﷽؛
✍ بیداری ملت
📌👆به بهانه استعفا
فردی که اطّلاعات بیماران کرونایی ایران را به بیگانگان داد.‼️
📌همه چیز درخصوص مطالعات کوهرت
📌 اگر ویروس کرونا در ایران جهش پیدا کرده یا ایرانی ها آسیب پذیرتر شدند تعجّب نکنید.
بخش اول
@coronaai
﷽؛
✍ بیداری ملت
📌👆به بهانه استعفا
فردی که اطّلاعات بیماران کرونایی ایران را به بیگانگان داد.‼️
📌همه چیز درخصوص مطالعات کوهرت
📌 اگر ویروس کرونا در ایران جهش پیدا کرده یا ایرانی ها آسیب پذیرتر شدند تعجّب نکنید.
بخش دوم
@coronaai
محمد علی سجادی #حلقه معرفت #پریزاد
♦️پاسخ حسن رحیم پور ازغدی به یک سوال جالب: آیا کرونا به یاری خدا ما را خواهد کشت؟!
متن کامل نوشتار استاد رحیم پور ازغدی در باره کرونا:
حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارمین و پنجمین یادداشت کرونایی در توییتر خود به چند پرسش کلامی و نیز نسبت طاعون عصرمدرن با سبک زندگی پرداخته است:
خداباوریهای غیرتوحیدی، وقتی اوضاع بشر درهم میریزد، اشتباها وارد یک بورس رقابت معنوی! با قواعد هستی میشوند، گویی قواعدی هست که ازبالا به خدای خیر دیکته شده و دست او را بسته است. در غوغای "پرستش زندگی" وقتی آمار مردگان، میلیونی شود و ترس ناعلاجی مرگ، شادیهای کور و غمهای کر را عقیم کند، همه کمکم به لحظات ملکوتی ( غلط کردیم ) نزدیک میشوند و صدای (امن یجیب المضطر؟) به ۱۲۰ زبان زنده دنیا شنیده خواهد شد.
اما دوقطبی ("خشم خدا" یا "کار میکروب"؟) در الاهیاتی که اساسا به "شر مطلق" و "فاعل مستقلی" قائل نیست، بیمعناست.
دوستان، شاید آدمها کم کم مجبور شوند روزهایشان را بشمارند و شبها، شاد از اینکه یک روز دیگر زنده مانده اند. فرشته مرگ بدون تبعیض، لبخند میزند و پرسش از "الاهیات بیماری"، "فلسفه رنج" و "غایت لذت"، باعث خارش ذهنهایی میشود که عادت به اندیشیدن نداشتهاند. آنانکه برای زندگی، هدفی جز "زندگی" و کمی بیشتر ماندن، به رسمیت نمیشناسند کلافه خواهند شد.
در ماههای پساکرونا کسانی از سر جد یا هزل گفتند این ویروس، مذهبی بود و بر ابتهال و تضرع بشر افزود. لامذهب هم میتواند گفته باشد این خدا کجاست و چرا معجزه نمیکند؟! هر دو یک خطا کردند.
اشیا و پدیدهها نیستند که متصف به دینی و سکولار میشوند. اینها صفت رویکرد بشر به اشیا و پدیدههاست، نه صفت خودآنها.
وقتی قوانین طبیعی و فراطبیعی به یک اندازه، الاهی است چرا خدا را تنها در اتفاقات خاص باید جست؟ خاصه آنکه محمد ص میفرمود فرشتگان صدای آنانکه همواره خدای رامیخوانند از آنانکه تنها اضطرارا اورا صدامیزنند، دقیقا تشخیص میدهند.
همه در اضطرار و رنج، تا اطلاع ثانوی، مذهبی یا دستکم معنوی میشوند امااغلب آیینها نمیتوانند "بهداشت و پیشگیری و معالجه" را در کنار "صبر و استغفار و توسل"، بیتناقض بفهمند.
پیامبری که گفت فقر، بیماری و صدای پای مرگ، آدمها را کمی آدم میکند و گفت بدون اراده خداوند ، همه و هیچ، مساوی است و ما ازاساس، مال اوییم و به آغوش او باز خواهیم گشت و "مرگ" را دیدار دوست خواند، همو زندگی را از "مقدسات" و جان آدمی را "خط قرمز" خداوند خواند. ایمان بدون "الاهیات منسجم" ، در بحرانها، آچمز شده و بیچارگی انسان، نشان بیمعنایی زندگی میشود. اما سخنگوی خداوند که از توکل و توحید میگفت، باز چرا به رسالت عقل و تجربه، توجه میداد؟
خواندهاید که چگونه از الاهیات "بدن بهمثابه امانت" میگفت که لباسها را گاه بگاه در آب بجوشانید، مسواک را قانون، "بهداشت" را حقالناس و "سلامت" را مقدس، و طبابت را "عبادت" خواند وهمه بیماریها مگر اجل قطعی را قابل درمان دانست؟
در هزاره پیش، از استنشاق و قرقره و تغذیه سالم، مبارزه با "همهچیزخواری"، حفظ فاصله اجتماعی با حیوانات از خوک تا خفاش، والبته رعایت حقوق حیوان، تعادل در سبک زندگی و پرهیز از مواد مخدر و الکل و از روابط جنسی بدون کنترل و از غسل و شستشوهای روزانه و هفتگی و ازطهارت ونجاست وضرورت معطر بودن گفت در عصری که حمام هم رسم نبود ؟ و در جهانی که هنوز در قرن ۲۱، میلیاردها انسان، مشکل توالت دارند و سازمان ملل، روز جهانی توالت! اعلام کرده و اینک در سال ۲۰۲۰ آمار میدهد که سه میلیارد انسان حتی به آب و صابون در خانه دسترسی ندارند و چهارونیم میلیارد نفر از توالت بهداشتی محرومند! بگذریم از خو گرفتگان با نجاست و آنانکه طهارت نمیدانند و پاکی را نمیشناسند.
@coronaai
#رحیم_پور
🎙سوال :
بلای جهانی کرونا به لحاظ فرهنگی و حقوقی چگونه ارزیابی میشود؟
🖋پاسخ:
استاد حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طی یادداشتی درباره عواقب فرهنگی و علمی کرونا در عرصه بین الملل و اینکه بلای جهانی کرونا جز ابعاد پزشکی، به لحاظ فرهنگی و حقوقی چگونه ارزیابی میشود؟ نوشت:
۱. در چنین بحرانهایی، کار اخلاق پزشکی به تشریفات آکادمیک و سوگند بقراط و وجدان انتلکتوال، دوا نمیشود. همه سوداگران دارو و تاجران درد و قاچاقچیان جسم و کارگزاران سقط جنین و اتانازی و سازندگان بمبهای میکروبی، به خدایان بقراط، به آپولون و پاناکیا و همه الاههها سوگند رسمی را خورده بودند.
۲. پدیده هایی، چون کرونا وقتی جدیتر شوند علوم تشریفاتی و پوشالی را از غیرپوشالی و کارآمد غربال خواهندکرد.
۳. به نقش فکر و ابزارمدرنیته در تولید بیماریهای جدید و جهانی، نگاه دوباره خواهدشد.
۴. نقش تاریخی وبا و طاعون در زیرورو کردنهای ژئوپولیتیک در هرم سیاست واقتصاد جهان، دیده خواهدشد.
۵. بازنگری درفلسفه علم و میزان صدق مفهوم "انقلاب علمی" و خوانش انتقادی "عصرروشنگری"، و نقش امثال نیوتن و بیکن در تعریفی از علم که به عواقبش ملتزم نیست.
۶. توجه دوباره به بیماریهای واگیردار (حتی اگر جنگ میکروبی نباشد) و نسبت آن با حقوق بشر و محیط زیست و ابعاد منفی دهکده جهانی در جهانی سازی بیماریهای خطرناک، گریرناپذیر میشود.
۷. توسعه آنارشیزم در اخلاق علمی از طریق تبدیل هر ایده در فیزیک به یک بمب متافیزیک که اساسا مقصدعلم را مشوش میکند.
۸. ابهام در قدرت برنامهریزی بشر که توان آن چیست و تا کجاست؟ و کدام مولفهها تحت تاثیر انقلاب کرونایی درجهان بتدریج زیرسوال خواهدرفت. در درازمدت، و بسته به ابعاد تلفات، همچون ساختار "فلسفه اخلاق" و "فلسفه علم"، برنامه ریزی شهری و شهرسازی نیزبایدتحول یابد، زیرا معنای همزیستی و معنای پیشرفت، دوباره اندازه گیری خواهد شد.
باید منتظر ماند و دید چه یقینهایی به شک و شکهایی به یقین بدل خواهد شد؟ از طاعون قرن شش و تاثیرش در روم بیزانس و کمی هم ایران ساسانی تا طاعون و وبای قرن ۱۴ که نیمی از مردم اروپا را کشت و موارد مشابه، اثر انگشت خود را روی اخلاق و سیاست و اقتصاد و علم اروپا گذارد و هر ضربه به علوم طبیعی، دیریازود، واکنشی در علوم مابعدالطبیعی داشت.
از مکانیک سماوی تا رنجهای انسانی و شرور زمینی و از دروغهای دیروز، که هربار به مصائب امروز و رنجهای فردا میانجامید و پس از هر فاجعه، ابتدا شیمی، زیست شناسی، متابولیزم مواد و ژنتیک و پاتوفیزیولوژی و... زیر نگاه عصبی و متوقعانه دنیا قرارگرفتند و سپس بسیاری محکمات بشری هردوره به آسانی و سرعت در دوره بعد میپکید و هر مدرنیته برای سنت پیشین، یک سنت برای مدرنیته بعدی است پس هیچ مدرنیتی نمیتواند برای همیشه، مدرن بماند.
اینک از سارس و ایدز و ابولا به ورژن جدید کرونا رسیدیم بلکه آنها بما رسیدند. اما کدام انسان شناسی، انسان را دربرابر رفتارغیرانسانی، بی دفاع گذارده، اگرخود، عامل حمله نبوده باشد؟
غولهای داروسازی و تجارت "درد و درمان"، چه نقشی دربحران جهانی بهداشت دارند، و اگر اقتصاد کشورهای بی برنامه و ناخودکفا ازکنترل خارج شود، به کنترل کجا درمیآید؟
@coronaai