امام جواد علیه السلام فرمودند:
إِظْهَارُ الشَّيْءِ قَبْلَ أَنْ يُسْتَحْكَمَ مَفْسَدَةٌ لَهُ.
رسانه ای کردن چیزی؛ اظهار نظر؛ سخن گفتن؛ إظهار سوء ظن و بدگمانی با قول یا فعل؛ قضاوت عجولانه ؛ قبول و امضای معامله و قرارداد؛ و... قبل از اطمینان به موضوع ، مفسده و آثار زیانبار (تهمت و عواقب آن) دارد.
تحف العقولhttp://eitaa.com/hafezanewahy
امر به معروف و نهی از منکر - رضایت یا کراهت به عمل قومی
امام جواد علیه السلام فرمودند:
مَنْ شَهِدَ أَمْراً فَكَرِهَهُ كَانَ كَمَنْ غَابَ عَنْهُ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِيَهُ كَانَ كَمَنْ شَهِدَهُ.(تحف العقول)
هر کسی که شاهد چیزی و کاری ، و موضوعی باشد و از آن ناراحت باشد و بدش بیاید همچون کسی هست که از آن چیز غایب هست
و هر کسی غایب از چیزی و کاری ، و موضوعی باشد و در جریان نباشد اما بدان راضی باشد(اگر متوجه می شد راضی بود) مثل کسی هست که شاهد آن بوده است.
هر کسی که شاهد دزدی و دروغ گفتن و اختلاس ، و حقوق نجومی و ظلم امثال اینهاست و یا غایب و راضی به آن هست بداند او گنهکار هست چرا که مولای متقیان امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام فرمودند:
الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى كُلِّ دَاخِلٍ فِي بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ [الرِّضَا] الرِّضَى بِه
كسيكه بكار گروهى خوشنود باشد مانند آنست كه با ايشان در آن كار همراه بوده (چون رضا بكار زشت مستلزم دوست داشتن آنست و آن از صفات رذيله و گناه و مستحقّ كيفر مىباشد) و (امتياز بين كننده كار و راضى بآن اينست كه) بر هر كننده كار باطل و نادرست دو گناه است (يكى) گناه بجا آوردن آن، و (ديگرى) گناه رضا و خوشنودى بآن (كه در نيّت و دل است).
نهج البلاغه حکمت 146.
فهرست. http://eitaa.com/hafezanewahy
عبادت خدا یا عبادت شیطان!؟
امام جواد علیه السلام فرمودند:
مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ.
کسی که به سخن فردی گوش فرا می دهد در واقع او را اطاعت کرده است
حال اگر گوینده ، کلام خدای متعال را می گوید پس در واقع شنونده ، خداوند متعال را عبادت کرده است
اما اگر گوینده کلام ابلیس و شیطان رانده شده را می گوید پس در واقع شنونده اطاعت ابلیس کرده است.
تحف العقول. http://eitaa.com/hafezanewahy
نیازمندی مؤمن به سه چیز
امام جواد علیه السلام فرمودند:
الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى تَوْفِيقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.
مؤمن نیازمند سه چیز می باشد:
توفیقی از ناحیه خدای منان
واعظ درونی ( فعال بودن نفس لوامه)
قبول نصیحت.
تحف العقول. http://eitaa.com/hafezanewahy
🏴🏴🏴🏴بر خاك حجره سر مي گذارم
تنهاي تنها جان مي سپارم
قاتل مرا كشت ، با كام عطشان
بابا رضا جان(2)
*
در را به رويم از كينه بستند
در انتظار مرگم نشستند
او مي زند كف ، من مي دهم جان
بابا رضا جان(2)
*
آب خوش من اشك روان بود
قوت و غذايم زخم زبان بود
رحمي نكردند ، بر من پدر جان
بابا رضا جان(2) http://eitaa.com/hafezanewahy
مناظره با یحیی بن اکثم [۱]
وقتی «مأمون» از «طوس» به «بغداد» آمد، نامه ای برای حضرت جواد (علیه السلام) فرستاد و امام را به بغداد دعوت کرد. البته این دعوت نیز مثل دعوت امام رضا به طوس، دعوت ظاهری و در واقع سفری اجباری بود.
حضرت پذیرفت و بعد از چند روز که وارد بغداد شد، مأمون او را به کاخ خود دعوت کرد و پیشنهاد تزویج دختر خود «اُمّ الفضل» را به ایشان کرد.
امام در برابر پیشنهاد او سکوت کرد. [۲] مأمون این سکوت را نشانه رضایت حضرت شمرد و تصمیم گرفت مقدمات این امر را فراهم سازد.
او در نظر داشت مجلس جشنی تشکیل دهد، ولی انتشار این خبر در بین بنی عباس انفجاری به وجود آورد: بنی عباس اجتماع کردند و با لحن اعتراض آمیزی به مأمون گفتند: این چه برنامه ای است؟ اکنون که علی بن موسی از دنیا رفته و خلافت به عباسیان رسیده، باز میخواهی خلافت را به آل علی برگردانی؟! بدان که ما نخواهیم گذاشت این کار صورت بگیرد، آیا عداوتهای چندساله بین ما را فراموش کرده ای؟!
مأمون پرسید: حرف شما چیست؟
گفتند: این جوان خردسال است و از علم و دانش بهره ای ندارد.
مأمون گفت: شما این خاندان را نمی شناسید، کوچک و بزرگ اینها بهره عظیمی از علم و دانش دارند و چنان چه حرف من مورد قبول شما نیست، او را آزمایش کنید و مرد دانشمندی را که خود قبول دارید، بیاورید تا با این جوان بحث کند و صدق گفتار من روشن گردد.
عباسیان از میان دانشمندان، «یحیی بن اکثم» را (به دلیل شهرت علمی وی) انتخاب کردند و مأمون جلسه ای برای سنجش میزان علم و آگاهی امام جواد ترتیب داد. در آن مجلس یحیی رو به مأمون کرد وگفت: اجازه میدهی سؤالی از این جوان بنمایم؟
مأمون گفت: از خود او اجازه بگیر.
یحیی از امام جواد اجازه گرفت.
امام فرمود: هرچه میخواهی بپرس.
یحیی گفت: درباره شخصی که مُحْرِم بوده و در آن حال حیوانی را شکار کرده است، چه میگویید؟ [۳]
امام جواد (علیه السلام) فرمود:
۱. آیا این شخص، شکار را در حِلّ (خارج از محدوده حَرَم) کشته است یا در حرم؟
۲. عالم به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟
۳. عمداً کشته یا به خطا؟
۴. آزاد بوده یا برده؟
۵. صغیر بوده یا کبیر؟
۶. برای اولین بار چنین کاری کرده یا برای چندمین بار؟
۷. شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟
۸. از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟
۹. بازهم از انجام چنین کاری ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟
۱۰. درشب شکار کرده یا در روز؟
۱۱. در احرامِ عُمره بوده یا احرامِ حج؟
یحیی بن اکثم از این همه فروع که امام برای این مسئله مطرح نمود، متحیر شد و آثار ناتوانی و زبونی در چهره اش آشکار گردید و زبانش به لکنت افتاد به طوری که حضار مجلس، ناتوانی او را در مقابل آن حضرت نیک دریافتند.
مأمون گفت: خدای را بر این نعمت سپاسگزارم که آن چه من اندیشیده بودم، همان شد.
سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آیا اکنون آن چه را که نمی پذیرفتید، دانستید؟! [۴]
حکم شکار در حالات گوناگون توسط مُحْرِم آن گاه پس از مذاکراتی که درمجلس صورت گرفت، مردم پراکنده گشتند وجز نزدیکان خلیفه، کسی در مجلس نماند.
مأمون رو به امام جواد (علیه السلام) کرد و گفت: قربانت گردم خوب است احکام هریک از فروعی را که در مورد کشتن صید درحال احرام مطرح کردید، بیان کنید تا استفاده کنیم.
امام جواد (علیه السلام) فرمود: بلی
✅اگر شخص محرم در حِلّ (خارج ازحرم) شکار کند و شکار از پرندگان بزرگ باشد، کفاره اش یک گوسفند است
✅اگر در حرم بکشد، کفاره اش دو برابر است
✅اگر جوجه پرنده ای را در بیرون حرم بکشد، کفاره اش یک بره است که تازه ازشیر گرفته شده باشد
✅اگر آن را در حرم بکشد هم بره و هم قیمت آن جوجه را باید بدهد
♻️اگر شکار از حیوانات وحشی باشد:
✅چنان چه گورخر باشد، کفاره اش یک گاو است
✅اگر شتر مرغ باشد، کفاره اش یک شتر است
✅اگر آهو باشد، کفاره آن یک گوسفند است
❇️ اگر هریک از اینها را در حرم بکشد، کفاره اش دو برابر میشود.
♻️اگر شخص مُحْرِم کاری بکند که قربانی بر او واجب شود:
✅اگر در احرام حج باشد، باید قربانی را در «مِنی» ذبح کند
✅اگر در احرام عمره باشد، باید آن را در «مکّه» قربانی کند.
❇️کفاره شکار برای عالم و جاهلِ به حکم، یکسان است ؛ منتها در صورت عمد، (علاوه بروجوب کفاره)، گناه نیز کرده است، ولی در صورت خطا، گناه از او برداشته شده است.
✅کفاره شخص آزاد بر عهده خود او است
✅کفاره برده به عهده صاحب او است
✅بر صغیر کفاره نیست، ولی بر کبیر واجب است
✅عذاب آخرت از کسی که از کرده اش پشیمان است برداشته میشود، ولی آن که پشیمان نیست، کیفر خواهد شد. [۵]
ادامه داستان👇
.http://eitaa.com/hafezanewahy
ابتدای داستان ☝️
قاضی القضات مات میشود!
مأمون گفت: احسنت ای ابا جعفر! خدا به تو نیکی کند! حال خوب است شما نیز از یحیی بن اکثم سؤالی بکنید همان طور که او از شما پرسید.
در این هنگام ابوجعفر (علیه السلام) به یحیی فرمود: بپرسم؟
یحیی گفت: اختیار با شماست فدایت شوم، اگر توانستم پاسخ میگویم وگرنه از شما بهره مند میشوم.
ابوجعفر امام جواد (علیه السلام) فرمود:
به من بگو در مورد👇
✅مردی که در بامداد به زنی نگاه میکند و آن نگاه حرام است
✅و چون روز بالا میآید آن زن بر او حلال میشود
✅و چون ظهر میشود باز بر او حرام میشود
✅و چون وقت عصر میرسد بر او حلال میگردد،
✅و چون آفتاب غروب میکند بر او حرام میشود
✅و چون وقت عشاء میشود بر او حلال میگردد
✅و چون شب به نیمه میرسد بر او حرام میشود
✅و به هنگام طلوع فجر بر وی حلال میگردد
♻️این چگونه زنی است و با چه چیز حلال وحرام میشود؟
یحیی گفت: نه، به خدا قسم من به پاسخ این پرسش راه نمی برم، و سبب حرام و حلال شدن آن زن را نمی دانم، اگر صلاح میدانید، از جواب آن ما را مطّلع سازید.
ابوجعفر (علیه السلام) فرمود:
❇️این زن، کنیز مردی بوده است.
