4_5933720589003918492.mp3
6.7M
علم از دست علمدار نیفتد هرگز...https://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پند وسفارش رهبر معظم انقلاب،
👈قرآن خواندن روزانه
✏️ رهبر انقلاب: در طول سال روزی نباشد که شما قرآن را باز نکنید و قرآن را تلاوت نکنید.
🔻🔻🔻
و امّا...
✍ و امّا ، دوستان به سفارش امام خامنه ای عزیز ،
#گروهقرارگاهسایبریعَمّار ،
بنا دارد از امروز به بعد،هر روز یک صفحه از قرآن را اینجا ارائه دهد،
ثواب تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن،
هدیه ای باشد محضر حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف،
آن شاءالله که ذخیره ای باشد برای روز جزا.🤲
🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱
حافظان وحی دعوتیدhttps://eitaa.com/hafezanewahy
📕📕📕
🔸هیچ ساختار هندسی در عالَم غیب و شهود به اندازهی ساختار وجودی بشر پیچیده و ارزشمند نیست و هیچ علمی در عالَم به اندازهی ابعاد علوم ارتباطی و شخصیّتی این ساختار نیست! منتها اگر قدر آن شناخته شود، اگر ابعاد وجودی آن باز شود.
🔸خدای متعال این ساختار هندسی را طراحی کرده است و او میشناسد که چه آفریده است و به صورت اعجازگونه دردها و بیماریهای این ساختار را با درمانش در معارف ﷼قرآنی و معارف روایی اهل بیت علیهم السّلام گنجانده شده است و این راه راهی بیپایان است.
#انسان
#شاکله
حجّتالاسلام والمسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
#تفکر_قرآنی
حافظان وحی دعوتید
https://eitaa.com/hafezanewahy
🌺نعمت انقلاب ...
♦️مرد با همسر و فرزندش در حال عبور از پل معلق اهواز بودند.
از روبرو دو سرباز آمریکایی مست ! به طرف آنها می آمدند.سرباز آمریکایی با چشمان دریده به زن خیره شده و تلوتلوخوران به سمتش می آمد.گویا قصد بدی داشت؛ مرد جلو رفت تا از ناموسش دفاع کند؛ دعوا شد.مردم جمع شدند؛ پاسبان های ایرانی هم بودند!! سربازهای مست، مرد را از بالای پل به رودخانه انداختند. مردم با عصبانیت از پاسبان ها خواستند تا آنها را دستگیر کنند؛ گفتند: ماحق دستگیری و محاکمه آنهارا نداریم!! (بخاطر قانون کاپیتولاسیون)پدر جلوی چشم زن وبچه اش غرق شد
دو سرباز آمریکایی بلندبلند میخندیدند و دور می شدند
مادر و فرزند نرده های پل را گرفته بودند و هق هق کنان می گریستند
🔴 37 سال بعد
♦️"شما وارد محدوده آبهای جمهوری اسلامی ایران شده اید.بدون مقاومت تسلیم شوید."این صدای بلندگوی قایق سپاه ایران بود که به طرف تفنگداران امریکایی در نزدیکی یک جزیره ایرانی می آمد...
وقتی شناورهای ایرانی به قایق امریکایی رسیدند،آنها با ترس و خفت، دستها را بالا بردند. و برای همیشه تصویر درازکشیدن سربازان امریکا در مقابل ایران را به صفحه رسانه ها کشاندن
#انقلاباسلامی
#ایرانسرافراز
#پرچمبالا🇮🇷
حافظان وحی دعوتید. https://eitaa.com/hafezanewahy
4_5933720589003918492.mp3
6.7M
علم از دست علمدار نیفتد هرگز...https://eitaa.com/hafezanewahy
13.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #انقلابی_شده_ها
📽 کلیپی زیبا و بسیار شنیدنی از اشعار حماسی سردار #شهید_محمد_ناظری فرمانده دلاور یگان ویژه تکاوران نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
🎙ای آب ندیـده هــا و آبی شده هــا
بی جبهه و جنگ، انقلابی شده ها
مدیون شب حمله ی جــانبـــازانید
ای بر سر سفره آفتابی شده هـا
ما غیــــرت بازوان آرش بــــودیم
با آتش و خون در کشاکش بودیم
ای مدعیان گرم چه کاری بودیــد
آن روز کــه ما مـیان آتش بـودیم
🌿 روحش شاد و یادش گرامی باد
🇮🇷 ٢١ اردیبهشت ماه ، سالروز شهادت سردار شهید #محمد_ناظری فرمانده دلاور یگان تکاوری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرامی بادhttps://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 #شناسنامه سوره #بلد
🔻سوره البلد : نودمین سوره
🔻ترتیب نزول: 35
🔻محل نزول : مکه مکرمه
🔻تعداد آیات : 20
🔻تعداد کلمات : 82
🔻تعداد حروف : 343
🔻تعداد لفظ . الله : 1
🔸معانی سوره:
بلد یعنی شهر.
🔹ویژگی سوره :
معرفی اصحاب میمنه ( دست راستیها که همه مومنانند) و اصحاب مشئمه ( چپ گرا ها که همان کافران و بدکارانند).
🔸موضوعات کلی سوره :
– اهمیت و قداست شهر مکه
– خلقت انسان
– نعمتها و مواهب الهی
– بهترین و باارزش ترین و سخت ترین اعمال انسان
– تقسیم بندی انسان به دو گروه : اصحاب میمنه و اصحاب مشئمه.
🔹محتوای سوره:
اين سوره بيانگر اين حقيقت است كه خلقت انسان بر اساس رنج و مشقت است، هيچ شانى از شؤون حيات را نخواهى ديد كه توام با تلخیها و رنجها و خستگیها نباشد،
از آن روزى كه در شكم مادر روح به كالبدش دميده شد، تا روزى كه از اين دنيا رخت بر میبندد هيچ راحتى و آسايشى كه خالى از تعب و مشقت باشد نمیبيند، و هيچ سعادتى را خالص از شقاوت نمیيابد، تنها خانه آخرت است كه راحتیاش آميخته با تعب نيست.
بنا بر اين، چه بهتر به جاى هر تلخى و ناكامى و رنج، سنگينى تكاليف الهى را تحمل كند، در برابر آنها صبر نمايد صبر بر اطاعت و بر ترك معصيت، و در گسترش دادن رحمت بر همه مبتلايان كوشا باشد،
كسانى را از قبيل ايتام و فقرا و بيماران و امثال آنها كه دچار مصائب شده اند مورد شفقت خود قرار دهد، تا جزو" اصحاب ميمنه" شود، و گرنه آخرتش هم مثل دنيايش خواهد شد، و در آخرت از" اصحاب مشئمه" خواهد بود كه " نارٌ مُؤْصَدَةٌ" مسلط بر آنان است
🔸#فضیلت قرائت این سوره :
– پیامبر اکرم (ص) : هرکس این سوره را بخواند روز قیامت خداوند او را از غضبش در امان نکاه دارد.
– امام صادق (ع): هرکه این سوره را در نماز واجب بخواند در دنیا از جمله صالحان معروف شود و در آخرت معروف گردد که او را منزلت عظیم نزد حق تعالی هست. ودر قیامت از رفقای پیغمبران و شهیدان و صالحان باشد.
💠 متن سوره البلد: 💠
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا که رحمتش بیاندازه است و مهربانیاش همیشگی
لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿١﴾
قسم می خورم به این شهر،
وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ ﴿٢﴾
در حالی که تو در آن جای داری
وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴿٣﴾
و سوگند به پدر و آنچه زاده است؛
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ ﴿٤﴾
همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم.
أَيَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ﴿٥﴾
آیا گمان می کند که هرگز کسی بر او دست نیابد؟!
يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُبَدًا ﴿٦﴾
می گوید: ثروت فراوانی را [برای مبارزه با پیامبر و اسلام] تباه کرده ام! (۶)
أَيَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ ﴿٧﴾
آیا گمان می کند که هیچ کس او را ندیده است [که همه اعمال و کردارش را ثبت کند؟]
أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ ﴿٨﴾
آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؟
وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ ﴿٩﴾
و یک زبان و دو لب؟
وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ ﴿١٠﴾
و او را به راه خیر و شر هدایت نکردیم [تا راه خیر را بگزیند و راه شر را واگذارد؟]
فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴿١١﴾
پس شتابان و با شدت به آن گردنه سخت وارد نشد؛
وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿١٢﴾
و تو چه می دانی آن گردنه سخت چیست؟
فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿١٣﴾
آزاد کردن برده،
أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿١٤﴾
یا طعام دادن در روز گرسنگی و قحطی،
يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿١٥﴾
به یتیمی خویشاوند،
أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿١٦﴾
یا مستمندی خاک نشین؛
ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﴿١٧﴾
علاوه بر [انجام] این [تکالیف]، از کسانی باشد که ایمان آورده اند و یکدیگر را به صبر و مهربانی سفارش کرده اند؛
أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ ﴿١٨﴾
اینان سعادتمندان اند؛
وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ ﴿١٩﴾
و کسانی که به آیات ما کفر ورزیدند، آنان شقاوتمندان اند
عَلَيْهِمْ نَارٌ مُؤْصَدَةٌ ﴿٢٠﴾
بر آنان آتشی سرپوشیده احاطه دارد [که هیچ راه گریزی از آن ندارند.]https://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #صوت و تصویر سوره #بلد
🔻 استاد #منشاوی
✅ #صفحه594 تلاوت آیات ١ الی ٢٠ سوره بـلـدhttps://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 #شناخت_اجمالی سوره #بلد
بــخــْش اوّلـ
🔻سوره بلد نودمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام قرآن جای گرفته است.
این سوره با سوگند به بلد ـ که اشاره به سرزمین مکه داردـ آغاز میشود؛ به همین دلیل آن را بَلَد نامیدهاند.
👌 خداوند در سوره بلد به این میپردازد که زندگی انسان در عالم دنیا پیوسته با رنج عجین است و در بخش دیگر با شمردن برخی از نعمتها به ناسپاسی انسان در مقابل این نعمتها اشاره میکند.
😍 در سوره بلد باارزشترین اعمال انسان آزادسازی بردهها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده است.
❤️ در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده است هر كس سوره بلد را بخواند، خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن میکند.
⏬ ادامه مطلب در پست بعدhttps://eitaa.com/hafezanewahy
⏫ ادامه پست قبل
🔰 #شناخت_اجمالی سوره #بلد
بــخــْش دوّمـ
🔻محتوا :
سوگند به شهر مکه برای بیان عظمت و قداست آن، آغازگر این سوره است.
سپس به آفرینش انسان و اینکه زندگی او همراه با رنج و محنت است اشاره شده است.
😮💨سختترین اما باارزشترین🥳 اعمال انسان، آزادسازی بردهها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده و خداوند نیکوکاران را «اصحاب میمنه» (اصحاب یمین، بهشتیان) و بدکاران را «اصحاب مشئمه» (اصحاب شمال، دوزخیان) خوانده است.
✍علامه طباطبایی نیز محور اصلی سوره را بیان این #واقعیت دانسته که انسان در دنیا از لحظه آغاز زندگی تا مرگ آسایش و آرامش بدون سختی ومشقت ندارد وسعادت خالص و راحتی بدون مشقت فقط در جهان آخرت برایش تحقق می یابد.
