eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
180 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
ولی به طور خاص طمع چند اثر مخرب دارد: 1⃣ طمع عقل را از بین میبرد: 🔺 أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ، تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ وقتی برق طمع جهیدن گرفت، عقل از بین میرود. 🔺پيامبر صلوات الله علیه فرمود: الطَّمَعُ يُذهِبُ الحِكمَةَ مِن قُلوبِ العُلَماءِ طمع ، حكمت را از دلهاى دانشمندان مى برد. 2⃣طمع عزت و حریت را از بین میبرد و ذلت می آورد: 🔺حضرت در حکمت ۲۲۶ میفرماید: الطّامِعُ فی وَثاقِ الذُّلِّ انسان طمع کار در بند ظلم است. 🔺در کتاب غررالحکم از حضرت روایت شده است : ثَمَرَةُ الطَّمَعِ ذُلُّ الدُّنْیا وَالاْخِرَة ثمره طمع، ذلت دنیا و آخرت است. 🔺امام حسن عسکرى: ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ چه قدر زشت است براى انسان با ایمان که علائقى داشته باشد که سبب ذلت او شود. 🔺 امام صادق علیه‌السلام در حدیث می فرمایند: یَا هِشَامُ إِیَّاکَ وَ الطَّمَعَ وَ عَلَیْکَ بِالْیَأْسِ مِمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ أَمِتِ الطَّمَعَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ فَإِنَّ الطَّمَعَ مِفْتَاحُ الذُّلِّ وَ اخْتِلَاس از طمع برحذر باش و از آن چه در دست های مردم است نا امید باش و طمع را از مخلوقین بمیران به درستی که طمع کلید ذلت وربودن عقل است. 🔺در خطبه ۱۶۰ آمده است: وَإِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ يَلْبَسُ الْخَشِنَ وَيَأْكُلُ الْجَشِبَ وَكَانَ إِدَامُهُ الْجُوعَ وَسِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ الْقَمَرَ وَظِلَالُهُ فِي الشِّتَاءِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا وَفَاكِهَتُهُ وَرَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَلَا وَلَدٌ يَحْزُنُهُ وَلَا مَالٌ يَلْفِتُهُ وَلَا طَمَعٌ‌ يُذِلُّهُ دَابَّتُهُ رِجْلَاهُ وَخَادِمُهُ يَدَاه اگر می‌خواهی درباره‌ی عیسی که چه چیزی می‌پوشید، غذایش چه بود، بر روی چه چیزی می‌نشست، روشنایی وی چه بود؟ این‌گونه می‌گویم: حکایتی از زهد و رفتار ساده‌زیستی عیسی است كه سنگ را بالش خود قرار مى داد، لباس پشمى خشن به تن مى كرد، و نان خشك مى خورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود، ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپایان مى‌روياند، زنى نداشت كه او را فریفته خود سازد، فرزندی نداشت تا او را غمگین سازد، طمعی نداشت که او را ذلیل کند. مرکبش پاهایش بود و خادمش دستهایش. 3⃣ طمع ایمان را میبرد و بی دینی به ارمغان می‌آورد: 🔺راوی از امام صادق علیه‌السلام میپرسد: قُلْتُ لَهُ مَا الَّذِي يُثْبِتُ الْإِيمَانَ فِي الْعَبْدِ قَالَ الْوَرَعُ از امام پرسیدم چه چیزی باعث ماندگاری ایمان در انسان میشود؟ فرمود ورع و دوری از شبهات وَ الَّذِي يُخْرِجُهُ مِنْهُ قَالَ الطَّمَعُ. گفتم چه چیزی باعث خارج شدن ایمان از قلب انسان میشود؟ فرمود طمع •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯https://eitaa.com/hafezanewahy
✳️با طمع میتوان انسان آزاده را به بردگی کشاند: ابن ابی الحدید در جلد ۲۸ شرح نهج البلاغه اش داستان عجیبی نقل میکند: شخصی است به نام هانی. او رئیس عراقی های ساکن شام است. وقتی خبر بیعت گرفتن معاویه برای یزید پخش شد، هانی در مسجد شام سخنرانی کرد و گفت: العجب لمعاوية يريد أن يَقسِرَنا على بيعة يزيد و حالُه حالُه در تعجبم از معاویه معاویه شخصی را نزد هانی فرستاد که برو به او بگو: أيها الشيخ قد وصلت كلمتك إلى معاوية و لستَ في زمن أبي بكر و عمر ... فإنهم بنو أمية و قد عرفتَ جرأتَهم و إقدامَهم و لم يدعني إلى هذا القول لك إلا النصيحة و الإشفاق برو بگو معاویه مهربانی خلفای قبل را ندارد، او از بنی امیه است و در بحث حکومت با کسی شوخی ندارد، من اینها را از روی دلسوزی به تو میگویم که معاویه مشکلی برایت ایجاد نکند. این شخص پیش هانی رفت و حرفها را به او زد . او گفت تو از در نصیحت و خییرخواهی نیامده ای بلکه مامور معاویه هستی . برو به معاویه بگو این حرفها در من تاثیر ندارد. وقتی خبر به معاویه رسید از این پاسخ تعجب کرد و گفت: نستعين بالله عليه. معاویه از در دیگری وارد شد. همه عراقی های ساکن شام را به دربار دعوت کرد و به آنها گفت هر کسی حاجت و خواسته ای دارد بنویسد تا ما اجرا کنیم. هانی هم آمد . فعرض عليه كتابه فيه ذكر حوائجه کاغذی به هانی دادند و او خواسته هایش را نوشت فقال يا هانئ ما أراك صنعتَ شيئا، معاویه گفت میبینم تو چیزی ننوشته ای، بیشتر بنویس فقام هانئ فلم يدع حاجة عرضتُ له إلا و ذكرها. هانی دوباره خواسته هایش را نوشت ثم عرض عليه الكتاب فقال أراك قصرتَ فيما طلبتَ نوشته را به او داد معاویه گفت باز هم خواسته هایت را بنویس. فقام هانئ فلم يدع حاجة لقومه و لا لأهل مصره إلا ذكرها ثم عرض عليه الكتاب فقال ما صنعت شيئا هانی باز هم شروع به نوشتن کرد و هر نیازی از قومش و مردم مصر بود را نوشت و به او داد . معاویه گفت چیزی از قلم میفتاده؟ اینجا بود که طمع و زیاده خواهی کار خودش را کرد و هانی معاویه را به امیرالمومنین بودن صدا زد: فقال يا أمير المؤمنين حاجةٌ بقيت. قال ما هي؟ قال أن أتولى أخذ البيعة ليزيد بالعراق گفت ای امیر المومنین فقط یک حاجت باقی مانده. من میخواهم از مردم عراق برای یزید بیعت بگیرم. ✅ تهدید شدید خداوند در قرآن نسبت به انسان طمع کار: 🔺قرآن کریم میفرماید: ذَرْنِي وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيدًا مرا با کسی که او را خود به تنهایی آفریده‌ام واگذار! وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا همان کسی که برای او مال گسترده‌ای قرار دادم وَبَنِينَ شُهُودًا و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند، و َمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيدًا و وسایل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم! ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم! ⏪ انسان باید مرتبه قناعت را داشته باشد و یاس عما فی ایدی الناس(یاس از آنچه در دست مردم است) سرلوحه زندگی اش باشد. اگر پاینگونه نشد و در عین دارایی مدام حرص زد و چشم دوخت، دچار غضب الهی میشود. ❎طمع نجس ترین شیء عالم است: روزی پادشاهی این سوال برایش پیش می آید و میخواهد بداند که نجس ترین چیزها در دنیای خاکی چیست؟ برای همین کار وزیرش را مامور میکند که برود و این نجس ترین نجس ترینها را پیدا کند و در صورتی که آنرا پیدا کند و یا هر کسی که بداند تمام تخت و تاجش را به او بدهد! وزیر هم عازم سفر میشود و پس از یکسال جستجو و پرس و جو از افراد مختلف به این نتیجه رسید که با توجه به حرفها و صحبتهای مردم باید پاسخ همین مدفوع آدمیزاد اشرف باشد و عازم دیار خود میشود. در نزدیکی های شهر چوپانی را میبیند و به خود میگوید بگذار از او هم سوال کنم شاید جواب تازه ای داشت بعد از صحبت با چوپان او به وزیر میگوید من جواب را میدانم اما یک شرط دارد و وزیر نشنیده شرط را میپذیرد چوپان هم میگوید تو باید مدفوع خودت را بخوری وزیر آنچنان عصبانی میشود که میخواهد چوپان را بکشد ولی چوپان به او میگوید تو میتوانی من را بکشی اما مطمئن باش پاسخی که پیدا کرده ای غلط است تو اینکار را بکن اگر جواب قانع کننده ای نشنیدی من را بکش. خلاصه وزیر به خاطر رسیدن به تاج و تخت هم که شده قبول میکند و آن کار را انجام میدهد. سپس چوپان به او میگوید" کثیف ترین و نجس ترین چیزها طمع است" که تو به خاطرش حاضر شدی آنچه را فکر میکردی نجس ترین چیز است بخوری!!!! •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═https://eitaa.com/hafezanewahy
