eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.3هزار دنبال‌کننده
132 عکس
32 ویدیو
619 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
YEKNET.IR -sazvar-shahadat-emam-sadegh-01.mp3
4.33M
🔳 #شهادت_امام_جعفر_صادق (علیه السلام) 🌴بدون ترک گنه انتظار بی معناست 🌴امید دیدن روی نگار بی معناست 🎤حاج حسین سازور ⏯ روضه 👌بسیار دلنشین •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
🔰 عرف عرف یعنی شیوه مستمر بین همه یا بیشتر مردم یا گروهی خاص 🔰 اقسام عرف الف: عرف خاص عرفى است که متعلق به گروه خاصى است. مانند عرف بازاریان و عرف فقهاء. ب: عرف عام عرفى است که به گروه خاصى تعلق ندارد و اغلب مردم بر اساس آن عمل میکنند. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ صوت دروس حلقه ثانیه فی اسلوبها الثانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جلسات به روز بارگذاری میشود حلقه‌ی دوم از حلقات سه‌گانه کتاب «دروسٌ فی علم الاُصول، الحلقة الثانیة فی اسلوبها الثانی» تألیف: شیخ باقر ایروانی 🔰 مدرّس : استاد محمد رضا الهی 👈 دوره‌ی متوسطه ی علم اصول با توضیح کامل مباحث و تطبیق عبارات، در صوت های کوتاه (کمتر از 20 دقیقه) 📌 درخواستی اعضاء ♻️ منبع : @dorooselahi برای دانلود صوت ها به کانال بالا مراجعه کنید و در صورت خراب بودن فایل ها به ایشان پیام بدید 👇 @sabaah 🔆 •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ صوت دروس حلقه اولی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در 38 فایل صوتی اصلاح شده حلقه‌ی نخست از حلقات سه‌گانه کتاب «دروسٌ فی علم الاُصول» تألیف: شهید سیّد محمدباقر صدر 🔰 مدرّس : استاد صالحی 🔆 ♻️ تعداد جلسات: 38 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 💢 لینک دانلود : soda96.ir/jiL9 ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ منبع : https://eitaa.com/soda96/6994 •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
♦️سؤال 1 🔷 سلام تعریف اصول به قواعد ممهده لاستنباط حکم شرعی که گفته شد موجب خروج قواعد فقهی میشن چون اون ها نفس حکم اندخوب کبریات اصولی هم باید خارج از تعریف اصول باشند چون حجت حکم وضعی است پس باب حجج باید خارج علم اصول باشه چون نفس حکم اند. 🔶 جواب: سلام علیکم قاعده اصولی حتی اگر خودش نیز مجعول شرعی باشد، لکن جعل کلی مستقل از او استخراج میشود مثل حجیت خبر ثقه برخلاف قاعده فقهی که از آن تطبیقات و مصادیق یک جعل کلی شرعی بدست می آید مثل اصالة الطهاره یا قاعده فراغ یا علی الید که از آنها طهارت ها و صحت ها و ضمان های جزئیه استخراج میشود. این فرق در حلقه ثالثه هست. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
✅ شهید صدر از هیچ‌کس تقلید نکرد سید محمد قمی [١] نقل می‌کند: روزی از سید محمدباقر صدر و در زمانی‌که حدوداً بیست ساله بود پرسیدم: «آیا تا به حال از مجتهدی تقلید کردی؟ و اگر بله از چه کسی؟». سید لبخندی زد و گفت: «خلاصه جواب بدهم یا مفصل؟». گفتم: «هر کدام مایلی»... گفت: «پس خلاصه بگویم که در عمرم از هیچ مجتهدی تقلید نکرده‌ام؛ چون روزی که به سن تکلیف رسیدم، وضعیت علمی‌ام طوری بود که اجازه نداشتم که تقلید کرده و در مسائل فقهی به مجتهدان رجوع کنم». گفتم: «آیا این عدم تقلید با احتیاط بود یا اجتهاد؟» گفت: «به لطف و توفیق الهی با اجتهاد». [١] سید محمد قمی از نزدیکان و دوستان خانوادگی شهید صدر بود که رابطه نزدیکی با ایشان داشت. 🔸 نگاه کنید به: السیرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج١، ص ١٦٢ منبع: @shahidsadr •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
♦️ سؤال 2 🔷 سلام علیکم صفحه ۲۱۲ کتاب حلقه ثانی ایروانی اختلاف در نحو اقتضا ضد عام عین و تضمن و التزام لطفا توضیح دهید. 🔶 جواب: سلام علیکم عینیت یعنی امر به شی عین نهی از ترک آن هست بنابر این نظریه امر به صلاة را اگر بخواهیم ترجمه کنیم می شود: ترک صلاة را انجام نده تضمن یعنی امر به شیء نهی از ترک آن است امر به صلاة تشکیل شده از طلب صلاة+ نهی از ترک صلاة ملازمه یعنی اینکه امر به صلاة یعنی همان طلب صلاة ولی لازمه آن نهی از ترک صلاة هست. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
♦️ سؤال 3 🔷 اصطلاح شخص حکم و طبیعی حکم یعنی چه؟ 🔶 جواب: شخص حکم یعنی همان حکمی که در لسان دلیل آمده است که با انتفاء موضوع منتفی میشود مثلا دراکرم الفقیر العادل اگر فقیر غیرعادل باشد این شخص حکمی که در این دلیل است یعنی این وجوب اکرامی که موضوعش فقیر عادل است از او منتفی می شود.اما ممکن است یک وجوب اکرام دیگری برای او توسط دلیل دیگر ثابت شود پس طبیعی وجوب اکرام در مورد فقیر غیرعادل منتفی نیست اما شخص وجوب اکرام در دلیل اکرم الفقیرالعادل از او منتفی است. به عنوان مثال دلیل می گوید "اکرام فقیر عالم واجب است" این وجوب اکرام روی فقیر عالم رفته و دیگر شامل فقیر غیرعالم نمیشود به این وجوبی که روی فقیر عالم رفته شخص حکم میگویند. اما آیا میتوانیم ادعا کنیم که فقیر غیرعالم هیچ نوع وجوب اکرامی ندارد؟ خیر ممکن است همین فقیر غیرعالم به دلیل دیگر مثلا به خاطر عادل بودن وجوب اکرام داشته باشد یعنی درست است شخص وجوب اکرام در دلیل "اکرام فقیر عالم واجب است"شاملش نیست اما نمی توانیم ادعا کنیم همه نوع وجوب اکرام( طبیعی و مطلق وجوب اکرام) هم از آن منتفی است. 🍃استاد الهی •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
♦️ سؤال 4 🔷 سلام علیکم در بخش حرمت معاملات امکانش هست برای حرمت سیب و مسبب یک مثال بزنید؟ ممنون 🔶 جواب: سلام علیکم حرمت سبب مانند نهی از بیع وقت النداء حرمت مسبب مانند بیع مصحف به کافر مثال نهی از بیع ربوی هم مثال خوبی است چه بسا هم برای تحریم سبب هم مسبب. 🍃استاد الهی •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا