند: 💠 قُلْتُ مَا طَعَامُهُ از حضرت پرسیدم: منظور از طعام چیست؟ 💠قَالَ عِلْمُهُ الَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ. حضرت فرمودند:منظور علم او  است که از چه کسی گرفته است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👈🏻نکته اول : ✅همانگونه که جسم انسان حیات، ممات، بیماری و خوراکی دارد روح انسان هم همینگونه است. 🔺قرآن کریم در ایه ١٠ سوره بقره میفرماید: فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ در دلهای ایشان بیماری است. 🔺همچنین در آیه ٨٠ سوره نمل خطاب به پیامبر میفرماید: إِنَّكَ لَا تُسۡمِعُ ٱلۡمَوۡتَىٰ تو نمى توانى صدايت را به گوش مردگان برسانى. 🔺همچنین در حدیث اول همین باب آمده : رَوِّحُوا أَنْفُسَكُمْ بِبَدِيعِ الْحِكْمَةِ.... جان خود را بمطالب شگفت حكمت استراحت دهيد..... ⏪این احادیث و آيات نشان از وجوه اشتراک همچون بیماری و نیاز خوراکی و حیات و ممات بین جسم و روح دارد. ما در این احادیث می‌آموزیم همانگونه که به دنبال رفع نیازهای جسم هستیم باید همه‌ی نیاز های روحمان را نیز مرتفع سازیم. نه عبادت محض باشد نه استراحت محض و هر گاه احساس کردیم روحمان بیمار است به ذنبال درمان برویم. ⏪قلب ما نیازهایی دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👈🏻نکته دوم: در آیه ای که در این حدیث بحث شد قرآن کریم در مورد طعام جسم انسان سخن به میان آورده و بحث خوراک جسمانی است، ولی امام در تفسیر این آیه مقصود از طعام را علم و خوراک ‌روحانی بیان میکنند. در این موارد ائمه علیهم السلام ظاهر آیه را رها کرده و باطن ایه را مورد توجه قرار میدهند. این کار در اصل، تفسیر و تأویل لایه پنهان ایه است. 🔺در روایت است از پیامبر اسلام صلوات الله علیه که فرموردند: إن للقرآن ظهراً و بطناً همانا برای قرآن ظاهر و باطنی است. ✅در مورد باطن قرآن در روایات هفت و هفتاد باطن ذکر شده که در دسترس ما نیست و فقط راسخون فی العلم میتوانند به آن دست یابند، ما فقط به ظاهر قرآن و آنچه که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده اکتفا میکنیم. 1️⃣روح ما نیازهایی دارد. 2️⃣قرآن علاوه بر ظاهر باطنی هم دارد. 3️⃣باطن قرآن تا هفتاد معنا دارد. ✅غذای روح ما علم است، باید توجه کرد که علم را از چه کسی میگیریم؟ معلم و استاد ماکیست؟ پای سخنرانی چه کسی هستیم؟ کسی که به ما سخنی یاد میدهد دارد به ما غذا میدهد، اگر انسان آلوده ای با ما سخن بگوید، غذای آلوده‌ای را به ما خورانده است، که قطعا در روح و جان انسان اثر سوء دارد. 🔺در روایت است از امام باقر علیه السلام که فرمودند: مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنِ اَللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اَللَّهَ، وَ إِنْ كَانَ اَلنَّاطِقُ عَنْ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ هر کسی که به سخن سخنرانی گوش فرا دهد، قطعا بنده‌ی او شده، اگر سخنران از خدا بگوید پس بنده‌ی خدا شود و اگر از شیطان بگوید شنونده بنده‌ی ابلیس شود. ⏪در این جا ناطق فقط به سخنران محدود نیست بلکه امروزه به کتاب و کانال و گروه ها و محتواهای فضای مجازی هم اطلاق میشود. ✅تاکید کلام حضرت بر " عَمَّنْ يَأْخُذُهُ." است، به این معنا که باید دقت شود غذای روح را از چه کسی میگیریم و متناسب با آن روح ما رشد خواهد کرد. ✅این احادیث در کتاب فضل علم کافی آمده است و در اینجا فضل علم این است که غذای روح انسان است. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ حدیث خــــوانی اصول کافی حافظان وحی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   http://eitaa.com/ravanedel   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه بیست و هشت ١۴٠٢/١٠/١٧- ٢۴جمادی الثانی ⚜️بَابُ النَّوَادِرِ⚜️ شامل متفرقات هر بابی است که به جهت تعداد قابل باب بندی نیستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث نهم🔻 💠عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: روایت است از امام باقر علیه السلام: 💠الْوُقُوفُ عِنْدَ الشُّبْهَةِ خَيْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِي الْهَلَكَةِ توقف در هنگام شبهات بهتر از این است که خودمان را داخل هلاکت بیاندازیم. 💠وَ تَرْكُكَ حَدِيثاً لَمْ تُرْوَهُ خَيْرٌ مِنْ رِوَايَتِكَ حَدِيثاً لَمْ تُحْصِهِ. ترک حدیثی که برای تو روایت نشده بهتر از آن است که حدیثی را که احصاء نکرده ای بگویی. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ این حدیث هم در علم اصول و هم در فقه و هم علوم حدیث بسیار اهمیت دارد و مورد بررسی قرار گرفته است. 1️⃣حضرت یک دو قطبی بین وقوف و هلاکت ایجاد میکند. انسان در هنگام شبهه یا باید وقوف کند و به ندانستن اعتراف کند یا با تظاهر به دانستن به هلاکت برسد. (از عالمی در خواست استخاره کردند بعد از انجام استخاره چون تعبیر و استخاره آن ایه را نمی‌دانست گفت نمیدانم و تظاهر به دانستن نکرد) انسان باید در هنگام شبهات و نادانسته ها توقف نماید و به اظهار نظر بی جا نپردازد. (وقوف عند الشبهه) 2️⃣دوقطبی دیگر زمانی است که حدیث به درستی به شخص منتقل نشده( چه از جهت سند روایت وچه از جهت فهم مضمون روایت) در این هنگام نباید شخص حدیثی که به درستی احصاء نکرده را بیان کند و به‌آن عمل کند. احصاء به معنای شمردن دقیق و تک به تک چیزی است. در مورد روایت هم بررسی دقیق و تک به تک احادیث مربوط به یک روایت (خانواده حدیثی) را احصاء گویند. 🔺آیت الله جوادی در این زمینه می‌فرمودند : طلبه ها بالای منبر نروید و بگویید قرآن فلان مطلب را می‌گوید. بلکه آیه ای که مطلبتان را از آن استخراج کرده اید را بیان کنید تا اینگونه برداشت نشود که کل قرآن این مطلب را ثابت میکند، چرا که ممکن است جایی از قرآن با این کلام شما در تعارض باشد یا تخصیص خورده باشد، در این صورت به مشکلی بر نخواهید خورد. (نقل به مضمون) در مورد احادیث هم به همین نحو است نباید مطلب و نظری را به طور کلی به معصومین ربط داد بلکه به طور خاص روایتی که مطلب مورد نظر را از آن برداشت کرده ایم بیان کنیم. ✅احصاء کار بسیار دشواری است به خصوص در مورد روایت چرا که تعداد روایات بسیار زیاد است و ما تنها حدود ١١٠ جلد بهار داریم که تفحص و تحقیق در آنها کار بسیار سختی است. به عنوان مثال در همین کتاب بهار، علامه مجلسی در باب "میزان بودن امیرالمؤمنين برای اعمال" ۶۵صفحه معادل ١٢۵ حدیث را کنار هم جمع کرده است که بررسی و احصاء تک به تک این احادیث کار بسیار سختی است. به همین علت حضرت میفرمایند اگر حدیثی به درستی برای شما روایت نشده است[ لَمْ تُرْوَهُ] آن را کنار بگذارید و بدون حساب و کتاب آن را نقل نکنید یا به آن عمل نکنید چرا که دچار خسران خواهید شد. ✅ از این جهت خود علامه مجلسی تاکید دارند برخی روایات جمع آوری شده از نظر سندی