eitaa logo
هم قدم با قرآن
685 دنبال‌کننده
628 عکس
216 ویدیو
1 فایل
📌در این کانال فعالیت‌های دانشجویی مدرسه سفیران قرآن اطلاع‌رسانی می‌شود. با ما همراه باشید.🍃 🔻ارسال نکات #پویش_مشق_نور: @ya_zeinab_128 🔻ارتباط با ما: @n_karami1 🔻کانال بله: ble.ir/hamqadam_ba_quran
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشق شما از سوره مبارکه انشقاق: بسم الله الرحمن الرحیم انشقاق به معنای شکفتن و سخن گفتن و شکافته شدن آسمانها به هنگام قیامت است سوره انشقاق درباره ی قیامت و پایان این جهان و معادسخن می گوید و مردم را در آخرت به دو دسته می داند گروهی که نامه اعمالشان به دست راستشان داده می شود حسابرسی شان آسان است و گروهی که نامه اعمالشان از پشت سرشان داده می شود و داخل جهنم می شوند محور اصلی سوره انشقاق معاد و نشانه های رستاخیز و فرجام مومنان و کافران در ان روز است و به اهمیت قراعت قرآن نیز اشاره دارد ✏️ مژگان رحمتی 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ حدیث روز؛ حکمت سی و پنجم 🔅دل‌هایمان را با حکمتی از نهج‌البلاغه نورانی کنیم. 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشقی از زندگی شهید هفته بعد از انجام مراسم تشییع شهدای گمنام کهف الشهداء ماجرایی برای من نقل کردند ، یکی پدر یک شهید عزیز ساکن تهران و بعد هم یک خانم مؤمنه ای در یکی از شهرستان ها که اطلاع دقیقی از تدفین شهدای گمنام در کوه های شمال تهران نداشت. در قضیه اول پدر شهیدی که از ماجرا اطلاع داشت فردای آن روز به برخی از دوستان مراجعه کرده بود و گفته بود که من خوابی دیدم مبنی بر اینکه یک عمودی از نور از دل این کوه به آسمان کشیده شده، یعنی تپه نورالشهدا و شبیه همین خواب را آن بانوی شهرستانی که مطلقاً اطلاعی از محل تدفین این شهدا نداشت دیده بود که طی مراجعاتی که به بعضی از دوستان شهرستانی داشت، گفته بود: که در کوه های تهران چه خبر است؟ گفته بودند: چطور؟ گفته بود: که من چنین خوابی دیدم و بعد مشخص شد که این نقطه همان نقطه ای است که شهدا در آن به خاک سپرده شدند. https://www.tafahoseshohada.ir/fa/gomnam/khateratkeramat/khaterat-خاطرات-شهدای-گمنام 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🤩 که بعد از دیدن فهم قرآن بگید مفاهیم این سوره رو کجای زندگیتون دیدید... 🎁 به پیامی که بیشترین ارتباط را با حضور حقایق سوره در زندگی داشته باشد هدیه ۱۰۰ هزار تومانی داده می‌شود. 👌مشق شما میتونه در قالب‌های مختلف پیام متنی، عکس‌نوشت، پوستر، کلیپ و ... باشه. 💢 منتظر مشق شما از زندگی با سوره‌ها هستیم. 🆔 آیدی ارسال نکات در : @zahrakalanaki 🆔 آیدی ارسال نکات در : @ya_zeinab_128 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
19.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎥 سوره مبارکه مطففین بخش دوم ⏳مدت زمان فیلم: 21:24 دقیقه 🎙آقای دژبخش 🌐 دسترسی‌ به کیفیت بهتر: https://www.aparat.com/v/8Fk2e #پویش_مشق_نور 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ اذکار ماه مبارک شعبان 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ حدیث روز؛ حکمت سی و ششم 🔅دل‌هایمان را با حکمتی از نهج‌البلاغه نورانی کنیم. 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ حدیث روز؛ حکمت سی و هفتم 🔅دل‌هایمان را با حکمتی از نهج‌البلاغه نورانی کنیم. 