eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: بخشنده باش اما زياده روی نكن ؛ در زندگی حسابگر باش، اما سخت‌گیر مباش. 📒 ❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅
•═══════﷽❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤•༻⃘⃕❀ 💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: بخشنده باش اما زياده روی نكن ؛ در زندگی حسابگر باش، اما سخت‌گیر مباش. 📒 ❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅ ✍ توضیح 🔰 ┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄ ✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨ با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی 💠 در حکمت ۳۳ امام فرمودند : سخاوت‌مند باش ، ولی در این راه اسراف نکن و در زندگی حسابگر باش ولی سخت‌گیر نباش . 🔺 در این حکمت ( حکمت ۳۳ ) ، بحث افراط و تفریط است . حتی در مورد بخشش هم حقّ افراط و تفریط نداریم ؛ بلکه باید حد میانه را رعایت کنیم . 📖 خداوند در قرآن ، سوره فرقان آيه ۶۷ می‌فرمايد : وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا... ﴿۶۷﴾ " آن‌هایی که انفاق می‌کنند ولی اسراف نمی‌کنند ... " ✅ این راهِ صحیح است . 📖 یا در آیه‌ی ۲۹ سوره اسراء می‌فرماید : وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا ﴿۲۹﴾ ☝️نه آنقدر دست خودت را به گردن بگذار ( کنایه از اینکه هیچ انفاق و بخششی نداشته باشی و در این راه خیلی بخیل باشی ) و نه آنقدر دستت را باز کن و آنقدر ببخش که نتیجه‌اش " ملوما محسورا " شود . 🔴 یعنی مورد ملامت و سرزنش قرار بگیری و خودت هم محسور شوی و از کارت باز بمانی و در حقيقت با مشکل روبرو شوی . ⏪ بنابراین ما در بحث بخشش هم باید از هرگونه افراط و تفریطی به دور باشیم . ⁉️ در اینجا یک مسئله پیش می‌آید و آن اینکه بحث ایثار چه می‌شود ؟ آنهایی که ایثار می‌کنند چه ؟ 📄 در بحث ایثار ، یک حکمی است که در موارد خواصی ایجاد می‌شود . 💯 یعنی ایثارگر کسی است که دیگران را بر خودش ترجیح می‌دهد ؛ مثل مجاهدینی که در راه خدا جهاد می‌کنند و جان خودشان را می‌دهند ، برای اینکه وطن و مردم مملکتشان حفظ شوند . ⚜ آن بخشش ایثار و گذشت از جان است که در بسیاری از موارد هم لازم است . 💠 اما در بحث بخشش مالی امام اشاره فرمودند که باید از افراط و تفریط به دور باشیم . ⚡️ياعلی ✨خدا نگهدار⚡️ ┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄
▪️قطره اى در برابر دريا .... عن أميرالمؤمنين علیه ‏السلام: و ما أعمالُ البِرِّ کُلِّها والجِهادُفی سَبیلِ اللّه عِندَ الأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ، إلاّ کَنَفثَةٍ فی بَحرٍ لُجِّیٍّ. امیرالمومنین امام علی علیه ‏السلام فرمودند: همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر چیزی نیست، مگر همچون قطره ای که در دریایی ژرف و عمیق انداخته شود. 📚نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴https://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
»»» آیه ی روز : ********** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ آل عمران - ٢٠٠ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید! ********** نکته ها: این آیه، صبر در برابر انواع حوادث و مصائب را توصیه مى كند؛ در مرحله ى اوّل در برابر ناگوارى هاى شخصى و هوسها صبر كنید. «اصبروا» در مرحله ى دوّم در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بیشتر كنید. «صابروا» در مرحله ى سوّم در حفظ مرزهاى جغرافیایى از هجوم دشمن، حفظ مرزهاى اعتقادى و فكرى، از طریق مباحثات علمى و حفظ مرز دلها، از هجوم وسوسه ها بكوشید. «رابطوا» كلمه ى «رابطوا» از ریشه ى «رباط» به معناى بستن چیزى در مكانى است. به كاروانسرا نیز به این دلیل رُباط مى گویند كه كاروان ها در آنجا اتراق كرده و مال التجاره و اسب و شترها را در آنجا نگه مى دارند. همچنین به قلبى كه محكم و بسته به لطف خدا باشد، رُباط گفته مى شود. كلماتِ «ارتباط»، «مربوط» و «رباط» ریشه ى واحدى دارند. در روایات، «رابطوا» به معناى انتظار اقامه ى نماز آمده است.[222] گویا مسلمانان دل و جان خود را با پیوندى كه در نماز ایجاد مى كنند، محكم مى سازند. امام صادق علیه السلام فرمود: «اصبروا على الفرائض» در برابر واجبات صبر كنید. «صابروا على المصائب» در برابر مشكلات صبر كنید. «ورابطوا على الائمّه» از پیشوایان خود دفاع كنید.