یا محتوایی درست نیستند و ایشان فقط در مقام جمع آوری احادیث این روایات را در کتاب خود آورده اند ولی متاسفانه برخی از سخنرانان و مداحان این روایات را بلد کرده و آدرس بهار را به مخاطب میدهند، در صورتی که خود علامه اذعان دارد که ممکن است برخی از این احادیث درست نباشند و صرفا از کتب روایی جمع آوری شده باشند تا احادیث از بین نروند. در باب احادیث غلو هم از این دست مسائل فراوان است، و حتی برخی احدایث خیلی معروف و مشهور هم، در واقع حدیث نیستند چه رسد به احادیثی که شهرتی ندارند و متاسفانه توسط عده‌ای بلد میشوند. 🔺رهبر انقلاب در مورد مقتل خوانی تاکید دارند، مقتلی بخوانید که عاقلانه باشد. در مقاتل خیلی چیزها نوشته شده و اینکه نوعا نویسندگان مقاتل از مخالفین بودند چرا که اصحاب امام حسین همه شهید شدند. زینب کبرا سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام هم وقایع معدودی را ذکر کردند. پس با این شرایط پذیرش این مقاتل با قید عاقلانه بودن میسر است. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ حدیث خــــوانی اصول کافی حافظان وحی. ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   http://eitaa.com/ravanedel   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
🔺همانطور که بیان شد در باب احادیث غلو از این دست مسائل زیاد است، به عنوان مثال در جلد ٢۵بهار صفحه ٢٩١ و همچنین در اصول کافی نقل میکند: شخصی نزد امام صادق علیه السلام می‌آید و عرضه میدارد که از پدر ایشان چنین شنیده که فرمودند: .... وَ إِنْ كُنْتَ  تُرِيدُ اَلَّذِي خَلَقَ وَ رَزَقَ فَذَاكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اگر میخواهید خالق و رزق را ببینید پس آن امام باقر  علیه السلام است حضرت پاسخ دادند: كَذَبَ عَلَيَّ..... دروغ می‌بندند به ما _ و در ادامه حضرت خدا را خالق و رازق معرفی می‌کنند، وخود را واسطه رزق می‌دانند. ⏪اگر این روایت به امام عرضه نمیشد و ما پاسخ حضرت را دريافت نمیکردیم در مواجهه با این روایت آن را نشر میدادیم و متوجه غلو بودن آن نبودیم. با نشر احادیث غلو و رسیدن آن ها به دشمنان و وهابیون ما در معرض تهمت و افترا قرار میگیریم و همین دستاویزی برای کینه توزی آن ها نسبت به تشیع میشود. 🔺یکی دیگر از مثالهایی که در این زمینه شایع است عبارت "قتال العرب" است که از صفات امیرالمؤمنين شمرده میشود و بسیار هم در هیئت ها و نوحه ها مورد استفاده است، ولی کاملا اشتباه است چرا که حضرت به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم «قاتلُ الکَفَره/قاتل کفار» هستند نه  «قتّالُ العرب/قاتل اعراب» دشمن از لقب قتال العرب در جریان کربلا سوء استفاده میکند وقتی عمر سعد برای تحریک لشکریانش به جنگ با امام حسین علیه السلام، ایشان را به عنوان فرزند قتال العرب معرفی میکند: هذا ابن قتال العرب، احملوا علیه من كل جانب. این پسر قتال العرب است، از هر طرف به او حمله کنید. ✅گاهی ما برای بالا بردن مقام کسی شان دیگران را زیر سوال میبریم به عنوان مثال میخواهیم عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها را بیان کنیم، میگوییم مریم که کسی نبود، حضرت زهرا خیلی بالاتر است، بیان فضیلت این چنین صحیح است که بگویی: مریم عذرا با آن عظمت و مقام، حضرت زهرا سلام الله علیها از او بالاتر است. ✅ضرری که این احادیث بدون احصاء برای ما رقم می‌زنند خیلی زیاد است. 🔺در روایت است : اِرْتَدَّ اَلنَّاسُ بَعْدَ اَلنَّبِيِّ إِلاَّ ثَلاَثَةَ نَفَرٍ(در برخی روایت پنج و شش نفر هم امده) بعد از پیامبر همه مرتد شدند جز چند نفر. ⏪چنین روایتی دچار ایراد است چرا که باور کردنی نیست بعد از آن همه زحمت پیامبر(حدود ٢٣ سال) برای تبلیغ اسلام همه مسلمانان مرتد شوند و فقط عده کمی مسلمان باقی بمانند. همچنین این حدیث با آنچه در تاریخ میخوانیم که عمر بعد از پبامبر به یک سری از قبایل مراجعه کرد تا با او بیعت کنند ولی این قبایل ۶٠٠_٧٠٠ نفری از بیعت با او سر باز زدند در تعارض است. 🔺یا اینکه در روایت است عطر خمس ندارد، در برخورد با این حدیث ممکن است شخصی از پرداخت خمس عطر خود سر باز زند و این روایت با نظر فقها در تضاد باشد چرا که فقها جوامع حدیثی را مورد بررسی قرار میدهد نه این یک حدیث را. ✅احصاء به معنای بررسی دانه به دانه احادیث است و همچنین بررسی سلسله سند هم از نظر برخی احصاء حدیث شمرده میشود و ضروری است. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ حدیث خــــوانی اصول کافی حافظان وحی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ http://eitaa.com/ravanedel   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه بیست و هشت ١۴٠٢/١٠/١٧- ٢۴جمادی الثانی ⚜️بَابُ النَّوَادِرِ⚜️ شامل متفرقات هر بابی است که به جهت تعداد قابل باب بندی نیستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث دهم🔻 💠عَنْ حَمْزَةَ بْنِ الطَّيَّارِ أَنَّهُ عَرَضَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بَعْضَ خُطَبِ أَبِيهِ از حمزة بن طیار نقل است که به امام صادق علیه‌السلام بعضی از خطب پدرشان را عرضه داشت؛ 💠 حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَوْضِعاً مِنْهَا تا اینکه به بخشی از خطبه امام باقر علیه السلام رسید: 💠قَالَ لَهُ كُفَّ وَ اسْكُتْ حضرت به او فرمود: کافیست ، سکوت کن. 💠 ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا يَسَعُكُمْ فِيمَا يَنْزِلُ بِكُمْ مِمَّا لَا تَعْلَمُونَ سپس امام صادق علیه السلام فرمود: دست شما در گفتن آنچه نمی‌دانید ،باز نیست، 💠إِلَّا الْكَفُّ عَنْهُ وَ التَّثَبُّتُ مگر اینکه توقف و احتیاط کرده، تا وقتی تثبیت (بررسی تا رسیدن به اثبات اینکه آن جمله از امام صادر شده)حاصل شود . 💠 وَ الرَّدُّ إِلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى حَتَّى يَحْمِلُوكُمْ فِيهِ عَلَى الْقَصْدِ و باید به ائمه هدی ارجاع دهید تا آنها شما را به مسیر قصد(میانه روی) برگردانند. 💠وَ يَجْلُوا عَنْكُمْ فِيهِ الْعَمَى تا کوری و نادانی را از شما برطرف کنند،(شما را از مسیر اشتباه برگردانند.) 💠وَ يُعَرِّفُوكُمْ فِيهِ الْحَقَّ وحق را به شما بشناسانند. 💠قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ خداوند متعال می‌فرماید: اگر چیزی را نمی‌دانید، از اهل ذکر بپرسید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅در زیارت جامعه کبیره در توصیف ائمه میخوانیم : «محقق لما حققتم /من محققانه هر آنچه شما بگویید را اثبات میکنم» یا نباید حرفی را بزنیم یا باید محققانه باشد،به خصوص در مورد احادیث ائمه[التَّثَبُّتُ] ✅اقتصاد بر خلاف آنچه در ذهن ما جا افتاده به معنای پولداری نیست بلکه به معنای میانه روی است، اقتصاد به معنای به حد کفاف داشتن است.[الْقَصْدِ] ✅مضمون کلی حدیث این است که شخصی سخنی را از قول امام باقر علیه‌السلام به امام صادق علیه‌السلام عرضه داشت، امام مانع او شد و او را به سکوت دعوت کرد و فرمود یا حرف را نزن یا بررسی و تحقیق کن و آن سخن را از اهل ذکر (ائمه) دریافت کن. 🔺در همین کتاب کافی از امام صادق علیه‌السلام خواهیم خواند: شخصی نزد ایشان آمد و از پیرمردی گفت که در روستای آنها زندگی میکنم اورا کلیب تسلیم می‌نامند،امام از وجه تسمیه این شخص سوال فرمود؛عرض شد: او را تسلیم می‌نامند چرا که هر گاه سخنی میشنود که از ائمه صادر شده بدون چون و چرا تسلیم شده و به آن عمل میکند، حضرت از این کار او اعلام رضایت کرد و در تشویق آن فرد فرمود: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَسْتَكْمِلَ اَلْإِيمَانَ كُلَّهُ فَلْيَقُلِ اَلْقَوْلُ مِنِّي فِي جَمِيعِ اَلْأَشْيَاءِ قَوْلُ آلِ مُحَمَّدٍ هر كه را خوش آيد كه همۀ درجات ايمان را كامل نمايد بايد بگويد:قول و عقيدۀ من در همه چيز قول و عقيدۀ آل محمد است ✅همچنین در رابطه با عبارت «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ» در کتاب الحجه اصول کافی بابی است با نام: «باب انّ اهل الذکر الذین امر الله الخلق بسوالهم هم الائمّة/ اهل ذکر که خداوند امر کرده به پرسیدن سوال از آنها همان ائمه هستند» ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ حدیث خــــوانی اصول کافی حافظان وحب ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   http://eitaa.com/ravanedel   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه بیست و هشت ١۴٠٢/١٠/١٧- ٢۴جمادی الثانی ⚜️بَابُ النَّوَادِرِ⚜️ شامل متفرقات هر بابی است که به جهت تعداد قابل باب بندی نیستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث یازدهم🔻 💠سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ از امام صادق علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: 💠وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ من علم مردم را در چهار چیز یافتم: 💠 أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ اولین آن شناخت خداست. 💠 وَ الثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ و دومین آن شناخت آنچه است که با تو کرده (معرفت النفس) 💠 وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ و سوم شناخت اینکه خداوند از آفرینش ما چه اراده کرده؟(هدف از خلقت ما چیست؟) 💠 وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ. و چهارمین علم شناخت آنچه است که تو را از دین خارج میکند(دشمن شناسی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅در این روایت اخبار به داعیه انشاء القاء شده است،گاهی شخص خبر میدهد که امروز باران آمد ، این خبری است که هر کسی میداند ولی منظور شخص از گفتن آن القاء این موضوع است که باید با خود چتر ببری در مورد این روایت هم وقتی حضرت این علوم را نام میبرد منظورشان القاء این امر است که باید این علوم را آموخت. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ اولین آن شناخت خداست. ✅شناخت ما از خدا شناخت جزیره ای است، به رحمت خدا ایمان داریم ولی توجهی به قهر و غضب و انتقام خداوند نداریم؛ رحمت خدا را در نظر داریم، ولی حکمت خدا را رها کرده‌ایم ،این در حالی است که همه صفات خدا زیر مجموعه حکمت خداست. گاهی هر چه خود را به آب و آتش می‌زنیم بنا بر حکمت خدا خواسته ما برآورده نمی‌شود و ما همچنان از حکمت خدا غافلیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 وَ الثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ و دومین آن شناخت آنچه است که با تو کرده (معرفت النفس) ✅علامه حسن زاده کتابی دارد با نام معرفت النفس، که سخنرانی های ایشان است در ۶۳ درس که بسیار قابل فهم است: 1⃣خداوند مرا با فطرت ، عقل وجدان اخلاقی و استعداد های سرشاری خلق کرد( ما استعدادهایی داریم که به آنها آگاهی نداریم و اگر می‌دانستیم می‌توانستیم کوه را جابه‌جا کنیم.) 2⃣در کنار این قدرت های درونی خداوند به ما پیامبران و قرآن و اهل بیت را نیز داد،که همه اینها از جمله ماصنع(خدا با ما چه کرد؟!) است. با دیدن اثر هنرمندانه نقاش میگوییم «این نقاش چه کرده؟!» این جمله در مورد خالق جهان آفرینش هم صادق است وبا دیدن اثر خالق خواهیم گفت«مَا صَنَعَ بِكَ/خدا چه کرده؟!» ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ و سوم شناخت اینکه خداوند از آفرینش ما چه اراده کرده؟(هدف از خلقت ما چیست؟) ✅معرفت سومی که امام ما را به فراگیری آن تذکر میدهد این است که هدف از آفرینش ما با این همه استعداد چیست؟ هر انسانی قابلیتهایی دارد همانگونه که هر تلفن همراهی دارای قابلیتهایی است که با توجه به آن ها دست به خرید میزنیم و با توجه به آن قابلیت ها از آن استفاده میکنیم. انسان ها هم باید متناسب با قابلیتهای خود و هدفی که خداوند از خلقت آنها داشته دست به عمل بزنند. باید دید هدف خداوند از قرار دادن استعداد ها در ما چه بوده و از ما چه توقعی دارد، آیا هدف از خلقت ما خوردن و خوابیدن است تا زمانی که پیر شویم و از دنیا برویم؟ هدف از این همه نظام آفرینش و استعدادهای فردی چیست؟ نکته مهم دیگر این است که در این کلام امام نفرمود تو چه کاری میخواهی انجام دهی بلکه فرمود «مَا أَرَادَ مِنْكَ/خدا از تو چه توقعی دارد و چه اراده کرده است؟» باید مطابق خوشایند خدا عمل کرد نه مطابق آنچه هر انسانی از قبیل خوردن و خوابیدن و تفریح کردن میخواهد. باید مطابق خواست خداوند خالق و کسی که نعمت داده عمل کرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠 وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ. و چهارمین علم شناخت آنچه است که تو را از دین خارج میکند(دشمن شناسی) ✅تا شیطان را نشناسی نمی‌توانی در دیانت ثابت قدم باشی، تا شرک را نشناسی نمی‌توانی موحد باشی، تا هارون‌الرشید ملعون را نشناسی نمی‌توانی امام هشتم را بشناسی، تا معاویه خبیث را نشناسی نمی‌توانی عظمت علی را دریابی. هر چه که موجب دوری ما از مسیر هدایت شود دشمن ماست و تا او را نشناسیم از او ضربه خواهیم خورد. ما در مواجهه شیطان با دشمنی روبرو هستیم که حدود ۱۲هزار سال سابقه مبارزه با انسان را دارد. زیر و بم ما را میشناسدو در مقابل ما از او شناختی نداریم و روش او را نمی‌دانیم. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ حدیث خــــوانی اصول کافی حافظان وحی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   http://eitaa.com/ravanedel   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️ شرح اصول کافی_جلسه بیست و نه ۱۴۰۲/۱۰/۲۴- ۲رجب ⚜️بَابُ النَّوَادِرِ⚜️ شامل متفرقات هر بابی است که به جهت تعداد قابل باب بندی نیستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻حدیث دوازدهم🔻 💠 عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: از هشام بن سالم چنین نقل شده: 💠قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم: حق خدا بر مردم چیست؟ 