📽 #ببینید
📌 جهت دریافت و تماشای فیلم کامل نشست دهم به کانال آپارات همعزم به نشانی زیر مراجعه نمایید.
https://aparat.com/v/khax3gx
#نشست_های_هم_عزم
#تحقق_گفتمانسازی_پیشرفت
#نشست_دهم
✅ @hamazm
🔻 یازدهمین و آخرين نشست از مجموعه نشستهای «همعزم»
(گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمانسازی پیشرفت)
🔰 فرایند تحقق گفتمان پیشرفت
چگونگی لحاظ "واقعیت"در پیوند علم و عمل
واقعیت میتواند حلقه اتصال نظر و عمل باشد که بدون توجه به آن گرفتار عملگرایی یا ذهنگرایی خواهیم شد، اما نحوه پیوند نظر و عمل با لحاظ واقعیت چطور ممکن است؟ آیا این ادعا باز به جای حل مساله، یک بحث نظری بیحاصل دیگری پیش روی ما نمی گذارد؟ در این نشست بنا داریم بررسی کنیم که چطور باید در فرآیند تحقق گفتمان پیشرفت واقعیت را به عنوان پیوندگاه نظر و عمل لحاظ کنیم بدون اینکه دوباره دچار چالش ذهنگرایی یا عملگرایی شویم.
با حضور:
🔸 حجت الاسلام مجتبی نامخواه
مدیر کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
🔹 مهدی معافی
مدیر اندیشکده سیاست، علم و حکمرانی پسین
🔸 علیرضا سمیعی
پژوهشگر و عضو هیات تحریریه نشریه سوره
🗓️ زمان: یکشنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ تا ۱۸
📍مکان: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشهورزان، سالن کنفرانس
🔘 پخش زنده
▫️در بستر اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/tsi/society
✅ @hamazm
یا علیم
#درباره_نشست
#نشست_یازدهم
🔰 صورتبندی اولیه نشستهای همعزم از چالش عرصه گفتمان پیشرفت "گسست میان نظر و عمل" بود که پیش از این نیز دراین باره صحبت شده است. با این وجود باید برای تکمیل بحث وارد این سوال شد که داستان گسست میان عرصه نظر و میدان عمل در پیشرفت کجا خودش را نشان می دهد؟ از ابتدای این گفتگوها واژه پربسامدی داشتیم که این نشست میخواهیم دربارهی آن صحبت کنیم؛ واقعیت. و نسبت آن را با مسأله اصلی این نشستها کمی واکاوی کنیم.
🔰 اما وضعیت امروز ما در نسبت نظرورزیهای پیشرفت با میدان عمل داستان پیشرفت چیست؟ چند سوال و مثال بهتر میتواند پاسخ را روشن کند. برنامه هفتم توسعه بعد از حدود ۱۵ سال صحبت از بحث پیشرفت کجای کار است؟ الگوی پیشرفت بعد از حدود ۷ سال و خروجی سه چهارصفحهایاش چه سهمی در سیاستگذاری کلان کشور ایفا کرد؟ البته که توانست به طور بیسابقهای اجماعی در بین صاحب نظران ایجاد کند، اجماع در #بیفایدگی اش و مرکز الگو هم در نهایت چراغ خاموش به خاموشی گرایید! و آیا دست برتر گفتمان رقیب در توضیح وضعیت امروز ما و القا احساس عقبماندگیمان مطلقاً قابل انکار است؟
🔰 پاسخهای موجود در نحوه نسبت برقرار کردن میان عرصه نظر و میدان عمل را شاید بتوان در دو دسته اصلی قرار داد. یک پاسخ باز کردن مسیری است که حداقل از اواخر دههی ۷۰ آغاز شد؛ یعنی مسیر تولید علم تا رسیدن به امتدادهای عملیاش، اما این مسیر ظاهرااً نتوانسته به مطلوب و مقصد مورد نظرش برسد. گویی هر چه در جاده نظر و نظرورزی پیش رفتیم به جاده عمل نرسیدیم! اما بعد از این تجربه مسیر جایگزینی سر دست گرفته شد؛ مسیر تجربه و بازخوانی تجربه و یا از عمل به سمت علم کاملتر و به تعبیری تفصیلی رسیدن. اما باز این سؤال مطرح است که اگر از این سمت حرکت کردیم آیا ما را به نقطهی اتصال میرساند؟ به نقطهای که ادعا میشود میتوانیم علم را بازبینی کنیم و به علم راهگشا و قابل امتداد در عمل دست یابیم یا این مسیر هم جادهای موازی با جادهی قبلی خواهد شد؟
🔰 به نظر در هر صورت در حرکت از هر دو سو باید به یک نقطهی پیوندگاه برسیم، اما در این نقطه نحوه پیوند نظر و عمل در هر دو مسیر روشن نیست. آیا میشود راه سومی پیدا کنیم؟ آیا لحاظ واقعیت یا شروع از واقعیت میتواند نقطهی سومی برای حرکت باشد؟ که در این نقطه بتوانیم هم با گذشته خود گفتگو کنیم برای ساخت لحظه امروز و هم مسیر نویی برای آینده باز کنیم؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت هم باشد این چالش را کماکان خواهیم داشت که در توضیح واقعیت باز در دور بحثهای نظری بی ثمر قرار بگیریم.
🔰 واقعیت گاهی خود را با حوادثی به رخ میکشاند که در آن لحظات #عجزمان از توضیح واقعیت و فهمش عیان میشود؛ لحظاتی که در طول انقلاب و بعد از آن کم نبودهاند، و گاهی ما با کنکاش "مسائل" میخواهیم به آن دست بیابیم که در این باره نیز حرف و نقد فراوان است. به نظر میرسد در این مسیر و برای توضیح واقعیت نیاز به #مواجه_شدن با واقعیت داریم، مواجههای شجاعانه در میانهی تهور و جُبن. شاید همچون مواجههای که ابتدای انقلاب با واقعیت آن دوره داشتیم: در جهاد، در نهضت سوادآموزی، در دفاع مقدس و امروز در داستان مقاومت در منطقه و ..
🔰 فرضی از ابتدای ورود به بحث پیشرفت برایمان شکل گرفته بود در یافتن مقوم "پیشرفت"، یافتن آن نقطه اصلی و واقعی که پیشرفت را توضیح میدهد که هر چه میگذرد برایمان روشنتر و قابل دفاعتر میشود؛ نقطهی #استقلال. و به نظرمان این مواجهه با واقعیت آنگاه پیشرفت را رقم خواهد زد که مستقلانه با آن مواجهه شویم، این استقلال نوعی مواجهه در لحظهای است که متعلق به"ما" است و ما یعنی انسان را همزمان میسازد. و پیشرفت هم در همین نقطه که نظر و عملش هم به هم پیوند خوردهاند محقق میشود. اما چطور میتوانیم این لحظه را دریابیم، فهم کنیم و در آن عمل کنیم؟
در این نشست با حضور سه ایده که هر سه در این نکته #لحاظ_واقعیت و همچنین #درهم_تنیدگی_نظر_و_عمل مشترک اند به این موضوع ورود خواهیم کرد ان شالله.
#گفتگو_های_انتقادی
#نشست_های_هم_عزم
#تحقق_گفتمان_پیشرفت
#چگونگی_لحاظ_واقعیت_در_پیوند_نظر_و_عمل
📝 #گزارش
🔻 مجموعه نشستهای همعزم
فرایند تحقق گفتمان پیشرفت
▫️ چگونگی لحاظ "واقعیت" در پیوند علم و عمل
📌 حجت الاسلام مجتبی نامخواه
فارابی مبنای حکمرانی را یک دوگانه میداند؛ احکام کلی و تجربه عینی حکمرانی.
مفهوم عقل عملی بالفعل با تعریفی که فارابی دارد، جنبه تجویز احکام عقل است، هستها و نیستها از طریق عقل نظری کشف میشوند و عقل عملی بایدها و نبایدها را تجویز میکند. این بایدها و نبایدها خروجی اولیهای هستند که عقل عملی بالقوه نام میگیرند. عقل عملی وقتی به احکام عقل عملی بالقوه عمل کند و این دادهها را تجمیع کند، از این دادهها تجمیع شده استفاده کند، میشود عقل عملی بالفعل.
در یک چرخه احکام عقل عملی بالفعل به دست میآید.
مطالعات فعلی ما در زمینه پیشرفت همان احکام کلی هستند و تجربه های عملی هیچ تاثیری بر مطالعات پیشرفت نداشتند، در طول این سالها تجربهها را تجمیع نکردیم، بایدی بر بایدها اضافه نکردیم و عقل عملی بالفعل هیچ تجویزی در این سالها نداشته است.
مطالعات ما در حد کلیات باقی ماند؛ تکرار اصول کلی.
مطالعات پیشرفت از این زاویه قابل نقد است.
#نشست_یازدهم
#گزارش_حیننشست
✅ @hamazm
📝 #گزارش
🔻 مجموعه نشستهای همعزم
فرایند تحقق گفتمان پیشرفت
▫️ چگونگی لحاظ "واقعیت" در پیوند علم و عمل
📌 علیرضا سمیعی
ارزش کار دزدیده شده است، ارزش کار باید به کارگر برگردد، باید به محصول برگردد اما چنین چیزی اتفاق نمی افتد.
انسان با کار باید جهان را بسازد، از طریق کار باید آزاد و با ارزش باشد. این ارزش از کار گرفته شده است و در پول و سرمایه نشسته است. سرمایه است که تصمیم می گیرد محصول سقط شده به دست مصرف کننده برسد.
همه ارزشها در پول تجمیع شده است، پول پشتوانه پول است. مشکل اصلی واگذاری ارزش به پول است و مسأله اصلی بین کار و انسان است.
ما نقاط روشن تمدنی و نقاط روشنی در انقلاب اسلامی داریم. برای برنامه ساخت و ساز (توسعه) با نگاه به این نقاط روشن امید بخش، می توانیم راه حل پیدا کنیم.
در واقع این کار است که میتواند پیوندگاه نظر و عمل باشد.
#نشست_یازدهم
#گزارش_حیننشست
✅ @hamazm
📝 #گزارش
🔻 مجموعه نشستهای همعزم
فرایند تحقق گفتمان پیشرفت
▫️ چگونگی لحاظ "واقعیت" در پیوند علم و عمل
📌 مهدی معافی
گسستی در جامعه ما وجود دارد.
اگر در این جلسه ما یک صنعتگر، یک کارخانه دار نشسته باشد، شاید هیچ کدام از حرفهای ما برای او الهام بخش نباشد.
سیاستها و اسناد ارتباطی با درد کف میدان ندارد، سیاستگذار از کف میدان خبر ندارد. صنعتگرانی در شرایط تحریم کشور را سرپا نگه میدارند اما با سیاستهای بانک مرکزی مشکلی بر مشکلات آنها اضافه میشود.
جامعه دانشگاهی ما هم در برج عاج خودش است و از هیچ کدام خبر ندارد. یا تجویزی ندارد یا تجویزهای رادیکالی دارد که باعث اعوجاج است.
تجویز بر پیوستن به زنجیرههای جهانی درحالیکه نابرابریهای جهان را نمیبیند، ضعف مهارت نیروی کار، مشکلات تامین مالی، سطح فنآوری پایین، عدم دسترسی به بازار های بزرگ به خاطر تحریمها و ضعف در توان مدیریت و شرکتی را در نظر نمیگیرد و توصیه به پیوستن به زنجیره تولید جهانی میکند.
در مقابل نیز نگاهی وجود دارد که تمام تجربیات جهان را نادیده میگیرد؛ حتی تجربیات خودمان را هم نادیده میگیرد و همیشه مسئلهای را در یک چرخه تکراری بررسی میکند.
از صنعتگر تا سیاستمدار، از دانشگاه تا سیاست کلی شکاف عمیق وجود دارد. زبان یکدیگر را نمی فهمیم، نهادی هم برای ارتباط نداریم.
#نشست_یازدهم
#گزارش_حیننشست
✅ @hamazm
📷 #گزارش_تصویری
🔻 یازدهمین نشست از مجموعه نشستهای همعزم
🔸 فرایند تحقق گفتمان پیشرفت
▫️ چگونگی لحاظ "واقعیت" در پیوند علم و عمل
#نشست_یازدهم
📆 تاریخ: یکشنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳
📍خانه اندیشه ورزان
✅ @hamazm
HamAzm_NeshastePayani_48.mp3
51.15M
🎙 #بشنوید
📌 صوت کامل یازدهمین و آخرین نشست از مجموعه نشستهای همعزم
(گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمان سازی پیشرفت)
🔹 فرایند تحقق گفتمان پیشرفت
📍 چگونگی لحاظ "واقعیت" در پیوند علم و عمل
▫️ با حضور حجت الاسلام مجتبی نامخواه، علیرضا سمیعی و مهدی معافی
#نشست_یازدهم
📆 تاریخ : یکشنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳
✅ @hamazm
35.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
🔻 چرا در حوزه پیشرفت ادبیاتی پرورانده شده که قابلیت تجویز و نقد ندارد؟
🔻 اهمیت تجربیات و نقش شان در دستیابی به الگوی پیشرفت چیست؟
#حجتالاسلام_مجتبی_نامخواه
#نشست_های_هم_عزم
#فرایند_تحقق_گفتمان_پیشرفت
#نشست_یازدهم
✅ @hamazm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 چرا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمیتواند برای فعالین میدان عمل الهام بخشی داشته باشد؟
🔻 بی توجهی به تاریخ توسعه در جهان و تجربیات خودمان چه تبعاتی دارد؟
#مهدی_معافی
#نشست_های_هم_عزم
#فرایند_تحقق_گفتمان_پیشرفت
#نشست_یازدهم
✅ @hamazm
26.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
🔻 چگونه میتوانیم از قدرت الهام بخشی تجربههایمان استفاده کنیم؟
🔻 چه نوع تجربههایی در این ۴۰ سال موجب تغییرات اثرگذار شدهاند؟
#علیرضا_سمیعی
#نشست_های_هم_عزم
#فرایند_تحقق_گفتمان_پیشرفت
#نشست_یازدهم
✅ @hamazm
📽 #ببینید
📌 جهت دریافت و تماشای فیلم کامل نشست یازدهم به کانال آپارات همعزم به نشانی زیر مراجعه نمایید.
