📌برادران لیلا یک تحقیر طبقاتی محض است
🖌صادق فرامرزی
🔹در این سالها کموبیش دنبالکننده حرفهای سینما بودم و به ندرت اجازه دادم فیلمهای برجسته و جریانساز تاریخ سینما از زیر دستم در برود، اما تا به حال یادم نمیآید از سینمای هیچ کشوری فیلمی دیده باشم که قهرمان اثر یک کشیده محکم بخواباند در گوش پدرش و مخاطب در نهایت همذاتپنداری بگوید: «آخیش دمت گرم چه چسبید!»... احتمالا به همین دلیل دیدن چنین سکانسی در برادران لیلا سعید روستایی شوکهام کرد... نفرت از پدر یا مادر در ۲اثر قبلی او هم ملموس بود(هیچ قضاوتی درباره علت و ریشهاش ندارم) اما آنچه در جدیدترین اثرش دیدم شرمآورترین سکانس سینمای ایران در بیحرمتی به پدر و مادر بود. این بیحرمتی نه راوی شکاف نسلی است نه میتواند مقابله با پدرسالاری باشد. این یک وقاحت تمام عیار بود، بی همه چیزی روایتی که مدعی تعهد اجتماعی است.
🔹وجه نمادین و سیاسی فیلم گلدرشتتر از آن است که مخاطب متوجه مراد و منظور روستایی نشود، چه بسا تقلا برای سوار کردن این همه نماد و شعار به چنین اثر بیهمهچیزی منتهی شده است(حد فاصل زمانی دلار ۳هزار تومانی تا ۳۰هزارتومانی بیش از ۵سال طول کشید اما در فیلم نهایتا ۵هفته زمان میبرد و دهها مورد مشابه دیگر که نشان از همین دستپاچگی اثر دارد)... با این حال در همین نمادبازی هم نسخهای جز انتحار و عقدهگشایی را نمیتوان دید.
🔹۷ سال قبل زمانی که ابد و یک روز را دیدم شیفته قابش شدم، یک جنوب شهر نه چندان کامل اما واقعی بود(برخلاف قاب کثیف و تهوعآور عمده سینماگران که حاشیه را به چشم گلهای با مغزهای کوچک زنگ زده میبینند)... اما برادران لیلا یک تحقیر طبقاتی محض است، گویی کارگردان هم دیگر به محله سابق خود متعهد نیست و از زاویه طبقاتی همقطاران سینماییاش چهره این آدمهای مفلوک را نقاشی کرده است... جنوبشهری که مرز خوشبختی و ناکامیاش در خرید یا از دست دادن ۳دهانه مستراح پیشفروشی در شمالشهر است، هول دیدن زنانی است که ماشین گرانقیمت سوار میشوند، از خانه پدر سوسیس میدزدد، پول زور میگیرد و... آدمهایی که همان بهتر جایشان در پایین و میان جهنمی باشد که به آن تعلق دارند.
🔹شاید سعید روستایی بعدها اثری بسازد که بتوان تحسینش کرد اما عجالتا و تا اطلاع ثانوی او یک فیلمساز تمام شده تکاثر است. او ۳فیلم ساخته که در ۲فیلم حتی شخصیت و دعواهای ۲بازیگر فیلم اولش را ناشیانه کپی کرده!... پرخاشهای اگزجره و بیمنطق آدمها که حکم موسیقی متن پیدا کرده است. نمیدانم، شاید بهتر باشد دستها را بالا بگیرد و بگوید من به اندازه همان فیلم نخستم ایده داشتم، خداحافظ شما!
🔰
@HAFTRAH
📌جمع بی جماعت ؛ برادران لیلا
🖌محمدتقی فهیم
🔹شنیده بودم که «برادران لیلا» فیلم بدی است، اما با توجه به دو فیلم قبلی سعید روستایی، انتظار این سطح نزول را نداشتم، چرا که در آثار قبلی، روستایی حداقل از عهده دلشوره دادن به مخاطب برآمده بود، ولی در اینجا حتی همان «دل بهم زدن» را هم نتوانسته بسازد .
🔹چند فصل اولیه فیلم با تمام غلطهای دوربینی که به محیطهای کارگری سرک میکشد و تدوین «باری به هرجهت» آن، ولی مخاطب امیدوار میشود که بلاخره اثری کارگری و درباره کارخانجات ، استثمار و استحمار را شاهد خواهد بود، ولی طولی نمیکشد که «ابد و یک روز» و «متری شش و نیم» اخته شده و «علیه همهچیز» از راه میرسد تا فیلم و روایت در قالبی رادیویی اما بلاتکلیف در موضوع، دیدن ادامه فیلم را تحمل ناپذیر کند.
