◾️به خدا بگو: تو گفتی و من هم آمدم!
▫️ #اهمیت_مجالس_روضه_حضرت #سیدالشهدا علیهالسلام در سیره و بیان آیتالله بهجت قدسسره
📝 [حضرت آیتالله بهجت] شرکت در مجالس عزای سیدالشهدا علیهالسلام را تعظیم شعائر میدانست و معتقد بود که باید به شعائر عظمت بخشید و عمر خود را در اعتلای هرچه بیشتر آنها صرف کرد. همیشه تأکید میکرد:
👌شرکت در مجالس سیدالشهدا علیهالسلام محبت به ذویالقربای پیامبر صلّیاللّهعلیهوآله است؛ همان ذویالقربایی که قرآن به مودت آنها سفارش کرده و #مودت آنان را مزد رسالت قرار داده است. شرکت در این مراسم، اجر رسالت پیامبر صلّیاللّهعلیهوآله است.
شما به این نیت برو و به خدا بگو: تو گفتی و من هم آمدم. من همان محبتی را که تو میخواهی انجام میدهم. به کسانی که تو دوستشان داری محبت میکنم.
📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، آیت الله #بهجت ؛ص۲۲
✅ #کربلا تجلی واقعی اسلام
🔻وقتی بخواهیم به جامعیت اسلام نظر بیفکنیم باید نگاهی هم به نهضت حسینی بکنیم. میبینیم امام حسین علیه السلام کلیات اسلام را در کربلا به مرحله عمل آورده، مجسم کرده است ولی تجسم زنده و جاندار حقیقی و واقعی، نه تجسم بیروح.
🔻 انسان وقتی در حادثه کربلا تأمل میکند، اموری را میبیند که دچار حیرت میشود و میگوید اینها نمیتواند تصادفی باشد. و سرّ اینکه ائمّه اطهار اینهمه به زنده نگه داشتن و احیای این خاطره توصیه و تأکید کرده و نگذاشته اند حادثه کربلا فراموش شود، این است که این حادثه یک اسلام مجسم است؛ نگذارید این اسلام مجسم فراموش شود.
✅ما در حادثه کربلا به جریان عجیبی برخورد میکنیم و آن اینکه میبینیم در این حادثه مرد نقش دارد، زن نقش دارد، پیر و جوان و کودک نقش دارند، سفید و سیاه نقش دارند، عرب و غیرعرب نقش دارند، طبقات و جنبه های مختلف نقش دارند.
🌺گویی اساساً در قضا و قدر الهی مقدّر شده است که در این حادثه نقشهای مختلف از طرف طبقات مختلف ایفا بشود، یعنی اسلام نشان داده بشود.
📚حماسه_حسینی_ج1، ص359،
🔺استاد شهیدمطهری (ره)
#حسین (ع)-مرد
#زینب (س )-زن
#علی اصغر-نوزاد
#رقیه-خردسال
#قاسم-نوجوان
#علی اکبر-جوان
#ابوالفضل العباس زیبا صورت و وزیبا سیرت
#غلام سیاه پوست
#حبیب بن مظاهر- پیشکسوت
#حربن یزیدریاحی-توبه کننده
#همه گروهها درعاشوراحضور داشتند
🌺به قربان صفای دل امامی که حقیقتا کشتی نجات است وهمه رادورحلقه عشق خود جمع کرده است🌺
@hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله مجتهدی(ره): یه جا که روضه هست، برید بشینید گریه کنید.
🏴 ماه محرم شروع شد...
#روضه_سیدالشهدا
@hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر پرچم و علم، سلام بر شعر محتشم، سلام بر #محرم ...
ببینید
#روضه_سیدالشهدا بانوای حاج محمودکریمی
@hagigatevasel
✅ روضه حضرت مسلم _ حاج آقا مجتبی تهرانی
🌹 شنیده اید که امام حسین "ع" از مدینه به مکه آمدند. وقتی این خبر در بلاد اسلامی منتشر شد، در خود مکه که غوغایی شد؛ مردم ریختند و بیعت کردند. از کوفه و بصره و جاهای دیگر مرتب نامه میآمده است.
بخصوص از کوفه چون مقر حکومت حضرت علی "ع" بود نامه زیاد میآمد. حتی در تاریخ دیدهام که روزی ششصد نامه میآمد که بالاخره به دوازده هزار نامه رسید و امام حسین "ع" بعد از آن، حضرت مسلم را به سمت کوفه روانه کردند و جواب نامه بصریها را هم همان موقع به همراه چند نفر به بصره فرستادند که با هم هماهنگ شوند.
حضرت مسلم طبق وظیفه شرعیاش و آنگونه که میدانید به کوفه آمد. در تاریخ دیدهام که از هیجده هزار نفر تا صد هزار نفر آمدند و با مسلم بیعت کردند. حتی در نامه هایی که از کوفه به مکه رفته، این طور آمده است که صد هزار نفر شمشیر به دست آماده یاری شما هستند.
بعد هم حضرت مسلم، آن نامه را به امام حسین "ع" نوشت و اِخبار کرد به واقعه و اینکه شرایط آماده است و شما حرکت کنید و تشریف بیاورید؛ امام حسین "ع" هم عمرۀ مفردهای انجام دادند و در روز ترویه از مکه به سمت کوفه حرکت کردند.