➖ شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه از امام صادق علیه السلام روایت نقل میکند که هر وقت غذایی برای حضرت می آوردند، میفرمود: ◀️اَللَّهُمَّ كَمَا أَشْبَعْتَنَا فَأَشْبِعْ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ (خدایا همانگونه که ما را سیر کردی، زنان و مردان مومن را نیز سیر بگردان) وَ بَارِكْ لَنَا فِي طَعَامِنَا وَ شَرَابِنَا وَ أَجْسَادِنَا وَ أَمْوَالِنَا ( و در آب و غذا و جسم و مال ما برکت قرار بده) ✓ جسم و جسد انسان نیز میتواند با برکت بشود. انسان میتواند وجود مبارکی پیدا کند که: _حضور او در مجلس و محفلی سبب خیر شود. _وساطت او در نزاعی سبب صلح شود. _گذر او از مجلس گناهی، باعث برچیده شدن بساط معصیت شود. _نشست او در انجمنی، باعث پاسخ‌گویی به شبهات و معضلات علمی شود. _و.... در کنار برکت آب و غذا و مال، برای برکت یافتن خودمان نیز دعا کنیم. . https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم سرح حکمتها ۱۴۰۳/۵/۲۲ . ۸صفر 💢 حکمت ۲۱۷ 💢 ♦️وَ قَالَ (علیه السلام): فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ (عُلِمَ) جَوَاهِرِ الرِّجَالِ در تحولات و دگرگونی حالات گوهر وجود هر شخص نمایان میشود. هر انسانی یک ظاهر و پوسته ای دارد که حقیقت وجود خود را زیر آن پنهان میکند، وآن خیانت است و گاه نفاق. در حالت عادی انسان مراقب است اما در حوادث و موقعیت خاص [خوشی یا ناخوشی] آن مراقبت از بین رفته و خود واقعی بروز پیدا می کند. 🛑تقلب از انقلاب به معنای دگرگونی است. «جواهر» جمع «جوهر» به معناى اشیاى گرانبهایى است که از معدن استخراج مى کنند، به ذات و طبیعت هر چیزى نیز اطلاق مى شود و در اینجا نیز منظور همین است. 📕در غرر الحکم نیز این کلام با تفاوت اندکی آمده: فی تَصاریفَ الاْحْوالِ تُعْرَفُ جَواهِرُ الرِّجالِ در دگرگونى احوال [دنيا] ، مردانِ مرد شناخته مى شوند . ⛔️در مشکلات ، شخصیت حقیقی انسان آشکار میشود. در روزگار امن و امان و آسایش، همه افراد خوش برخورد و مهربان و از خود گذشته و .. هستند ولی این شخصیت حقیقی افراد نیست. شخصیت واقعی هر کسی آن وقتی ظهورو بروز پیدا میکند که انسان دلیلی برای پنهان کاری و پرده پوشی نداشته باشد و حقیقت خودش را بدون روتوش نمایش دهد. مشکلات، مصائب، گرفتاری های شخصی و اجتماعی بستر مناسبی هستند که افراد خود واقعی شان را نمایش دهند. ⭕️به تعبیر امام حسین علیه السلام : النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا مردم بندۀ دنیایند وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ و دین بر زبانشان می‌چرخد. يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ. امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند. (مُحِّصوا از مَحص به معنای اختبار و امتحان است. گوهر وجودی افراد در مشکلات خودنمایی میکند.) 