eitaa logo
مدرسه علمیه حقانی قم
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
143 ویدیو
30 فایل
﷽ #حوزه_علمیه_قم_باید_انقلابی_بماند ( امام خامنه‌ای مدظله ) 📢 کانال رسمی مدرسه علمیه حقانی-قم 🔸 اخبار و اطلاعیه های مدرسه را در این کانال دنبال کنید. 🔻ارتباط با ادمین : @Haghani_admin 🔻سایر راه‌های ارتباطی : ـ http://zil.ink/haghani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| طلبگی، ادامه راه انبیاء 🔖 هر کسی که بتواند تاثیری داشته باشد که حتی یک ثانیه فرج را جلو بیندازد، در تمام برکات آن شریک خواهد شد. 📍استاد عابدینی زیدعزه ✅ ╭────────────────── ✿@haghani 👈 مدرسه‌ی انقلاب ╰──────────────────
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | ‼️ به محض اینکه شنید، خندید و گفت: آره، حتماً برو؛ فحش‌خورت هم که خیلی خوبه! ⁉️ نشست و خیلی جدّی گفت: مگه بیکاری؟! کی تو این دوره زمونه به حرف آخوندا گوش میده؟ میخوای عمرت رو تلف کنی؟! 🔅 گفتم: اشتباه میکنی؛ این‌ها ظاهره. مردم هنوز هم روحانیت درست‌کار رو دوست دارند و به حرفشون گوش میدند. ➖➖➖➖➖➖ ❓ آیا مردم از روحانیت، روی‌گردان شده اند؟ ✅ کافیست تشییع شیخ فصل‌الله نوری (ره) و طلبه‌ی شهید همدانی را مقایسه کنید... ╭────────────────── ✿@haghani 👈 مدرسه‌ی انقلاب ╰──────────────────
🔻روایت تاریخ مدرسه حقانی 🔸 تاریخ هر مجموعه‌ای ، بخشی از هویت آن است. برای شناخت بهتر هویت ، باید روی گذشته سرمایه گذاری کرد تا بتوان در مسیر آینده بهتر قدم گذاشت. 🔹 اساسا مجموعه‌ای که هویت خود را از تاریخش جدا می کند ، یقینا از زمانه خود فاصله می گیرد، و نمی تواند از پلی که گذشتگان برای عبور او از مشکلات و رسیدن به هدف، به میراث گذاشته اند، استفاده کند. 🔸مجموعه محتوای 📓 ، که برگرفته از کتاب «یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی» ، نوشته اقای امین خالقی است ،که قرار است مارا با هویت تاریخی مان ، بیشتر آشنا کند و راوی روزگار گذشته حقانی باشد. 🔹در این کتاب به منابع دست اول مانند مصاحبه شخصیت ها و مرکزاسنادانقلاب‌سلامی اشاره شده. سعی نویسنده بر آن بوده که برپایه مستندات آن روز ها ، مدرسه حقانی را تصویر کند. ╭────────────────── ✿@haghani 👈 مدرسه‌ی انقلاب ╰──────────────────
🔘 روایت تاریخ مدرسه انقلاب¹ ▫️این قسمت : حکایت آن روزها ... (۱) 🔻یکی از دلایل تأسیس مدرسه حقانی، ضرورت وجود نظم و درباره مدرسه برنامه ریزی در حوزه های علمیه بود. تا آن زمان، حوزه های علمیه به شکل خودجوش اداره می شدند و هیچ ارگان یا گروهی مسئول نظم برنامه ریزی و اجرای برنامه هایشان نبود. 🔻 در واقع کارها به شکل فردی و زیر نظر مراجع تقلید انجام می شد که البته این خودش فواید بسیاری مثل بروز خلاقیت و پویایی طلاب را در پی داشت و همین متکی به فرد و خودجودش بودن، باعث شده بود در طول تاریخ برخلاف بسیاری از ارگانها و مراکز دیگر که وابسته به دولت و حاکمیت و حتی در مواردی، عامل و مزدبگیر آنها برای توجیه و شرعي کردن اقدامات ظالمانه حکومت بودند، حوزه های علمیه کاملا مستقل از حکومت باقی بمانند. 🔺با این حال ضرورتهای اجتماعی این گونه ایجاب می کرد که مدیریت و برنامه قدرتمند و متمرکزی برای اداره حوزه ها وجود داشته باشد. هر چند عده ای همچنان اعتقاد داشتند که در عین نیاز به این کار باید جنبه های مطلوب و ارزنده قبلی، صد درصد حفظ شود و حوزه علمیه تبدیل به مکان جدیدی مثل دانشگاه نشود.¹ ۱. دیدار با ابرار ۷۹، ص ۶۶. 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 وقتی روضه حضرت زهرا خوانده می‌شد ، شیخ رحمت‌الله از حال می رفت و جلسه بهم می‌خورد. بهش گفتیم : چرا این طوری میشین ؟ ... یکبار هم که بهش اعتراض کردیم ، ایشون گفتند : چه کنم ؟دست خودم نیست وقتی می بینم توی جلسه عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها تشریف آورده اند ، از خود بی خود می شوم ... 📍کتاب‌ مهرمادر،ص۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | تأثیر رفتار روحانیت بر مردم 🔹چگونه حجت‌الاسلام به روحانیت و طلبگی علاقمند شد؟ 🔅 🕌 مدرسه علمیه حقانی-قم