از اینجا مسئلۀ نهی از منکر شروع میشود. تا آنجا حضرت میفرمودند بیعت نمیکنم و باطل را تأیید نمیکنم؛ از اینجا میفرمایند وارد صحنه شدهام و میخواهم اقامۀ حق کنم و معروف را پیاده کنم و جلوی منکر را بگیرم. یعنی تا آنجا مسئلۀ «ولا تعاونوا علی الاثم و العدوان» بود، ولی از اینجا، حرکت ایشان برای امر به معروف و نهی از منکر شروع شد.
خوب، شنیدهاید که حضرت مسلم آن نامه را نوشت؛ اما ببینید که تعاون کوفیها بر بِرّ و تقوا چگونه است که برای ما #درس_عبرت است.
👈بعد از آنکه عبید الله وارد کوفه شد - و آن جریاناتی که نمیخواهم بگویم - کار مسلم به اینجا میکشد که وقتی غروب میشود و میخواهد نماز مغرب را بخواند، میبیند سی نفر بیشتر در مسجد نیستند. اول [ ار فرط جمعیت] در مسجد جا نبوده است؛ میدانید مسجد کوفه چه دریایی است؟ میگویند در مسجد کوفه جا نبوده است؛ اما بعد، فقط سی نفر مانده بودند. وقتی به درب مسجد میرسد، ده نفر مانده بودند و وقتی وارد کوچه میشود، می بینددیگر هیچ کس نیست. پس « و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان » چه شد؟!
مسلم به این کوچه ها میآید؛ متحیر، سرگردان، گرسنه، تشنه، عطش به او فشار آورده است؛ کسی را ندارد؛ رسید به طوعه، آن پیرزنی که واقعاً از اولیای خداست. سلام میکند و میگوید آب داری به من بدهی؟ من تشنه ام. طوعه هم او را نمیشناسد. میرود و آب میآورد؛ مسلم آب را مینوشد. طوعه ظرف را در خانه میگذارد؛ وقتی بر میگردد، می بیند حضرت مسلم هنوز ایستاده است. سه بار به مسلم میگوید اینجا نایست؛ برو؛ برو سراغ زن و بچه و خانه و زندگیات.
حضرت مسلم میگوید: « ما لی فی هذا المصرِ مَنزِلٌ وَ لا اَهلٌ». یعنی من در این شهر اصلاً منزل و مأوایی ندارم و غریبم. طوعه به او میگوید مگر تو که هستی و از چه قبیله ای؟ تا مسلم میگوید من مُسلم بن عقیلم، این زن حالتی از شعف و شادی پیدا میکند. وقتی مسلم تقاضا میکند که مرا به منزلت راه بده، میگوید بیا داخل، فدای تو شوم. او را به داخل خانه می برد و از او پذیرایی میکند.
فردا میآیند و آنجا را محاصره میکنند. مسلم میآید بیرون و شروع میکند به جنگیدن. چقدر اینها به حضرت مسلم ضربه زدند و حیله ها به کار بردند، ولی باز هم نتوانستند او را دستگیر کنند. خون از چهرهاش جاری است ولی تسلیم نمیشود؛ تا آنکه با فریبکاری ِ اشعث، مسلم را گرفتند.
اینجا مسلم شروع میکند به گریه کردن؛ آنها مسلم را سرزنش میکنند. مسلم از شجاعان معروف عرب بوده است. عبیدالله بن عباس رو میکند به او و میگوید مثل تویی که برای چنین امری قیام کرده که نباید گریه کند.
مسلم بلافاصله میگوید: ن لا اَبکی لِنَفسی و لاکن اَبکی لاهلیَ المُقبِلینَ اِلَیَّ». میدانی من برای چه کسی گریه میکنم؟ برای آن خاندان و خانوادهای گریه میکنم که دارند به سوی من در کوفه میآیند؛ « ابکی لِلحُسین وَ آل الحُسَین». گریه ام برای حسین و آل حسین "ع" است...
📚سلوک عاشورایی ؛ آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، منزل اول: تعاون و همیاری، (چاپ اول: تهران، مؤسسه فرهنگی- پژوهشی مصابیح الهدی، ۱۳۹۰)، صص ۳۱ تا ۳۴.
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#روضه_حضرت_مسلم
#مسلم_زمانمان_راتنها_نگذاریم
@hagigatevasel
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ويژه آغاز ماه محرم
📹ببينيد| السلام عليک يا ابا عبدالله
▪️قرائت بخشی از #زيارت_عاشورا توسط رهبرانقلاب در جمع رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا. ۶۷/۰۵/۲۸
🏴 @Khamenei_ir
📣 اگر #امام_حسین(علیهالسلام) امام تو است باید راه او را بروی
◾ متأسّفانه مسئلهى پيشوایی و پيشروى در مورد امام، امروز در معارف فرهنگ شيعى ما هيچ مطرح نيست. تا میگویی امام حسين (علیهالسّلام) در فلان موقعيّت يک چنين عملى انجام داد، اميرالمؤمنين (علیهالسّلام) چنان و... ميگويد: آقا! اينها امام بودند. خب، به دلیل اینکه اینها امام بودند، بايد تو پيروى كنى.
يعنى چه که بگویی او چون امام است، پس من نميتوانم پسِ كار او و دنبال راه او را بگيرم؟ در حالى كه اين خطاى خيلى بزرگى است، وقتى كه ما امام را به امامت شناختيم، بايد راه امام و خطّسير زندگى او را هم بفهميم و بدانيم؛ تا بتوانيم دنبال اين خطّسير را بگيريم و عمل كنيم.
▫️اميرالمؤمنين (صلواتاللهعليه) فرمود: «ألا وَ إنَّ لِكُلِّ مَأمومٍ إماماً يَقتَدِى بِه»؛ هر مأمومى امامى دارد كه به آن امام اقتدا ميكند، دنبالهرو آن امام است و بايد دنبال آن امام برود؛ والّا امامِ او نيست و او هم مأموم او نيست. پس مسئلهى اقتدا كردن و دنبال خطّسير و زندگى امام رفتن، مطلبى است لازم و مقتضاى لفظ امام و مأموم.
📚 کتاب #همرزمان_حسین(علیهالسلام)؛ سخنرانیهای امام خامنهای در محرم الحرام ۱۳۵۱ در هیات انصارالحسین تهران
@hagigatevasel
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دو فایده شناخت زندگی امام، شناخت خط مشی زندگی امام و افتخار به راه اوست
◾ شناخت زندگى امام و سيرهى عملى امام، داراى اين دو فايده است: يكى اينكه آموزنده است يعنى به انسان میآموزد كه خطّ زندگى را چگونه بايد مشى كرد و ديگر اينكه برانگيزاننده و بهاهتزاز درآورنده است؛ انسان را در پيچوخمهاى زندگى کمک ميكند، به انسان حالت تفاخر و مباهات ميدهد.
▫️ تعبير جامعترى براى فایدهی دوّم هست: اینکه در انسان روح غروری بهوجود مىآورد. اين احساس را در پيروان امام بهوجود مىآورد كه راهى كه او ميرفت و امروز منِ شیعه مدّعیام كه راه او را ميروم، راه خدا است، راه پرافتخار است، راه افتخارآفرين است؛ و بنابراين اين راه را بايد پيمود و بايد رفت.
◾ شناخت امام اين دو فايده را دارد.
📚 کتاب #همرزمان_حسین(علیهالسلام)؛ ص۳۹| سخنرانیهای آیتالله خامنهای در محرم الحرام ۱۳۵۱ در هیات انصارالحسین تهران
👈 در ایام محرم، هر شب بخشی از کتاب همرزمان حسین (علیهالسلام)، در این حساب منتشر خواهد شد
🏴 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | ❤️به رهبری #حسین علیهالسلام
✨امام خامنه ای: گسترش #عزاداریها نشاندهنده یک جریانی است که به رهبری حسینبنعلی(ع) دارد در دنیا پیش میرود؛ و گرههای ملّتها را باز خواهد کرد.
@hagigatevasel
⭕️ مساله گریه نیست... مساله سیاسی است..
🌹امام حسين با عده كم همه چيزش را فداى اسلام كرد؛ مقابل يك امپراتورى بزرگ ايستاد و «نه» گفت؛ هر روز بايد در هر جا اين «نه» محفوظ بماند. و اين مجالسى كه هست مجالسى است كه دنبال همين است كه اين «نه» را محفوظ بدارد.
👈 بچه ها و جوان هاى ما خيال نكنند كه مسأله، مسأله «ملتِ گريه» است! اين را ديگران القا كردند به شماها كه بگوييد «ملتِ گريه»! آنها از همين گريه ها مى ترسند، براى اينكه گريه اى است كه گريه بر مظلوم است؛ #فرياد_مقابل_ظالم است. دسته هايى كه بيرون مى آيند، مقابل ظالم قيام كرده اند. اين ها را بايد حفظ كنيد. اين ها شعائر مذهبى ماست كه بايد حفظ بشود. اينها يك شعائر سياسى است كه بايد حفظ بشود. بازيتان ندهند اين #قلم_فرساها!
📚 صحيفه امام، ج۱۰، ص۳۱۶
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✅مسئله گریه نیست...مسئله سیاسی است..
🔸مسأله، مسأله گريه نيست. مسأله، مسأله تباكى نيست. مسأله، مسئله سياسى است كه ائمه ما با همان ديد الهى كه داشتند، مى خواستند كه اين ملتها را با هم بسيج كنند، اينها را يكپارچه كنند تا آسيب پذير نباشند.
📚صحیفه امام خمینی( ره )؛ ج۱۳، ص ۳۲۳
✅ ما هر چه داریم از محرم و مجالس #عزاداری است
🔺محرم را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. ما باید به عمق این #شهادت و تاثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تاثیر او امروز هم هست. اگر این مجالس #عزاداری و اجتماعات #سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمیشد.
همه در تحت بیرق امام حسین- سلام الله علیه- قیام کردند.
🔺در این اجتماعاتی که در محرم و #صفر میشود، مبلغین عزیز و خطبای معظّم باید #مسائل_روز را، #مسائل_سیاسی را، #مسائل اجتماعی را در یک همچو زمانی که گرفتار این همه دشمن ما هستیم، معیّن کنند.
📚صحیفه نور؛امام خمینی (ره):جلد 17؛صفحه 62
✨مورخ : 1361/07/25
#روضه #اباعبدالله
#گریه
@hagigatevasel
هدایت شده از نو+جوان
❇️ به یاد حسین علیهالسلام...
▪️چرا برای امام حسین علیهالسلام گریه می کنیم؟
💫 آیت الله سیدعلی خامنهای و نوجوانان ایران اسلامی
🌱 @Nojavan_Khamenei
1_25878407.mp3
5.06M
واحد/سلام ای هلال غبار آلود
دوباره چه بی تاب و غمگینی
اشاراتی از روضه ها با توست
چنان طاق ابروی خونینی ...
✅حاج میثم مطیعی
@hagigatevasel
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حسینیها بپا خیزید و حسین را از محاصره مجالس عزا در بیاورید!
🔹اثر دسته بر جان ما و جامعه ما دهها برابر مجالس سرپوشیده است!
🔻برو دسته نصرت!
#تصویری
@Panahian_ir
🔻رهتوشه محرم (۱)؛
❓مگر امامان معصوم سادهزیست نبودند؛ پس چرا حرمهای پرهزینه برای آنان ساخته شده است؟
پاسخ را در لینک زیر بخوانید:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/461008
@hagigatevasel
📌 دهه اول محرم سیاسی ترین دهه سال است
🔹امام خمینی(ره) می فرمودند: والله اسلام تمامش #سياست است. اسلام دين سياست است قبل از اينكه دين معنويات باشد. سیاست شغل انبیاست. (صامام،ج۱،ص۲۷۰ )
🔹انشاءالله که دهه اول محرم دهه پرباری برای ما باشد. شاید ما اگر بپذیریم که دهۀ اول محرم یا هفته اول محرم را هفته امر به معروف و نهی از منکر قرار دهیم، طبیعتاً این هفته سیاسی ترین هفتۀ سال خواهد بود چون امر به معروف و نهی از منکر اولا سیاسی است. این که ما با شنیدن امر به معروف و نهی از منکر یاد بی حجاب و مسائلی از این دست می افتیم، این ناشی از اشتباه ما در دینداری است. امر به معروف و نهی از منکر اول به مسائل کلان مربوط می شود، بعد به مسائل جزئی تر.
🔹اباعبدالله الحسین (ع) که فرمودند:« اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ» یک حرکت سیاسی انجام دادند و جلو رفتند که از یارانشان-که البته بی وفا شدند- برای کوبیدن قدرت سیاسی باطل کمک بگیرند.
🔹ما نه تنها باید سیاسی شویم، بلکه باید سیاست را کنترل کنیم، نگذاریم سیاست به هر راهی که دلش می خواهد برود. بلکه باید از دین در عرصه سیاست به گونه ای استفاده کنیم که موجب سعادت فردی و اجتماعی ما شود. در این شرایط بیشترین نور را هم می گیریم.
دین ما را فعال بار می آورد.
🔹دین ما را جوری بار می آورد که آدم های باهوش و حساسی نسبت به اطرافمان باشیم. دین ما را منفعل بار نمی آورد بلکه فعال بار می آورد.
🔹یک عالم ربانی شاگردش را صدا کرد و فرمود: همسایه تو چند روز است گرسنه است بعد تو اسمت را شاگرد امام جعفر صادق (ع) و پیرو امیرالمومنین (ع) گذاشته ای؟! گفت :من خبر نداشتم. فرمود: اگر خبر داشتی که نابودت کرده بودم من الان صدایت کردم که بگویم چرا خبر نداشتی! تو دینداری؟!
این یعنی دین به ما می گوید حواست باشد، تمام تکلیفی که داری، جلوی پایت و سر راهت نیست. باید سرت را بگردانی تا تکالیفت را پیدا کنی.
اینجا کار سخت می شود. پس دین ما را جوری بار می آورد که حواسمان به خیلی چیزها باشد.
🔹رسول خدا(ص) به این سادگی در مورد کسی نمی فرماید که مسلمان نیست، اما یک جایی که خیلی راحت این را فرمودند، اینجاست: کسی که صبح کند و دغدغۀ مسائل مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست (مَنْ أَصْبَحَ لَايَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِم؛ کافی/ج۳، ص۴۱۷)
🔹اهل بیت(ع) هم به این سادگی نمی گویند شما از ما نیستید، ولی یک جایی که خیلی راحت این حرف را زدند اینجاست: از ما نیست کسی که هر روز صبح خودش را محاسبه نکند.(کافی ج۲، ص۴۵۳) این یعنی ما باید دنبال بدی ها و گناهانمان و روزنه های نفوذ شیطان بگردیم و برای امشب استغفار کنیم و برای فردا صبح به خدا توکل و به اهل بیت (ع) توسل کنیم که مبادا گمراه شویم.اصلا! ما زندگی منفعلانه نداریم. دین ما را فعال بار می آورد.