🔻نکته: گذر زمان یکی از اموریست که حقیقت را آشکار می کند. ویژگی زمان آشکار کردن حقیقت است. تا فضای مبهم و غبار آلود آرام نگیرد و تحولات سکون نیابد گوهر حقیقت آشکار نمیشود. «تَقَلُّب اَحوال» مفهوم جامعى است که هرگونه دگرگونى زندگى را شامل مى شود: رسیدن به مال و ثروت یا فقر، پیدا کردن مقام یا سقوط از آن، بهبودى و تندرستى یا بیمارى، فراهم آمدن اسباب شادى یا مصائب و حوادث دردناک و به طور کلی امتحان گاهی در حالت ناراحتی محقق میشود و گاهی در حالت شادی. به گفته شاعر: خوش بود گر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روى شود هر که در او غش باشد 💮امیرالمومنین در حکمت ۴۴۱ فرمود : الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ پست هاى مهم میدان مسابقه و آزمایش مردان است. در تاریخ موارد متعددی وجود دارد که افراد با رسیدن به پست و مقام خود حقیقی را آشکار کردند. ⭕️عبدالملک بن مروان، پیش از پادشاهی، به حفظ قرآن و علوم دینی علاقه نشان می‌داد، با محدثین و فقهای مدینه حشر و نشر داشت و از نظر مردم فردی زاهد و عابد بود، به طوری که او را «حمامة المسجد» به معنای کبوتر مسجد می‌نامیدند. با این حال او پس از حاکم شدن همه ارزش‌های اسلامی و اخلاقی را کنار نهاد؛ تا آنجا که نقل شده در حال تلاوت قرآن بود که به او خبر رسید که قرار است پادشاه شود. وی بلافاصله قرآن را برهم نهاد و گفت: "هذا فراقٌ بینی و بینِک و هذا آخرُ العهد بک"؛ این آغاز جدایی میان من و توست و این آخرین دیدار با توست. 💮 درغررالحکم فرمود: الْغِنى وَ الْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَ أوْصافِها بى نیازى و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار مى سازد. ⛔️به خاطر دنیا، باطنمان را آلوده نکنیم، قرآن کریم می فرماید: 《وَ تِلْکَ الاَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ؛ آل عمران -۱۴۰》 و ما این روزها(ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم; (و این خاصیّت زندگى دنیاست) تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند، مشخص سازد; و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمى دارد و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند); و کافران را (به تدریج) نابود سازد.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
🔻نکته 1: انسان گوهر است، اگر قدر شناس وجود خود باشد. امام صادق علیه السلام فرمود: النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة مردم معدن هايى چون معدن هاى طلا و نقره هستند. 🔻نکته۲ : مواظب باشيد گول نخورید! وَ قَالَ الرِّضَا ع قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع: 1⃣ گول ظاهر افراد را نخورید چه بسا دستشان به دنیا نمی رسد و ادای زهد در می آورند. إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْيُهُ وَ تَمَاوَتَ فِي مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِي حَرَكَاتِهِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ اگر ديديد فردى خوش‏رفتار و خوش‌‏سلوك است و در سخن گفتن، آهسته [و مردموار] و در حركاتش فروتن است، مواظب باشيد گولتان نزند! فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْيَا وَ رُكُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِيَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ چه بسيار كسانى هستند كه به خاطر ضعف اراده و تصميم و ترسو بودن، از دستيابى به دنيا و خوردن حرام آن، ناتوانند. فَنَصَبَ الدِّينَ فَخّاً لَهَا و از اين روى، دين را دام دنيا قرار مى‌‏دهند. فَهُوَ لَا يَزَالُ يَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ چنين كسى همواره با ظاهر خود، مردم را گول مى‏‌زند. فَإِنْ تَمَكَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ و اگر بتواند به حرامى دست يابد، به آن دست مى‏‌يازد. 2⃣ گول اجتناب از مال حرام را نخورید، چه بسا در دل شهوت های دیگر باشد. وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ و اگر ديديد كه از مال حرام، روى گردان است، فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ مواظب باشيد گولتان نزند؛ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ چون تمايلات مردم، گوناگون است. فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ كَثُرَ چه بسيار كسانى كه از مال حرام گرچه فراوان باشد روى بر مى‏‌تابند، وَ يَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَى شَوْهَاءَ قَبِيحَةٍ فَيَأْتِي مِنْهَا مُحَرَّماً ولى به زنِ زشتْ چهره‌‏اى دل مى‏‌بندند و ارتباط حرام با وى برقرار مى‏‌كنند.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
3⃣ گول کسانی که تمایلات دنیایی ندارد را نخورید ، چه بسا عاقلانه رفتار نکند. فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنْ ذَلِكَ و اگر ديديد كه از چنين زشتى‏‌هايى خويشتندارى مى‏‌كند، فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ مواظب باشيد كه گولتان نزند. حَتَّى تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ و بنگريد كه خِردش بر چه قرار مى‏‌گيرد؛ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ تَرَكَ ذَلِكَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا يَرْجِعُ إِلَى عَقْلٍ مَتِينٍ چون افراد زيادى هستند كه از همه اينها خود را نگه مى‏‌دارند، امّا از خرد استوارى برخوردار نيستند. فَيَكُونُ مَا يُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ چنين كسى به خاطر نادانى‏‌اش فسادى كه به وجود مى‏‌آورد، بسيار بيشتر از اصلاحى است كه با خردش انجام مى‌‏دهد. 4⃣ اگر دیدید ظاهر الصلاح است، حرام نمی خورد، اهل انواع شهوات نیست، عقلش درست است باز هم گولش را نخورید چه بسا ریاست طلب باشد. فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِيناً فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ و اگر ديديد كه عقلى استوار دارد، گولتان نزند. حَتَّى تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ يَكُونُ عَلَى عَقْلِهِ أَوْ يَكُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَى هَوَاهُ ببينيد تمايلاتش هم بر پايه خردش است و يا خِردش در اختيار نفسش است. وَ كَيْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِيهَا و ببينيد علاقه‌‏اش به رياست‏هاى باطل، چگونه است و چه قدر از آنها دورى مى‏‌گزيند؛ فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ يَتْرُكُ الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا چون كسانى هستند كه در دنيا و آخرت، زيانكار هستند و دنيا را براى دنيا ترك مى‏‌كنند. وَ يَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ چنين كسى‏ گمان مى‏‌كند كه لذّت رياست‏هاى باطل، از لذّت مال و نعمت‏هاى حلال و مباح، بيشتر است. فَيَتْرُكُ ذَلِكَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ و همه اينها را براى رياست، ترك مى‏‌كند، حَتَّى‏ إِذا قِيلَ لَهُ اِتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ به طورى كه اگر گفته شود: «از خدا تقوا داشته باش»، ولی ریاست طلبی، او را به گناه وا مى‏‌دارد. او را جهنّم، بس است و بد جايگاهى است! فَهُوَ يَخْبِطُ خَبْطَ عَشْوَاءَ چنين كسى، اشتباه شب‌كوران را مرتكب مى‌‏شود. يَقُودُهُ أَوَّلُ بَاطِلٍ إِلَى أَبْعَدِ غَايَاتِ الْخَسَارَةِ و نخستين باطل، وى را تا نهايت خسارت مى‌‏بَرَد. وَ يُمِدُّهُ رَبُّهُ بَعْدَ طَلَبِهِ لِمَا لَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ فِي طُغْيَانِهِ و پروردگارش بعد از تصميم او بر آنچه بدان توانا نيست، وى را در طغيانش رها مى‏‌كند. فَهُوَ يُحِلُّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ يُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وى حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام مى‏‌كند. لَا يُبَالِي بِمَا فَاتَ مِنْ دِينِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ رِئَاسَتُهُ الَّتِي قَدْ يَتَّقِي مِنْ أَجْلِهَا و هنگامى كه رياستى كه به خاطر آن، خود را به زحمت افكنده بود به وى داده‏ شود، باكى ندارد كه چه چيزى از دينش از دست رفته است. فَأُولَئِكَ الَّذِينَ‏ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ‏ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً اينان همان‏هايى هستند كه خدا بر آنان خشم گرفته و نفرينشان كرده است و عذاب دردناكى برايشان آماده ساخته است.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
.pending-1724183780-ziyafat-06.mp3
209.4K
کربلا را تو مپندار که شهری است در میان شهرها.. .https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۱۴۰۳/۵/۲۳ . ۹صفر 💢 حکمت۱۲۸ 💢 🔷وَ قَالَ (علیه السلام): حَسَدُ الصَّدِيقِ، مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ. حسادت به دوست دليل ضعف و بيمارى دوستى است. حسادت کردن نسبت به دوست از بیماری مودت است. محبت او لنگان و بیمار است. 🔵 امید زوال نعمت از دیگران حسادت است. مودت در رفاقت، کمترین حق رفاقت نسبت به رفیق ، آنچه برای خود دوست دارد برای رفیق خود بخواهد و آنچه را خود بد میدارد بر رفیق بد بداند. حسادت با مودت سازگاری ندارد و هرگز در یک جا جمع نمیشوند. 🔸 در کتاب نزهه الناظر آمده است: الْعُجْبُ يَكْلُمُ الْمَحَاسِنَ خود پسندی به خوبی ها لطمه میزند ، وَ الْحَسَدُ لِلصَّدِيقِ مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ وَ لَنْ تَمْنَعَ النَّاسَ‌ مِنْ عِرْضِكَ هیچ چیزی مردم را از اسائه ادب و توهین به تو باز نمیدارد. إِلَّا بِمَا تَنْشُرُ عَلَيْهِمْ مِنْ فَضْلِكَ‌ مگر آنچه که از خوبی های تو به آنها رسیده باشد. 🔹 محبت با حسادت جمع شدنی نیست. وقتى دوستی سالم و خالى از غل و غش باشد، انسان آنچه را براى خود مى خواهد براى دوستش نیز میخواهد و آنچه را براى خویش نمی پسندد براى دوستش نیز نمی پسندد. در حالی که معنای حسادت یعنی طلب زوال نعمت از دوست 🔸تفاوت حسادت و حسرت وغبطه: حسد به معناى انتظار زوال نعمت از دیگرى، و انتظار لغزش و افتادن دیگران است و تفاوت آن با رقابت و تنافس این است که حسود، خواهان زوال نعمت از دیگرى است; ولى در رقابت، تنافس و غبطه، شخص سعى مى کند خود را به پاى دیگرى برساند بى آنکه بخواهد چیزى از او کاسته شود. امام صادق علیه السلام فرمود : إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لاَ يَحْسُدُ وَ اَلْمُنَافِقُ يَحْسُدُ وَ لاَ يَغْبِطُ . مومن غبطه می خورد ولی حسادت نمی کند، اما منافق نساردت می کند ولی غبطه نمی خورد. 🔹انسان به خودش حسادت نمی کند. ابن ابی الحدید می گوید : قیلَ لحکیمٍ ما الصَّدیق؟! به کسی گفتند دوست کیست؟ فقال إنسانٌ هو أنت إلّا أنَّه غیرُک. گفت خود انسان است با این تفاوت او غیر از تو هستی. 🔸تفاوت محبت با مودت: صرف دوست داشتن و محبت، مودت بحساب نمی آید. مودت مرحلهٔ عملیاتی شدن محبت است. در دل دوست داشتن محبت است ، ظهور آن در عمل نشان دادن مودت است. در مورد اهل بیت محبت باید به درجهٔ اطاعت برسد تا مودت نایل شود. اجر رسالت مودت است نه محبت. 《 قل لا اسئلُکم علیهِ اجراً الاَ المودةَ فیِ القربیٰ 》 در مقابل رسالت اجرو مزدی طلب نشده الا مودت که باید در عمل نشان داده شود. محبت خوب است اما مشکل گشا نیست و مزد رسالت هم نیست. محبت مقدمه است اما مرتبه بالاتر مودت ذی القربی ست. 🔹دوست باید دنبال ترقی دوست باشد. از آنجایی که حضرت حسادت که مانع بزرگی برای پیشرفت دوست است را مذمت کرد، معلوم میشود دوست واقعى کسى است که خواهان پیشرفت و ترقى دوست خود باشد، هرچند تلاش کند خودش نیز به پیشرفت و ترقى برسد، بنابراین آن کس که چنین نیست دوست واقعى نیست و یا به بیان امام دوستى او گرفتار بیمارى است.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