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ حدیث روز؛ حکمت سی و هشتم ،قسمت اول 🔅دل‌هایمان را با حکمتی از نهج‌البلاغه نورانی کنیم. 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشق شما از سوره مبارکه مطففین: تمامی انسان‌ها در عرصه محشر با نامه عمل خود مواجه می‌شوند، همان نامه‌ای که ریز و درشت اعمالشان در آن ثبت شده و نوشته‌های آن به قدری روشن است که نیازی به حساب‌گر نیست، بلکه هر کس با مطالعه آن نه تنها اعمال، بلکه گفتارها و نیت‌های خود را نیز در آن مشاهده می‌کند. 🔹محل بایگانی نامه اعمال: نامه‌هایی در علیین و نامه‌های در سجین 🔹نامه‌هایی در دست راست و نامه‌هایی در دست چپ و ‌پشت سر 🔹چهره‌های سفید و شاداب و چهره‌های سیاه و عبوس ✏️ فاطمه حسین هاشمی 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشق شما از سوره مبارکه مطففین: ✔️انسان به سوى پروردگارش پيش مى‌رود ولى رفتنى همراه با رنج و تعب كه گويا به خود آسيب و خدشه وارد مى‌كند. ✔️انسان در مسير حركت به سوى خدا، با مشكلات بى‌شمارى روبروست. 🔴در حدیث پرمعنایی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم راحت وآسایش دردنیا وبرای اهل دنیا وجود ندارد راحت و آسایش فقط برای بهشت واهل بهشت آفریده شده رنج وتعب در دنیا آفریده شده و برای اهل دنیا (به همین دلیل ) هیچ کس پیمانه ای از آن بدست نمی آورد مگر آنکه دوبرابر حرص نصیبش می گردد وکسانی که از دنیا دارند فقیرترند ؛ زیرا در حفظ اموال خویش محتاج دیگران و (برای حفظ آن)به تمام اسباب دنیوی نیازمندند۰ بنابراین درثروت دنیا راحتی وجود ندارد• 🌕 سپس امام در ذیل این حدیث فرمودند هرگز دوستان خدا در دنیا ؛ به خاطر دنیا رنج وتعب نمی کشند ؛ بلکه رنج وتعب آنها دردنیا برای آخرت است 📌یک توشه برای ما ماه مبارک رمضان است که راه را با آن بهتر طی کنیم برای رسیدن به خدا خدا می خواهد اصلِ انسان ارتقا یابد این سیر در برزخ هم هست ولی بدون مرکب بدن بدنی که نزدیکترین همراه در دنیا ، برای انسان است 👈ولی بالاخره این بدن از ما جدا می شود و روح ما اگر تربیت الهی شود ارتقا می یابد ✏️ زهرا حسین هاشمی 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشق شما از سوره مبارکه مطففین: در این آیات قبل از هر چیز کم‏فروشان را مورد تهدید شدیدى قرار داده ، مى‏فرماید واى بر کم‏فروشان ! ( ویل للمطففین). این در حقیقت اعلان جنگى است از ناحیه خداوند به این افراد ظالم و ستمگر و کثیف که حق مردم را به طرز ناجوانمردانه‏اى پایمال مى‏کنند . مطففین از ماده تطفیف در اصل از طف گرفته شده که به معنى کناره‏هاى چیزى است ، و اینکه سر زمین کربلا را وادى طف مى‏گویند به خاطر این است که در ساحل فرات واقع شده ، سپس به هر چیز کمى واژه طفیف اطلاق شده است ، همچنین به پیمانه‏اى که پر نباشد یعنى محتوایش به کنارهاى آن رسیده اما مملو نشده است نیز همین معنى اطلاق مى‏شود ، و بعد این واژه در کم فروشى به هر شکل و به هر صورت استعمال شده . ویل در اینجا به معنى شر یا غم و اندوه یا هلاکت یا عذاب دردناک و یا وادى سخت و سوزانى در دوزخ است ، و معمولا این واژه به هنگام نفرین و بیان زشتى چیزى به کار مى‏رود ، و یا اینکه تعبیرى است کوتاه اما مفاهیم زیادى را تداعى مى‏کند. قابل توجه اینکه در روایتى از امام صادق (علیه‏السلام‏) آمده که خداوند ویل را درباره