eitaa logo
هم قدم با قرآن
685 دنبال‌کننده
628 عکس
216 ویدیو
1 فایل
📌در این کانال فعالیت‌های دانشجویی مدرسه سفیران قرآن اطلاع‌رسانی می‌شود. با ما همراه باشید.🍃 🔻ارسال نکات #پویش_مشق_نور: @ya_zeinab_128 🔻ارتباط با ما: @n_karami1 🔻کانال بله: ble.ir/hamqadam_ba_quran
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ حدیث روز؛ حکمت سی و هشتم ،قسمت اول 🔅دل‌هایمان را با حکمتی از نهج‌البلاغه نورانی کنیم. 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشق شما از سوره مبارکه مطففین: تمامی انسان‌ها در عرصه محشر با نامه عمل خود مواجه می‌شوند، همان نامه‌ای که ریز و درشت اعمالشان در آن ثبت شده و نوشته‌های آن به قدری روشن است که نیازی به حساب‌گر نیست، بلکه هر کس با مطالعه آن نه تنها اعمال، بلکه گفتارها و نیت‌های خود را نیز در آن مشاهده می‌کند. 🔹محل بایگانی نامه اعمال: نامه‌هایی در علیین و نامه‌های در سجین 🔹نامه‌هایی در دست راست و نامه‌هایی در دست چپ و ‌پشت سر 🔹چهره‌های سفید و شاداب و چهره‌های سیاه و عبوس ✏️ فاطمه حسین هاشمی 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشق شما از سوره مبارکه مطففین: ✔️انسان به سوى پروردگارش پيش مى‌رود ولى رفتنى همراه با رنج و تعب كه گويا به خود آسيب و خدشه وارد مى‌كند. ✔️انسان در مسير حركت به سوى خدا، با مشكلات بى‌شمارى روبروست. 🔴در حدیث پرمعنایی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم راحت وآسایش دردنیا وبرای اهل دنیا وجود ندارد راحت و آسایش فقط برای بهشت واهل بهشت آفریده شده رنج وتعب در دنیا آفریده شده و برای اهل دنیا (به همین دلیل ) هیچ کس پیمانه ای از آن بدست نمی آورد مگر آنکه دوبرابر حرص نصیبش می گردد وکسانی که از دنیا دارند فقیرترند ؛ زیرا در حفظ اموال خویش محتاج دیگران و (برای حفظ آن)به تمام اسباب دنیوی نیازمندند۰ بنابراین درثروت دنیا راحتی وجود ندارد• 🌕 سپس امام در ذیل این حدیث فرمودند هرگز دوستان خدا در دنیا ؛ به خاطر دنیا رنج وتعب نمی کشند ؛ بلکه رنج وتعب آنها دردنیا برای آخرت است 📌یک توشه برای ما ماه مبارک رمضان است که راه را با آن بهتر طی کنیم برای رسیدن به خدا خدا می خواهد اصلِ انسان ارتقا یابد این سیر در برزخ هم هست ولی بدون مرکب بدن بدنی که نزدیکترین همراه در دنیا ، برای انسان است 👈ولی بالاخره این بدن از ما جدا می شود و روح ما اگر تربیت الهی شود ارتقا می یابد ✏️ زهرا حسین هاشمی 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشق شما از سوره مبارکه مطففین: در این آیات قبل از هر چیز کم‏فروشان را مورد تهدید شدیدى قرار داده ، مى‏فرماید واى بر کم‏فروشان ! ( ویل للمطففین). این در حقیقت اعلان جنگى است از ناحیه خداوند به این افراد ظالم و ستمگر و کثیف که حق مردم را به طرز ناجوانمردانه‏اى پایمال مى‏کنند . مطففین از ماده تطفیف در اصل از طف گرفته شده که به معنى کناره‏هاى چیزى است ، و اینکه سر زمین کربلا را وادى طف مى‏گویند به خاطر این است که در ساحل فرات واقع شده ، سپس به هر چیز کمى واژه طفیف اطلاق شده است ، همچنین به پیمانه‏اى که پر نباشد یعنى محتوایش به کنارهاى آن رسیده اما مملو نشده است نیز همین معنى اطلاق مى‏شود ، و بعد این واژه در کم فروشى به هر شکل و به هر صورت استعمال شده . ویل در اینجا به معنى شر یا غم و اندوه یا هلاکت یا عذاب دردناک و یا وادى سخت و سوزانى در دوزخ است ، و معمولا این واژه به هنگام نفرین و بیان زشتى چیزى به کار مى‏رود ، و یا اینکه تعبیرى است کوتاه اما مفاهیم زیادى را تداعى مى‏کند. قابل توجه اینکه در روایتى از امام صادق (علیه‏السلام‏) آمده که خداوند ویل را درباره هیچکس در قرآن قرار نداده مگر اینکه او را کافر نام نهاده همانگونه که مى‏فرماید : فویل للذین کفروا من مشهد یوم عظیم : واى بر کافران از مشاهده روز بزرگ از این روایت استفاده مى‏شود که کم‏فروشى بوى کفر مى‏دهد ! سپس به شرح کار مطففین و کم‏فروشان پرداخته مى‏فرماید : آنها کسانى هستند که وقتى مى‏خواهند براى خود کیل کنند حق خود را به طور کامل مى‏گیرند ( الذین اذا اکتالوا على الناس یستوفون ) . اما هنگامى که مى‏خواهند براى دیگران کیل یا وزن کنند کم مى‏گذارند ( و اذا کالوهم او وزنوهم یخسرون). جمعى از مفسران از آیات فوق چنین استفاده کرده‏اند که منظور از مطفف کسى است که به هنگام خرید بیش از حق خود مى‏گیرد ، و به هنگام فروش کمتر از حق مى‏دهد ، لذا خداوند به خاطر هر دو جهت ویل را بر آنها نهاده . ولى این اشتباه است ، زیرا تعبیر یستوفون مفهومش این است که حق خود را به طور کامل مى‏گیرند ، و چیزى که دلالت بر اضافه بر حق کند در این عبارت نیست ، و اینکه مى‏بینیم خداوند آنها را مذمت کرده در مقایسه این دو حالت با یکدیگر است که به هنگام خرید حق را به طور کامل مى‏گیرند ، و به هنگام فروش ناقص مى‏دهند ، درست مثل این است که در مقام مذمت کسى مى‏گوئیم : هر گاه طلبى از کسى داشته باشد سر موعد آن را مى‏گیرد ، اما اگر بدهکار باشد ماهها تاخیر مى‏اندازد با اینکه گرفتن طلب دررأس موعد کار بدى نیست ، کار بد در مقایسه این دو با یکدیگر است. قابل توجه اینکه : در مورد گرفتن حق تنها سخن از کیل است ولى در مورد پرداختن سخن از کیل و وزن هر دو به میان آمده ، این تفاوت تعبیر ممکن است به یکى از دو دلیل زیر باشد : نخست اینکه خریداران عمده در زمانهاى گذشته بیشتر از کیل استفاده مى‏کردند ، زیرا ترازوهاى بزرگى که بتواند وزنهاى زیاد را بسنجد وجود نداشت ، اما پیمانه‏هاى بزرگ به آسانى یافت مى‏شد ( در باب کر نیز گفته‏اند که این واژه در اصل نام پیمانه بزرگى بوده است). ولى به هنگام فروش هم عمده‏فروشى داشتند ( با کیل ) و هم خرده‏فروشى ( با وزن ) . دیگر اینکه براى گرفتن حق استفاده از پیمانه مناسبتر است ، چرا که تقلب در آن مشکلتر مى‏باشد ، ولى براى کم ‏فروشى استفاده از وزن معمول‏تر است چرا که امکان تقلب در آن بیشتر مى‏باشد. این نکته نیز قابل توجه است که آیات فوق گرچه تنها از کم‏فروشى در مورد کیل و وزن سخن مى‏گوید ، ولى بدون شک مفهوم آیه وسیع است و هر گونه کم‏فروشى را هر چند در معدودات ( چیزهائى را که با عدد مى‏فروشند ) نیز شامل مى‏شود. بلکه بعید نیست با استفاده از الغاى خصوصیت ، کم گذاردن در خدمات را نیز فرا گیرد ، فى المثل اگر کارگر و کارمندى چیزى از وقت خود بدزدد در ردیف مطففین و کم‏فروشانى است که آیات این سوره سخت آنها را نکوهش کرده است . بعضى مى‏خواهند براى آیه توسعه بیشترى قائل شوند و هر گونه تجاوز از حدود الهى و کم و کسر گذاشتن در روابط اجتماعى و اخلاقى را مشمول آن بدانند ، گرچه استفاده این معنى از الفاظ آیه روشن نیست ، ولى بى‏تناسب هم نمى‏باشد. و لذا از عبد الله بن مسعود صحابى معروف نقل شده که گفت : نماز نیز قابل پیمانه است ! کسى که کیل آن را به طور کامل ادا کند خداوند پاداش او را کامل مى‏دهد ، و هر کس از آن کم بگذارد درباره او همان جارى مى‏شود که خداوند درباره مطففین ( کم‏فروشان ) فرموده. ✏️ علیزاده 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشق شما از سوره مبارکه مطففین: انسان، موجودی اجتماعی و تار و پود هر جامعه ، روابط انسانی است. صلاح جامعه بشری مبتنی بر سلامت رابطه آدمیان با یکدیگر و آن نیز منوط به رعایت کامل حقوق دیگران و آمادگی برای گذشت از کاستی حقوق خویش است. این سخن بدین معنی است که استیفای تام حقوق خویش در کنار عدم ایفای کامل حقوق دیگران، روابط انسانی را بیمار کرده و به فساد جامعه بشری منتهی می گردد. نام این پدیده مشکل ساز، تطفیف است که گاهی با عبارت کم­فروشی از آن یاد می شود. رذیله ای که محدود به خرید و فروش مصطلح نیست و مصداق آن در انواع تعاملات انسانی قابل مشاهده است. خانواده یک جامعه کوچک انسانی است. اگر هر کدام از اعضای خانواده گرفتار تطفیف و در پی استیفای کامل حقوق خویش باشد، بی آنکه برای ایفای کامل حقوق دیگران بکوشد، چه خواهد شد؟ خرید و فروش، تجارت و صنعت، تعلیم و تعلم و… نیز مظاهر دیگری از جامعه بشری است. اگر خریداران و فروشندگان، تاجران و اهل صنایع، معلمان و متعلمان و… هر یک، مطففانه به فکر تحصیل کامل حقوق خویش باشند، ولی حقوق افراد مقابل خود را به طور کامل ادا نکنند، چه خواهد شد؟ معلمان و شاگردان، برادران و خواهران ایمانی، دوستان و همسایگان، دولت و ملت و… همه و همه، نمونه هایی از جامعه هستند و صلاحشان در گرو سلامت روابط انسانی شکل دهنده آن جوامع است. اگر روابط مذکور دچار آفت تطفیف شود، به ایجاد و توسعه فساد در متن این جوامع خواهد انجامید. واى بر کسانى که از حقوق دیگران مى کاهند؛«۱» همانان که چون به پیمانه از مردم چیزى مى گیرند، تمام مى ستانند«۲» و چون به پیمانه یا ترازو به آنان چیزى مى دهند، کم مى دهند و زیان مى رسانند.«۳» شگفتا! آیا آنان باور ندارند که برانگیخته مى شوند؟«۴» به هنگام روزى بزرگ،«۵» روزى که مردم براى داورى پروردگار جهانیان از دل خاک به پا مى خیزند.«۶» پیمانه و ترازوی هر چیز به تناسب آن است؛ بنابراین استفاده از این عبارات به معنای محدود کردن رذیله تطفیف در خرید و فروش کالا نیست؛ مثلاً اگر معیار فروش گندم، کیلوگرم باشد، معیار فروش پارچه، متر است؛ پس ترازوی معامله گندم، وسیله سنجش جرم آن و ترازوی معامله پارچه، وسیله سنجش طول و عرض آن است. به همین منوال، ترازوی سنجش تعاملات دیگر، متناسب با آنهاست. برای نمونه، ترازوی سنجش رابطه زناشویی، پدر و پسری، برادری، همسایگی و… احکام و ضوابط معروف است. ✏️ یحیاء زاده 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔰 هفته سی و سوم پویش مشق نور ✨این هفته میهمان هستیم. 🔅 همراه شهیده ناهید فاتحی 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم به نام خداوند رحمتگر مهربان إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ ﴿۱﴾ آن‌گاه كه آسمان زهم بشكافد وَ إِذَا الْكَوَاكِبُ انْتَثَرَتْ ﴿۲﴾ و آن‌گاه كه اختران پراكنده شوند وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ ﴿۳﴾ و آن‌گاه كه درياها از جا بركنده گردند وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ ﴿۴﴾ و آن‌گاه كه گورها زير و زبر شوند عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ ﴿۵﴾ هر نفسى آنچه را پيش فرستاده و بازپس‌گذاشته بداند يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ﴿۶﴾ اى انسان چه چيز تو را درباره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ ﴿۷﴾ همان كس كه تو را آفريد و [اندام] تو را درست كرد و [آن‌گاه] تو را سامان بخشيد فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ ﴿۸﴾ و به هر صورتى كه خواست تو را تركيب كرد كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ ﴿۹﴾ با اين همه شما منكر [روز] جزاييد وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ ﴿۱۰﴾ و قطعا بر شما نگهبانانى [گماشته شده]اند كِرَامًا كَاتِبِينَ ﴿۱۱﴾ [فرشتگان] بزرگوارى كه نويسندگان [اعمال شما] هستند يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ ﴿۱۲﴾ آنچه را مى‌كنيد مى‏دانند إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۱۳﴾ قطعا نيكان به بهشت اندرند وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ ﴿۱۴﴾ و بي‏شك بدكاران در دوزخند يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ ﴿۱۵﴾ روز جزا در آنجا درآيند وَ مَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ ﴿۱۶﴾ و از آن [عذاب] دور نخواهند بود وَ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۷﴾ و تو چه دانى كه چيست روز جزا ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿۱۸﴾ باز چه دانى كه چيست روز جزا يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿۱۹﴾ روزى كه كسى براى كسى هيچ اختيارى ندارد و در آن روز فرمان از آن خداست 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📖 نام سوره: مبارکه_انفطار 🔅 ترتیب سوره بر اساس نزول::۸۲ 🔅 ترتیب سوره در مصحف کنونی:۸۲ 📌 سوره: مکی است 📝 🔶سوره انفطار در اواخر حضور پیامبر در مکه و قبل از هجرت آن حضرت به مدینه نازل شده است و با توجه به وضعیت آن روز که مشرکان به انکار قیامت می‌پرداختند خداوند متعال در جواب آنها این سوره را نازل نمود و به برخی از اشراط‌الساعة و سرنوشت افراد مؤمن و کافر و شرایط سخت آن روز اشاره می‌کند. 🔶 همچنین با توجه دادن انسان به نعمت‌هاى وجودیش و شكستن غرورش، انسان را براى معاد آماده می‌سازد. 💬 فضیلت و ثواب قرائت سوره: 🔶پيغمبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله روايت فرمودند: كسى كه سوره انفطار را قرائت نمايد خداوند به عدد هر قبرى يك حسنه و به عدد هر قطره اى صد حسنه به او عطا فرمايد و روز قيامت خداوند كار او را اصلاح فرمايد. 🔶امام صادق عليه‌السلام فرمودند:كسى كه دو سوره اذا السماء انفطرت و اذا السماء انشقت را قرائت كند و در نماز واجب و نافله اين دو را جلوى چشم خويش قرار دهد (يعنى مرتّب بخواند و تأمل در آيات آن دو كند) خداوند او را محجوب به حجاب و پرده نكند و چيزى او را مانع از خدا نشود و همواره به سوى خدا نظر و خدا به او نظر (رحمت) كند تا از حساب مردم فارغ شود. 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 📖 آشنایی با سوره: 🔶 این سوره مانند بسیاری از سوره های دیگر جزء آخر قرآن برمحور مسائل مربوط به قیامت دور می زند و روی هم رفته در آیات نوزده گانه آن ،به پنج موضوع در این رابطه اشاره شده است : ۱)اشراط الساعة ؛ یعنی حوادث عظیمی که در پایان جهان و در آستانه قیامت رخ می دهد. ۲)توجه انسان به نعمت های خداوند که سراسر وجود او را فرا گرفته و شکستن غرور او ،تا خود را برای معاد آماده