⚠️ بت های امروز خطرناک تر از بت های دوره جاهلیت‼️
❇️ آری! اگر آدمی، روزی سر بر آستان بت ها می سایید و هبل را می پرستید، هبل تمامیت پرستش او نبود . «پرستش » یک مفهوم بود که برای آن انسان جاهل در مصداق هبل و دیگر بت ها ظاهر می شد; چرا که آدمی ناخواسته و نادانسته به عنوان یک امر درونی و فطری پذیرفته بود که باید برآستانی سر فرود آورد ولی در این میان جهالت او موجب می شد که مصداق را اشتباه بگیرد .
👈بی گمان اگر روزی از آن اعرابی جاهل بت پرست پرسیده می شد: آیا این چوب خدا و آفریننده توست؟ پاسخ آری نبود و او آن قطعه چوب را به حقیقت خالق خویش نمی شناخت، بلکه او در توجیه پرستش خود، بت ها را مظهر یک الهه درونی و مورد قبول عنوان می کرد ❗️
جهالت موجب بود تا او در انتخاب مصداق دچار اشتباه شود و تمامیت مفهوم «پرستش » را درک نکند و به جای روی آوردن به یک کل واحد به اجزای منتشر، محتاج و نیازمند روی بیاورد و به پرستش موجوداتی بپردازد که خود مخلوق بودند، مصداق بیرونی بودند و جسمیت داشتند .
✅آنچه که انبیای الهی و نبی گرامی اسلام (ص) در هم شکستند بت هایی بودند که به عنوان مظهر «مفهوم پرستش » که نیاز درونی آدمی بود مورد اشاره واقع می شدند; زیرا: «#بت_پرستی » یا «#کفرورزی » هر دو مفاهیمی هستند که مصداق بیرونی پیدا می کنند; یعنی «بت پرستی » یا «کفرورزی » در عمل بت پرست جلوه گر می شوند . لیکن انبیا در پی آن بودند که هم مفهوم بت پرستی و هم مصادیق آن را در هم شکنند . هم بت را بشکنند و هم شیوه بت پرستی را ویران کنند و پیروزی آنها زمانی ظاهر شد که مصادیق کفر را شکستند اما در هم شکستن آن «مفهوم » و حذف شدن تمامیت آن «مفهوم » نیازمند زمانی دراز بود❗️ زیرا، مصداق در بیرون بود و مفهوم در درون . مصداق نمود داشت و «مفهوم » پنهان و پوشیده بود ‼️
❌بت در گذشته، بت بی جان بت کده ها بود اما بت در جهان امروز ، فرهنگ استکبار غربی است.
❌بت پرستی دنیای امروز؛ ظاهر پرستی و شخصیت پرستی است.
❌مگر انسان به آنچه تمنا کند می رسد!
❌چشم طمع به شفاعت بت ها بیجا است.!!!
آیات ۲۴-۲۶ نجم
* أَمْ لِلْإِنْسانِ ما تَمَنَّی
* فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَ الْأُولی
* وَ کَمْ مِنْ مَلَکٍ فِی السَّماواتِ لا تُغْنِی شَفاعَتُهُمْ شَیْئاً إِلَّا مِنْ بَعْدِ أَنْ یَأْذَنَ اللَّهُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَرْضی
آیا (می پندارید که) انسان، به هر چه آرزو دارد میرسد؟
(که بت ها خدا باشند و حاجت بخش و شفاعت کننده ؛ که به آنها دل بسته و خدایی آنها را باور کرده اند ؟!
پس آخرت و دنیا برای خداوند است. و چه بسا فرشتگانی که در آسمانها هستند، (ولی) شفاعت آنان سودی ندارد، مگر بعد از آن که خداوند برای هر که بخواهد و رضایت دهد، اجازه شفاعت دهد.
____________________________
▪«تَمَنَّی» به معنای آرزو است، خواه امر ممکن یا محال، منطقی یا بی اساس.
▪«رجا» در مورد آرزوهای شدنی،
▪«طمع» در مورد آرزوهایی که حصول آن نزدیک است
▪ «أمل» در مورد آرزوهایی که بدست آوردنش مشکل باشد بکار میرود.
💠 آخرت و دنیا مخصوص خداست، پس چرا از غیر او توقّع داری؟!
✅هستی به ارادۀ خداوند می چرخد، نه به آرزوی ما.
💐 امام علی علیهالسّلام میفرماید: «عرفت الله بفسخ العزائم و نقض العهود» (نهج البلاغه، حکمت۲۵۰) خدا را از این راه شناختم که برخی تصمیمهای مهم بشر فسخ و برخی عهدهای او نقض شده است.
💐امام صادق علیهالسّلام فرمود: نه فرشته و نه پیامبر، در برابر قهر الهی، نمی توانند شما را نجات دهند. هر کس انتظار شفاعت دارد، در جستجوی رضای خدا باشد. (بحار، ج ۸، ص ۵۳)
🔴 آیا شفاعت یک نوع پارتی بازی نیست؟
🔵پاسخ: هرگز، زیرا:
الف) کسی مورد شفاعت قرار میگیرد که با فکر و عمل، برای خود استحقاق شفاعت را ایجاد کرده باشد. بنابراین بر خلاف پارتی، شفاعت قانون و ضابطه دارد.