هیچکس در قرآن قرار نداده مگر اینکه او را کافر نام نهاده همانگونه که مى‏فرماید : فویل للذین کفروا من مشهد یوم عظیم : واى بر کافران از مشاهده روز بزرگ از این روایت استفاده مى‏شود که کم‏فروشى بوى کفر مى‏دهد ! سپس به شرح کار مطففین و کم‏فروشان پرداخته مى‏فرماید : آنها کسانى هستند که وقتى مى‏خواهند براى خود کیل کنند حق خود را به طور کامل مى‏گیرند ( الذین اذا اکتالوا على الناس یستوفون ) . اما هنگامى که مى‏خواهند براى دیگران کیل یا وزن کنند کم مى‏گذارند ( و اذا کالوهم او وزنوهم یخسرون). جمعى از مفسران از آیات فوق چنین استفاده کرده‏اند که منظور از مطفف کسى است که به هنگام خرید بیش از حق خود مى‏گیرد ، و به هنگام فروش کمتر از حق مى‏دهد ، لذا خداوند به خاطر هر دو جهت ویل را بر آنها نهاده . ولى این اشتباه است ، زیرا تعبیر یستوفون مفهومش این است که حق خود را به طور کامل مى‏گیرند ، و چیزى که دلالت بر اضافه بر حق کند در این عبارت نیست ، و اینکه مى‏بینیم خداوند آنها را مذمت کرده در مقایسه این دو حالت با یکدیگر است که به هنگام خرید حق را به طور کامل مى‏گیرند ، و به هنگام فروش ناقص مى‏دهند ، درست مثل این است که در مقام مذمت کسى مى‏گوئیم : هر گاه طلبى از کسى داشته باشد سر موعد آن را مى‏گیرد ، اما اگر بدهکار باشد ماهها تاخیر مى‏اندازد با اینکه گرفتن طلب دررأس موعد کار بدى نیست ، کار بد در مقایسه این دو با یکدیگر است. قابل توجه اینکه : در مورد گرفتن حق تنها سخن از کیل است ولى در مورد پرداختن سخن از کیل و وزن هر دو به میان آمده ، این تفاوت تعبیر ممکن است به یکى از دو دلیل زیر باشد : نخست اینکه خریداران عمده در زمانهاى گذشته بیشتر از کیل استفاده مى‏کردند ، زیرا ترازوهاى بزرگى که بتواند وزنهاى زیاد را بسنجد وجود نداشت ، اما پیمانه‏هاى بزرگ به آسانى یافت مى‏شد ( در باب کر نیز گفته‏اند که این واژه در اصل نام پیمانه بزرگى بوده است). ولى به هنگام فروش هم عمده‏فروشى داشتند ( با کیل ) و هم خرده‏فروشى ( با وزن ) . دیگر اینکه براى گرفتن حق استفاده از پیمانه مناسبتر است ، چرا که تقلب در آن مشکلتر مى‏باشد ، ولى براى کم ‏فروشى استفاده از وزن معمول‏تر است چرا که امکان تقلب در آن بیشتر مى‏باشد. این نکته نیز قابل توجه است که آیات فوق گرچه تنها از کم‏فروشى در مورد کیل و وزن سخن مى‏گوید ، ولى بدون شک مفهوم آیه وسیع است و هر گونه کم‏فروشى را هر چند در معدودات ( چیزهائى را که با عدد مى‏فروشند ) نیز شامل مى‏شود. بلکه بعید نیست با استفاده از الغاى خصوصیت ، کم گذاردن در خدمات را نیز فرا گیرد ، فى المثل اگر کارگر و کارمندى چیزى از وقت خود بدزدد در ردیف مطففین و کم‏فروشانى است که آیات این سوره سخت آنها را نکوهش کرده است . بعضى مى‏خواهند براى آیه توسعه بیشترى قائل شوند و هر گونه تجاوز از حدود الهى و کم و کسر گذاشتن در روابط اجتماعى و اخلاقى را مشمول آن بدانند ، گرچه استفاده این معنى از الفاظ آیه روشن نیست ، ولى بى‏تناسب هم نمى‏باشد. و لذا از عبد الله بن مسعود صحابى معروف نقل شده که گفت : نماز نیز قابل پیمانه است ! کسى که کیل آن را به طور کامل ادا کند خداوند پاداش او را کامل مى‏دهد ، و هر کس از آن کم بگذارد درباره او همان جارى مى‏شود که خداوند درباره مطففین ( کم‏فروشان ) فرموده. ✏️ علیزاده 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran