دکتر حمیدرضا مقصودی
🌀 *برسی و تبیین نظام تأمین مالی در اسلام* ◽️چرا مردم اینچنین به حضور در بازار سرمایه راغب هستند؟
دکتر خلیلی همیشه برای من ناب و الهام بخش بوده است. حتما این لایو را ببینید.
سال گذشته در جلسه ای گفتم دلار باید به سرعت و کنترل شده و دستوری تا ۲۰ هزارتومان افزایش پیدا کند تا بتواند اثرات روانی خود را بر متغیرهای بخش واقعی اعمال کند و تولید و صادرات را تحریک کند. در آن جلسه و البته جلسات دیگری، خندیدند و رفتند!
اما
امروز دلار ۲۳ هزارتومان است. جهش نکرد اما آرام آرام بالا آمد تا این نرخ. اثرات خود را بر متغیرهای بخش واقعی نگذاشت و امروز در سطح تولید و سطح صادرات به شدت پایین تر، نرخهای تورم بزرگی را تجربه میکنیم.
مثال قورباغه پخته را که یادتان هست؟
اقتصاد ما، مردم را مانند قورباغه پخته میپزد و آماده خوردن میکند. کنشگران اقتصادی تا گرمای یکباره را حس نکنند از دیگ بیرون نمیپرند.
والامر الیکم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
وقتی دانش اقتصاد سنجی که هیچ، ریاضیات دوران ابتدایی هم ارور میدهد اما ...
شاخص بورس از ابتدای سال بیش از ۲۰۰ درصد رشد کرده و تولید شدیدا رشد منفی را تجربه میکند. و همچنان معتقدند بورس، تولید را هل می دهد.
پاسخ میدهند: در دراز مدت جواب میدهد.
میگویم: درازمدت چیزی نیست جز جمع چند کوتاه مدت..
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
مسئله امروز مردم کشور ما اعدام سه تروریست است.
مدیونید اگه فکر کنید اقتصاد مسئله مردمه.
به جهنم که دلار شد ۲۳ تومن، هر گرم طلا هم شد یک میلیون تومن. ماشین و خونه و اینها هم که نایس بودن و هستن
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
7.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قویترین سلاح سری #آمریکا
چه کسانی آمریکا را سرپا نگهداشتهاند؟
.
#نوکری_ظلم
#زیر_بیرق_کفر
#غرب_باوری
#H1B
#most_powerful_weapon_United_States
#United_States
⚜قرارگاه یاوران اقتصادمقاومتی⚜
🔹🔹قیام🔸🔸
🆔 @Qiam_ir
از حاج قاسم و سردار قاآنی و شهدا خجالت میکشم.
آنها همیشه در صحنه جنگ پیروزند و ما در صحنه اقتصاد بازنده.
شاید بهتر است نام ما «بر باد دهنده پیروزی ها» باشد.
@hamidrezamaghsoodi
۲ میلیون نفر در بهار از بازار کار خارج شدند
رئیس مرکز آمار ایران: « با شیوع کرونا در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۲ میلیون نفر از بازار کار خارج شدند که بیش از ١ میلیون و ٢٠ هزار نفر آن را زنان و ٩٧٠ هزار نفر آن را مردان تشکیل میدهند و ۱.۵ میلیون نفر از شاغلان کم شده است».
در اسفند ماه گفته بودیم که در صورت تداوم بازی کرونا، تا ۵ میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ از بازار کار خارج میشوند. تا کنون مرکز آمار تا ۲ میلیون نفر را اعلام کرده است.
امیدوارم سایر پیشبینیهای ما غلط بوده باشد. در غیر اینصورت، پاییز و زمستان سخت تری را خواهیم داشت.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
جو سیاسی حاکم بر تفاهم نامه ایران و چین آنقدر سنگین است که ما جرأت نمی کنیم از مفاد آن سوال کنیم. اگر سوال کنیم یا غرب زده ایم، یا آمریکایی یا خودفروخته.
متاسفم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🖊 مظلومترین اقتصاددان تاریخ
(به بهانه انتشار یک کتاب خواندنی)
✍️ محسن رنانی
گزیدههایی از متن:
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ همیشه دلم می خواست کتاب «نظریه عواطف اخلاقی» آدام اسمیت توسط یکی از مترجمان بزرگ کشورمان به فارسی ترجمه شود. یکی این کتاب بود و دیگری کتاب «افسانه زنبوران » برنارد ماندویل که گمان میکردم همه دانشجویان اقتصاد باید بخوانند تا به گستردگی و دشواری و تعارض موضوعاتی که یک اقتصاددان هنگام تحلیل موضوعات اقتصادی باید به آنها توجه داشته باشد پی ببرند.
☑️ اسمیت اما خیلی مظلوم است. او زندگی پرکار، منزه و قاعده مندی داشت و برای دقیق نوشتن آن اندازه حساسیت داشت که حتی اجازه نمیداد دانشجویانش در کلاس یادداشت بردارند، مبادا بعدها جایی مطالب آن یادداشتها به نام نظریات آدام اسمیت مطرح شود. حالا آیا چنین شخصیتی این اندازه بیپروا است که کتاب «ثروت ملل» را جوری بنویسد که همه از آن، رقابت خشن و موضوعیت نداشتن اخلاق در تصمیمات اقتصادی و پذیرش بیعدالتی ناشی از قاعده بازار را برداشت کنند؟ یا این کتاب مروج تقسیم کار خشک و خشن و گاه غیرانسانی باشد که در برخی کتابهای اقتصاد و مدیریت معرفی میشود؟ و یا بکوشد نشان دهد که همه تصمیمات یک آدم معقول باید مبتنی بر محاسبه سود و زیان باشد و بگوید برای بهروزی خودمان و جامعهمان، در تمام زندگی اقتصادیمان باید تنها و تنها یک قاعده را رعایت کنیم و آن «قاعده حداکثر سازی منفعت» است؟
☑️ این جمله را بخوانید:
«چگونه میتوان انسان را تا این حد خودخواه فرض کرد، در حالی که آشکارا اصولی در سرشت او وجود دارد که بر اساس آن نفع خود را در موفقیت دیگران مییابد، و خوشبختی آنان را برای خود به یک ضرورت بدل میسازد، و با این همه هیچ توقعی جز لذت حاصل از دیدن آرامش آنها ندارد.»
آیا با برداشتی که امروزه از آدام اسمیت در میان ما رایج است، میتوانیم باور کنیم که این جمله از همان نظریه پرداز نفع شخصی است؟ در حالی که جمله بالا نخستین جمله کتاب «نظریه عواطف اخلاقی» اسمیت است که آن را ۱۷ سال قبل از کتاب ثروت ملل منتشر کرده است.
☑️ مگر می تواند کسی که در کتاب اولش می گوید:
«بشر ذاتاً مایل است که نه تنها دوستش بدارند، بلکه دوست داشتنی هم باشد، یا آن چیزی باشد که هدف طبیعی و شایستة دوست داشتن است. او ذاتاً نه تنها از مورد تنفر بودن، که از نفرتانگیز بودن، یا از اینکه آن چیزی باشد که هدف طبیعی و شایستة نفرت است، بیم دارد. او مایل است نه تنها تحسین شود، بلکه «شایستة تحسین» هم باشد، یا آن چیزی باشد که هرچند هیچ کس او را تحسین نکند، اما هدف طبیعی و شایسته تحسین باشد. او بیم آن دارد که نه تنها سرزنش شود، بلکه شایستة این سرزنش هم باشد، یا آن چیزی باشد که هرچند هیچ کس او را سرزنش نکند، اما هدف طبیعی و شایستة سرزنش باشد.»
بعد بیاید و کتاب دومی به نام «ثروت ملل» بنویسد و در این کتاب بگوید انسان آنقدر خودخواه است که منافع دیگران هیچ اهمیتی برایش ندارد و در انتخاب هایش فقط و فقط منافع شخصی خود را لحاظ می کند؟
☑️ اگر دو کتاب «نظریه عواطف اخلاقی» و «ثروت ملل» را با هم بنگریم آنگاه نه تنها اسمیت را پدر علم اقتصاد کلاسیک میدانیم بلکه ریشههای اقتصاد رفتاری و اقتصاد نهادی (که دویست سال پس از او پدیدار شدند) را هم در اندیشه های او شناسایی میکنیم.
☑️ یکی از شاهکارهای آدام اسمیت در کتاب نظریه عواطف اخلاقی، ایده «تحسین ناسزاوار» است. با این ایده باید گفت آدام اسمیت دقیقا دویست سال قبل ازاین که لئون فستینگر یکی از مشهورترین و پردکاربردنترین نظریات روانشناسی مدرن، یعنی «نظریه ناهماهنگی شناختی » را مطرح کند، ایده محوری این نظریه را کشف و مطرح کرده و با مثالهای دقیق و فراوان آن را بازشناسی کرده است.
☑️ گاهی فکر میکنم در این دو و نیم قرنی که اقتصاددانان آدام اسمیت را به عنوان پدر علم اقتصاد معرفی کرده اند و دائما نظریه خودخواهی منفعت طلبانه اسمیت را به عنوان هسته مرکزی و ایده اصلی کتاب ثروت ملل بازگو کرده یا تدریس کردهاند، چقدر روح این فیلسوف اخلاقی را آزردهاند! به گمانم اسمیت از هیچ قشری بیش از اقتصاددانان شاکی و دلگیر نباشد که چنین ظلمی به او کردند؛ آن هم به کسی که پیش از مرگش دستور داد تمام یادداشت های ناتمامش را بسوزانند، مبادا پس از مرگش ایدههای خام او منتشر شود و مورد سوء برداشت قرار گیرد.
☑️ این کتاب را بیش و پیش از همه باید آن دسته از اقتصاددانان وطنی بخوانند که سی سال است با ایمانی راسخ به انگارههای اقتصاد کلاسیکی منسوب به اسمیت، و بدون توجه به عواطف انسانی به طور عام، و روحیات ایرانی به طور خاص، دست به توصیه های سیاستی زدهاند که ......
ادامه در👇
https://telegra.ph/-07-03-361
دکتر حمیدرضا مقصودی
🖊 مظلومترین اقتصاددان تاریخ (به بهانه انتشار یک کتاب خواندنی) ✍️ محسن رنانی گزیدههایی از متن:
این که پیروان نئولیبرالیسم ایرانی پی برده اند که دیگر در ایدههای شارپ آنها همچون بیشینه طلبی و خودخواهی خیری نیست و باید به ایدههای دیگری پناه ببرند جای تعجب ندارد.
دنیای آینده، دنیای خودخواهی و طمعورزی نیست. ناکارایی ایده دست نامرئی هم نمایان شده است.
لذا ناچار میشوند با کندوکاو در میراث باستانی خود، جملاتی را در رد همین ابرایده شناسایی کنند تا ضامنی باشد برای بقای آنها در فضای نظری کشور.
ادامه بدهید. به زودی مجبور خواهید شد، جملات نهج البلاغه را از ثروت ملل بیرون بکشید آقای زیبانویس...
یا شاید هم از لویاتان...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
تنها یک شوک اساسی است که میتواند رفتار قیمتها را در ایران تغییر دهد. شوکی که امید آفرین، حرکت آفرین و غرور انگیز باشد.
این شوک میتواند امنیتی باشد یا سیاسی.
چیزی از جنس حمله به اسرائیل یا استیضاح یا چنین اتفاقی...
البته میتواند اقتصادی هم باشد که این دولت بنای آن را ندارد. یعنی شروع یک ابرپروژه ملی در تراز مسکن مهر و هدایت پول پرقدرت به سوی آن...
در غیر این صورت، ابرتورم انکارناپذیر است. طلیعۀ آن را از ماهها قبل گزارش کرده ایم...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⭕️ امروز یه بسته پستی به دستم رسید که خستگی چند ساله عدم پیگری مسئولین را درباره مشکلات #هپکو از تنم بیرون کرد.
راننده لودری که پس از ۱۷ سال "دغدغه" برگرداندن یک آچار را به شرکت داشت.
حالا این روحیه را مقایسه کنید با افرادی که ۱۲ ساله دنبال نابودی شرکت هستند.
شرح در عکس زیر
👤 سیدامیرمیرناصری(اکانت جدید)
@TWTenghelabi