🔻علیرضا پناهیان - ۹۴.۷.۱۹
#دهه #اول #محرم
@hagigatevasel
هدایت شده از نورهدایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای
🎥 #کلیپ_ویژه
🏴جهت گیری و جهت دهی در عزاداری امام حسین علیه السلام
✅ @nurehedayat_com
🔹قالَ ابوالحسن الرضا (ع): كَانَ أَبِي (ع) إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لَا يُرَى ضَاحِكاً وَ كَانَتِ الْكِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ (ع).
🔻امام رضا (ع) فرمود:
هرگاه ماه محرم فرا میرسید، پدرم خندان دیده نمیشد و غم او را فرا میگرفت تا اینکه روز دهم محرم فرا میرسید که روز مصیبت و اندوه و گریه او بود و میگفت: امروز روزی است که حسین در آن کشته شد.
📚 امالی شیخ صدوق، ص۱۲۸
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
◾️◾️حالات حضرت موسی بن جعفر (ع)در ده روز اول محرم
◾️قال الرضا عليه السلام: كان ابى اذا دخل شهر المحرم لا يرى ضاحكا و كانت الكابة تغلب عليه حتى يمضى منه عشرة ايام،
▪️ فاذا كان اليوم العاشر كان ذلك اليوم يوم مصيبته و حزنه و بكائه...؛
◾️هر گاه ماه محرم فرا مى رسيد، پدرم (موسى بن جعفر) ديگر خندان ديده نمى شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى يافت تا آن كه ده روز از محرم مى گذشت،
▪️ روز دهم محرم كه مى شد، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه پدرم بود.
📚 امالى صدوق، ص۱۱۱
✅علت قیام #اباعبدالله_الحسین
علیه السلام درکلام خود حۻرت
🌺الامام الحسین علیه السلام مِن کَلامِهِ یَومَ عاشوراءَ ـ: ألا وَإنَّ الدَّعیَّ ابنَ الدَّعیِّ قَد رَکَّزَ بَینَ اثنَتینِ بَینَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ وَهَیهاتَ مِنّا الذِلَّةُ یَأبی اللّهُ ذلک لَنا وَرَسولُهُ وَالمُؤمِنونَ وَحُجورٌ طابَت وَطَهُرَت وَأنوفُ حَمیَّةٍ وَنُفوسُ أبیَّةٍ مِن أن تُؤثِرَ طاعَةَ اللِئامِ عَلی مَصارِعِ الکِرامِ .
#امام_حسین علیه السلام در بخشی از سخنانش در روز عاشورا فرمود :
هان ! این حرامزاده پسر حرامزاده مرا میان دو چیز مخیّر کرده است : میان شمشیر و تن دادن به خواری . و هیهات که ما تن به ذلّت و خواری دهیم .
خدا و رسول او و مؤمنان و دامنهای پاک و مطهّر[ی که ما در آن پرورش یافته ایم] و دلهای #غیرتمند و جانهای #بزرگمنش ، این را بر ما نمی پذیرند که فرمانبری از فرومایگان را بر مرگ #شرافتمندانه ترجیح دهیم .
📚منبع:میزان الحکمه حدیث۵۰۱
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🌺عنه علیه السلام مِن کَلامِهِ یَومَ عاشوراءَ ـ: لا وَاللّهِلا أُعطیکُم بِیَدی إعطاءَ الذَّلیلِ وَلا أُفِرُّ فِرارَ العَبیدِ .
امام حسین علیه السلام در بخش دیگری از سخنانش در روز عاشورا فرمود : به خدا سوگند ، نه دست ذلّت و خواری به شما می دهم و نه چونان بردگان می گریزم
📚میزان الحکمه حدیث ۵۰۲
🌍 eitaa.com/hagigatevasel
🌍 sapp.ir/hagigatevasel
️حقیقت واصل
🔴ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت... 🔸روز عاشورایی، مرحوم شیخ مرتضی انصاری (رحمت الله علیه) جلوی در
💠 #امام_رضا (ع) دیکتاتوری بنیعباس را عاجز کرد
⭕️ نگاهی به تاثیرات اقداماتِ بلندمدت امام رضا (ع) طی نوزده سال دوران امامت به روايت حضرت #امام_خامنه_ای:
❇️ عمر مبارک امام رضا (ع) تقریبا پنجاه و پنج سال بوده است - یعنی از سال ۱۴۸ که سال شهادت امام صادق (ع) است تا سال ۲۰۳ - تمام زندگی این بزرگوار با همهی این عظمتها و عمقها و ابعاد گوناگونی که میشود برای آن ذکر کرد و تصویر کرد، در همین مدت عمر نسبتا کوتاه انجام گرفته است.
⏪ از این مدت پنجاه و پنج سال، نزدیک به بیست سال - تقریبا نوزده سال - مدت امامت این بزرگوار است؛ اما همین مدت کوتاه را که ملاحظه میکنید، تاثیری که در واقعیت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی که به معنای حقیقی اسلام و پیوستن به اهلبیت (ع) و آشنا شدن با مکتب این بزرگواران انجامید، یک داستان عجیبی است، یک دریای عمیقی است.
💢 آن وقتی که حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقهمندان حضرت میگفتند که: علیبنموسی در این فضا چه کار میتواند انجام بدهد - این فضای شدت اختناق هارونی که در روایت دارد که میگفتند: و سیف هارون تقطر دما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامهی جهاد امامان شیعه و در مسئولیت عظیمی که برعهدهاش است، میخواهد چه بکند؟ این اول امامت علیبنموسیالرضا (ع) است.
🔰 بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علیبنموسیالرضا (ع) است، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنیعباس از مواجههی با آن عاجز است؛ این را علیبنموسیالرضا (ع) انجام داده...
💢 بالاخره مأمون طىّ همان قضایایی که شنیدهاید و تکرار شده است و میدانید، احساس میکند که ناچار است علىّبنموسیالرّضا (ع) را - که با نیتهای خاص خودش، آن بزرگوار را از مدینه کشانده بود، آورده بود، به خود نزدیک کرده بود و قصد کشتن آن بزرگوار را هم نداشت - برخلاف آنچه تدبیر کرده بود، به شهادت برساند.
✳️ کار قضاء الهی و ارادهی الهی و تدبیر الهی - که پارهی تن پیغمبر در این نقطهی دوردست از مدینه مدفون بشود که خود این یک تدبیر الهی است، یک مهندسی الهی است - به وسیلهی دشمنان اهلبیت انجام بگیرد. کار برای اهداف بلند را اینجوری باید انجام داد؛ نگاه به بلندمدّت را با این انگیزهها، با این نیّتها، با این امیدها باید انجام داد. ۹۲/۶/۲۶
@hagigatevasel
✅ شب دوم: روضه حر - از زبان حاج آقا مجتبی تهرانی
⬅️ ای دل ! چه می کنی؛ میمانی یا میروی؟
حرکت حسین"ع" مصداق اتمّ هجرت بود؛ چه نسبت به خودش و چه نسبت به دیگران. حسین، خودش مهاجر است و مهاجرانی هم الی الله تعالی به همراه داشت. حرکت او مصداق اتمّ این آیه شریفه است: «والذین آمنوا و هاجَروا و جاهَدوا» تا میرسد به «اولئک همُ المؤمنونَ حقّاً» که « لَهُم مغفرةٌ و رزقٌ کریم».
البته مهاجرانی که با حسین"ع" هجرت کردند، بعضی از اینها خودآگاه بودند و بعضی ناخودآگاه. تاریخ حسین"ع" عجیب است؛ واقعاً حسین"ع" در بشریت یک موجود استثنایی است؛ به یک معنا واقعاً استثنایی است.
حرّ بن یزید ریاحی میگوید با هزار سوار از کوفه بیرون آمدم؛ عبیدالله مرا مأمور کرده بود که بروم و سر راه حسین"ع" را بگیرم. یک وقت دیدم مثل اینکه یک منادی دارد ندا میکند: « ای حرّ! بشارت باد تو را به بهشت»! عجب! گویا آن ندا میگوید ای حرّ! این سفری که میکنی و این راهی که میروی، هجرت است. حرّ میگوید پیش خودم فکر کردم من که دارم میروم جلوی راه پسر پیغمبر را بگیرم، چنین سفری که به سوی بهشت نیست؛ بلکه باید به سوی جهنم باشد!
یکی از تقسیمات هجرت این است؛ هجرت خودآگاه و هجرت ناخودآگاه. البته هجرت ناخودآگاه به دلیل وجود زمینههای مساعد در انسانهاست. حرّ خودش نمیداند که مهاجر الی الله است؛ یعنی هجرتش ناخودآگاه است. این از آن هجرتهای ناخودآگاهی است که یک انسان برتر میخواهد دست مهاجر را بگیرد و او را هجرت بدهد.
حرّ خودش نمیداند که مهاجر است ولی روز عاشورا فهمید و بر زبان خودش هم جاری شد. روز عاشورا حسین"ع" آمد و با عمر سعد صحبت کرد، حرّ هم آنجا ایستاده بود؛ ابوالفضل"ع" هم ایستاده بود. حضرت پیشنهادهایی مطرح کردند و عمر سعد نپذیرفت.
وقتی حسین"ع" رفت، حرّ رو کرد به عمر سعد و گفت چه کار میخواهی بکنی؟ گفت جنگی کنم با حسین که آسانترین آن این باشد که دستها از پیکرها و سرها از بدنها جدا شود.
میدانی چه شد؟
حرّ کنار کشید؛ چون او مهاجر است. این را میگویند «هجرت».
آمد سوار مرکب شد، اما بدنش میلرزد. « مهاجر بن اوس» میگوید دیدم حرّ همین طور میلرزد. به او گفتم: این چه حالی است که تو را میبینم؟! اگر از سرداران کوفه از من سؤال میکردند، تو را میگفتم و از تو تجاوز نمیکردم.
گفت : ای مهاجر ! خودم را بین بهشت و جهنم میبینم؛ این راه را بروم یا آن راه را؟ اما به خدا قسم جز بهشت ، چیز دیگری را انتخاب نمیکنم.
آرام آرام به سمت حسین"ع" هجرت کرد در حالی که زیر لب، جملهای میگوید: « اللهمَّ اِلیکَ أنَبتُ». همان «انابه» را مطرح میکند. گفتم که انابه مهاجرت است. نگاه کن چقدر زیبا میگوید. خدایا ! از روحانیت نفسم به سوی تو هجرت کردهام . « اللهم الیک أنبتُ فَتُب عَلَیَّ». حالا تو هم به سوی من بیا! خدایا ! تو هم به من رجوع کن! همان طور که من آمدم، تو هم بیا! «فَانّی قد أرعَبتُ قُلوبَ اولیائِک» ، من دل اولیا و دوستانت را لرزاندم. « وَ أولادِ بِنتِ نَبیّک»، من دل بچه های پیغمبرت را لرزاندم...
حرّ آرام آرام نزدیک خِیام حسین"ع" رسید. من نمیدانم با چه هیئتی بود؛ اما از جملهای که حسین"ع" به او گفته است معلوم میشود که یا سرش را پایین انداخته بود و یا از اسب پیاده شده و صورتش را روی زمین گذاشته بود. چون حسین"ع" که به استقبالش آمد اولین جملهای که به او گفت این بود که « اِرفَع رأسَک یا شیخ»؛ سرت را بلند کن ؛ چرا سرت را به زیر انداختهای؟! اگر به سوی ما نیامده بودی سر به زیر بودی، اما حالا دیگر سربلندی.
حرّ رو کرد به حسین"ع" و عرض کرد: هَل لی مِن توبة؟ ...
📚سلوک عاشورایی؛ آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، سلوک عاشورایی، منزل سوم: هجرت و مجاهدت، ( چاپ اول: تهران، مؤسسۀ پژوهشی - فرهنگی مصابیح الهدی، ۱۳۹۰) ، صص ۴۱تا۴۳ + سلوک عاشورایی، منزل اول، تعاون و همیاری، ص ۷۱.
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#روضه_جناب_حر
#سلوک_عاشورایی
@hagigatevasel
هدایت شده از ️حقیقت واصل
1_25753259.mp3
8.17M
🎵 #صوت_شهدایی
✨رسمش نیست رفیق هیئتیتو تنها بذاری
✨رسمش نیست بری فداشی و منو جا بذاری
🎤 سیدرضا نریمانی
#روضه_سیدالشهدا_بایاد_شهدا
@hagigatevasel
🔰 تفسیر مکتب پیغمبر(صلّیاللهعلیهوآله) و رهبری جامعه دو وظیفه امام است
◾ امامت براى خاطر این دو منظور و دو هدف است: یکى تشریح مکتب، تفسیر مکتب، تدوین مکتب؛ و دیگرى ادامهى راه جامعهى اسلامى؛ یعنى زمام جامعه را در دست گرفتن و جامعه را در همان خطّسیر و خطّمشىاى که پدیدآورندهى انقلاب - یعنى پیامبر (صلّی الله علیه و آله) - ترسیم کرده و معیّن کرده و از پیش معلوم شده، پیش بردن و کشاندن. اینها وظیفهى امام است.
▫️ شیعهى واقعى آن کسى است که این هدف را میفهمد. و یک کلمه به شما بگویم: ما اگر چنانچه صد سال هم عمر کنیم، امّا ندانیم که امام ما براى چه بود و در راه اماممان حرکت نکنیم، شایسته و لایق نام شیعه نیستیم.
◾ ما اگر ندانیم راه آنها چه بوده است و آنها چه کار میخواستند بکنند و به کدام جهت میخواستند بروند و ندانیم که حالا ما باید به کدام سمت برویم، همین میشود دیگر. اگر ندانستیم که آنها کجا میخواستند بروند، یعنى نمیدانیم که ما حالا کجا میخواهیم برویم؛ چون ما هم دنبالهرو آنهاییم. اگر این را ندانیم، ما شیعه نیستیم.
📚 کتاب #همرزمان_حسین(علیهالسلام)؛ ص۷۹_۸۱| سخنرانیهای امام خامنهای در محرم الحرام ۱۳۵۱ در هیات انصارالحسین تهران
👈 در ایام محرم، هر شب بخشی از کتاب همرزمان حسین (علیهالسلام)، در این حساب منتشر خواهد شد
🏴 @Khamenei_ir
@hagigatevasel
🔰 امام خامنه ای: رسول اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) فرمود: «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وَ سَفینَةُالنَّجاة» یعنی #حسین(علیهالسلام) چراغ هدایت و کشتی نجات است؛ این جمله، ویژهی همهی زمانهاست، اما امروز سفینهی نجات بودن حسینبنعلی(علیهماالسّلام) بیشتر است. امروز، یعنی عصر نهضت و انقلاب، روزی که یاد حسینبنعلی(علیهماالسلام) ناگهان مثل یک شبچراغ جهانتاب بر آسمان دنیا و بر سقف فلک درخشیدن گرفت . ۶۴/۷/۲
@hagigatevasel
آنچه پشت سر این عزاداریها وجود دارد
⁉️ میگویند چرا ماتم و گریه و اشک را در بین مردم رواج میدهید؟ این ماتم و اشک برای ماتم و اشک نیست، برای ارزشهاست. آنچه پشت سر این عزاداریها، بر سر و سینه زدنها، اشک ریختنها وجود دارد، عزیزترین چیزهائی است که در گنجینهی بشریت ممکن است وجود داشته باشد؛ او همان ارزشهای معنوی الهی است.
♨️ اینها را میخواهند نگه دارند که حسینبنعلی مظهر این ارزشها بود. ملت اسلام اگر نام و یاد حسین را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد برای خود، از همهی موانع و مشکلات عبور خواهد کرد.(۱۳۸۶/۱۰/۱۹)
🏴 هذا حسینک مرمل بالدماء
🔴 در همین حالاتى که دشمنان دور بدن حسینبن على(ع) حلقه زدند و هر کدامى یک ضربهاى وارد مىکنند و این جسمِ پاک بىدفاع روى زمین افتاده، هر چه اینجا وحشیگرى است، اینجا خباثت است، اینجا روح حیوانى و انتقامگیرى است،
✅در خیام حرم ابىعبدالله روح توجه به خدا، روح انسانى رقیق و عاطفهى شدیدى است که موج مىزند و همهى زنها و کودکان - که جز زن و کودک هم در آن خیام حرم کسى نبود، مرد فقط علىبنالحسین(ع) بود، که ایشان هم بیمار بودند - همهى اینها نسبت به حسینبنعلى(ع) و سرنوشت او آن حالت نگرانى را دارند.
⭕️ از خیام حرم بیرون آمدند، و مىروند به آن طرفى که فکر مىکنند حسینبنعلى(ع) در جا روى زمین افتاده. نقل مىکنند که وقتى که این زنها از خیمههابیرون آمدند - زنهاى عرب دیدید شما چطور ندبه مىکنند یا شنیدید، هنوز هم معمول است بین زنهاى عرب برکشتههاى خودشان بر عزیزان از دست داده به شکل دردناکى گریه مىکنند، به صورتشان مىزنند، مو از سرشان مىکَنند، یک چنین حالت فوقالعادهاى دارند - خب اینها عزیزى را از دست دادند مثل حسینبنعلى(ع)، زینب پیشاپیش این جمعیت زنها دارند مىآیند به طرف قتلگاه.
⚫️ وقتى که #زینب رسید آنجا جسد عزیزش را روى زمین گرم کربلا افتاده دید به جاى هرگونه عکسالعملى، به جاى هر گونه شکایتى رفت به طرف جسد عزیزش ابىعبدالله خطاب به جدش پیغمبر صدایش بلند شد
👈«یا رسولالله صلا علیک ملیک السماء هذا حسینک مرمل بالدماء مقطع الاعضاء» یعنى اى جد عزیزم، اى پیغمبر بزرگوار یک نگاهى به صحراى گرم کربلا بکن، این حسین توست که در میان خاک و خون مىغلتد و افتاده.
🔴بعد هم نقل مىکنند زینب دستها را زیر جسد حسینبنعلى کرد؛ صدایش بلند شد پروردگارا این قربانى را از آل محمد(ع) قبول بفرما.(۱۳۶۴/۰۷/۰۵)
#امام_خامنه_ای
✅آنچه که یک ملت را عظمت میبخشد...
🔺«از هزار و اندی آدمی که با #امام_حسین علیهالسّلام، از مکه به راه افتاده، یا در بین راه به حضرت پیوسته بودند، در شب عاشورا تعداد اندکی ماندند که با مجموع آنچه که روز عاشورا خودشان را به حضرت رساندند، هفتاد و دو نفر شدند! این، مظلومیت است.
🔸این #مظلومیت، به معنای کوچکی و ذلّت نیست. #امام_حسین علیه السّلام، عظیمترین مبارز و مجاهد تاریخ اسلام است؛ چون او در چنین میدانی ایستاد و نترسید و مجاهدت کرد.
🔴اما این انسان بزرگ، به قدر عظمتش، مظلومیت دارد. همانقدر که بزرگ است، همان قدر هم مظلوم است؛ و با غربت هم به شهادت رسید... عظمت شهدای #کربلا به این است!
✅یعنی برای احساس #تکلیف، که همان جهاد در راه خدا و دین بود، از عظمت دشمن نترسیدند؛ از تنهایی خود، احساس وحشت نکردند؛ کم بودن عدّهی خود را مجوزّی برای گریختن از مقابل #دشمن قرار ندادند.
🔺این است که یک آدم را، یک رهبر را، یک ملت را عظمت میبخشد:
👌نترسیدن از عظمت پوشالی دشمن.»
#امام خامنه ای ۱۳۷۱/۰۴/۱۰
#غربت، مظلومیت و تکلیفگرایی در قیام #عاشورا
✅ #امام_حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی راکه عبارت از تجدید بنای نظام وجامعه اسلامی،یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ درجامعه اسلامی است،انجام دهد."۱۳۷۴/۰۳/۱۹
#بیانات #امام_خامنه_ای
@hagigatevasel