✅✅معنای ولایت فقیه
«ولایت فقیه»؛ یعنی، رهبری سیاسی جامعه اسلامی به وسیله فقیه عادل و با تقوا و دارای شرایط لازم رهبری.
🔺ولایت فقیه اصطلاحی است برای نظام حکومت اسلامی پس از ائمه طاهرین(ع). ولایت در این اصطلاح به معنای حکومت و زمامداری امور جامعه است و ولایت فقیه به مفهوم زمامداری جامعه اسلامی از سوی کسی است که به مقام اجتهاد در فقه رسیده و حائز شرایط رهبری جامعه اسلامی می باشد.
🔺موضوع اصلی ولایت فقیه این است که در زمان غیبت امام معصوم(ع) چه باید کرد؟ آیا امت اسلامی باید بدون رهبر باشد؟ یا باید به رهبری طاغوت تن دهد یا باید بهترین کسی را که از نظر علم و زهد و تقوا و مدیریت سیاسی، کمترین فاصله را با معصوم دارد به رهبری امت اسلامی بپردازد؟
در واقع ولایت فقیه به همین معناست که با وجود معصوم(ع) باید او رهبری کند و در عصر غیبت به نیابت از امام زمان(عج) ولی فقیه رهبری و زمام امور جامعه را بر عهده دارد تا امت گرفتار هرج و مرج و آنارشیسم و تعبد به حاکمیت طاغوت نشود و احکام و ارزشهای الهی در جامعه عملی گردد.
✅ ۱. معنای ولایت فقیه
ولایت فقیه یعنی حکومت فقیه عادل و دین شناس.
توجه:
🔺 ولایت فقیه در رهبری جامعهی اسلامی و ادارهی امور اجتماعی ملت اسلامی در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقهی اثنی عشری است که ریشه در اصل امامت دارد.
🔺عـدم اعتقاد به ولایت فقیه، اعم از این که بر اثـر اجتهاد باشـد یا تقلیـد، در عصر غیبت حضرت حجت(عج) موجب ارتداد و خروج از دین اسلام نمیشود، و اگر کسی به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسیده باشد معذور است، ولی ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمانان برای او جایز نیست.
✅۲. ضرورت ولایت فقیه
از آن جا که دین حنیف اسلام که آخرین دین آسمانی است و تا روز قیامت استمرار دارد و دین حکومت و ادارهی امور جامعه است، لذا همهی طبقات جامعهی اسلامی ناگزیر از داشتن ولی امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامی را از شر دشمنان اسلام و مسلمین حفظ نماید، و از نظام جامعهی اسلامی پاسداری نموده و عدالت را در آن بر قرار و از ظلم و تعدی قوی بر ضعیف جلوگیری نماید، و وسایل پیشرفت و شکوفایی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را تأمین کند.
توجه:
ولایت فقیه، حکم شرعی تعبدی است که مورد تأیید عقل نیز میباشد، و در تعیین مصداق آن روش عقلایی وجود دارد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است.
✅✅ ۳. قلمرو ولایت فقیه
۱. اوامر ولایی ولی فقیه
همهی مسلمانان باید از اوامر ولایی و دستورات حکومتی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند. این حکم شامل فقهای عظام هم میشود چه رسد به مقلدین آنان.
توجه:
👈 برای هیچ کسی جایز نیست که با متصدی امور ولایت به این بهانه که خودش شایسته تر است، مخالفت نماید. این در صورتی است که متصدی منصب ولایت از راههای قانونی شناخته شده به مقام ولایت رسیده باشد.
۲. احکام ولایی ولی فقیه
احکام ولایی و انتصابات صادره از طرف ولی امر مسلمین اگر هنگام صدور، موقت نباشد، همچنان استمرار دارد و نافذ خواهد بود، مگر این که ولی امر جدید مصلحتی در نقض آنها ببیند و آنها را نقض کند.
۳. اجرای حدود
اجرای حدود (مثل حد زنا و سرقت) در زمان غیبت هم واجب است، و ولایت بر آن اختصاص به ولی امر مسلمین دارد.
۴. مقدم بودن اختیارات ولی فقیه بر اختیارات آحاد امت
تصمیمات و اختیارات ولی فقیه در مواردی که مربوط به مصالح عمومی اسلام و مسلمین است، در صورت تعارض با اراده و اختیار آحاد مردم، بر اختیارات و تصمیمات آحاد امت، مقدم و حاکم است.
