مقایسه اندازه دولت بین کشورهای منتخب مطابق با آمار بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول.
در طول دهههای اخیر، دولت ایران به نحو عجیبی کوچک شده و در این کوچکسازی از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا پیشی گرفته است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
سخنگوی دولت تاکید کرد که وزیر کار در طرح ساماندهی صندوق ها مورد تقدیر رییس جمهور قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص حواشی مطرح شده در رسانهها مبنی بر اینکه «رئیس جمهور به وزیر کار در خصوص انتصابات این وزارتخانه تذکر دادهاند»، ضمن تکذیب این موضوع از تقدیر رئیس جمهور از وزیر کار خبر داد.
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت: در جلسات مختلف تخصصی، کارشناسی یا مسولین مختلف با رییس جمهور مباحث متعددی مطرح میشود که بعضا رییس جمهور موارد را به مراجع ذیصلاح ارجاع میدهند.
بهادری جهرمی تصریح کرد: در یکی از جلسات اخیر جمعی از نمایندگان با رییس جمهور که به صورت منظم برگزار میشود، ادعاهایی در خصوص برخی انتصابات مطرح شد که محدود به یک وزارتخانه هم نبود. رییس جمهور هم به صورت کلی قاعده و روش دولت در این حوزه را تبیین کردند که هم در مرحله احراز شرایط اولیه و هم نظارت بر عملکرد و استمرار شرایط دقت نظر صورت میگیرد و اعلام شد چنانچه موارد مستندی وجود داشته باشد باید به مراجع ذیصلاح در دولت ارایه گردد.
رییس شورای اطلاعرسانی دولت تاکید کرد: البته تا جایی که بنده در جریان هستم هم هنوز هیچگونه مستند یا گزارش خاصی در این رابطه ارائه نشده است.
بهادری گفت: لذا هیچگونه دستور خاصی نسبت به وزیر خاص یا انتصاب خاصی صادر نشده و صرفا رویه معمول و روال عادی دولت در رسیدگی و نظارت بر موضوعات تبیین شده است.
وی تصریح کرد: در خصوص وزیری که شما اشاره کردید هم به طور خاص باید عرض کنم اتفاقا اخیرا در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ایشان طرح ساماندهی وضعیت موجود صندوقهای بازنشستگی را ارائه کردند که مورد تقدیر رئیس جمهور قرار گرفت.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
⚜️ بانک اسلامی؛ دولتی، خصوصی یا ملی؟ (۱)
✍️ پروفسور مسعود درخشان
🔸 از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون تصمیمها و اقدامات مدیران ارشد نظام فقط و فقط در حوزههایی موفق بوده است که چارچوبهای به ارث رسیده از رژیم سلطنتی و وابسته به نظام سلطه را تغییر دادهاند و در جاهایی شکست خوردهاند که در همان چارچوبها بهدنبال اصلاحطلبی رفتهاند. #راهبرد_امام راحل قَدَسَالله روحه برای اقامۀ حکومت اسلامی این نبود که اصلاحاتی را «در چارچوب» نظام سیاسی شاهنشاهی انجام دهند بلکه ارادۀ ایشان این بود که «چارچوب» نظام شاهنشاهی را تغییر دهند. به همین دلیل با عنایات حضرت حق سبحانه و تعالی موفق شدند. اگر ایشان میخواستند در همان چارچوب رژیم شاهنشاهیِ وابسته به آمریکا و انگلیس اصلاحاتی را انجام دهند آنگاه قطعاً سرنوشت دکتر محمد مصدق را میداشتند همچنان که امیرکبیر نیز سرنوشت مشابهی داشت.
✅ فرضیۀ بنده این است که #ربا به صورت کامل قابل حذف است به شرط آنکه مدیران ارشد نظام با روحیه و تفکر انقلابی و اقدام جهادی تصمیم بگیرند که در گام نخست همۀ بانکها اعم از خصوصی و دولتی را در یک بانک فراگیر دولتی به نام #بانک_ملی_اسلامی ادغام کنند.
✳️ در عصر انقلاب تجاری در اروپا یهودیان برای نخستین بار بانکداری به سبک نوین را بنیانگذاری کردند. با ظهور انقلاب صنعتی ثروتهای افسانهای در دست بانکهای خصوصی تجمیع شد و شکاف طبقاتی در جامعه شکل گرفت...دولتها بهتدریج کوشیدند با تأسیس بانکهای دولتی مانع عمیقتر شدن شکاف طبقاتی شوند اما...
🔰ادامه مطلب:
🔗http://profderakhshan.qasd.ir/articles/611#start
#پروفسورـدرخشان
💠 @QasdWay
♦️درودیان، کارشناس اقتصادی
🔹 مزخرف تر از پدیده رمزارزها داریم؟ منابع انرژی بشر صرف شود برای فرآیند دست ساخته عبث به نام ماینینگ، بدون این که کالا و خدمت قابل مصرف به جامعه عرضه شود. اتلاف محض منابع.
🔹ماین کننده ها عموماً صاحبان ثروت، هر کس قوی تر، بهره مند تر، کاربردش هم که خوراک قاچاقچی ها و تبهکاران
🔆 @newsrahemardom_ir 🔆
دانشگاه شیکاگو و کودتای آمریکایی علیه توسعه کشورها...
بخش اول
اولین کودتای سازمان سیا در سال ۱۹۵۳ موفق به سرنگونی مصدق و جایگزینی وی با شاه بیرحم شد. کودتای بعدی باز هم با حمایت سازمان سیا در سال ۱۹۵۴ در گواتمالا و به فرمان مستقیم شرکت یونایتد فروت صورت گرفت. این ابرشرکت از این خشمگین بود که رئیس جمهور گواتمالا بخشی از اراضی غیرفعال شرکت را هرچند با پرداخت غرامت کامل به عنوان جزئی از طرح تبدیل گواتمالا از کشوری عقب افتاده به یک کشور مدرن سرمایهداری مصادره کرده بود. این اقدام رئیس جمهور برای شرکت یونایتد فروت غیرقابل قبول بوده است. اندکی بعد، رئیس جمهور آربنز دیگر در کشورش جایی نداشت و باز شرکت آمریکایی یونایتد فروت همهکاره بود.
در مقایسه با ایران و گواتمالا توسعهگرایی در کشورهای واقع در قیف جنوبی آمریکای لاتین ریشهای بس عمیقتر دوانده و به همین جهت، ریشهکن کردنش در آنجا چالشی بس بزرگتر بود. یافتن راهی برای رسیدن به هدف مزبور موضوع بحث دو آمریکایی بود که در سال ۱۹۵۳ در سانتیاگوی شیلی ملاقات کردند. یکی آنها آلبون پترسون رئیس اداره همکاریهای بینالمللی ایالات متحده در شیلی که بعدها به آژانس آمریکایی توسعه بینالمللی تبدیل شد و دیگری تئودور دبلیو شولتز ردیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو بود... پترسون به یکی از همکارانش تاکید کرد که «کاری که لازم است انجام دهیم، تغییر ترکیب افراد با هدق تأثیرگذاری بر امر آموزش است. این ترکیب در حال حاضر از نظر ما بسیار بد است». وی میگفت: «ایالات متحده باید برنامههای اقتصادیاش در خارج را بازبینی کند. ما میخواهیم که کشورهای فقیر فقط از طریق رابطه با ما و پی گرفتن راه مورد توصیه ما برای رسیدن به توسعه اقتصادی، برنامههای نجات خود را طرحریزی کنند».
طرحی به فکر این دو نفر رسید که سرانجام، سانتیاگو، یعنی کانون اقتصاددانان دولت محور را به ضد خود یعنی آزمایشگاهی برای جدیدترین تجربههای بازار آزاد تبدیل کند و چیزی را در اختیار فریدمن بنهد که آرزویش را داشت: کشوری که در آن نظریههایی را که میپروراند بتواند به بوته آزمایش بگذارد. نخستین طرح آنها بسیار ساده بود: ایالات متحده مخارج اعزام دانشجویان شیلیایی برای تحصیل در جایی که تقریبا همه میدانستند هارترین مدرسه ضد صورتی جهان است یعنی دانشگاه شیکاگو را تآمین میکرد. به همین ترتیب، مخارج شولتز و همکاران دانشگاهی او برای انجام پژوهش درباره اقتصاد شیلی و سفر به آن کشور برای آموزش مبانی مکتب اقتصادی شیکاگو به دانشجویان و استادان شیلیایی را آمریکا پرداخت میکرد.
آنچه این طرح را از سایر برنامههای متعدد آموزشی ایالات متحده برای اعطای بورس به دانشجویان آمریکای لاتین متفاوت میساخت، ماهیت بیشرمانه ایدئولوژیکش بود. وزارت خارجه ایالات متحده با انتخاب دانشگاه شیکاگو یعنی دانشکده ای که استادانش با قاطعیت برای برچیدن برنامههای دولت شیلی تحریک و تبلیغ میکردند برای آموزش شیلیاییها داشت در جنگی که علیه توسعهگرایی به راه انداخته بود زهر چشم میگرفت و عملا به شیلیاییها میگفت که دولت ایالات متحده تصمیم گرفته است که دانشجویان نخبه شیلی، چه ایدههایی را باید و کدامها را نباید بیاموزند.
نوآمی کلاین، دکترین شوک، ترجمه مهرداد شهابی و میرمحمود نبوی، صص ۹۹ و ۱۰۰
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
دانشگاه شیکاگو و کودتای آمریکایی علیه توسعه کشورها...
بخش دوم:
هدف «پروژه شیلی» پرورش جنگجویانی ایدئولوژیک بود که در جنگ ایدهها علیه اقتصاددانان صورتی (اقتصاددانان توسعهگرای کینزی) آمریکای لاتین پیروز شوند. بر اساس این پروژه که در سال ۱۹۵۶ رسما راهاندازی شد، بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۰، یکصد دانشجوی شیلیایی تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه شیکاگو دنبال کردند. شهریه دانشگاهی و هزینههای آنان را دولت و برخی بنیادهای ایالات متحده پرداخت میکردند... گسترش این برنامه توسط بورسهای اهدایی «بنیاد فورد» تآمین مالی میشد و به ایجاد مرکز مطالعات اقتصادی آمریکای لاتین در دانشگاه شیکاگو انجامید. ... طی یک دهه دانشگاه محافظهکار افراطی شیکاگو مقصد اصلی کسانی از آمریکای لاتین شد که میخواستند در خارج از کشورشان رشته اقتصاد بخوانند... القای عقاید و اصول مکتب اقتصادی شیکاگو به دانشجویان مهمان آمریکای لاتین به یک اولویت مبرم در این نهاد دانشگاهی تبدیل شد. مسئول برنامه و فردی که مسئولیت رسیدگی به دانشجویان مهمان آمریکای لاتین را بر عهده داشت، آرنولد هاربرگر بود. اقتصاددانی که معمولا کت و شلوار سبک تابستانی میپوشید و زبان اسپانیولی را به روانی صحبت میکرد؛ با زنی شیلیایی ازدواج کرده بود و خود را یک مبلغ شدیدا متعهد معرفی می کرد...
نوآمی کلاین، دکترین شوک، ترجمه مهرداد شهابی و میرمحمود نبوی، ص ۱۰۲
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
ببخشید اگه این متون تخصصی رو مینویسم. اگه بعضی از مخاطبان با این مباحث ارتباط نگیرند هیچ ایرادی ندارد. به قول قدیمیها، فحش رو بندازی، میگرده صاحبش رو پیدا میکنه.😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا آقای رئیسی هرچه کار میکند در کشور حرکت پرسرعتی اتفاق نمیافتد؟!
#بحران_نیلی
@hzamanim
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعبیر فوقالعاده جذاب امام خمینی از فروریختن چهارده کنگره از کنگرههای کاخ کسری...🇮🇷
حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیات علمی و مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
پیشنویس لایحه اصلاح نظام بانکداری طبق نظر اسلام و مراجع عظام تقلید از سوی حوزه علمیه قم تدوین شده و طبق این پیشنویس تغییرات اساسی در نظام بانکداری کشور اتفاق خواهد افتاد.
ما معتقدیم بهطور کلی امکان خلق پول در اختیار بانک مرکزی باشد و این امکان باید از بانکهای خصوصی سلب شود. همچنین طبق این پیشنویس بانکهای خصوصی باید حذف شوند و ضرورتی برای وجود بانکهای خصوصی احساس نمیشود و باید به شکلهای دیگر تحت عناوینی چون: صندوقهای تخصصی و یا صندوقهای سرمایهگذاری باید ادامه فعالیت شوند. درواقع بانکهای خصوصی هیچ نقشی در خلق پول نخواهند داشت و آن دسته از بانکهای خصوصی هم که امکان خلق پول از آنها گرفته شود میتوانند فعالیت کنند.
در روزهای اول، دوم و سوم دی ماه با حضور نمایندگان رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در مشهد بازنگریهای لازم در پیشنویس لایحه اصلاح نظام بانکداری انجام شد و با کمک خداوند همه ابعاد حاکمیت؛ چون مسلمان و مؤمن هستند همراهی خواهند کرد.
منبع: شبکه اجتهاد
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
وضعیت بحرانی انرژی در غرب
کاش کمی مراعات کنیم در مصرف برق و گاز و اسراف نکنیم
و در ضمن اطلاعات دقیقی نسبت به غرب داشته باشیم
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
علامه جوادی آملی و بانکداری ربوی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
نظرات آیات عظام و مراجع تقلید در مورد بانکداری ربوی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
⭕️ تاریخچه ایجاد بانک های خصوصی : از خیانت های پهلوی تا خیانت های دولت سازندگی
👤پروفسور مسعود درخشان :
سوابق تاریخی نشان میدهد که بخش خصوصی با حمایت دربار سلطنتی بهویژه در دورۀ پهلوی دوم در سطح گسترده وارد حوزههای پول و بانک شد و شبکههای بانکی و مالی منسجمی برای چپاولگری ایجاد کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس مصوبۀ شورای انقلاب در خرداد 1358 همۀ بانکهای خصوصی و مشترک ایرانی و خارجی ملی شد و ادغامهای بزرگی صورت گرفت. برای نمونه در مهرماه همان سال بانک تجارت با ادغام یازده بانک تأسیس شد و دو سال بعد با ادغام ده بانک دیگر بانک ملت شکل گرفت و از مؤسسههای مالی و اعتباری هم هیچ خبری نبود. منطقاً صاحبان این بانکها ثروتهای عظیم ربوی خویش را که حاصل چپاول تودههای مردم بود به خارج منتقل کردند و بانکهای ورشکستهای برای جمهوری اسلامی به ارث گذاشتند.
بعد از جنگ تحمیلی و روی کار آمدن دولت سازندگی و بر طبق دستورالعملهای صندوق بینالمللی پول که نمایندگانش به تهران آمدند، بانکهای خصوصی نخست به تدریج و سپس به سرعت شکل گرفتند و تا به امروز همچنان رشد کرده و تعدادشان از 20 بانک هم تجاوز کرده است. نکتۀ جالب اینکه بانک تجارت و بانک ملت که در سالهای نخست انقلاب اسلامی با ادغام بیش از 20 بانک خصوصی ایجاد شدند هماکنون بار دیگر در زمرۀ بانکهای خصوصی قرار گرفتند.
📌جهانِ پساکرونا👇
🌐 @jahanepasakorona
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تعریف شومپیتری از کارآفرینی، دست انداز بزرگ پیشرفت اقتصادی در کشور است.
⚠️همین تعریف اشتباه، مبنای حاکمیت در قانونگذاری، مبنای تدریس در دانشگاه، مبنای دریافت حمایت و تسهیلات در پارک علم و فناوری و .. است.
⁉️در ادبیات عمومی نیز کارآفرین کسی هست که صدها کارمند و میلیاردها درآمد داشته باشد.
❗️تصویر کارآفرینان معروف جهان، یک تصویر کاریکاتوری و بدون در نظر گرفتن اقتصاد سیاسی حاکم بر رشد آنهاست.
✳️تعریف کارآفرینی مناسب با ادبیات اقتصاد مقاومتی و هدف جهش تولید:
کارآفرین یعنی هر فردی با هر میزان درآمدی با هر تعداد نفری در هر حوزه ای و به هر روشی ، کسب و کاری را به نیت تامین معیشت و رفع نیازی از جامعه راه اندازی نماید .
🔆اگر این مبنای تعریف باشد ، سیاستگذاری چرخشی مثبت به نفع تمام اقشار جامعه و نه صرفا حوزه ی های تک تکنولوژی محور خواهد داشت .
با این مبنا میتوان دستفروشی ، فریلنسری ، کارگاه خیاطی ساده ، فعالیت پژوهشی و ... را نیز کارآفرینی و خوداشتغالی دانسته و آنان را هم به زمین بازی حمایت های دولتی و تسهیلات حامی وارد نمود .
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
✅حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه در نشست نقش تعاون در مردمی سازی اقتصاد مطرح نمودند:
☘️یکی از موانع تحقق تعاونیها نظام بانکداری موجود در کشور است که بر همین اساس پیشنویس لایحه اصلاح نظام بانکداری با تمرکز بر قانون بانک مرکزی با لحاظ موازین شرعی و شاخصهای اقتصاد مقاومتی توسط شورای بانکداری حوزه علمیه قم جهت ارائه به مراجع معظم تقلید و دولت تدوین شده و طبق این پیشنویس تغییرات اساسی در نظام بانکداری کشور اتفاق خواهد افتاد.
☘️ایشان افزودند:ما معتقدیم بهطور کلی امکان خلق پول در اختیار بانک مرکزی باشد و این امکان باید از بانکهای خصوصی سلب شود. همچنین طبق این پیشنویس بانکهای خصوصی در صورت نیاز باید به شکلهای دیگر تحت عناوینی چون: صندوقهای تخصصی و یا صندوقهای سرمایهگذاری ادامه فعالیت دهند. درواقع بانکهای خصوصی هیچ نقشی در خلق پول نخواهند داشت.
☘️در روزهای اول، دوم و سوم دی ماه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و نمایندگان رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در مشهد بازنگریهای لازم در پیشنویس لایحه اصلاح نظام بانکداری انجام شده و تا پایان بهمن ماه جاری نهایی خواهد شد انشاالله.
🔹مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⬅️همایش تعاون و مردمی سازی اقتصاد - دانشگاه قم 16 بهمن 1400
🌿دکتر مقصودی:
🔹️نسبت مردم با مواهب عمومی چیست؟در متون دینی هم بخش هایی در این باره آمده است؛
🔹️در ابتدای انقلاب هم با دانشی که داشتند بخش تعاونی را راه اندازی کردند. اما رفته رفته مشاهده شد که هم از حیث نهادی وزارت تعاون ادغام شد و هم ساختار تعاونی واقعی کم رنگ شدند و اگر وجود دارند ذیل نظام سرمایه داری تعریف شدند و در نهایتا آنچه مورد نظر قانون گذار بود محقق نشد.از نظر اساتید در این باره استفاده میکنیم.
🌿استاد یوسفی:
🔹️در باب اهمیت تعاونی ها رهبر معظم انقلاب فرمودند: تعاونیها بن بست شکن اقتصاد کشور هستند.
🔹️وقتی ولی امر مسلمین اینقدر اهمیت
میدهند پس این امر مهم دینی ماست؛
نظریه ی مردم سالاری دینی، که بنیادی ترین نظریه جمهوری اسلامی ایران است، در بحث اقتصاد چگونه باید اجرایی شود؟
نظریه ی مردم سالاری دینی در اقتصاد را میتوان با تعاونی حاصل نمود به تعبیر دیگر مردم سالاری اقتصاد دینی با ایجاد تعاونی های واقعی قابل تحقق است.
🔹️اسلام بخش خصوصی متداول را جایز نمی شمارد - آیت الله جوادی آملی میفرماید: بخش خصوصی بین الغی است.
🔹️باید ثروتهای موجود مانند خون در رگ های جامعه جاری شود که این با اقتصاد خصوصی و دولتی نمیشود؛
🔹️یک فقر جدی در بحث تعاونی در دولت ها وجود دارد، وزارت و بخش اندیشه ورز تعاون ما نظریهی روشن مبتنی بر اسلام که کمک کند به تعاون وجود ندارد.
🔹️ریشه کن کردن فقر در اسلام به قدری اهمیت دارد که قاطع می توان گفت که در هیچ دین و مکتبی اینقدر اهمیت داده نشده است.
🔹️امکان ندارد فقر ریشه کن شود مگر با توزیع ثروت و درآمد و با توزیع درآمد به تنهایی فقر ریشه کن نخواهد شد.
🔹️توزیع ثروت در جامعه بدون تعاونی ممکن نیست و توزیع درآمد در مراحلی تنها می تواند تسکین فقر باشد
🔹️موضوع بعدی کراهت اجاره نفس و اجیر شدن است که حتی در بخشی به حرمت می رسد.
در نظریه اقتصاد کوثری در مقابل تکاثری توسط آیت الله جوادی آملی مطرح میشود که اگر کراهتی نهادینه شود به حرام منتهی می شود .
🔹️طبق روایت هر کسی نفس خود را اجاره دهد خود را از رزق ممنوع کرده است، در کدام یک از این ساختارهای موجود میتوان از این کراهت یا حرمت رهایی پیدا کرد؟
🔹️در ساختار های تعاونیها مردم
حداقل سه نوع بهره برداری خواهند کرد(دستمزد، سود سرمایه - مازاد برگشتی)
🔹️بحث آزادی اقتصادی در دنیا مطرح است، اساسا در این ساختار لیبرال آزادی ممکن نیست و فقط برای 2 یا 3 درصد سرمایه دار ممکن است، تنها در تعاونیها ممکن است آزادی اقتصادی واقعی بوجود بیاید. البته آزادی اقتصادی مسئولانه
🔹️گاهی گفته می شود ما مثلا 100 هزار نوع تعاونی در کشور داریم / آیا مطلوب است یا خیر؟ رهبری می فرمایند تعاونیها را تبدیل به یک شبکه ملی کنید. لذا تعاونیهای فراگیر ملی مطرح میشود. پس تعدد مطلوب نیست بلکه شبکه شدن آن مطلوب است.
🌿دکتر زریباف:
🔹️در ادامه بحثی که استاد یوسفی فرمودند به این سوال می رسیم که :
چرا تعاون در کشور اجراونمیشود؟چرا برخی نهادهای حاکمیتی آن را برنمیتابند و دور می زنند؟ چرا اراده ی سیاسی بر آن تعلق نمی گیرد؟راهکار چیست؟
🔹️یک فرهنگی بر جریانهای اندیشه ای دانشگاه و بعضا حوزویان مسلط بوده است و آن اینکه تا میگفتیم اقتصاد مردمی، سریعا می گفتند نه! خب پس اقتصاد خصوصی و دولتی میشود؟! از اقتصاد مردمی چه میفهیم؟ آیا همان واگذاری به بخش خصوصی است!
🔹️ما به بحث اندیشهای نیاز داریم و اینکه رهبری می فرمایند اقتصاد مقاومتی با رویکرد مردم بنیادی، در واقع در حال گفتمان سازی این مهم هستند
🔹️بنظر میاید برای گسترش تعاونیها باید روی اقتصاد مردمی کار کرد، وقتی ما قدرت تصمیم گیری را از مردم میگیریم در واقع مردم ذبح می شوند .
🔹️چرا تا وقتی بحث مشارکت مردم مطرح می شود سریعا می گویند خصوصی سازی - که آنهم رئیس اش بعد از اتفاقاتی به زندان افتاد!
🔹️ابتدا باید زیرساخت نظریه مردمی سازی مطرح شود و سپس برویم سراغ تعاونیها
🔹️فضایی ایجاد شود یا نهادی ایجاد شود و فعلا همین قوانین موجود احیا شود، متاسفانه در این ساختار موجود آنقدر ضربه زدند که در نهایت می گویند تعاونیها فایده ای ندارد!
🌿استاد قنبریان:
🔹️تعاون یک نظام داخلی دارد و یک نظام خارجی
🔹️نظام داخلی در واقع تجزیه و ترکیب آن است، قوانینی در کشور موجود است که همچنان متروک واقع شده است، مثلا 25 درصد از اقتصاد کل کشور باید به بخش تعاونی ها اختصاث یابد و که منجر به توزیع ثروت شود
🔹️عدم شکل گرفتن تعاونی در نظام خارجی است، در واقع ما بهترین قانون را هم بنویسیم درست نمی شود
🔹️یکی فاعلیت کار است و یکی غایت
فرهنگ، سیاست و اقتصاد که باید بطور متوازن مردمی باشد همانگونه که در قانون اساسی مطرح شده است.
@eghtesad_mardomi
@emh_ismc_ir
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فقط ۶ درصد به (۱۵برابر = وضعیت فعلی) رای دادند
۴۴ درصد به (برابر و هرم معکوس) رای دادند
۴۹ درصد به (سه تا پنج برابر)
در نظرسنجی برنامه ثریا هم ۸۴ درصد نهایتا ۳ برابر را انتخاب کردند.
این مساله فقط یک نظرسنجی از مردم نیست بلکه یکی از شاخصهای اصلی عدالت در تعیین این عدد وجدان عمومی مردم است.
آقای رئیسی باید نشان دهد که فقط شعار #عدالت ندادند و تا آخر پای کار این آرمان بزرگ خواهند ماند.
💠 @delavaar کشکولحسینعباسیفر
✅ بررسی دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی
✅ در چهاردهه گذشته زیرساخت های ارزشمندی در مسیر پیشرف اقتصادی کشور ایجاد شده، ولی استفاده از #نرم_افزار_ویروسی #تعدیل_ساختاری و #شوک_درمانی در سه دهه اخیر مانع از آن شده که اقتصاد ایران اوج بگیرد.👇
https://tn.ai/2656112
✍️ توکلیhttps://eitaa.com/eqmoq2
برنج ۴۰ تومن بود، گفتن میخواهیم ارز ترجیحی (که تازه ربط مستقیم به برنج نداره) رو حذف کنیم.
انتظارات تحریک شد
احتکار فعال شد
برنج شد بیش از ۷۰ تومن
برنج وارد کردن که سهمیه ای بفروشن ۴۳ تومن
هیچی دیگه! همین!
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
امام خمینی (رضواناللهتعالیعلیه):
این یک وابستگی فکریست که انسان ازمکتب خودش دست بردارد برود سراغ مکتب دیگران. ازاقتصاد خودش دست بردارد برود سراغ اقتصاد دیگران، اقتصادخودش را اصلًا نظر نکند، نفهمدکه چیست،مثلًا #اقتصاد_اسلامی چیست اینها اصلًا نمیدانند،ازشان بپرسید که اقتصاد دراسلام چیست اصلًا نمیدانند!
—-
امروز كه به اصطلاح عصر تمدن و ترقى و عصر پيشرفت است، #عصر_شيطانها ست. شما در سرتاسر دنيا اگر چنانچه ملاحظه كنيد، دنيا در دست شياطين است، استثنايش بسيار كم است. اينها با آن حيله هاى شيطانى و با آن ابزار شيطانى كه دارند، همه جا را قبضه كرده اند و در مقام پيشرفت هم هستند
درمقابل يك همچه توطئه عظيم و يك همچه شيطانهاى تعليمديده و شيطانهاى عصرتمدن، بايد انسانها قيام كنند بايد انسانها همانطورى كه انبياى عظام و اولياى خدا قيام كردند و جانفشانى كردند، در اين عصر هم شما، ما، روحانيون، ملتها، ستمديده هاى تاريخ بايد قدعلم كنند و جلوى اين شياطين بايستند
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘️
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
به سهم #انرژی در تورم کشورها دقت کنید تا به اهمیت قیمت نفت در معادلات جهانی پی ببرید. پایین بودن قیمت نفت، لازمه ثبات اقتصادی برای اروپا، آمریکا و چین است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
به سهم #انرژی در تورم کشورها دقت کنید تا به اهمیت قیمت نفت در معادلات جهانی پی ببرید. پایین بودن قیم
قیمت نفت، تمدن ساز است. مسئله ای که دهههاست کوشیده اند که به آن توجه نکنیم. قیمت نفت، پاشنه آشیل دستگاه استکبار است.