آیات ۶۵ تا۶۸ نمل
🔸قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَ ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ
بگو: جز خداوند، هيچ كس در آسمانها و زمين، #غيب نمىداند و كسى نمىداند چه زمانى برانگيخته خواهد شد.
🔸بَلِ ادَّارَكَ عِلْمُهُمْ فِي الْآخِرَةِ بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْها بَلْ هُمْ مِنْها عَمُونَ
بلكه علم مشركان در قيامت به كمال خواهد رسيد، بلكه آنان (امروز) دربارهى آن (آخرت) در #شك هستند، بلكه نسبت به (چگونگى) وقوع آن #كورند.
🔸وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَ إِذا كُنَّا تُراباً وَ آباؤُنا أَ إِنَّا لَمُخْرَجُونَ
و كسانى كه كفر ورزيدند، گفتند: آيا هرگاه ما و پدرانمان (بعد از مرگ) خاك شديم، آيا حتماً (زنده از گور) بيرون آورده مىشويم؟
🔸لَقَدْ وُعِدْنا هذا نَحْنُ وَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ إِنْ هذا إِلَّا أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ
در حقيقت به ما و نياكانمان از قبل، اين وعده داده شده، (لكن) اين وعده جز افسانههاى پيشينيان چيز ديگرى نيست.
________________________
🔴#غيب، چند نوع است: نوعى از آن را خداوند به انبيا مىآموزد، «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيها إِلَيْكَ»
👈 ولى نوعى ديگر نظير علم به زمان وقوع قيامت، مخصوص ذات مقدّس اوست.
🔺«ادَّارَكَ» از «تدارك» به معناى پيوستن و ملحق شدن اجزا مىباشد.
👈 مشركان در دنيا گرفتار تشتّت فكرند، ولى در آخرت اطلاعات آنها بهم پيوسته و به علم مىرسند، البتّه ديگر چه سود!
🔺«أَساطِيرُ» جمع «اسطوره» بهمعناى افسانه است. كافران به پيامبران تهمت مىزدند كه آنچه دربارهى قيامت مىگوييد، مطالب بىاساسى است كه براى سرگرمى بيان مىشود!
❌انكار معاد، كفر است. «قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا»
❌مشرکان کیفیت معاد جسمانی را نمی پذیرفتند
👈اگر حقيقتى را ما نپذيرفتيم، دليل آن نيست كه واقع نمىشود يا وجود ندارد. «أَ إِذا كُنَّا»
❌يكى از كارهاى دشمنان، ايجاد شك در مسايل عقيدتى است. «أَ إِنَّا لَمُخْرَجُونَ»
👈همهى انبيا وعدهى معاد مىدادند. «لَقَدْ وُعِدْنا هذا نَحْنُ وَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ»
❌ افسانه خواندن سخنان انبيا، يكى از حربههاى كافران است. «أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ»
👈خلافكار، دنبال يافتن شريك جرم است. «نَحْنُ وَ آباؤُنا»
🔴اصل #غیب قابل انکار نیست‼️
💠معنای عام "غیب" این است که «هر چیزی که در شهود عینی، عقلی و علمی ما نباشد، برای ما در غیب است»؛ و تمام عالم هستی، از ماده گرفته تا غیر ماده، در پس پردهها (حجابها) قرار گرفته و در "غیب" هستند، و این حجابها، برای هر کسی که نزدیکتر و مَحرمتر شود، کنار میرود و او به تدریج و در مراتب گوناگون، به "شهود عینی، عقلی یا علمی" میرسد.
چند مثال ساده:
●- کوهی مثل دماوند، برای ساکنین شهرهای دورتر در غیب است. مردم تهران، ظاهری کم و کوچک از آن را میبینند - مردم دماوند عظمت بیشتری را میبییند - کوهنوردان، حتی پیچ و خمها و یا هوای متفاوتش را نیز میبینند - و زمینشناسان، دانشمندان، محققان، سنگشناسان و ...، از آن چه برای دیگران در "غیب" است، شناخت کاملتری پیدا میکنند.
●- سیارات دور و کهکشانها برای عموم مردم در "غیب" قرار دارند، اما برای دانشمندان علوم "هوا – فضا" و یا منجمانی که با تلسکوپهای قوی میبینند، چنین نیست و پردههایی از این "غیب" برای آنها کنار میرود و به شهود میرسند.
●- سلولهای دست آدمی، برای او در پرده و حجاب پوست قرار دارد و تا وقتی پوست کنار نرود و به شهود عینی یا علمی نرسید، برای همگان در "غیب" است.
●- اسم بنده برای شما، و اسم شما برای بنده، تا وقتی خودمان اظهار و اطلاعرسانی ننماییم، در "غیب" است؛ و تمامی علوم که فرا نگرفتهایم، برای ما در "غیب" هستند و برای آنان که فرا گرفتهاند، مشهود شده و دیگر در غیب نیستند.
✅ بنابراین، اصل "غیب"، قابل انکار نیست که شما بخواهید آن را اثبات نمایید.
💠اما یک معنای دیگر از "غیب"، وجود عوالمی به غیر از عالم ماده میباشد؛ که این عوالم، در همین عالم، با آثارشان شناخته میشوند.
●- انسان میتواند پردهی پوست سر، استخوان کاسه سر و ... را کنار بزند و مغز را ببیند، اما آیا میتواند پردهای را کنار بزند و "عقل" را ببیند؟! خیر، بلکه عقل را با آثارش میبیند و میشناسد.
●- آیا منکر "غیب"، وجود عقل، قلب، عشق، نفرت، امید، ترس و ... را نیز رد میکند؟! آیا آنها را میبیند، و یا با آثارشان میشناسد؟
●- آیا قوانین عقل شناختی (مانند اصل علیت)، یا قوانین عقل ریاضی (مانند چهار عمل اصلی)، به صورت مادی در عالم خارج وجود دارند، یا با مطالعات و آثار و نتایج عقلی شناخته میشوند؟
✅ خداوند متعال میفرماید که از ویژگیهای مؤمنان حقیقی این است که ظاهربین و سطحینگر و مادهگرا نیستند، بلکه "به #غیب ایمان دارند"، چرا که عقل خود را به کار میاندازند و پردههای ضخیم را با #تقوا از قلب خود کنار میزنند و به شهود عقلی، قلبی، علمی و حتی غینی میرسند. با دیدن مخلوق، پی به خالق میبرند – با دیدن مروزق، پی به رازق میبرند - ختی با دیدن زنده شدن زمین مُرده با گیاهان، پی به حشر و آخرت میبرند – با دیدن بینتیجه نبودن هیچ کاری در این دنیا، به معاد و رسیدن به نتایج پی میبرند و ... .
❌قوم بنیاسرائیل به دو علت در برابر خداوند طغیان کردند و #عدم_ایمان_به_غیب_و_معاد
❌حسگرایی؛ ریشه اعتراض بنی اسرائیل به حضرت موسی
🤔قوم بنیاسرائیل، به رغم دیدن آن همه معجزات و نجاتشان از فرعونیان، به موسی علیه السلام گفتند که «ما دوست داریم خدایمان را مثل بتپرستان ببینیم، یک چیز بیاور و بگو این خداست»! و به همین دلیل سامری آنها را فریب داد، مجسمه گوسالهای را ساخت و گفت: «إله موسی و إله شما همین است» و آنها به سرعت پذیرفتند!
🤔مسیحیها نیز برای این که عقب نیفتند و سبقت نیز بگیرند، گفتند: این حضرت عیسی علیه السلام، "ابّ و ابن و روح القدُس" میباشد، هم خود خداست، هم پدر خدا و هم پسر خدا!
✅هدف اصلی انبیا این بود که بشر را #مؤمن بار بیاورند و #بر_ایمانش_بیفزایند؛ زیرا #کمال_انسان به #ایمان و #عقیده او بستگی دارد و هر چه ایمانش کاملتر باشد برتر خواهد بود.
✅یکی از بهره های #داستان_های_قرآنی توجه به #حقایق_غیبی است.
👌#ایمان_به_غیب اولین علامت اهل تقوا است.
👌خوشا به حال کسانی که نادیده ایمان می آورند....!
خوشا به حال مهدی باوران...
💐امام حسین علیه السلام فرمودند: حضرت مهدى عجل الله فرجه، داراى غیبتى است که گروهى در آن مرحله مرتد مىشوند و گروهى ثابت قدم مىمانند و اظهار خشنودى مىکنند. افراد مرتد به آنها مى گویند: «این وعده کى خواهد بود اگر شما راستگو هستید؟» ولى کسى که در زمان غیبت در مقابل اذیّت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد، مجاهدى است که با شمشیر در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد کرده است.
۷۳ نمل
وَ إِنَّ رَبَّكَ لَذُو #فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ
و البتّه پروردگار تو بر (اين) مردم داراى بخشش است و لكن بيشترشان شكرگزار نيستند.
__________________________
👈تأخير در كيفر، يكى از شيوههاى تربيت ونشانهى لطف الهى وفرصتى براى توبه است. «إِنَّ رَبَّكَ لَذُو فَضْلٍ»
👈 اكثريّت ناسپاس، مسير لطف خدا را تغيير نمىدهد. لَذُو فَضْلٍ ... أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ
💜عوامل برخورداری از فضل الهی
#ایمان #تقوا #دعا #اطاعت
❌ عوامل محرومیت از فضل الهی
➖سرپیچی از اوامرالهی
هر کس از خدا و پیامبر او نافرمانی کند و از حدود مقرر او تجاوز نماید،خداوند وی را در آتشی در آورد که همواره در آن خواهد بود و برای او عذابی خفت آور است.»نساء۱۴
➖شکستن پیمان الهی
سپس شما بعد از آن پیمان روی گردان شدید، و اگر #فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلما از زیانکاران بودید.»بقره۶۴
➖وسوسههای شیطان
👈اگر #فضل خدا و رحمت او بر شما نبود، مسلما جز اندکی، از شیطان پیروی میکردید.» نساء۸۳
🔺فضل در لغت به معنای افزونی و زیادتی در چیزی است و در قرآن به معنای برترى و عطیّه و احسان و رحمت است.
🧡صفحه ۳۸۴ سوره نمل🧡
77 - و هم این کتاب خدا برای اهل ایمان هدایت و رحمت کامل است.
78 - (ای رسول ما) خدای تو (در قیامت) میان اختلافات این مردم حکم خواهد کرد که او خدای مقتدر و داناست.
79 - پس تو بر خدا توکل کن که تو البته بر حقّی و حقانیّتت بر همه آشکار است.
80 - همانا تو نتوانی که مردگان (و مرده دلان کفر) را سخنی بشنوانی و یا کران (باطن) را که از گفتارت روی میگردانند به دعوت (به حقیقت) شنوا کنی.
81 - و تو هرگز نتوانی که (این) کوران (باطن) را از گمراهیشان هدایت کنی، تنها آنان که به آیات ما ایمان میآورند و تسلیم امر ما هستند تو آنها را میتوانی سخن بشنوانی (و به راه حق هدایت کنی).
82 - و هنگامی که وعده عذاب کافران به وقوع پیوندد (و یا زمان انتقام به ظهور قائم فرا رسد) جنبندهای از زمین بیرون آریم که با آنان تکلم کند، که مردم به آیات ما (بعد از این) از روی یقین نمیگروند.
83 - و (ای رسول، امت را به یاد آر) روزی که (به عرصه قیامت یا رجعت به دنیا در ظهور امام عصر) از هر قومی یک دسته را که تکذیب آیات ما میکنند بر میانگیزیم و آنها (برای سؤال) باز داشته خواهند شد.
84 - تا آن گاه که همه باز آیند خدا به آنها بفرماید که آیا آیات مرا که به آن احاطه علمی نیافتید تکذیب کردید یا آنکه در مقام عمل (با آن آیات) چه میکردید؟
85 - و فرمان عذاب شدید به کیفر (کفر و) ظلم بر آنها برسد و هیچ سخن دیگر نتوانند گفت.
86 - آیا کافران ندیدند که ما (به قدرت کامله خود) شب را (تاریک) برای سکون و آرامش خلق قرار دادیم و روز را روشن (برای کسب و کار)؟ همانا در این وضع شب و روز آیات و نشانههایی (از قدرت الهی) برای اهل ایمان پدیدار است.
87 - و (باز به امت یاد آور شو) روزی که در صور (اسرافیل) دمیده شود، آن روز هر که در آسمانها و هر که در زمین است جز آن که خدا خواسته همه ترسان و هراسان باشند و همه منقاد و ذلیل (به محشر) به نزد او آیند.
88 - و در آن هنگام کوهها را بنگری و جامد و ساکن تصور کنی در صورتی که مانند ابر (تند سیر) در حرکتند. صنع خداست که هر چیزی را در کمال اتقان و استحکام ساخته، که علم کامل او به افعال همه شما خلایق محیط است.
🧡صفحه ۳۸۴ سوره نمل🧡
🔴 #رجعت
در همه ادیان به ظهور مصلح جهانی بشارت داده شده است و این مصلح جهانی است که وارث همه علوم و معجزات انبیاء گذشته میباشد و عدل و داد را برقرار مینماید و زمین را از ستمکاران و خیانتکاران پاک میکند.
امام زمان❤️(عجّلاللهفرجهالشریف) که همان مصلح موعود است همه معجزات پیامبران را خواهد داشت؛ بنابراین زنده شدن مردگان نیز از معجزات زمان ظهور آن حضرت خواهد بود.
آیه ٨٢ سورهی نمل
💠«وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دابَّةً مِنَ الاْءَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ»💠
🔵 #دابَّةُ_الأرض یا جنبنده زمینی، موجودی ناشناخته که از زمین خارج شده و کافر و مؤمن را از هم جدا میکند. این موجود از نشانههای آخرالزمان یا قیامت دانسته شده است.
👈در آيه ۸۲ ، قرائنى است كه نشان مىدهد اين دابّة موجود بسيار مهمى است، زيرا:
1. در آستانهى قهر الهى ظاهر مىشود. «إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ» اقتضاى سخنان مهم آن است كه از سرچشمههاى مهم صادر شود.
2. به نحو استثنايى پيدا مىشود. أَخْرَجْنا ... مِنَ الْأَرْضِ
3. حرف مىزند، «تُكَلِّمُهُمْ» قضاوت مىكند و از آينده مردم خبر مىدهد. أَنَّ النَّاسَ كانُوا ...
4. حرف او همچون صوراسرافيل، آخرين سخن است. «إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ»
5. كلمهى دابّة، با تنوين، نشانهى عظمت و بزرگى اين موجود است.
6. آيهى بعد، مربوط به رجعت است كه اولياى خدا قبل از قيامت زنده مىشوند.
7. آيه نمىگويد: «بآيات الله» بلكه مىگويد: «بِآياتِنا» گويا نشانههاى او همان نشانههاى خداوند است.
👈دابة الارض ممکن است از یکی از زمینهای نجف، مدینه، مکه، بین صفا و مروه، بیرون آید. وی پس از خارج شدن از زمین به سمت یمن و شاممیرود.
👈برخی از علمای شیعه دابة الارض را بر امام علی❤️(ع) یاامام مهدی💚(عج) تطبیق کردهاند و گروهی دیگر نیز آن را با #رجعت مرتبط دانستهاند.
👈ماجرای #دابة_الارض از اسرار قرآن است است و خداوند قصدش مبهمگویی بوده است.
💐رسول اکرم (ص):دابّة الأرض به همراه عصای موسی (علیه السلام) و خاتم سلیمانبنداوود (علیه السلام) ظهور میکند و با عصای موسی (علیه السلام) سیمای مؤمن را نورانی و با خاتم سلیمان (علیه السلام) سیمای کافر را داغ مینهد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۱۰۲