انتشار کتاب دستبرد ناپیدا با ترجمه آقایان دکتر حسین حسن زاده و علیرضا زمانی
و با مقدمه دکتر مسعود درخشان
توضیحی درباره کتاب:
حتماً اين داستان را بخوانيد❗️
♨️ تحليل و نقد سياست پولي، خلق پول، دخالت دولت در سيستم پولي آمريكا و اروپا به سبكي ساده و مقدماتي براي دانشجويان رشتههاي مختلف علوم انساني و پژوهشگران حوزه پولي و مالي
❇️ امروزه شبكه بانكی در كشورهای سلطهجو و سلطهپذیر قویترین و كارآمدترین ابزار برای چپاولگری است. بحران جاری در اقتصاد كشور عزیزمان حاصل چپاولگری و دزدی بانكها بهویژه بانكهای خصوصی است كه بعد از جنگ تحمیلی و بنا به توصیۀ نمایندگان صندوق بینالمللی پول در دولت سازندگی شكل گرفت.
◀️ دولتمردان لیبرالیست ما همۀ موارد توصیه شده در این برنامه را بدون مطالعات كارشناسی آویزۀ گوش كردند. بدین ترتیب بانكها و شركتهای بیمۀ خصوصی به تدریج تأسیس شد و آزادسازی در همۀ بخشهای پولی و مالی و تجارت خارجی و اتخاذ سیاستهای جدید ارزی و جز اینها یك به یك به اجرا درآمد و هنوز هم بههمان شیوه ادامه دارد.
🚧 با اطمینان ميشود گفت كه بحران جاری در اقتصاد كشور حاصل برنامۀ تعدیل اقتصادی است كه حلقههای لیبرالیستی در داخل كشور عزیزمان با افتخار آن را پذیرفتند و با مباهات اجرا كردند و در خلال چندسالی كه فجایع اقتصادی آن ظاهر شده است تقصير را بر گردن كسانی انداختهاند كه از اصول انقلاب اسلامی دفاع میكنند.
اما سرانجام چه خواهد شد؟
✨پول خوب بهترين راهكار است.
◀️ "لیبرالیسم: ریشه فساد و چپاول"؛ و
داستان دزدی بانكهای تجاری و بانك مركزی از سپردههای مردم را
در كتاب دستبرد ناپيدا با مقدمه دكتر مسعود درخشان و ترجمه و تلخيص دكتر حسين حسنزادهسروستاني و عليرضا زماني كه در 188 صفحه به بهاي 65 هزار تومان تنظيم و منتشر شده، و از طريق مجموعه فروشگاه هاي انتشارات دانشگاه امام صادق عليه السلام (مجازي و حقيقي) و شبكه نمايندگيها، در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است، مطالعه كنيد.
🆙 پيوند اينترنتي:
https://b2n.ir/BlindRobbery
🌐 انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام در فضای مجازی:
press.isu.ac.ir
ble.ir/ketabesadiq_isu
instagram.com/ketabesadiq
#تورم #پول_دولتي #خلق_پول #پول_خوب #ليبراليسم #فساد
✳️ [اخبار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیهالسلام]
🆔 @mgtisunews
وقتی که #بانیان_وضع_موجود طراحان بودجه دولت انقلابی شدهاند باید هم هیچ اثری از اقتصادمقاومتی در بودجه نبینیم!
@hzamanim
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
آقا یه حرف ساده زده شده. که عده ای موافق و مخالف داره.
حتی بعضی اساتید خودم هم این نگاه رو قبول ندارن و به من تذکر میدن.
نمیدونم چرا اردوگاه نئولیبرال ها رو این حرف ساده به هم ریخته.
ای بابا...
داستان داریما...
مگه اصول دینه؟!!
