eitaa logo
حاج علی جنانی
366 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
317 ویدیو
12 فایل
یاصــاحِبَ الزَّمان(عج) پایگاه اطلاع رســــــانی حــجـــــــــة الاســـــــــــلام حـــــــاج علــی جنــــــانی *سخنــران حـرم مطهر *استـــاد حـــوزه علمیه *مـداح اهل بیــت(ع) ارتباط با ما : @janani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 1️⃣ نوشتار اول ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ بیش از دو دهه از تولد پدیده ای به اسم «شور خوانی» در مداحی می‌گذرد و سالهاست که مورد بحث در مجامع مختلف نظریه پردازی قرار گرفته است. 🔸 گروهی «شور» را مطلقاً یک امر شوم و یک بدعت درعزاداری تلقی می‌کنند و عده ای «شور» را مطلقاً امر مبارکی در مداحی می‌دانند. 🚫 البته این دو نگاه «بعضاً» نگاه‌های سلیقه ای هستند و پشتوانه علمی ندارند. 💢 زیرا هم نظر آنکه مطلقاً این پدیده را یک امر شوم و بدعت می‌پندارد متقن نیست و هم آنکه مطلقاً این پدیده را تأئید می‌کند. ✅ بلکه باید گفت «شور خوانی» با رعایت بعض از شاخص‌ها امر مبارکی است و اگر از دایره این شاخص‌ها خارج شود به یک امر شوم و نامبارک تبدیل می‌شود که به جای هدایت، جامعه ایمانی را به ضلالت می‌کشاند. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
حاج علی جنانی
🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 1️⃣ نوشتار اول ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ بیش از دو دهه ا
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 2️⃣ نوشتار دوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ 🎙در پدیده مداحی دو عنصر اصلی وجود دارد که این دو عنصر اگر از هم فاصله بگیرد، بنیان مداحی را ویران میکند و آن دو عنصر عبارتند از : «عنصر قالب» و «عنصر محتوی» 🎤از آنجایی که مدّاحی یک شیوه‌ی کار هنری خاص است؛ باید سعی کنیم این شیوه‌ی کار را با شیوه‌های خواندن هنریِ دیگر مخلوط نکنیم. ⛔️ اگر در مداحی، قالب و محتوی با هم هماهنگ نباشد، انتقال پیام به صورت صحیح شکل نمی‌گیرد. ❌ مثلاَ وقتی محتوای مداحی ما منقبت اهل بیت «علیهم السلام» باشد و قالب ما سبک یک ترانه‌ی مبتذل، یقیناً برای مخاطب ما انسی با اهل بیت «علیهم السلام» ایجاد نمی‌کند. ⚠️ این تضاد بین قالب و محتوی عمدتاً در بیشتر خود را نشان میدهد. 🤲 ان شالله در این رابطه بیشتر گفتگو خواهیم کرد. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
حاج علی جنانی
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 2️⃣ نوشتار دوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ 🎙در پدیده مدا
سلام علیکم در صورتی که در مورد مباحث ارائه شده برای شما سوالی ایجاد شد می‌توانید سوالات و حتی انتقادات و پیشنهادهای خود را از طریق لینک زیر با ما در میان بگذارید : @janani110 با تشکر @hajalijanani
💠 لزوم ذکر و یاد حضرت ولی عصر «ارواحنا فداه» در مداحی ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️▫️ وقتی می‌فرمایند : إِنَّ ذِكْرَنَا مِنْ ذِكْرِ اَللَّه 🔹 یعنی اگر فکر میکنیم یاد خدا، بدون یاد حضرت ولی عصر «ارواحنا فداه» محقق میشود، سخت در اشتباهیم. به عنوان نوکر حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه» لازم است که یاد حضرت در همه حالات زندگی جریان داشته باشد. 🎤خصوصاً برای مادحین عزیز که جزء افسران آن فرمانده الهی به حساب می آیند. 🔹حقیقتاً مداحیِ بدون یاد حضرت کامل نیست. 🔸به هر بهانه ای که شده، در مداحیمان یاد حضرت را از برنامه های اصلی مجلسمان قرار دهیم. 🌷یقیناً وقتی از حضرت یاد میکنیم، ایشان هم به بهترین وجه از ما یاد خواهند کرد و برای ما دعا می کنند. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
حاج علی جنانی
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 2️⃣ نوشتار دوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ 🎙در پدیده مدا
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 3⃣ نوشتار سوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ این جمله قدیمی است که میگویند:«شور باید با شعور همراه باشد» واقعاً این جمله حکیمانه است. 🔸 اگر با شعور همراه نباشد باعث آفت می‌شود. 🔹وقتی شور خوانی، به معرفت، محبت، ایمان و اعتقاد مخاطب اضافه نکند، بدون شعور است. 🔹وقتی شور خوانی صرفاً ارائه دادن سبک باشد، بدون شعور است. 🔹وقتی شور خوانی مستمع را از گریه و ندبه کردن بر ائمه «علیهم السلام» فقط به هیجان و تخلیه انرژی سوق می‌دهد بدون شعور است. 💠 لازم است قدری به دقت شود تا بدانیم، وقتی ذائقه مخاطب را فقط هیجانی و احساسی بار آوردیم، آنوقت دیگر توان پذیرش محتوای صحیح را از او گرفته ایم. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
شنیده‌ام بدنت زیر آفتاب نبود و اهل بیت تو در مجلس شراب نبود   تن حسین هم افتاده بود در گودال تنش به زیر سم اسب رفت و شد پامال برای غارت جسم حسین شد جنجال چه دید خواهرش از روی تل که رفت از حال؟ @hajalijanani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 راه وصول به مقام رضوان در کلام امام جواد(ع) از جمله‌ی بالاترین و ارزشمندترین مقامات تعالی و پیشرفت معنوی یک انسان، وصول به مقام «رضوان» است. خدای متعال چنین مقامی را به «فوز عظیم» توصیف می‌کند: وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيم‏ (توبه، ۷۲) اما چطور و از چه راهی می‌توان به چنین مقامی رسید؟ امام جواد علیه السلام در سخنی کوتاه، سه وسیله وصول به چنین مقامی را بیان می‌کند: ثَلَاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ كَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَة؛ (كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج‏2، ص349) سه چیز است که آدمی را به مقام رضوان و خشنودی الهی می‌رسانند: 1.زیاد استغفار کردن 2.فروتن و نرم‌خو بودن 3.زیاد صدقه دادن @hajalijanani
حاج علی جنانی
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 3⃣ نوشتار سوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ این جمله قدیم
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 4️⃣ نوشتار چهارم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ این نکته را برای مستمعین محترم جلسات مداحی عرض میکنم. شما میتوانید احساسات و هیجانات بی جای مداح را کنترل کنید. گاهاً بعض از مستمعین ناآگاه را به خواندن شورهای نامناسب تشویق میکنند و مداح جوان برای اینکه از خود ضعف نشان ندهد مجبور می‌شود از قالبها و محتواهای نامناسب استفاده کند. دراین شرایط : 🔹 هم مداح باید دارای ثبات شخصیت و اصالت در مداحی باشد 🔹 و هم مستمع با دلسوزی به مداح کمک کند تا از قالبها و محتواهای مناسب استفاده کند. 🔸با اطمینان کامل این نکته را عرض میکنم که : اکثر شورهایی که در این چند سال اخیر اجرا شده ، نه خدا پسند است و نه مردم پسند، بلکه نتیجه مطالبه غلط بعض مستمعین است که مداح جوان را به این مسیر سوق میدهد و اکثر مردم میلی به ارتباط گیری قلبی با این شورها ندارند. ❌ متأسفانه بیشتر این شورها فقط به درد گوش دادن در فضای اتومبیل می‌خورند و بس. 💠 ناگفته نماند که شورهای بسیار عالی و زیبایی هم داریم که قلب و جان مستمع را جلا میدهد و هم خدا پسند است و هم مردم پسند. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حاج علی جنانی
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 4️⃣ نوشتار چهارم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ این نکته ر
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 5⃣ نوشتار پنجم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ اصالت در مداحی اهل بیت «علیهم السلام» منقبت خوانی، فضیلت خوانی و مرثیه خوانی است نه حتی خود اهل بیت «علیهم السلام» هم به این امور تأکید کرده‌اند. تا جایی که امام صادق «سلام الله علیه» می‌فرماید: الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی جَعَلَ فیِ النّاسِ مَنْ یَفِدُ اِلَیْنا وَ یَمْدَحُنا وَ یَرْثی لَنا. 🔹 خدا را سپاس که در میان مردم ، کسانی را قرار داد که به سوی ما می آیند و ما را مدح می‌کنند و برای ما مرثیه می‌خوانند. (۱) ویا درتوصیه ای از امام رضا «سلام الله علیه» به دعبل چنین آمده است که : 🔸یا دِعبِلُ، اِرْثِ الحُسَیْنَ علیه السّلام فَاَنْتَ ناصِرُنا وَ مادِحُنا ما دُمْتَ حَیّاً ... 💢 ای دعبل، برای حسین بن علی علیه السّلام مرثیه بگو ، تو تا زنده ای ، یاور و ستایشگر مایی... (۲) ⛔️ متأسفانه بعضی از مداحان جوان چنان در فن متمرکز شده‌اند که حتی توانایی چند دقیقه روضه خوانی را هم ندارند. ❌ این معضل حتی در مداحان شور خوان بسیار معروف کشوری هم دیده می‌شود. تا جایی که در مراسمات این قشر از مداحان، یک نفر اول باید بیاید روضه بخواند، سپس آقای مداح معروف شروع کند از ابتدا به و این یک آفت بسیار شدید است که دامن مداحان جوان ما را بیش از پیش گرفته. .................... (۱) وسائل الشیعه ، ج ۱۰ ، ص ۴۶۹ (۲) جامع احادیث الشیعه ، ج ۱۲ ، ص ۵۶۷ والعاقبة للمتقین @hajalijanani
﷽؛ وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین سلام علیکم حضور محترم مخاطبینی که تازه به این کانال ملحق شده اند خوش آمد عرض میکنیم. 🌸 مفتخریم که به توفیق الهی در این کانال با مباحث تحلیلی، تبیینی مداحی در خدمت خادمان مکتب اهل بیت «علیهم السلام» هستیم. 🔹در سالهای اخیر و در فرمایشاتی که حضرت آقا با مداحان داشتند، یکی از انتظارات ایشان رعایت در مداحی بود که در واقع بیانگر این مطلب است که در مداحی باید مسیر را درست شناخت و با برنامه ریزی صحیح و دقیق حرکت کرد. 🔸ما در اینجا به دنبال اصلاح زاویه دید در مداحی هستیم. 💠 درواقع به دنبال یعنی مهندسی نگاه و تنظیم دیدگاه در مداحی هستیم. 🔹 ان شاءالله که نوشته ها و فعالیتهایی که انجام میدهیم مورد رضایت خدای تعالی و اهل بیت «علیهم السلام» قرار گیرد. والسلام علی عبادالله الصالحین ✍ علی جنانی @hajalijanani