eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.4هزار دنبال‌کننده
136 عکس
32 ویدیو
637 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
جزوه حلقه ثانیه استاد ظهیری.pdf
1.1M
🔰 جزوه نموداری اصول فقه ۳ حلقه ثانیه ( دروس فی علم الاصول) ✍️ استاد ظهیری •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۳.mp3
17.29M
جلسه ۷۳ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، جمل الغاية و الاستثناء. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 تعریف اطلاق و تقیید و بیان سه مساله در آن 💠 💢 لحاظ خصوصیت زائد بر معنی تقیید و عدم لحاظ آن اطلاق نامیده می‌شود؛ مثلا در "اَکرِم الفقیرَ العادلَ" فقیر همراه با خصوصیت عدالت لحاظ شده ولی در "اَکرِم الفقیر" آن خصوصیت لحاظ نشده لذا تصور فقیر در جمله اول مقیّد و در جمله دوم مطلق است. ⭕️ در باب اطلاق و تقیید سه مسأله وجود دارد که مورد نزاع واقع شده که دوتای آنها ثمره‌ی نزاع اول است. 1️⃣ ❓️آیا عدمِ لحاظِ قید، جزء موضوع‌لهِ الفاظ مطلق است يا نه؟ 2️⃣ ❓️ استعمال الفاظِ مطلق همراه با قید مانند "اَکرِم الفقیرَ العادلَ"مجازی است يا حقیقی؟ 3️⃣❓️اگر لفظ بدونِ قید استعمال شود چگونه می‌توان مطلق بودن و اینکه در مراد جدی قیدی لحاظ نشده را اثبات کرد؟ بررسی سه مسأله فوق در پیام‌های بعدی ان شاءالله پیگیری خواهد شد. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4362 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
Osolpdf_4.pdf
1.92M
🔰🔰جزوه حلقه ثانیه (اصول عملیه) بر اساس دروس استاد علم الهدی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
پاور پوينت اصول 4.pdf
3.92M
🔰🔰جزوه نموداری اصول ۴ حلقه ثانیه مبحث اصول عملیه و تعارض ادله (حوزه علمیه خواهران) •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
اصول۴.pdf
25.58M
🔰🔰جزوه دستنویس اصول ۴ حلقه ثانیه •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 بررسی سه مسأله در اطلاق و تقیید 💠 💢 در باب اطلاق و تقیید سه مسأله وجود دارد که مورد نزاع واقع شده که دوتای آنها ثمره‌ی نزاع اول است. 1️⃣ ❓️آیا عدمِ لحاظِ قید، جزء موضوع‌لهِ الفاظ مطلق است يا نه؟ ⭕️ عدمِ لحاظِ قید(اطلاق)، جزء موضوع‌لهِ الفاظ مطلق نیست زیرا لازمه آن، مجازی بودنِ استعمالِ مطلق در مقید است که خلاف وجدانِ عرفی است. در مثل "اَکرِم الفقیرَ العادلَ" هیچ عنایت و تجوّزی فهمیده نمی‌شود. 2️⃣ ❓️ استعمال الفاظِ مطلق همراه با قید مانند "اَکرِم الفقیرَ العادلَ"مجازی است يا حقیقی؟ ⭕️ خیر؛ زیرا مجازی بودن خلافِ وجدان عرفی است. 3️⃣❓️اگر لفظ بدونِ قید استعمال شود چگونه می‌توان مطلق بودن و اینکه در مراد جدی قیدی لحاظ نشده را اثبات کرد؟ ⭕️ اگر اطلاق و عدمِ لحاظِ قید را جزء موضوع‌لهِ مطلق بدانیم استعمال مطلق به معنای بیان نمودنِ اطلاق است و طبق قاعده احترازیتِ قیود که می‌گوید "ما یقُولُ المُتَکَلِّمُ یُریدُهُ" می‌گوییم: اطلاق را متکلم گفته پس اطلاق را اراده نموده است. اما اگر بگوییم اطلاق و عدمِ لحاظِ قید جزء موضوع‌لهِ مطلق نیست، با قرینه حکمت، ارادهٔ اطلاق ثابت می‌شود. در پست‌های بعدی قرینه حکمت را توضیح خواهیم داد، ان شاءالله. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4365 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۴.mp3
29.53M
جلسه ۷۴ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، التطابق بین الدلالات. استاد شیخ محمدهادی
💠 روز💠 💎افسارِ نفس💎 🌼امیرالمؤمنین علیه السلام: النُّفوسُ طَلِقَةٌ ، لكنَّ أيدِي العُقولِ تُمسِكُ أعِنَّتَها عنِ النُّحوسِ . 🌸امام على عليه السلام : نَفْس ها افسار گسيخته اند، امّا دست هاى خردها عنان آنها را گرفته نمى گذارند به بدبختى و هلاكت افكنند. 📚غرر الحكم : ح ۲۰۴۸. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۵.mp3
45.85M
جلسه ۷۵ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، مناسبات الحکم و الموضوع- اثبات الملاک بالدليل. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 قرینه حکمت؛ تعريف، مدرک، پاسخ به یک اشکال 💠 💢 گفتیم اگر اطلاق را جزء موضوع‌له ندانیم، ارادهٔ اطلاق را با قرینه حکمت ثابت می‌کنیم. ⭕️ تعریف: دلالتِ تصدیقیِ کلام، بر اینکه متکلم در لفظِ بدون قید در کلام قیدی لحاظ نکرده است و این همان اطلاق است. پس با قرینه حکمت اطلاقِ لفظ ثابت می‌شود. ✍️ مدرک: دلالت تصدیقی فوق مبتنی بر ظهور عرفی است که می‌گوید:"ما یُریدُ المُتَکَلِّمُ یَقُولُه"؛ وقتی متکلم در مقام تکلم قرار می‌گیرد و سخنی می‌گوید ظاهر حالش این است که تمام مراد جدی و قیودی که در آن مد نظر دارد را می‌گوید. ✴️ اشکال: ظهور عرفی فوق می‌گوید: متکلم آنچه را اراده می‌کند می‌گوید؛ اگر اطلاق جزءِ موضوع‌له نباشد پس متکلم اطلاق را نگفته همانطور که تقیید را نگفته پس چطور شما نتیجه می‌گیرید که متکلم اطلاق را اراده کرده است؟ ✅️ جواب: ظهور عرفی مذکور می‌گوید متکلم تمام معانی و قیودی که اراده و لحاظ کرده را می‌گوید نه هر چه که لحاظ نکرده را هم می‌گوید. اطلاق، عدمِ لحاظِ قید است نه لحاظِ عدمِ قید؛ لذا ارادهٔ اطلاق یعنی عدمِ لحاظِ قیدی زائد بر طبیعت معنا؛ پس با نیاوردنِ قید کشف می‌کنیم متکلم قید را اراده نکرده و این همان اطلاق است. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4365 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۶.mp3
34.95M
جلسه ۷۶ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی غیر اللفظی، دلالة الفعل. استاد شیخ محمدهادی