🔻نکاتی در باره آیات ۱ و۲ :
"لا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ" ،، در قرآن سه بار جمله «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است, آیات ۱و۲ سوره قیامت “ لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ“ و این آیه در سوره بلد که اهل تفسير آن را دو گونه معنا كردهاند. 1⃣ گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مىخورم) معنا كردهاند و 2⃣ گروهى آن را (سوگند نمىخورم) ترجمه كردهاند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
❗️ تفسیر نور سه احتمال برای آیات ا و۲ نقل کرده است :
۱-به اين شهر (مكه) سوگند. در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى.
۲- به شهرى كه اهانت تو راحلال مىشمرند سوگند نمىخورم.
۳-دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مىتوانى بگيرى.
🔻 #شأن_نزول آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ»
در تفسیر مُقاتل بن سلیمان آمده است آیه چهارم سوره بلد، «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ»، در مورد حارث بن عمرو بن نوفل بن عبدمناف قرشی نازل شد.
وی هنگامی که در مدینه بود، مرتکب گناهی شد؛ پس نزد پیامبر(ص) آمد و پرسید کفاره آن چیست. پیامبر(ص) گفت برو و بندهای آزاد کن یا شصت مسکین را غذا بده.
🧐حارث پرسید غیر از این نیست؟ پیامبر(ص) گفت همان بود که گفتم. حارث غمزده راه افتاد تا اینکه به یاران خود رسید و گفت: به خدا نمیدانستم وارد دین محمد شوم، مالم با کفارات و انفاق در راه خدا کم میشود. محمد گمان میکند ما این مال را در راه پیدا کردهایم، بلکه من مال زیادی خرج کردم. پس آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» نازل شد.
🚩 البته برخی از تفاسیر غیرروایی این شأن نزول را در ذیل آیه «يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً...» آوردهاند.
🚩مجمع البیان هم آیات ۴ به بعد را درباره حارث بن عامر دانسته که به گمانش داراییاش را در راه اسلام با کفاره و انفاق از دست داده است و اظهار پشیمانی میکند.
🚩 نویسنده تفسیر تسنیم میگوید برخی از مفسران مانند زمخشری در کشاف خواستند بین کَبِد و کَبَد تناسبی ادبی و لغوی برقرار کنند و گفتهاند«کَبَد» یعنی درد و رنج، «کبِد» یعنی آن عضو گوارشی؛ چون وقتی حوادث سخت و دردناک بر بدن تحمیل شد آن «کبِد» آسیب میبیند از این جهت درد و رنج را گفتند «کبَد».
🔻 معنای نجدین :
تفسیر مجمع البیان هدایت به راه خیر و شر و هدایت کودک به سینه مادر برای تغذیه را از احتمالات درباره آیه “وَ هَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ“ ذکر کرده است. وی همچنان نجد را به معنای محل بلند و مرتفع دانسته و در توجیه اطلاق نجد به راه شر میگوید: منظور از مرتفع بودن شر آشکار بودن آن است زیرا هر دو راه خیر و شر برای مکلفان آشکار است و خداوند از شر و خیر، هردو تعبیر به نجد کرده است
🚩 طبرسی همچنان احتمال داده که اطلاق «نجد» به معنای بلندی و ارتفاع برای شر به این جهت باشد که اجتناب از شر باعث بلندی و رفعت مقام انسان میشود
🚩🚩 آیت اللّه جوادی آملی از مفسران شیعه:
﴿وَ هَدَیناهُ النَّجْدَینِ﴾ ما دو راه مستقیم را به انسان ارائه کردیم چه راه بد چه راه خوب همه را به او گفتیم انتخاب با اوست، او را آزاد آفریدیم حق انتخاب را به او دادیم، منتها از درون به نام عقل و فطرت، راه را به او نشان دادیم که کدام راه خوب است از بیرون به وسیله نبی و ولیّ(علیهما آلاف التحیة و الثناء) راه را نشان دادیم
/تفسیر-سوره-بلد-جلسه-1-1398/12/13
💠 حفظ، مفاهیمـ قرآن کریمـhttps://eitaa.com/hafezanewahy