🔹چند بازی خوب (از جمله پورصمیمی) نمیتواند به داد فیلم برسد، وقتی شخصیتی در کار نیست. چند آدم «پاندول» دایم پر حرفی میکنند، از همه چیز و همه کس میگویند. بیهوشی در توالت، شاشیدن در ظرفشویی، سیلی زدن به صورت پدر، اتهام مادر به شش ماهه حاملگی در شب ازدواج و ... داستان را جلو نمیبرد، چون قصهای درکار نیست، همه دور هم میچرخند تا حرکت عرضی، عرصه را بر تماشاگر تنگ کند. فیلم میتواند از هرجایی شروع شود و پایانش فرقی نمیکند چقدر کش بیاید یا قیچی شود، همانطور که هر نما یا فصلی حذف شود اتفاقی نمیافتد. فیلم درباره همه چیز است، در عین حال راجع به هیچ چیز نیست. سطحیترین بیانات مترویی و سیاست ورزی فضای مجازی و گفتگوهای خانوادگی تبدیل به شعارهایی دهانپرکن شدهاند برای همین عجیب نیست که لحظهای تماشاگر احساساتی هم نمیشود چه رسد به اینکه حس شکل بگیرد. باسمهایتر ازاین نمیشد چندتا آدم را گذاشت که حرفهای «صد من یک غاز» به ظاهر قلمبه سلمبه و مثلا برخاسته از سیاستهای تبهکارانه اقتصادی بزنند ولی با کارنابلدی، دوربین علیه قربانیان این سیاستها باشد. واقعا ازاین شلم شورباتر میشد چیدمان خانوادگی کرد تا ضد خانوادهترین کنشهای فردی بیافریند .
🔹اينقدر لیلا قلابی است که دست و پا زدن هایش پا در هوا میماند. واقعا او با این همه هوش و درک تحلیلی از اوضاع و شرایط و بار فلسفی و آکادمیک از کجا میان این جمع «لمپن کارگر» پرتاب شده است. این فرشته ی کاریزماتیک محصول این طبقه مضمحل است؟ یا کارگردان ما با ذهن گرایی مفرط او را قامت بندی کرده تا از «زن ستایی» مبتذل دارای خواهان در جهان اول غارتگر جهان سوم عقب نماند.
🔹اسم این را هم فیلم اجتماعی گذاشته است، ولی بدجوری دم خروس ضد «قشر گرفتار» از آن بیرون میزند. یعنی دوربین روستایی این را بروز میدهد. مضمون گرایی افراطی برخاسته از ذوق زدگی «یافتم یافتم» راه حداقل رسیدن به ساختار سینمایی و فرم هنری را بسته است.
🔹خلاصه اینکه این فیلم سعید روستایی بعید است که نظر قاطبه انتلکتویل جماعت را با خود همراه کند چه برسد به جلب توجه اکثریت توده های نیازمند که فیلم علیه شان است.
🔰
@HAFTRAH
📌مرد ایرانی، مظلوم در سینمای ایران
🖌نجمه مشایخی
🔹بی شک مظلوم ترین مرد جهان، مرد ایرانی است. مردی که بدون توجه به واقعیتش هر ساله در ده ها فیلم و سریال مورد هتک حرمت قرار میگیرد ولی از ساحتش هیچ دفاعی نمی شود. مردی که به شهادت تاریخ از همان دوران ایران باستان تا همین الان هیچ کس مانند او زن را اکرام نکرده هیچ کس مانند او به دخترانش عشق نورزیده، با تمام وجود به مادرش احترام نگذاشته و مانند او به همسرش محبت نداشته است.
🔹اما افسوس.افسوس در کشورش صد ها اثر به اصطلاح هنری به جنگ چهره زیبای او رفت. شاید بتوان ابتدایش را سریال پدر سالار دانست.از همان اسمش همه چیز پیداست. پدر سالار یعنی مرد ایرانی یک افعی خشن و بی احساس است که نظر خانواده اش هیچ اهمیتی برای او ندارد. پدر سالار یعنی مرد ایرانی دیوی است که خواسته اش را در هر شرایطی بر زن و فرزندانش تحمیل میکند. و مع الاسف این تصویر از مرد ایرانی در ذهن همگان کاشته شد. و همین روند با سریال پس از باران ادامه یافت .