۵. ادارهی رسانههای گروهی
ادارهی رسانههای گروهی باید تحت امر و اشراف ولی امر مسلمین باشد و در جهت خدمت به اسلام و مسلمین و نشر معارف ارزشمند الهی به کار گمارده شود، و نیز در جهت پیشرفت فکری جامعهی اسلامی و حل مشکلات آن و اتحاد مسلمانان و گسترش اخوت و برادری در میان مسلمین و امثال این گونه امــور از آن استفاده میشود.
سه نکته در ارتباط با قلمرو ولایت فقیه
اطاعت از دستورات نمایندهی ولی فقیه: نمایندهی ولی فقیه در صورتی که دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحیت و اختیاراتی که از طرف ولی فقیه به او واگذار شده است صادر کرده باشد مخالفت با آنها جایز نیست.
ولایت اداری: در مفاهیم اسلامی چیزی به عنوان ولایت اداری (به معنای لزوم اطاعت از دستورات مقام بالاتر بدون حق اعتراض) وجود ندارد، ولی مخالفت با اوامر اداری که بر اساس ضوابط و مقررات قانونی اداری صادر شده باشد جایز نیست.
ولایت تکوینی: ولی فقیه، ولایت تکوینی ندارد. این امر اختصاص به معصومین(ع) دارد.
۴. اختلاف نظر ولی فقیه با نظر مرجع تقلید
در مواردی که نظر ولی فقیه با نظر مرجع تقلید مختلف است، اگر این اختلاف، در مسایل مربوط به ادارهی کشور و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد باشد، مثل دفاع از اسلام و مسلمین بر ضد کفار و مستکبران متجاوز، باید نظر ولی امر مسلمین اطاعت شود و اگر در مسایل فردی محض باشد، هر مکلفی باید از فتوای مرجع تقلیدش پیروی نماید
🚨ویژگی های اصلی ولی فقیه:
1⃣ علم بیشتر منظور علم فقاهت است
2⃣عدالت وتقوا
3⃣تدبیر ومدیریت
✅✅تبیین کامل ویژگی های ولي فقيه در لینک زیر بخونید👇
ولی فقیه چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟
https://www.andisheqom.com/fa/question/view/11406/%D9%88%D9%84%D9%8A-%D9%81%D9%82%D9%8A%D9%87-%DA%86%D9%87-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D9%8A-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF%D8%9F
️حقیقت واصل
✅✅ معنای #ولایت در کتابهای لغت و آیات 🔰آیت الله مقتدائی در درس خارج فقه سیاسی خود با موضوع « ولای
❓❓ آیا #ولایت_فقیه توی دین اومده؟
✅ بله و اتفاقا خیلی هم بهش تاکید شده.
🔹ما توی قرآن و روایات احکام فراوانی داریم که برای اجرای اونها نیاز به یک #اجرا_کننده هست.
🔶 مثلا قرآن میفرماید زکات و خمس بدید. یا فرمان های جهاد و دفاع یا اجرای احکام حدود و دیات و معاملات و...
🔸در زمان حضور امام، این کارها به عهده امام هست. ولی الان که در زمان #غیبت امام زمان ع هستیم کی باید این احکام رو اجرا کنه؟
✔️ کسی میتونه اجرا کنه که اولا "دین شناس" باشه و ثانیا "قدرت اجرایی" داشته باشه دیگه!
✅ ما به قسمت قدرت اجراییش میگیم "ولایت"
✅ و به قسمت دین شناسیش میگیم "فقیه"
در مجموع میشه #ولایت_فقیه.
این، یه موضوع کاملا #عقلی هست.
⭕️ اونوقت بعضیا مثلا میخوان شبهه درست کنن میگن ولایت فقیه تازه اومده!
خب معلومه چیزی از دین نخونده و فقط میخواد ولایت فقیه رو بزنه!
🔹 وگرنه اگه دو تا از احکام رو بخونه خودش متوجه میشه که بالاخره یکی باید اینارو اجرا کنه دیگه وگرنه گفتن اون احکام کاملا بی فایدس!
🌹 ولایت فقیه #ضمانت_اجرایی احکام دینی هست...
✅نکته آخر : #پشتیبان_ولایت_فقیه #باشید_تا_به_مملکت_شما_آسیب_نرسد.
#نشر_حداکثری
@hagigatevasel
May 11
️حقیقت واصل
1⃣ تبیین بخشی از آیاتی که ولایت امام علی علیه السلام را در قرآن بیان میکنند 🌺بررسی آیه ۲۱۴ سوره ش
آیات مربوطه به ولایت فقیه
1- آیه معیت با صادقان
«یا ایها الذین آمنوا اتّقوا الله و کونوا مع الصّادقین». توبه/119.
نحوه استدلال به این آیه بر ولایت فقیه به این تقریر است که فقیه متعهد از جملۀ صادقان است و معیت با وی ملازم با تبعیت از او در امور شرعی و عرفی است. (چرا که شأن او صدور فتوا و انشای حکم است). و اطلاق معیت نیز دال بر اطلاق ولایت است.[12] و روایاتی که در آنها صادقین بر معصومین علیهم السلام تطبیق شده در حقیقت در مقام بیان مصادیق کامل و اولی و احق صادقین میباشند و مفید حصر نیستند.[13]
2- آیه هدایت به حق
«قل هل من شرکائکم من یهدی الی الحق قل الله یهدی للحق، افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فمالکم کیف تحکمون». یونس/35.
برای مطاع بودن فرد و اینکه دیگران از او تبعیت کنند، آگاهی به حق و حقوق فرد و جامعه و راهنمایی بدان ضروری است که این وصف فقیه است.
3- آیه امر به معروف و نهی از منکر
«ولتکن منکم امةٌ یدعونَ الی الخَیر و یأمرون بالمعروف و ینهونَ عنِ المنکرِ و اولئکَ هُمُ المفلِحون». آل عمران/ 154.
استدلال به این آیه به این تقریر است که دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر بر همگان به نحو وجوب کفایی واجب است و تشکیل حکومت، مقدمه این واجب و لازمه عقلایی آن است. اگر قیام و دعوت مستلزم تشکیل حکومت اسلامی باشد، در نتیجه تشکیل حکومت من باب مقدمۀ واجب، واجب خواهد بود.
4- آیه اعتصام
«و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرّقوا». آل عمران/ 103.
در آیه فوق «حبل» به معنای «ریسمان» میباشد که در عصر غیب منصرف در فقیه جامع الشرائط است و عصمت در طرف حبل لازم نیست، چرا که ائمه معصومین علیهم السلام نیز نائبانی داشته اند که معصوم نبوده اند، در کلمات ائمه طاهرین (علیهمالسلام) اوصافی همچون «خلیفه رسول الله»، «حجت»، «امین الله» و «داعی الی الله» و «حفاظ الدین» بر فقیه تطبیق شده است و این از باب ملازمت این امور با «حبل الله» بودن ایشان است
✅✅روشن ترین گروه از آیات قرآن کریم در رابطه با ولایت فقیه
1⃣آیاتی است که در آنها از اولی الامر و ضرورت پیروی یا مراجعه به وی سخن به میان آمده :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا(نساء/۵۹)
2⃣در آیه دیگری نیز آمده:
وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا(نساء/۸۳)
3⃣آیاتی که دررابطه با امربه معروف ونهی ازمنکر بیان شده:
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(آل عمران/۱۰۴)
4⃣آیاتی که دررابطه با استنباط ولایت است:
إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ(مائده/۴۴)
@hagigatevasel
✅✅ روایات معتبر در اثبات ولایت فقیه
براي اثبات ولايت فقيه، به برخي ادلة نقلي استناد کردهاند. بیشتر ادلة نقلي در اين زمينه، رواياتياند که يا فقیهان را «اُمناءالرسل»،(1) «وارثان انبيا»(2) يا «خُلفا»(3) و کساني که مجاري امور بهدست ايشان است،(4) معرفي کردهاند، يا بر ارجاع مردم به فقیهان براي رفع نيازهاي حکومتي (بهويژه مسائل قضايي و اختلافات حقوقي) دلالت دارند:
1⃣روایت امیرالمؤمنین از پیامبر اکرم که شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه آورده: :
روایت امیرالمؤمنین از پیامبر اکرم(ص):«اللهم ارحم خلفائى قیل یا رسول الله و من خلفاؤک؟ قال الذین یأتون من بعدى یروون حدیثى و سنتى ؛ رسول خدا(ص) فرمود: خدایا، جانشینان مرا رحمت فرست، پرسیدند: یا رسول الله، جانشینان تو کیانند؟ فرمود: آنها که بعد از من مى آیند و حدیث و سنت مرا نقل مى کنند» (وسائل الشیعه، ج ۱۸، باب ۸، ص ۶۵، ح ۵۰).
2⃣موثقه سکونی:قال رسول الله :الفقهاء امناءالرُسُل مالم یدخلو فی الدنیا...فقها امانتداران پیامبرانند تازمانی که در دنیا وارد نشده اند.
4⃣قال مولانا الحسین :مجاری الامور والحکام علی ایدی العلماءباالله الامناء علی حلال و حرامه...امام حسین علیه السلام از قول امام علی علیه السلام میفرمایند:جریان امور و احکام (اسلامی) در اختیار علمای الهی است که برحلال وحرام خداوند آگاه و امینند.
5⃣حدیث امام صادق(ع) از رسول الله(ص): «ان العلماء ورثه الانبیاء؛ همانا علماء وارثان پیامبران هستند» (اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴).
6⃣مقبوله عمر بن حنظه از حضرت امام صادق(ع) که درباره نزاع دونفر از شیعیان و عدم رجوع به طاغوت اشاره کرده اند.
🚨مقبوله عمربن حنظله
🔸محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ صَفْوَانَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ اَلْحُصَيْنِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ:
🔹سأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ رَجُلَيْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا يَكُونُ بَيْنَهُمَا مُنَازَعَةٌ فِي دَيْنٍ أَوْ مِيرَاثٍ
فَتَحَاكَمَا إِلَى اَلسُّلْطَانِ أَوْ إِلَى اَلْقُضَاةِ أَ يَحِلُّ ذَلِكَ ؟
🔅عمر بن حنظله گويد:
از امام صادق عليه السّلام پرسيدم:
❇️ بين دو نفر از ياران ما منازعهاى درباره بدهى يا ميراث است. آنان نزد قاضيان محاكمه نمودند؛ آيا جايز است؟
🔅فقَالَ مَنْ تَحَاكَمَ إِلَى اَلطَّاغُوتِ فَحَكَمَ لَهُ فَإِنَّمَا يَأْخُذُ سُحْتاً وَ إِنْ كَانَ حَقُّهُ ثَابِتاً لِأَنَّهُ أَخَذَ بِحُكْمِ اَلطَّاغُوتِ
وَ قَدْ أَمَرَ اَللَّهُ أَنْ يُكْفَرَ بِهِ .
♦️فرمود: هركس براى محاكمه نزد طاغوت برود و به نفعش حكم گردد، همانا از روى ظلم و ستم آن را گرفته است؛ گرچه حق او اثبات شده باشد؛ زيرا او، آن را با حكم #طاغوت به دست آورده است، در حالىكه خداوند فرمان داده كه به آن #كافر شوند.
❓قلْتُ كَيْفَ يَصْنَعَانِ ؟
🔅قالَ: اُنْظُرُوا إِلَى مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً
❓عرض كردم: چگونه مسأله را حل كنند؟
🔅فرمود: مردى از خودتان را در نظر بگيريد كه حديث ما را روايت كند و در حلال و حرام ما بنگرد و از احكام ما آگاه باشد. پس او را به حكميت بپذيريد؛
👈فإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً
✅فإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اَللَّهِ قَدِ اِسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ اَلرَّادُّ عَلَيْنَا اَلرَّادُّ عَلَى اَللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ اَلشِّرْكِ بِاللَّهِ . ..
👈زيرا من او را بر شما حاكم نمودم.
✅ پس هرگاه طبق حكم ما داورى نمايد و يكى از دو طرف دعوى حكم را از او نپذيرد، همانا حكم خدا را سبك شمرده و بر ما رد نموده است و ردكننده بر ما، ردكننده بر خداوند است و اين، در حد و اندازه #شرك_به_خداوند است.
📚 كليني ، كافي ، پنجم ، تهران ، دار الكتب الاسلاميه ، ۱۳۶۲ش ، ج۱ ، ص۶۷.
7⃣حدیث مشهور ابی خدیجه از امام صادق علیه السلام: وایاکم ان یخاصم بعضا الی السلطان الجائر(وسائل الشیعه،ج۱۸،ص۱۰۰،ح۶)
8⃣توقیع شریف امام عصر عج
👈 توقیع شریفى که مرحوم صدوق در کتاب اکمال الدین از اسحاق بن یعقوب نقل میکند که حضرت #ولى_عصر(عج) در پاسخ به پرسشهاى او به خط مبارکشان مرقوم فرمودند: «أمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلى رواة حدیثنا، فإنّهم حجّتى علیکم و أنا حجّة الله علیهم»؛[8] در رویدادهایى که اتّفاق میافتد، به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجّت من بر شمایند و من حجّت خدا بر آنان هستم
✅✅ در میان ادله نقلی ولایت فقیه به روایات ذیل تمسک شده است:
1⃣ روایت امیرالمؤمنین از پیامبر اکرم(ص): اللهم ارحم خلفایی قیل یا رسول اللّه و من خلفائک؟ قال الذین یأتون من بعدی یروونعنّی حدیثی و سنّتی، (وسائل الشیعه، ج 18، باب 8، ح 50).
2⃣- روایت امام موسی بن جعفر(ع): .. لأنّ المؤمنین الفقهاء حصون الاسلام کحِصنِ سورِ المدینة لها، (اصول کافی، ج 1، ص 38،باب فقدد العلماء)
3⃣ روایت امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص): الفقهاء اُمناء الرُسُل...، (اصول کافی، ج 1، ص 46).
4⃣روایت حضرت رضا(ع): انّ الخلق لمّا وقفوا علی حدّ محدود...، (بحارالانوار، چاپ جدید، ج 6، ص 60).
5⃣- توقیع مبارک حضرت ولی عصر(عج): واما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانّهم حجتی علیکم و انا حجة اللّه،(وسائل الشیعه، ج 18، ص 101، ح 8).
6⃣ فرمایش امیرالمؤمنین (ع) به شریح: قد جلست مجلسا لایجلسه الاّ نبیّ او وصیّ نبیّ او شقیّ، (وسائل الشیعه، ج 18، ص 6، ح2)
7⃣ حدیث امام صادق(ع): اتقوا الحکومة فانّ الحکومة انّما هی للامام...، (وسائل الشیعه، ج 18، ص 7، ح 3).
8⃣مقبوله عمربن حنظله از حضرت صادق(ع): .. ینظران من کان منکم ممن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرفاحکامنا فلیرضوا به حکما فانّی قد جعلته علیکم حاکما...،(وسائل الشیعه، ج 18، ص 98)
9⃣ روایت ابی خدیجه از امام صادق(ع): ... وایاکم ان یخاصم بعضکم بعضا الی السلطان الجائر، (وسائل الشیعه، ج 18، ص 100،ح 6)
🔟 حدیث امام صادق(ع) از رسول اللّه(ص): انّ العلماء ورثة الأنبیاء، (اصول کافی، ج 1، ص 34).
1⃣1⃣ آیه کریمه: النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم، (احزاب، آیه 6).
2⃣1⃣ روایت: منزلة الفقیه فی هذا الوقت کمنزلة الانبیاء من بنی اسرائیل، (بحارالانوار، ج 78، ص 346).
3⃣1⃣روایت رسول اکرم(ص): علماء امّتی کسایر انبیاء قبلی،(جامع الاخبار).
4⃣1⃣روایت: العلماء حکام علی الناس، (مستدرک وسائل الشیعه، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33).
5⃣1⃣ روایت امام حسین(ع) از حضرت امیر(ع): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه الأُمناء علی حلاله و حرامه،(مستدرک وسائل الشیعه، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 16)
6⃣1⃣حدیث پیامبر اکرم(ص): السلطان ولی من لا ولی له، (سنن بیهقی، ج 7، ص 105).
7⃣1⃣- احادیثی که در باب حدود آمده است و در آنها لفظ امام ذکر شده مانند: مَن اقرّ علی نفسه عند الامام... فعلی الامام اَن یقیم الحدّعلیه.
(وسائلالشیعه، باب 32 از ابواب مقدمات حدود، ح 1).
8⃣1⃣- روایت امام باقر(ع): اذا شهد عندالامام شاهدان... اَمَر الامام(ع) بالافطار، (وسائل الشیعه، باب 6 از ابواب احکام ماه رمضان، ح1)
9⃣1⃣روایات متعددی در باب امر به معروف و نهی از منکر چرا که بعضی از مراتب نهی از منکر جذب و جرح و... است و بدون حاکم اسلامیمنجر به هرج و مرج در جامعه میشود و از طرفی هم میدانیم که این احکام در زمان غیبت تعطیل نشده اند.
✅✅ البته روشن است که هر یک از این روایات توضیح فراوانی دارند که میتوانید به کتابهای مفصل از جمله کتاب «شؤون و اختیارات ولیفقیه» ترجمه مبحث ولایت فقیه از کتاب البیع امام خمینی(ره) مراجعه کنید.
💠 دلیل نقلی بر #ولایت_فقیه👆👆
🔺مقبوله عمر بن حنظله
🔸💠🔸
✅✅ بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی قدس سره در تبیین این روایت چنین می فرماید:
🔹«این فرمان كه امام علیه السلام صادر فرموده كلی و عمومی است.
⏪ همان طور كه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در دوران حكومت ظاهری خود حاكم، والی و قاضی تعیین می كرد و عموم مسلمانان وظیفه داشتند كه از آن ها اطاعت كنند،
⬅️ حضرت امام صادق علیه السلام هم چون «ولی امر» مطلق می باشد و بر همۀ علما، فقها و مردم دنیا حكومت دارد، می تواند برای زمان حیات و مماتش حاكم و قاضی تعیین فرماید.
🔸همین كار را هم كرده و این منصب را برای فقها قرار داده است.
🔘تعیین به «حاكما» فرموده، تا خیال نشود كه فقط امور قضایی مطرح است و به سایر امور حكومتی ارتباط ندارد»
📚ولایت فقیه، امام خمینی قدس سره، ص۱۲۲.
💠 دلیل نقلی بر #ولایت_فقیه
🔺توقیع شریف امام عصر عج
🍃امام زمان(علیه السلام) می فرمایند:
أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ
💠امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.
@hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری
اثبات ولایت فقیه از منظر نقل
👌بسیار جامع وعالی
#ولایت_مطلقه_فقیه ☀️
✅✅ تجربه #تاریخی داشتن ولایت فقیه
هرگاه رسول خدا از مدینه برای مدت طولانی خارج میشوند شخصی از صحابه را به جانشینی خود انتخاب می فرمودند.
سیره امیرالمومنین علی علیه السلام وامام حسن مجتبی وامام حسین علیه السلام و سایر ائمه معصومین نیز همین بود که امور شیعیان و امت را بدون سرپرست رها نمی کردند. ودر زمانی که خود حضور نداشتند جانشینی را به مردم معرفی میکردند.
چنانچه امام کاظم علیه السلام که مدت طولانی در زندان بودند یا امام هادی و امام عسکری که در حصر نیروهای امنیتی حکومت زندگی میکردند و شیعیان به راحتی نمی توانستند به ایشان دسترسی داشته باشند نمایندگانی را واسطه میان خود و شیعیان قرار داده بودند
✅نمونه آشکارتر آن هم در زمان غیبت صغری امام زمان عج و تعیین ۴ نماینده به شکل متوالی که واسطه ارتباط آن حضرت و شیعیان بودند .
❓❓حال سوال از منکران ولایت فقیه چه طور میشود که آقا امام زمان در زمان ۷۰ ساله غیبت صغری برای خودشان جانشین تعیین کنند اما برای غیبت کبری خودشان هیچ نظری نداشته باشند و سکوت کرده باشند؟؟؟!!! آیا این مسئله امکان پذیر است ؟؟؟!!!
✅ آقا امام زمان عج در توقیع شریف خودشان به جناب محمدبن عثمان فرمودند :در حوادث و مشکلاتی که برایتان پیش می آید، به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنان حجت من بر شما هستند ومن حجت خدا بر آنان هستم.
