ویلیام استنلی جوونز:
اگر اقتصاد سیاسی بخواهد روزی علم محسوب شود، باید علمی ریاضیاتی شود. زیرا به کمیت کالاها میپردازد.
jevonz, W. S. , The Principlee of Science, p759 به نقل از گروچی، ۱۳۹۸، تفکر اقتصادی مدرن، ترجمه گروه مترجمان، ص ۷۰
و اینگونه شد که اقتصاد سیاسی، یک علم شد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
به ما میگویند چرا برچسب میزنید؟!
به نظر شما ما برچسب میزنیم؟!
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔸 دومین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی برگزار میشود.
🔵 دومین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی با موضوع نوآوری اجتماعی و نقش اندیشکدهها در حل مسائل کشور، با حضور مدیران بیش از ۵۰ اندیشکده در تاریخ سهشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۴ به صورت برخط برگزار خواهد شد
🔻 حامیان اصلی این برنامه ستاد نوآوریهای اجتماعی، ستاد پیشرفت جامع منطقهای، دبیرخانه رویداد ملی نوآوری اجتماعی نوپیا، پلتفرم اشتراک ویدئو آپارات و مرکز نوآوری و شتابدهی ویکست خواهند بود.
🔷 این نشست با حضور صاحب نظران حوزه نوآوری اجتماعی برگزار خواهد شد.
🔻 شرکت کنندگان در این رویداد در پلتفرم گوگل میت حضور خواهند داشت.
🔸 پخش زنده برنامه در پلتفرم آپارات:
aparat.com/Dorehami.net
🔹 صفحات اینستاگرامی پوشش دهنده پخش زنده برنامه:
1️⃣ ستاد پیشرفت جامع منطقهای
setadepishraft
2️⃣ عصر پیشرفت
asr_e_pishraft
3️⃣ نوپیا | نوآوری و پیشرفت ایران
noupia.event
4️⃣ دورهمی | پلتفرم شبکهسازی اکوسیسمی
dorehamievent
شماره دبیرخانه: ۰۲۱۲۸۴۲۸۷۵۶
سامانه پیامک: ۰۹۳۰۲۲۶۴۰۰۰
از جمله مفاهیمی که اقتصادانان اصولگرای نئوکلاسیک (با اصولگرای ایرانی سیاسی اشتباه نگیرید) بر آن تأکید دارد، مفهوم طبیعی بودن است. مفهومی دارای سبقه تاریخی طولانی که البته همه فلسفه اقتصاد نئوکلاسیک را بر آن بنا کردند اما به مرور زمان، ناکارامدی این مفهوم در اقتصاد نمایانتر میشود. اما چه فایده؟ اقتصاد نئوکلاسیک با استفاده از این مفهوم معتبر شد و سیطره پیدا کرد. حال که خر این اقتصاد از پل قدرت گذشته است، رفته رفته اعترافاتی را در ناکارامدی آن مشاهده میکنیم.
به عنوان مثال، الیور بلانچارد میگوید:
استفاده از واژه طبیعی برای بیکاری طبیعی معمول شده است. اما باید آن را تغییر دهیم. این یک انتخاب بد واژه است. واژه طبیعی، از یک ثبات در طبیعت حکایت میکند. گویا از نهادها و سیاستها متأثر نیست... نرخ بیکاری طبیعی، هر چیزی است به جز طبیعی...
oliver blanchard, 2014, Macroeconomics, p170
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
میگویند لیبرالیسم چه اشکالی دارد؟!
احتمالا منظورشان این است که چه اَشکالی دارد نه چه اِشکالی!!! وگرنه ما ۳۰۰ هزار شهید ندادیم با تفکر نه شرقی_نه غربی که حالا شیاطین تعلیمدیده بر امورات ما حاکم شوند.