🔘روایت تاریخ مدرسه انقلاب² ▫️حکایت آن روزها ... (۲) 🔻مسائلی از این دست از دید آیت الله بهشتی، آیت الله قدوسی و سایر هم فکرانشان نشانه های خطرناکی برای جامعه و به خصوص قشر روحانی به حساب می‌آمد و بارها تذکر می دادند که طلاب جوان و روحانیون مثل گذشته به مسائل اخلاقی و خودسازی نمی پردازند. آنها به خوبی درک کرده بودند که با رویه آن زمان حوزه و نداشتن ،مدیریت نمیتوان با این موج مقابله کرد و لازم است در این مورد اقدامی اساسی صورت گیرد.² 🔻در واقع با توجه به پیشرفت زمانه آنها معتقد بودند حوزه های علمیه باید در کنار ارتقاء علوم اسلامی و توجه دوباره بـه علـوم فراموش شده در این حوزه طلبه هایی را تربیت کنند که با مسائل روز آشنا باشند و مثلا سیاست و فلسفه و جامعه شناسی بدانند تا بتوانند با هجمه های خارجی و ناهمگون با دین فرهنگ و سنتهای دینی و اجتماعی مواجهه درستی داشته باشند. 🔻 در واقع، آنها معتقد بودند طلاب و روحانیون حوزه های علمیه، باید هم آشـنـا بـه علـومِ روز باشند و هم مسلط به علوم اسلامی از این رو، به نظم در آوردن و تشکیلاتی کردن حوزه بی نظم، از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در روند تهیه طرح اصلاح ساختار مدیریتی و محتوایی حوزه و تأسیس مدرسه حقانی بود. 🔺در آن زمان، حوزه علمیه نابسامانی های گوناگونی داشت و نظم و تشکیلاتی در آن دیده نمی شد؛ هر کس آزاد می‌آمد و آزاد می رفت، متون درسی اصلاح نشده بود، در بعد اخلاقی و انضباطی نظارتی صورت نمی گرفت و تحصیل دوره ی مشخصی نداشت. 🔺 برای همین، در زمان حیات آیت الله بروجردی، جمعی از فضلای دلسوز و آگاه به فکر چاره افتادند که در آن زمان به نتیجه ای نرسید و تازه بعد از رحلت ایشان، خطر سم پاشیدگی و سلطه و دخالت رژیم پهلوی در شئون مختلف حوزه هم به معضلات قبلی اضافه شد. در نهایت، عده ای به فکر افتادند و جلسات زیادی تشکیل دادند و چاره اندیشی ها کردند. ۲. دیدار با ابرار ،۷۹، آیت الله قدوسی (پارسای پرتلاش)، ص ۶۷ . 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
🔘روایت تاریخ مدرسه انقلاب³ 🔻 در این میان، آیت الله بهشتی و مرحوم ربانی شیرازی، از مؤثرترین عوامل و به نوعی سلسله جنبان این حرکت بودند. از جمله تصمیماتی که آنها برای اصلاح حوزه گرفتند، تأسیس مدارس برنامه ریزی شده و تشکیلاتی به صورت نمونه در کنار حوزه بود که در صورت موفقیت، می توانست کم کم گسترش پیدا کند و همه ی حوزه را تحت پوشش قرار دهد. 🔺در همین راستا، یکی از اهداف تأسیس مدرسه ی حقانی، تربیت طلاب فاضل و متدینی بود که بتوانند در هر پستی از پستهای روحانیت از جمله سخنرانی، تألیف ،تدریس، مرجعیت و امام جماعت - انجام وظیفه کنند. در واقع تصمیم بر این بود که فارغ التحصیل مدرسه حقانی از جهات علمی ،اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، به درد جامعه ی آن روز بخورد و برای زمانه خودش ساخته شود، نه برای گذشته.³ 🔻 اصلاح گران حوزه تشخیص داده بودند که حوزه به آن صورتی که هست، وضعش خوب نیست و درسها به صورت آزاد و بی برنامه و این طور که هر محصل و استادی هر وقت که می تواند، حاضر شود و هر وقت که نمی تواند حاضر نشود، ارائه می شد. 🔺 دیده بودند حوزه در حد زمانی که از اساتید و طلاب می گیرد، سود ندارد. به همین خاطر به این فکر افتادند که سرو سامانی به حوزه بدهند و برنامه ای برایش تنظیم کنند.⁴ .۳ تاریخ شفاهی مدرسه حقانی، ص ۵۷؛ گفتگو با آیت الله احمد جنتی به مناسبت شهادت آیت الله قدوسی) ویژه نامه کیهان، ۱۳۶۲/۶/۱۳. ۴ . پیام انقلاب، شماره ۵۶، ص ۲۶. 📓 ╭────────────────── ✿@haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────