eitaa logo
همرزمان حسین. ع
166 دنبال‌کننده
791 عکس
401 ویدیو
69 فایل
دانش آموختگان طرح ولایت استان اصفهان ارتباط با ادمین کانال: 🆔 eitaa.com/TarhVelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از امروز آماده شوید 🔺 اگر سال آینده میخواهید بروید زیارت سیدالشهداء، از امروز سعی کنید معرفت و محبتتان را به سیدالشهداء افزایش بدهید. 🏴 @mesbahyazdi_ir
12.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | لزوم شناخت در مسیر محبت خدا 🔺قسمت اول از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 لزوم شناخت در مسیر محبت خدا ✅ در فرهنگ اسلامی ما بالاترین ارزش، قرب الهی است. ✅ تنها راه رسیدن به قرب الهی عبادت خدا است. ✅ رسیدن به قرب الهی در گرو حرکت اختیاری و فعالیت ارادی ماست. این موهبتی است که به زور، اجبار و اکراه به کسی نمی‌دهند و انسان باید خود بخواهد و تلاش کند و زمینه‌اش را بسازد تا خدای متعال به او افاضه بفرماید. ✅ هر حرکت ارادی از دو منبع و دو مبدا سرچشمه می‌گیرد: 1️⃣ شناخت و معرفت و دانش 2️⃣ میل و اراده و علاقه به انجام یک کار برای رسیدن به نتیجه‌ آن کار ✅ کسانی می‌دانند چه کار باید بکنند, ولی انجام نمی‌دهند و کسانی می‌خواهند انجام بدهند، ولی نمی‌دانند چه کار باید بکنند. ✅ بالاترین انگیزه‌ای که میتواند انسان را وادار کند که در مسیر تقرب به خدا گام بردارد، محبت به خدا است. ✅ وقتی محبت خدا بر دل مومنی طلوع کند او را از هرچیزی که او را مشغول کند و از خدا باز بدارد، باز می‌دارد. ✅ چه کنیم که محبت پیدا کنیم؟ محبت ارزشی متعالی است و به سادگی یافت نمی‌شود و نیاز به تلاش و کوشش در پیمودن راه آن دارد. ✅ با این‌همه گرفتاری‌های دنیا، زد و خوردها و رقابت‌ها در مال و منال و پست و مقام، چگونه با خدا ارتباط پیدا کنیم؟ همه ما دوست داریم بهره‌ای از این مراتب داشته باشیم؛ چه کنیم تا محبت خدا در دل ما جایگزین بشود و همه چیزهای دیگر را فراموش کنیم و همه کارهایمان برای خدا باشد؟ ✅ محبت مراتب زیادی دارد. سیر از مراحل ابتدائی محبت تا مراتب بالای آن، سیری تدریجی است. این‌گونه نیست که به وسیله آمپول یا تزریقی انسان به‌خود بیاید و ببیند مثل حضرت ابراهیم شده است. باید زحمت کشید، راه را شناخت و کوشید و همت به خرج داد، تا مراحلی از آن کمال را طی کرد. چه کنیم که بتوانیم در این مسیر پیش رویم و محبت‌مان به خدا و اولیای خدا بیشتر شود؟ ✅ محبت اولیای خدا شعاعی از محبت خداست. ✅ ما برای این‌که راه محبت الهی را طی کنیم، باید شناخت داشته باشیم و بدانیم باید چه کنیم تا محبت‌مان به خدا بیشتر بشود؛ البته اجمالا می‌دانیم که همه کمالات به دست خودش است و او باید افاضه کند، ولی ما نیز باید زمینه‌ و لیاقت آن‌ها را کسب کنیم. ✅ دو عامل شناخت و اراده در افعال ارادی انسان مؤثر است. حال آیا باید اول شناخت داشته باشیم تا اراده پیدا شود یا باید اول اراده پیدا کنیم، تا شناخت حاصل شود؟ در پاسخ باید گفت که رابطه بین این‌ مسایل یک رابطه زیگزاگی است و خداوند مرتبه‌ای از آن را مجانی به انسان می‌دهد. اگر انسان از آن درست استفاده کرد، نتیجه‌ای بر آن مترتب می‌شود، و اگر باز از آن نتیجه درست استفاده کرد، باز طرف دیگر تقویت می‌شود. ✅ ما باید راه کامل‌کردن محبت‌مان را بدانیم. بنابر این اگر بگوییم برای ادامه راه تکامل‌، تقرب‌، بندگی‌، محبت‌ و کسب همه ارزش‌های متعالی الهی، نیازمند تقویت معرفت هستیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم؛ البته باید توجه داشته باشیم که علم و معرفت علت تامه نیست. معرفت زمینه را برای رشد فراهم می‌کند، اما به شرط این‌که همت و اراده انسان به آن اضافه شود و خواست هم روی آن بیاید. وگرنه ممکن است اثر معکوس بدهد، همان‌طور که همان آبی که موجب حیات می‌شود به این علت که عوامل دیگر به آن ضمیمه نشده، ریشه را می‌پوساند و نه تنها موجب رشد درخت نمی‌شود بلکه ریشه‌ هم از بین می‌رود. ولی به هر حال برای این‌که انسان بتواند راهی الهی را طی کند و به کمالات خداپسند برسد، کسب معرفت و ازدیاد علم و شناخت شرط لازم است. 001
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_6035107385129831756.mp3
3.07M
🎧 بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور هیئت‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی  ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ ✨خوشا به حال شما جوانها! 💎دلهای روشن، آئینه‌های پاکیزه و آماده‌ی جذب و جلب عنایات الهی 👌توصیف واقعی شما جوانها است. 📍هر یک از این مجالس توسّل، از این حالات توسّلی که شما دارید، یک اتّصال و ارتباطی است با نور معنویّت لایزال حسینی (علیه الصّلاة و السّلام). 🕯شمع خاموش دل خودمان را در این توسّلات متّصل میکنیم به مشعل نورانی فراگیر انوار حسینی؛ و دلهایتان را روشن میکنید. ✨نام امام حسین، راه امام حسین، توجّه به امام حسین، توسّل به حسین‌بن‌علی سیّدالشّهدا (سلام اللّه علیه) راهگشا است. ✅به معنای واقعی کلمه «حُسَینٌ مِصباحُ الهُدیٰ»؛ حسین چراغ هدایت است. ☝️این هدایت را شما در ضمیر خودتان، در باطن خودتان هم حس میکنید. ❇️هر کسی در یک محفل حسینی بنشیند و برخیزد، بدون تردید بهره‌ی معنوی از این نشست و برخاست میبرد. ⭕️مهم این است که این نورانیّت را بتوانیم حفظ کنیم. ⚠️جاذبه‌ها برای زاویه ایجاد کردن از این صراط مستقیم... امروز بیشتر از همیشه است. 💪اراده‌ی قوی لازم است تا در مقابل این جاذبه‌های شیطانی بتوانید مقاومت کنید. 🛡اگر مقاومت کردید، آن وقت قلّه را فتح خواهید کرد؛ و به قلّه‌ی: 🗻حاکمیّت دین خدا 🗻حاکمیّت حق 🗻حاکمیّت عدل 🗻رسیدن به مقصود و غرض از خلقت انسانی 👈که عبارت از تکامل انسان و کمال بشری باشد👉 ✅خواهید رسید؛ 🔺کاری که از بعد از زمان رسول خدا تا امروز انجام نگرفته. ⬆️این کار، کار شما است. ❇️شما جوانهای امروز میتوانید مایه‌ی امید باشید، و مایه‌ی امیدید. 💡امروز هر کدام از شما میتوانید یک مشعل نورانی باشید بر سر راه پیرامون خودتان و محیط پیرامونی خودتان. 🔺تلاش کنید در این راه استقامت بورزید. ☑️این کار را شما میتوانید بکنید و ان‌شاءاللّه به برکت توجّه و توسّل به حسین‌بن‌علی (علیه السّلام) خواهید کرد. ♦️ان‌شاءاللّه همچنان که در این راه‌پیمایی‌های عظیمی که امروز و روزهای قبل بین نجف و کربلا و در راه کربلا وجود داشته یا در شهرستان‌ها به تبعیّت از آن راه‌پیمایی، راه‌پیمایی وجود داشته، 👏همچنان که در این راه‌پیمایی‌ها با اراده و با استحکام حرکت کردید، جوانانه راه رفتید، 🔘در همه‌ی کارها، در راه معنویّت و حقیقت و حاکمیّت توحید ان‌شاءاللّه خواهید توانست با همین استحکام حرکت کنید. ❇️این، امیدی است که به شما جوانهای امروز هست، به شما جوانهای دنیای اسلام هست، و بخصوص به شما جوانهای ایرانی عزیزمان هست. 🍀من امیدوارم خدای متعال به شماها کمک کند، توفیقتان بدهد و در این راه استقامت بورزید و همیشه حسینی زندگی کنید و حسینی بمانید.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
20.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور هیئت‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
11.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | آثار محبت خدا 🔺قسمت دوم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 آثار محبت خدا ✅ بزرگترین عاملی که می‌تواند انگیزه انسان باشد برای تقرب به خدای متعال، محبت است. 💠 کسی که خدا را دوست دارد: ✅ باطن خودش را کاملاً برای خدای متعال خالص کرده است. یعنی آن عمق دلش مخصوص خداست. کسی غیر از خدا آنجا راه ندارد. ✅ از همه راستگوتر است. همه مومنین می‌گویند خدا را دوست داریم. از خدا اطاعت می‌کنیم. از عذاب و غضب الهی ترسناکیم. اما همه خیلی راست نمی‌گویند. در مقام عمل این ادعاهایشان تایید نمی‌شود. اما آن کسی که خدا را دوست دارد، گفتارش کاملاً صادق است. ✅ دوستدار خدا از کسانی است که بیش از همه به عهد خودش با خدا وفادار است. در میان مومنین هستند کسانی که بر این عهدشان هستند و صادقند. اینجا می‌فرماید بیشترین کسی که به عهد خودش با خدا وفا می‌کند، محب است. کسی است که خدا را دوست دارد. ✅ چنین کسی عملش از همه پاکتر و پاکیزه‌تر است. ✅ یادش نسبت به خدای متعال صاف تر و بی پیرایه‌تر است. ✅ تمام وجودش وقف بندگی خداست. چیزی از وجودش را در غیر راه بندگی خدا صرف نمی‌کند. ✅ وقتی اینچنین بنده‌ای با خدا راز و نیاز می‌کند ملائکه به وجودش مباهات می‌کنند. افتخار می‌کنند که ما از کسانی هستیم که چنین بنده‌ای را دیدیم که اینچنین خدا را دوست می‌دارد. ✅ خدا شهرها و کشورها را به واسطه وجود چنین کسی آباد می‌کند. ✅ به واسطه ارزش و احترامی که خدای متعال برای این شخص قائل است، به دیگران هم احترام می‌گذارد. ✅ اگر مردم خدا را به حق چنین کسی قسم بدهند و از او چیزی بخواهند، خدا خواسته آن‌ها را ادا می‌کند و به آنها مرحمت می‌کند. ✅ به واسطه رحمتی که خداوند به چنین بنده‌ای می‌دهد بلاها را از دیگران دفع می‌کند. 002
14.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | میشه آدم جوری بشه که خدا رو چون خداست دوس بداره؟ 🔺قسمت سوم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 می‌شه آدم جوری بشه که خدا رو چون خداست دوست بداره؟ ✅ کوتاهی ما در زمینه کسب محبت خدا برمی‌گردد به اینکه معرفت ما ضعیف است. ✅ از بیانات قرآنی و روایات می‌فهمیم یک چیزی به اسم محبت خدا هست که خیلی ارزش دارد و اگر کسی داشته باشد خدا یک چنان فضائلی را به او مرحمت می‌کند. ✅ اما حالا این محبت خدا چیست؟ ✅ از آن‌جا که محبت و دوست‌ داشتن چیزی است که مردم شبانه‌‌روز ده‌ها بار آن‌ را تکرار می‌کنند و مصادیق آن‌ را نسبت به خود، خانواده، دوستان‌ و چیزهای دیگر حضوراً درک می‌کنند، شاید به نظر آید که محبت نیاز به تعریف ندارد، ولی با دقت درمی‌یابیم که این معرفت‌ها مبهم است و تعریف روشنی برای خود ما ندارد و‌ در بسیاری از مواقع اشتباه می‌شود. ✅ همان‌طور که در منطق برای تعریف یک مفهوم ابتدا ویژگی‌ها و محمولات مصادیق آن مفهوم را شناسایی می‌کنند و سپس با کنار گذاشتن صفات عَرَضی، با استفاده از ذاتیات، مفهوم را تعریف می‌کنند، برای تعریف محبت نیز خوب است ابتدا از مصادیقی که حضوراً و وجداناً می‌یابیم شروع کنیم. ✅ ابتدا از یک مصداق ساده شروع می‌کنیم. بهترین و پاک‌ترین مصداق محبت، محبت مادر به فرزند است: 1️⃣ یکی از آثار محبت مادر به فرزند این است که به او خیلی توجه می‌کند. وقتی انسان چیزی را دوست ندارد، به آن توجه نمی‌کند و کاری به بود یا نبودش ندارد، اما وقتی چیزی را دوست دارد، ابتدا به آن توجه می‌کند و هر چه آن را بیشتر دوست داشته باشد، بیشتر به آن توجه می‌کند. 2️⃣ یکی دیگر از آثار محبت این است که می‌خواهد همیشه نزدیک محبوب باشد؛ مادر می‌خواهد فرزندش را بغل بگیرد، به سینه‌اش بچسباند و او را ببوسد. 3️⃣ از دیگر آثار محبت این است که انسان از توجه و ارتباط با محبوب لذت می‌برد و آرامش پیدا می‌کند. وقتی مادر فرزندش را در بغل می‌گیرد، آرامش پیدا می‌کند، اما وقتی از فرندش جدا می‌شود، نگران است. ✅ در بحث‌های عقلی می‌گویند: اصلی‌ترین محبت در انسان، حب ذات است. هرکسی اول خودش را دوست دارد و همه چیز دیگر را برای خودش می‌خواهد. ✅ چرا ما خدا را دوست می‌داریم؟ آیا از این جهت که به ما نعمت می‌دهد و نعمت را دوست می‌داریم و از آن لذت می‌بریم،‌ خدا را دوست می‌داریم؟ اگر این‌گونه باشد آن‌چه اصالتاً دوست ‌داریم، لذت خودمان است. ✅ خدای متعال به حضرت موسى وحی فرمود: ای موسى! کاری کن بنده‌هایم مرا دوست بدارند؛ حضرت موسی عرض کرد: خدایا! چه کنم که بندگان تو را دوست بدارند؟ وحی شد: نعمت‌های من را برایشان بیان کن! من این فطرت را در انسان‌ها قرار داده‌ام که هرکه به آن‌ها خوبی کند دوستش می‌دارند. وقتی بفهمند که من چقدر خوبی به آن‌ها کرده‌ام، دوستم می‌دارند. ✅ این راه ساده‌ای است و در بحث‌های بعدی‌ نیز به این‌جا می‌رسیم که ساده‌ترین راه برای افزایش محبت‌ به خدا این است که نعمت‌های او را ببینیم. آیا کسی که این همه به ما نعمت داده دوست‌داشتنی نیست؟! وقتی این دوست‌داشتن را خوب تحلیل کنیم، به این‌نکته می‌رسیم که در این‌جا ابتدا ما لذت خودمان را دوست داریم و خدا را نیز از آن جهت دوست داریم که نعمتی به ما داده که از آن لذت می‌بریم. ✅ آیا انسان به جایی می‌رسد که خدا را چون خداست، دوست بدارد؟ در برخی از دعاها و مناجات‌ها داریم که خدایا اگر مرا به جهنم ببری، با دشمنانت محشور کنی و عذاب کنی، باز محبت تو از دل من خارج نمی‌شود. این محبتی است که امام سجاد علیه‌السلام آن را ادعا می‌کند و ما به این سادگی‌ نمی‌توانیم آن را ادعا کنیم. درست تصور کنیم که از دنیا رفته‌ایم و شب اول قبر یا روز قیامت ما را به طرف جهنم می‌کشند. آیا با این حال باز خدا را دوست می‌داریم؟! از آیات و روایات برمی‌آید که خدا چنین بنده‌هایی دارد که او را به خاطر خودش دوست می‌دارند. 003
14.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | معنی محبت 🔺قسمت چهارم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « »
💠 معنی محبت 1 ✅ یک تعریف ساده‌ای که برای محبت می‌توانیم بگوییم این است که وقتی انسان به چیزی محبت دارد، احساسی در او پدید می‌آید که به طرف محبوب کشیده می‌شود. بر این اساس می‌توان محبت را یک انجذاب روانی دانست. همان‌گونه که آهن‌ربا، آهن‌آلات را به طرف خود می‌کشد، محبت نیز یک حالت انجذاب است که با دل انسان سروکار دارد و روح و دل انسان را به طرف محبوب می‌کشاند. ✅ حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه انسان نسبت به برخی چیزها این حالت انجذاب را پیدا می‌کند و آیا این حالت اتفاقی است یا حکمتی دارد؟ روشن است که برخی از حالات در اختیار انسان نیست. مثلا محبت مادر نسبت به فرزند کأنه یک امر غیراختیاری است و این طور نیست که مادر بیاندیشد که خوب است فرزندم را دوست بدارم و تصمیم بگیرد که فرزندش را دوست بدارد. مادر نمی‌تواند فرزندش را دوست نداشته باشد و در این امر کأنه اختیاری ندارند. ✅ آیا می‌توان کاری کرد که انسان اختیاراً محبت پیدا کند؟ آیا می‌توان محبت را اختیاراً تقویت یا تضعیف کرد؟ ✅ اگرچه انجذاب قلبی ساده‌ترین تعبیری است که می‌توان درباره محبت به‌كاربرد، اما گاهی به درستی حقیقت محبت را روشن نمی‌کند و از علت و چیستی این انجذاب سخن نمی‌گوید. اگر انسان راز این انجذاب را بیابد، کلیدی برای حل بسیاری از مسائل دیگری که پس از این مطرح می‌شود، به دست می‌آورد. ✅ وقتی ما مثلاً غذا یا یک تابلوی نقاشی یا گل زیبایی را دوست داریم به این معناست که وقتی با آن ارتباط پیدا می‌کنیم لذت می‌بریم. اگر این طور باشد، به طرف آن کشیده می‌شویم وگرنه کشیده نمی‌شویم. دو نفر را فرض کنید که یکی یک تابلوی نقاشی را دوست دارد ولی دیگری اصلاً ذوق هنری ندارد و نمی‌داند زیبایی تابلو به چیست. دلیل این‌که فرد اول به طرف این تابلو کشیده می‌شود، این است که از آن لذت می‌برد و علت این‌که دیگری به طرف آن کشیده نمی‌شود این است که لذت نمی‌برد. حال سؤال می‌شود چرا این لذت می‌برد، ولی آن نمی‌برد؟ درباره هر چیزی که انسان دوست دارد، این مسأله مطرح است. ✅ بالاخره انسان نوعی ارتباط با آن‌چه دوست دارد، برقرار می‌کند که باعث لذتش می‌شود. طبعاً محبت‌های ما محدود به چیزهایی است که نوعی شناخت یا احساس لذت نسبت به آن‌ها داریم. دلیل این‌که کسانی چیزی را دوست نمی‌‌دارند نیز این است که این احساسات برایشان پیدا نمی‌شود. حال یا زیبایی آن را درک نمی‌کنند و یا به‌گونه‌ای است که اتفاقاً با ذائقه آن‌ها نمی‌سازد و از آن لذت نمی‌برند. بنابراین باید برای تعریف محبت قید لذت را اضافه کنیم و بگوییم محبت این است که انسان نسبت به چیزی که از ارتباط با آن لذت می‌برد، انجذاب پیدا کند، و باز اضافه کنیم که لذت بردن یعنی این‌که ارتباط با آن چیز تناسبی با قوای ادراکی او دارد. ✅ مثلاً در مورد ذائقه؛ برخی از غذایی خوششان می‌آید و برخی نمی‌آید. پس باید تناسبی بین این ذائقه و غذایی که فرد می‌خورد، باشد تا لذت حاصل شود. این جاست که درک زیبایی در اشخاص تفاوت می‌کند. این قضیه حتی در حیوانات نیز مطرح است. بعضی از حیوانات هستند که ما از دیدن آن‌ها نفرت پیدا می‌کنیم ولی خود آن‌ها یک‌دیگر را دوست دارند و از دیدن هم‌دیگر نیز لذت می‌برند. ✅ بنابراین، تعریف ساده محبت انجذاب نسبت به چیزی است که با قوای ادراکی انسان نوعی تناسب دارد و از آن‌ لذت می‌برد. ✅ آدم انجذاب پیدا می‌کند نسبت‌ به چیزی که از ارتباط با آن لذت می‌برد. این باعث محبت می‌شود. البته این یک تعریفی شد از دوست‌داشتنی‌های عادی خود ما. 004-1