[223] رسول خداصلى الله علیه وآله فرمودند: «اصبروا على الصَلَوات الخمس وصابروا على قتال عدوّكم بالسیف ورابطوا فى سبیل اللَّه لعلّكم تفلحون» بر نمازهاى شبانه روزى پایدارى كنید ودر جهاد با دشمن، فعّال ودر راه خدا با یكدیگر هماهنگ باشید تا رستگار شوید. [224] ----- 222) تفسیر مجمع البیان. 223) كافى، ج 2، ص 81. 224) درّالمنثور، ج 2، ص 418. ********** پیام ها: - در سایه ى ایمان، به كمالات مى رسید. «یا ایها الّذین امنوا اصبروا و صابروا...» - تا در مشكلات فردى صابر نباشید، نمى توانید در برابر دشمنان دین مقاومت كنید. ابتدا «اصبروا» سپس «صابروا» - از دیگران عقب نمانید، اگر كفّار در كفر خود مقاومت مى كنند، كشته مى دهند و مال خرج مى كنند، شما نیز در راه خدا با جان و مال پایدارى كنید. «صابروا» - مسلمانان باید مشكلات یكدیگر را تحمل كنند، و یكدیگر را به صبر سفارش كنند. «صابروا» - اسلام، دین ارتباط است. ارتباط با مردم، خدا و پیامبران. «رابطوا» - صبر و مصابره و مرابطه باید جهت دار باشد و در مسیر تقوى و رضاى الهى قرار گیرد، وگرنه كفّار هم این امور را دارند. «صابروا و رابطوا واتقوااللَّه» - اسلام دین جامعى است، صبر و تقوى در كنار توجّه به مرزها بیان شده است. «اصبروا... رابطوا» - تقوى، مرتبه اى بالاتر از ایمان است. «امنوا... واتقوا» - صبر، زمینه ى رسیدن به سعادت و پیروزى است. «لعلّكم تفلحون» *********
16.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ‌ 🎥 حال‌وهوای حرم مطهر امیرالمومنین علی علیه‌السلام در شب اول صفر https://eitaa.com/hafezanewahy
🌺امام علی(علیه السلام):. اى مردم! اگر در يارى حق، كوتاهى نمى‌كرديد و در خوار ساختن باطل سستی نمى‌نموديد، كسانى كه همپايه‌ی شما نيستند، در شما طمع نمى‌كردند و هيچ قدرتى بر شما مسلط نمى‌شد. 📙نهج البلاغه، خطبه ۱۶۵ https://eitaa.com/hafezanewahy
💠
حسنه الهی

▫️ همان طوری که علم الهی حسنه محض است و هیچ خسرانی در او نیست، نیز حسنه صرف بوده و هیچ خسارتی در آن راه ندارد... . 👇👇👇👇 https://eitaa.com/hafezanewahy
💠
حسنه الهی

▫️ همان طوری که علم الهی حسنه محض است و هیچ خسرانی در او نیست، نیز حسنه صرف بوده و هیچ خسارتی در آن راه ندارد و از آن در عرصه کارزار که کار خصمِ مهاجم را زار می کند، به عنوان یاد می شود و راز ربح آوری جهاد و نزاهت شهادت از زیان، همان است که خدای سبحان از به عنوان تجارت سودآور یاد فرمود: ﴿یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا هَل اَدُلُّکُم عَلی تِجرَةٍ تُنجیکُم مِن عَذابٍ اَلیم ٭ تُؤمِنونَ بِاللهِ ورَسولِهِ وتُجهِدونَ فی سَبیلِ اللهِ بِاَمولِکُم واَنفُسِکُم ذلِکُم خَیر لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمون﴾. ▫️ سِرّ سود آوری جهاد در راه خدا این است که خداوند بخشنده، در داد و ستد مجاهدان ثمن و مثمن، هر دو را به فروشنده می دهد؛ برخلاف کوشش در راه شیطان که ابلیس فرومایه عوض و معوّض هر دو را به غارت می برد. ▫️ کسی که با ایثار نفیس یا نثار نفس جهاد الهی را برگزید و به تعبیر لطیف قرآن حکیم، جان و مال خود را به خداوند بیع کرد که همین بیع ویژه، به صورت مطرح می گردد. آنگاه خدای سبحان جان او را به مقام برتر می رساند و چندین برابر مال او را به وی عطا می کند و چنین مجاهد نستوهی کالای فروخته و ثمن را یکجا جمع می کند. برخلاف فروش جان به شیطان که در این حال فروشنده، برده زرخرید ابلیس فرومایه می گردد و باید با تمام توان و نیز همه مالی که به دست آورد، طبق دستور شیطان صرف کند. این گروه گرفتارِ ﴿فَما رَبِحَت تِجارَتُهُم﴾ خواهند بود. 📚 سروش هدایت ج 4 ص 135 https://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 حسینی بودن ▫️ کسانی می توانند باشند که حسینی بیاندیشند، حسینی فکر کنند و حسینی عمل کنند. فرمود من که وارد کربلا می شوم و نهضت جهانی به پا می کنم و هدف والای من این است که ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ﴾ را عملی کنم. من افرادی را به همراه می برم که اینها نه نقد علمی داشته باشند و نه نقد عملی. ▫️ چون خود را می داند و هست، مظهر تام ذات اقدس الهی می داند و هست، حرفی که خدا می زند در اداره جهان، کاری که خدا می کند در تدبیر نظام سپهری، آن را حسین بن علی درباره گفت. ذات اقدس الهی در این بخش از قرآن فرمود من معاضدی که بیراهه رفته باشد یا راه کسی را بسته باشد ندارم ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 📚 پیام به گردهمایی مجازی مبلغان تاریخ: 1400/05/16. https://eitaa.com/hafezanewahy