eitaa logo
حلقۀ رندان
346 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
728 ویدیو
34 فایل
تجربۀ زندگی در باغ معارف آل الله علیهم صلوات الله أجمعین از دریچۀ هنر و ادب درگاه دریافت پیشنهادات و انتقادات شما: @halghe_rendan_admin جهت مشارکت بیشتر در گروه «حلقۀ رندان» عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/1185873964Cab5f90b3dd
مشاهده در ایتا
دانلود
1️⃣ آیا تا کنون اسم «ناشیء صغیر» را شنیده‌اید؟ 2️⃣ وقتی از «کمیت بن زید» سخن می گوییم؛ دقیقاً از چه کسی سخن می گوییم؟ 🔖 در قسمت اوّل شما شنوندۀ چند شاعر برجستۀ اسلام در بلاد عرب و عجم هستید! 🎧 کلمۀ آبی مقابل را لمس کنید و قسمت اوّل پادکست امان را در « کست‌باکس » بشنوید. 🆔@halghe_rendan
هدایت شده از حلقۀ رندان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔پشیمان می‌شود آنکه برای تو نمی‌میرد چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی... 🖋به قلم: علی اکبر لطیفیان 🎙بانوای : محمدرضا جدیدوند 🏷🏷// // / علیه السّلام ــــــــــــــــــــــ 🆔@halghe_rendan
موضوع: / گونه: / / قالب: وزن: شاعر: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ واپسین موقف معراج حقیقت زهراست سر توحید در آیینه غیرت زهراست روح آدم ، شرف خاتم ، دردانه‌ی غیب ذات عصمت ، نفس صبح قیامت زهراست مصدر واجب و ممکن ز ازل تا به ابد باده وحدت و خم خانه ی کثرت زهراست خشم و خشنودی حق، غایت پاداش و جزا رایت رحمت و تمهید شفاعت زهراست به عبادت نرسد عادت دینداری ما گر ندانیم که معیار عبادت زهراست منشأ بود و نبود، آینه‌پرداز وجود وحدت غیب و شهودِ احدیت زهراست در نمازی که وضویش بود از خون جگر قبله‌ی باطن اربابِ طریقت زهراست نه همین ام ابیهاست به تقدیم وجود شخص روح‌القدس و شأن ولایت زهراست جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه سرّ سرمستیِ هفتاد و دو ملت زهراست غایت سیر وجود است رسیدن به علی غایت سیر علی هم چو بدایت زهراست 🆔@halghe_rendan
[WWW.FOTROS.IR]ma1401100101.mp3
28.19M
✍🏻 واپسین موقف معراج حقیقت، زهراست 🖋به قلم: 🎙 بانوای: 🎥 اوّلین شب مراسم عزاداری دوم 🗓 پنج‌شنبه ۱ دی ۱۴۰۱ 📍 (علیه‌السّلام) 🏷 🆔@halghe_rendan
هدایت شده از بافتار
🖊آیا شاعران اشعار مشهور فاطمی‌ را می‌شناسید؟ ▪️رسانه بافتار 🆔 https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
▪️فاطمیه هر سال، اشعار و ابیاتی را می‌‌شنویم یا بر کتیبه‌ها می‌بینیم که در یک فرآیند مردمی خاصی سر زبان‌ها افتاده‌اند و تبدیل به زمزمه‌های عمومیِ همه‌گیر شده‌اند. این اشعار در طی سالیان متمادی توسط مداحان و حتی خوانندگان مختلف هم خوانده شده‌اند و مردم با آن‌ها خاطره‌ها دارند. این همه‌گیری و زبان به زبان چرخیدن این اشعار، عمدتا در بستر «هیئت» صورت گرفته است. این مسأله برای اشعار قدیمی‌تر که رسانه‌ای هم برای همه‌گیری در اختیارشان نبوده، بیشتر جلوه می‌کند؛ اما با وجود این همه تکرار و انس، عمده ما، شاعران این شعرها را نمی‌دانیم کیستند، گرچه شاید پس از شنیدن اسم شاعر، با خود بگوییم:‌ «عجب! این شعر برای ایشان بود و نمی‌دانستیم؟». ▪️در این فرسته، ضمن مرور برخی از این ابیات آشنا و خاطره انگیز فاطمی، می‌خواهیم با متن اصلی و صحیح این ابیات و شاعر آنها آشنا شویم. یکی از نکات حائز اهمیت که می‌تواند محل تأمل بیشتری قرار گیرد، این است که عمده ابیاتِ سر‌زبان‌‌افتاده مردمی، سروده شاعرانی هستند‌ که در حوزه تخصصی خود، جزو کاربلدها حساب می‌شوند. البته نمی‌توان نیت و اخلاص شعرای آئینی را در این زمینه نادیده گرفت که دنبال اسم و رسم نبوده و در مقام عرض نوکری و ابراز ارادت به حضرت زهرا بوده‌اند. ▪️شما هم اگر شعری در خاطر دارید، به این اشعار مشهور فاطمی اضافه کنید.
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
دیگر شکست رکن علی ای دریغ و درد...💔
بعد از هزار سال که از دور دیدمت چیزی نداشتم که بگویم، گریستم 🌧 🆔 @halghe_rendan_channel
هدایت شده از بافتار
▪️هم‌آهی بیت و بوم ده نقاشی و شعر فاطمی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
هدایت شده از بافتار
▪️«نقاشی» گویی «شعر»ی بر روی بوم است و پیوند نزدیکی با شعر دارد. این نزدیکی به حدی است که برخی شعر را «تصویری متحرک» توصیف کرده‌اند. همچنین ارتباط شعر و نقاشی به گونه‌ای است که همواره از هم اثر پذیرفته‌اند. ▪️مثلاً «حبیب الله صادقی» نام بسیاری از تابلوهایش را از اشعار مولوی و شاعران کهن فارسی انتخاب می‌کرد. شعر یار دیرین نقاشی بوده؛ از نگارگری‌های قدیمی گرفته تا نقاشی‌های مدرن و تایپوگرافی‌ها. شاید این نکته مربوط به آنِ شاعرانه در هر دو قالب هنری باشد. حتی مضمون بسیاری از نقاشی‌های ایرانی، یادآور برخی از آثار ادبی مشهور هستند. جالب آن است که شاعرانی هم مانند «یوسفعلی میرشکاک»، «سهراب سپهری»،‌ «علی داوودی» و ... هستند که نقاش‌اند. گاهی نیز از تکنیک‌های هر دو هنر استفاده کرده‌اند و در آثار خود به ‌کار برده‌اند. ▪️گزاره «شعر همچون نقاشی» سابقه‌ای در تاریخ هنر از زمان هوراس (۱۰۰ سال پیش از مسیح) دارد؛ اما نمی‌خواهیم وارد مباحث تاریخی شویم و مثلاً از برتری شعر بر هنرهای دیگر یا برتری نقاشی حرف بزنیم. نکته مهم این است که نقاشی و شعر مانند خواهرانی قریب، یکدیگر را بازتاب می‌دهند. به‌عبارتی می‌توان این دو را مکمل یکدیگر نیز در نظر گرفت. این تناظر نقاشی‌ها و شعرها نوعی رفت و برگشتی نسبت به هم دارند؛ گاهی نقاشی برای انتقال معانی شعر واسطه می‌شود و گاهی شعر به ارائه بهتر مفهوم تابلو کمک می‌کند. ▪️به مناسبت ایام فاطمیه به سراغ نقاشی و شعر رفته‌ایم تا اشک و هم‌آهی این قالب را برای حضرت زهرا نظاره‌گر و شنوا باشیم. البته همه نقاشی‌های انتخابی این فرسته، منحصر در وقایع ایام فاطمیه ندارند؛ بلکه اتفاقاتی از دل تاریخ صدر اسلام تا به امروز را روایت می‌کنند. نقاشان، نقش حضرت زهرا را در تاریخ خاصی محدود نکرده‌و حضور حضرت زهرا را در برهه‌های گوناگون تاریخی به تصویر کشیده‌اند مانند حضور حضرت زهرا در کنار مادران شهدای دفاع مقدس. پی‌نوشت: نقاشی استفاده شده در اسلاید اول فرسته اثر «علی بحرینی» می‌باشد. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار
هدایت شده از بافتار