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به جای واژه سیاست، اقتصاد بگذارید
شان بزرگ اهل علم این بود که این آقا نمیفهمد سیاست را! اگر یک آقایی اصلًا عقلش نرسید به اینکه سیاست چیست، این بزرگوار بود خیلی؛ آقایی است که دخالت در امور نمیکند، قربانش بروم، چه آقای خوبی، ظهر میآید نمازش را میخواند و میرود توی خانهاش مینشیند! و به ما این مطلب را تحمیل کرده بودند. این شیاطینی که میخواستند این جمعیت را کنار بگذارند، به ما همه تحمیل کرده بودند این مطلب را که اگر یک آقایی- فرض کنید که- عقیدهاش این بود که باید وارد بشود در سیاست و در گرفتاری ملت، میگفتند: این آقا سیاسی است! همین که میگفتند «سیاسی»، این دیگر باید برود، از جامعه باید جدا بشود.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
به نظرم لاکاتوش بایستی نظریه خودش رو یه ورژن جدید بزنه و اون اینکه کمربند محافظتی برنامه پژوهشی اقتصادسرمایهداری به دو بخش تقسیم کنه. یکی همون بخش سابق و دیگری اقتصادخوانان نئولیبرال ایرانی 😂
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
ببخشید که با بالارفتن حجم و و رشد پایه پولی، زیاد نشدم. با پایین اومدنش هم پایین نیومدم...
امضا: تورم ژاپن
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
جعلهای همیشگی و دور ناتمام آزادسازی قیمتها
وقتی کشور رو دلاری فهم کنی هیچ وقت معیشت مردم رو هم درک نمیکنی و با اسم عدالت تیشه به ریشه عدالت میزنی...
افاضات این مدلی انتها نداره، مثلا اگر فردا باعث شدند ارزش پول ملی کمتر از این بشه و دلار گرانتر قیمت بنزین هم باید بیشتر بشه!!!
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
چرا فقط وقتی نوبت مردم میرسد پول بو میدهد؟!
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
یک نکته راجع به تمایز برخی دوستان
درباره علم اقتصاد و اقتصاد اسلامی
یکی از مراکز علم اقتصاد بازار آزاد را می توان دانشگاه شیکاگو دانست که فریدمن در آنجا بود.
دانشگاه شیکاگو وقف راکفلر
در کنار کلیسای راکفلر
و حوزه ی علمیه شیکاگو هست.
ایرانیان نیز از این مکتب تلمذ داشتند.
نخبگان مهندسی ما که در یک تغییر ناگهانی مقطع دکتری اقتصاد را در شیکاگو و امثالهم گذرانده اند.
اما بدانید و آگاه باشید آنها نیز علم اقتصاد نمی خوانند.
بلکه فقه الاقتصاد حوزه ی علمیه شیکاگو را در جهت منافع خاندان های یهودی مثل راکفلرها به آن ها تحت عنوان علم آموزش می دهند.
اقتصاد اسلامی فعلی هم فقه الاقتصاد حوزه علمیه قم در جهت منافع تمدن نوین اسلامی می باشد.
از توصیه های هر فقهی نیز گزاره و مدل و نمودار و ادبیات متناسب با امروز تولید میشود.
این مهم نیست که چه کسی چه می گوید و کدام حرف علمی! هست.
این مهمه که بدانید کدام سخن و تجویز در راستای منافع مردم و دولت و اهداف عالیه شماست.
آیا آزادسازی قیمت ها که توصیه شیکاگو هست
رفاه مردم شما را افزایش می دهد؟
یا در راستای اهداف فقه الاقتصاد شیکاگو و منافع اقتصادی آمریکاست؟
پاسخ به این سوال شما را راهنمایی میکند تا بدانید الان کدام تجویز،
تجویز منافع و اهداف شما و جامعه است.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
یکی از پروژههای جریان نئولیبرال در ایران، مالی سازی (Financialization) اقتصاد ماست. مالیسازی را میتوان سودآوری بدون تولید تعریف کرد. این رویکرد، به صراحت از ایجاد فضا برای سرمایهگذاری روی نوسان نرخها سخن میگوید و هیچ ابایی ندارد که بخش مالی را در عداد بخشهای صنعت و کشاورزی قرار داده و آن را مستقل از بخش واقعی اقتصاد تعریف نماید.
در یک اقتصاد سالم اما بخش مالی، از بخش واقعی استقلال ندارد، بلکه در خدمت بخش واقعی یعنی تولید است. به عبارت دیگر، سرمایهگذاری در بخش مالی، اساسا شایسته عنوان سرمایهگذاری نیست و دولت نه تنها نباید به رواج و توسعه آن کمک کند، بلکه باید در برابر آن مانع نیز بگذارد. بخش مالی صرفا یک کانال برای سرمایهگذاری است و به تعبیر علما طریقیت دارد، موضوعیت ندارد.
