eitaa logo
مدرسه علمیه حقانی قم
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
143 ویدیو
30 فایل
﷽ #حوزه_علمیه_قم_باید_انقلابی_بماند ( امام خامنه‌ای مدظله ) 📢 کانال رسمی مدرسه علمیه حقانی-قم 🔸 اخبار و اطلاعیه های مدرسه را در این کانال دنبال کنید. 🔻ارتباط با ادمین : @Haghani_admin 🔻سایر راه‌های ارتباطی : ـ http://zil.ink/haghani
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | ‼️ به محض اینکه شنید، خندید و گفت: آره، حتماً برو؛ فحش‌خورت هم که خیلی خوبه! ⁉️ نشست و خیلی جدّی گفت: مگه بیکاری؟! کی تو این دوره زمونه به حرف آخوندا گوش میده؟ میخوای عمرت رو تلف کنی؟! 🔅 گفتم: اشتباه میکنی؛ این‌ها ظاهره. مردم هنوز هم روحانیت درست‌کار رو دوست دارند و به حرفشون گوش میدند. ➖➖➖➖➖➖ ❓ آیا مردم از روحانیت، روی‌گردان شده اند؟ ✅ کافیست تشییع شیخ فصل‌الله نوری (ره) و طلبه‌ی شهید همدانی را مقایسه کنید... ╭────────────────── ✿@haghani 👈 مدرسه‌ی انقلاب ╰──────────────────
🔻روایت تاریخ مدرسه حقانی 🔸 تاریخ هر مجموعه‌ای ، بخشی از هویت آن است. برای شناخت بهتر هویت ، باید روی گذشته سرمایه گذاری کرد تا بتوان در مسیر آینده بهتر قدم گذاشت. 🔹 اساسا مجموعه‌ای که هویت خود را از تاریخش جدا می کند ، یقینا از زمانه خود فاصله می گیرد، و نمی تواند از پلی که گذشتگان برای عبور او از مشکلات و رسیدن به هدف، به میراث گذاشته اند، استفاده کند. 🔸مجموعه محتوای 📓 ، که برگرفته از کتاب «یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی» ، نوشته اقای امین خالقی است ،که قرار است مارا با هویت تاریخی مان ، بیشتر آشنا کند و راوی روزگار گذشته حقانی باشد. 🔹در این کتاب به منابع دست اول مانند مصاحبه شخصیت ها و مرکزاسنادانقلاب‌سلامی اشاره شده. سعی نویسنده بر آن بوده که برپایه مستندات آن روز ها ، مدرسه حقانی را تصویر کند. ╭────────────────── ✿@haghani 👈 مدرسه‌ی انقلاب ╰──────────────────
🔘 روایت تاریخ مدرسه انقلاب¹ ▫️این قسمت : حکایت آن روزها ... (۱) 🔻یکی از دلایل تأسیس مدرسه حقانی، ضرورت وجود نظم و درباره مدرسه برنامه ریزی در حوزه های علمیه بود. تا آن زمان، حوزه های علمیه به شکل خودجوش اداره می شدند و هیچ ارگان یا گروهی مسئول نظم برنامه ریزی و اجرای برنامه هایشان نبود. 🔻 در واقع کارها به شکل فردی و زیر نظر مراجع تقلید انجام می شد که البته این خودش فواید بسیاری مثل بروز خلاقیت و پویایی طلاب را در پی داشت و همین متکی به فرد و خودجودش بودن، باعث شده بود در طول تاریخ برخلاف بسیاری از ارگانها و مراکز دیگر که وابسته به دولت و حاکمیت و حتی در مواردی، عامل و مزدبگیر آنها برای توجیه و شرعي کردن اقدامات ظالمانه حکومت بودند، حوزه های علمیه کاملا مستقل از حکومت باقی بمانند. 🔺با این حال ضرورتهای اجتماعی این گونه ایجاب می کرد که مدیریت و برنامه قدرتمند و متمرکزی برای اداره حوزه ها وجود داشته باشد. هر چند عده ای همچنان اعتقاد داشتند که در عین نیاز به این کار باید جنبه های مطلوب و ارزنده قبلی، صد درصد حفظ شود و حوزه علمیه تبدیل به مکان جدیدی مثل دانشگاه نشود.¹ ۱. دیدار با ابرار ۷۹، ص ۶۶. 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 وقتی روضه حضرت زهرا خوانده می‌شد ، شیخ رحمت‌الله از حال می رفت و جلسه بهم می‌خورد. بهش گفتیم : چرا این طوری میشین ؟ ... یکبار هم که بهش اعتراض کردیم ، ایشون گفتند : چه کنم ؟دست خودم نیست وقتی می بینم توی جلسه عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها تشریف آورده اند ، از خود بی خود می شوم ... 📍کتاب‌ مهرمادر،ص۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | تأثیر رفتار روحانیت بر مردم 🔹چگونه حجت‌الاسلام به روحانیت و طلبگی علاقمند شد؟ 🔅 🕌 مدرسه علمیه حقانی-قم