https://aparat.com/v/ikxw1r4
#نشست_های_هم_عزم
#فرایند_تحقق_گفتمان_پیشرفت
#نشست_یازدهم
✅ @hamazm
HamAzm_NeshasteHashtom.mp3
51.42M
🎙 #بشنوید
📌 صوت کامل هشتمین نشست از مجموعه نشستهای همعزم
(گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمان سازی پیشرفت)
🔹 ایده گفتمانی؛ از اندیشه تا اجرا
📍 تجربه برنامه اتم
▫️ با حضور محسن دنیوی، متین محجوب و حامد کاظمی
#نشست_هشتم
📆 تاریخ : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
✅ @hamazm
59.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
🔻 تجربه برنامه اتم
قسمت اول
▫️ گاهی بین نظر و عمل فاصله آنقدر زیاد است که ایده وقتی در مسیر اجرا قرار می گیرد صدها چرخ می خورد!
این فاصله زیاد نشان از دور بودن ایده اولیه از واقعیت ها دارد. اما عیار یک ایده را تجربه کردنش نشان می دهد. به شرطی که بعد از تجربه ایده در نسبت با طرح اولیه اش بازخوانی شود نه این که نقطه هدف را متناسب با آنچه تحقق یافته تغییر دهیم!
در نشست هشتم تجربه برنامه اتم از این منظر و نحوه اتصال نظر و عملش بررسی شد.
📌 در این بخش آقای دنیوی از دغدغه و ایده اولیه اتم گفتند و گامهای عملیاتی آن را شرح دادند.
#محسن_دنیوی
#نشست_های_هم_عزم
#نشست_هشتم
✅ @hamazm
50.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید
🔻 تجربه برنامه اتم
قسمت دوم
▫️ گاهی بین نظر و عمل فاصله آنقدر زیاد است که ایده وقتی در مسیر اجرا قرار می گیرد صدها چرخ می خورد!
این فاصله زیاد نشان از دور بودن ایده اولیه از واقعیت ها دارد. اما عیار یک ایده را تجربه کردنش نشان می دهد. به شرطی که بعد از تجربه ایده در نسبت با طرح اولیه اش بازخوانی شود نه این که نقطه هدف را متناسب با آنچه تحقق یافته تغییر دهیم!
در نشست هشتم تجربه برنامه اتم از این منظر و نحوه اتصال نظر و عملش بررسی شد.
📌 در این بخش آقای محجوب از عزمی که به نظرشان وجود داشت اما باید دیده میشد گفتند و آقای کاظمی به ایده محوری اتم و تمایزش با ایدههای مشابه و مسیر تحقق آن پرداختند.
#متین_محجوب
#حامد_کاظمی
#نشست_های_هم_عزم
#نشست_هشتم
✅ @hamazm
📽 #ببینید
📌 جهت دریافت و تماشای فیلم کامل نشست هشتم به کانال آپارات همعزم به نشانی زیر مراجعه نمایید.
https://aparat.com/v/eig6azq
#نشست_های_هم_عزم
#ایده_گفتمانی
#برنامه_اتم
#نشست_هشتم
✅ @hamazm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 تجربه "روایت پیشرفت"
قسمت اول
▫️تقلیل گفتمانسازی پیشرفت به روایت پیشرفت میتواند موجب غفلت از نقطهی اصلی و تاثیرگذار و براساس نگاه آقای ملکی ناگزیر و الزامی در جریان گفتمانسازی شود؛ یعنی ادبیات.