✅در بامدادان، مرد بیگانه ای به او نگاه میکند و آن نگاه حرام بود
✅چون روز بالا میآید، کنیز را از صاحبش میخرد و بر او حلال میشود،
✅چون ظهر میشود او را آزاد میکند و بر او حرام میگردد
✅چون عصر فرا میرسد، او را به حباله نکاح خود در میآورد و بر او حلال میشود
✅به هنگام مغرب او را «ظِهار» [۶] میکند و بر او حرام میشود
✅موقع عشا کفاره ظهار میدهد و مجدداً بر او حلال میشود
✅چون نیمی از شب میگذرد او را طلاق میدهد و بر او حرام میشود
✅و هنگام طلوع فجر رجوع میکند و زن بر او حلال میگردد.
----------
[۱] یحیی یکی از دانشمندان نامدار زمان مأمون، خلیفه عباسی بود که شهرت علمی او در رشتههای گوناگون علوم آن زمان زبانزد خاص و عام بود. او در علم فقه تبحر فوق العاده ای داشت و با آن که مأمون، خود از نظر علمی وزنه بزرگی بود، ولی چنان شیفته مقام علمی یحیی بود که اداره امور مملکت را به عهده او گذاشت و با حفظ سمت، مقام قضاء را نیز به وی واگذار کرد. یحیی علاوه بر این ها، دیوان محاسبات و رسیدگی به فقرا را نیز عهده دار بود. خلاصه آن که تمام کارهای کشور اسلامی پهناور آن روز زیر نظر او بود و چنان در دربار مأمون تقرب یافته بود که گویی نزدیک تر از او به مأمون کسی نبود. اما متأسفانه یحیی، با آن مقام بزرگ علمی، از شخصیت معنوی برخوردار نبود. او علم را برای رسیدن به مقام و شهرت و به منظور فخرفروشی و برتری جویی فراگرفته بود. هر دانشمندی به دیدار او میرفت، آن قدر از علوم گوناگون از وی سؤال میکرد تا طرف به عجز خود در مقابل وی اقرار کند!
[۲] یکی از اعمالی که برای اشخاصِ در حال احرام، در جریان اعمال حج یا عمره حرام است، شکار کردن است. در میان احکام فقهی، احکام حج، پیچیدگی خاصی دارد، از این رو افرادی مثل یحیی بن أکثم، از میان مسائل مختلف، احکام حج را مطرح میکردند تا به پندار خود، امام را در بن بست علمی قرار دهند!
[۳] مجلسی، بحار الأنوار، ج۵۰، ص۷۵ ۷۶ قزوینی، سید کاظم، الإمام الجواد من المهد إلی اللحد، ص۱۶۸ ۱۷۲. راوی این قضیّه «ریّان بن شبیب» دایی معتصم است که از یاران امام رضا (علیه السلام) و امام جواد و از محدثان مورد وثوق بوده است (قزوینی، همان کتاب، ص۱۶۸ شیخ مفید، الإرشاد، ص۳۱۹ ۳۲۱ طبرسی، الإحتجاج، ص۲۴۵ مسعودی، اثبات الوصیة، ص۲۱۶ شیخ مفید، الإختصاص، تصحیح وتعلیق: علی اکبر الغفّاری، ص۹۹).
[۴] مجلسی، همان کتاب، ص۷۷; قزوینی، همان کتاب، ص۱۷۴; شیخ مفید، الإرشاد، ص۳۲۲; طبرسی، همان کتاب، ص۲۴۶; مسعودی، همان کتاب، ص۲۱۷; شیخ مفید، الإختصاص، ص۱۰۰.
[۵] ظِهار عبارت از این است که مردی به زن خود بگوید: پشت تو برای من یا نسبت به من، مانند پشت مادرم یا خواهرم، یا دخترم هست، و در این صورت باید کفاره ظِهار بدهد تا همسرش مجدداً براو حلال گردد. ظِهار پیش از اسلام در عهد جاهلیت نوعی طلاق حساب میشد و موجب حرمت ابدی میگشت، ولی حکم آن در اسلام تغییر یافت و فقط موجب حرمت و کفاره (به شرحی که گفته شد) گردید.
[۶] مجلسی، همان کتاب، ص۷۸; قزوینی، همان کتاب، ص۱۷۵; شیخ مفید، الإرشاد، ص۳۲۲; طبرسی، همان کتاب، ص۲۴۷.
سیره پیشوایان مرحوم پیشوایی
http://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگن من چون مسئول بسیجم ،چون با بچه ها قرآن کار میکنم و اینا خودش معروفه 😌🙄
پس امربه معروف و نهی ازمنکر نمیکنم😵💫
این کارهای معروف جای تذکر زبانی رو نمیگیره✅
🎞 #دکتر_علی_تقوی
http://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤مظلوم تر از جواد بغداد نداشت
🕊آن مظهر داد تاب بیداد نداشت
🖤می خواست که فریاد کند تشنه لبم
🕊ازسوز عطش عطش طاقت فریاد نداشت
🖤شهادت نهمین بهر کرامت تسلیت و تعزیت باد🖤http://eitaa.com/sarajmoner
🔴🔵 فضیلت صلوات از شامگاه پنجشنبه تا غروب روز جمعه
🔺 امام صادق(ع) میفرماید:
🔹 هنگامی که شام پنجشنبه و شب جمعه فرا میرسد، فرشتگانی از آسمان نازل میشوند که به همراه خود قلمهایی از طلا و کاغذهایی از نقره دارند. آنها در طی این مدت تا غروب روز جمعه، هیچ عملی به جز صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ثبت نمیکنند.
📚 من لا یحضره الفقیه،ج ۱ص ۴۲۴
🌕 منتظرین گرامی صلوات از بهترین ادعیه برای حاجت روایی است و چه حاجتی بالاتر از فرج امام زمان (عج)
🌹 در این فرصت طلایی امام خود را یاری کنید با دعا برای ظهور با ذکر صلوات همراه با عجل فرجهم
🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃
سلام ای تنها امید, مولای مهربانم
😢این دنیا برای کودکان بیگناه هم دیگر وحشتناک شده...
قیام کنید که عالمیمنتظر شماست...
بیاید که چشم امید همه به شما و دستان پر مهرتان است...
بیاید تا دگر هیچ کودک بیگناهی بدست ظلم و ستم کشته نشود و هیچ کودکی شکم گرسنه سر بر بالین ننهد...و هیچ کودکی از ترس و وحشت جان نبازد....
😔دنیای بی ظهورتان وحشتناک است...
اللهم عجل لولیک الفرج
nodbeh mirdamad.mp3
12.07M
🌹 دعای ندبه روز جمعه» بخوانیم..
✅ دعاى ندبه که از امام صادق علیهالسّلام نقل شده است، یکی از مهمترین دعاها در عصر غیبت است.
مرحوم صدرالاسلام همدانى در كتاب تكالیف الأنام مىگوید:
از خواص دعاى ندبه این است كه اگر در جایى با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالى آن خوانده شود، عنایت و توجه امام زمان علیهالسّلام را به آن مكان جلب مىكند؛ بلكه آن حضرت در آن جا حضور مىیابد؛ چنان كه در بعضى جاها اتفاق افتاده است.
این دعا مشتمل بر اِستِغاثه و کمک خواستن از امام زمان علیه السلام و تأسف خوردن بر غیبت آن حضرت و گریه در فراق ایشان است و ندبه نیز به همین معناست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم الرزقنا حرم حرم حرم حرم😭
السلام علیک یا اباعبدالله
مـا مــورِ کوچک و تـو سلیمان عالمی
جــان امــام هشتـم و جانــان عالمی
مدفون به کاظمینی وسلطان عالمی
مـــاه رضـــا و مهــر فـــروزان عـالمی
در هـر قـدم نثـار رهـت جان عالمی
جان چیست تا کنند خلایق فدای تو
#یاجوادالائمه(ع)☀️
#شهادت_امام_جواد(ع)🥀
#تسلیت_باد.🥀
┄┅┅❈••💓👨👩👧👦💓••❈┅┅┄
کانال👈 حافظان وحی 💖👇🏼http://eitaa.com/hafezanewahy