🔘روایت تاریخ مدرسه انقلاب² ▫️حکایت آن روزها ... (۲) 🔻مسائلی از این دست از دید آیت الله بهشتی، آیت الله قدوسی و سایر هم فکرانشان نشانه های خطرناکی برای جامعه و به خصوص قشر روحانی به حساب می‌آمد و بارها تذکر می دادند که طلاب جوان و روحانیون مثل گذشته به مسائل اخلاقی و خودسازی نمی پردازند. آنها به خوبی درک کرده بودند که با رویه آن زمان حوزه و نداشتن ،مدیریت نمیتوان با این موج مقابله کرد و لازم است در این مورد اقدامی اساسی صورت گیرد.² 🔻در واقع با توجه به پیشرفت زمانه آنها معتقد بودند حوزه های علمیه باید در کنار ارتقاء علوم اسلامی و توجه دوباره بـه علـوم فراموش شده در این حوزه طلبه هایی را تربیت کنند که با مسائل روز آشنا باشند و مثلا سیاست و فلسفه و جامعه شناسی بدانند تا بتوانند با هجمه های خارجی و ناهمگون با دین فرهنگ و سنتهای دینی و اجتماعی مواجهه درستی داشته باشند. 🔻 در واقع، آنها معتقد بودند طلاب و روحانیون حوزه های علمیه، باید هم آشـنـا بـه علـومِ روز باشند و هم مسلط به علوم اسلامی از این رو، به نظم در آوردن و تشکیلاتی کردن حوزه بی نظم، از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در روند تهیه طرح اصلاح ساختار مدیریتی و محتوایی حوزه و تأسیس مدرسه حقانی بود. 🔺در آن زمان، حوزه علمیه نابسامانی های گوناگونی داشت و نظم و تشکیلاتی در آن دیده نمی شد؛ هر کس آزاد می‌آمد و آزاد می رفت، متون درسی اصلاح نشده بود، در بعد اخلاقی و انضباطی نظارتی صورت نمی گرفت و تحصیل دوره ی مشخصی نداشت. 🔺 برای همین، در زمان حیات آیت الله بروجردی، جمعی از فضلای دلسوز و آگاه به فکر چاره افتادند که در آن زمان به نتیجه ای نرسید و تازه بعد از رحلت ایشان، خطر سم پاشیدگی و سلطه و دخالت رژیم پهلوی در شئون مختلف حوزه هم به معضلات قبلی اضافه شد. در نهایت، عده ای به فکر افتادند و جلسات زیادی تشکیل دادند و چاره اندیشی ها کردند. ۲. دیدار با ابرار ،۷۹، آیت الله قدوسی (پارسای پرتلاش)، ص ۶۷ . 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
🔘روایت تاریخ مدرسه انقلاب³ 🔻 در این میان، آیت الله بهشتی و مرحوم ربانی شیرازی، از مؤثرترین عوامل و به نوعی سلسله جنبان این حرکت بودند. از جمله تصمیماتی که آنها برای اصلاح حوزه گرفتند، تأسیس مدارس برنامه ریزی شده و تشکیلاتی به صورت نمونه در کنار حوزه بود که در صورت موفقیت، می توانست کم کم گسترش پیدا کند و همه ی حوزه را تحت پوشش قرار دهد. 🔺در همین راستا، یکی از اهداف تأسیس مدرسه ی حقانی، تربیت طلاب فاضل و متدینی بود که بتوانند در هر پستی از پستهای روحانیت از جمله سخنرانی، تألیف ،تدریس، مرجعیت و امام جماعت - انجام وظیفه کنند. در واقع تصمیم بر این بود که فارغ التحصیل مدرسه حقانی از جهات علمی ،اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، به درد جامعه ی آن روز بخورد و برای زمانه خودش ساخته شود، نه برای گذشته.