امام فرمودند نمیگذارم حکومت به دست لیبرالها بیفتد و نگذاشتند (با عزل مرحوم منتظری) و هر کدام از مسئولین جمهوری اسلامی هم باید همین رویکرد را داشته باشند (البته اگر خودشان لیبرال نباشند)
اما اگر مقصودشان این است که لیبرالیسم چه عیبی دارد به چند نکته اشاره میکنیم:
۱. أدلُّ الدلیلِ علی إمکانِ شیءٍ وقوعُه (خود شما و حاکمیت مطلق تفکرتان در طی چند دهه اخیر بر اقتصاد کشور مهمترین دلیل معیوب بودن این تفکر است)
۲. اسلام با لیبرالیسم جمع نمیشود و اگر جمع شود میشود اسلام آمریکایی. شاید بگویید اسلام آمریکایی چه اشکالی دارد که خب بهتر است بپرسید شیطان چه گناهی دارد؟! اصلا وکیل مدافع شیطان شدن هم که شغل شریفیست
۳. عدالت در منظر لیبرالها نتیجهاش این است که اگر عدهای اندک، به اندازه تمام مردم دنیا ثروتاندوزی کنند (۳۰۰نفر به اندازه ۳میلیارد نفر) هیچ ایرادی ندارد و اصلا قارون الگوی موفقیت است!
۴. طبق قانون اساسی مالکیت خصوصی نداریم و آنچه مورد پذیرش اسلام است مالکیت شخصی در چارچوب قوانین اسلام است؛ فلذا تفکر لیبرالیستی از اساس با قانون اساسی و اسلام تعارض دارد
۵. لیبرالیسم بدون ربا (جنگ با خدا) بیمعناست. چون اخذ ربا جزء اساسی در آزادی اقتصادیست.
۶. لیبرالیسم بر مبنای تعارض با دینداری و حاکمیت خدا بر انسان بنا شده است که البته از نظر غربزدههای بیدین چه بهتر!!!
۷. آزادی که لیبرالیسم از آن دم میزند نتیجهاش چیزی جز اسارت مطلق انسان در دست شیطان و سرمایهداران نیست. در حقیقت کوتاه کردن دست دولت و خارج کردن قدرت از دست مردم است و در مقابل سپردن قدرت به صاحبان ثروت. بعلاوه آزادی جنسی و فحشا و ... که لازمهی آزادی اقتصادیست.
۸. دوستانی که میگویند لیبرالیسم چه اشکالی دارد بهتر است به این پرسش پاسخ دهند که اگر قرار بود لیبرالیسم بر ایران حاکم شود چرا انقلاب کردیم و چرا همهی کشورهای سلطهگر با ما سرجنگ دارند؟
اگر میگویند اشتباه کردیم که خب از لاک نفاق بیرون بیایند و مخالفتشان با اصل انقلاب و اسلام را بیان کنند.
۹. پشت واژههای آزادی و امنیت و مالکیت پنهان شدن باعث نمیشود کسی باور کند شما طرفدار اینها هستید و اسلام با اینها مخالف است! بلکه شمائید که نه به آزادی اعتقاد دارید نه به امنیت و نه به مالکیت
بلکه به آزادی و امنیت و مالکیت سرمایهداران اعتقاد دارید نه همهی مردم.
۱۰. یک میلیونیوم از نابودی حرث و نسل و هلاکت محیط زیست و جنایاتی که لیبرالیسم در چند قرن اخیر انجام داده است در تمام تاریخ سابقه نداشته است. از منظر شما انسان آزاد است در نابودی منابع و ارزشها و ...
۱۱. نفی ارزشهای الهی و اخلاقی و نفی حاکمیت احکام الهی اشکال نیست از نظر شما؟
#عباسیفر
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دائم میبینیم که میگویند مگر دولت، نماینده ۵۰ میلیون فردی نیست که در بازار سرمایه، سهامدار هستند؟
و از قبل این ماجرا نمدی برای فشار اقتصادسیاسی ایجاد میکنند که دولت بیش از پیش خرج این بازار ویل کند.
من میپرسم، چه کسی مردم ایران را بورس باز کرد؟
چرا مردم ایران را بورس باز کردند؟
آیا واقعا ۵۰ میلیون نفر از ایرانیها بورس باز هستند؟
آیا این که بدون اختیار این مردم، سرمایهشان و سهمشان از بیتالمال در بازار سرمایه قرار گرفته، به این معناست که مردم بورسباز هستند و دولت باید بهای بورسباز شدن مردم را بدهد؟
بازار سرمایه، چاه ویل نظام سرمایهداری است و با این سرمایههای دولتی بنا نیست اتفاق مثبتی در آن بیفتد.
بازار سرمایه، محل بازی مردم نیست. بازار سرمایه، بازی دولتها و سرمایهداران، برای سرکیسه کردن مردم عادی است.
گاهی دولت داراییهای مردم را در این بازار میریزد، گاهی دولت و سرمایهداران، جوسازی میکنند و مردم را با سرمایههایشان روانه این چاه ویل میکنند.
در هر صورت، بازنده این بازار مکاره، مردماند.
مردم نباید به این مکاره بپیوندند.
دولت حق ندارد، سرمایههای مردم را در این مکاره بریزد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
بورس بازها به دنبال استیضاح خاندوزی هستند.
همین نشان میدهد که خاندوزی مسیر خوبی را طی کرده است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
من به عنوان یک مدرس دانشگاه، از شما که چندین سال مسئول اتاق بازرگانی هستید به خاطر درجا زدن کشور در امر صادرات عذرخواهی می کنم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
این جلسه رو از دست ندهید....
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💥 هم #ثروت طریقِ رسیدن به مقام بندگی است و هم #فقر.
خداوند به انسان عطا میکند که بنده شود، و از او میگیرد که بنده شود!
چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو،
اگر نتوانی با آنها خدا را به دست بیاوری؟
#استاد_میرباقری:
«هدف چیست؟ هدف این است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیعْبُدُونِ».
خداوند چرا به کسی پول میدهد و میگوید که به دیگری قرض بده؟! «مَنْ ذَالَّذی یُقرِضُ الله قَرْضاً حَسَناً؛ کیست که به خدا قرض نیکو بدهد؟». آیا خدا محتاج است؟ آیا خودش نمیتواند به کسی پول بدهد؟ این حرف یهودیها بود که میگفتند "ما هیچ وقت به کسی کمک نمیکنیم. چرا؟ چون خدا میتواند خودش عطا کند! کسی که خدا برایش عطا نکرده، چرا من به او ببخشم؟" خدای متعال این حرف را تخطئه میکند. درست است که خدا میتواند خودش عطا کند، ولی اگر همه را خدا عطا کند، نه شما رشد میکنید و نه آن شخص. اینکه خدا میگوید از این دست بگیر و از آن دست بده، چون رشد ما در این است که از یک دست بگیریم و با دست دیگری بدهیم. وقتی انسان این را فهمید، متوجه میشود که اگر به او ثروت دادند، برای این است که بنده شود.
خدا اصل است. ما برای بتپرستی نیامدهایم. اگر پول را از تو میگیرند برای این است که باز به خدا برسیم. پس، فیالواقع خداوند میفرماید نگاهتان را اصلاح کنید. از قبل نوشته شده که به چه کسی باید چه چیزی بدهم. من میدانم که چه کسی با ثروت میتواند به خدا برسد و چه کسی با فقر. چه کسی با «بیماری» و چه کسی با «صحت». چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. من برای شما حساب و کتاب میکنم. دقیق هم هست. بنابراین، وقتی به شما عطا میکنند مغرور نشوید. چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو، اگر نتوانی با آن خدا را به دست بیاوری؟
اگر آبروی شما ریخته شد و در بیآبرویی خدا را پیدا کردید چه اشکالی دارد؟ چه اشکالی دارد آدم بیست سال و سی سال فقیر باشد ولی خدا را پیدا کند؟ آیا نمیارزد؟».
☑️ @mirbaqeri_ir