💠فَقَالَ أَنْ يَقُولُوا مَا يَعْلَمُونَ حضرت پاسخ دادند:حق خدا بر بندگان(وظیفه بندگان نسبت به خدا) آن است که چیزی بگویند که میدانند. 💠وَ يَكُفُّوا عَمَّا لَا يَعْلَمُونَ و اگر چیزی را نمی‌دانند دست از او بردارند (خود را از بیان آن نگاه دارند) 💠 فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَقَدْ أَدَّوْا إِلَى اللَّهِ حَقَّهُ. اگر کسی چنین کاری را انجام دهد حق خداوند را ادا کرده. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ این حدیث با حدیث هفتم باب نهی از قول غیر عالمانه مضمون یکسانی دارد با این تفاوت که در آنجا روایت از امام باقر به نقل از زراره بود. ✅حق الله دایره وسیعی را شامل میشود، ولی مقصود از حق الله در این روایت بر عهده علما و دانایان است ؛ نگفتن چیزی که نمی‌داند رعایت و ادای حق الهی است. ✅ با پایمال شدن هر حقی شخص باید به دنبال برائت ذمه (برداشتن بار گناه از گردن و طلب بخشش یا جبران خسارت) رود. اما آیا ما میتوانیم در رابطه با حق الله هم چنین کاری کنیم؟ با توجه به روایت خوانده شده در مورد سخن گفتن در مورد چیزی که نمی‌دانیم چنین امری ممکن نیست و خداوند از علما به خاطر اعمال نظر در مورد چیزی که نمی‌دانند ،نمیگذرد ؛پس تنها راه برای پایمال نشدن حق خدا این است که هر کس به اندازه علم و دانشش سخن بگوید نه بیشتر. ـ•┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ حدیث خــــوانی اصول کافی حافظان وحی ملحق شوید:            ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   http://eitaa.com/ravanedel   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
رهبر معظم انقلاب: 🔴 انقلاب فرهنگی با 🔷 یک انقلاب فرهنگی کی می‌تواند بوجود بیاید و به کجا می‌تواند متکی باشد؟ ✅ یقینا انقلاب فرهنگی باید به منابع فکری و آن منابعی که مکتب را برای ما تشریح می‌کنند متکی باشد ما نمی‌توانیم امروز یک بوجود بیاوریم. در حالی که منابع اسلامی اصیل و متون دست اول اسلامی را نخواهیم بار دیگر مطرح کنیم یا بهتر از آنچه تاکنون مطرح بوده است مطرح کنیم، امکان ندارد. 🔷 آن‌که می‌خواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حدیث کاری ندارد یا با کتب مدونه‌ی حدیث، مثل اصول کافی و غیره که یکی هم نهج‌البلاغه هست کاری ندارد، او در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست او ممکن است یک باشد. او ممکن است یک ایجاد رویه‌ی جدیدی باشد که متکی به اصول و مکتب نیست و یقینا اگر یک تحول در حد یک دگرگونی متکی به اصول نرسد و نباشد آن را نمی‌توان یک انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از او نمی‌شود انتظار داشت. ✅ ما می‌خواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید برگردیم به متون اسلام و از جمله‌ی متون اسلام و جزء راقی‌ترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترین و همه‌جانبه‌ترین و خلاصه شگفت‌آفرین‌ترین، است. این جمله‌ای که بعضی گفته‌اند که دون کلام خدا و بالاتر از همه‌ی کلام‌های انسانها واقعا در مورد نهج‌البلاغه مبالغه نیست یک واقعیت است. افسوس که مردم ما آشنا نیستند! 🗓 امام خامنه ای ۵۹/۲/۱۳ http://eitaa.com/ravanedel