▫️ آقای ملکی و مالکی در این گفتگو از نقش ادبیات و پایه بودن آن صحبت میکنند. نقشی که به واسطهی نگاه تکنیک زده حاکم شده در رسانهها به اندازهی کافی مورد توجه نیست. رسانه بدون ادبیات در یک چرخه ناقصی قرار میگیرد و حتی کمی دقیقتر، اساساً کار گفتمانسازی بدون ادبیات یک امر دست نیافتنی است. این منظر به تحقق یک گفتمان، توضیحی از ناکامیهای این حوزه میتواند به دست دهد.
#مسعود_ملکی
#مجید_مالکی
#نشست_های_هم_عزم
#نشست_نهم
✅ @hamazm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 تجربه "روایت پیشرفت"
قسمت دوم
▫️ ارتباط خطی و مستقیم بین روایتهای خردِ تاریخ شفاهی با گفتمانسازی وجود ندارد و شاید برخی اشتباهات و خطاهای ما به عدم توجه به این نسبت و توقع نابجای ما باز میگردد.
▫️در گفتمان ما نیاز به "کلمه" داریم اما این کلمه چگونه ساخته میشود؟ تاریخ شفاهی و تکثرهای روایی میتواند زمینه ادبیاتسازی را فراهم کند اما نه لزوما به صورت یک رابطهی خطی.
▫️در این گفتگو آقای مالکی و ملکی از این نسبت صحبت میکنند.
#مسعود_ملکی
#مجید_مالکی
#نشست_های_هم_عزم
#نشست_نهم
✅ @hamazm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
🔻 تجربه "روایت پیشرفت"
قسمت سوم
▫️در این گفتگو آقای ملکی پاسخی به نقد رایج روایت توسعه بودن کتابهای روایت پیشرفت می دهند. این تفکیک و تمایز سره و خالص قائل شدن، ناشی از عدم توجه به اقتضائات حوزه فرهنگ و مشابهت انگاری آن با حوزه هایی مثل تکنیک است.
▫️حوزهی فرهنگ، حوزهی مفهوم است، حوزهی فکر و فلسفه و مسیری که در آن طی می شود نه خیلی قابل پیشبینی یا قابل برنامه ریزی و کنترل است نه سریعالوصول. نگاه تکنیکی که بعضاً فضای رسانهای ما را هم در برگرفته خیلی جنس حرکتهای فرهنگی را فهم نمیکند و صبرش هم ندارد و آقای مالکی از تُنُک بودن ادبیات پیشرفت نسبت به سایر موضوعات صبحت میکنند.
#مسعود_ملکی
#مجید_مالکی
#نشست_های_هم_عزم
#نشست_نهم
✅ @hamazm
🔻 دهمین نشست از مجموعه نشستهای «همعزم»
(گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمانسازی پیشرفت)
🔰 تحقق گفتمانسازی پیشرفت
▫️ نسبت عرصه نظر و میدان عمل
🔸حجت الاسلام حمید آقانوری:
ما یک گسست تاریخی با صدر اول انقلاب داریم. خیلی از چیزها آن موقع مسأله نبوده و خیلی راحت و روان انجام می شد. مثلاً مسئله پیشرفت از اول انقلاب در ذهن آن کسانی که انقلاب کردند بوده است. بهشتی میدانست، مطهری میدانست، اما بعد از آن دوره انقطاع؛ یعنی بعد از آن دورهای که عملگرایان جمهوری اسلامی حاکم شدند ما آن چارچوبمان را از دست دادیم یعنی آن چارچوب خیلی کمرنگ شد.
🔹محمد پورکیانی:
علم باید بتواند انرژی ایجاد کند و بتواند میدان را گرم کند، به تعبیر وبر بتواند شور ایجاد کند. مخصوصاً جامعهای که میخواهد یک حرکت اجتماعی ایجاد کند، میخواهد پیشرفتی را رقم بزند، به تعبیر بلندتر میخواهد تمدن بسازد که خود غربیها هم اینگونه بودند، این نیاز به یک انرژی گرمابخش جوشندهی به تعبیر آقای کچویان حَماسی دارد.
🗓️ زمان: یکشنبه ۲۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
📝 #گزارش این نشست در:
https://www.mizanonline.ir/00K6EP
📍کانال همعزم در بله، ایتا و آپارات
https://ble.ir/hamazm
https://eitaa.com/hamazm
https://www.aparat.com/hamazm
✅ @hamazm