✅✅ ادله #عقلی ولایت فقیه
1⃣لزوم رهبری شایسته برای اداره حکومت اسلامی
2⃣استمرار جریان امامت
3⃣ لزوم قانون الهی و مجری قانون
🔰تبیین بیشتر در کتاب نظام سیاسی اسلام نویسنده علی اصغر نصرتی
4⃣اصل تنزل تدریجی
5⃣جامعیت و جاودانه بودن احکام اسلام
🔺تبیین این دومورد اخیر در لینک زیر 👇
فصل دوم: ادلة اثبات ولايت فقيه | پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدي(دام ظله)
http://mesbahyazdi.ir/node/5864
✅✅دلایل #عقلی متعددی بر اثبات ولایت فقیه و وجوب اطاعت از اوامر ولی فقیه اقامه شده است که به دو دلیل از آنها اکتفا مینماییم:
👈دلیل اول. اصل تنزل تدریجی:
این دلیل از مقدمات ذیل تشکیل شده است:
🔺۱_ برای تأمین نیازمندیهای اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج، فساد و اختلال نظام، وجود حکومت در جامعه، امری ضروری است.
🔺 ۲_ اجرای احکام اجتماعی اسلام ضروری است و این امر به زمان حضور پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) اختصاص ندارد؛ یعنی احکام اسلام جاودان است و باید در همه زمانها و مکانها اجرا گردد.
🔺۳_ حکومت مطلوب در اسلام، حکومتی است که معصوم(ع) در رأس آن باشد.
🔺۴_ هنگامی که فراهم آوردن مصلحت لازم در حد مطلوب میسر نشد، باید نزدیکترین مرتبه به حد مطلوب را تأمین کرد. هنگامی که مردم از مصالح حکومت معصوم(ع)، محروم باشند، باید به دنبال نزدیکترین و شبیهترین حکومت به حکومت امام معصوم(ع) باشیم. نزدیکی یک حکومت به امام معصوم(ع) در سه امر متبلور میشود:
نخست، علم به احکام اسلام (فقاهت)؛
دوم، شایستگی روحی و اخلاقی، به گونهای که تحت تأثیر هواهای نفسانی و تهدید و تطمیعها قرار نگیرد (تقوا).
سوم، کارایی در مقام مدیریت جامعه که به خصلتهای فرعی از قبیل درک سیاسی، اجتماعی، آگاهی از مسائل بین المللی، شجاعت در برخورد با دشمنان و تبهکاران تشخیص اولویتها و اهمیتها.
🚨با توجه به این مقدمات نتیجه میگیریم کسی که بیش از سایر مردم، واجد این شرایط باشد (فقیه عادل، زمانشناسی و قادر به مدیریت کلان اجتماعی) باید رهبری جامعه را عهدهدار شود و ارکان حکومت را به سوی کمال مطلوب سوق دهد. تشخیص چنین کسی طبعا بر عهده خبرگان خواهد بود چنان که در سایر شئون زندگی اجتماعی نیز چنین است و وقتی چنین شخصی اقدام به تشکیل حکومت نمود اطاعت از فرامین وی واجب است.
دلیل دوم: ولایت فقیه یا حاکمیت اصلح در عصر غیبت: این دلیل نیز دارای مقدمات زیر است:
۱_ ولایت بر اموال و اعراض و نفوس مردم، از شؤون ربوبیت الهی است و فقط با نصب و اذن خدای متعال، مشروعیت مییابد.
۲_ خداوند این حق قانونی را به پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) داده است.
۳_ در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند، یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی صرف نظر کرده باشد، یا اجازه اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است، داده باشد تا ترجیح بلا مرجوح و نقض غرض و خلاف حکمت لازم نیاید و با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت میشود؛ یعنی ما از راه عقل کشف میکنیم که چنین اذن و اجازهای از طرف خدای متعال و اولیای معصوم(ع) صادر شده است؛ حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده باشد.
۴_ فقیه جامعالشرایط، همان فرد اصلحی است که هم احکام اسلام را بهتر از دیگران میشناسد، هم ضمانت بیشتری برای اجرای آن دارد و هم در مقام تأمین مصالح جامعه و تدبیر امور مردم کارآمدتر است.
۵_ تشکیل حکومت توسط ولی فقیه جامع الشرایط مستلزم اطاعت سایر افراد جامعه از فرامین چنین فقیهی است، بنابراین اطاعت از ولایت فقیه عقلا نیز واجب می باشد.
دقت در دلیل عقلی و تبیین فلسفی نظام ولایت فقیه، بیانگر آن است که صرف نظر از ادله فقهی و تعبدی، عالیترین وجه حکومت اسلامی که مطلوبیت دارد، حاکمیت معصوم(ع) است؛ اما در اسلام چون ارزشها دارای مراتب بوده و بیشک حکومت نیز یک ارزش است، با عدم دسترسی به معصوم، باید کسی را برای حاکمیت برگزید و از او اطاعت کرد که در علم و عمل، شبیهترین مردم به معصوم(ع) باشد و آن فقیه جامع الشرایط است که از جهت صلاحیتها، شباهت بیشتری به معصوم(ع) دارد.
✅تبیین بیشتر در لینک زیر👇
http://mesbahyazdi.ir/node/5864
دلایل اثبات ولایت فقیه چیست؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa258
فصل دوم: ادلة اثبات ولايت فقيه | پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدي(دام ظله)
http://mesbahyazdi.ir/node/5864
گونهشناسي ادله نقلي ولايت فقيه | معرفت سياسي
http://siyasi.nashriyat.ir/node/60
گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیه | خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.com/news/13920702001621/%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%82%D9%84%DB%8C-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87
♦️ولایت فقیه مجری احکام الهی♦️
💠ولایت فقیه یعنی اجرای احکام نه فقط بیان و ابلاغ احکام
🍃حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)
🔸ما معتقد به «ولايت» هستيم؛ و معتقديم پيغمبراكرم (ص) بايد خليفه تعيين كند و تعيين هم كرده است.
❓ آيا تعيين خليفه براى بيان احكام است؟
⬅️ بيان احكام خليفه نمیخواهد. همه احكام را در كتابى مینوشتند، و دست مردم میدادند تا عمل كنند.
👈 اينكه عقلًا لازم است خليفه تعيين كند، براى #حكومت است. ما خليفه میخواهيم تااجراى قوانين كند. قانون مجرى لازم دارد.
🚨«ولىِّ امر» متصدى قوه مجريه قوانين هم هست. اگر پيغمبر اكرم (ص) خليفه تعيين نكند، فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ.
⭕️ در زمان رسول اكرم (ص) اين طور نبود كه فقط قانون را بيان و ابلاغ كنند؛ بلكه آن را اجرا میكردند. مثلًا دست سارق را میبريد؛ حد میزد؛ رجم میكرد. اينجاست كه تشكيل حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره لازم میآيد.
🔶 اعتقاد به ضرورت تشكيل حكومت و برقرارى دستگاه اجرا و اداره جزئى از ولايت است؛
👈👈 چنانكه مبارزه و كوشش براى آن از اعتقاد به #ولايت است.
📚ولایت فقیه ، صفحه ۲۱
➖➖➖➖➖➖➖
❓اگر یکی از مراجع ، اعلم از ولی فقیه باشد، چه؟
❓اصلا منظور از اعلم در بحث ولایت فقیه چیست؟
🔷حضرت امیر المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید:
🔶ای مردم ! بدانید که سزاوارترین مردم به امر حکومت و ولایت ، کسی است که قوی تر باشد در این کار و آگاه تر باشد به امر خداوند ...
📘-نهج البلاغه خطبه۱۷۳
🔶می دانیم که فقیه اعلم بر دیگر فقیهان مقدم است و اوست که از سوی امامان معصوم برای ولایت و حکومت منصوب شده است.
👈مقصود از اعلم در اینجا ، تنها اعلم در احکام فقهی نیست ،بلکه مقصود (اعلم بهذا الامر) است.
👈اعلم بهذا الامر یعنی کسی که علاوه برداشتن فقاهت وعدالت و تقواف مدیر و مدبرتر باشد و به اوضاع کشور و جهان آگاهی کامل داشته باشد .
⬅️ دشمنان اسلام و طرفندهای آنان را بشناسد و به وقت مناسب بتواند تصمیم گیری لازم را داشته باشد .
♦️ غرض آنکه، در صورت تزاحم بین اوصاف رهبری، اگر کسی سیاستمدار کامل اسلامی بود و در این جهت از دیگر فقیهان اعلم بود، بر آنان تقدم دارد؛
👈👈 زیرا اساس حکومت اسلامی همان فقه سیاسی و هوش یاستمداری است .
🔶حضرت امام خمینی در این مورد فرمودند:
🔹(اگر یک فرد، اعلم در علوم معهود حوزهها هم باشد ، ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد، و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد نا صالح تشخیص دهد و به طور کلی ، در زمینه اجتماعی و سیاسی، فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست، و نمی تواند زمام امور جامعه را به دست بگیرد.)
📗صحیفه نور ج ۲۱ ص۴۷