ب) در شفاعت، حقی از بین نمیرود ولی در پارتی بازیحقوق دیگران ضایع میشود.
ج) شفاعت کننده، از شفاعت شونده انتظاری ندارد، بر خلاف پارتیبازی که شخصی که کار را انجام داده است، انتظاراتی دارد.
د) هدفِ شفاعت کننده، رستگاری شفاعت شونده است، ولی هدف در پارتی بازی کامیابی دنیوی است.
ه) شفاعت، وسیلۀ تربیت و رشد است، زیرا شفاعت شونده با اولیای خدا که شفاعتکننده هستند، رابطه ی معنوی برقرار میکند.
💠«لِمَنْ یَشاءُ» را دو گونه می توان معنا کرد:
الف) هر کسی را که خدا بخواهد، به او اجازه شفاعت کردن میدهد. ب) هر کسی را که خدا بخواهد، به او اجازه شفاعت شدن میدهد.
🔴آیا شفاعت موجب تشویق انسانها به گناه نمیشود؟
🔵پاسخ: هرگز، زیرا اولًا معلوم نیست چه کسی شفاعت میشود و ثانیاً آیا ساختن یک دارو برای رفع مسمومیّت، انسانها را به مسموم شدن و زهر خوردن تشویق میکند؟!
❌ به امید شفاعت و کارگشایی دیگران راه خدا را ترک نکنید که به این آرزو نخواهید رسید. «أَمْ لِلْإِنْسانِ ما تَمَنَّی»
❌رها کردن هدایت الهی «مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدی» و به سراغ آرزوهای خیالی رفتن محکوم است. «أَمْ لِلْإِنْسانِ ما تَمَنَّی»
✅ولایت و حاکمیّت مطلقه در آخرت و دنیا مخصوص خداست؛ به سراغ غیر او نرویم. «فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَ الْأُولی»
❌ غیر خدا هر که و هر چه باشد، زودگذر است و ماندگار نیست. «فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَ الْأُولی»
✅ اصل، اراده حکیمانه خداوند است، خواه آرزوهای ما با آن همساز باشد یا نباشد. «أَمْ لِلْإِنْسانِ ما تَمَنَّی فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَ الْأُولی»
👈جلوۀ مالکیّت خداوند، در قیامت بیشتر است. «الْآخِرَةُ وَ الْأُولی» (نام آخرت قبل از دنیا آمده است.)
💐حتّی فرشتگان مقرّب، بدون اذن خدا قدرت شفاعت ندارند، چه رسد به بتها. «إِلَّا أَسْماءٌ سَمَّیْتُمُوها ... وَ کَمْ مِنْ مَلَکٍ»
✅نه هر موجودی حق شفاعت دارد، نه هر خلاف کاری شفاعت میشود. بلکه شفاعت برای کسی است که خدا بخواهد و شکی نیست که خواست خداوند نیز حکیمانه و طبق اصول و ضوابط است . «... لِمَنْ یَشاءُ»
⭐️ صفحه ۵۲۷ سوره نجم ⭐️
27 - همانا کسانی که به آخرت ایمان ندارند، فرشتگان را به نام دختران مینامند
28 - و ایشان در این [کار] شناختی ندارند آنها جز از گمان پیروی نمیکنند، و البته گمان به هیچ وجه از [شناخت] حقیقت کفایت نمیکند
29 - پس از کسی که از یاد ما دل میگرداند و جز زندگی دنیا را نمیخواهد روی گردان
30 - این نهایت فهم آنهاست بیتردید، پروردگار تو به کسی که از راه او منحرف شده آگاهتر است، و او کسی را که هدایت یافته است بهتر میشناسد
31 - و هر چه در آسمانها و هر چه در زمین است از آن خداست، تا کسانی را که بد کردهاند بدانچه انجام دادهاند کیفر دهد و آنها را که نیکی کردهاند پاداشی بهتر دهد
32 - آنان که از گناهان بزرگ و زشتکاریها- جز لغزشهای کوچک- اجتناب میکنند، بیتردید آمرزش پروردگار تو وسیع است او به [حال] شما دمی که شما را از زمین پدید آورد و هنگامی که به صورت جنین در شکم مادرانتان بودید داناتر است، پس خود را نستایید، او به کسی که پارسایی کرده آگاهتر است
33 - پس آیا دیدی آن کسی را که [از حق] روی برتافت!
34 - و کمی بخشید [ولی ادامه نداد] و امتناع ورزید
35 - آیا علم غیب نزد اوست و او [حقایق را] میبیند!
36 - آیا بدانچه در صحیفههای موسی آمده خبر نیافته است!
37 - و [در نوشتههای] ابراهیم که [به پیمانهای خدا] وفا کرد
38 - که هیچ کس بار گناه دیگری را برنمیدارد
39 - و این که برای انسان جز آنچه تلاش کرده نیست
40 - و حتما کوشش او به زودی دیده خواهد شد
41 - سپس به او جزای کافی داده خواهد شد
42 - و این که پایان [کار] به سوی پروردگار توست
43 - و هم اوست که بخنداند و بگریاند
44 - و هم اوست که میراند و زنده کرد.
⭐️ صفحه ۵۲۷ سوره نجم ⭐️
همراه با قرآن کریم📖
آیا بت ها را دیده اید؟😳😳😳
آیا بت ها را دیده اید؟😳😳😳