🔸کمترین حد دوستی، حسادت نکردن است. در کتاب کافی امده بَابُ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَى أَخِيهِ وَ أَدَاءِ حَقِّهِ‌ عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:حق مسلمان بر مسلمان چيست‌؟ قَالَ لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ فرمود:براى او هفت حق واجب است مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَيْهِ وَاجِبٌ كه همه آنها بر شخص واجب است إِنْ ضَيَّعَ مِنْهَا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَايَةِ اللَّهِ و اگر يكى از آن‌ها را تباه و بى‌اجر گذارد از ولايت و اطاعت خدا بيرون است وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ يَكُنْ لِلَّهِ فِيهِ مِنْ نَصِيبٍ و براى خداوند هيچ بهره‌اى از بندگى و اطاعت در او نيست. قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هِيَ به او گفتم:قربانت، آن چيست‌؟ قَالَ يَا مُعَلَّى إِنِّي عَلَيْكَ شَفِيقٌ أَخَافُ أَنْ تُضَيِّعَ وَ لَا تَحْفَظَ وَ تَعْلَمَ وَ لَا تَعْمَلَ فرمود:اى معلى،به راستى من بر تو نگرانم و مى‌ترسم كه آنها را تباه گردانى و نگهدارى نكنى و بدانى و به كار نبندى. قَالَ قُلْتُ لَهُ‌ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ به او گفتم:لا حول و لا قوة الا باللّه، ‌ قَالَ أَيْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ فرمود:آسان‌ترين آنها اين است آنچه براى خود دوست مى‌دارى براى دوستت هم دوست بدارى وَ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ و آنچه براى خود نپسندى براى دوستت هم نپسندى. وَ الْحَقُّ الثَّانِي أَنْ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُطِيعَ أَمْرَهُ از خشم او كناره‌گيرى كنى و خشنودى او را بخواهى و فرمان او را ببرى. وَ الْحَقُّ الثَّالِثُ أَنْ تُعِينَهُ بِنَفْسِكَ وَ مَالِكَ وَ لِسَانِكَ وَ يَدِكَ وَ رِجْلِكَ با جان و مال و دست و زبان خود، او را يارى نمائى. وَ الْحَقُّ الرَّابِعُ أَنْ تَكُونَ عَيْنَهُ وَ دَلِيلَهُ وَ مِرْآتَهُ چشم و راهنما و آئینه او باشى. وَ الْحَقُّ الْخَامِسُ أَنْ لَا تَشْبَعَ وَ يَجُوعُ حق پنجم ؛ سير نباشى و او گرسنه باشد. وَ لَا تَرْوَى وَ يَظْمَأُ وَ لَا تَلْبَسَ وَ يَعْرَى سيراب باشى و او تشنه بماند،پوشيده باشى و او برهنه باشد. وَ الْحَقُّ السَّادِسُ أَنْ يَكُونَ لَكَ خَادِمٌ وَ لَيْسَ لِأَخِيكَ خَادِمٌ اگر براى تو خدمتكارى است و براى برادرت نيست، فَوَاجِبٌ أَنْ تَبْعَثَ خَادِمَكَ فَيَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَصْنَعَ طَعَامَهُ وَ يَمْهَدَ فِرَاشَهُ خدمتكار خود را بفرستى تا جامه او را بشويد و خوراك او را درست كند و بستر او را پهن نمايد. وَ الْحَقُّ السَّابِعُ أَنْ تُبِرَّ قَسَمَهُ وَ تُجِيبَ دَعْوَتَهُ هفتمین حق؛ به سوگند او وفادار باشى،دعوت او را بپذيرى، وَ تَعُودَ مَرِيضَهُ وَ تَشْهَدَ جَنَازَتَهُ اگر بيمار شد به ديدارش روى و در جنازۀ او حاضر شوى وَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ حَاجَةً تُبَادِرُهُ إِلَى قَضَائِهَا وَ لَا تُلْجِئُهُ أَنْ يَسْأَلَكَهَا و هرگاه بدانى او را حاجتى است حاجت او را برآورده سازى و او را ناگزير نسازى كه از تو بخواهد بلكه پيش‌دستى كنى فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ وَصَلْتَ وَلَايَتَكَ بِوَلَايَتِهِ وَ وَلَايَتَهُ بِوَلَايَتِكَ و هرگاه چنين كردى دوستى خود را به دوستى او پيوسته ساخته‌اى و دوستى او را به دوستى خود.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
🔸دوست خوب بخشنده است نه حسود. در لحظات پایانی حیات مبارک امام مجتبی، شخصی از حضرت توصیه ای خواست، فرمود: فَاصْحَبْ مَنْ إِذَا صَحِبْتَهُ زَانَکَ با کسى دوستى کن که دوستى با او زینت تو باشد. وَإِذَا خَدَمْتَهُ صَانَکَ، وَإِذَا أَرَدْتَ مِنْهُ مَعُونَةً أَعَانَکَ و هنگامى که به او خدمت مى کنى از تو مراقبت میکند و هرگاه که از او کمکى بخواهى یارى ات کند، وَإِنْ قُلْتَ صَدَّقَ قَوْلَکَ اگر سخنى بگویى از روى اعتمادى که به تو دارد گفتار تو را تصدیق کند، وَإِنْ صُلْتَ شَدَّ صَوْلَکَ و اگر در جایى برای خدا به کسی حمله کنى تو را تقویت نماید، وَإِنْ مَدَدْتَ یَدَکَ بِفَضْل مَدَّهَا و اگر دست خود را براى حاجتى به سوى او دراز کنى او دستش را به سوى تو دراز میکند، وَإِنْ بَدَتْ عَنْکَ ثُلْمَةٌ سَدَّهَا، وَإِنْ رَأَى مِنْکَ حَسَنَةً عَدَّهَا و هرگاه نقطه ضعفى از تو ظاهر شود آن را بپوشاند و اگر کار نیکى از تو ببیند آن را بشمارد و آشکار سازد، وَإِنْ سَأَلْتَهُ أَعْطَاکَ و اگر چیزى از او بخواهى به تو بدهد، وَإِنْ سَکَتَّ عَنْهُ ابْتَدَأَکَ حتى اگر سکوت کنى ولى نیازمند باشى بدون مقدمه کمک کند، وَإِنْ نَزَلَتْ إِحْدَى الْمُلِمَّاتِ بِهِ سَاءَک و اگر مشکلى براى او پیش آید تو را ناراحت سازد. 🔹قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي وَصِيَّتِهِ لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَنَفِيَّةِ : امیرالمومنین در وصیتی به محمد حنفیه فرمود: إِيَّاكَ وَ اَلْعُجْبَ وَ سُوءَ اَلْخُلُقِ وَ قِلَّةَ اَلصَّبْرِ از خود بينى و بد خلقى و كم صبرى دور باش. فَإِنَّهُ لاَ تَسْتَقِيمُ لَكَ عَلَى هَذِهِ اَلْخِصَالِ اَلثَّلاَثِ صَاحِبٌ كه اگر اين سه خصلت را داشته باشى هيچ رفيقى با تو همراه نمیشود. وَ لاَ يَزَالُ لَكَ عَلَيْهَا مِنَ اَلنَّاسِ مُجَانِبٌ و مردم از تو دوری میکنند. وَ اِلْزَمْ نَفْسَكَ اَلتَّوَدُّدَ وَ صَبِّرْ عَلَى مَئُونَاتِ اَلنَّاسِ نَفْسَكَ خود را به اظهار دوستی عادت بده و بر سختی های معاشرت با مردم صبر کن وَ ابْذُلْ لِصَدِيقِكَ نَفْسَكَ وَ مَالَكَ جان و مالت را در راه دوستانت صرف کن. وَ لِمَعْرِفَتِكَ رِفْدَكَ وَ مَحْضَرَكَ و بخشش و ديدارت را از آشنايان دریغ نکن. وَ لِلْعَامَّةِ بِشْرَكَ وَ مَحَبَّتَكَ خود را به اظهار دوستى وادار كن. وَلِعَدُوِّكَ عَدْلَكَ وَ إِنْصَافَكَ عدل و انصاف را با دشمنان به کار ببر. وَ افْتَتِنْ بِدِينِكَ وَ عِرْضِكَ عَنْ كُلِّ أَحَدٍ فَإِنَّهُ أَسْلَمُ لِدِينِكَ وَ دُنْيَاكَ . تنها در مورد ازدست دادن دینت بخل داشته باش آن هم برای هر کسی میخواهد باشد چرا که بخل در حفظ دین باعث میشود كه دين و دنيايت سالمتر خواهد بود. اللهم الحقنا بالصالحین    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
6.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️مکاشفه عجیب سید رضی گردآورنده نهج البلاغه هر جا نام امام حسین برده شود زیر قبه اباعبدالله است. با ما همراه باشید:↙️ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ https://eitaa.com/hafezanewahy
رهبرمعظم‌انقلاب: عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است. در جلساتتان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین انس پیدا کنید. https://eitaa.com/hafezanewahy ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