عبارت مالی شدن را البته نئولیبرالها بهکار نمیبرند. از عباراتی نظیر توسعه مالی و تعمیق مالی استفاده میکنند. متاسفانه از سال ۱۳۹۲ به این سو، یعنی با روی کار آمدن دولت آقای روحانی و حاکم شدن نئولیبرالها بر اقتصاد ایران، مالیسازی اقتصاد ایران شدت قابل توجهی یافته و برای یافتن ریشه فجایعی نظیر صعود و سقوط بورس، جای دیگری نباید رفت. باز معالاسف، این فرآیند مالی شدن، در دوره جدید نیز با سرعت بیشتر ادامه دارد و رسانههای نئولیبرال، پیوسته بابت اتفاقات جدیدی که در این مسیر رقم میخورد، جشن میگیرند. نکته جالب توجه این است که از فجایعی که مالی شدن در اقتصاد غرب آفرید و بحران ۲۰۰۸ را رقم زد نیز، درس گرفته نمیشود؛ که البته باید گفت آنانکه از فاجعه نفع میبرند، طبیعتا به استقبالش میروند.
سرگرم پژوهش پیرامون این فساد اقتصادی هستم که انشاءالله به زودی منتشر خواهد شد.
@syjebraily
پرفسور مسعود درخشان:
با اطمینان میگویم كه بحران جاری در اقتصاد كشور حاصل برنامۀ تعدیل اقتصادی است كه حلقههای لیبرالیستی در داخل كشور عزیزمان با افتخار آن را پذیرفتند و با مباهات اجرا كردند و در خلال چندسالی كه فجایع اقتصادی آن ظاهر شده است تقصير را بر گردن كسانی انداختهاند كه از اصول انقلاب اسلامی دفاع میكنند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اگر از من بپرسند: «اقتصاد تورمی امروز و گسترش فقر نتیجه چه چیزیست؟»
میگویم: « سیاستگذاری و تصمیمسازیهای #بچههای_شیکاگو با یقهدیپلمات و ریشآنکادر»
این اقتصاد نه محصول مذهبیهای غیرشیکاگویی است و نه محصول غیرمذهبیهای شیکاگویی
#بحران_نیلی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
👌 نگاه دور اندیشانه ثقهالاسلام تبریزی به گرفتن صنعت از غرب :
امید آنکه از خارجه کارخانه میآوریم و چنین و چنان میکنیم از جمله امیدهای باطل است. دول خارجه محال است بگذارند کارخانجات عمده که مانع پیشرفت تجاری ایشان است در خاک وطن ما تأسیس شود. اسباب کارخانه و ماشین و سایر ادوات آن را که مالالتجاره است به ما میفروشند، ولی علم آن را ابداً به ما نخواهند فروخت.
میرزا علیآقا ثقهالاسلام تبریزی همراه هفت نفر از مجاهدین در روز عاشورا توسط قشون روس در تبریز به شهادت رسید. این شهید روحانی بیشتر به خاطر فعالیتها و مبارزات سیاسیاش شناخته شده، در حالی که مبارزه سیاسی او از دیدگاههای عمیق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و بیگانهشناسیاش سرچشمه میگرفت؛ برای نمونه امید به گرفتن صنعت از کشورهای غربی را نادرست میشمرد.
#غرب_باوری
#امید_به_بیگانه
منبع:
مجموعه آثار قلمی ثقهالاسلام شهید تبریزی، به کوشش نصرتالله فتحی، ص ۲۰۹.
شهیدثقة الاسلام درمورد نساجی👇
https://eitaa.com/qiam_ir/5579
🇮🇷 @Qiam_ir
✍️ محمدجواد توکلی
✳️ شش راهی دولت در تامین بودجه
⏮ در دهه های اخیر، دولت خود را بر تامین بودجه بر سر یک شش راهی قرار داده است:
1⃣ سرمایه های ملی به خصوص نفت را صادر کند، ارز آن را تبدیل به ریال کند و بخورد(منجر به دلاری شدن بودجه و خلق پول)
2⃣ املاک و شرکت های دولتی را بفروشد و باز پولش را بخورد (منجر به سرمایه فروشی نه مولدسازی سرمایه)
3⃣ با انتشار اوراق قرض بگیرد و خرج کند و بعدا با سودش پول را پس بدهد( منجر به تشدید بدهی)
4⃣ از بانک مرکزی قرض بگیرد و خرج کند و پس بدهد یا ندهد (باعث افزایش پایه پولی و زمینه سازی خلق پول بانکی)
5⃣کالا و خدمات تولیدی اش را گرانتر بفروشد و درآمدش را خرج کند از بنزین گرفته تا آب، برق و گاز (در خطر تبدیل به شوکدرمانی)
6⃣ مالیات بگیرد، جریمه کند و خرج کند
❎ چهار روش اول خیلی مطلوب نیست به خصوص اگر منابعش صرف بودجه جاری شود،
✳️ روش پنجم اگر منجر به شوکدرمانی شود نیز چندان مطلوب نیست.
✅ سالمترین راه تامین بودجه از راه ششم است که در الگوهای موفق دنیا حداقل ۷۰ درصد بودجه از این محل تامین می شود.
❎ متاسفانه برخی اصلاح ساختار بودجه را به دو معنا می گیرند:
1⃣ به معنای گران سازی کالا و خدمات دولتی (راه پنجم) (با اسم زیبای حذف رانت ارز ترجیحی و حذف یارانه پنهان),
2⃣به معنای افزایش بدهی دولت (با اسم به ظاهر زیبای تعمیق بازار بدهی)
❎ این دو راه بیراهه است و به سمت ترکستان و دولت را ناکارآمد تر و بدهکار تر میکند
✅ برای اصلاح ساختار بودجه باید
1⃣ داراییهای دولت را مولد کرد نه اینکه اسیر سرمایه فروشی شد
2⃣ رو به تامین مالی مشارکتی آورد نه استقراض
3⃣ از محل مالیات عادلانه مخارج را تامین کرد
⁉️ سوال: چرا دولتها معمولا سراغ سه راه بالا نمی روند؟
✅ پاسخ: چون مالیات ستانی، مولدسازی و مشارکت سخت است، زمان بر است و نیازمند مشارکت مردم است ؛ ولی گران سازی محصولات، سرمایه فروشی و استقراض راحت است، خیلی زمان بر نیست و مشارکت مردم را هم نمی خواهد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
⚠️ناظر بر مطلب فقه الاقتصاد دانشگاه شیکاگو
بسیاری از افراد آن را از پایه بی اساس
و توهم و پرت و پلا خواندند.
اینجا در قالب یک رشته توییت اطلاعات مستند را از تاریخچه خود سایت دانشگاه شیکاگو نقل میکنم.
این دانشگاه توسط انجمن باپتیست ها(دومین گروه بزرگ مذهبی آمریکا) و غول نفتی جان دی راکفلر تاسیس شده است.
راکفلر این کمک مالی را بهترین سرمایه گذاری که تا به حال انجام داده است میداند.
قضاوت این جمله با شما
این هم سند حوزه ی علمیه شیکاگو که در دانشگاه شیکاگو و کنار کلیسای راکفلر قرار دارد.
شاید براتون جالب باشد که موقعیت فعلی دپارتمان اقتصاد دانشگاه شیکاگو
با نام موسسه تحقیقاتی بکر-فریدمن
در ساختمان قبلی حوزه علمیه شیکاگو قرار نلسون رابرت اقتصاددان امریکایی در سال ۲۰۰۱ کتابی را منتشر می کند
با عنوان "اقتصاد به عنوان دین؛ از ساموئلسون تا شیکاگو و فراتر از آن"
و در آن به فقه الاقتصاد دانشگاه شیکاگو می پردازد. او معتقد است اقتصاد اساسا برگرفته از دین است تا اینکه بخواهد علم باشد.
اما چند نکته:
تمام مطالبی که راجع به اقتصاد اسلامی و مکتب شیکاگو نوشته شد تماما دارای رفرنس بود.
رفرنس های مکتب شیکاگو تماما از سایت دانشگاه شیکاگو یا منابع وابسته به آن گرفته شد.
متاسفانه منتقدین تاب چند نکته ی علمی از منابع خود را نیز نداشتند.
بعدها نگویید آزادی بیان
و نگویید که بحث علمی کنیم
یا نگویید این بحث ها ایدئولوژیک است.
زیرا هم تاب چند کلمه درباره اقتصاد اسلامی را نداشتید
هم با هر بحث علمی عبارات خارج از ادب به کار بردید
و هم بحث های شما نیز ایدئولوژیک است.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از نمک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علم یا حماقت؟
@namak14