سازد. ۳) اشاره به فرشتگانی که مأمور ثبت اعمال انسانها هستند. ۴)سرنوشت نیکان و بدان در قیامت ۵)گوشه ای از سختی های آن روز بزرگ 💡غرض سوره : 🔶 این سوره روز قیامت را با بعضی از علامت های متصل به آن و نیز بعضی از وقایعی که در آن روز واقع می شود معرفی می کند،و آن این است که در آن روز تمامی اعمالی که انسان انجام داده و همه آثاری که بر اعمالش مترتب شده ،و به وسیله 🔶 ملائکه ای که موکل بر او بوده اند محفوظ مانده،در آن روز جزا داده می شود. اگر اعمال او نیک بوده با نعیم آخرت،و اگر زشت بوده و ناشی از تکذیب قیامت بوده ،با دوزخ پاداش داده میشود ،دوزخی که خود او افروخته و جاودانه در آن خواهد زیست. 🔶 آنگاه دوباره توصیف روز قیامت را از سر میگیرد که روزی است که هیچ کسی برای خودش مالک چیزی نیست و امر در آن روز تنها برای خداست . این سوره از آیات برجسته قرآن است که بدون هیچ اختلافی در مکه نازل شده است . 💡محتوای تفضیلی آیات 🔶بیان اینکه در قیامت هر نفسی به آنچه مقدم و مؤخر داشته عالم میشود ،ملائکه به افعال و نیات ما علم دارند و بر هر کسی دو فرشته مأمور ثبت و کتابت اعمال اویند و بیان اینکه در قیامت رابطه تأثیر و تأثر اسباب عادی از بین می رود. 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
21.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎥 سوره مبارکه انفطار بخش اول ⏳مدت زمان فیلم: 22:21دقیقه 🎙آقای دژبخش 🌐 دسترسی‌ به کیفیت بهتر: https://www.aparat.com/v/9xwAJ 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
13.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎥 سوره مبارکه انفطار بخش دوم ⏳مدت زمان فیلم: 13:41دقیقه 🎙آقای دژبخش 🌐 دسترسی‌ به کیفیت بهتر: https://www.aparat.com/v/Vpveq 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📝 مشقی از زندگی شهید هفته محمود فاتحی کرجو» پدر شهیده می‌گوید: ناهید، مذهبی و نترس بود. در جلسات قرآن و جلسات مبارزه با رژیم شاه شرکت می‌کرد و درباره جلساتی که شرکت کرده بود، با دیگران صحبت می‌کرد. در راهپیمایی‌های انقلاب حضور داشت و با دیدن عکس و پوستر شهدا منقلب می‌شد. به امام خمینی(ره) علاقه زیادی داشت. شهلا فاتحی کرجو خواهر شهیده میگوید: خبر به ما رسید که کومله‌ها، موهای سر ناهید را تراشیده و او را در روستا می‌گردانند. شرط رهایی ناهید را توهین به حضرت امام(ره) قرار داده بودند اما ناهید استقامت کرده و در برابر این خواسته آنها، شهادت را بر زنده بودن و زندگی با ذلت ترجیح داده بود.مردم روستا، در آن شرایط سخت که جرأت دم زدن نداشتند، به وضعیت شکنجه وحشیانه‌ این دختر اعتراض کرده بودند. بعد از مدتی به آنها گفته شد، او را آزاد کرده‌اند. سرانجام پیكر بی جان و مجروح او را بعد از 11 ماه یافتند، پیكری كه اگر چه جان در بدن نداشت اما سخنان بسیاری از شكنجه هایی كه بر او رفته بود داشت. سری تراشیده، بدنی كبود، حتی گفتند او را زنده به گور كرده اند!! ناهید فقط 16سال داشت؛ او را به شدت شکنجه کرده بودند. موهای سرش را تراشیده بودند. هیچ ناخنی در دست و پا نداشت. جای جای سرش کبود و شکسته بود. پس از شکنجه‌های بسیار او را در آذر ماه 1361 زنده به گور کردند و پیکر مطهر این شهیده به تهران منتقل و سپس در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. http://ooyekfereshtebood.blogfa.com/post/13 🔻با ما همراه باشید: @hamqadam_ba_quran