🔹باز هم چهره ای که از مرد ایرانی تصویر میشود همان خان خشن و متکبر است... و نهایتاً این پدر ستیزی و مرد ستیزی در سریال ستایش ادامه یافت. مرد ایرانی همان حشمت فردوس مشهور آن سریال است. مردی به غایت زن ستیز. مردی که از داشتن نوه دختر بیزار است و افتخار خاندانش را در تولد پسر میبیند. مردی که چون عروسش باب میل او نبوده و نمیخواسته پسرش با او ازدواج کند بالکل ارتباطش را با پسرش قطع کرده و او را طرد میکند. و همین روند با فیلم «ورود آقایان ممنوع» به کمال میرسد. آنجا هم شاهد مردانی هستیم که جنس دختر را تحقیر میکنند و یک مدیر سلحشور زن به جنگ تحقیر های آنها رفته است.سیر یکسان را می بینید؟
🔹یک پدر خشن،مغرور و سلطه گر ایرانی و در مقابل یک زن مظلوم، ستم دیده و بی پناه... این موقعیت یکسان آنقدر در فیلم و سریال های مختلف تکرار شد که تبدیل به یک واقعیت در ذهن دختران جامعه ما گشت. دختران ایران دیگر مردان زندگیشان را یار و همراه نمی دیدند. آنان را به چشم سلطه گرانی میدیدند که باید برای حقوقشان به جنگ آنان میرفتند. اما قطعا فروشنده در این میان یک جهش بزرگ در جهت ستیز با مرد ایرانی بود. فروشنده حکایتی نیست جزهرزه نشان دادن مردان ایرانی. کسی که فروشنده راببیند چه تصوری ازایران خواهد داشت؟
🔹زنانی که حاضر به تن فروشی اند و مردانی که هرزه اند؟ این واقعیت جامعه ایرانی است؟ اما همه اینها به کنار. اوج این داغ برادران لیلا می باشد. این کثافت محض چیزی از مردان این مرز و بوم نشان داده که واقعا غیر قابل تحمل است. کار ندارم به اینکه واقعا خود امثال سعید روستایی و ترانه علیدوستی در چه شرایط بحرانی بزرگ شده اند که از پدران ایران زمین کینه دارند؟
🔹اوج فاجعه فیلم زمانی است که علیدوستی به صورت پدرش سیلی میزند، در سکانس دیگری پدر بی فرهنگ خانواده در حال ادرار کردن در سینک ظرفشویی است که با پرخاش دخترش پشیمان میشود.
🔹چه بر سر فرهنگ ایران می آورید؟ چه بر سر وجهه مرد مظلوم ایرانی می آورید؟ بدانید اگر همین روند ادامه پیدا کند اثری از حرمت خانواده و به خصوص عنصر سرنوشت ساز پدر باقی نخواهد ماند.
🔹مردان شریف سرزمینم قطعا لیاقت چنین نشان داده شدن نیستند. مردان این سرزمین قهرمانانی هستند که بارها و بارها در طول تاریخ با شجاعتشان چشم جهان را خیره کرده اند. همانان اند که هشت سال با پایمردی ایستادگی کردند. همان همت ها و خرازی ها و حاج قاسم ها و باکری ها و...هستند.
🔹مرد ایرانی یعنی سورنا و آریو برزن ، مرد ایرانی یعنی قداست و ایمان سلمان، مرد ایرانی یعنی قهرمان مقاومت، مرد ایرانی یعنی شیر سپاه مهدی فاطمه ، بیایید یکبار هم شده دست به دست هم بدهیم و با این سیاه نمایی عجیب و غریب و ناجوانمردانه از مردان سرزمینمان بایستیم...
🔰
@HAFTRAH
📌در مورد تکنولوژی ترکیب سرگرمی با پیام
🖌میثم ظهوریان در توییتی نوشت:
🔹در حوزه برنامه سازی در صدا و سیما در طول زمان یک مرزبندی شکل گرفته بود، که گویا حوزه برنامه های معارفی مختص افراد مذهبی جامعه ساخته میشود و برنامه های سرگرمی و فیلم و سریال دایره انحصاری سلیقه و ذائقه طبقه غیرمذهبی یا نهایتا قشر خاکستری است.این مرزبندی به تدریج سلیقه مخاطب را نیز شکل داده بود.
🔹برنامه هایی مانند محفل، سیدخندان، حسینیه_معلی و پاورقی در واقع در صحنه این روزهای صدا و سیما به دنبال مرزشکنی این فرهنگ سکولار هستند.
🔹طبیعتا این برنامه ها بدون اشکال نیستند ولی نفس این که تکنولوژی ترکیب سرگرمی با محتوا و پیام در سیما شکل گرفته است، بسیار ارزشمند است و با اطمینان میتوان گفت این تکنولوژی به تدریج ارتقا هم خواهد یافت و در صورت استمرار در جذب مخاطب خاکستری نیز موفق خواهد شد...
🔹یکی از استراتژی های پایه بازاریابی بر این اصل استوار است که حفظ مخاطب (مشتری) موجود یا تبدیل مخاطب عادی به مخاطب وفادار، مقدم بر جذب مشتری جدید است و با هزینه ای بسیار کمتر قابل انجام است. در واقع این مخاطبان وفادارند که میتوانند به مجرای جذب مخاطب جدید نیز بدل شوند...
🔹اشتباه مهم گذشته صدا و سیما این بود که در سودای جذب طبقه غیر مذهبی ذائقه ای را در مخاطب خود شکل داد که به راحتی میتوانست آن را با برنامه هایی سازگارتر در ماهواره و شبکههای اجتماعی ارضا کند و همین مسئله ریزش مستمر مخاطب وفادار ( حتی جامعه مذهبی و انقلابی) را موجب شده بود...
🔹در واقع صدا و سیما تبدیل به سازمانی شده بود که برای بخش عمده مخاطب خود ( خانواده های مذهبی) هیچ برنامه خاصی در حوزه سرگرمی نداشت. در نتیجه نه تنها نتوانست مخاطب جدیدی را اضافه کند که به تدریج همان مخاطب موجود را نیز به ماهواره و شبکههای اجتماعی باخت...
🔹 جسارت صدا و سیما در شکستن این مرزبندی کاذب قابل تقدیر است؛ اگر چه در این مسیر به طور طبیعی هم در برابر قشریونی که اساسا بر هر نوع تلفیق مفاهیم دینی با سرگرمی مخالفند قرار خواهد گرفت و هم طبقه ای که اساسا با بروز مفاهیم دینی در هر قالبی مخالف است.
🔰
@HAFTRAH
📌تکتیراندازهای دشمن، روی برجک دیدهبانی خودی
🖌 علیرضا معینی
🔹کمال تبریزی با آن سابقه، ژاله صامتی را نشانده و با آوازخانی او و صحبتهایش درباره رقص سعی میکند تیکه وایرالخور جور کند. قبلش هم از مازیار یا همان شهره لرستانی سابق خاطراتی از حمام زنانه بیرون میکشد.
آنطرفتر، حامد آهنگی از حاجی فیروز تا جواد یساری را به رقص میکشد و برنامهاش را با قر و آهنگ پر میکند.
در دستبهمهره، یکی دیگر از برنامههای ویاودی شش بازیگر با هم بازی میکنند. چه بازیهایی؟ مثلا بیست سوالی. باورش سخت است اما واقعا کل برنامه چیزی نیست جز همین. بدون کوچکترین هیجان و خلاقیت خاص یا حتی غیر خاصی!
🔹اما اینور ، در تلویزیون هم- اوضاع خیلی فرق نمیکند. خیلی خبری از رقص و خاطرات حمام زنانه نیست، اما شبکهها را بالا و پایین که میکنی انواع و اقسام برنامههای ضعیف و متوسط را میبینی.
مسابقه کهکشان که با آن دکور چند ده میلیاردی، تبدیل شده به کمدی ناخواسته و به نظر میرسد به اشتباه از کنداکتور شبکه پویا افتاده به شبکه پنج.
شبکه چهار دارد برنامه سحرهای سال قبلش را تکراری پخش میکند.
شبکه یک بعد از افطار کارتون پخش میکند!
شبکه دو -احتمالا برای اولین بار در ده بیست سال گذشته- سریال نوروزی و رمضانی ندارد و بجایش فیلم هندی پخش میکند.
شبکه سه بعد از اینکه در برنامه شب عیدش با بیل سلبریتی ریخته بود توی قاب، باز آب ول کرده وسط برنامه سحرگاهیاش و فکر میکند آببازی، جور هرگونه نیاز به خلاقیت و نوآوری نسبت به برنامههای سالهای قبل را میکشد.
در بقیه شبکهها هم که بچرخی از همین دست برنامههای ضعیف و متوسط و تکراری و معمولی میبینی.
🔹تا اینجا توصیف مجملی بود از ضعفهای صدا و سیما و ویاودی. ضعفهای قابل توجهی که هر کدام میتواند سوژه یک نقد باشند. (و البته اگر میخواستیم منصفانه بنویسیم باید توفیقات نوروزی و رمضانی رسانه ملی را هم مینوشتیم که کم نیستند اما خب فعلا ربطی به این نوشته ندارند)
🔹اما عدهای هستند که از قضا این ضعفها را نقد نمیکنند. نه کاری به ضعفهای ساختاری برنامهها دارند، نه از محتوای کثیف و چرک برخی تولیدات آزرده خاطراند و نه از تولیدات ضعیف چهرههای باتجربه و قدیمی. نه شاخکهای نقدشان را میجنباند، نه پولهای حرام شده برای دکورهای پر زرق و برق برنامههای سلبریتیمحور به خشمشان میآورد.
🔹در عوض، مثل تکتیراندازهای دشمن که از قضا بر روی برجکهای دیدهبانی جبهه خودی نشسته باشند، کوچکترین تحرک مثبت، جدید و سالم در خط مقدم رسانهای جبهه انقلاب را رصد میکنند و هدف قرار میدهند.
🔹از بین اینهمه برنامهی ریز و درشت و ضعیف و قوی، بند میکنند به «#محفل» که تلاش قابل قبول، سالم، درست و به اصطلاح درآمدهای در جهت برنامه سازی با موضوع قرآن و عمومیسازی مخاطب این دست برنامههاست.
🔹یا از همان قسمت یک و دو، «#سید_خندان» را که از اولین تلاشهای یک تیم محتوامحور طنز و سرگرمیست میبرند زیر ضربه و حتی فرصت نمیدهند چند قسمت بگذرد و بخشهای مختلفش را ببینند و بعد فحش دهند.
🔹حزباللهیها را با چوب مخاطب نداشتن میرانند و با انگ برنامه ساختن برای خودشان مسخره میکنند ولی همزمان خواهان تعطیلی «جهانآرا»یی هستند که به رغم پخش در کممخاطبترین شبکه تلویزیون، پربینندهترین برنامه گفتگومحور سیاسیست.
🔹برنامه دیگری را به این بهانه که چرا چادریهایش زیاد است مسخره میکنند و آنیکی را به جرم صراحت در نقد سلبریتیها و براندازان. قبل از این هم سرود سلام فرمانده را با آن میزان مخاطب و جریانسازی و فراگیری در داخل و خارج زده بودند و قبلترش...
🔹همان که بالاتر گفته شد: مثل تکتیراندازهای دشمن از بین همه اتفاقات ریز و درشت و تحرکات عرصه فرهنگ و هنر و رسانه، آنهایی را میزنند که کوچکترین بویی از انقلاب اسلامی داشته باشد و کمترین ردی از نوآوری و تلاش جدید و حداقل نشانهای از تاثیرگزاری و مخاطب داشتن و تعداد کمی عوامل حزباللهی در پشت دوربین.
🔹وگرنه مطلقا کاری با تولیدات ضعیف و بدمحتوا و پولحرامکن دیگر ندارند. با انقلابیها هم تا وقتی داخل سنگر دارند خاکبازی میکنند کاری ندارند، اما تا کمی از پشت خاکریز بالا میکشند، سریع با قناصه میزنند! و تاسفآور آنکه این تکتیراندازها بر برجکهای دیدهبانی جبهه خودی جا خوش کردهاند!
🔹این جریان را رصد کنید. ببینید کجا یکدفعه شروع میکنند به زدن و زیرسوال بردن و مسخره کردن. به چیزهای جالبی میرسید!
🔰
@HAFTRAH
در حالی که شایعه تغییر محسن یزدی، رییس شبکه مستند موجب شده تا دوستان وی در هجمهای هماهنگ به صدا و سیما وی را دارای کارنامهای موفق بدانند، برخی آمارهای منتشر شده نشان میدهد برنامههای این شبکه در دوره مدیریت وی بینندگان کمی داشتهاند و جز برنامههای حیات وحش (راز بقا!) اوضاع بقیه برنامهها خوب نیست.
هفتراه صحت این درصدها را تایید نکرده و از مسئولان صدا و سیما میخواهد بطور رسمی آمارها را منتشر کنند.
جنگ درصدها
بعد از انتقاد مجری شبکه دو از احتمال برگشت رشیدپور و گلزار به آنتن رسانه ملی، نجارزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه سه در توییتی با عبارتی باورنکردنی و توهینآمیز درصد برنامه شهبازی را پنج درصد اعلام کرد.
حالا امروز روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرده است که طبق آخرین نظرسنجی صدا و سیما، پربینندهترین برنامه شبکه سه ۱۴ درصد و برنامه بدون توقف که سالهاست در گروه نجارزاده روی آنتن است فقط ۲ درصد بیننده دارد.
اگرچه با توجه به اینکه هیچکدام از این آمارها بطور رسمی از سوی تلویزیون تایید نشده است، قابل تایید نیست، اما در پایان میتوان از مدیران شبکه سه پرسید که اگر درصد و مخاطب قرار است تعیین کنده باشد خوب است با انتشار و مقایسه درصد مخاطبان دو برنامه نود و فوتبال برتر ثابت کنند که تصمیماتشان چقدر درصدبیار بوده است؛ البته اگر ناراحت نمیشوند و فحش رکیک نمیدهند!
🔰
@HAFTRAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای چند سال قبل برادر وحید جلیلی درباره سلبریتیها!
🔰
@HAFTRAH
هفت راه
صحبتهای چند سال قبل برادر وحید جلیلی درباره سلبریتیها! 🔰 @HAFTRAH
.
برادر وحید! ایستاده بمیر...
«سلبریتیزم سخیف که صداوسیما در مواردی به آن مبتلا شد و امروز شاهد عوارض و عواقب آن است، اتفاقی است که نیاز به بررسی و کار دارد و این بر عهده رسانه ملی است »
آنچه در فیلم میبینید بخشی از صحبتهای طوفانی برادر وحید جلیلی در برنامه چند سال پیش ثریاست و آنچه در بالا خواندید بخشی از صحبتهای آبان ماه سال قبل او -درست وسط فتنه- در دانشکده صدا و سیما؛ و هر دوی اینها تنها بخشی از نظرات پیشن او درباره سلبریتیها در سالهای گذشته است.
اما الا که نزدیک یک هفته از ماجرای پرهیاهوی بازگشت رشیدپور و گلزار به تلویزیون میگذرد خبری از برادر وحید نیست. نفیا و اثباتا چیزی نگفته و از او چیزی نقل نشده الا اینکه امروز مجری طرح برنامه سیم آخر رشیدپور ضمن اعلام رسمی آغاز تولید این برنامه، در کنار رییس رسانه ملی و معاون سیما، از برادر وحید هم بخاطر همراهی در تولید این برنامه تشکر کرده است. همین!
و چقدر این «همین» دردناک است. اینکه از برادر وحید جلیلی جز «همین» هیچ رد پایی در چنین ماجرایی نباشد چقدر تلخ است.
برادر وحید!
یکبار دیگر سخنان آتشین خود در برنامه ثریا را ببینید. سلبریتی مست در ناز و نعمت کیست؟ کسی جز آنکه قرار است برای یک برنامه چند صد میلیون دستمزد بگیرد؟ سلبریتیزم سخیف چیست؟ چیزی جز روی آنتن آوردن مجری باری به هرجهتی که هر دو سه سال یکبار از تلویزیون میرود و دفعه بعد با دستمزد بیشتر برمیگردد و لگد میزند و...؟
برادر وحید!
ایستاده بمیر!
بگذار لااقل خاطره نطقهای آتشین و یادداشتهای پنج هزار کلمهایات در ذهنها باقی بماند. اگر در چنین موضوع کلان و محتوایی قرار نیست ورود کنی حضورت در رسانه ملی به چه کار میآید؟ اگر هم راضی شدی و خوردی به دیوار سفت واقعیت یا جای سفت(!) بگو تا نمرده به همه حرفهای قبلیت نماز کنیم!
https://www.aparat.com/v/O8S6P
🔰
@HAFTRAH
عزل مدیر گروه اجتماعی شبکه سه
بر اساس شنیدههای «هفت راه» محمدرضا نجارزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم سیما با دستور مستقیم مدیران عالی رسانه ملی از سمت خود عزل شده است. توئیت توهین آمیز نجارزاده نسبت به یکی از مجریان تلویزیون و استفاده از کلمات رکیک توسط وی یکی از دلایل اصلی این تصمیم بوده است. علاوه بر این، افشای خارج از قاعده اسناد و اطلاعات سازمانی دلیلی دیگر است.
🔰
@HAFTRAH
📌چند اتفاق بی ربط!
🔹هاتف صالحی خبری را درباره نارضایتی رهبری از مدیران صدا و سیما منتشر کرد.
دفتر رهبرانقلاب اطلاعیه داد و تکذیب کرد.
🔹صالحی زیر بار نرفت و گفت با اینکه حتی بهم زنگ زدند، حاضر نیستم توئیتم را پاک کنم.
چند روز بعد صالحی باز دروغ دیگری به دفتر رهبری نسبت داد و صالحی بازداشت شد.
🔹تهیه کننده پرکار شبکه سه و مدیر سابق این شبکه که به تازگی عزل شده، استوری گذاشتند و از صالحی حمایت کردند.
🔻همین!
شاید بشود اتاق فرمان خط تخریب علیه مدیران صدا و سیما را در خود رسانه ملی پیدا کرد.
🔰
@HAFTRAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تو به کار خودت برس، شورای نگهبان کارش را بلد است
🔹همان شبکهای که اینطور روی آنتن زنده صبحگاهی شورای نگهبان را برای رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات خبرگان صدا میزند، دو سه ماه قبل همه سایتها و خبرگزاریها و نهادها و... را به خط کرده بود تا «غوغای روحانی نگر» را به آنتن بازگرداند!
🔹مدیران تندروی سیاسی وقتی در عرصه فرهنگ جاگیر میشوند همانقدر که در سیاست تندرو هستند، در فرهنگ به سمت تساهل و تسامح میروند چرا که اساسا متوجه نیستند میوه انتخابات نه الزاما از زمین سیاست بلکه از شاخههای درخت فرهنگ و سبک زندگی چیده میشود.
🔹آنها نمیدانند که اگر وسط تابستان با سلبریتیهای معلوم الحال روی آنتن دل و قلوه رد و بدل کردی، 9 ماه بعد در اسفندماه نتیجهاش را در انتخابات خواهی دید!
آنها متوجه نیستند که بجای یادآوری وظایف شواری نگهبان، باید به وظیفه خودت برای پاسبانی از حریم آنتن شکل دهنده سبک زندگی مردم عمل کنی. وگرنه هرچقدر هم این و آن را بزنی کنار، از دل الگوسازی رشیدپورها و گلزارها حسن روحانی دیگری سر برخواهد آورد!
🔰
@HAFTRAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 واکنش خاله نرگس به استوری توهین آمیز ایرج طهماسب
🔹آزاده آل ایوب (خاله نرگس): نمیشود کسی بگوید مجری کودک است بعد بچهها و مردم غزه را با لفظ حیوان خطاب کند/ حیوان اسرائیل است که راه آب را به روی بچهها بسته است
🔹 ایرج طهماسب مجری محبوب کودکی ما بود ولی قلب من را با آن استوری به درد آورد/ کاش روزی به ما بگویند ایرج طهماسب نبود که آن استوری را گذاشت/ اسرائیلیها امروز پستترین موجودات جهان هستند
🔰
@HAFTRAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌محمدرضا برونی، کارگردان و مستندساز: بخش شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت منفورترین بخش این جشنواره است این بخش توهین به شهید آوینی است.
🔰
@HAFTRAH
📌حسین شمقدری؛ از مستندسازی تا یوتیوبری
🖌محمد رستم پور
🔹مستند که نه، اپیزود یا چالش یا استندآپ جدید حسین شمقدری، تجسم عینی هدررفتِ یک مستندسازِ خوشقریحه و مستعد است که به دلیل ابتلا به رسانهزدگی، از قلههای درخشانی مانند «میراث آلبرتا»، «یزدان تفنگ ندارد» یا «سی و سه سال سکوت» به درههای مهلکی همچون «انقلاب جنسی چهار» و «عمامه صورتی» سقوط کرده است.
🔹شمقدری جوان حالا به یک یوتیوبرِ قهار تبدیل شده که مبتنی بر همان تکنیکِ مستهجنگویی و نمایش جذابیتهای جنسی میتواند همچنان ادعای کار فرهنگی کند و نام پرطمطراق مستندساز را با خود به یدک بکشد؛ از این دانشگاه به آن محفل، از این لایو به آن رونمایی، اما حقیقت این است که شمقدریِ پیامرسانِ مربی در «متولد اورشلیم» جای خود را به یک تدوینگرِ چهار بریده تصویریِ کوادکوپتری تبدیل شده که در پی آن است بگوید «من حزباللهیام اما...».
🔹کار جدید شمقدری یعنی «عمامه صورتی» ارزش نقد ندارد، حتی ارزش تماشا ندارد. همان یکی دو دقیقهای که مخفیانه از سواحل فریدونکنار ضبط کرده و در تلگرام وایرال شده، قله تپهای بیرونق و بیحاصلی است که کارگردان در پی آنست مخاطب را بدان صعود دهد. سی دقیقهای که از معرفیِ سطحی یک سوژه به شدت دراماتیک یعنی حجتالاسلام صفری آغاز میشود و به گفتگو با چهار دختر بیحجاب در تهران و بعد به اتهامزنی به علمای قم و مشهد متصل میشود و بعد هم در فریدونکنار به اوج میرسد که بگوید امر به معروف فقط در مورد حجاب نیست.
🔹شمقدری هر آنچه نتوانسته نشان دهد، به صورت نریشن و با بیان خود میگوید و همین خصیصه اتفاقاً نشان میدهد کار چقدر سرهمبندی و آشفته و شتابزده است و اگر نبود مستقیمگویی در روایت و کوادکوپتر در تصویر، چه بسا همین سی دقیقه غیرقابلتحمل هم نفرتانگیز میشد. شمقدری ناتوان شده است. شمقدری از سینما فاصله گرفته و به سوشالمدیا نزدیک شده. در «عمامه صورتی» شما فقط و فقط تکنیکهای اینستاگرامی میبینید؛ یعنی متلکپرانی، دوربین مخفی، نشان دادن برهنگی، اسکی روی شبهات و تلاش برای روبروسازی تضادها که البته در آن هم راوی و کارگردان که باید سوم شخص مفرد باشد، به شدت جانبدارانه عمل کرده است.
🔹در مشهد به اسم آزمایش اجتماعی، دوربین مخفی کاشته و چهار اتهام سنگین و شبهه غلیظ علیه امام جمعه مشهد از زبان رهگذران مطرح میکند. از کاخ پهلوی در لتیان و کلاردشت که در اختیار ریاست جمهوری است، میپرسد، در حالی که دو تصویر پیش از این، برجهای دیدبانی را نشان داده و القاء میکند که اینها برای حفاظت از آقایان در زمان تفریح است و خندهدار از همه این است که توقف پروژه مونوریل قم را به مخالفت علما به گذر مونوریل از حرم منتسب میکند. من هیچ یک از اینها را رد یا تأیید نمیکنم. تنها میپرسم فرق مستندساز که اینجا البته مستندی ارائه نشده با یک یوتیوبر، یا یک بیانیهخوان، یا یک توئیتری چیست؟
🔹خانمها، آقایان! اگر فیلمهایی در سینما یا نمایش خانگی، به دلیل ضعف پیرنگ، نداشتن سناریو، فقدان روایت (نه نریشن)، اصرار بر تصویر جامعه در حوزههای جنسیتی و تقلیل کلانمسائل به پاسخهای ساده یک خطی، فیلمفارسی نام میگیرند؛ کارهای حسین شمقدری را میتوان «مستندفارسی» نامید. بریدههایی از تصاویر پر رنگ و لعاب برهنگی، به اضافه تصاویر پهپادی و مستقیمگویی زمختی که هر چه باشد، مستند نیست.
🔹کاش حسین شمقدری به خودش برگردد. کاش مسائل را ساده نکند. کاش خود را عالم همهچیزدان نداند. کاش وقتش را کمتر در اینستاگرام بگذراند. کاش بیشتر مطالعه کند. کاش توسعه پیدا کند، بزرگ شود، بالغ شود و گمان نکند با برهنگینمایی و متلکپرانی میتوان مستندساز بود.
🔰
@HAFTRAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بهروز افخمی: رضا کیانیان بخاطر حسادت و جلب توجه، استوری توهینآمیز برای ناصر طهماسب گذاشت
🔹بهروز افخمی، کارگردان سینما: آن بازیگری که بعد از فوت ناصر طهماسب، به او تاخت، حسود است و این حسادت از آنجایی میآید که او میداند که طهماسب میماند و او همین حالا هم فراموش شده است و برای جلب توجه این کارها را میکند!
🔰
@HAFTRAH
📌 اعلام فیلم های سودای سیمرغ جشنواره ۴۲ فیلم فجر
🔹«آبی روشن» به کارگردانی قاسم لطفی خواجه پاشا و تهیهکنندگی سید محمدحسین میری
🔹«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیباله والینژاد
🔹«آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی علی سرتیبی
🔹«احمد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی و تهیهکنندگی حبیباله والینژاد
🔹«بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی
🔹«پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج
🔹«تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری و تهیهکنندگی علی اوجی
🔹«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیهکنندگی کامران حجازی
🔹«دروغهای زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم و تهیه کنندگی مرتضی آتش زمزم
🔹«دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیهکنندگی سید سعید سیدزاده
🔹«دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیهکنندگی محسن شیرازی
🔹«شهسوار» به کارگردانی حسین نمازی و تهیهکنندگی حسین نمازی
🔹«شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری و تهیهکنندگی داریوش یاری
🔹«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیر محمدی
🔹«صبحانه با زرافه ها» به کارگردانی سروش صحت و تهیه کنندگی مصطفی احمدی
🔹فیلم سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی
🔹«مجنون» به کارگردانی مهدی شاه محمدی و تهیهکنندگی عباس نادران
🔹«معجره پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی به تهیهکنندگی محمدرضا شریفینیا
🔹«میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیهکنندگی سعید الهی
🔹«نبودنت» به کارگردانی و تهیه کنندگی کاوه سجاده حسینی
🔹«نپتون» به کارگردانی محمد ابراهیم غفاریان و تهیه کنندگی سیاوش امین پور
🔹«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه کنندگی محمدرضا نادری
🔰
@HAFTRAH
📌 فیلم اولی های جشنواره فیلم فجر
🔹«آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه کنندگی سجاد نصراللهی نسب
🔹«باغ کیانوش» به کارگردانی رصا کشاورز و تهیه کنندگی محمد جواد موحد
🔹«بی بدن» به کارگردانی مرتضی حسین علیزاده و تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی
🔹«پرویز خان» به کارگردانی علیثقفی و تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج
🔹«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه کنندگی کامران حجازی
🔹«شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه کنندگی مصطفی سلطانی
🔹«ظاهر» به کارگردانی حسین عامری و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
🔹«قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعید پروینی
🔹«مجنون» به کارگردانی مهدی شاه محمدی و تهیه کنندگی عباس نادران
🔹«ملکه آلیشون» به کارگردانی و تهیه کنندگی ابراهیم نورآور محمد
🔹«نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و تهیه کنندگی سیاوش امین پور
🔰
@HAFTRAH
📌در باب سیاسی بازی یک رسانه
🖌میثم ظهوریان در رشته توییتی نوشت:
🔹وقتی مصاحبه اخیر پرستویی با فرهیختگان را که در شبکههای اجتماعی با تیتر «صدا و سیما حق ندارد مرگم را هم زیرنویس کند» منتشر شده دیدم، نمیدانم چرا ناخودآگاه یاد چند سال پیش افتادم، که همین روزنامه یک صفحه کامل را دقیقا علیه مشابه همین صحبتهای پرستویی منتشر کرده بود ، آن هم با تیتر «ضعیفترین نقش پرستویی، طراحی تحریم/ امکان سنجی تحریم صدا و سیما شکست خورد» و تا آنجا پیش رفته بود که حتی از کامنت های اینستاگرام پرستویی هم استفاده و عبارتی مانند بازیگر رو به زوال و کسی که شعور و سوادش از کودک پنج ساله هم کمتر است برای او استفاده کرده بود.
🔹بعد با خودم تامل کردم که سیاسی بازی چقدر میتواند آدمها را پلشت و رسانهها را زرد کند.
🔹تنها وجه تمایز این دو مقطع زمانی با یکدیگر چیست: در یکی رییس صدا و سیما آقای علی عسگری، یعنی فرد منتسب به جریان امنیتی و سیاسی مالک روزنامه فرهیختگان است و در دیگری بر خلاف نظر و تلاش این جریان فرد دیگری توسط رهبری در صدا و سیما منصوب شده است.
🔰
@HAFTRAH