³ 🔻 اصلاح گران حوزه تشخیص داده بودند که حوزه به آن صورتی که هست، وضعش خوب نیست و درسها به صورت آزاد و بی برنامه و این طور که هر محصل و استادی هر وقت که می تواند، حاضر شود و هر وقت که نمی تواند حاضر نشود، ارائه می شد. 🔺 دیده بودند حوزه در حد زمانی که از اساتید و طلاب می گیرد، سود ندارد. به همین خاطر به این فکر افتادند که سرو سامانی به حوزه بدهند و برنامه ای برایش تنظیم کنند.⁴ .۳ تاریخ شفاهی مدرسه حقانی، ص ۵۷؛ گفتگو با آیت الله احمد جنتی به مناسبت شهادت آیت الله قدوسی) ویژه نامه کیهان، ۱۳۶۲/۶/۱۳. ۴ . پیام انقلاب، شماره ۵۶، ص ۲۶. 📓 ╭────────────────── ✿@haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | عشق دو طرفه 🔻اگر ازت پرسیدن میخوای چه کاره بشی بگو میخوام واسطه‌ی محبت خدا با بنده هاش بشم. 🔅 🕌 مدرسه علمیه حقانی-قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘روایت تاریخ مدرسه انقلاب⁴ ▫️حکایت آن روزها ... (3) 🔺البته در ابتدا چون امکان يك حركت گسترده و تمام و کمال در همه‌ی قسمتهای حوزه وجود نداشت تصمیم گرفتند بخشی از حوزه را اصلاح کنند تا این حرکت از آنجا به جاهای دیگر سرایت و گسترش پیدا کند. 🔻 برای همین بعد از کش و قوس های فراوان و جلسات و کارهای مختلف، تصمیم بر این شد که بر اساس طرح تهیه شده، مدرسه ای تأسیس شود تا با برنامه ریزی و روش آموزشی جدید، تعدادی طلبه نخبه تربیت کنند و در پی آن کار را ادامه دهند و بعد آن را در مدرسه های دیگر گسترش دهند.⁵ 🔺به این ترتیب در دوره مرجعیت آیت الله حسین بروجردی، سید محمد حسینی بهشتی علی قدوسی، سید محمدرضا سعیدی، علی مشکینی و عده دیگری از فضلا و مدرسان حوزه علمیه قم به فکر اصلاح نظام آموزشی حوزه افتادند. 🔺 البته همان طور که گفته شد، قبل از آن هم با توجه به تأکید و توصیه پیش تر آیت الله بروجردی بر ضرورت گزینش طلبه و نظم پذیری حوزه و «برنامه ریزی برای جذب و تربیت افراد مستعد»، برخی مدرسان حوزه، از جمله آقایان قدوسی و بهشتی برای ایجاد اصلاحات کلی در همه سطوح ،حوزه تلاشهایی کرده بودند؛ اما بنا به دلایلی - از جمله برخی مخالفت ها - فعالیتشان بی نتیجه و در سطح اقداماتی محدود باقی مانده بود. 🔺با این حال، اصل ماجرای تأسیس مدرسه حقانی به همین اقدامات جسته و گریخته و كوچك بر می گردد. در واقع در سال ۱۳۳۹، بهشتی و همراهانش به فکر ایجاد برنامه جدیدی برای شیوه اداره و تدریس مدارس حوزه علمیه قم افتادند و جلسات متعددی را با حضور آقایان قدوسی، ربانی شیرازی، سعیدی، مشکینی و عده دیگری از فضلا و علما برگزار کردند و در نهایت موفق شدند طرح و برنامه بلند مدت هجده ساله ای را برای تحصیل علوم اسلامی در حوزه علمیه، تهیه و تدوین کنند تا این برنامه پایه و آغازی برای تشکیل مدارس نمونه در دل حوزه علمیه و پیگیری برنامه های کلان بعدی باشد. ۵. آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی مصاحبه با آیت الله احمد جنتی، ۸۱/۱/۲۵، ش. ۱۲۰۹۰ 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر فرزندت می‌خواهد طلبه شود، کن🔸 🔺به بچه‌هایتان سفارش کنید که طلبه بشوند؛ این عزت شماست. طلبه شدن، است. خود من تا وقتی که دیپلم گرفتم، بنای آخوند شدن نداشتم. وقتی که کنکور دانشکده فنی دادم، به دلایل سیاسی من را محروم کردند. به ذهنم آمد که جایی بروم که دولت نتواند جلوی من را بگیرد و دیدم هیچ جا جز آخوندی نیست. من فقط برای این آخوند شدم و حالا می‌گویم: اگر اینجا نبودم، کجا بودم؟ فرض کنید من در دانشگاه بودم؛ همکلاسی‌های ما حالا چه کار می‌کنند؟ چه نقشی در جامعه دارند که ما نداریم؟ چه خدمتی می‌توانند بکنند که ما نمی‌توانیم بکنیم؟ طلبه، بهترین خدمت‌ها را می‌تواند بکند. اگر بچه‌تان طلبه شده، به او روحیه بدهید و اگر به این کار علاقه دارد، او را تشوق و ترغیب کنید. 🔻اگر فرزندت دلش می‌خواهد طلبه شود، کن؛ او می‌خواهد شود. @haghani
🔘روایت تاریخ مدرسه انقلاب⁵ ▫️حکایت آن روزها ... (۴) 🔻در همین گیرودار حاج علی حقانی از بازاریان و خیران خوش نام قم، درصدد بود برای خدمت به حوزه علمیه قم و رشد و ترقی طلاب مدرسه ای را احداث کند برای همین در غرب رودخانه قم و پشت قبرستان ابو الحسین، زمینی خرید و بخشی از آن را به ساختمان مدرسه اختصاص داد. 🔻بعد از این که مدرسه آماده بهره برداری شد، حسین حقانی پسر او، از سید محمد بهشتی خواست که طرح جدیدش برای دوره های آموزشی حوزه را در مدرسه آنها اجرا کند. آیت الله بهشتی که دنبال چنین فرصت و امکانی میگشت این پیشنهاد را قبول کرد و به این ترتیب، بعد از کش و قوسهای فراوان مدرسه حقانی با همت و تلاش او علی قدوسی، عبدالرحیم ربانی شیرازی، مهدی حائری تهرانی، سید مرتضی جزایری و حسین حقانی تأسیس و فعالیتش با مساعدت مالی و حمایت های معنوی آیت الله میلانی آغاز شد.⁷ 🔺 البته از آنجایی که افراد خیر از ترس ساواک نمی توانستند به راحتی به این مدرسه كمك كنند، اداره آن از نظر مالی - مخصوصا در روزها و ماه های ابتدایی - مشکلات فراوانی داشت⁸. 🔻 با این حال، اسناد ساواك نشان می دهد که آیت الله میلانی نسبت به مدرسه حقانی قم عنایت خاصی داشته و بدون این که دخالتی در برنامه های مدرسه و شکل مدیریت آن داشته باشد، از طریق وجوهی که از طرف آدمهای خیر به دستش میرسیده بخش عمده ای از بودجه مدرسه را تأمین می کرده است.⁹ 📎منابع: ۷. این حمایت تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت. ۸. دیدار با ابرار ۷۹ آیت الله قدوسی پارسای پرتلاش)، محمدحسین قدوسی، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۴، ص ۴-۶۳ ۹. تاریخ شفاهی مدرسه حقانی، ص۵۵. 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 | 🏕 اردوی تفریحی لواسان اردوگاه امام خمینی ره 🗓 اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔅 ✌️ 🕌 مدرسه علمیه حقانی-قم
📸 | سخنرانی و هیئت 🏕 اردوی تفریحی لواسان اردوگاه امام خمینی ره 🗓 اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔅 ✌️ 🕌 مدرسه علمیه حقانی-قم
📸 | ورزش و تفریح ➖فوتسال ➖والیبال ➖تیراندازی ➖استخر ➖پینت بال ➖ کوه‌نوردی ➖و... 🏕 اردوی تفریحی لواسان اردوگاه امام خمینی ره 🗓 اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔅 ✌️ 🕌 مدرسه علمیه حقانی-قم
📸 | تجلیل از فعالین بسیج 🏕 اردوی تفریحی لواسان اردوگاه امام خمینی ره 🗓 اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔅 ✌️ 🕌 مدرسه علمیه حقانی-قم
📸 | گلزار شهدای تهران 🏕 اردوی تفریحی لواسان 🗓 اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔅 ✌️ 🕌 مدرسه علمیه حقانی-قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا